In the Power of Now wordt ook aangegeven dat het geen probleem is om een mening te hebben (al dan niet met die woorden) maar dat je je er niet op moet vastbijten om daarmee gelijk te hebben.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:06 schreef Loei_koei het volgende:
Ik denk dat je gelijk hebt, nam het iets te letterlijk.
Ik raak soms een beetje in de knoop met beide filosofieën. De Kracht van het Nu: zegt oordeel niet. Radical Honesty zegt: spreek je oordeel uit. De Kracht van het Nu zegt in feite dat je, je ego moet ontmaskeren, terwijl Radical Honesty er vooral om draait je ego als een grote grap te zien. Dit is in ieder geval mijn interpretatie, maar raak soms in de war, vooral wanneer mensen proberen een discussie met je aan te gaan. Moet ik nou zeggen wat ik denk, of juist m'n best doen geen standpunt aan te nemen? Er is vast een gulden middenweg, maar ik heb hem nog niet gevonden.
Klinkt interessant, wrok is een van mijn grote valkuilen denk ik, vooral bij mijn vriendin die soms onbegrijpelijk is. We hebben nu 2 jaar een relatie en sommig gedrag snap ik nog steeds niet en is onbegrijpelijk. Als zij in een bepaalde staat van 'in zichzelf zijn' (zo noem ik het maar) is kan ik er gewoon niks mee. Het voelt voor mij dat er totaal geen liefde naar me komt, en erover praten lijkt gekkenwerk omdat ze een muur van gewapend beton om zich heeft.quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:55 schreef Loei_koei het volgende:
En met leven/spreken vanuit het zijn bedoel je neem ik aan uitgaan van het moment. Geen wrok koesteren vanwege een gebeurtenis uit het verleden, maar kijken naar wat nu echt zo is en dus ook niet naar je interpretatie daarvan. Dit is niet helemaal wat er in Radical Honesty staat. Hier staat juist dat je, je verleden los moet laten door er de waarheid over te vertellen. Als iemand je in het verleden boos heeft gemaakt bijvoorbeeld, vertel je dat alsnog, om het daarna te kunnen laten varen.
Eckhart Tolle spreekt me ook meer aan omdat het gecentreerd is rond het veranderen van je eigen denk- en leefwijze, en niet rond het anders op anderen overkomen. Bij Radical Honesty heb ik nog wel eens het gevoel dat het er deels om draait hoe je jezelf beter kunt manifesteren ten opzichte van anderen.quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:55 schreef Loei_koei het volgende:
Dus het komt er op neer dat ik niet teveel tegen een ander in moet gaan. Niet moet proberen zijn/haar standpunt om te buigen, maar verder wel gewoon kan zeggen wat ik denk.
En met leven/spreken vanuit het zijn bedoel je neem ik aan uitgaan van het moment. Geen wrok koesteren vanwege een gebeurtenis uit het verleden, maar kijken naar wat nu echt zo is en dus ook niet naar je interpretatie daarvan. Dit is niet helemaal wat er in Radical Honesty staat. Hier staat juist dat je, je verleden los moet laten door er de waarheid over te vertellen. Als iemand je in het verleden boos heeft gemaakt bijvoorbeeld, vertel je dat alsnog, om het daarna te kunnen laten varen.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar Tolles aanpak spreekt mij ook het meest aan. Onder andere omdat ik een watje ben, maar ook omdat zijn aanpak tot een blijvend resultaat moet leiden. Leven volgens de Radical Honesty filosofie blijft een leven met ups en downs. Daarnaast ben ik vier dagen dermate high on life geweest dat ik ook geen twijfels meer heb bij De Kracht van het Nu.
Dat probeer ik nu ook te doen, en het is erg bevredigend. Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening, opvattingen ed. Deze kan ik alleen maar respecteren... Dat betekend niet dat ik het ermee eens ben, maar mensen zijn verschillend, en ik kijk liever naar de persoon zelf als naar zijn opvattingen/ideeën/ wat er in het verleden is gebeurd ed.quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:55 schreef Loei_koei het volgende:
Dus het komt er op neer dat ik niet teveel tegen een ander in moet gaan. Niet moet proberen zijn/haar standpunt om te buigen, maar verder wel gewoon kan zeggen wat ik denk.
En met leven/spreken vanuit het zijn bedoel je neem ik aan uitgaan van het moment. Geen wrok koesteren vanwege een gebeurtenis uit het verleden, maar kijken naar wat nu echt zo is en dus ook niet naar je interpretatie daarvan. Dit is niet helemaal wat er in Radical Honesty staat. Hier staat juist dat je, je verleden los moet laten door er de waarheid over te vertellen.*** Als iemand je in het verleden boos heeft gemaakt bijvoorbeeld, vertel je dat alsnog, om het daarna te kunnen laten varen.
Radical Honesty gaat echt enkel en alleen over het bevrijden van jezelf. Ontsnappen uit de gevangenis van je verstand. De schrijver zelf zegt dat de mensheid gered is "when we lose our minds, and come to our senses". Oftewel wanneer we de illusies van het verstand achter ons laten en weer één worden met onze ervaring. Het boek is echt een aaneenschakeling van wijsheden, maar Tolle gaat wel nog een stapje verder.quote:Op vrijdag 18 december 2009 15:20 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Eckhart Tolle spreekt me ook meer aan omdat het gecentreerd is rond het veranderen van je eigen denk- en leefwijze, en niet rond het anders op anderen overkomen. Bij Radical Honesty heb ik nog wel eens het gevoel dat het er deels om draait hoe je jezelf beter kunt manifesteren ten opzichte van anderen.
Dat in de knoop raken had ik in het begin ook. Mijn conclusie is dat eerlijk zijn een enorme verlichting van je ego geeft, maar nog niet verlichting zelf is. Door eerlijk te zijn kun je veel macht van je ego ontnemen. Je hebt dan namelijk niets te verbergen en je hoeft ook geen energie te steken in het uitdragen van een bepaald beeld van jezelf naar buiten toe. Je bent gewoon zoals je bent en dat verberg je niet. Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat het ego wil.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:06 schreef Loei_koei het volgende:
Ik raak soms een beetje in de knoop met beide filosofieën. De Kracht van het Nu: zegt oordeel niet. Radical Honesty zegt: spreek je oordeel uit. De Kracht van het Nu zegt in feite dat je, je ego moet ontmaskeren, terwijl Radical Honesty er vooral om draait je ego als een grote grap te zien.
De gulden middenweg is dat eerlijkheid bij jezelf begint. Het is mij opgevallen dat toen ik daarmee begon ik steeds meer begon te zien hoe eenzijdig mijn beeld van de wereld soms was. Wanneer je volkomen eerlijk bent tegenover jezelf kun je er niet meer om heen dat jouw beeld op de wereld subjectief is.quote:Dit is in ieder geval mijn interpretatie, maar raak soms in de war, vooral wanneer mensen proberen een discussie met je aan te gaan. Moet ik nou zeggen wat ik denk, of juist m'n best doen geen standpunt aan te nemen? Er is vast een gulden middenweg, maar ik heb hem nog niet gevonden.
Ja heerlijk die wijshedenquote:Op vrijdag 18 december 2009 19:16 schreef Loei_koei het volgende:
[..]
Radical Honesty gaat echt enkel en alleen over het bevrijden van jezelf. Ontsnappen uit de gevangenis van je verstand. De schrijver zelf zegt dat de mensheid gered is "when we lose our minds, and come to our senses". Oftewel wanneer we de illusies van het verstand achter ons laten en weer één worden met onze ervaring. Het boek is echt een aaneenschakeling van wijsheden, maar Tolle gaat wel nog een stapje verder.
Ik kan zeggen dat het je meer helderheid geeft en het leert je hoe andere mensen omgaan met eerlijkheid. Vervolgens moet je jezelf ook vragen, wil je wel omgaan met mensen die niet met eerlijkheid om kunnen gaan?quote:Op vrijdag 18 december 2009 16:28 schreef Handschoen het volgende:
*** Ik kan wel overal over de waarheid vertellen, ook m.b.t. oude koeien uit de sloot halen, maar de kans is groot dat hierbij ook veel negatieve zaken mijn richting op komen als ik op die manier eerlijk ben. Wat win ik daarmee?
Hier ben ik het wel mee eens. Je benadert veel belangrijjke dingen omtrent dit onderwerp met dit lijstje van drie punten.quote:Op zaterdag 19 december 2009 01:03 schreef Manono het volgende:
topic niet doorgelezen - mijn theorie hierover is:
mensen denken te veel na om niet te hoeven handelen of voelen
mensen verliezen zich in actie om niet te hoeven voelen of nadenken
mensen verliezen zich in drama's om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen
mmz zo te zien nog nietquote:Van Brad Blantons boeken bestaat helaas geen vertaling in het Nederlands
quote:Ondertitel How to Transform Your Life by Telling the Truth
Auteur Blanton, Brad
Categorie Klussen & Verbouwen (Engelstalig)
Ben benieuwd wat je er van vindt.... en nog gefeliciteerd natuurlijk!quote:Op vrijdag 1 januari 2010 22:41 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik heb het boek 'ontwaken in de droom' van leo hartong gekregen voor mijn verjaardag. Ben erg benieuwd
dank jequote:Op zaterdag 2 januari 2010 00:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat je er van vindt.... en nog gefeliciteerd natuurlijk!
Dan raad ik je zeker eckhart tolle aan.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:16 schreef tomtomkortom het volgende:
Moet dat boek toch maar eens gaan aanschaffen zo te lezen. Ik ben heel blij dat ik mijn paniekstoornis klachten steeds minder worden. Wat ik af en toe nog wel heb is derealisatie en dat komt altijd doordat op zo'n moment altijd gedachten doordringen van "ben ik hier nou wel?". Die gedachten kan ik maar moeilijk stoppen.
Raar moment was ook het intreden van het nieuwe jaar. Ik voelde me verlost van 2009. Ik keek ineens vooruit ipv achteruit en dat voelde echt als een verlossing. Nu, sluipen onbewust weer piekergedachten over de klachten die ik ervaarde in 2008 en 2009 binnen, namelijk over agorafobie en paniekaanvallen / derealisatie. Over het niet gelukkig zijn. Of gelukkig zijn op momenten (bij vrienden bijv.) en wanneer je op weg naar huis bent, de sfeer in je hoofd omslaat en je gedachten je weer down maken.
Kortom: ik moet mijn denkpatroon zien te veranderen. Gedachten waar ik niets mee wil doen, kunnen uitschakelen.
Juist als dat soort vragen door je hoofd heen spoken is dat een kans om een solide basis op te bouwen waar je op voort kan borduren voor de rest van je leven. Volgens mij zei Einstein ooit dat de kwaliteit van je leven wordt bepaald door jouw antwoorden op de grote vragen des levens.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:12 schreef tomtomkortom het volgende:
Nu ook weer. Zo voel je eerst gewoon prima, maar met vlagen ben je je ineens zo sterk van jezelf bewust. Dat je constant een observator van jezelf bent. Wat je doet, wie je bent, of alles wel goed gaat, wat we allemaal doen hier op de wereld, waarom we doen (waarom we met van alles bezig zijn), waar we het voor doen. Alsof ik teveel nadenk over datgene wat ik aan het doen ben. Het is zo vermoeiend en geeft me altijd een down gevoel.
Het gaat niet om de aan/uit knop, maar om te observeren wat je gedachten doen. Op het moment dat je dat doet merk je dat je gedachten helemaal niet zoveel kracht hebben en zullen ze vanzelf weer verdwijnen.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:44 schreef Halvor het volgende:
tvp
Ik ben deze week ook begonnen in de kracht van het nu, zowel uit interesse als uit het feit dat ik altijd onwijs veel pieker en naar mijn mening te veel aan mijn hoofd heb. Ik wordt geleefd door mijn gedachten en verstand zoals dat zo mooi verwoord wordt. Ik merk wel dat ik na het begin van het boek wat beter mijn gedachten onder controle heb. Ik vind het wel moeilijk om een aan/uit knop op mijn verstand te zetten. Ik heb ook nog geen 'geestelijke orgasmes' gehad waar hier over word gesproken, misschien dat dat meer iets is dat uit meditatie voort komt.
Vanavond ben ik van plan weer verder te lezen, kijken wat de volgende hoofdstukken me brengen...
And I love it...quote:Today I’m so happy it’s almost ridiculous.
Nu ja, dat hangt er vanaf wat je onder verlichting verstaat, maar dat ben je wel.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef Jos_ het volgende:
Ik heb het boek net uit en weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben zeker nog niet verlicht, maar er stonden wel veel dingen in het boek waar ik wat mee kan.
Je kunt het ook omdraaien: je zegt dingen waarvan je denkt dat mensen ze willen horen.quote:Waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik heel erg moet nadenken over wat ik ga zeggen in gesprekken met andere mensen. In het verleden was het mijn gewoonte om te zeggen wat andere mensen wilden horen, dit ging eigenlijk als automatisme. Ik merk dat het erg moeilijk is om deze gewoonte af te leren, meer mensen die dit herkennen?
quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nu ja, dat hangt er vanaf wat je onder verlichting verstaat, maar dat ben je wel.![]()
[..]
Je kunt het ook omdraaien: je zegt dingen waarvan je denkt dat mensen ze willen horen.![]()
En is dat een probleem?quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:10 schreef Jos_ het volgende:
[..]
Klopt, feit is echter wel dat ik in i.p.v. mijn eigen mening over iets te geven eerder zal besluiten om degene met wie ik in gesprek ben 'gewoon' gelijk te geven.
haha das een hele goeie! hoe simpel kan t zijn zeg...quote:
Inderdaad.quote:Op donderdag 7 januari 2010 19:58 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
haha das een hele goeie! hoe simpel kan t zijn zeg...
ik zou willen dat ik vaker zo'n reactie als dit kon verzinnen.. lekker makkelijk doen en je niet druk maken!!
Eigenlijk wel ja, daarom ben ik weer begonnen in het boek, het is toch een goed handvat..quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Inderdaad.En ergens werkt dat natuurlijk ook gewoon zo met álle 'problemen'.
Herkenbaar. Ik kan ook heel erg druk zijn met het analyseren enzo van werkelijk alles wat ik waarneem.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:07 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja, daarom ben ik weer begonnen in het boek, het is toch een goed handvat..
Ik maak me altijd zoo ontzettend druk, das heel vermoeiend en niet nodig (alleen kom ik daar achteraf pas achter haha).
Ik herken dat wel van vroeger. Daarom was Radical Honesty ook zo'n openbaring voor mij. Het boek gaf mij hele goede redenen om gewoon eerlijk te zijn. Achter eerlijkheid zit namelijk meer dan de meeste mensen denkenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef Jos_ het volgende:
Ik heb het boek net uit en weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben zeker nog niet verlicht, maar er stonden wel veel dingen in het boek waar ik wat mee kan. Waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik heel erg moet nadenken over wat ik ga zeggen in gesprekken met andere mensen. In het verleden was het mijn gewoonte om te zeggen wat andere mensen wilden horen, dit ging eigenlijk als automatisme. Ik merk dat het erg moeilijk is om deze gewoonte af te leren, meer mensen die dit herkennen?
Ik vind dat hele radical honesty nog steeds een beetje vaag. Ik ben eigenlijk bijna altijd eerlijk als ik erover nadenk. Bijv. als ik een werkstuk niet af heb twijfel ik er niet over om te zeggen dat ik het niet gemaakt heb. Ik vind eerlijkheid eigenlijk al iets heel belangrijks, maar wat voor verlichting kun je eruit halen?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik herken dat wel van vroeger. Daarom was Radical Honesty ook zo'n openbaring voor mij. Het boek gaf mij hele goede redenen om gewoon eerlijk te zijn. Achter eerlijkheid zit namelijk meer dan de meeste mensen denken
Veel van je energie gaat zitten in het hooghouden van een zelfbeeld, je ego! Veel mensen spiegelen zich aan anderen, aan wat de maatschappij zogenaamd van hen verwacht. Wanneer je dus probeert te voldoen aan een bepaald beeld, wat bijna altijd een beeld van perfectie is en dus niet haalbaar, zul je hier en daar moeten liegen of in ieder geval informatie moeten achterhouden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik vind dat hele radical honesty nog steeds een beetje vaag. Ik ben eigenlijk bijna altijd eerlijk als ik erover nadenk. Bijv. als ik een werkstuk niet af heb twijfel ik er niet over om te zeggen dat ik het niet gemaakt heb. Ik vind eerlijkheid eigenlijk al iets heel belangrijks, maar wat voor verlichting kun je eruit halen?
Ja! Ik herken het namelijk heel erg. Ik deed dat namelijk ook altijd, maar daardoor was je altijd een saaie lul eigenlijk. Tegenwoordig doe ik het niet meer, als ik het niet eens ben met iemand die ik niet ken op een verjaardag bijvoorbeeld, dan zeg ik dat gewoon. Gek genoeg ben je dan ook ineens veel interessanter voor andere mensen, of ja, gek genoeg... Eigenlijk is dat helemaal niet gek, zelf vind je ook mensen met een uitgesproken mening interessanter dan mensen die met alle winden meewaaien om maar geen andere mening te hebben. Dus ja, dat is zeker een probleem. Achteraf geeft dat ook een heel onbevredigd gevoel als je maar gewoon meepraat met iedereen, dan denk je vaak zat achteraf: ow, had ik dat of dat maar gezegd...quote:
Hmm.. hij krijgt goede recensies op amazon.comquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:47 schreef Boswachtertje het volgende:
Bedankt voor de tip Probably on PCP
Radical Honesty is een erg goed boek. Doet me sterk denken aan Don Miguel Ruiz - The Voice Of Knowledge
Ok, dus blijkbaar heb je de behoefte om geen saaie lul gevonden te worden. Waarom?quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja! Ik herken het namelijk heel erg. Ik deed dat namelijk ook altijd, maar daardoor was je altijd een saaie lul eigenlijk. Tegenwoordig doe ik het niet meer, als ik het niet eens ben met iemand die ik niet ken op een verjaardag bijvoorbeeld, dan zeg ik dat gewoon. Gek genoeg ben je dan ook ineens veel interessanter voor andere mensen, of ja, gek genoeg... Eigenlijk is dat helemaal niet gek, zelf vind je ook mensen met een uitgesproken mening interessanter dan mensen die met alle winden meewaaien om maar geen andere mening te hebben. Dus ja, dat is zeker een probleem. Achteraf geeft dat ook een heel onbevredigd gevoel als je maar gewoon meepraat met iedereen, dan denk je vaak zat achteraf: ow, had ik dat of dat maar gezegd...
Wat voor boeken lees je nog/heb je nog liggen op je boekenstapelquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hmm.. hij krijgt goede recensies op amazon.com
http://www.amazon.com/Voice-Knowledge-Practical-Guide-Inner/product-reviews/1878424548/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1
Misschien maar eens bestellen... of toch eerst maar eens 1 van de andere tien ongelezen boeken lezen die hier nog liggen
Hhe wellicht een idee om een "Kracht van het Nu en andere openbarende boeken" topic te maken?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 15:11 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat voor boeken lees je nog/heb je nog liggen op je boekenstapel?
Mooi boek ja! Ook nog te vinden op http://www.tekensvanleven.nlquote:Op vrijdag 8 januari 2010 17:16 schreef Loei_koei het volgende:
Hier nog één die wel benieuwd is naar je boekenstapel.
Voor degenen die het leuk vinden, hier een online vertaling van de Tao te Ching.
Nederlandse versie
Engelse versie
Als je in het nu leeft ben je één met de essentie.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:26 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Mooi boek ja! Ook nog te vinden op http://www.tekensvanleven.nl
Het onuitspreekbare.. de Tao.. wel even iets anders dan 'in het nu leven'
En toch proberen beide de essentie bloot te leggen
Je hebt helemaal niet iemand anders nodig. Dat denk je alleen maar.quote:Ik heb ook steeds iemand anders nodig om te bevestigen dat het niet waar is wat ik allemaal denk...
Das niet goed..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |