abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70092072
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:26 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik snap je Nederlands niet geheel, maar probeer het als volgt te begrijpen.

Ik ben het met je eens dat het hele systeem beter anders zou kunnen zijn. Echter ben ik van mening dat we op "the point of no return" zitten. Oftewel, als je het nu terugdraait is er altijd een generatie de klos. Wie zou dat moeten zijn? De ouderen die nu AOW genieten (van het geld van de jongeren) maar wel braaf altijd hun inleg hebben betaald? Of de jongeren die reeds hebben ingelegd maar dan dubbel moeten gaan inleggen (want ik zie de overheid het niet terug vergoeden).
De mensen die nu werken, stel een werknemer die al 7 AOW betaald, moet het bedrag wat hij betaald heeft terug krijgen van de staat. Jongeren die beginnen met werken geen AOW laten betalen. Als je dat doet moet iedereen zijn eigen boontjes dopen en zelf geld sparen voor later. Kun je niet sparen of verdien je te weinig om wat opzij te legen dan heb je pech dan werk je maar tot je dood.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:38:32 #77
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70092082
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De mensen die in de AOW zitten hebben niet in een potje betaald, maar voor de generatie daarvoor die nooit aow betaalde maar wel ontving. Ze zijn in het pyramidespel van Den Haag getrapt.
Dat is precies wat ik bedoel. Je legt wel in, maar ziet er niets voor terug. Je bent dus afhankelijk van de inleg van wat nu kinderen zijn.
quote:
Met nu beginnen meer kids te produceren bereik je niets, die gaan pas verdienen over een jaar of 25 dus de gevolgen daarvan beginnen pas in 2034 te werken, dan is echter de piek van de Babyboom pensioenprobleem al achter je.
Met nu maken niet nee. Maar wel door dat een doorlopend proces te laten zijn. Hoe je het ook wend of keert zijn wij straks afhankelijk van de inleg van de kinderen in de AOW pot, voor onze AOW uitkering. De keerzijde is dat er zometeen bijna geen AOW potje meer is als er minder kinderen gaan komen. Er is dus noodzaak om het krijgen van kinderen enigsins te stimuleren.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:39:24 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70092107
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar nog niet zelfstandig wonen.
[..]

Een stapelbed geeft meer privacy?
[..]

En ons buurland Belgie is niet ontwikkeld? Ik denk zelfs dat een dergelijk wetsvoorstel in NL haalbaar zou zijn. Zeker nu privacy e.d. zo belangrijk gevonden worden.

In mijn ogen is het niet gezond een jongen en meisje van 16 op 1 slaapkamer te laten slapen. Daar is het de leeftijd niet voor (hormomen e.d.) en dan gaan er geheid gekke dingen gebeuren (wat weer kosten met zich meebrengt voor berechting, psychologische ondersteuning en in het ergste geval zelfs nog kinderopvang).
Als je dat wilt voor je kids, dan zorg dat je het krijgt. Waarom ben je nu niet aan het studeren maar verpruts je je tijd hier met gezeik dat het niet eeeeerlijk is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:41:08 #79
45206 Pietverdriet
pi_70092170
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:38 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel. Je legt wel in, maar ziet er niets voor terug. Je bent dus afhankelijk van de inleg van wat nu kinderen zijn.
[..]

Met nu maken niet nee. Maar wel door dat een doorlopend proces te laten zijn. Hoe je het ook wend of keert zijn wij straks afhankelijk van de inleg van de kinderen in de AOW pot, voor onze AOW uitkering. De keerzijde is dat er zometeen bijna geen AOW potje meer is als er minder kinderen gaan komen. Er is dus noodzaak om het krijgen van kinderen enigsins te stimuleren.
Wellicht een idee, maar waarom wil je afhankelijk van de AOW? Je wilt meer kindergeld van de staat, je wilt AOW van de staat. Waarom niet zelf voor je shit zorgen?
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:44:38 #80
65960 sanger
pi_70092289
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En waarom zou dat het probleem van de maatschappij zijn die je dat moet subsidieeren?
Omwille van het kind. Als dat kind niet juist wordt opgevoed dan is de kans groter dat het ontspoort. Met alle kosten van dien
quote:
Ik draag bij aan de welvaard van NU, waarom moet dat dan bestraft worden door omverdeling?
Als jij kinderen wilt prima, maar dan zorg je zelf maar dat je er voor zorgt. Drink maar geen cola, eet maar geen chips, zit maar niet achter internet.
Ik hecht ook aan welvaart van nu, maar ook van straks. En voor de welvaart van straks heb je imo kinderen nodig die dan hun bijdrage leveren die wij nu leveren aan de ouderen van nu.

Ik heb een kind, wil er nog 1, en zorg daar ook voor. De kinderbijslag storten wij op zijn spaarrekening zodat hij straks goed kan studeren als hij dat wilt. Wellicht ook dat ik daarom pleit om het systeem te veranderen.

Als we toch steun gaan geven dan misschien in het onderwijs stoppen? Zorgen dat het algemene niveau in Nederland hoger wordt, en ook het onderwijs goedkoper. Iedereen kan dan bv. gaan studeren en niet alleen de rijken (een trend die er aan lijkt te komen). Bijkomend voordeel is dat er alleen gebruik van kan worden gemaakt door diegene die in Nederland verblijven EN het komt altijd ten goede van het kind (wat de initiele bedoeling is van de kinderbijslag).

Overigens is internet tegenwoordig een 1ste levensbehoefte
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:46:08 #81
65960 sanger
pi_70092346
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:38 schreef 123fokacount het volgende:

[..]

De mensen die nu werken, stel een werknemer die al 7 AOW betaald, moet het bedrag wat hij betaald heeft terug krijgen van de staat. Jongeren die beginnen met werken geen AOW laten betalen. Als je dat doet moet iedereen zijn eigen boontjes dopen en zelf geld sparen voor later. Kun je niet sparen of verdien je te weinig om wat opzij te legen dan heb je pech dan werk je maar tot je dood.
Dit zou het ideale systeem zijn, met als enige nuance dat je misschien wel moet inleggen bij de overheid maar wel iedereen een eigen potje heeft.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:50:12 #82
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_70092485
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wellicht een idee, maar waarom wil je afhankelijk van de AOW? Je wilt meer kindergeld van de staat, je wilt AOW van de staat. Waarom niet zelf voor je shit zorgen?
De Staat is een onbetrouwbare partij. Ze kunnen eenzijdig zonder pardon maatregelen opzeggen waardoor mensen in financiėle problemen komen. Ik noem maar wat,: de hypotheekrenteaftrek. Ik ben het dan ook zeker met je eens dat de ideale situatie is, dat je voor je eigen zaken zorgt. Het enige probleem is dat dat eenvoudig gezegd is door mensen die daartoe de middelen hebben. Dat succes een keuze is, is zeker niet per definitie waar. Een gemeenschappelijke pot spreidt individuele risico's. Maar zo'n gemeenschappelijke pot hoeft natuurlijk niet overheidswege worden geregeld. Dat kan ook op kleine schaal tussen burgers onderling. Zoals ook de verzekeringen zijn ontstaan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:51:05 #83
65960 sanger
pi_70092517
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wil nergens van afhankelijk zijn, laat dat voorop staan

Ik wil echter wel een oudedagsvoorziening opbouwen. En ik vind eigenlijk dat iedereen dat verplicht zou moeten doen om onmenselijke toestanden in de toekomst te voorkomen (bejaarden die op straat staan, medische zorg niet kunnen betalen, moeten werken tot ze letetrlijk doodvallen). Daarom een systeem via de overheid (die dat verplicht kunnen stellen). Of de overheid dat zelf uitvoert of uitbesteedt is mij om het even.

Ik lees nergens dat ik MEER kindergeld wil. Ik pleit alleen voor een ander systeem waarbij dezelfde kosten op een andere manier terugvloeit naar de kinderen (en niet zoals nu naar de ouders die het naar eigen inzicht mogen besteden). Een systeem waar niet alleen de ouders en kinderen voordeel van hebben, maar het hele land.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:51:08 #84
45206 Pietverdriet
pi_70092518
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Omwille van het kind. Als dat kind niet juist wordt opgevoed dan is de kans groter dat het ontspoort. Met alle kosten van dien
[sarcasme mode aan] Wellicht een idee dat de staat dan mensen die niet voor kinderen kunnen zorgen castreert? sarcasme mode uit]
Het is JOUW verantwoording, JIJ wilt en neemt kinderen, als jij niet in staat bent ze goed op te voeden moet je ze niet nemen en niet met hun leed de staat en de andere nederlanders chanteren.
quote:
Ik hecht ook aan welvaart van nu, maar ook van straks. En voor de welvaart van straks heb je imo kinderen nodig die dan hun bijdrage leveren die wij nu leveren aan de ouderen van nu.

Ik heb een kind, wil er nog 1, en zorg daar ook voor. De kinderbijslag storten wij op zijn spaarrekening zodat hij straks goed kan studeren als hij dat wilt. Wellicht ook dat ik daarom pleit om het systeem te veranderen.

Als we toch steun gaan geven dan misschien in het onderwijs stoppen? Zorgen dat het algemene niveau in Nederland hoger wordt, en ook het onderwijs goedkoper. Iedereen kan dan bv. gaan studeren en niet alleen de rijken (een trend die er aan lijkt te komen). Bijkomend voordeel is dat er alleen gebruik van kan worden gemaakt door diegene die in Nederland verblijven EN het komt altijd ten goede van het kind (wat de initiele bedoeling is van de kinderbijslag).

Overigens is internet tegenwoordig een 1ste levensbehoefte
Dus zo slecht heb je het niet.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:51:26 #85
65960 sanger
pi_70092532
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je dat wilt voor je kids, dan zorg dat je het krijgt. Waarom ben je nu niet aan het studeren maar verpruts je je tijd hier met gezeik dat het niet eeeeerlijk is?
Ik ben aan het studeren. Hell, ik heb om 17.30 een examen
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:52:10 #86
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70092551
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:05 schreef sanger het volgende:

[..]

Lekker kortzichtig.

De kinderen van nu en straks betalen zometeen onze AOW e.d. Dus hoemeer kinders hoe zekerder onze oudedagsvoorziening.

Als er helemaal geen voordeel zou zijn dan zouden er nog minder kinderen komen. Oftewel; onze AOW wordt lager. We moeten nog langer doorwerken.
schandige crosspost van mij:

Eeuwig door blijven neuken is ook niet de oplossing. Zorg dat het AOW stelsel op de schop gaat, dus niet het huidige omslagstelsel wat natuurlijk te debiel voor woorden is en waarbij je op je vingers kan natellen dat dat een keer fout gaat. Gewoon sparen en opbouwen tijdens je leven is veel beter en heb je ook geen probleem als de bevolking vergrijst of als er bevolkingskrimp is.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:53:27 #87
65960 sanger
pi_70092583
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:50 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

De Staat is een onbetrouwbare partij. Ze kunnen eenzijdig zonder pardon maatregelen opzeggen waardoor mensen in financiėle problemen komen.
Dat is een goed argument om een oudedagsvoorziening eventueel buiten de staat om te regelen
pi_70092595
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:46 schreef sanger het volgende:

[..]

Dit zou het ideale systeem zijn, met als enige nuance dat je misschien wel moet inleggen bij de overheid maar wel iedereen een eigen potje heeft.
Dan dient de overheid dus als oppas. Zo van he Pietje je moet nu wel weer geld inleggen anders heb als je oud bent niks., Laat ze toch als ze er niet mee om kunnen gaan moeten ze maar voelen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:54:57 #89
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_70092633
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is JOUW verantwoording, JIJ wilt en neemt kinderen, als jij niet in staat bent ze goed op te voeden moet je ze niet nemen en niet met hun leed de staat en de andere nederlanders chanteren.
Dat ben ik in principe volstrekt met je eens, maar het probleem is dat die kinderen er niet voor hebben gekozen. Je kunt mensen wijzen op hun verantwoordelijkheden, maar zich voortplanten doen velen toch wel. Is het dan beschaafd om die kinderen daar de dupe van te laten worden? Wat zouden we met zulke kinderen moeten doen? Aan hun lot overlaten?
pi_70092732
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:54 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Dat ben ik in principe volstrekt met je eens, maar het probleem is dat die kinderen er niet voor hebben gekozen. Je kunt mensen wijzen op hun verantwoordelijkheden, maar zich voortplanten doen velen toch wel. Is het dan beschaafd om die kinderen daar de dupe van te laten worden? Wat zouden we met zulke kinderen moeten doen? Aan hun lot overlaten?
Aan hun ouders overlaten.
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:58:03 #91
45206 Pietverdriet
pi_70092735
quote:

[..]

Verkopen aan de kolenboer
Nee serieus, als mensen echt zo beroerd zijn met de kinderen kan je ze ook uit huis plaatsen, zijn (homo)stellen genoeg die een kind willen adopteren
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:59:07 #92
45206 Pietverdriet
pi_70092772
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:58 schreef Picchia het volgende:

[..]

Aan hun ouders overlaten.
Dat in de eerste plaats en mensen die zo beroerd zijn dat ze hun kinderen niet kunnen opvoeden, daar helpt ook geen geld aan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:02:27 #93
65960 sanger
pi_70092897
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:53 schreef 123fokacount het volgende:

[..]

Dan dient de overheid dus als oppas. Zo van he Pietje je moet nu wel weer geld inleggen anders heb als je oud bent niks., Laat ze toch als ze er niet mee om kunnen gaan moeten ze maar voelen.
En dan krijg je situaties als in derdewereld landen

Ik ben helemaal niet pro betutteling door de staat. Maar op dit gebied wellicht wel
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:03:37 #94
45206 Pietverdriet
pi_70092939
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:02 schreef sanger het volgende:

[..]

En dan krijg je situaties als in derdewereld landen

Ik ben helemaal niet pro betutteling door de staat. Maar op dit gebied wellicht wel
Dan ga je toch wat doen voor die arme kinderen in de derde wereld?
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:05:06 #95
65960 sanger
pi_70092986
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

schandige crosspost van mij:

Eeuwig door blijven neuken is ook niet de oplossing.
Het neuken is het probleem niet he
quote:
Zorg dat het AOW stelsel op de schop gaat, dus niet het huidige omslagstelsel wat natuurlijk te debiel voor woorden is en waarbij je op je vingers kan natellen dat dat een keer fout gaat. Gewoon sparen en opbouwen tijdens je leven is veel beter en heb je ook geen probleem als de bevolking vergrijst of als er bevolkingskrimp is.
Het huidige systeem is klote ja. Het probleem daarmee is dat de Staat dat (nu) niet kan financieren om dat systeem terug te draaien. Dus komt het op de bevolking aan.

In de (in mijn ogen) meest ideale situatie worden de pensioenvoorziening en huidige AOW in 1 regeling opgenomen. 1 regeling als oudedagsvoorziening. Overzichtelijk, duidelijk en iedereen een eigen potje.
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:06:12 #96
65960 sanger
pi_70093026
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[sarcasme mode aan] Wellicht een idee dat de staat dan mensen die niet voor kinderen kunnen zorgen castreert? sarcasme mode uit]
Ik heb het niet over de situatie dat je vooraf al niet de middelen en vermogens hebt om kinderen op te voeden en verzorgen.

Er zijn ook mensen die het wel konden maar nu ineens (kredietcrisis) hun baan kwijt zijn. Die kunnen ineens niet meer de opvoeding en verzorging betalen bijvoorbeeld. Laat staan een huis dat groot genoeg is.
quote:
Dus zo slecht heb je het niet.
Ik niet gelukkig Ik kan prima voor me zelf zorgen, voor mijn vrouw en mijn kind (en toekomstige tweede kind). Daar hecht ik ook heel veel waarde aan. Ik zou ook prima zonder de kinderbijslag (en bv. de HRA) kunnen. Maar er zijn ook gezinnen die dat niet (meer) kunnen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:07:41 #97
65960 sanger
pi_70093084
quote:

[..]

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verkopen aan de kolenboer
Nee serieus, als mensen echt zo beroerd zijn met de kinderen kan je ze ook uit huis plaatsen, zijn (homo)stellen genoeg die een kind willen adopteren
En is dat altijd ten goede van het kind? Niet dat ik per definitie tegen ben hoor Maar pas bij echt bewezen ongeschiktheid van de ouders zelf.
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:08:54 #98
65960 sanger
pi_70093129
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat in de eerste plaats en mensen die zo beroerd zijn dat ze hun kinderen niet kunnen opvoeden, daar helpt ook geen geld aan.
Dan heb je het over onwil. Ik heb het over onvermogen (als in fin. middelen).
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:09:06 #99
45206 Pietverdriet
pi_70093140
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de situatie dat je vooraf al niet de middelen en vermogens hebt om kinderen op te voeden en verzorgen.

Er zijn ook mensen die het wel konden maar nu ineens (kredietcrisis) hun baan kwijt zijn. Die kunnen ineens niet meer de opvoeding en verzorging betalen bijvoorbeeld. Laat staan een huis dat groot genoeg is.
[..]

Ik niet gelukkig Ik kan prima voor me zelf zorgen, voor mijn vrouw en mijn kind (en toekomstige tweede kind). Daar hecht ik ook heel veel waarde aan. Ik zou ook prima zonder de kinderbijslag (en bv. de HRA) kunnen. Maar er zijn ook gezinnen die dat niet (meer) kunnen.
tough luck, op de pof leven en maar vertrouwen op de ontroerend goed zeepbel wordt uiteindelijk gestraft
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:10:07 #100
65960 sanger
pi_70093176
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan ga je toch wat doen voor die arme kinderen in de derde wereld?
Ik doe jaarlijks wat naar diverse goede doelen inderdaad. Maar ik wil eigenlijk aan te geven dat we die situaties dan ook hier in Nederland zouden kunnen krijgen, in het uiterste geval. Misschien een beetje doemdenken, maar niet geheel ondenkbeeldig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')