abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70086724
Bron: Het Nederlands Dagblad
quote:
Duitsers gaan zonne-energie opwekken in Afrika
BERLIJN - Een groep Duitse topconcerns gaat zonne-energie opwekken in Afrika. Daarmee willen ze Europa voorzien van stroom. Duitsland onderstreept daarmee zijn leidende rol in nieuwe energieën en redt tevens het graf van de beroemde filosoof Friedrich Nietzsche.

Veel genialiteit vraagt het niet om te bedenken dat als je zonne-energie wil opwekken, het handig is om de panelen in een zonnige omgeving neer te zetten. Bijvoorbeeld in de woestijnen van Noord-Afrika. Probleem was echter altijd de enorme investering. Zo’n twintig Duitse topconcerns hebben nu de handen ineengeslagen en leggen 400 miljard euro op tafel om Europa straks met Afrikaanse stroom te beleveren. Het maakt ons onafhankelijker van andere energieleveranciers, het is milieuvriendelijker en op termijn goedkoper.

,,We willen in de komende twee ohm drie jaar een concreet plan hebben’, zei bestuursvoorzitter Torsten Jeworrek van ’s werelds grootste herverzekeraar Münchener Rück vandaag in de Süddeutsche Zeitung. Andere deelnemers zijn naar verluidt onder meer Siemens, Deutsche Bank en energieconcern RWE. Het consortium voor het project ’Desertec’ zal uiteindelijk twintig partners tellen. Op 13 juli zetten ze hun handtekeningen in het bijzijn van enkele Duitse ministers en de ’Club van Rome’, een denktank over duurzaamheid.

Dat het geen dagdromerij is, bewijzen enkele kleinschaligere projecten in Spanje en in de woestijn van Californië. De panelen bundelen zonlicht waarmee speciale olie wordt verwarmd. De hitte wordt opgevangen en omgezet in waterdamp waarmee turbinemotors worden aangedreven.
Een waanzinnig plan! Eindelijk weer een ambitieus plan dat groot wordt aangepakt.
pi_70086964
Eerst zien dan geloven... Kan ook een of andere reclame stunt zijn hé...
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_70086998
Ben benieuwd hoe dit zich in de praktijk gaat ontwikkelen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:20:17 #4
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_70087048
De opmaat voor alweer de volgende credietcrisis want eigendomsrechten bestaan niet in afrika
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_70087076
Een land als Marokko of Libie zou weleens heel erg welvarend kunnen worden als het zo doorzet, nu nog een efficientere manier bedenken om stroom over grotere afstanden te versturen en te bewaren voor de momenten zonder zonlicht, stuwmeren zijn niet altijd een optie neem ik aan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:28:47 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70087314
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:21 schreef WammesWaggel het volgende:
Een land als Marokko of Libie zou weleens heel erg welvarend kunnen worden als het zo doorzet,
Je kan veel zeggen van Libie, maar arm is het niet
quote:
nu nog een efficientere manier bedenken om stroom over grotere afstanden te versturen en te bewaren voor de momenten zonder zonlicht, stuwmeren zijn niet altijd een optie neem ik aan.
Nee, daar heb je water voor nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70087483
Awesome! Over 2 à 3 jaar een concreet plan. Wanneer is het klaar? En hoeveel zal dit procentueel aan de energiebehoefte van de moderne mens kunnen voldoen? Geothermal klinkt ook wel cool. Konden we maar de kracht van de platentektoniek opvangen en gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:35:53 #8
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_70087578
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:21 schreef WammesWaggel het volgende:
Een land als Marokko of Libie zou weleens heel erg welvarend kunnen worden als het zo doorzet, nu nog een efficientere manier bedenken om stroom over grotere afstanden te versturen en te bewaren voor de momenten zonder zonlicht, stuwmeren zijn niet altijd een optie neem ik aan.
Waterstof, maar dat kost je wel veel rendement en de opslag is lastig.
Anders zou je moeten denken aan redox buffers. Redox reacties zijn wel efficiënt en reversibel, maar de energie dichtheid is wel laag.

Als bijprodukt krijg je schoon drinkwater, dat ook weer te gebruiken is voor bijvoorbeeld de landbouw.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_70087600
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:

Je kan veel zeggen van Libie, maar arm is het niet

Naar Afrikaanse maatstaven niet, maar wat ik er van gezien heb doet het nog altijd onder voor Portugal wbt de levensstandaard.
En wanneer de olie op is zal dat rap terug zakken als ze niks anders bedenken.
Let wel, ik heb nimmer voet gezet in Libie dus kan een vertekend beeld hebben in die zin.
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:39:52 #10
45206 Pietverdriet
pi_70087715
Heeft de EU iig een leuk breekijzer om noord afrika in de EU op te kunnen nemen
pi_70087780
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:33 schreef Matamalam het volgende:
Awesome! Over 2 à 3 jaar een concreet plan. Wanneer is het klaar? En hoeveel zal dit procentueel aan de energiebehoefte van de moderne mens kunnen voldoen? Geothermal klinkt ook wel cool. Konden we maar de kracht van de platentektoniek opvangen en gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun
Uit bron:
quote:
Het consortium denkt in vijftien procent van de Europese stroombehoefte te kunnen voorzien. Aanvankelijk zijn er vaste afnameprijzen nodig, maar binnen twintig jaar zou Desertec op eigen benen moeten staan.
Wanneer het project af is dan duurt het dus 20 jaar voordat het op eigen benen kan staan. Maar er wordt volgens mij niets geschreven over wanneer het project klaar is.
pi_70087863
Slim. Na chantage door olieproducerende landen in het Midden-Oosten, kunnen Noord-Afrikaanse landen nu ook los gaan.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:45:51 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70087957
Weer ff een paar Afrikaanse dictators sponsoren
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:05:27 #14
45206 Pietverdriet
pi_70088661
Even voor de duidelijkheid,
* men denkt max 15% van de europeese stroombehoefte er mee te dekken
* Er is helemaal geen conglomeraat, er zijn alleen maar firmas die er aan mee zouden moeten doen. Het is NIET zo dat de bedrijven al handjeklap hebben gedaan, en dat staat ook niet in het artikel in de SudDeutsche wat het artikel in de OP als bron vermeld. Het is alleen nog maar een luchtballonetje van een baas van een verzekeringsmaatschappij Torsten Jeworrek, voorzitter van de raad vestuur van Münchener Rück
* Het hele verhaal gaat voorals nog om een giga-lening te krijgen voor de financiering
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/740/472266/text/
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:05:37 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70088671
quote:
Veel genialiteit vraagt het niet om te bedenken dat als je zonne-energie wil opwekken, het handig is om de panelen in een zonnige omgeving neer te zetten.
Onzin; een wolkenachtig klimaat heeft helemaal niet het grote effect op output dat wel eens wordt gedacht. Belangrijker is dat er bij een project in Noordafrika grote transportverliezen zouden spelen wat desastreus is voor het rendement van opwekking in den zonnige verre. Met nieuwe technieken is dat een stuk minder het geval. Verder zullen ook de spread in grondprijzen, de huidige hausse in 'emerging' economieën en de gegroeide politieke stabiliteit in de regio een rol spelen bij deze keus.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:11:38 #16
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_70088892
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:43 schreef Strolie75 het volgende:
Slim. Na chantage door olieproducerende landen in het Midden-Oosten, kunnen Noord-Afrikaanse landen nu ook los gaan.
Daarom moeten ze ook bij de EU.
Het is niet de eerste keer dat daar over gesproken wordt.
Ik vraag me alleen af hoe we dan onze buitengrenzen gaan bewaken.
Een flink stuk zee is al moelijk, maar altijd nog makkelijker dan eenstuk woestijn met nomdische stammen die gewend zijn om de hele Sahara te doorkruisen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:16:07 #17
45206 Pietverdriet
pi_70089049
Maar goed, stel je lost transportproblemen op. Je zet een paar vierkante kilometer met zonnecentrale neer in de sahara. Wie gaat die dingen schoon maken? Iedere dag zal er stof op komen te liggen wat het rendament erg omlaag haalt. En geloof me, de sahara is heel stoffig.
Iedere zandstorm geeft je zonnepanelen een leuke zandstraalbeurt, daar worden ze dof van, rendament gaat verder omlaag.
Noordafrika is dan wellicht zonnig, maar dat is dan ook het enige positive wat je er van kan zeggen in dit soort projecten. Hebben we het ook nog niet over politieke stabiliteit (Stabiel is daar alleen Lybie)
pi_70089364
Als ze nou eens het rendement weten te verhogen, dan kunnen er lokale beheerders ingehuurd worden, schept werkgelegenheid, neem ook tegelijk mensen voor onderhoud in dienst of bouw een installatie die stof detecteert en wegblaast. Automatiseer heel het proces zoveel mogelijk, als ze dat nou eens kunnen bewerkstelligen! Een compleet duurzame, cradle-to-cradle, proces creëren. En dan iets minder incentive-based bedrijfsvoering, en wat meet problem-solving bedrijfsvoering.
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:29:31 #19
45206 Pietverdriet
pi_70089511
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 11:25 schreef Matamalam het volgende:
Als ze nou eens het rendement weten te verhogen, dan kunnen er lokale beheerders ingehuurd worden, schept werkgelegenheid, neem ook tegelijk mensen voor onderhoud in dienst of bouw een installatie die stof detecteert en wegblaast. Automatiseer heel het proces zoveel mogelijk, als ze dat nou eens kunnen bewerkstelligen! Een compleet duurzame, cradle-to-cradle, proces creëren. En dan iets minder incentive-based bedrijfsvoering, en wat meet problem-solving bedrijfsvoering.
Serieus, in Afrika?
En je kan die dingen dus ook bv in spanje neerzetten waar je die problemen veel minder hebt, minder transportproblemen, stabile regering, etc etc
Verder heb je daar direct een afzetmarkt.
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:31:17 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70089597
Tegenlicht had hier een jaartje terug ook een documentaire over meen ik.

In Spanje is men er overigens ook al druk mee.
pi_70089679
Olie en gas zijn energiebronnen die op den duur uitgeput raken. Je kunt tientallen argumenten aanvoeren waarom we geen zonnecollectoren in Afrika moeten neerzetten, maar feit is blijft dat die energievoorziening wél duurzaam is en daarmee automatisch meer toekomst heeft. Bovendien is het gebied waar ze die dingen willen neerzetten, enorm groot. Het bestrijkt al gauw zo'n 20 landen (grofweg).
pi_70089687
Ja, laten we ons (nog) afhankelijk(er) maken van corrupte regimes en boevenbendes.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:36:21 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70089793
Spanje is ook een prima plaats voor dit soort shit.

Over de technologie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_tower
http://en.wikipedia.org/wiki/PS20_solar_power_tower
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70090175
Als de space elevator er nog ooit komt dan kunnen we ook massaal zonneinstallaties de ruimte in lanceren :p

Is draadloze energietransport zonder schadelijke effecten naar elektronica al mogelijk?
pi_70090562
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:20 schreef digitaLL het volgende:
De opmaat voor alweer de volgende credietcrisis want eigendomsrechten bestaan niet in afrika
daar ben ik ook bang voor, we worden dan onafhankelijk van rusland en SA maar afhankelijk van landen als zimbabwe, of dat zo`n verbetering is.

Overigens juich ik het wel toe maar ik zou het dichter bij huis houden, anderzijds mochten die landen echt gaan kutten en het is cruciaal geworden voor de Eu dan val je eerder afrika binnen dan rusland
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_70090579
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 11:45 schreef Matamalam het volgende:
Als de space elevator er nog ooit komt dan kunnen we ook massaal zonneinstallaties de ruimte in lanceren :p

Is draadloze energietransport zonder schadelijke effecten naar elektronica al mogelijk?
ja echter zeer inefficient
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:56:18 #27
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70090643
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

daar ben ik ook bang voor, we worden dan onafhankelijk van rusland en SA maar afhankelijk van landen als zimbabwe, of dat zo`n verbetering is.

Overigens juich ik het wel toe maar ik zou het dichter bij huis houden, anderzijds mochten die landen echt gaan kutten en het is cruciaal geworden voor de Eu dan val je eerder afrika binnen dan rusland
In Europa is ook genoeg zon. En de VS, Australië et cetera, al brengen zij transportproblemen met zich mee.
pi_70090645
quote:

[..]

Jammer
pi_70090831
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, stel je lost transportproblemen op. Je zet een paar vierkante kilometer met zonnecentrale neer in de sahara. Wie gaat die dingen schoon maken? Iedere dag zal er stof op komen te liggen wat het rendament erg omlaag haalt. En geloof me, de sahara is heel stoffig.
Iedere zandstorm geeft je zonnepanelen een leuke zandstraalbeurt, daar worden ze dof van, rendament gaat verder omlaag.
Noordafrika is dan wellicht zonnig, maar dat is dan ook het enige positive wat je er van kan zeggen in dit soort projecten. Hebben we het ook nog niet over politieke stabiliteit (Stabiel is daar alleen Lybie)
Ik dacht dat ze daar al een oplossing voor gevonden hadden in de vorm van een speciale coating of gebruik van een soort em straling.

Overigens zijn er veel goedkopere soorten zonneenergie dan die in Spanje, je kunt ook goten maken die minder efficient zijn maar zo goedkoop zijn dat je alleen veel land nodig hebt
pi_70099690
quote:

[..]

Serieus?
Hoe werkt dat?
  Donald Duck held woensdag 17 juni 2009 @ 16:12:08 #31
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_70099799
Op papier leuk. In praktijk verplaatst je zo alleen maar het probleem van energie-afhankelijkheid van het buitenland. De enige serieuze opties voor de toekomst zijn kernfusiecentrales op Europees grondgebied.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:13:30 #32
45206 Pietverdriet
pi_70099846
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Op papier leuk. In praktijk verplaatst je zo alleen maar het probleem van energie-afhankelijkheid van het buitenland. De enige serieuze opties voor de toekomst zijn kernfusiecentrales op Europees grondgebied.
Alleen nog even de kernfusiecentrale uitvinden
  Donald Duck held woensdag 17 juni 2009 @ 16:16:17 #33
46149 __Saviour__
pi_70099952
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Alleen nog even de kernfusiecentrale uitvinden
Een testreactor wordt al gebouwd over een paar jaar. Die honderden miljarden van dit zonneproject zouden beter besteed kunnen worden aan verdere fusieprojecten. Tot die tijd stroomt de olie ook nog wel. Het is zinloos om over te schakelen op een tijdelijke tussenfase van zonne-energie.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:18:15 #34
45206 Pietverdriet
pi_70100030
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:16 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Een testreactor wordt al gebouwd over een paar jaar.
1 testreactor, waarvan helemaal niet zeker is of het ooit stroom op gaat wekken op een manier die werkbaar en betrouwbaar is.
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:40:05 #35
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70101000
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1 testreactor, waarvan helemaal niet zeker is of het ooit stroom op gaat wekken op een manier die werkbaar en betrouwbaar is.
Nee D'uh! Anders was het ook geen TESTreactor.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_70104049
Goed bericht.

In duitsland denkt men tenminste verder dan die kortzichtige nederlanders.

En die transport verliezen hoeven helemaal niet meer zo dramatisch te zijn zoals iemand hier beweerd maar het waarschijnlijk niet eens kan onderbouwen.

De tegenlicht aflevering waar iemand het eerder over had hier was here comes the sun.

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40025880/

De drijvende kracht in duitsland welke de duurzame energie opwekking op de agenda gezet heeft is de politicus herman scheer. Ik heb laatst het boek energy autonomy van hem gelezen. Een leuke zinsnede die hij in dat boek maakt over de kernfusie.

"Fusie experts blijven maar denken dat het realistisch is om matrialen welke tempertaturen boven de 100miljoen celcius te ontwikkelen dan dat men serieus als wetenschapper een bijdrage zou kunnen leveren aan een grootscheepse ontwikkeling van duurzame energie op een grote schaal."
  woensdag 17 juni 2009 @ 18:28:39 #37
45206 Pietverdriet
pi_70104591
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 18:11 schreef Basp1 het volgende:
Goed bericht.

In duitsland denkt men tenminste verder dan die kortzichtige nederlanders.

En die transport verliezen hoeven helemaal niet meer zo dramatisch te zijn zoals iemand hier beweerd maar het waarschijnlijk niet eens kan onderbouwen.
380 kV: 2,5 %/100 km
220 kV: 7,5 %/100 km
110 kV: 15,0 %/100 km
Dus van Zuiditalie Naar NL ben je dus minstens de helft kwijt.
  Donald Duck held woensdag 17 juni 2009 @ 18:40:08 #38
46149 __Saviour__
pi_70104922
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De natuurkunde erachter is bekend. Kernfusie levert absoluut enorme hoeveelheden energie op. In de VS is de National Ignition Facility in gebruik genomen. In Europa wordt ITER gebouwd. Het is verreweg de meest veelbelovende technologie voor de toekomst.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_70105236
Om het politieke stabiliteit verhaal te omzeilen zou je kunnen denken aan drijvende collectoren, voor de kust van Afrika met een permanente aanwezigheid van het vreemdelingenlegioen of blackwater etc.
Of je laat de Fransen het politieke aspect regelen, als er een land is dat zich in Afrika kan laten gelden zonder nare beelden op CNN is het Frankrijk wel.
pi_70105744
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat is meer dan ik dacht al valt daar met supergeleiders wel een mauw aan te passen natuurlijk.
of het wordt insitu omgezet in waterstof en door leidingen gejaagd
  Donald Duck held woensdag 17 juni 2009 @ 19:09:11 #41
46149 __Saviour__
pi_70105902
supergeleiding treedt alleen op bij zeer lage temperaturen. dat zou dus ondergrondse gekoelde leidingen gaan vereisen. Maar de energie die het kost om dat te koelen weegt niet op tegen het verlies dat ontstaat door de weerstand bij normaal transport
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_70106482
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als we aan de 380 KV wisselstroom netwerk vasthouden wel ja.

Er zullen directstroom netwerken hiervoor aangelegd moeten worden die minder verliezen hebben.
pi_70106524
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:09 schreef buachaille het volgende:
Bron: Het Nederlands Dagblad
[..]

Een waanzinnig plan! Eindelijk weer een ambitieus plan dat groot wordt aangepakt.
Eik moj et erst zien he, veur ik het gleuf
  woensdag 17 juni 2009 @ 19:35:19 #44
45206 Pietverdriet
pi_70106874
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zullen directstroom netwerken hiervoor aangelegd moeten worden die minder verliezen hebben.
Vertel, hoeveel?
pi_70106927
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:09 schreef __Saviour__ het volgende:
supergeleiding treedt alleen op bij zeer lage temperaturen. dat zou dus ondergrondse gekoelde leidingen gaan vereisen. Maar de energie die het kost om dat te koelen weegt niet op tegen het verlies dat ontstaat door de weerstand bij normaal transport
Dat bedoelde ik dus niet, er wordt volop onderzoek gedaan naar materialen die supergeleidend zijn bij kamertemperatuur
pi_70106956
Spanje is politiek gezien instabieler dan Marokko. Beetje nonargument.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 17 juni 2009 @ 19:38:09 #47
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70106980
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:09 schreef __Saviour__ het volgende:
In New York wil men dat wel gaan doen (kan even niets actueels vinden); ik geloof dat met name het koelen zelf veel energie kost, maar, mits goed geïsoleerd, vraagt het koel houden veel minder energie, en kan het daarom nog uit.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70106989
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zover ik weet zijn we juist overgegaan op wisselstroom omdat dan de transport verliezen minder zijn.

Ik kan er naast zitten want de laatste keer dat ik dat soort berekeningen heb gedaan is 5 jaar terug
  woensdag 17 juni 2009 @ 19:39:04 #49
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70107011
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik dus niet, er wordt volop onderzoek gedaan naar materialen die supergeleidend zijn bij kamertemperatuur
Dat doen ze al heel lang, en het schiet nog niet écht op.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70107085
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat doen ze al heel lang, en het schiet nog niet écht op.
vers van de pers
http://tweakers.net/nieuw(...)olutie-mogelijk.html

Er wordt dus druk aan gewerkt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')