quote:
Op woensdag 15 juli 2009 16:31 schreef maartena het volgende: Men denkt alleen in termen van "afpakken" en "uitzetten", maar men denkt niet aan dat soort oplossingen.
Nee, men denkt niet allen in termen van afpakken en uitzetten. Voor Antillianen wordt al sinds het begin van de jaren 90 apart beleid gemaakt op Rijksniveau.
Gek genoeg voor Marokkanen niet (ik heb het niet over CRIEM), terwijl de beide groepen al 25 jaar in een min of meer gelijke situatie verkeren, maar op lokaal niveau hebben de buurtvaders en de gezinscoaches wel degelijk bekendheid gekregen. Er zijn natuurlijk ook tal van organisaties en stellingen die zich met (Marokkaanse) probleemjeugd bezighouden. Van bureau Halt, de reclassering, Stichting Jeugdzorg en talloze organisaties zoals SMN en IMO.
De hoeveelheid beleidsmaatregelen die zijn genomen ten spijt hebben de bestuurders na 25 jaar nog geen greep op het probleem. Ook jij gaat dit niet oplossen door telkens die langspeelplaat mantra's af te draaien.
quote:
Waarom denk je dat het denaturaliseren en uitzetten de beste oplossing is, en hoe denk je dat toe te passen op Antiliaanse en Surinaamse probleemjongeren?
Dit is niet mijn standpunt.
Anderzijds is het niet onbekend dat Antilliaanse, maar ook Marokkaanse ouders op particulier niveau hun onhandelbare kinderen (tijdelijk) terug sturen naar het land van herkomst als zij ten einde raad zijn.
Daarnaast zijn er in toenemende mate allochtone ouders die hun kinderen naar het land van herkomst sturen om te 'ontwesterlijken' (bijvoorbeeld door een schooljaar of langer buitenlands onderwijs te laten volgen).
Ik denk dat de mogelijkheden om het land van herkomst te betrekken bij het tackelen van de jeugdproblematiek onder allochtonen beslist niet zijn uitgeput.
quote:
Waarom kun jij nou nooit volwassen reageren?
Je maakt er een karikatuur van. Probeer eens wat intelligentere argumenten te poneren!
Bovendien is jouw redenering gebaseerd op generalisaties. Je houdt er een dubbele moraal op na door het generaliseren te hekelen en vervolgens er zelf schuldig aan te maken.
quote:
Taalachterstand kan worden opgelost door het aanbieden van taalcursussen, of het verplicht stellen ervan.
Werkeloosheid komt voor bij ALLE minderheden, inclusief Antilianen, Surinamers, en ook autochtonen van lagere sociale klasse. Maar is dat echt een teken van "niet integreren", of is het een vooroordeel van autochtonen dat een Marokkaan "waarschijnlijk toch geen werk heeft". De werkloosheid onder allochtonen IS minstens twee keer zo hoog, maar het is nog steeds zo dat de meerderheid gewoon werkt en belasting betaald.
Ik begrijp deze arrogantie niet, dat jij meent het wiel opnieuw te moeten uitvinden.
Of denk je werkelijk dat jij hier een novum verzint voor de aanpak allochtone probleemjeugd?
quote:
Wat betreft emancipatie: Tja, uithuwelijking gebeurd ook nog steeds massaal in de Indiase bevolking. Dat zie je in Groot Brittanie ook heel erg bijvoorbeeld. Ik denk dat je dat ook niet echt kunt stoppen..... men maakt nu al massaal gebruik van de "Belgie Route" om hun partners naar Nederland te halen..... Ik weet ook niet of het bevechten van dat soort praktijken echt effectief is. Het uithuwelijken ZELF kun je sowieso niet stoppen, je kunt alleen de immigratie aan banden leggen.
En Verdonk heeft dat geprobeerd in 2003, en kwam met een echt belachelijke inburgeringscursus en de eis dat men Nederlands leer voordat men naar Nederland komt..... in landen waar vaak geen toegang is tot Nederlandse cursussen. En dus gaat men via Belgie of Spanje naar de EU, en dan naar Nederland.
Ik vind het maar potsierlijk dat jij de suggestie wekt even met een berichtje hier op een forum de problemen die al 25 jaar bestaan te kunnen oplossen. Alsof er geen enkel departement of geen enkele ambtenaar zich met dit dossier hebben bezig gehouden.
Het gaat ook voorbij aan de crux van hetgeen ik poneer. Jouw beperkte invalshoek en benadering komt niet verder dan het perspectief van de samenleving die hinder heeft van het gedrag van onhandelbare en criminele kinderen.
Je moet het, meen ik, ook vanuit het perspectief van deze jongeren en de Marokkaanse of Antilliaanse bevolkingsgroep bezien. In veel gevallen gaat het dan over een uitzichtloze situatie en van een sociale onderklasse, waarbij bijvoorbeeld schooluitval bijna onherroepelijk een criminele carrière impliceert.
Marokkaanse jongens lijden 10 keer zo vaak aan schizofrenie als hun autochtone leeftijdsgenoten. Dan helpt het deze jongeren geen enkele sikkepit om in termen te praten van 'enkele vandalen die uit baldadigheid een vuilniszak in de fik steken' zoals jij eerder bezigde.
De oververtegenwoordiging in de Nederlandse gevangenissen van allochtonen is klip en klaar. Dan is het totaal niet constructief om nutteloos te wijzen dat onder elke minderheidsgroep werkloosheid voorkomt.
Om even twee voorbeelden te noemen.
Ik vind dit optimisme tegen beter weten in en ook ronduit asociaal, want jij zegt in feite tegen die schizofrene en criminele Marokkaan die geen schooldiploma heeft dat hij zijn problemen zelf moet oplossen, omdat er niets aan de hand is of in elk geval niet noemenswaardig of dat er maar wordt overdreven.
Antropoloog Hans Werdmölder die al ruim 25 jaar onderzoek doet naar de Marokkaanse probleemjeugd die verwoordde het, mijn inziens, treffend:
quote:
Noem het de voedingsbodemtheorie. Ze kunnen er niks aan doen. Dat hele discours bestaat nog steeds. Eerst werd de criminaliteit ontkend, toen gezegd dat het maar een klein groepje was, vervolgens dat het wel meevalt, dat het weer overgaat en dat het maar 10 procent is, dat je moet kijken naar de mensen waar het wél goed mee gaat, dat ze in de hoek worden gezet.
Het politiek correct denken is nog springlevend ondanks dat er op een ander deel van het politieke spectrum een geluid is bijgekomen. Een beetje zonde dat deze reflex naast hinder voor de samenleving als geheel deze jongeren gewoon in de kou laat staan.
quote:
Weet jij dat wel?
Nee, dat weet ik niet.
Het is heel eenvoudig
een mailtje te sturen en even op een antwoord uit eerste bron af te wachten.
Dit is maar een suggestie.