quote:NPS mogelijk met eenvijfde gekort
De NPS dreigt als gevolg van het toetreden van nieuwe publieke omroepen eenvijfde van zijn budget in te moeten leveren. Dit schrijft de Volkskrant. De omroep moet vijf miljoen euro korten op een budget van 35 miljoen. Daar dreigt een extra jaarlijkse korting van 2 miljoen euro bij te komen, als een amendement van CDA, VVD en PVV wordt aangenomen.
Door de waarschijnlijke toetreding van Powned en Wakker Nederland als aspirant-omroepen en de groei van BNN en omroep MAX moeten alle omroepen zendtijd en geld inleveren. De NPS is geen gewone omroep, de omroep heeft namenlijk geen leden. VVD, PVV en CDA stellen nu voor het budget voor de NPS te koppelen aan het gemiddelde van de omroepen, in plaats van de grootste A-omroep, zoals nu. Dat zou kunnen doordat MAX, BNN, WN en Powned taken van de NPS kunnen overnemen.
NPS-directeur Joop Daalmeijer is verbaasd. "We zijn geen aanvulling, we hebben wettelijke taken rond minderheden, cultuur, jeugd en achtergrondinformatie. MAX en BNN doen niets voor kinderen tot tien jaar en aan cultuur die wij brengen, zoals klassiek en ballet. Wakker Nederland en Powned gaan vast wel aan minderheden doen, maar anders dan wij: gericht op integratie en respect."
Het amendement komt vandaag in stemming. Als de NPS extra geld en zendtijd moet inleveren, hoeven de bestaande omroepen dat minder te doen. Daalmeijer noemt de steun van het CDA opmerkelijk, omdat die partij Hilversum doorgaans steunt, anders dan de VVD en PVV.
Whehequote:Wakker Nederland en Powned gaan vast wel aan minderheden doen, maar anders dan wij: gericht op integratie en respect."
Mja, ja en nee. Het is natuurlijk een goed democratisch ideaal dat je draagvlak moet hebben voor waar je overheidsgeld aan uitgeeft. Aan de andere kant, waarom hebben we nog een publieke omroep. Als er ergens breed draagvlak voor is, kan dat prima bij de commercielen. De NPS maakt nou juist de verheffende programma's die niet commercieel te exploiteren zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind de ledenloze omroepen sowieso veel te dominant ten opzichte van de omroepen met leden. Niet alleen kunnen de ledenloze omroepen te pas en te onpas allerlei exclusiviteitsclaims neerleggen, ook valt het me op hoe belachelijk veel zendtijd ze hebben.
Goed voorstel dus, mits het gekorte geld gaat naar de omroepen MET leden.
Met jou ga ik het toch nooit eens worden maar ik ben van mening dat een pluriforme publieke omroep, gedragen door leden, een aanvulling is naast het louter commercieele.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Mja, ja en nee. Het is natuurlijk een goed democratisch ideaal dat je draagvlak moet hebben voor waar je overheidsgeld aan uitgeeft. Aan de andere kant, waarom hebben we nog een publieke omroep. Als er ergens breed draagvlak voor is, kan dat prima bij de commercielen. De NPS maakt nou juist de verheffende programma's die niet commercieel te exploiteren zijn.
En tevens troep, dus zo erg vind ik het ook weer niet.
Commercieelen maken programma's op een andere manier. Je kunt het concurrentievervalsing vinden als ook de PO dat gaan doen. Ik zie het meer als een aanvulling.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef BasEnAad het volgende:
Die multiculomroep mag wel verder gekort worden.
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele PO. Omgooien die hap. Eén kanaal is meer dan voldoende, kan gelijk al het entertainment inclusief sport eruit. Er moet alleen plaats zijn voor programma's die commercieëlen niet maken.
Maar waar bestaat die aanvulling dan uit?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:22 schreef Klopkoek het volgende:
Met jou ga ik het toch nooit eens worden maar ik ben van mening dat een pluriforme publieke omroep, gedragen door leden, een aanvulling is naast het louter commercieele.
Meerdere perspectieven, meer vrijheid voor de makers, niet de makkelijkste weg kiezen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar waar bestaat die aanvulling dan uit?
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:22 schreef Klopkoek het volgende:
Rechtse conservatieve zeikerds toch altijd
Tenzij er een leuk bijbaantje vanaf kan natuurlijkquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Het verbaast mij niets dat het CDA in casu VVD en PVV steunt. De linksige NPS is het CDA al jaren een doorn in het oog.
Ah als ik het goed begrijp is voor jou alle media altijd rechts tenzij het precies allemaal aan jouw Pravda-format waar linkse politci enkel bejubeld mogen worden en rechtse zonder meer door het slijk moeten worden getrokken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:32 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ook rechtsen, waaronder jijzelf.
Dat BBC-model is echt overrated.
Rechts?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:32 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ook rechtsen, waaronder jijzelf.
Dat BBC-model is echt overrated.
Dat is nou juist het probleem: je moet er niet met een markt-bril naar kijken. Helaas doen velen dat wel.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:24 schreef Boze_Appel het volgende:
Ah leuk een publieke omroeptopic.
"Ik vind programma's op de PO beter, verheffender, kunstiger, etc. etc dus jij moet er aan meebetalen".
Betaal lekker voor je eigen entertainment.
Het gaat niet om de markt.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is nou juist het probleem: je moet er niet met een markt-bril naar kijken. Helaas doen velen dat wel.
Of schaf de leden af.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:06 schreef Sybesma het volgende:
Maak van de NPS een normale publieke omroep. Dan kunnen mensen lid worden van de NPS en krijgen ze zendtijd aan de hand van het aantal leden.
Of schrap de journalistieke programma's van de NPS. Dat lijkt me een taak voor omroepen met leden.
Andere tijden > KRO
Buitenhof > VARA/VPRO
De Grote Geschiedeniskwis > AVRO
Dichtbij Nederland > NCRV
Holland Doc > VPRO
NOVA > VARA
Pauw & Witteman > VARA
Verleden van Nederland > VPRO
Zembla > VARA
Klaar, alle NPS journalistieke programma's kunnen zo naar omroepn met leden.
Lijkt me geen goed idee, want de commerciële omroepen produceren slechts bagger. Een ander woord is er niet voor. De kwaliteit is helaas dermate bedroevend dat de publieke omroep een must blijft.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef BasEnAad het volgende:
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele PO. Omgooien die hap. Eén kanaal is meer dan voldoende, kan gelijk al het entertainment inclusief sport eruit. Er moet alleen plaats zijn voor programma's die commercieëlen niet maken.
De NPS is, denk ik, vooral bang om als bevooroordeeld te worden afgeschilderd. Een kritische nooit aangaande een rechtse havik wordt al snel gezien als demonisering.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind de NPS ook niet links of rechts. Ik zeg alleen dat de dingen die de NPS doet, en vooral hun inbreng in de nieuws en borrelpraatprogramma's, niet ongunstig zijn voor Wilders.
Kan ook, dat is een keuze. Wat mij betreft weg met de NPS journalistieke programma's, de rest van de NPS programma's weer naar de NOS, klaar.quote:
Dat is niet wat je alleen bij de NPS ziet en dus niet wat ik in dit geval bedoel.quote:De NPS is, denk ik, vooral bang om als bevooroordeeld te worden afgeschilderd. Een kritische nooit aangaande een rechtse havik wordt al snel gezien als demonisering.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:35 schreef Bommenlegger het volgende:
Zit de naam WIlders onder een sneltoets bij je klopkoekje?
Grote meidquote:Op woensdag 17 juni 2009 17:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
Zit onder een toets op mijn G15 toetsenbord
Juistquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef BasEnAad het volgende:
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele PO. Omgooien die hap. Eén kanaal is meer dan voldoende, kan gelijk al het entertainment inclusief sport eruit.
wellicht maken commerciëlen ze niet omdat er geen ruimte is voor 2 programma`s in dat genre en hoe ga je dan winnen van de subsidiehoer?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef BasEnAad het volgende:
Er moet alleen plaats zijn voor programma's die commerciëlen niet maken.
Blah, laat ze dan teleac uitzendingen maken elke week in een nieuw museum/ kerk/ historische plaats. Maarten van ROssem heeft in zn eentje meer nuttige cultuurbetekenis dan die hele NPS.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:54 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ik doel op het feit dat de NPS een culturele functie heeft
quote:Stemming over korting budget NPS uitgesteld
Een amendement van VVD, PVV en CDA over een korting op het budget van de NPS wordt voorlopig nog niet in stemming gebracht in de Tweede Kamer. Het amendement is op verzoek van de VVD aangehouden omdat er meer tijd nodig is om extra ingekomen informatie mee te kunnen wegen, meldt de NPS. Volgende week zal de stemming waarschijnlijk alsnog zijn.
Het amendement houdt in dat het budget van de NPS wordt gekoppeld aan het gemiddelde budget van de omroepen, in plaats van aan het budget van een A-omroep, de hoogste status voor een omroepvereniging. Dit zou voor de NPS een jaarlijkse korting van twee miljoen euro betekenen.
Als de NPS extra geld en zendtijd moet inleveren, hoeven de bestaande omroepen dat minder te doen.
quote:NPS wordt gekort
De NPS moet twee miljoen euro extra bezuinigen. In de Tweede Kamer is een amendement aangenomen die de NPS voortaan een budget geeft dat een gemiddelde is van de omroepen. Nu krijgt de NPS nog het budget van een A-omroep. VVD, PVV en CDA hadden het voorstel in de Tweede Kamer gedaan.
De andere omroepen profiteren van de extra bezuinigingen bij de NPS. KRO, VARA en de AVRO krijgen nu twee ton extra. Ze hoeven ook minder in te leveren als de nieuwe omroepen PowNed en Wakker Nederland worden toegelaten tot het bestel.
De ledenomroepen stelden de budgetkorting voor de NPS in een brief aan de Kamerleden voor, zonder dat de NPS dat wist. Directeur Joop Daalmeijer verwijt de andere omroepen daarom "trucjes van de afdeling stiekem", zo schrijft hij in een brief aan het personeel. "Het is wel zuur dat de NPS, die zich overal en altijd gedraagt als een partner zo wordt afgeserveerd door de collega’s, waarmee we gebouwen, broodjes bal, programma’s en soms zelfs vriendschap delen."
De budgetkorting komt boven op een eerdere bezuiniging bij de NPS van vijf miljoen euro.
Triest hoe de PO steeds verder kapot wordt bezuinigd.quote:
Zal tijd worden dat men zelf voor entertainment gaat betalen ipv. andere mensen te dwingen te betalen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Triest hoe de PO steeds verder kapot wordt bezuinigd.
Beetje schizofreen?quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Triest hoe de PO steeds verder kapot wordt bezuinigd.
Dat je daar tijd voor hebt met al je werk enzo de hele dag.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, ik moet vanmiddag weer naar de psychiater
Maar goed, waarom was het in eerste instantie een goed voorstel wanneer het geld ten goede kwam aan ledenomroepen en twee weken later opeens niet meer?quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, ik moet vanmiddag weer naar de psychiater
Omdat ik het vak begrijpend lezen op de basisschool heb gehad.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar goed, waarom was het in eerste instantie een goed voorstel wanneer het geld ten goede kwam aan ledenomroepen en twee weken later opeens niet meer?
Er staat echter niets over wat er met die bezuinigde 5 miljoen gebeurt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat ik het vak begrijpend lezen op de basisschool heb gehad.
Er wordt twee miljoen overgeheveld naar de ledenomroepen. Dat is in principe goed hoewel je altijd moet oppassen met het CDA.
Maar er staat ook dat het bovenop de al geplande bezuinigingen van 5 miljoen komt. Dat is minder leuk. Omdat er al sinds paars fors wordt bezuinigd op de PO, telkens weer.
Vroeger kwam de beste TV uit het VK, en de BBC liet zien dat je met overheidsgeld beste leuke televisie kon maken (nu is dat MI niet meer zo en komt de beste TV uit de VS, maar dat terzijde). Maar in Nederland is tv zo tenenkrommend slecht, dat zelfs miljoenen aan subsidies daar niks aan veranderen. Ook ik vind dat de commercielen er in Nederland weinig van bakken, maar dat ligt niet alleen aan hun opstelling ("Als de mensen bloemkool op TV willen zien, dan krijgen ze bloemkool"). Misschien moeten we wat beter selecteren op talent, voordat iemand wordt toegelaten tot de toneelschool of de NOS Journaal school. Meer geld in een bodemloze put gooien heeft geen zin.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:34 schreef Klopkoek het volgende:
Nu vind ik De Wereld Draait door een vreselijk programma maar op het begin scoorde dat totaal niet. Dat is een voorbeeld van de meerwaarde van de Publieke Omroep.
Hoewel ik met je eens ben dat het wat commercieeler is geworden. Té commercieel naar mijn mening. Zo zie je dat ook de publieke omroep steeds meer de controversieele onderwerpen schuwt, praatprogramma's in de kroeg lijken te worden opgenomen en populaire sporten de nichesporten van de buis verdringen. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar vast staat is dat de PO, hoewel de meerwaarde is verminderd, nog steeds dingen doet die de commercieelen niet doen.
Sowieso is het een foute gedachte dat werk altijd voor moet gaan. Dan ben je een loonslaaf geworden. Iets wat strookt met jouw idealen misschien.quote:
Beste TV uit de VSquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vroeger kwam de beste TV uit het VK, en de BBC liet zien dat je met overheidsgeld beste leuke televisie kon maken (nu is dat MI niet meer zo en komt de beste TV uit de VS, maar dat terzijde). Maar in Nederland is tv zo tenenkrommend slecht, dat zelfs miljoenen aan subsidies daar niks aan veranderen. Ook ik vind dat de commercielen er in Nederland weinig van bakken, maar dat ligt niet alleen aan hun opstelling ("Als de mensen bloemkool op TV willen zien, dan krijgen ze bloemkool"). Misschien moeten we wat beter selecteren op talent, voordat iemand wordt toegelaten tot de toneelschool of de NOS Journaal school. Meer geld in een bodemloze put gooien heeft geen zin.
Nee, je moet zeker niet bij CNN zijn voor goede TV, maar ik zat meer aan Discovery Channel, Food Network en HBO te denken.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Beste TV uit de VS![]()
Die hele Michael Jackson hype heeft me weer mooi met de neus op de feiten gedrukt
Discovery Channel NL vind ik iig niks meer aan. Vroeger was het nog wel leuk. Waren er meer documentaires te zien die ook best wel goed en neutraal waren.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, je moet zeker niet bij CNN zijn, maar ik zat meer aan Discovery Channel, Food Network en HBO te denken.
Hoe je ontslagen zou kunnen worden kan je vastleggen in je contractquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sowieso is het een foute gedachte dat werk altijd voor moet gaan. Dan ben je een loonslaaf geworden. Iets wat strookt met jouw idealen misschien.
In de VS gebeurt dat veel schijnt het. Dat men probleempjes (fysiek of mentaal) laat voortwoekeren. Maarja, daar zijn de werknemersrechten ook een stuk minder. Kun je per e-mail ontslagen worden.
HBOquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, je moet zeker niet bij CNN zijn voor goede TV, maar ik zat meer aan Discovery Channel, Food Network en HBO te denken.
Showtime waar de Nederlandse PO nog een voorbeeld aan kan nemen wat betreft maatschappij kritische programma's (inc tieten, scheldwoorden en zelfs de schaamstreek komt al dan niet functioneel in beeld). Het zou voor Nederland een zegen zijn als er een keer een programma als Bullshit uitgezonden zou worden of een Nederlandse versie van gemaakt zou worden, "over de Balk" had er wel wat van weg maar dan met een beperktere scoop en zonder tieten.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
HBO![]()
Al was het alleen maar omdat ze tieten en scheldwoorden toelaten.
DIe kun je nog steeds zien. Discovery Channel heeft meerdere zenders zoals Science Channel, Knowledge, Home & Health, Wings, Travel, Animal Planet etc.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Discovery Channel NL vind ik iig niks meer aan. Vroeger was het nog wel leuk. Waren er meer documentaires te zien die ook best wel goed en neutraal waren.
Alsof we minder belasting hoeven te betalen als de publieke omroep wordt opgehevenquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zal tijd worden dat men zelf voor entertainment gaat betalen ipv. andere mensen te dwingen te betalen.
Hoe eerder de PO kapot gaat hoe beter, alhoewel zonde van het geld in de desctructie, gewoon beter meteen afschaffen.
Volgens mij winnen de Britten dit nog ruim hoorquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, je moet zeker niet bij CNN zijn voor goede TV, maar ik zat meer aan Discovery Channel, Food Network en HBO te denken.
Dutch BBC ftw!quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij winnen de Britten dit nog ruim hoor
ITV e.d. bedoel jequote:Op woensdag 1 juli 2009 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij winnen de Britten dit nog ruim hoor
topgear vind ik maar een dom puberprogramma, maarquote:Op woensdag 1 juli 2009 20:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
ITV e.d. bedoel je![]()
BBC lijkt de laatste jaren weinig anders meer te kunnen dan idioot veel tuin, veiling en huizen programma's maken, enkele uitzonderingen daargelaten (topgear)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |