quote:NPS mogelijk met eenvijfde gekort
De NPS dreigt als gevolg van het toetreden van nieuwe publieke omroepen eenvijfde van zijn budget in te moeten leveren. Dit schrijft de Volkskrant. De omroep moet vijf miljoen euro korten op een budget van 35 miljoen. Daar dreigt een extra jaarlijkse korting van 2 miljoen euro bij te komen, als een amendement van CDA, VVD en PVV wordt aangenomen.
Door de waarschijnlijke toetreding van Powned en Wakker Nederland als aspirant-omroepen en de groei van BNN en omroep MAX moeten alle omroepen zendtijd en geld inleveren. De NPS is geen gewone omroep, de omroep heeft namenlijk geen leden. VVD, PVV en CDA stellen nu voor het budget voor de NPS te koppelen aan het gemiddelde van de omroepen, in plaats van de grootste A-omroep, zoals nu. Dat zou kunnen doordat MAX, BNN, WN en Powned taken van de NPS kunnen overnemen.
NPS-directeur Joop Daalmeijer is verbaasd. "We zijn geen aanvulling, we hebben wettelijke taken rond minderheden, cultuur, jeugd en achtergrondinformatie. MAX en BNN doen niets voor kinderen tot tien jaar en aan cultuur die wij brengen, zoals klassiek en ballet. Wakker Nederland en Powned gaan vast wel aan minderheden doen, maar anders dan wij: gericht op integratie en respect."
Het amendement komt vandaag in stemming. Als de NPS extra geld en zendtijd moet inleveren, hoeven de bestaande omroepen dat minder te doen. Daalmeijer noemt de steun van het CDA opmerkelijk, omdat die partij Hilversum doorgaans steunt, anders dan de VVD en PVV.
Whehequote:Wakker Nederland en Powned gaan vast wel aan minderheden doen, maar anders dan wij: gericht op integratie en respect."
Mja, ja en nee. Het is natuurlijk een goed democratisch ideaal dat je draagvlak moet hebben voor waar je overheidsgeld aan uitgeeft. Aan de andere kant, waarom hebben we nog een publieke omroep. Als er ergens breed draagvlak voor is, kan dat prima bij de commercielen. De NPS maakt nou juist de verheffende programma's die niet commercieel te exploiteren zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind de ledenloze omroepen sowieso veel te dominant ten opzichte van de omroepen met leden. Niet alleen kunnen de ledenloze omroepen te pas en te onpas allerlei exclusiviteitsclaims neerleggen, ook valt het me op hoe belachelijk veel zendtijd ze hebben.
Goed voorstel dus, mits het gekorte geld gaat naar de omroepen MET leden.
Met jou ga ik het toch nooit eens worden maar ik ben van mening dat een pluriforme publieke omroep, gedragen door leden, een aanvulling is naast het louter commercieele.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Mja, ja en nee. Het is natuurlijk een goed democratisch ideaal dat je draagvlak moet hebben voor waar je overheidsgeld aan uitgeeft. Aan de andere kant, waarom hebben we nog een publieke omroep. Als er ergens breed draagvlak voor is, kan dat prima bij de commercielen. De NPS maakt nou juist de verheffende programma's die niet commercieel te exploiteren zijn.
En tevens troep, dus zo erg vind ik het ook weer niet.
Commercieelen maken programma's op een andere manier. Je kunt het concurrentievervalsing vinden als ook de PO dat gaan doen. Ik zie het meer als een aanvulling.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef BasEnAad het volgende:
Die multiculomroep mag wel verder gekort worden.
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele PO. Omgooien die hap. Eén kanaal is meer dan voldoende, kan gelijk al het entertainment inclusief sport eruit. Er moet alleen plaats zijn voor programma's die commercieëlen niet maken.
Maar waar bestaat die aanvulling dan uit?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:22 schreef Klopkoek het volgende:
Met jou ga ik het toch nooit eens worden maar ik ben van mening dat een pluriforme publieke omroep, gedragen door leden, een aanvulling is naast het louter commercieele.
Meerdere perspectieven, meer vrijheid voor de makers, niet de makkelijkste weg kiezen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar waar bestaat die aanvulling dan uit?
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:22 schreef Klopkoek het volgende:
Rechtse conservatieve zeikerds toch altijd
Tenzij er een leuk bijbaantje vanaf kan natuurlijkquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Het verbaast mij niets dat het CDA in casu VVD en PVV steunt. De linksige NPS is het CDA al jaren een doorn in het oog.
Ah als ik het goed begrijp is voor jou alle media altijd rechts tenzij het precies allemaal aan jouw Pravda-format waar linkse politci enkel bejubeld mogen worden en rechtse zonder meer door het slijk moeten worden getrokken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:32 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ook rechtsen, waaronder jijzelf.
Dat BBC-model is echt overrated.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |