Oftewel: je mag 'm niet blokkeren én niet de vrije doorgang belemmeren, dus volgens mij mag het nietquote:b. het zal niet zijn toegestaan de betreffende stroken grond (deel achterpad) te blokkeren, danwel de vrije doorgang te belemmeren.
quote:Op maandag 15 juni 2009 15:00 schreef DoctorB het volgende:
Zolang erniemand gaat klagen mag het. En wie zou er reden hebben om te klagen? Jij, danwel degene die mede in jouw huis wonen. En die gaan niet klagen.
Als dat stukje grond bij de kavel hoort heb je gewoon voor die grond betaald en is ie van jouw. Omdat je geen erfdienstbaarheid hoeft te verlenen ivm doodlopen... dichtmaken!
I
s het denkbaar dat dat doodlopende stukje ooit niet meer doodlopend is? Want waarom is het doodlopend?
Dat vind ik zonde want het is een leuk uitzicht op de sloot erachter en het groen aan de andere kant. Ik heb niet voor niks 30k meer gelapt dan de buurman voor het huis lijkt me, door de ligging (laatste op de rij) heb je meer privacyquote:Op maandag 15 juni 2009 14:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt toch gewoon een schutting plaatsen aan het eind van je tuin, grenzend aan dat pad
Dat heb je niet betaald voor het uitzichtquote:Op maandag 15 juni 2009 15:17 schreef Spaisy het volgende:
[..]
Dat vind ik zonde want het is een leuk uitzicht op de sloot erachter en het groen aan de andere kant. Ik heb niet voor niks 30k meer gelapt dan de buurman voor het huis lijkt me
Jij mag toch ook de hele middag op zijn vlondertje gaan staan, dus ik zie niet in waarom hij dat niet zou mogen...quote:Zou mooi zijn als hij daar de hele middag mag gaan staan.
Vraag uit interesse: Ben je dan verplicht om de kortste route naar de openbare weg te nemen?quote:Er is geen sprake van erfdienstbaarheid omdat er niemand is die daar gebruik van maakt om op de openbare weg te komen.
Je kunt een stuk grond wat reeds je eigendom is, niet toeëigenenquote:Op maandag 15 juni 2009 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt niet 'ineens' jezelf een stuk grond toeëigenen...
Er is wel sprake van een erfdienstbaarheid omdat deze is opgesteld en ingeschreven in de openbare registers, zo simpel is 'tquote:Op maandag 15 juni 2009 15:35 schreef _Flash_ het volgende:
Er is geen sprake van erfdienstbaarheid omdat er niemand is die daar gebruik van maakt om op de openbare weg te komen.
Ik wil de buren best een sleutel geven tot mn tuin. Dat maakt me niks uitquote:Op maandag 15 juni 2009 18:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er is wel sprake van een erfdienstbaarheid omdat deze is opgesteld en ingeschreven in de openbare registers, zo simpel is 't.
Zo lang je niemand er mee hindert kun je in principe doen wat je wil. Dergelijke erfdienstbaarheden worden gecreerd om een juridische basis te bieden voor het betreden van iemand anders zijn/haar eigendom. Zodra er iemand begint te klagen kun je die persoon in principe een sleutel geven van het (eventueel te plaatsen) hek oid.
Volgens mij is dat niet waar. Het is niet jouw eigendom. Je mag het gebruiken om de weg te bereiken, niet om er zomaar te gaan staan of zitten niksen. Dan wordt het volgens mij huisvredebreuk als je niet weg gaat. Het is namelijk niet een openbaar iets waar je mag doen wat je wil.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:30 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Jij mag toch ook de hele middag op zijn vlondertje gaan staan, dus ik zie niet in waarom hij dat niet zou mogen...
Het is volledig open. Geen hekje, of paaltjes met draden oid. Het is een vlonder boven het water wat we gebruiken om bij de weg te komen, maar het is van de eigenaar van dat stuk land.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:04 schreef amaranta het volgende:
Het is niet de tuin toch? Maar een pad wat daar nog achter ligt???
Ik begrijp inderdaad de logica van je verhaal. Ik verwacht ook geen problemen van de buren. Het probleem is dat er erg weinig jurispredentie (lees: geen) is over dit geval. Dat het ooit een toegang wordt naar de openbare weg lijkt me niet. Dan moet er een openbare weg dwars door de tuin van de buurman worden gelegd of een brug over de sloot terwijl er 30m. verderop ook al een brug is.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:50 schreef Thisbe het volgende:
Dit soort erfdienstbaarheden worden vaak geschreven voor een heel project. Dat jij toevallig de laatste in een rij bent, daar hebben ze niet op gelet, of het was niet bekend. Een aparte erfdienstbaarheid schrijven voor jouw huis kost extra tijd en dus geld. Indien jij de doorgang belemmert, dan kan een buurman gaan klagen, en terecht eisen dat je de belemmering opheft. Zal het waarschijnlijk zijn dat hij gaat klagen? Ik denk het niet.
Overigens kan een erfdienstbaarheid alleen met toestemming van het heersend erf worden opgeheven bij notariële akte.
Tot slot zou het eventueel kunnen dat het pad in de toekomst niet doodloopt bij jouw huis, maar een doorgang wordt naar de openbare weg.
Een erfdienstbaarheid geldt gewoon als het zelf is gevestigd of als het door verjaring is gevestigd. De inhoud van de erfdienstbaarheid doet er niet echt toe. Wat jij nu hebt is een " normale erfdienstbaarheid" welke gewoon een plicht voor jou inhoudt om iets te dulden.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:42 schreef Spaisy het volgende:
[..]
Ik begrijp inderdaad de logica van je verhaal. Ik verwacht ook geen problemen van de buren. Het probleem is dat er erg weinig jurispredentie (lees: geen) is over dit geval. Dat het ooit een toegang wordt naar de openbare weg lijkt me niet. Dan moet er een openbare weg dwars door de tuin van de buurman worden gelegd of een brug over de sloot terwijl er 30m. verderop ook al een brug is.
/[quote]
Er is dus wel soortgelijke jurisprudentie. Denk dan aan het hierboven beschreven geval van een sleutel verlenen van een hek e.d.
[quote]
Zo te zien heb je wel kennis van zaken. Geldt een erfdienstbaarheid niet alleen als het ook een nut heeft? Ik belemmer toch geen vrije doorgang? Alleen de doorgang naar mijn priveterrein waar niemand uberhaupt mag komen toch? Ik zal tzt bij de buren aankloppen en kijken of ze bezwaar maken. Als ze bezwaar maken kan ik altijd eens kijken wat juridisch nu echt geldt via mn rechtsbijstandverzekering eventueel. Maar prio 1 is buren te vriend houden natuurlijk.
Van een beetje overleg is inderdaad nog nooit iemand dood gegaanquote:Mijn pijnpunt is de inbraakgevoeligheid. Wil liever geen schutting aan de achterkant. Ach misschien willen alle buren wel een hek die het hele pad aan het begin al afsluit, dan is wat mij betreft het probleem ook opgelost.
Want? Waar blijkt dat uit? Kan je eens een linkje posten naar wetgeving etc. waar dat uit blijkt? Wat nu als de minst belastende weg niet de kortste is? Welke route naar de openbare weg heeft dan de voorkeur?quote:Je moet gewoon de kortste minst belastende weg nemen naar/van de openbare weg.
Boek 5 BWquote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:39 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Want? Waar blijkt dat uit? Kan je eens een linkje posten naar wetgeving etc. waar dat uit blijkt? Wat nu als de minst belastende weg niet de kortste is? Welke route naar de openbare weg heeft dan de voorkeur?
Nee, het is een stuk tuin (flonder in dit geval) dat eigendom is van de eigenaar van de aangrenzende tuim. Hij moet het alleen vrij houden zodat de buren bij hun tuin kunnen komen.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:57 schreef amaranta het volgende:
Volgens mij mag het wel. Maar het is denk ik een gezamenlijk 'pad' waarvan de kosten worden gedeeld door de bewoners van die 4 huizen?
In zulke gevallen is het idd zaak dat de erfdienstbaarheid goed is gevestigd met een duidelijke regeling m.b.t. onderhoud e.d. Helaas werd dat vroeger echt nooit fatsoenlijk gedaan, tegenwoordig gaat dat wat beter alhoewel de akte daardoor niet leesbaarder wordt, maar ja ...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:05 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Nee, het is een stuk tuin (flonder in dit geval) dat eigendom is van de eigenaar van de aangrenzende tuim. Hij moet het alleen vrij houden zodat de buren bij hun tuin kunnen komen.
Die constructie kan dus allerlei 'grappige' situaties geven zoals deze vraag maar ook m.b.t. onderhoud en verstopte putten. Bij ons zit zo'n put precies op de grens van 3 huizen, en die is nog wel eens verstopt. En geen van drieën hoeft zelf ooit echt in dat stuk steeg te zijn, alleen bewoners van drie andere huizen.
Het is lang niet altijd goed te zien op situatietekeningen/foto's hoe de situatie ter plekke ervoor staat. Soms wil de situatie weleens veranderen, en heb je een verouderde tekening voor je neus. Soms blijkt een pad niet eens meer te bestaan. Soms wordt een pad in een project helemaal niet gemaakt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:18 schreef Spiegelei het volgende:
Ik blijf het wel een foutje vinden van de notaris hoor, zoiets is namelijk heel goed te zien op de situatietekening, dus ookal is de (medewerker van) de notaris nog nooit ter plaatse geweest, dan nog kun je heel goed zien dat de erfdienstbaarheid helemaal niet over het laatste kavel heen hoeft te lopen als dat ook daadwerkelijk doodloopt....
Succes ermee.
Grootste probleem bij ons is dat het vroeger een kadastraal geheel was omdat de betreffende blokken huurhuizen waren. De meeste huizen zijn verkocht, maar over onderhoud is nooit gesproken. En vooral als de bewoner dat stuk steeg niet eens gebruikt (denk aan hoekhuizen) zal de conditie van het pad hem weinig interesseren, als hij zich al beseft hoe slecht het is.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:28 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
In zulke gevallen is het idd zaak dat de erfdienstbaarheid goed is gevestigd met een duidelijke regeling m.b.t. onderhoud e.d. Helaas werd dat vroeger echt nooit fatsoenlijk gedaan, tegenwoordig gaat dat wat beter alhoewel de akte daardoor niet leesbaarder wordt, maar ja ...
Meestal is dat wel eigendom, hoor.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:56 schreef Spaisy het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet waar. Het is niet jouw eigendom. Je mag het gebruiken om de weg te bereiken, niet om er zomaar te gaan staan of zitten niksen. Dan wordt het volgens mij huisvredebreuk als je niet weg gaat. Het is namelijk niet een openbaar iets waar je mag doen wat je wil.
Wettelijk gezien is dat stuk grond wel van hem, maar het moet doorgankelijk zijn voor de buren die van die grond gebruik maken om bij hun poort te komen.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat heb je niet betaald voor het uitzichtDat heeft je buurman ook.....
Je kunt niet 'ineens' jezelf een stuk grond toeëigenen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |