abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2009 @ 09:23:14 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70016806
quote:
'Poetsers uitgeknepen'

'Schoonmaakbedrijven beconcurreren elkaar tot bloedens toe'

Schoonmakers worden uitgeknepen nu de economische crisis bedrijven dwingt tot bezuinigen.

Dat constateert vakbond FNV Bondgenoten, die vandaag actie voert bij De Nederlandsche Bank voor betere arbeidsomstandigheden. “Schoonmaak is bij bedrijven de sluitpost van de begroting”, zegt FNV-bestuurder Ron Meyer. “Opdrachtgevers gaan voor de laagst mogelijke prijs, schoonmaakbedrijven beconcurreren elkaar tot bloedens toe. Een gevecht waarvan de schoonmaker de dupe is.” Die krijgt vaak geen toeslagen meer voor onregelmatigheid, voor vakantie of voor reiskosten en werkt onder steeds hogere druk, zegt Meyer. “Wie eerst een uur had om een kantoor schoon te maken, moet dat nu in een half uur doen. Omdat de schoonmaker - en niet het schoonmaakbedrijf - erop wordt aangesproken als het ergens vies is, zetten werknemers vaak hun eigen tijd in om de klus te klaren.”
Mijn schoonmoe is er zo één. Ze moest al zelf het vervoer naar o.a. een school die buiten haar woonplaats betalen en sinds kort is het bedrijf overgenomen en zijn enkele regelingen aangepast. In plaats vane en soort van spaarregeling die men eerst had krijgt men nu alleen geld wanneer er daadwerkelijk gewerkt is. Dus als je een school moet schoonmaken en die is in de vakantie 6 weken gesloten krijg je 6 weken geen salaris. Vroeger werd dat opgevangen door een soort van spaarconstructie waardoor iedereen elke maand gewoon een bedrag kreeg... Nou zijn schoonmakers vaak al niet van die heldere lichten dus dit is dan weer gelijk een probleem

Ach ja, moet je maar een vak leren
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 15 juni 2009 @ 09:27:09 #2
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70016880
en dat van die eigen uren klopt... Staan ze 2 uur schoon te maken voor een complex waar een half uur tot een uur voor staat... want niet alleen zij doet dat werk, haar man gaat (onbetaald) mee
[..]
  maandag 15 juni 2009 @ 09:29:04 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70016931
Zit je nou je schoonmoeder belachelijk te maken?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 15 juni 2009 @ 09:34:04 #4
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70017051
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:29 schreef Ringo het volgende:
Zit je nou je schoonmoeder belachelijk te maken?
ja, alweer
[..]
pi_70017178
Als ik hier op mijn werk zie wat voor nitwits ook aan het poetsen zijn. Sommige zijn best efficient en halen het wel binnen de gestelde normtijden maar er zijn er genoeg bij die totaal niet efficient werken en ook eens weten dat je schoonmaak middel moet gebruiken om iets schoon te krijgen. Een borstel door de plee halen snappen ze al niet.
  maandag 15 juni 2009 @ 09:45:46 #6
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70017310
hehehe, idd. Maar weet je trouwens dat ze daarvoor zelfs een diploma nodig hebben? Althans dat zegt mijn schoonmoe. Die heeft ooit een seen papiertje oid moeten halen voordat ze dit werk mocht doen

Ik vraag me dan af waar het examen uit bestaat Ja, mevrouw uw poetstechniek was een beetje uit de maat.

Al vermoed ik gewoon dat er een uitleg is gegeven over bepaalde schoonmaakmiddelen en dat iedereen een certificaatje uit de printer heeft gekregen
[..]
pi_70017396
Het bedrijf wat hier de poetswerkzaamheden verricht zijn ook een stel brassers qau personele bezetting in ieder geval, regelmatig komt de bedrijfsleider zelf even poetsen vanwege poestere die opeens stoppen enz.. . Die verteld dus wel eens verhalen, over poesters die verkeerd poetsmiddel gebruiken. In ieder geval dat ze daarmee wel eens dure vloeren verneukt hebben omdat de poestmensen gewoon totaal niet opletten en er neit veel van snappen. Dan zeg ik tegen hem dat hij betere werkinstructies moet opstellen, dat is dan weer teveel werk.
pi_70017756
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:34 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ja, alweer
Held.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  † In Memoriam † maandag 15 juni 2009 @ 10:06:11 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_70017789
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:23 schreef MikeyMo het volgende:
In plaats vane en soort van spaarregeling die men eerst had krijgt men nu alleen geld wanneer er daadwerkelijk gewerkt is. Dus als je een school moet schoonmaken en die is in de vakantie 6 weken gesloten krijg je 6 weken geen salaris.
Wat?!?!?!

Geen geld als je niet werkt? Hoe bedenken ze het!
Carpe Libertatem
  maandag 15 juni 2009 @ 10:10:07 #10
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_70017874
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:45 schreef MikeyMo het volgende:
hehehe, idd. Maar weet je trouwens dat ze daarvoor zelfs een diploma nodig hebben? Althans dat zegt mijn schoonmoe. Die heeft ooit een seen papiertje oid moeten halen voordat ze dit werk mocht doen

Ik vraag me dan af waar het examen uit bestaat Ja, mevrouw uw poetstechniek was een beetje uit de maat.

Al vermoed ik gewoon dat er een uitleg is gegeven over bepaalde schoonmaakmiddelen en dat iedereen een certificaatje uit de printer heeft gekregen
Op zich heeft professioneel schoonmaakwerk wel meer voeten in de aarde dan een emmer allesreiniger kunnen maken, maar ik snap je punt.

Er zijn alleen wel genoeg mensen die echt niks beters kunnen, en die worden gewoon uitgebuit zo.
pi_70018381
Werknemers in de schoonmaakbranche - en daarmee uiteindelijk ook de totale branche - laten dit zelf gebeuren. Als ze willen dat ik een kantoor in een half uur schoonmaak, dan zou ik in een half uur door dat kantoor razen. Blijkt het onvoldoende schoon te zijn en komen er klachten? Gewoon zeggen: ik heb een half uur tijd om dit kantoor schoon te maken en dat half uur heb ik eraan besteed. Dit is waar jullie voor betalen; als je wilt dat ik hier een uur schoonmaak, ga je maar met mijn baas praten.
  maandag 15 juni 2009 @ 11:35:48 #12
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70020275
ja dat klopt ook helemaal hoor, gasten laten finaal over zich heen lopen.

Mijn schoonmoe ook. Dan staat er dus een uurtje voor een sporthal, dat doen ze al met zijn 2en (hij onbetaald) en dan redden ze het nog niet. Uiteindelijk doen ze 6 manuren over wat op papier 1 uurtje doet. En als je dan zegt dat ze gewoon na een uur de deur acbter zich moeten dichttrekken dan kan dat natuurlijk niet
[..]
  maandag 15 juni 2009 @ 11:39:17 #13
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70020391
quote:
Op maandag 15 juni 2009 10:06 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat?!?!?!

Geen geld als je niet werkt? Hoe bedenken ze het!
tot op de euro nauwkeurig weet ik niet, maar ik begreep uit het onsamenhangende verhaal dat ze bij het vorige bedrijf het totaal aantal uren van een jaar namen zeg maar, en dat verspreid over elke 4 weken uitbetalen. Zo krijg je dus elke 4 weken eenzelfde bedrag.

Nu is het zo dat dit bedrijf direct uitbetaalt wat je aan uren werkt. Dus in een zomervakantie ben je voor een school 8 weken niet aan het werk, krijg je dus 2 maanden geen loon.

Gezien het feit dat er over het algemeen niet de meest heldere lichten in deze branche rondlopen moeten mensen nu in ene leren omgaan met het feit dat ze dus niet elke maand alles tot op de laatste cent kunnen uitgeven omdat er maanden zijn dat je minder, danwel niets krijgt.

Komen er genoeg mee in de problemen mee denk
[..]
  Moderator maandag 15 juni 2009 @ 11:40:02 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_70020408
Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar er gewoon overdag, tijdens kantooruren, werd schoongemaakt. Dan zat je bijvoorbeeld aan de telefoon en dan kwam de schoonmaker vrolijk even stofzuigen. Welke idioot dat had verzonnen!

Maar het klopt inderdaad dat ze maar een x aantal uur krijgen om een kantoor schoon te maken, waar je eigenlijk y uren over doet, als je het goed zou doen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70020631
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:27 schreef MikeyMo het volgende:
en dat van die eigen uren klopt... Staan ze 2 uur schoon te maken voor een complex waar een half uur tot een uur voor staat... want niet alleen zij doet dat werk, haar man gaat (onbetaald) mee
maar waarom zou je dat in godesnaam doen als ze niet tevreden zijn gaan ze maar klagen bij het bedrijf
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_70020684
quote:
Op maandag 15 juni 2009 10:29 schreef isogram het volgende:
Werknemers in de schoonmaakbranche - en daarmee uiteindelijk ook de totale branche - laten dit zelf gebeuren. Als ze willen dat ik een kantoor in een half uur schoonmaak, dan zou ik in een half uur door dat kantoor razen. Blijkt het onvoldoende schoon te zijn en komen er klachten? Gewoon zeggen: ik heb een half uur tijd om dit kantoor schoon te maken en dat half uur heb ik eraan besteed. Dit is waar jullie voor betalen; als je wilt dat ik hier een uur schoonmaak, ga je maar met mijn baas praten.
Klopt echter zie je hetzelfde bij ziekenhuizen gebeuren en dat is meer dan erg want daar kan het zeer gevaarlijk zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 15 juni 2009 @ 11:51:25 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_70020732
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar waarom zou je dat in godesnaam doen als ze niet tevreden zijn gaan ze maar klagen bij het bedrijf
omdat "ze zo'n goeie band met de docenten van die school heeft"

Ze zeggen elkaar gedag, en doen een gebakkie met verjaardagen (ook docenten doen dat voor hun) ooh en worden 1x per jaar voor een musical/ loting uitgenodigd.

Ik heb al gezegd dat ze gestoord is. Als ik een baan zou hebben waar ik bv 1 uur zou mogen doen over iets, dan zou ik er niet langer over doen. Niet af? Niet mijn probleem, ik krijg niet meer tijd

Ze hebben nu geloof ik 1,5u voor die school. Niet de hele school, maar de helft. Nou, ze doen er met zn 2, 2,5 over ofzo elke dag!
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_70020788
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:35 schreef MikeyMo het volgende:
ja dat klopt ook helemaal hoor, gasten laten finaal over zich heen lopen.

Mijn schoonmoe ook. Dan staat er dus een uurtje voor een sporthal, dat doen ze al met zijn 2en (hij onbetaald) en dan redden ze het nog niet. Uiteindelijk doen ze 6 manuren over wat op papier 1 uurtje doet. En als je dan zegt dat ze gewoon na een uur de deur acbter zich moeten dichttrekken dan kan dat natuurlijk niet
Dat is gewoon extreem dom. Ook omdat je eigen uitgangspositie daardoor verzwakt. Als je in de toekomst minder lang besteedt en de boel is niet goed schoon, heb je een slecht argument als je op de tijdsdruk wijst. "Hoezo, je kon het in het verleden toch ook altijd in één uur?" ...
pi_70020816
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef Qwea het volgende:

[..]

omdat "ze zo'n goeie band met de docenten van die school heeft"

Ze zeggen elkaar gedag, en doen een gebakkie met verjaardagen (ook docenten doen dat voor hun) ooh en worden 1x per jaar voor een musical/ loting uitgenodigd.

Ik heb al gezegd dat ze gestoord is. Als ik een baan zou hebben waar ik bv 1 uur zou mogen doen over iets, dan zou ik er niet langer over doen. Niet af? Niet mijn probleem, ik krijg niet meer tijd

Ze hebben nu geloof ik 1,5u voor die school. Niet de hele school, maar de helft. Nou, ze doen er met zn 2, 2,5 over ofzo elke dag!
ik ken het hier ook wel en als je weigert, dan heb je geen hart voor de zaak
en dat klopt ik ben daar om geld te verdienen niet om vrijwilligerswerk te doen
pi_70020875
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt echter zie je hetzelfde bij ziekenhuizen gebeuren en dat is meer dan erg want daar kan het zeer gevaarlijk zijn.
Dan wijs je als schoonmaakploeg op de gevaren. Wordt er onvoldoende schoongemaakt en levert dat concreet gevaren op voor de gezondheid van patiënten? Dan is die dikbetaalde zorgbestuurder daar volledig verantwoordelijk voor. Hij had meer schoonmaaktijd moeten inkopen.
  maandag 15 juni 2009 @ 11:57:11 #21
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_70020920
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik ken het hier ook wel en als je weigert, dan heb je geen hart voor de zaak
en dat klopt ik ben daar om geld te verdienen niet om vrijwilligerswerk te doen
Maar haar baas zegt notabene "je hebt 1,5u, dus dan stop na 1,5u ook maar gewoon. Want de gemeente wil niet meer uren inkopen dus is het hun probleem"
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_70021915
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:55 schreef isogram het volgende:

[..]

Dan wijs je als schoonmaakploeg op de gevaren. Wordt er onvoldoende schoongemaakt en levert dat concreet gevaren op voor de gezondheid van patiënten? Dan is die dikbetaalde zorgbestuurder daar volledig verantwoordelijk voor. Hij had meer schoonmaaktijd moeten inkopen.
Jep mensen in een ziekenhuis zijn vaak veel kwetsbaarder voor bacteriën en virussen.
[url=http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=12736&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=9d3723f830]http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=12736&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=9d3723f830[/url]

Marktwerking en dus wordt er op bezuinigd want het is vaak onzichtbaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')