Mijn schoonmoe is er zo één. Ze moest al zelf het vervoer naar o.a. een school die buiten haar woonplaats betalen en sinds kort is het bedrijf overgenomen en zijn enkele regelingen aangepast. In plaats vane en soort van spaarregeling die men eerst had krijgt men nu alleen geld wanneer er daadwerkelijk gewerkt is. Dus als je een school moet schoonmaken en die is in de vakantie 6 weken gesloten krijg je 6 weken geen salaris. Vroeger werd dat opgevangen door een soort van spaarconstructie waardoor iedereen elke maand gewoon een bedrag kreeg... Nou zijn schoonmakers vaak al niet van die heldere lichten dus dit is dan weer gelijk een probleemquote:'Poetsers uitgeknepen'
'Schoonmaakbedrijven beconcurreren elkaar tot bloedens toe'
Schoonmakers worden uitgeknepen nu de economische crisis bedrijven dwingt tot bezuinigen.
Dat constateert vakbond FNV Bondgenoten, die vandaag actie voert bij De Nederlandsche Bank voor betere arbeidsomstandigheden. “Schoonmaak is bij bedrijven de sluitpost van de begroting”, zegt FNV-bestuurder Ron Meyer. “Opdrachtgevers gaan voor de laagst mogelijke prijs, schoonmaakbedrijven beconcurreren elkaar tot bloedens toe. Een gevecht waarvan de schoonmaker de dupe is.” Die krijgt vaak geen toeslagen meer voor onregelmatigheid, voor vakantie of voor reiskosten en werkt onder steeds hogere druk, zegt Meyer. “Wie eerst een uur had om een kantoor schoon te maken, moet dat nu in een half uur doen. Omdat de schoonmaker - en niet het schoonmaakbedrijf - erop wordt aangesproken als het ergens vies is, zetten werknemers vaak hun eigen tijd in om de klus te klaren.”
ja, alweerquote:Op maandag 15 juni 2009 09:29 schreef Ringo het volgende:
Zit je nou je schoonmoeder belachelijk te maken?
Held.quote:
Wat?!?!?!quote:Op maandag 15 juni 2009 09:23 schreef MikeyMo het volgende:
In plaats vane en soort van spaarregeling die men eerst had krijgt men nu alleen geld wanneer er daadwerkelijk gewerkt is. Dus als je een school moet schoonmaken en die is in de vakantie 6 weken gesloten krijg je 6 weken geen salaris.
Op zich heeft professioneel schoonmaakwerk wel meer voeten in de aarde dan een emmer allesreiniger kunnen maken, maar ik snap je punt.quote:Op maandag 15 juni 2009 09:45 schreef MikeyMo het volgende:
hehehe, idd. Maar weet je trouwens dat ze daarvoor zelfs een diploma nodig hebben? Althans dat zegt mijn schoonmoe. Die heeft ooit een seen papiertje oid moeten halen voordat ze dit werk mocht doen
Ik vraag me dan af waar het examen uit bestaatJa, mevrouw uw poetstechniek was een beetje uit de maat.
Al vermoed ik gewoon dat er een uitleg is gegeven over bepaalde schoonmaakmiddelen en dat iedereen een certificaatje uit de printer heeft gekregen
tot op de euro nauwkeurig weet ik niet, maar ik begreep uit het onsamenhangende verhaal dat ze bij het vorige bedrijf het totaal aantal uren van een jaar namen zeg maar, en dat verspreid over elke 4 weken uitbetalen. Zo krijg je dus elke 4 weken eenzelfde bedrag.quote:Op maandag 15 juni 2009 10:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat?!?!?!
Geen geld als je niet werkt? Hoe bedenken ze het!
maar waarom zou je dat in godesnaam doen als ze niet tevreden zijn gaan ze maar klagen bij het bedrijfquote:Op maandag 15 juni 2009 09:27 schreef MikeyMo het volgende:
en dat van die eigen uren klopt... Staan ze 2 uur schoon te maken voor een complex waar een half uur tot een uur voor staat... want niet alleen zij doet dat werk, haar man gaat (onbetaald) mee
Klopt echter zie je hetzelfde bij ziekenhuizen gebeuren en dat is meer dan erg want daar kan het zeer gevaarlijk zijn.quote:Op maandag 15 juni 2009 10:29 schreef isogram het volgende:
Werknemers in de schoonmaakbranche - en daarmee uiteindelijk ook de totale branche - laten dit zelf gebeuren. Als ze willen dat ik een kantoor in een half uur schoonmaak, dan zou ik in een half uur door dat kantoor razen. Blijkt het onvoldoende schoon te zijn en komen er klachten? Gewoon zeggen: ik heb een half uur tijd om dit kantoor schoon te maken en dat half uur heb ik eraan besteed. Dit is waar jullie voor betalen; als je wilt dat ik hier een uur schoonmaak, ga je maar met mijn baas praten.
omdat "ze zo'n goeie band met de docenten van die school heeft"quote:Op maandag 15 juni 2009 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar waarom zou je dat in godesnaam doen als ze niet tevreden zijn gaan ze maar klagen bij het bedrijf
Dat is gewoon extreem dom. Ook omdat je eigen uitgangspositie daardoor verzwakt. Als je in de toekomst minder lang besteedt en de boel is niet goed schoon, heb je een slecht argument als je op de tijdsdruk wijst. "Hoezo, je kon het in het verleden toch ook altijd in één uur?" ...quote:Op maandag 15 juni 2009 11:35 schreef MikeyMo het volgende:
ja dat klopt ook helemaal hoor, gasten laten finaal over zich heen lopen.
Mijn schoonmoe ook. Dan staat er dus een uurtje voor een sporthal, dat doen ze al met zijn 2en (hij onbetaald) en dan redden ze het nog niet. Uiteindelijk doen ze 6 manuren over wat op papier 1 uurtje doet. En als je dan zegt dat ze gewoon na een uur de deur acbter zich moeten dichttrekken dan kan dat natuurlijk niet![]()
ik ken het hier ook wel en als je weigert, dan heb je geen hart voor de zaakquote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
omdat "ze zo'n goeie band met de docenten van die school heeft"
Ze zeggen elkaar gedag, en doen een gebakkie met verjaardagen (ook docenten doen dat voor hun) ooh en worden 1x per jaar voor een musical/ loting uitgenodigd.
Ik heb al gezegd dat ze gestoord is. Als ik een baan zou hebben waar ik bv 1 uur zou mogen doen over iets, dan zou ik er niet langer over doen. Niet af? Niet mijn probleem, ik krijg niet meer tijd
Ze hebben nu geloof ik 1,5u voor die school. Niet de hele school, maar de helft. Nou, ze doen er met zn 2, 2,5 over ofzoelke dag!
Dan wijs je als schoonmaakploeg op de gevaren. Wordt er onvoldoende schoongemaakt en levert dat concreet gevaren op voor de gezondheid van patiënten? Dan is die dikbetaalde zorgbestuurder daar volledig verantwoordelijk voor. Hij had meer schoonmaaktijd moeten inkopen.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt echter zie je hetzelfde bij ziekenhuizen gebeuren en dat is meer dan erg want daar kan het zeer gevaarlijk zijn.
Maar haar baas zegt notabene "je hebt 1,5u, dus dan stop na 1,5u ook maar gewoon. Want de gemeente wil niet meer uren inkopen dus is het hun probleem"quote:Op maandag 15 juni 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik ken het hier ook wel en als je weigert, dan heb je geen hart voor de zaak![]()
en dat klopt ik ben daar om geld te verdienen niet om vrijwilligerswerk te doen
Jep mensen in een ziekenhuis zijn vaak veel kwetsbaarder voor bacteriën en virussen.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:55 schreef isogram het volgende:
[..]
Dan wijs je als schoonmaakploeg op de gevaren. Wordt er onvoldoende schoongemaakt en levert dat concreet gevaren op voor de gezondheid van patiënten? Dan is die dikbetaalde zorgbestuurder daar volledig verantwoordelijk voor. Hij had meer schoonmaaktijd moeten inkopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |