Het is aannemelijk dat er fraude is geweest bij de verkiezingen en het leidt geen enkele twijfel dat het regime van Ahmedinejad geen voorbeeld is voor de wereld, maar ik raakte een beetje verontrust van de suggestie van een (vermoedelijk Iranese, gezien de naam) schrijver aan de Spits die dit een tijd vond om de Iraanse defensie en overheidsgebouwen plat te gooien zodat een revolutie ontstaat.
Kennelijk zijn de mensen die dit geweld toejuichen vergeten dat Ahmedinejad juist via zo'n zelfde soort revolutie als nu dreigt te komen aan de macht is geraakt.
Ik geloof dat Iran beter ontwapend en langzaam verbeterd kan worden door diplomatie. Zeer gewelddadig verzet (van binnenuit danwel van buitenaf) werkt niet, kijk eens naar Pakistan, Irak en Afghanistan; daar is het sinds de geweldsuitbarstingen ook nog erger geworden.
Men zou dat zelfs kunnen opvatten als een van de redenen dat Iran nu bezig is aan een nucleair programma. Om Iran te temperen zal er dus ook iets gedaan moeten worden aan de situatie in de omringende landen.
Nogmaals ik vind Iran ook een potentieel gevaarlijk land, zowel voor eigen burgers als anderen, maar het is onzinnig om te hopen dat daar in korte tijd een 'goed' regime aan de macht kan komen. Daar is het land niet op gemaakt en daarvoor zijn er teveel geopolitieke problemen.
En als laatste: de alternatieve keuze is een man die jaren gediend heeft onder hetzelfde tirannieke regime, ook tijdens perioden van gewelddadige repressailles. Geen reden om deze man als een grote verlichter op te vatten dus.
[ Bericht 7% gewijzigd door sneakypete op 16-06-2009 21:59:41 ]