dat betwijfel ik niet voor niets wordt de media aan banden gelegd en het is bijna 20 jaar geleden dat er zo geprotesteerd werd in iran.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 14:50 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Vrijwel alles wat tot ons komt via de media over Iran is zo ontzettend gekleurd dat je mijns inziens op basis daarvan geen conclusies kunt trekken.
Wie moet er ingrijpen? De westerse wereld? Beetje zoals hoe we democratie zouden brengen in Irak en Afghanistan?quote:Op maandag 15 juni 2009 11:09 schreef isogram het volgende:
Iran is een schijndemocratie, die in werkelijkheid meer op een dictatuur lijkt. De uitslag van deze 'verkiezingen' stond al op voorhand vast. De werkelijke macht in Iran ligt bij de ultra-conservatieve geestelijken. Ze hebben de regie strak in handen. Mousavi werd als kandidaat getolereerd, omdat het dan net lijkt alsof de bevolking van Iran werkelijk een keuze heeft. Bij eerdere verkiezingen zijn duizenden hervormingsgezinde kandidaten geweigerd door de geestelijken.
Iran is een islamitische dictatuur. Elke vorm van verandering, vernieuwing of hervorming wordt vakkundig en waar nodig gewelddadig de kop in gedrukt. In de westerse wereld doen we alsof onze neus bloedt, want het valt niet te ontkennen dat we deze religieuze idioten zelf in het zadel hebben geholpen in 1979. Na dertig jaar onderdrukking wordt het echter tijd om die blunder te herstellen en de bevolking van Iran te bevrijden. Daar hebben ze eigenlijk zelfs wel RECHT op. Door het toedoen van landen als de VS zijn ze in deze situatie beland.
Ingrijpen dus. De macht van geestelijken inperken en echt eerlijke verkiezingen houden.
Het is makkelijk om eenquote:Op maandag 15 juni 2009 11:24 schreef ethiraseth het volgende:
Wie moet er ingrijpen? De westerse wereld? Beetje zoals hoe we democratie zouden brengen in Irak en Afghanistan?![]()
quote:Op zaterdag 13 juni 2009 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
. Je bent pas strafbaar wanneer je het praktiseert. Niet voor je gedachtes.
De Iraniërs die ik ken zullen, hoezeer ze het ook oneens zijn met de huidige machthebbers in hun land, allemaal de wapens oppakken tegen een westerse mogendheid die meent wel even te moeten ingrijpen in hun land.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:
[..]
Het is makkelijk om eente typen, maar ondertussen leeft de bevolking van Iran al 30 jaar in onderdrukking. Dezelfde
zag ik ook toen Irak werd bevrijd van de dictator Saddam Hoessein: een beest dat duizenden doden op zijn naam had staan. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het allemaal geweldig is aangepakt in Irak, maar die dicator is wel weg. De onrust die er nog is, komt vooral van groepen moslim-extremisten die een religieuze oorlog voeren. In Irak zijn ze niet aan de macht en plegen ze alleen aanslagen, in Iran vormen ze juist wél de macht. Het zal niet zonder slag of stoot gaan om ze te verdrijven....
Ik ben het met ethiraseth eens dat democratie niet van buitenaf met geweld moet worden opgelegd. Het moet echt vanuit de Iraniërs zelf komen. Die zullen zich moeten organiseren en Ahmadinejad en die maffe raad van hoeders desnoods met geweld ten val brengen.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:
[..]
Het is makkelijk om eente typen, maar ondertussen leeft de bevolking van Iran al 30 jaar in onderdrukking. Dezelfde
zag ik ook toen Irak werd bevrijd van de dictator Saddam Hoessein: een beest dat duizenden doden op zijn naam had staan. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het allemaal geweldig is aangepakt in Irak, maar die dicator is wel weg. De onrust die er nog is, komt vooral van groepen moslim-extremisten die een religieuze oorlog voeren. In Irak zijn ze niet aan de macht en plegen ze alleen aanslagen, in Iran vormen ze juist wél de macht. Het zal niet zonder slag of stoot gaan om ze te verdrijven....
De focus zal weer volledig liggen op het leed dat een eventuele inval of oorlog aanricht. Maar er is altijd zo verdomde weinig aandacht voor het leed van een bevolking die tientallen jaren in onderdrukking leeft. Nederland was tussen 1940 en 1945 vijf jaartjes bezet. En sommigen zijn nu, meer dan 60 jaar laten nog steeds niet over dat trauma heen...
Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid? Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens. Maar alleen eentypen en wegkijken alsof er niks aan de hand is in Iran, is me veel te makkelijk.
Tuurlijjk is er wat aan de hand. Maar tot nu toe heeft een militaire ingreep van een buitenlandse mogendheid nog maar bar weinig opgelevert in het Midden-oosten. En de vraag is precies hoeveel leed de bevolking van Iran heeft en of dat zwaar genoeg is om een mogelijk vergelijkende puinhoop te creeren als we nu in Irak zien. Ik denk van niet.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:
[..]
De focus zal weer volledig liggen op het leed dat een eventuele inval of oorlog aanricht. Maar er is altijd zo verdomde weinig aandacht voor het leed van een bevolking die tientallen jaren in onderdrukking leeft. Nederland was tussen 1940 en 1945 vijf jaartjes bezet. En sommigen zijn nu, meer dan 60 jaar laten nog steeds niet over dat trauma heen...
Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid? Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens. Maar alleen eentypen en wegkijken alsof er niks aan de hand is in Iran, is me veel te makkelijk.
Het probleem met het ingrijpen door 'het westen' is dat we niet zo'n mooi trackrecord hebben, Amerika voorop. Ja Saddam was een vreselijke dictator en ja hij heeft veel mensen vermoord en gemarteld. De VS heeft Irak nu ingenomen om Saddam te verwijderen en democratie te brengen. Tegelijkertijd houden ze in omringende landen de dictaturen in het zadel. Je zegt zelf al dat het westen en wederom met de VS voorop, vroeger al vaker simpelweg de machthebbers steunden als zij niet tegenwerkten. Of dat nou een dictator was of een democratisch gekozen leider. Het zijn vaker dictators aangezien je daar geen democratisch gezeik bij krijgt.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:
[..]
quote:TEHRAN, Iran – Tens of thousands of supporters of pro-reform leader Mir Hossein Mousavi are streaming through the center of Tehran in a boisterous protest against election results that declared President Mamoud Ahmadinejad the winner.
The crowd — many wearing the trademark green color of Mousavi's campaign — was headed toward the capital's huge Freedom Square in the largest display of opposition unity since Friday's elections ended with Mousavi claiming widespread fraud.
There was no sign of violence or challenges from security forces. Anti-riot stood by with their helmets off and shields at their sides. '
The march Monday came hours of Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, ordering an examination into Mousavi's claims of vote rigging. But it was unclear how the investigation will proceed.
Bronquote:TEHRAN, Iran (AP) — Iran's supreme leader ordered Monday an investigation into allegations of election fraud, marking a stunning turnaround by the country's most powerful figure and offering hope to opposition forces who have waged street clashes to protest the re-election of President Mahmoud Ahmadinejad.
State television quoted Ayatollah Ali Khamenei directing a high-level clerical panel, the Guardian Council, to look into charges by pro-reform candidate Mir Hossein Mousavi, who has said he is the rightful winner of Friday's presidential election.
The decision comes after Mousavi wrote a letter appealing to the Guardian Council and met Sunday with Khamenei, who holds almost limitless power over Iranian affairs. Such an election probe by the 12-member council is uncharted territory and it not immediately clear how it would proceed or how long it would take.
Election results must be authorized by the council, composed of clerics closely allied with the unelected supreme leader. All three of Ahmadinejad's challengers in the election — Mousavi and two others — have made public allegations of fraud after results showed the president winning by a 2-to-1 margin.
"Issues must be pursued through a legal channel," state TV quoted Khamenei as saying. The supreme leader said he has "insisted that the Guardian Council carefully probe this letter."
Als je dood bent nul. En als je verminkt bent is die ook maar relatief.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:
[quote]Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid?
Het schijnt anders heel makkelijk weg te strepen tegen zijn tegen vaten olie.quote:Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens.
Is de naleving van mensenrechten in een land aan de kaak stellen ook demoniseren?quote:Op maandag 15 juni 2009 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
Ik blijf erbij dat ik weliswaar voor geen goud in Iran zou willen wonen maar dat land te veel gedemoniseerd wordt. De beslissing om vandaag geen grote razzia's te houden en te komen met een onderzoek bevestigd dat beeld.
Nee.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is de naleving van mensenrechten in een land aan de kaak stellen ook demoniseren?
En al die jaren was Iran een van de voornaamste overtreders. Je hebt zeker geen idee wiens foto ik geplaatst heb.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
Nederland schendt sinds een jaar of vijf ook de mensenrechten volgens Amnesty. Daarvoor hebben we er dertig jaar niet ingestaan.
De universele schending van de mensenrechten.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
Nederland schendt sinds een jaar of vijf ook de mensenrechten volgens Amnesty. Daarvoor hebben we er dertig jaar niet ingestaan.
De reden? Onze omgang met migranten en dan in het bijzonder de illegalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |