abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juni 2009 @ 18:35:07 #26
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70006805
Wordt wel lekker op los gemept he.
pi_70019362
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:50 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Vrijwel alles wat tot ons komt via de media over Iran is zo ontzettend gekleurd dat je mijns inziens op basis daarvan geen conclusies kunt trekken.
dat betwijfel ik niet voor niets wordt de media aan banden gelegd en het is bijna 20 jaar geleden dat er zo geprotesteerd werd in iran.
Aan deze verkiezingen zitten een luchtje.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_70019470
Iran is een schijndemocratie, die in werkelijkheid meer op een dictatuur lijkt. De uitslag van deze 'verkiezingen' stond al op voorhand vast. De werkelijke macht in Iran ligt bij de ultra-conservatieve geestelijken. Ze hebben de regie strak in handen. Mousavi werd als kandidaat getolereerd, omdat het dan net lijkt alsof de bevolking van Iran werkelijk een keuze heeft. Bij eerdere verkiezingen zijn duizenden hervormingsgezinde kandidaten geweigerd door de geestelijken.

Iran is een islamitische dictatuur. Elke vorm van verandering, vernieuwing of hervorming wordt vakkundig en waar nodig gewelddadig de kop in gedrukt. In de westerse wereld doen we alsof onze neus bloedt, want het valt niet te ontkennen dat we deze religieuze idioten zelf in het zadel hebben geholpen in 1979. Na dertig jaar onderdrukking wordt het echter tijd om die blunder te herstellen en de bevolking van Iran te bevrijden. Daar hebben ze eigenlijk zelfs wel RECHT op. Door het toedoen van landen als de VS zijn ze in deze situatie beland.

Ingrijpen dus. De macht van geestelijken inperken en echt eerlijke verkiezingen houden.
pi_70019519
Overigen valt het mij op dat de garde van te voren al zei dat er geen fluwelen revolutie moest komen want die zou met geweld beantwoord worden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 15 juni 2009 @ 11:24:39 #31
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70019933
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:09 schreef isogram het volgende:
Iran is een schijndemocratie, die in werkelijkheid meer op een dictatuur lijkt. De uitslag van deze 'verkiezingen' stond al op voorhand vast. De werkelijke macht in Iran ligt bij de ultra-conservatieve geestelijken. Ze hebben de regie strak in handen. Mousavi werd als kandidaat getolereerd, omdat het dan net lijkt alsof de bevolking van Iran werkelijk een keuze heeft. Bij eerdere verkiezingen zijn duizenden hervormingsgezinde kandidaten geweigerd door de geestelijken.

Iran is een islamitische dictatuur. Elke vorm van verandering, vernieuwing of hervorming wordt vakkundig en waar nodig gewelddadig de kop in gedrukt. In de westerse wereld doen we alsof onze neus bloedt, want het valt niet te ontkennen dat we deze religieuze idioten zelf in het zadel hebben geholpen in 1979. Na dertig jaar onderdrukking wordt het echter tijd om die blunder te herstellen en de bevolking van Iran te bevrijden. Daar hebben ze eigenlijk zelfs wel RECHT op. Door het toedoen van landen als de VS zijn ze in deze situatie beland.

Ingrijpen dus. De macht van geestelijken inperken en echt eerlijke verkiezingen houden.
Wie moet er ingrijpen? De westerse wereld? Beetje zoals hoe we democratie zouden brengen in Irak en Afghanistan?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_70020739
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:24 schreef ethiraseth het volgende:
Wie moet er ingrijpen? De westerse wereld? Beetje zoals hoe we democratie zouden brengen in Irak en Afghanistan?
Het is makkelijk om een te typen, maar ondertussen leeft de bevolking van Iran al 30 jaar in onderdrukking. Dezelfde zag ik ook toen Irak werd bevrijd van de dictator Saddam Hoessein: een beest dat duizenden doden op zijn naam had staan. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het allemaal geweldig is aangepakt in Irak, maar die dicator is wel weg. De onrust die er nog is, komt vooral van groepen moslim-extremisten die een religieuze oorlog voeren. In Irak zijn ze niet aan de macht en plegen ze alleen aanslagen, in Iran vormen ze juist wél de macht. Het zal niet zonder slag of stoot gaan om ze te verdrijven....

De focus zal weer volledig liggen op het leed dat een eventuele inval of oorlog aanricht. Maar er is altijd zo verdomde weinig aandacht voor het leed van een bevolking die tientallen jaren in onderdrukking leeft. Nederland was tussen 1940 en 1945 vijf jaartjes bezet. En sommigen zijn nu, meer dan 60 jaar laten nog steeds niet over dat trauma heen...

Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid? Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens. Maar alleen een typen en wegkijken alsof er niks aan de hand is in Iran, is me veel te makkelijk.
  maandag 15 juni 2009 @ 11:58:00 #33
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_70020944
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
. Je bent pas strafbaar wanneer je het praktiseert. Niet voor je gedachtes.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_70021484
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:51 schreef isogram het volgende:

[..]

Het is makkelijk om een te typen, maar ondertussen leeft de bevolking van Iran al 30 jaar in onderdrukking. Dezelfde zag ik ook toen Irak werd bevrijd van de dictator Saddam Hoessein: een beest dat duizenden doden op zijn naam had staan. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het allemaal geweldig is aangepakt in Irak, maar die dicator is wel weg. De onrust die er nog is, komt vooral van groepen moslim-extremisten die een religieuze oorlog voeren. In Irak zijn ze niet aan de macht en plegen ze alleen aanslagen, in Iran vormen ze juist wél de macht. Het zal niet zonder slag of stoot gaan om ze te verdrijven....

De Iraniërs die ik ken zullen, hoezeer ze het ook oneens zijn met de huidige machthebbers in hun land, allemaal de wapens oppakken tegen een westerse mogendheid die meent wel even te moeten ingrijpen in hun land.
  maandag 15 juni 2009 @ 12:25:37 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_70021527
quote:

[..]

De focus zal weer volledig liggen op het leed dat een eventuele inval of oorlog aanricht. Maar er is altijd zo verdomde weinig aandacht voor het leed van een bevolking die tientallen jaren in onderdrukking leeft. Nederland was tussen 1940 en 1945 vijf jaartjes bezet. En sommigen zijn nu, meer dan 60 jaar laten nog steeds niet over dat trauma heen...

Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid? Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens. Maar alleen een typen en wegkijken alsof er niks aan de hand is in Iran, is me veel te makkelijk.
Ik ben het met ethiraseth eens dat democratie niet van buitenaf met geweld moet worden opgelegd. Het moet echt vanuit de Iraniërs zelf komen. Die zullen zich moeten organiseren en Ahmadinejad en die maffe raad van hoeders desnoods met geweld ten val brengen.
  maandag 15 juni 2009 @ 12:49:02 #36
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70022026
quote:

[..]

Tuurlijjk is er wat aan de hand. Maar tot nu toe heeft een militaire ingreep van een buitenlandse mogendheid nog maar bar weinig opgelevert in het Midden-oosten. En de vraag is precies hoeveel leed de bevolking van Iran heeft en of dat zwaar genoeg is om een mogelijk vergelijkende puinhoop te creeren als we nu in Irak zien. Ik denk van niet.

Sowieso is er een groot verschil tussen een bezet land bevrijden en een relatief stabiel land (wat Iran is, ongeacht of je het met hun wetten eens bent) te ontregelen door de regering daar met militair ingrepen te verwijderen.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_70022586
quote:
[..]
Het probleem met het ingrijpen door 'het westen' is dat we niet zo'n mooi trackrecord hebben, Amerika voorop. Ja Saddam was een vreselijke dictator en ja hij heeft veel mensen vermoord en gemarteld. De VS heeft Irak nu ingenomen om Saddam te verwijderen en democratie te brengen. Tegelijkertijd houden ze in omringende landen de dictaturen in het zadel. Je zegt zelf al dat het westen en wederom met de VS voorop, vroeger al vaker simpelweg de machthebbers steunden als zij niet tegenwerkten. Of dat nou een dictator was of een democratisch gekozen leider. Het zijn vaker dictators aangezien je daar geen democratisch gezeik bij krijgt.

Dat is in het geval van Afghanistan en Irak uiteraard precies hetzelfde. Dat soort dingen verander je niet. De VS geeft geen honderden miljarden dollars uit om de mensen in het Midden Oosten vrijheid te bieden. Dat is het verkooppraatje. Er naast zijn nog tal van redenen waarom juist die twee landen zijn ingenomen.

Met dat in het achterhoofd kun je gewoon niet met droge ogen zeggen dat we als Het Westen zijnde, Iran moeten binnenvallen om democratie te verspreiden. Daarvoor doen wij het niet. Er moeten andere, meer belangrijke, redenen zijn om Iran in te nemen. En die blijken er te zijn. Zoals olie, strategische ligging (zoals elk land in het Midden Oosten), dreigende taal jegens Israël, etc. etc.

Het is mooi om over de waarde van vrijheid te praten maar dat is allemaal bijzaak. Het gaat niet om HEN het gaat om ONS. Wat zijn onze belangen? De belangen van de Irakezen, Afghanen of Iraniërs komen nooit op de eerste plek. Oorlogen die puur uit andermans belang worden gevoerd zijn moeilijk te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat de soldaten of burgers uit het aanvallende land dat ook beseffen, beter zou zijn van niet.

Dat allemaal samen met de weinige kennis die de gemiddelde westerling over Iran heeft, moeten 'we' erg voorizchtig zijn met het binnenvallen van een ander land om democratie te brengen. Of we moeten gewoon toegeven dat het ons niet gaat om democratie maar om die andere redenen...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 15 juni 2009 @ 15:35:24 #38
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70027310
quote:
TEHRAN, Iran – Tens of thousands of supporters of pro-reform leader Mir Hossein Mousavi are streaming through the center of Tehran in a boisterous protest against election results that declared President Mamoud Ahmadinejad the winner.

The crowd — many wearing the trademark green color of Mousavi's campaign — was headed toward the capital's huge Freedom Square in the largest display of opposition unity since Friday's elections ended with Mousavi claiming widespread fraud.
There was no sign of violence or challenges from security forces. Anti-riot stood by with their helmets off and shields at their sides. '

The march Monday came hours of Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, ordering an examination into Mousavi's claims of vote rigging. But it was unclear how the investigation will proceed.
quote:
TEHRAN, Iran (AP) — Iran's supreme leader ordered Monday an investigation into allegations of election fraud, marking a stunning turnaround by the country's most powerful figure and offering hope to opposition forces who have waged street clashes to protest the re-election of President Mahmoud Ahmadinejad.

State television quoted Ayatollah Ali Khamenei directing a high-level clerical panel, the Guardian Council, to look into charges by pro-reform candidate Mir Hossein Mousavi, who has said he is the rightful winner of Friday's presidential election.

The decision comes after Mousavi wrote a letter appealing to the Guardian Council and met Sunday with Khamenei, who holds almost limitless power over Iranian affairs. Such an election probe by the 12-member council is uncharted territory and it not immediately clear how it would proceed or how long it would take.

Election results must be authorized by the council, composed of clerics closely allied with the unelected supreme leader. All three of Ahmadinejad's challengers in the election — Mousavi and two others — have made public allegations of fraud after results showed the president winning by a 2-to-1 margin.
"Issues must be pursued through a legal channel," state TV quoted Khamenei as saying. The supreme leader said he has "insisted that the Guardian Council carefully probe this letter."
Bron
pi_70040564
Het is wel heel opvallend dat de uitslagen over het hele land in Iran ongeveer hetzelfde zijn... Die Drama-dinejad mag van mij ook wel opstappen.

De meeste mensen denken overigens dat wij in het "vrije" westen wonen. Hoe vrij zijn wij nu echt?
Kijktip: America, freedom to facism
http://www.google.com/search?client=opera&rls=nl&q=America+freedom+to+facism&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
...it's hard to believe someone if you know
that if you were in that position, you would lie...
pi_70041332
quote:

[quote]Maar wat is precies de waarde van leven in vrijheid?
Als je dood bent nul. En als je verminkt bent is die ook maar relatief.
quote:
Dat is lastig uit te drukken in geldbedragen of in mensenlevens.
Het schijnt anders heel makkelijk weg te strepen tegen zijn tegen vaten olie.

Ik snap je punt, maar er zijn natuurlijk wel gradaties van ellende, en oorlog staat bovenaan en dat komt er heel lang niks. Het klinkt leuk, maar hoeveel mensen zijn nou eigenlijk bereid hun leven voor de vrijheid te geven? Of het leven van hun dierbaren en kinderen? Op een paar godsdienstwaanzinnigen na wil men overal het algemeen slechts een risico op de koop toe nemen voor vrijheid. Want vrijheid is niks als je dood bent en je hebt er zo weinig aan als je verminkt raakt.

De bereidheid om te sterven voor de vrijheid is er gewoon niet, de bereidheid om anderen te laten sterven voor hun vrijheid is er in overvloed. De bereidheid om anderen te laten sterven voor heel andere zaken is er ook in overvloed. Gek he? Dus wie ben jij eigenlijk, zijn wij eigenlijk, of is Bush c.s. eigenlijk om te vertellen dat je dat er voor over moet hebben?

Ik benijd die Iraniërs zeker niet, maar als ik moest kiezen tussen je bek houden en braaf doen wat je gezegd wordt of voortdurend voor je leven moeten vrezen dan wist ik het wel. Het zijn geen slaven of zo, er is natuurlijk best te leven in zo'n dictatuur. Iedereen wil vrij zijn, maar feit is dat overgrote meerderheid van de wereldbevolking dat niet is en ook nooit is geweest. Door onderdrukking maar voor de meerderheid door economische omstandigheden, als je op een vuilnisbelt in Sao Paulo woont heb je ook weinig aan je vrijheid van meningsuiting en dat je geen hoofddoekje op moet. Het gros is al blij met in leven blijven, veiligheid voor zichzelf en dierbaren en een bestaan. Iraniers hebben dat goed voor mekaar. Het is geen dictatuur waar je voor leven moet vrezen ongeacht wat je doet. Het is ook geen dictatuur waar mensen systematisch worden uitgeroeid. Maar als je op een vuilnisbelt in Sao Paulo woont, ben je nog steeds blij dat er niet zomaar een granaatscherf door een naast familielid heen gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70043446
Ik blijf erbij dat ik weliswaar voor geen goud in Iran zou willen wonen maar dat land te veel gedemoniseerd wordt. De beslissing om vandaag geen grote razzia's te houden en te komen met een onderzoek bevestigd dat beeld.
  maandag 15 juni 2009 @ 23:04:23 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_70044597
quote:
Op maandag 15 juni 2009 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
Ik blijf erbij dat ik weliswaar voor geen goud in Iran zou willen wonen maar dat land te veel gedemoniseerd wordt. De beslissing om vandaag geen grote razzia's te houden en te komen met een onderzoek bevestigd dat beeld.
Is de naleving van mensenrechten in een land aan de kaak stellen ook demoniseren?
pi_70045101
quote:
Op maandag 15 juni 2009 23:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Is de naleving van mensenrechten in een land aan de kaak stellen ook demoniseren?
Nee.

Maar geen enkel land is vrij van schendingen van mensenrechten, direct of indirect. De VS handelt, bijvoorbeeld, net zo vaak ten nadele van mensenrechten als ten voordele van deze rechten. Dan mogen ze wel de mensenrechtensituatie in Iran aan de kaak stellen, maar waarom steken ze niet eerst de hand in eigen boezem? Ook al zijn de aantijgingen in sommige gevallen helemaal terecht, het is vrij hypocriet van de VS (van Bush in ieder geval, ben niet helemaal bekend met het standpunt van Obama) om Iran nu als hét boevennest te behandelen.

Wij zouden ons immers ook rotlachen als de dictator Putin(/Medvedev) de mensenrechtenschendingen in Congo bekritiseerd, wie denkt hij wel dat hij is?!
pi_70046241
Nederland schendt sinds een jaar of vijf ook de mensenrechten volgens Amnesty. Daarvoor hebben we er dertig jaar niet ingestaan.

De reden? Onze omgang met migranten en dan in het bijzonder de illegalen.
  maandag 15 juni 2009 @ 23:50:34 #45
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_70046397
quote:
Op maandag 15 juni 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
Nederland schendt sinds een jaar of vijf ook de mensenrechten volgens Amnesty. Daarvoor hebben we er dertig jaar niet ingestaan.
En al die jaren was Iran een van de voornaamste overtreders. Je hebt zeker geen idee wiens foto ik geplaatst heb.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_70047778
Ik vind het vrij ziekelijk dat je onder het mom van cultuurrelativisme mensenrechtenschendingen goedpraat, Klopkoek.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_70047846
Niemand praat het goed.
pi_70047919
quote:
Op maandag 15 juni 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:

De reden? Onze omgang met migranten en dan in het bijzonder de illegalen.
De universele schending van de mensenrechten.
pi_70048209
Ik ben benieuwd naar een analyse van de rol van de VS bij de huidige oproer. Obama lijkt zich nogal afzijdig te houden, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zij de kans missen om de onrust actief te stimuleren.

En de aanwezigheid van de Verenigde Staten in beide buurlanden speelt waarschijnlijk ook wel een psychologische rol. Dit is volgens mij precies waar ze op gehoopt hadden toen zij besloten democratie te brengen naar Afghanistan en Irak; dat personen vrijheid gaan eisen in de rest van het Midden Oosten. Dit incident vind echter veel eerder plaats dan ze ooit mochten hopen.
pi_70052149
Wiens foto heb je dan geplaatst Titus Pullo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')