En nu het antwoord; Nee, de tank staat stil. Het is de weg die zich naar achter beweegt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:20 schreef chevere het volgende:
Stel nu in een ideale omstandigheid dat er geen sluitage is. Beweegt de tank dan vooruit over de weg zonder te bewegen?
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:28 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat je slijtage en wrijving door elkaar haalt.
In een vacuum een veertje laten vallen -> wel beweging, geen slijtage.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:30 schreef chevere het volgende:
[..]
Slijtage en wrijving zijn juist de aspecten wanneer er wel een snelheidsverschil is. Zonder snelheidsverschil is beweging eigenlijk 0 ongeacht je snelheid..
quote:
Volgens mij heb je typekankerquote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:20 schreef chevere het volgende:
Stel je rijdt met een tank over een stuk asfaltweg. Je hebt dan een voertuig met rubsbanden.
De rubsbandbeweegt in feite niet t.o.v. de weg. Zodra dit wel gebeurd
treeds
er sluitage
op.
Stel nu in een ideale omstandigheid dat er geen sluitageis. Beweegt de tank dan vooruit over de weg zonder te bewegen?
Als er wrijving is, dan komt hij juist minder vooruit.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:35 schreef Forno het volgende:
Er is wrijving, anders komt ie niet vooruit. En nu?
Jij snapt het niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:38 schreef chevere het volgende:
[..]
Als er wrijving is, dan komt hij juist minder vooruit.
ja, en schaatsen lukt omdat er geen wrijving isquote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:38 schreef chevere het volgende:
[..]
Als er wrijving is, dan komt hij juist minder vooruit.
stel je voor dat de tank op ijs rijdt en hij niet vooruit komt en alleen maar slipt, dan is er geen wrijving en dus geen relatieve beweging van het voertuig zelf tov de grondquote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:38 schreef chevere het volgende:
[..]
Als er wrijving is, dan komt hij juist minder vooruit.
Uiteindelijk zal het ijs dan wel slijten. Maar het idee dat de rubsband stilstaat t.o.v. de weg is toch niet zo vreemd?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:49 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
stel je voor dat de tank op ijs rijdt en hij niet vooruit komt en alleen maar slipt, dan is er geen wrijving en dus geen relatieve beweging van het voertuig zelf tov de grond
De weg beweegt niet. Hoe kan de rupsband dan nog trager gaan ? Rupsband draait achteruit, tank rijdt vooruitquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:18 schreef chevere het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal het ijs dan wel slijten. Maar het idee dat de rubsband stilstaat t.o.v. de weg is toch niet zo vreemd?
Als er slijtage optreeds, is dat juist omdat de rubsband niet vooruit wil komen en in feite iets trager dan de weg gaat.
Nee... De laatste zin spreekt zichzelf tegen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:20 schreef chevere het volgende:
Stel nu in een ideale omstandigheid dat er geen sluitage is. Beweegt de tank dan vooruit over de weg zonder te bewegen?
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:25 schreef 2cv het volgende:
[..]
De weg beweegt niet. Hoe kan de rupsband dan nog trager gaan ? Rupsband draait achteruit, tank rijdt vooruit
Wrijving veroorzaakt slijtage. En nu?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:18 schreef chevere het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal het ijs dan wel slijten. Maar het idee dat de rubsband stilstaat t.o.v. de weg is toch niet zo vreemd?
Als er slijtage optreeds, is dat juist omdat de rubsband niet vooruit wil komen en in feite iets trager dan de weg gaat.
Je rolt over de weg als er geen slijtage/sluitage/sluigage (quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:32 schreef chevere het volgende:
[..]
Onder ideale omstandigheden beweegt de rubsband niet t.o.v. de weg. De band zelf ligt dan stil op de weg.
Als er slijtage optreedt dan schuift de band over de weg. Je kan dat vergelijken met een band die doorslipt.
Zonder sluigage is er in feote geen beweging t.o.v. de band en de weg.
Normaal gesproken treedt er inderdaad slijtage op, dat is echter te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:35 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je rolt over de weg als er geen slijtage/sluitage/sluigage () optreedt. Dat is heel normaal en niet iets raars ofzo.
De rupsband beweegt heus wel, alleen de onderste rijplaten liggen stil ten opzichte van het wegdek. De bovenste rijplaten bewegen zich echter twee keer zo snel voorwaarts als de tank zelf, dus het is wat lomp om te stellen dat "de rupsband" niet beweegt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:32 schreef chevere het volgende:
[..]
Onder ideale omstandigheden beweegt de rubsband niet t.o.v. de weg. De band zelf ligt dan stil op de weg.
Als er slijtage optreedt dan schuift de band over de weg. Je kan dat vergelijken met een band die doorslipt.
Zonder sluigage is er in feote geen beweging t.o.v. de band en de weg.
Maar de rubsband beweegt niet t.o.v. zichzelf. En staat t.o.v. zichzelf stil.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:41 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De rupsband beweegt heus wel, alleen de onderste rijplaten liggen stil ten opzichte van het wegdek. De bovenste rijplaten bewegen zich echter twee keer zo snel voorwaarts als de tank zelf, dus het is wat lomp om te stellen dat "de rupsband" niet beweegt.
Hoeveel dingen ken jij die bewegen ten opzichte van zichzelf, wijsneus.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:43 schreef chevere het volgende:
[..]
Maar de rubsband beweegt niet t.o.v. zichzelf. En staat t.o.v. zichzelf stil.
Het contctpunt met de weg beweegt ook niet t.o.v. elkaar.
Wat beweegt er nu feitelijk?
De tank rijdt vooruit terwijl de rubsband en de weg niet bewegen t.o.v. elkaar. De weg beweegt niet t.o.v. zichzelf.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:46 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hoeveel dingen ken jij die bewegen ten opzichte van zichzelf, wijsneus.
Iets beweegt überhaupt niet ten opzichte van zichzelf (nou ja, in de tijd misschien), dus dat is een onnozele opmerking.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:49 schreef chevere het volgende:
[..]
De tank rijdt vooruit terwijl de rubsband en de weg niet bewegen t.o.v. elkaar. De weg beweegt niet t.o.v. zichzelf.
De rubsband beweegt ook niet t.o.v. zichzelf.
Het contact tussen de rubsband en de weg beweegt ook niet t.o.v. elkaar.
Waar is de beweging?
Wat een ongelofelijke troll ben je ook. Je bent echt een ongelofelijk uilskuiken, of ongelofelijk triest.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:49 schreef chevere het volgende:
[..]
De tank rijdt vooruit terwijl de rubsband en de weg niet bewegen t.o.v. elkaar. De weg beweegt niet t.o.v. zichzelf.
De rubsband beweegt ook niet t.o.v. zichzelf.
Het contact tussen de rubsband en de weg beweegt ook niet t.o.v. elkaar.
Waar is de beweging?
Wat bedoel je in godsnaam met t.o.v. jezelf bewegen??quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:49 schreef chevere het volgende:
[..]
De tank rijdt vooruit terwijl de rubsband en de weg niet bewegen t.o.v. elkaar. De weg beweegt niet t.o.v. zichzelf.
De rubsband beweegt ook niet t.o.v. zichzelf.
Het contact tussen de rubsband en de weg beweegt ook niet t.o.v. elkaar.
Waar is de beweging?
In principe is de rupsband een zelf aangelegde weg waar de tank feitelijk over rijdt. Zodra een tank over een segement is gereden wordt dat deel opgepakt en met twee keer de rijsnelheid getransporteerd naar de voorkant zodat de tank er weer overheen kan rijden.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:20 schreef chevere het volgende:
De rubsband beweegt in feite niet t.o.v. de weg.
Ik wil met dit voorbeeld aangeven dat er wel een voorwwardse beweging kan zijn zonder dat de tank "echt" beweegt over het asfalt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:58 schreef Montov het volgende:
[..]
In principe is de rupsband een zelf aangelegde weg waar de tank feitelijk over rijdt. Zodra een tank over een segement is gereden wordt dat deel opgepakt en met twee keer de rijsnelheid getransporteerd naar de voorkant zodat de tank er weer overheen kan rijden.
Waarom rijdt de tank in jouw voorbeeld over asfalt? Wil je bewust schade toebrengen aan het asfalt?
Dat klopt, maar zonder slijtage zou er in principe geen beweging zijn terwijl er wel sprake van verplaatsing is. Ik ga nu even uit van een ideaale omstandigheid. Slijtage is een gevolg van de vertraging van beweging t.o.v. elkaar. Een aandrijvend wiel brengt dan minder energie over naar de band. In een perfecte situatie zou er geen slijtage optreden en is er eigenlijk geen sprake van beweging maar wel van verplaatsing..quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:20 schreef Merkie het volgende:
De snelheid van de rupsbanden is niet gelijk aan die van de tank. De rupsband is een manier voor de tank om zichzelf af te zetten tegen het asfalt.
Wat is het verschil tussen het resultaat van beweging en verplaatsing? Verder praat je wartaal, je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:24 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat klopt, maar zonder slijtage zou er in principe geen beweging zijn terwijl er wel sprake van verplaatsing is. Ik ga nu even uit van een ideaale omstandigheid. Slijtage is een gevolg van de vertraging van beweging t.o.v. elkaar. Een aandrijvend wiel brengt dan minder energie over naar de band. In een perfecte situatie zou er geen slijtage optreden en is er eigenlijk geen sprake van beweging maar wel van verplaatsing..
De band beweegt op het raakvlak met de weg niet t.o.v. de weg. De band beweegt niet t.o.v. zichzelf. Er is dus geen sprake van beweging maar wel verplaatsing.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:20 schreef Merkie het volgende:
De snelheid van de rupsbanden is niet gelijk aan die van de tank. De rupsband is een manier voor de tank om zichzelf af te zetten tegen het asfalt.
Ik snap niet hoe je zo ingewikkeld kan denken over zoiets triviaals. Er is niks raars aan een rijdende tank en de reden waarom een tank beweegt is heel simpel in te zien, alleen jij weigert dat in te zien.
Overigens: een voorwerp kan niet bewegen t.o.v. zichzelf. Tip: beweging is altijd relatief, probeer de referentie van de beweging in je hoofd duidelijk te maken, wellicht hoeven wij het dan niet te doen.
De band beweegt wel, alleen de aandrijvende wielen hebben een roterende beweging die door de band wordt omgezet in een translerende beweging voor de tank. Woepiedoe, je hebt zojuist het principe van wielen omschreven. En nuquote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:26 schreef chevere het volgende:
[..]
De band beweegt op het raakvlak met de weg niet t.o.v. de weg. De band beweegt niet t.o.v. zichzelf. Er is dus geen sprake van beweging maar wel verplaatsing.
Dat is misschien heel simpel. Maar eigenlijk is er geen sprake van beweging maar wel van verplaatsing.
Dat is inderdaad nogal een eenvoudig gegeven waar je eigenlijk nooit over nadenkt.
De band ligt toch stil op de weg?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:28 schreef Merkie het volgende:
[..]
De band beweegt wel, alleen de aandrijvende wielen hebben een roterende beweging die door de band wordt omgezet in een translerende beweging voor de tank. Woepiedoe, je hebt zojuist het systeem van wielen omschreven. En nu?
Hoe kan een voorwerp t.o.v. zichzelf bewegen? Leg eens duidelijk uit wat je bedoeltquote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:29 schreef chevere het volgende:
[..]
De band ligt toch stil op de weg?
De band beweegt niet t.o.v. zichzelf?
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:30 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hoe kan een voorwerp t.o.v. zichzelf bewegen? Leg eens duidelijk uit wat je bedoelt.
Omdat de rupsband rondjes draait en de wrijvingskracht ervoor zorgt dat de band niet naar achter rolt maar er aan de voorkant steeds een nieuw stukje rupsband bij komt en aan de achterkant een stukje rupsband verdwijnt. Op deze manier zet je een roterende beweging om in een translerende beweging.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:32 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat kan niet. Maar hoe kan de tank dan t.o.v. de weg bewegen als de band stil ligt op de weg?
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:32 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat kan niet. Maar hoe kan de tank dan t.o.v. de weg bewegen als de band stil ligt op de weg?
Een verplaatsing is een beweging.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:26 schreef chevere het volgende:
Dat is misschien heel simpel. Maar eigenlijk is er geen sprake van beweging maar wel van verplaatsing.
En als er nu geen rubsband, maar een wiel wordt gebruikt. Is er dan sprake van beweging of verplaatsing?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:35 schreef Merkie het volgende:
[..]
Omdat de rupsband rondjes draait en de wrijvingskracht ervoor zorgt dat de band niet naar achter rolt maar er aan de voorkant steeds een nieuw stukje rupsband bij komt en aan de achterkant een stukje rupsband verdwijnt. Op deze manier zet je een roterende beweging om in een translerende beweging.
De wielen hebben een koppel met als draaipunt het raakvlak met het wegdek. De rupsband brengt dit koppel over van de motor naar de wielen. Het koppel van de wielen 'probeert' de wielen omver te duwen, maar door de cirkelvormige vorm van een wiel (jaja) zet je hier enkel een rolbeweging mee in gang. Een beetje hetzelfde effect als wanneer je een voorwerp omver duwt.
Waarom leg ik zoiets triviaals uit als je het weigert te begrijpen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |