abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69945128
enfin, inmiddels kunnen wij het ons veroorloven om gewoon in cash een andere auto te kopen (zie ook geld lenen voor auto

ons gezin bestaat nu uit mijzelf, sangdrax en onze dochter selene (10 maanden uit) en we twijfelen nu over proberen voor nog een kindje. we hebben nu een ford fiesta cheers 1.1 (3-deurs) uit 1992. mijn eerste auto'tje waar ik al sinds 2001 mee rij

enfin, met sloopregeling en ons fiesta'tje wat de volgende keuring in december niet zomaar door gaat komen (banden, uitlaat, het slot is stuk en roest) denken we dus aan een andere.

wat we willen: een gezinsauto. hatchback of stationwagen maakt me niet echt uit. wij+2 jonge koters+toebehoren(denk buggy en campingbedje) moet passen.

vandaag hebben we onze eerste bezichtiging gedaan. we doen alles wat occasionadvies.nl zegt dat we moeten doen en dat was allemaal goed bij die auto.

maar ik heb de auto (een lada, deze: http://www.autoweek.nl/occasion.php?oid=6146176&sprid=183561577&cache=no) afgewezen. er zat een streep roest aan de bovenkant bij de voorruit over de hele breedte. dat accepteer ik niet. en dan zo'n verkoper die piept dat we niet moeten zeuren over een vlekje roest, en dat je dat nu eenmaal hebt bij tweedehandsjes. sure, maar niet zo over de hele breedte!

nou goed. iemand aanbevelingen qua merk en qua waar we nu eigenlijk goed op moeten letten? tot nu toe vind ik het allemaal een boel ellende en we zijn er zelfs aan het denken om maar gewoon de fiesta eens een keertje helemaal goed een make-over te geven en klaar!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_69945405
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 18:31 schreef ASroma het volgende:
budget?
oh jah! sorrie

netto maximaal 3000, minder is natuurlijk fijn
de nieuw te kopen auto moet ook akkoord volgens de sloopregeling zijn, dus minimaal van 2001.
pi_69945543
Wellicht een keertje kijken naar een renault of citrioen, die zijn redelijk betaalbaar.

zomoto of autotelegraaf en vul je wensen in.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_69945556
Ik dacht even aan een toyota corolla station,
heb ik een tijdje mee gereden en is gewoon een lekkere auto,
maar ik zie ze zo even niet van na 2001 en onder de 3000 euro
pi_69945861
wel een tight budget voor gezinsauto vanaf 2001.......

denk aan de volgende wagens en dan met 120.000 plus kilometers.
hyundai accent
nissan almera
fiat marea
misschien een opel astra met een beetje geluk...
pi_69945915
Moet je hem trouwens niet perse bij een dealer kopen wanneer je gebruik maakt van de sloopregeling?

Allemaal stations, alleen de laguna heeft meer dan 2 ton op de teller staan.
http://www.zomoto.nl/5240(...)16-gl--143000-km.htm
http://www.zomoto.nl/5107(...)k-express--airco.htm
http://autotelegraaf.nl/o(...)ryId%3D1;whitelabel=
http://www.zomoto.nl/3756(...)-18-wagon-lpg-g3.htm
http://www.zomoto.nl/5043816/ford-mondeo-18-16v-125pk-ghia.htm
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_69945998
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 18:48 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Moet je hem trouwens niet perse bij een dealer kopen wanneer je gebruik maakt van de sloopregeling?

Allemaal stations, alleen de laguna heeft meer dan 2 ton op de teller staan.
http://www.zomoto.nl/5240(...)16-gl--143000-km.htm
http://www.zomoto.nl/5107(...)k-express--airco.htm
http://autotelegraaf.nl/o(...)ryId%3D1;whitelabel=
http://www.zomoto.nl/3756(...)-18-wagon-lpg-g3.htm
http://www.zomoto.nl/5043816/ford-mondeo-18-16v-125pk-ghia.htm
het mag niet particulier. is dat hetzelfde als "van de dealer?"
pi_69946220
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 18:50 schreef simmu het volgende:

[..]

het mag niet particulier. is dat hetzelfde als "van de dealer?"
Dan gaat het nog wat moeilijker worden. Je moet nu dus zoeken bij RDW-erkende autobedrijven, dealers en autohandelaren(denk ik) die rdw-erkend zijn..... hmmmz
pi_69946265
ouder maar met een soortgelijke inruil is wat mij betreft ook goed, maar ik denk niet dat dat erg realistisch is.

ik kom geregeld auto's tegen die dus optioneel binnen ons kader vallen. we zijn ook best bereid om een eindje te rijden voor een testrit (en kopen). die lada van vandaag vielo dus onwijs tegen. en dat was vlakbij

tsja: ik heb die lada dus afgekeurd. ik zag het niet zitten vanwege die roest. ik heb zoiets van: "tsja, de auto die we nu hebben is wellicht onhandig, maar rijdt prima. straks met keuren is het ellende, maar cwe weten precies hoe het zit en wat het zal kosten".
pi_69946333
ik vind het gewoon erg moeilijk ook. een geschikte auto vinden lukt nog wel. maar dan moeten we dus een afweging maken of die auto ons de prijs waard is. en wij zijn weliswaar allebei techneuten, maar niet in die hoek.
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:07:06 #12
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_69946571
Dodge Magnum!
Mooi, exclusief, ruim en waar voor je geld + iedereen denkt dat je in een ijsco rijdt
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:09:57 #13
97934 ASroma
Flamboyant
pi_69946687
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:07 schreef Rosbief het volgende:
Dodge Magnum!
Mooi, exclusief, ruim en waar voor je geld + iedereen denkt dat je in een ijsco rijdt
hoe het eruit ziet boeit ons geen zak hoor

ok: andere insteek. zou het te doen zijn om de fiesta te houden en te pimpen tot comfortabel voor een 4 persoonsgezin?

[ Bericht 0% gewijzigd door simmu op 11-06-2009 19:23:25 ]
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:22:04 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_69947204
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_69947475
Tvp
pi_69947590
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:10 schreef simmu het volgende:

[..]

hoe het eruit ziet boeit ons geen zak hoor

ok: andere insteek. zou het te doen zijn om de fiesta te houden en te pimpen tot comfortabel voor een 4 persoonsgezin?

nee,
Buiten dat het ook nog redelijk onhandig is om de kinderen steeds via de naarvoorgeklapte stoelen in het zitje te moeten zetten.
Zeker als je straks met 2 kinders zit die allebei nog in een wagen moeten kunnen als je er een dagje op uit gaat.
Dat gaat gewoon niet passen in de achterbak.
Neem lekker deze Volvo 850

genoeg ruimte,
en die motoren blijven wel draaien
pi_69947733
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:30 schreef Soohr het volgende:

[..]

nee,
Buiten dat het ook nog redelijk onhandig is om de kinderen steeds via de naarvoorgeklapte stoelen in het zitje te moeten zetten.
Zeker als je straks met 2 kinders zit die allebei nog in een wagen moeten kunnen als je er een dagje op uit gaat.
Dat gaat gewoon niet passen in de achterbak.
Neem lekker deze Volvo 850

genoeg ruimte,
en die motoren blijven wel draaien
Inderdaad een echte gezinswagen.
Er moet ook nog wel wat geld af te krijgen zijn.
Roest is bij deze auto's geen issue. Hebben ze roest, dan zijn het schadebakken.
pi_69948066
klik

Handig met tape?

Je kan inderdaad ook een oude volvo kopen, een 850 is goed te doen, een 960 is super comfortabel maar een 240 is toch wel de beste Een 960 is overigens over het algemeen niet erg zuinig (g3 aan te raden) en onderhoud is ook vrij duur.
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:42:24 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_69948128
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
....
Een 960 is Alle Volvo's zijn overigens over het algemeen niet erg zuinig (g3 aan te raden) en onderhoud is ook vrij duur.

Zo'n Volvo is per km. best prijzig/zuipt als een ketter. Bovendien mag je flink wegentax afrekenen.
Best aardige auto's; maar goedkoper vervoer is er echt wel te vinden voor 2 volwassenen, 1 koter en een doos Pampers.
pi_69948372
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zo'n Volvo is per km. best prijzig/zuipt als een ketter. Bovendien mag je flink wegentax afrekenen.
Best aardige auto's; maar goedkoper vervoer is er echt wel te vinden voor 2 volwassenen, 1 koter en een doos Pampers.
Verbruik is niet hoger dan dat van andere grote auto's.
Zelfs met mijn 740 haal ik gemiddeld 1 op 9,2 op LPG.

Een belastingvrije oldtimer Volvo 242 of 244 op LPG is ook een hele goede optie.
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:51:10 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_69948574
Je ziet toch dat TS met een minimaal budget loopt te rekenen?
Dan moet je geen grote oude bakken kopen waar je ineens grote kosten aan kunt krijgen, of waar je in het weekend de versnelingsbak moet repareren omdat je koter anders niet naar zwemles kan?
Voor studenten en hobbyknakkers prima; voor gewoon gezinsgebruik als enige auto kan je volgens mij beter iets moderners kopen.
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:59:50 #23
97934 ASroma
Flamboyant
pi_69948949
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
klik

Handig met tape?

Je kan inderdaad ook een oude volvo kopen, een 850 is goed te doen, een 960 is super comfortabel maar een 240 is toch wel de beste Een 960 is overigens over het algemeen niet erg zuinig (g3 aan te raden) en onderhoud is ook vrij duur.
handig met tape? -- zijn die mensen verkeerd verzekerd ofzo? anders krijg je toch gewoon de dagwaarde? Waarom zou je zo n total loss auto aanbieden voor 1850 euro op het internet???
pi_69949118
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:51 schreef Hyperdude het volgende:
Je ziet toch dat TS met een minimaal budget loopt te rekenen?
Dan moet je geen grote oude bakken kopen waar je ineens grote kosten aan kunt krijgen, of waar je in het weekend de versnelingsbak moet repareren omdat je koter anders niet naar zwemles kan?
Voor studenten en hobbyknakkers prima; voor gewoon gezinsgebruik als enige auto kan je volgens mij beter iets moderners kopen.
Niets moet natuurlijk.
Maar in de prijsklasse van 3000 euro en 2001 of nieuwer kom je toch bij Fiat, Renault, Alfa en dat soort afval terecht.
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:05:48 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_69949181
Of Lada's met een sportroeststrook.
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 18:27 schreef simmu het volgende:
enfin, inmiddels kunnen wij het ons veroorloven om gewoon in cash een andere auto te kopen ...
maar ik heb de auto (een lada, deze: http://www.autoweek.nl/occasion.php?oid=6146176&sprid=183561577&cache=no) afgewezen. er zat een streep roest aan de bovenkant bij de voorruit over de hele breedte. dat accepteer ik niet. en dan zo'n verkoper die piept dat we niet moeten zeuren over een vlekje roest, en dat je dat nu eenmaal hebt bij tweedehandsjes. sure, maar niet zo over de hele breedte!
...
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:06:06 #26
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_69949195
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]
bij Fiat, Renault, Alfa en dat soort afval terecht.
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
pi_69949354
laat ik even een schatting geven van hoeveel kilometers we rijden: sangdrax zegt 7000 per jaar. ik weet het niet precies maar als ik uitga van 6 x per week werk en boodschappen doen kom ik op 20 km elke dag totaal en eens per maand naar familie (200 heen en 200 terug) kom ik op rond de 11040
  donderdag 11 juni 2009 @ 20:15:36 #28
97934 ASroma
Flamboyant
pi_69949589
beste optie even doorrijden nog met die fiesta, en spaar door tot 7000 euro. Bedoel als de koters nog onder de 5 jaar zijn heb je er weinig ruimte mee nodig....

of is de fiesta helemaal op?
pi_69950582
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:15 schreef ASroma het volgende:
beste optie even doorrijden nog met die fiesta, en spaar door tot 7000 euro. Bedoel als de koters nog onder de 5 jaar zijn heb je er weinig ruimte mee nodig....

of is de fiesta helemaal op?
nee, hij is zeker niet helemaal op. er moeten wel 4 nieuwe banden onder en zeker de knalpijp komt er weer aan, en daarmee zit je al snel op 6,700. en dat istie dus eigenlijk niet meer waard. want dan repareer je ter waarde van wat de auto waard is, of zie ik het nu verkeerd?
pi_69951184
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:41 schreef simmu het volgende:

[..]

nee, hij is zeker niet helemaal op. er moeten wel 4 nieuwe banden onder en zeker de knalpijp komt er weer aan, en daarmee zit je al snel op 6,700. en dat istie dus eigenlijk niet meer waard. want dan repareer je ter waarde van wat de auto waard is, of zie ik het nu verkeerd?
als in 6.700,- euro?
pi_69951281
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:54 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

als in 6.700,- euro?
neenee, max 1000 euro!

ik heb sangdrax dit topic ook laten zien, ik hoop dattie meepost. weet je, ik ervaar dat hele "auto kopen" als erg stressvol
pi_69951674
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:41 schreef simmu het volgende:

[..]

4 banden = 250 euro
Uitlaat = 500 euro
Roest = zonde om in te investeren, tenzij het een oldtimer is
pi_69951754
De roest bij dat type Lada is geen groot probleem hoor Ik heb de station uitvoering van zelfde auto als uit de OP. Dat ie vaak kapot gaat is weer wat minder grappig, maar volgens de mede leden van de Lada club is dat exemplarisch voor de mijne

de mijne staat overigens ook te koop
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:19:02 #34
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_69952303
Een vijfdeurs Citroen Xsara van 2001 zou met een beetje zoeken en onderhandelen ook wel moeten lukken voor dat budget (zijn die 3000 euro trouwens inclusief of exlclusief slooppremie?). Ruim genoeg als gezinsauto en ze staan als vrij probleemloos te boek.

deze bijvoorbeeld

[ Bericht 25% gewijzigd door Lurf op 11-06-2009 21:24:59 ]
Never explain, never apologize.
pi_69952667
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:56 schreef simmu het volgende:

[..]

neenee, max 1000 euro!

ik heb sangdrax dit topic ook laten zien, ik hoop dattie meepost. weet je, ik ervaar dat hele "auto kopen" als erg stressvol
Nja als er een hoge kosten aankomen is icm een sloopregeling het opzich wel praktisch naar een nieuwe te kijken als we dat toch nodig achten binnenkort. Met de Fiesta door is opzich niet duur ivm lage belasting, maar het blijft wel proppen met spullen bij weekeindjes naar ouders etc.

Ik kwam trouwens op 7000 als grove schatting, aangezien ik ook nogal eens vrij ben of fiets naar het werk Maar het zal inderdaad wel iets hoger liggen. Familie aan de andere kant van het land tikt aan.

Edit: overigens ben ik onverschillig qua proppen genoeg tetris gespeeld vroeger Het is nu gewoon een handig rondkijk moment.

[ Bericht 6% gewijzigd door sangdrax op 11-06-2009 21:49:52 ]
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:43:49 #36
97934 ASroma
Flamboyant
pi_69953453
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 20:56 schreef simmu het volgende:

[..]

neenee, max 1000 euro!

dat laatste moet je vooral niet doen joh

anyhow, je moet je denk ik afvragen of je een zoveel betere auto gaat kopen voor dat geld. Wellicht ga je er juist op betrouwbaarheid op achteruit ondanks dat je dan weliswaar meer ruimte hebt.....
pi_69953913
ok, laten we het even anders benaderen. we hebben nu dus die fiesta. nu met alleen selene (en boodschapjes en weekendjes weg) is dat doenbaar. dus practisch gezien kan de fiesta zeker nog een jaar mee (vooralsnog ben ik niet zwanger )

ik heb altijd geleerd dat je aan een oude auto enkel kosten maakt, maar is dat wel zo? de fiesta kost aan onderhoud (keuring en al) denk ik zo'n 300 per jaar. dit jaar (december) zal duur uitvallen vanwege de nieuwe banden en knalpijp. of tussendoor uiteraard. maar gemiddeld is het een fijn makkelijk autootje, weinig panne, weinig onderhoud en rijd prima (oma-achtig, maar dat deert mij niet)

is het dan wel zo'n plan om een andere te kopen? ik heb ook een beetje het idee dat handelaren nu profiteren. eerst kreeg je inruil, nu niet meer, je krijgt tenlotte slooppremie!
pi_69954556
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:43 schreef ASroma het volgende:

[..]

dat laatste moet je vooral niet doen joh

anyhow, je moet je denk ik afvragen of je een zoveel betere auto gaat kopen voor dat geld. Wellicht ga je er juist op betrouwbaarheid op achteruit ondanks dat je dan weliswaar meer ruimte hebt.....
Dank voor de tips De rest ook trouwens.

Het grootste vraagteken is inderdaad de betrouwbaarheid van zo'n bak. De wegenbelasting, verzekering en het verbruik zullen sowieso stijgen. Als hij dan ook krakkemikkig is ga je toch denken "was dit handig". Dus het is inderdaad even overwegen allemaal.
  donderdag 11 juni 2009 @ 22:11:11 #39
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_69954745
Passat Variant?

niet zo spannend, maar wel een goeie auto
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 11 juni 2009 @ 22:23:20 #40
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69955350
Voor dat geld zou ik voor een koreaan of japanner gaan.
Volgens is een hyundai of kia zeer interessant.

Een tip doe jezelf een plezier en koop GEEN franse of italiaanse auto voor dat geld.
pi_69962411
Een slOpel Astra / Vectra of een Ford Focus van bouwjaar 2000 is best betaalbaar en zijn groot genoeg om je gezinnetje mee rond te vervoeren. Zijn ook vrij goedkope auto`tjes (liggen meestal tussen de 2500 en 3000 afhankelijk van kilometerstand).

Kleine autodealer bij mij in de buurt heeft toevallig een Focus staan uit 1999 met een kilometerstand die vrij meevalt: http://piethindriks.nl/occasion.php?id=129
pi_69973443
Een late Citroėn Xantia (bouwjaar 2001, de station is geloof ik ook nog in 2002 geproduceerd) zou dus ook een optie zijn, en die móet volgens mij voor dat budget te vinden zijn. Pluspunt is dat zo'n late Xantia een uitgerijpte, kinderziekte-vrije en over het algemeen prima betrouwbare auto is; beter dan opvolger C5 of Laguna's van die bouwjaren. Daarnaast zijn ze erg ruim en comfortabel. Tip: kijk of je eentje kunt vinden met een LPG-G3 installatie, dan rij je ook nog eens spotgoedkoop.
pi_69974361
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 14:43 schreef Jalu het volgende:
Een late Citroėn Xantia (bouwjaar 2001, de station is geloof ik ook nog in 2002 geproduceerd) zou dus ook een optie zijn, en die móet volgens mij voor dat budget te vinden zijn. Pluspunt is dat zo'n late Xantia een uitgerijpte, kinderziekte-vrije en over het algemeen prima betrouwbare auto is; beter dan opvolger C5 of Laguna's van die bouwjaren. Daarnaast zijn ze erg ruim en comfortabel. Tip: kijk of je eentje kunt vinden met een LPG-G3 installatie, dan rij je ook nog eens spotgoedkoop.
Slappe Franse troep... Ze zijn niet voor niets zo goedkoop...

pi_69974463
lpg is voor ons niet rendabel, we zitten net onder het omslagpunt, heb ik iig begrepen. jammer, want er komen aardig wat dingen met lpg voorbij in ons budget.

dit topic gaat een tijdje lopen hoor! we gaan elke week een avondje auto-zoeken. en dan eventueel een testrit ons is kieskeurig! tsja, ik wil er natuurlijk wel op vooruitgaan.
pi_69974523
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:13 schreef simmu het volgende:
lpg is voor ons niet rendabel, we zitten net onder het omslagpunt, heb ik iig begrepen. jammer, want er komen aardig wat dingen met lpg voorbij in ons budget.

dit topic gaat een tijdje lopen hoor! we gaan elke week een avondje auto-zoeken. en dan eventueel een testrit ons is kieskeurig! tsja, ik wil er natuurlijk wel op vooruitgaan.
Sterker nog. Met jullie kilometers op jaarbasis is brandstofverbruik niet eens echt interessant.
Je zal met een zuinige auto hooguit 35 euro per maand besparen, uitgaande van uitersten.
pi_69974644
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sterker nog. Met jullie kilometers op jaarbasis is brandstofverbruik niet eens echt interessant.
Je zal met een zuinige auto hooguit 35 euro per maand besparen, uitgaande van uitersten.
pa zegt dat we gewoon voor benzine moeten gaan
en als mijn pa dat zegt dan is dat zo. ik zie dat je ratjes hebt. wat leuk
pi_69974667
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:13 schreef simmu het volgende:
LPG-G3 heeft bij dit soort auto's een omslagpunt van onder de 4000 km in het algemeen.
quote:
[quote]Op vrijdag 12 juni 2009 15:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Slappe Franse troep... Ze zijn niet voor niets zo goedkoop...
Oh ja, beter een Volvo 940...

Ik denk niet dat een Xantia(of andere tijdgenoten als Ford Mondeo, BMW 3 serie etc, die allemaal ongeveer op hetzelfde niveau stonden qua passieve veiligheid) het er beter zou afbrengen overigens, maar beweren dat die oude Volvo's zo veilig zijn omdat ze zo stevig zijn is met dit filmpje toch wel bewezen flauwekul. Feit is wel dat je met een Xantia dus mogelijk wel in aanmerking kunt komen voor de slooppremie en dat gaat met een oude Volvo never nooit niet lukken. En een Xantia doet qua betrouwbaarheid niet onder voor zo'n Volvo, sterker nog, ik denk dat je met een relatief jonge auto uit 2001 wat dat betreft beter af bent dan met een oldtimer Volvo. Een oldtimer is leuk als je zelf kunt sleutelen maar het wordt stukken minder leuk als je alles door een garage moet laten doen.

Overigens is de Xantia na jouw filmpje nog een keer gefacelift en is met name de passieve veiligheid flink aangepakt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jalu op 12-06-2009 15:24:42 ]
pi_69974696
Extreem verschil:

1 op 10
11.000 / 10 = 1100 liter
1100 liter * 1,40 euro = 1540 euro
128 euro per maand

1 op 15
11.000 / 15 = 733 liter
1100 liter * 1,40 euro = 1026 euro
85 euro per maand.

Oké, dan kom ik op 43 euro verschil ipv 35. Ik dacht in liters

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2009 15:26:05 ]
pi_69974884
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:19 schreef Jalu het volgende:

[..]

LPG-G3 heeft bij dit soort auto's een omslagpunt van onder de 4000 km in het algemeen.
[..]

Oh ja, beter een Volvo 940...

Ik denk niet dat een Xantia het er beter zou afbrengen overigens, maar beweren dat die oude Volvo's zo veilig zijn omdat ze zo stevig zijn is met dit filmpje toch wel bewezen flauwekul. Feit is wel dat je met een Xantia dus mogelijk wel in aanmerking kunt komen voor de slooppremie en dat gaat met een oude Volvo never nooit niet lukken. En een Xantia doet qua betrouwbaarheid niet onder voor zo'n Volvo, sterker nog, ik denk dat je met een relatief jonge auto uit 2001 wat dat betreft beter af bent dan met een oldtimer Volvo.

Overigens is de Xantia na jouw filmpje nog een keer gefacelift en is met name de passieve veiligheid flink aangepakt.
Mij hoor je niet zeggen dat een oldtimer Volvo veilig is
Ik adviseerde een Volvo 850 en dat is in de basis een héél andere auto, o.a. voorwielaangedreven ipv de Amazon, 140, 240, 340, 740, 940, etc.
Ook de eerste generatie S70 en V70 zijn in de basis een Volvo 850.
Ze zijn veiliger dan een 940 en minder veilig dan een moderne S40.

Zo'n Modus is keihard, net als een moderne Volvo.
Één van de 2 auto's zal de energie moeten verwerken.
De kreukelzone van een 940 is dan helaas het haasje.

Vroeger werkte men met progressief kreukelbare balken, profielen en lange neuzen.
Tegenwoordig combineert men diverse soorten staal met verschillende hardheden zodat de kooikonstruktie keihard is en de neus van kunststof, zacht staal, iets harder staal en tot aan de kooi steeds dikker en harder.

Toch een praktijkgeval; vorige week klapte er hier vlakbij een Volvo 240 frontaal op een terreinwagen met paardentrailer. Hij raakte eerst de terreinwagen en vervolgens de paardentrailer.
Het was een deelse overlapping, dus slechter kon het niet voor de oude Volvo.

Toch was de bestuurder slechts lichtgewond en viel de vervorming van de kooi erg mee.
En dan heb je het wel over een auto uit 1991 (ontwerp uit 1978) tegenover een combinatie van 2800 kilo.

De paarden raakten overigens ook gewond helaas maar ik geloof dat ze het wel redden
pi_69975073
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mij hoor je niet zeggen dat een oldtimer Volvo veilig is
Zo'n Modus is keihard, net als een moderne Volvo.
Één van de 2 auto's zal de energie moeten verwerken.
De kreukelzone van een 940 is dan helaas het haasje.
Tja, op het filmpje zie je toch wel precies hetzelfde effect als bij jouw filmpje van de Xantia crashtest: veel meer dan alleen de kreukelzone is het haasje, en daar wordt je als bestuurder niet beter van...
quote:
Toch een praktijkgeval; vorige week klapte er hier vlakbij een Volvo 240 frontaal op een terreinwagen met paardentrailer. Hij raakte eerst de terreinwagen en vervolgens de paardentrailer.
Het was een deelse overlapping, dus slechter kon het niet voor de oude Volvo.

Toch was de bestuurder slechts lichtgewond en viel de vervorming van de kooi erg mee.

Tja, de praktijk is altijd veel weerbarstiger dan de theorie. Uit Scandinavische(jaja, uit de bakermat van de Volvo's) onderzoeken blijkt de Xantia het namelijk in real-life bovengemiddeld goed te doen qua passieve veiligheid.

Overigens heb ik zelf ook een zwak voor oude grote Volvo's hoor, stukken karaktervoller dan het spul wat ze nu bouwen. Maar als passieve veiligheid je belangrijkste reden is om een auto te kopen ben je al snel beter af met een nieuwe Aygo of Modus of zo...
pi_69975171
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:30 schreef Jalu het volgende:

[..]

Tja, op het filmpje zie je toch wel precies hetzelfde effect als bij jouw filmpje van de Xantia crashtest: veel meer dan alleen de kreukelzone is het haasje, en daar wordt je als bestuurder niet beter van...
[..]

Tja, de praktijk is altijd veel weerbarstiger dan de theorie. Uit Scandinavische(jaja, uit de bakermat van de Volvo's) onderzoeken blijkt de Xantia het namelijk in real-life bovengemiddeld goed te doen qua passieve veiligheid.

Overigens heb ik zelf ook een zwak voor oude grote Volvo's hoor, stukken karaktervoller dan het spul wat ze nu bouwen. Maar als passieve veiligheid je belangrijkste reden is om een auto te kopen ben je al snel beter af met een nieuwe Aygo of Modus of zo...
Dit is overigens mijn foto-album met Volvo crashes Voor de liefhebbers...
http://s294.photobucket.com/albums/mm118/TeGNaM76/

En hier is de foto van die frontale aanrijding (met die paardentrailer):
http://www.waldnet.nl/wn/(...)_N355_bij_Burum.html
pi_69975215
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dit is overigens mijn foto-album met Volvo crashes Voor de liefhebbers...
http://s294.photobucket.com/albums/mm118/TeGNaM76/
Mag ik dit een beetje een perverse liefhebberij vinden?
pi_69975308
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:34 schreef Jalu het volgende:

[..]

Mag ik dit een beetje een perverse liefhebberij vinden?
Valt wel mee hoor Niet extreems, geen lijken, alleen blik.
Ik vind vooral de techniek en theorie achter veiligheid en de ontwikkelingen hiervan interessant.
De foto's zijn slechts een leidraad door die geschiedenis.

Vroeger had je auto's van hout of met 2 stalen balken en dwarsbalkjes.
Die gingen op het zwakste punt doormidden.
O.a. Volvo stond aan de wieg van de kooiconstructie.
pi_69975379
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor Niet extreems, geen lijken, alleen blik.
Ontopic: TS rijdt nu in een Fiesta uit '92, dan is alles beter qua veiligheid.
pi_69975424
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:38 schreef Jalu het volgende:

[..]

Ontopic: TS rijdt nu in een Fiesta uit '92, dan is alles beter qua veiligheid.
Valt mee Een jaren '80 Escort is een stuk kwetsbaarder.
pi_69975489
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Valt mee Een jaren '80 Escort is een stuk kwetsbaarder.
Vertel mij wat: ik heb als hobby-autootje een Escort Cabrio uit '85. Leuk autootje, maar je wilt er geen klapper mee maken. Maar dat geldt wel voor de meeste auto's uit de jaren '80.
pi_69975501
Maar goed, terug ontopic.

Ik zou het bij een Japanse auto houden als het gaat om betrouwbaarheid.
Onderdelen zijn misschien iets duurder maar wat niet stuk gaat hoef je ook niet te vervangen.
pi_69975586
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef Jalu het volgende:

[..]

Vertel mij wat: ik heb als hobby-autootje een Escort Cabrio uit '85. Leuk autootje, maar je wilt er geen klapper mee maken. Maar dat geldt wel voor de meeste auto's uit de jaren '80.
M'n buurvrouw had zo'n ding (geen cabrio) en is er in de winter een keer met 50km/u mee geslipt tegen een berkje.
De auto stond om de berk heengevouwen. Ze had wonder boven wonder niet veel gelukkig; de boom zat er aan de rechterkant in.
pi_69975629
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef MaGNeT het volgende:
Maar goed, terug ontopic.

Ik zou het bij een Japanse auto houden als het gaat om betrouwbaarheid.
Onderdelen zijn misschien iets duurder maar wat niet stuk gaat hoef je ook niet te vervangen.
Maar de kans om dan voor de slooppremie in aanmerking te komen is zo goed als nihil. Japanners worden nogal eens overgewaardeerd. (letterlijk)
pi_69975681
Misschien een saabje?
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_69975739
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef Jalu het volgende:

[..]

Maar de kans om dan voor de slooppremie in aanmerking te komen is zo goed als nihil. Japanners worden nogal eens overgewaardeerd. (letterlijk)
Inderdaad wel erg duur.
pi_69975745
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:44 schreef Badabingea het volgende:
Misschien een saabje?
Het moet betaalbaar zijn

Ik krijg het m'n strot zowat niet uit, maar ik denk dat een Opel Astra of misschien zelfs een Vectra toch de beste optie is.

Relatief betrouwbaar, onderdelen niet te duur, er rijden er veel rond dus ook blik is goed verkrijgbaar, ze roesten niet zo hard meer als vroeger, vrij modern uiterlijk en behoorlijk veilig.

[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2009 15:51:47 ]
  maandag 15 juni 2009 @ 09:54:14 #63
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70017485
Ik heb zelf begin dit jaar een mitsubishi carisma gekocht (1998) voor 4k en mijn vriendin heeft van het weekend een citroen xsara (uit 2000 )gekocht voor 3k, allebei bij een dealer en met garantie en beide ruim genoeg voor een gezinnetje (indien je een 5 deurs xsara koopt dan ) en niet vreselijk duur en beide auto's zijn voorzien van airco, electrische ramen, Cv en airbags.

Een auto uit 2001 of later voor die prijs kan je vergeten dus staar je niet blind op die slooppremie. Kan je beter een auto kopen die iets ouder is (99, 2000) en naar je zin is en waarschijnlijk ook nog eens goedkoper dan een auto uit 2001 mét slooppremie.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70017540
ja, het lijkt erop dat we met een beetje zoeken (en gewoon niet het eerste het beste nemen) best wat naar onze zin kunnen vinden.

de lada van vorige week heb ik afgekeurd dus. die had boven bij de voorruit over de hele breedte een streep (weggewerkte) roest. geen idee of en wat voor ellende dat oplevert, maar ik had zoiets van "ik ga geen auto kopen waar ik nu al aan zie dat er iets aan mankeert"
  maandag 15 juni 2009 @ 10:00:28 #65
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70017640
Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik óf je budget optrekken óf lekker je oude auto oprijden. 600 euro reparatie is echt niet spannend en daarna rij je gewoon weer een jaar.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70018321
voorlopig heb ik e.e.a. op een spaarrekening geparkeerd. eens per week houden we een auto-zoektocht. vinden we niks naar ons zin dan houdt het simpelweg op. en ondertussen sparen we gewoon door.

tsja. mijn schoonmoeder wilde wel geld bijleggen, maar daar begin ik niet aan!
pi_75625373
zo. megaschopje

eerst een update; we hebben het geld gewoon op een spaarrekening geparkeerd en geen auto gekocht. dat bleek maar goed ook, ivm dit:

de situatie is dus ietsjes veranderd; we zullen het komend jaar wel een andere auto moeten want anders past het gewoon echt niet en is het ondoenbaar (in een 3 deurs ford fiesta uit '92) voor langere ritten (met familie die 200 km verderop woont) met de auto die we nu hebben.

er moeten 2 maxi cosies en 1 gewoon kinderzitje achterin passen....voor degenen die het niet snappen: ja, dat is een echofoto, en ja dat zijn twee hoofdjes....

nou zaten we zelf te denken aan een renault kangoo, iemand ervaringen mee? (of ervaring met "hoe pas ik 3 koters onder de twee jaar plus toebehoren in 1 auto?")
  maandag 14 december 2009 @ 20:18:38 #68
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75625772
Gefeliciteerd!

Mijn Volvo is superruim en heeft standaard in het midden van de achterbank een neerklapbaar kinderzitje (zo'n verhoger). Daarnaast kan aan elke kant ene maxicosi. Als je een Station hebt kan er nog genoeg mee. Ik rijd een 940. Alleen het verbuik is wel hoog, maar als je veel rijdt kan je er altijd 1 op gas zoeken. Aanrader!
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_75625856
Een siamese tweeling? Cool.
Jullie gaan het heel erg druk krijgen de komende tijd, 3 kinderen over de vloer. pfeh

Waarom niet een skoda fabia station? VW kwaliteit, skoda prijzen, niet te groot en hopelijk ook niet te klein.
Wellicht op gas, kost je een fractie meer aan wegenbelasting maar bij de pomp is het erg fijn.
pi_75625909
object A object B gefeliciteerd!
  maandag 14 december 2009 @ 20:23:01 #71
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75625974
Trouwens wel lullig dat die ene nu al B is en de andere A.
and made it rain upward
pi_75625999
En volvo is natuurlijk altijd goed
940 is goed, 960 is fantastisch (alleen 1 op 8 + onderhoud kan duur zijn, en daar zijn jullie volgens mij niet naar op zoek)
  maandag 14 december 2009 @ 20:32:43 #73
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
  maandag 14 december 2009 @ 20:33:11 #74
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75626427
quote:
Op maandag 14 december 2009 20:23 schreef ArcticBlizzard het volgende:
En volvo is natuurlijk altijd goed
940 is goed, 960 is fantastisch (alleen 1 op 8 + onderhoud kan duur zijn, en daar zijn jullie volgens mij niet naar op zoek)
Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je gaat rijden. Een skoda is ook een goede optie.

Een MAzda 626 of Nissan Primera. BEide station, zijn goede budget opties. Heb een Primera station gehad (1.6) en die deed 1 op 15...
and made it rain upward
pi_75627362
Volvo V40 (zou wel een phase II zoeken) zijn ook zeer betrouwbaar en niet al te groot.
pi_80816416
topickick w00t

deze is het geworden:

de meest lelijke auto ooit, maar wel praktisch en betrouwbaar en betaalbaar
  woensdag 28 april 2010 @ 20:02:51 #78
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80816455
Cool
  woensdag 28 april 2010 @ 20:04:50 #79
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_80816536
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:02 schreef simmu het volgende:
topickick w00t

deze is het geworden:

[ afbeelding ]

Dapper

Veel rijplezier gewenst
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  † In Memoriam † woensdag 28 april 2010 @ 20:05:33 #80
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_80816569
Koop de duurste uitvoering van een lease-station wagon met veel op de teller voor een habbekrats en koop een bijpassende gereviseerde of motor uit een sloopauto en 1/2 + 1/2 = redelijke bak, veel luxe, vrij nieuw, en kan nog wel jaren mee.
  woensdag 28 april 2010 @ 20:06:53 #81
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80816628
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Koop de duurste uitvoering van een lease-station wagon met veel op de teller voor een habbekrats en koop een bijpassende gereviseerde of motor uit een sloopauto en 1/2 + 1/2 = redelijke bak, veel luxe, vrij nieuw, en kan nog wel jaren mee.een leesbril.
  † In Memoriam † woensdag 28 april 2010 @ 20:08:04 #82
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_80816683
O ja Te laat! Dan maar geen luxe audi!
pi_80817046
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
O ja Te laat! Dan maar geen luxe audi!
wij zijn auton00bs joh! ik kon wel via het uittekenen van het electrisch circuit achterhalen waar bv het energielek zat bij mijn oude fiesta (de startonderbreker) maar vraag me dan niet om het ook daadwerkelijk te fixen want ik kan nog geen fietsband plakken weet je wel hoe eng het dan is om je spaargeld in een auto te steken!
  † In Memoriam † woensdag 28 april 2010 @ 20:16:14 #84
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_80817123
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:14 schreef simmu het volgende:

[..]

wij zijn auton00bs joh! ik kon wel via het uittekenen van het electrisch circuit achterhalen waar bv het energielek zat bij mijn oude fiesta (de startonderbreker) maar vraag me dan niet om het ook daadwerkelijk te fixen want ik kan nog geen fietsband plakken weet je wel hoe eng het dan is om je spaargeld in een auto te steken!
Je moet ook geen spaargeld in auto's steken! Die dingen verliezen waarde waar je bij staat!
  woensdag 28 april 2010 @ 20:17:43 #85
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80817201
Wel ff een toffe sticker er op.
  woensdag 28 april 2010 @ 20:21:50 #86
45621 Suzanna
Mama van...
pi_80817403
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:02 schreef simmu het volgende:
topickick w00t

deze is het geworden:

[ afbeelding ]

Dat is onze oude auto... hebben we net weg moeten doen wegens grote reparatie- en onderhoudskosten. Wel een mega-praktische auto en zeg het nou zelf, het is toch een schoonheid??
Ik moet zeggen dat ik erg aan het uiterlijk wende, van 'HAHAHA MOET JE DIE NOU ZIEN!!' tot: kijk, daar heb je weer zo'n slim gezin met zo'n praktische ruime auto'.

Ik zou 'm nu wat graag weer terug hebben... maar ja, hij is de reparaties niet meer waard...
  woensdag 28 april 2010 @ 20:22:32 #87
45621 Suzanna
Mama van...
pi_80817434
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:16 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je moet ook geen spaargeld in auto's steken! Die dingen verliezen waarde waar je bij staat!
Wat voor geld dan wel? Geld is toch geld of ben ik nou gek?
pi_80817456
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:16 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

nietus! ik had de fiesta in 2002 gekocht voor 1500, daar tot nu toe en met redelijk lage kosten in rondgereden. via de slooppremie en de verzekering (in januari zat er een connexxionbus tegenaan) heb ik er uiteindelijk 1700 voor terug gekregen
  woensdag 28 april 2010 @ 20:26:28 #89
45621 Suzanna
Mama van...
pi_80817600
Gewoon even je laten aanrijden dus! Alles opgelost! haha

Onze vorige auto (Kia Sephia) hadden we ook gekocht voor 1500 euro, bijna niks aan gedaan qua onderhoud (was niet nodig), en toen er een auto tegenaan zat kregen we 1100 euro van de verzekering terug. Het wrak zelf werd opgehaald door een bedrijfje wat auto's transporteert naar het buitenland en voilą, we hadden er in totaal weer 1500 voor terug. Maar ja, dan moet je maar net dat 'geluk' hebben aangereden te worden ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')