quote:ROTTERDAM - Gerard Devilee, de Rotterdammer wiens woning onlangs van de ene op de andere dag was bezet door krakers, heeft zijn huis terug.
Beduusd loopt Devilee door zijn huis aan de Charloisse Lagedijk in Rotterdam-Zuid. De wanden zijn beklad met anarchistische tekens en wilde tekeningen. De kussens zijn van de bank gehaald, het servies ligt in stukken op de grond. Buiten liggen de resten van barkrukken die in de hens zijn gestoken. ,,Ik denk dat ik nog geen peper- en zoutstelletje over heb,’’ zegt de 53-jarige man.
De krakers die Devilee uit zijn eigen huis hebben gezet, zijn gisteren vertrokken nadat de politie dat had geëist. De bewoner kwam er twee weken geleden achter dat zijn huis was gekraakt. Hij belde de politie, maar die greep niet meteen in. De krakers beweerden namelijk dat het pand al zeker een jaar leegstond en dus legaal gekraakt mocht worden. Nadat Devilee zijn verhaal vertelde in deze krant, stelde burgemeester Aboutaleb een onderzoek in. Duidelijk werd dat het pand weldegelijk bewoond werd. Exit krakers.
,,Ach jee, ach jee,’’ stamelt Devilee als hij ziet dan zijn jugendstil lamp nog redelijk onbeschadigd in een hoekje ligt. ,,Daar ben ik blij mee.’’ Even later slaakt hij weer een diepe zucht. Foto’s van zijn kinderen liggen op de grond van de slaapkamer boven. Op wat kleding na is de ruimte leeggehaald.
Plots wandelen twee krakers het huis binnen. Ze pakken de salontafel en gooien die achterin een grote, groene bus. Devilee staat erbij en kijkt ernaar. ,,Wat moet ik doen? Ik heb geleerd om beheersd te blijven. Als ik wat zou doen, kan ik niet meer stoppen. Dan zit ik straks twee jaar in de cel.’’
Als de krakers weg zijn, stapt Devilee met zijn lamp onder zijn arm op zijn fiets. Weg van het huis, nog niet wetend waar nu te slapen. Hij verzucht: ,,Dit is onbewoonbaar. Ik weet niet waar ik moet beginnen om het weer op te knappen.’’ Aangifte tegen de krakers doet Devilee niet, want dat heeft volgens hem geen zin. Wel tegen de politie. ,,Die had deze puinhoop kunnen voorkomen.’’
Droogquote:Plots wandelen twee krakers het huis binnen. Ze pakken de salontafel en gooien die achterin een grote, groene bus. Devilee staat erbij en kijkt ernaar.
Ik heb er wel moeite mee. Je moet gewoon met je poten van andermans bezittingen afblijven.quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:41 schreef Matty___ het volgende:
bij kantoorpanden heb ik er minder moeite mee maar dit gaat toch echt een beetje te ver zeker omdat het huis volstond met spullen.
als een kantorenpand 2 jaar leeg staat omdat niemand de huur ervoor wil betalen omdat het te oud is en het te duur is om het te laten slopen dan zie ik het probleem er niet van in.quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik heb er wel moeite mee. Je moet gewoon met je poten van andermans bezittingen afblijven.
Als het mij was overkomen had ik best wat zinvol geweld overwogen om die zwervers uit mijn huis te krijgen.
QFTquote:Op donderdag 11 juni 2009 11:49 schreef babba het volgende:
Ik kan er sowieso met m'n verstand niet bij dat dit uberhaupt legaal is
Daarom is dit ook zo'n raar verhaal. Zoiets gebeurt echt zelden.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:11 schreef A-mineur het volgende:
Dat krakers in een leegstaand pand (was dit leegstaand?) gaan zitten prima. Maar het slaat nergens op om dan maar alles te slopen.
nee, die vent woonde er gewoon.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:11 schreef A-mineur het volgende:
Dat krakers in een leegstaand pand (was dit leegstaand?)
Zelfs in een lang leegstand pand hebben ze niks te zoeken, het is niet hun eigendom. Echt walgelijk, dat hele kraakconceptquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:11 schreef A-mineur het volgende:
Dat krakers in een leegstaand pand (was dit leegstaand?) gaan zitten prima. Maar het slaat nergens op om dan maar alles te slopen.
Het is echt te bizar voor woorden gewoonquote:
Goede tip voor inbrekers. Als je gesnapt wordt, zeg je gewoon dat je aan het kraken bentquote:ROTTERDAM - Na een paar dagen afwezigheid vier krakers op je bank aantreffen. Dat overkwam Rotterdammer Gerard Devilee deze week.Sindsdien verkeert hij in staat van verbijstering. En slaapt in een hotel.
Devilee (59) ziet afgelopen dinsdag zijn eigen open haard branden als hij bij zijn woning komt aanlopen. Hij belt direct de politie, die snel ter plaatse is. Met de agenten betreedt hij de woning. ,,Komen we binnen, zeggen die gasten: 'Deze woning is gekraakt','' verhaalt hij.
Geschokt ziet Devilee hoe een wand al vol graffiti is gespoten. De keuken is half gesloopt. Eenmaal boven blijken alle slaapkamers leeggehaald. Op één na, daar is alle inboedel op een grote hoop gegooid. ,,Mijn overhemden, administratie. Echt alles.''
Verbouwereerd richt Devilee zich tot een van de twee politie-agenten. Die zegt dat hij een civiele procedure moet starten bij de rechtbank als hij wil dat ze er uit gaan. ,,Die krakers beriepen zich erop dat de woning al een jaar leegstond. Dan mag een woning worden gekraakt. Maar dat is onzin, ik woon er al een paar jaar en sta hier ook ingeschreven. Het zijn gewoon inbrekers,'' klinkt het met ingehouden woede.
Sindsdien verblijft Devilee in een hotel waar hij zich tijdens slapeloze nachten het hoofd breekt over wat hem overkomt. In de paar dagen dat de krakers in de woning zitten, is er flink huisgehouden. Naast de woning ligt een deel van de keukeninboedel en een hoop administratie, waaronder blauwe enveloppen geadresseerd aan G.M. Devilee. De krakers zelf zijn op het moment van het bezoek niet aanwezig.
Moedeloos steekt Devilee zijn zoveelste sigaar op. Hij heeft de politie en burgemeester Aboutaleb al geschreven en beschikt over zes verklaringen van omwonenden en bedrijven uit de buurt die bevestigen dat hij de bewoner is. Ook de politie bevestigt Devilees verhaal, maar blijft erbij dat hij een civiele procedure moet starten. Iets anders zit er voor de Rotterdammer niet op.
Want krakers zijn zoooooo gevaarlijk....quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:16 schreef Het_hupt het volgende:
En dat tuig maar schelden dat PVVers een bedreiging voor de samenleving zijn
Het is gewoon puur tuig.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Want krakers zijn zoooooo gevaarlijk....
Beetje vaag artikel... Was meneer op vakantie ? Of heeft hij 2 woningen.quote:De bewoner kwam er twee weken geleden achter dat zijn huis was gekraakt.
dat dus, aanpakken dat werkschuw gezindelquote:
Denk eens logisch na man.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:21 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Beetje vaag artikel... Was meneer op vakantie ? Of heeft hij 2 woningen.
Als bewoner heb je toch wel door als mensen in je bed slapen
Dit dus. En als je een paar klappen uit gaat delen om jouw bezit te verdedigen, krijg je zelf een proces aan je broek. Nederland slaap zachtquote:Op donderdag 11 juni 2009 11:49 schreef babba het volgende:
Ik kan er sowieso met m'n verstand niet bij dat dit uberhaupt legaal is
Het blijft lastig in te schatten, maar ik denk dat ik wel wat mensen bereid had gevonden om met bivakmuts op en gewapend met een honkbalknuppel die gasten het pand uit te slaan. Dit heeft allang niet meer te maken met het vroegere idealistische kraken. Dit is pure (legale) criminaliteit.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:54 schreef Asgard het volgende:
Belachelijk, die gasten moet je echt helemaal kapot slaan. Zodat ze ECHT leren om van andermans spullen af te blijven, echt belachelijk dit.
Ik ben normaal gesproken erg tegen dit soort vormen van eigenrichting, maar in dit geval valt er wat voor te zeggen ja. Als er mensen in je huis zitten en de politie je verwijst naar de civiele rechter, zit er niet veel anders meer op...quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:59 schreef LENUS het volgende:
[..]
Het blijft lastig in te schatten, maar ik denk dat ik wel wat mensen bereid had gevonden om met bivakmuts op en gewapend met een honkbalknuppel die gasten het pand uit te slaan. Dit heeft allang niet meer te maken met het vroegere idealistische kraken. Dit is pure (legale) criminaliteit.
Zo zijn Willem Holleder en Cor van Hout hun carriere ook begonnen. Kennelijk de helden van Nederland dat om recht en orde schreeuwt.quote:Op donderdag 11 juni 2009 13:11 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben normaal gesproken erg tegen dit soort vormen van eigenrichting, maar in dit geval valt er wat voor te zeggen ja. Als er mensen in je huis zitten en de politie je verwijst naar de civiele rechter, zit er niet veel anders meer op...
Dat soort figuren speel je dan in de kaart ja. Een geweldsmonopolie zal alleen gerespecteerd worden als burgers er op kunnen vertrouwen dat het ingezet wordt wanneer nodig.quote:Op donderdag 11 juni 2009 13:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo zijn Willem Holleder en Cor van Hout hun carriere ook begonnen. Kennelijk de helden van Nederland dat om recht en orde schreeuwt.
quote:Krakers houden huis in woning
Door MARLIES VAN LEEUWEN
ROTTERDAM - Gerard Devilee, de Rotterdammer wiens woning onlangs van de ene op de andere dag was bezet door krakers, heeft zijn huis terug.
Devilee staat oog in oog met de mannen die zijn huis hadden gekraakt. Hij blijft rustig, ook als ze zijn tafel meenemen. FOTO DE GROEN
Maar echt blij is hij niet. Zijn woning is zwaar beschadigd.
Beduusd loopt Devilee door zijn huis aan de Charloisse Lagedijk in Rotterdam-Zuid. De wanden zijn beklad met anarchistische tekens en wilde tekeningen. De kussens zijn van de bank gehaald, het servies ligt in stukken op de grond. Buiten liggen de resten van barkrukken die in de hens zijn gestoken. ,,Ik denk dat ik nog geen peper- en zoutstelletje over heb,’’ zegt de 53-jarige man.
De krakers die Devilee uit zijn eigen huis hebben gezet, zijn gisteren vertrokken nadat de politie dat had geëist. De bewoner kwam er twee weken geleden achter dat zijn huis was gekraakt. Hij belde de politie, maar die greep niet meteen in. De krakers beweerden namelijk dat het pand al zeker een jaar leegstond en dus legaal gekraakt mocht worden. Nadat Devilee zijn verhaal vertelde in deze krant, stelde burgemeester Aboutaleb een onderzoek in. Duidelijk werd dat het pand weldegelijk bewoond werd. Exit krakers.
,,Ach jee, ach jee,’’ stamelt Devilee als hij ziet dan zijn jugendstil lamp nog redelijk onbeschadigd in een hoekje ligt. ,,Daar ben ik blij mee.’’ Even later slaakt hij weer een diepe zucht. Foto’s van zijn kinderen liggen op de grond van de slaapkamer boven. Op wat kleding na is de ruimte leeggehaald.
Plots wandelen twee krakers het huis binnen. Ze pakken de salontafel en gooien die achterin een grote, groene bus. Devilee staat erbij en kijkt ernaar. ,,Wat moet ik doen? Ik heb geleerd om beheersd te blijven. Als ik wat zou doen, kan ik niet meer stoppen. Dan zit ik straks twee jaar in de cel.’’
Als de krakers weg zijn, stapt Devilee met zijn lamp onder zijn arm op zijn fiets. Weg van het huis, nog niet wetend waar nu te slapen. Hij verzucht: ,,Dit is onbewoonbaar. Ik weet niet waar ik moet beginnen om het weer op te knappen.’’ Aangifte tegen de krakers doet Devilee niet, want dat heeft volgens hem geen zin. Wel tegen de politie. ,,Die had deze puinhoop kunnen voorkomen.’’
Ongetwijfeld, ze hebben toch schijt aan alles.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:51 schreef buachaille het volgende:
heeft die kraker stront aan zijn rug zitten?
Liever langharig dan kortzichtigquote:Op donderdag 11 juni 2009 14:51 schreef buachaille het volgende:
heeft die kraker stront aan zijn rug zitten?
Wel wat vreemd inderdaad, temeer omdat ze zijn salontafel onder zijn neus stelen. Volgens mij mag hij gepast geweld gebruiken om deze diefstal tegen te gaan.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, ze hebben toch schijt aan alles.
Wel weer dom dat die vent geen aangifte doet
Liever kort haar en een schone rug dan lang haar en stront aan m'n rug.quote:
Hij heeft vast wat te verbergenquote:Op donderdag 11 juni 2009 14:56 schreef LENUS het volgende:
[..]
Wel wat vreemd inderdaad, temeer omdat ze zijn salontafel onder zijn neus stelen. Volgens mij mag hij gepast geweld gebruiken om deze diefstal tegen te gaan.
Ja in Nederland moet je in zo'n situatie de politie bellen die vervolgens een uur later aan komt zetten om een proces op te maken. Vervolgens wordt het desbetreffende voorwerp (waarschijnlijk) nooit meer gevonden.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:56 schreef LENUS het volgende:
[..]
Wel wat vreemd inderdaad, temeer omdat ze zijn salontafel onder zijn neus stelen. Volgens mij mag hij gepast geweld gebruiken om deze diefstal tegen te gaan.
Of het is een verstandige man en dacht hij bij zichzelf: voor een beetje brakke inboedel ga ik geen toestanden schoppen met extreem-links tuig.quote:
quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:58 schreef buachaille het volgende:
[..]
Liever kort haar en een schone rug dan lang haar en stront aan m'n rug.
Wat wel tekenend is dat ze alle woningen die ze kraken helemaal uitwonen hahahahhihihiquote:Op donderdag 11 juni 2009 11:48 schreef RedBloodsucker het volgende:
Het recht halen ze uit de wet.. Onder bepaalde voorwaarden mogen huizen gekraakt worden. Dit verhaal is niet tekenend voor de krakersgemeenschap. Het gebeurt vaak dat krakers afspraken maken met de eigenaars van de panden die ze kraken. Wat deze krakers doen kan uiteraard niet, en het lijkt me dat ze in een strafrechtelijke zaak niet sterk zijn. Maar vindt de verantwoordelijken maar eens, en ga die slepende procedures maar eens door. Erg vervelend voor die man. Maar zoals christelijke dominees zich soms schuldig maken aan pedofilie, imams aan haat zaaien, politici aan verkwisting van belastinggeld, zo komt elke sociale gemeenschap af en toe in een negatief daglicht te staan. Je mag generaliseren en er op kotsen, maar je bereikt er niets mee.
Die innige band tussen de georganiseerde criminaliteit en de vastgoedsector is niet nieuw. Het zijn juist altijd de speculanten die de knokploegen inhuren, dat is van dat volk wat er niet moeilijk over doet om ernstig geweld te plegen om een pand uit winstbejag een paar jaar leeg te laten staan en zo lekker te parasiteren op een stad. Je zult begrijpen dat ik daar totaal geen medelijden mee heb, laat staan begrip voor.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:02 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat soort figuren speel je dan in de kaart ja.
Nee hoor. Je hebt altijd figuren die hun hand niet omdraaien voor geweld wanneer dat geld oplevert. Ik ben wel met je eens dat de burger ook tegen krakers beschermd moet worden, maar het verhaal van deze meneer en deze krant vertrouw ik voor geen meter. En het legale van kraken betreft op zich ook zuiver en alleen het bewonen, dus in principe is het enige belang van de burger wat daardoor aangetast wordt het speculatiebelang, en dat verdient in het geval van gebouwen in de stad in mijn optiek geen bescherming.quote:Een geweldsmonopolie zal alleen gerespecteerd worden als burgers er op kunnen vertrouwen dat het ingezet wordt wanneer nodig.
Het vervelende met dit soort gasten is dat ze als bloedzuigers aan de verzorgingsstaat hangen. Ze dragen helemaal niks bij aan de samenleving die ze in leven houdt. Ze zoeken alle gaten in het wetboek op, om zoveel mogelijk te kunnen misbruiken en profiteren. Hun eigen bijdrage bestaat uit grachtenpanden uitwonen, mensen bedreigen, rotzooi maken en leed veroorzaken. Ze verlangen naar anarchie, maar krijgen geld via de "vervloekte kapitalistische belastingbetaler". Dit alles doen zij zogenaamd onder het mom van idealisme. Hierdoor lijkt het alsof ze lieve boomknuffelaars zijn, maar ondertussen zijn het gewoon ordinaire criminelen. En zolang wij de wet niet dichttimmeren blijven deze bloedzuigers doorgaan met stelen, bedriegen en oplichten.quote:Op donderdag 11 juni 2009 16:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik vind het ook zo erg dat wanneer je een kraker confronteert met zijn fantastische leven (dus geen werk of ander inkomen buiten een uitkering), leven in huizen van anderen en het dragen van 3e hands kleding etc dat ze je echt staan aan te kijken of je water laat branden. Ze vinden het doodnormaal dat ze niet werken , waarom zou je in godsnaam werken als je geld kunt krijgen kreeg ik te horen. Afknallen dat soort gasten. Zodra ze een camera zien worden ze overigens nog agressief ook, hoe lomp is dat.
wat lul je man, je hebt er nog nooit 1 ontmoetquote:Op donderdag 11 juni 2009 16:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik vind het ook zo erg dat wanneer je een kraker confronteert met zijn fantastische leven (dus geen werk of ander inkomen buiten een uitkering), leven in huizen van anderen en het dragen van 3e hands kleding etc dat ze je echt staan aan te kijken of je water laat branden. Ze vinden het doodnormaal dat ze niet werken , waarom zou je in godsnaam werken als je geld kunt krijgen kreeg ik te horen. Afknallen dat soort gasten. Zodra ze een camera zien worden ze overigens nog agressief ook, hoe lomp is dat.
Wat scheelt het?quote:Op donderdag 11 juni 2009 17:19 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wat lul je man, je hebt er nog nooit 1 ontmoet
sowieso.. "een kraker".. alsof het een aparte soort betreft met allemaal gelijke kenmerken..
Wat lul ik? Wij hadden hier een villa vol met die kutpaupers die de hele fucking nacht iedereen wakker hielden en tot overmaat van ramp ruzie kreeg met de plaatselijke kaalkopjes, links tegen rechts de hele nacht. Gezellig niet? Dus zeg nu nog eens dat ik er nog nooit een heb ontmoet, leuk dat jij voor anderen kunt uitmaken wie ze wel of niet hebben gezien/meegemaakt.quote:Op donderdag 11 juni 2009 17:19 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wat lul je man, je hebt er nog nooit 1 ontmoet
sowieso.. "een kraker".. alsof het een aparte soort betreft met allemaal gelijke kenmerken..
Waar haal je vandaan dat krakers niet werken maar een uitkering hebben?quote:Op donderdag 11 juni 2009 16:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zonder het aan de eigenaar te vragen? En zijn eigendomsrecht dan?quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Pand in de fik steken met het tuig erin.
Goede editquote:Op donderdag 11 juni 2009 17:53 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Jij als Hagenees zou toch wel moeten weten hoe dat kutvolk zich beweegt.
Als ik de eigenaar van het pand was, zou ik dit doen.quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:11 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Zonder het aan de eigenaar te vragen? En zijn eigendomsrecht dan?
Jij zou je eigen huis in de fik steken?quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik de eigenaar van het pand was, zou ik dit doen.
In een geval als dit, ja.quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:14 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Jij zou je eigen huis in de fik steken?
Ik zou ze een voor een 'geruisloos' laten verdwijnenquote:Op donderdag 11 juni 2009 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik de eigenaar van het pand was, zou ik dit doen.
Ik voorspel je dat deze man er zwaar de dupe van zal zijn en dat de politiek correcten lekker wegkijken.quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:34 schreef xFriendx het volgende:
Ben benieuwd wie elkaar de schuld gaan toeschuiven zodat uiteindelijk die man alsnog met lege handen staat en op eigen kosten z'n boeltje weer moet gaan inrichten.
Zou ze een het liefst achter de auto hangen en een stukje gaan rijden.quote:Op donderdag 11 juni 2009 18:34 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Ik zou ze een voor een 'geruisloos' laten verdwijnen
joh, da's niet zo milieuvriendelijk, uitlaatgassen enzo jwtquote:Op donderdag 11 juni 2009 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou ze een het liefst achter de auto hangen en een stukje gaan rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |