Wat wil je nou? Ik volg je discussies al enkele weken en me bedoelingen zijn je nog altijd volstrekt onduidelijk. Je blijft maar tegen de huidige wetenschap aanschoppen maar desondanks kom je niet met een alternatief. Ja je 'rudiaans' denken wat kant noch wal raakt.quote:Op maandag 8 juni 2009 00:30 schreef chevere het volgende:
Controversieele uitleg betreffende wetenschap, geloof en de beperking van wiskunde.
klinkt een beetje als wat veel politici doen eigenlijk: wel heel hard roepen wat er fout gaat maar niet (of in Chevere's geval niet constructief) met iets komen waar we wat aan hebben.quote:Op maandag 8 juni 2009 00:51 schreef Mist3rE het volgende:
[..]
Wat wil je nou? Ik volg je discussies al enkele weken en me bedoelingen zijn je nog altijd volstrekt onduidelijk. Je blijft maar tegen de huidige wetenschap aanschoppen maar desondanks kom je niet met een alternatief.
Ik vond de uitleg ook nogal apart, maar kon me enigszins iets voorstellen van de frustratie van de man. Ik heb intussen meer van zijn video's bekeken en hij heeft wel een duidelijk punt dat de wetenschap behoorlijk hypocriet omgaat met zelfbedachte aannames.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:
Filmpje is ruk. Maar ook alleen om de "foute" presentatie en het slechte geluid.
De aangekaarte discussie op zich is wel goed. Daar hoor ik niemand over.
Maarja, rude ligt vaak in de clinch met haus, discussieert nogal zweverig... dus aanvallen/afbranden. Ook al slaat het nergens op.
Zo werkt dat met gepeupel. Achter de grote groep scharen, bij gebrek aan goede argumenten, om toch een gezicht te hebben. lol
Opsomming van het filmpje:
Is een grote zwarte cirkel op een A4 velletje nu een cirkel of een vergroot puntje?
Goed punt als je het mij vraagt.
Een illustratieve weergave (niet op schaal) van een enkel punt.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:
Is een grote zwarte cirkel op een A4 velletje nu een cirkel of een vergroot puntje?
Waar wil je precies een verklaring voor weten, stel eens een concrete vraag?quote:Op maandag 8 juni 2009 13:22 schreef chevere het volgende:
A neemt iets aan van B, en B neemt hetzelfde aan omdat A het zegt. Maar intussen is niemand meer in staat om een eenvoudige verklaring af te leggen.
Een lijn bevat altijd oneindig veel punten (tenzij het een lijn van A naar A is, dan is de lijn zelf een punt).quote:Als een lijn inderdaad staat voor een hoeveelheid punten naast elkaar, maar dat de hoeveelheid punten oneindig kan zijn. Wat zeggen getallen ons dan nog als we het over afstanen hebben?
Dus cirkels bestaan niet?quote:Op maandag 8 juni 2009 13:49 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Een illustratieve weergave (niet op schaal) van een enkel punt.
Een grote zwarte cirkel is niet een punt. Een punt is per definitie 0 dimensionaal. Een cirkel is 2-dimensionaal. Je kunt die zwarte cirkel een "puntje" noemen, maar dan verlaat je de exacte definitie van het begrip "punt". Wat zo vaak in de spreektaal gebeurtquote:Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:l
Opsomming van het filmpje:
Goed punt als je het mij vraagt.
Oke, een lijn is b.v 10cm.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:49 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Een illustratieve weergave (niet op schaal) van een enkel punt.
[..]
Waar wil je precies een verklaring voor weten, stel eens een concrete vraag?
[..]
Een lijn bevat altijd oneindig veel punten (tenzij het een lijn van A naar A is, dan is de lijn zelf een punt).
Getallen bieden een prima handvat om afstanden te kwantificeren en te vergelijken. Wat is het probleem?
Oke.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een grote zwarte cirkel is niet een punt. Een punt is per definitie 0 dimensionaal. Een cirkel is 2-dimensionaal. Je kunt die zwarte cirkel een "puntje" noemen, maar dan verlaat je de exacte definitie van het begrip "punt". Wat zo vaak in de spreektaal gebeurt
De dimensie van een object hangt niet af van de afstand waarvanaf je het bekijkt. De dimensionaliteit kan alleen lijken te veranderen.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Oke.
Nu heb ik die cirkel op dat A4 vel en loop 400 meter van je af. Is het dan voor jou nog steeds een cirkel? Of wordt een 2 dimensionaal object door de afstand alleen al een 0 dimensionaal object? En geldt dat dan ook voor mij als ik het vel zelf bekijk?
Wanneer is dan een punt een punt en een cirkel een cirkel?quote:Op maandag 8 juni 2009 13:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De dimensie van een object hangt niet af van de afstand waarvanaf je het bekijkt. De dimensionaliteit kan alleen lijken te veranderen.
Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel. Is een cirkel nu wel of geen punt?quote:Op maandag 8 juni 2009 13:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De dimensie van een object hangt niet af van de afstand waarvanaf je het bekijkt. De dimensionaliteit kan alleen lijken te veranderen.
Ligt eraan wat je verstaat onder "bestaan".quote:Op maandag 8 juni 2009 13:50 schreef Matteüs het volgende:
Dus cirkels bestaan niet?
Nee, "puntjes" zijn geen eenheid waar je een afstand in uitdrukt.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:54 schreef chevere het volgende:
Oke, een lijn is b.v 10cm.
Maar Cm is ook maatr een begrip bedacht door mensen.
Is een lijn 10cm, of kun je ook zeggen dat deze 1.000.0000 puntjes is?
Welterusten Rude.quote:Getallen zijn dus erg realtief in de wiskunde. Elk getal is vervangbaar voor 1 of oneindig. Zoals de man in een van zijn video's zegt. Wiskunde beschrijft niet de werkelijkheid.
Onzin. Dan zie je nog steeds een punt.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:04 schreef chevere het volgende:
[..]
Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel. Is een cirkel nu wel of geen punt?
Dus een punt is niets. Wat is dan de afstand tussen 2 punten? Een oneindigheid van 0?quote:Op maandag 8 juni 2009 14:17 schreef pfaf het volgende:
Een punt kun je helemaal niet zien. Daar het nul dimensies heeft.
Een punt is één specifieke locatie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)quote:Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef Matteüs het volgende:
Wanneer is dan een punt een punt en een cirkel een cirkel?
Nee.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:04 schreef chevere het volgende:
Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel.
Nee. Een cirkel met straal 0 komt overeen met een punt, maar een cirkel in het algemeen is iets totaal anders dan een punt. Ongeacht of je nu in centimeters, inches, yards of lichtjaren meet.quote:Is een cirkel nu wel of geen punt?
quote:Op maandag 8 juni 2009 14:23 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Een punt is één specifieke locatie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)
Een cirkel is een verzameling punten, namelijk alle punten die op een bepaalde afstand (genaamd "de straal") vanaf één specifiek punt (genaamd "het middelpunt") liggen.
Een hieraan verwant begrip is de schijf, dit is de verzameling van alle punten die maximaal op een bepaalde afstand van het middelpunt liggen (zeg maar een "gevulde cirkel").
Een punt zou je kunnen opvatten als een bijzonder geval van een cirkel of schijf (met straal 0), evenals een lijn van A naar A.
[..]
Nee.
Om te beginnen kun je punten of cirkels niet zien met een microscoop, want met een microscoop kun je alleen fysieke objecten zien, en dat zijn punten of cirkels niet (dat zijn namelijk abstracte concepten).
En als het dat wel was, dan zou een punt nog steeds een punt zien, en geen cirkel.
Of je moet een cirkel met straal 0 bedoelen, ja, die zie je dan wel ja.
[..]
Nee. Een cirkel met straal 0 komt overeen met een punt, maar een cirkel in het algemeen is iets totaal anders dan een punt. Ongeacht of je nu in centimeters, inches, yards of lichtjaren meet.
Nee, een punt is een positie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)quote:Op maandag 8 juni 2009 14:20 schreef chevere het volgende:
Dus een punt is niets.
Nee, "een oneindigheid van 0" is niet eens een geldig, gedefinieerd begrip. Dus hoe je bij dat soort onzin komtquote:Wat is dan de afstand tussen 2 punten? Een oneindigheid van 0?
Zoals ik hierboven ook al schreef: een punt is een abstract concept, en bestaat net zo goed als een cirkel, lijn, of het getal 4.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:29 schreef chevere het volgende:
Kortom, een punt bestaat niet als zodoende. Een cikel met een straal 0 kun je nooit een waarde toekennen en al zeker niet zien.
Een punt is een positie in de ruimte, dat is altijd 0-dimensionaal. Simpel gezegd druk je die uit in coördinaten. Iets formeler druk je ze uit als lineaire veelvouden van eenheidsvectoren.quote:Hoe kun je een punt een getal toekennen, en welk getal als het 0 dimenionaal is en dus eigenlijk niet bestaat?
En hoe groot is elk zon punt dan?quote:Op maandag 8 juni 2009 14:23 schreef gnomaat het volgende:
Een cirkel is een verzameling punten, namelijk alle punten die op een bepaalde afstand (genaamd "de straal") vanaf één specifiek punt (genaamd "het middelpunt") liggen.
Een punt heeft altijd grootte 0 (ongeacht in welke eenheid je dat uitdrukt).quote:Op maandag 8 juni 2009 14:45 schreef Matteüs het volgende:
En hoe groot is elk zon punt dan?
Ik snap je punt..quote:Op maandag 8 juni 2009 13:54 schreef chevere het volgende:
[..]
Oke, een lijn is b.v 10cm.
Maar Cm is ook maatr een begrip bedacht door mensen.
Is een lijn 10cm, of kun je ook zeggen dat deze 1.000.0000 puntjes is?
Getallen zijn dus erg realtief in de wiskunde. Elk getal is vervangbaar voor 1 of oneindig. Zoals de man in een van zijn video's zegt. Wiskunde beschrijft niet de werkelijkheid.
1 punt is altijd 1 punt groot. Wat anders kun je er niet van maken.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:46 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Een punt heeft altijd grootte 0 (ongeacht in welke eenheid je dat uitdrukt).
Het begrip "grootte" is ook eigenlijk niet van toepassing op punten. Net zoals je het niet over de inhoud of het volume van een lijn hebt, da's ook onzinnig.
Ik zei niet "1 punt is 0 punt groot", ik zei "1 punt is 0 groot, ongeacht in welke eenheid van grootte je dat uitdrukt".quote:Op maandag 8 juni 2009 14:55 schreef Matteüs het volgende:
1 punt is altijd 1 punt groot. Wat anders kun je er niet van maken.
Alleen dat je zegt dat het 0 is, kan ik niet bij. 1 punt kan nooit 0 punt groot zijn.
Dat ligt aan de exacte definitie die je er aan mee geeftquote:Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wanneer is dan een punt een punt en een cirkel een cirkel?
Dat is net zo zinnig als vragen naar de diepte van een vlak.quote:
Het ligt eraan hoe je groottes ("maten") definieert in de ruimte waarin je werkt.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:55 schreef Matteüs het volgende:
[..]
1 punt is altijd 1 punt groot. Wat anders kun je er niet van maken.
Alleen dat je zegt dat het 0 is, kan ik niet bij. 1 punt kan nooit 0 punt groot zijn.
À propos, hoe groot is de Vitaliverzameling ook alweer?quote:Op maandag 8 juni 2009 15:16 schreef Haushofer het volgende:
Het ligt eraan hoe je groottes ("maten") definieert in de ruimte waarin je werkt.
Die is oneinig groot. Dat houdt in dat elk getal voor iedere waarde kan staan.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
À propos, hoe groot is de Vitaliverzameling ook alweer?
Een volkomen non-sequitur. De vraag ‘wat is een punt’ is misschien filosofisch gezien leuk, het is even relevant als ‘wat is een getal’? Getallen zul je niet in het wild tegen komen, net zoals je punten niet onder een microscoop zult zien. In de werkelijkheid zul je ook geen volmaakte cirkels tegenkomen, of twee dimensionale vlakken; noch zul je ooit een aantal imaginair aantal euro's terug krijgen in de supermarkt.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:27 schreef chevere het volgende:
Die is oneinig groot. Dat houdt in dat elk getal voor iedere waarde kan staan.
Het heelal is dus een oneindige verzameling van 0 punten.
quote:Wiskunde maakt gebruikt van bepaalde concepten die niet direct in de werkelijkheid te vinden zijn ze zijn abstracties die het axiomatiseren vergemakkelijken en heel nuttig zijn. Dat de werkelijkheid zich desondanks laat beschrijven door die wiskunde, dat is het mysterie. Maar dat die beschrijving klopt wil niet zeggen dat elk wiskundige begrip een fysische pendant moet hebben. Zeker niet
De term "grootte" is een beetje ambigu, want als je het over verzamelingen hebt kan "grootte" op het aantal elementen slaan (in dat geval is hetquote:Op maandag 8 juni 2009 15:19 schreef Iblis het volgende:
À propos, hoe groot is de Vitaliverzameling ook alweer?
Wat jij precies vindt, en waarom, dat is voor mij een mysterie. Je vraag kan ik derhalve ook niet beantwoorden.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:40 schreef chevere het volgende:
Ik bedenk zelf Donald Duck, geef het uit als blad. En vindt het een mysterie dat hij in de winkel verkocht wordt?
Het wordt pas een mysterie als jij vanuit je theoretische Donald Duck wereld allerlei voorspellingen kan doen die vervolgens in de praktijk blijken te kloppen.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:40 schreef chevere het volgende:
Ik bedenk zelf Donald Duck, geef het uit als blad. En vindt het een mysterie dat hij in de winkel verkocht wordt?
Juist, ik geef de Donakld Duck uit met een oplage van 100.000 stuks en heb 100.000 leden.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:44 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Het wordt pas een mysterie als jij vanuit je theoretische Donald Duck wereld allerlei voorspellingen kan doen die vervolgens in de praktijk blijken te kloppen.
Met wiskunde is dat namelijk wel het geval.
Het op de bus doen van een stapel Donald Ducks is een fysieke actie, die weinig van doen heeft met de conceptuele inhoud van je blad (de theoretische Donald Duck wereld).quote:Op maandag 8 juni 2009 15:57 schreef chevere het volgende:
Juist, ik geef de Donakld Duck uit met een oplage van 100.000 stuks en heb 100.000 leden.
Ik doe ze elke week op Maandag op de bus en voorspel dat de dan Dinsdag in de bus liggen.
Als je dat denkt, begrijp je niets van wiskunde. NIETS.quote:Dat is wiksunde.
quote:Op maandag 8 juni 2009 16:07 schreef thabit het volgende:
Dit is ook wel een mooie definitie van punt. Kun je daar even je gedachten over uitwijden, chevere?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |