abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69814170
Controversieele uitleg betreffende wetenschap, geloof en de beperking van wiskunde.

maandag 8 juni 2009 @ 00:45:08 #2
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_69814447
Wat een onzinnig filmpje zeg. 8 minuten van mijn leven weggegooid aan onzin

Een punt is m.i. gewoon een locatie, die wordt weergegeven door een punt of beschreven wordt door een paar getallen.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_69814582
Wat is je punt?

slechte beta-humor trouwens
Intentionally left blank.
  maandag 8 juni 2009 @ 00:51:44 #4
258812 Mist3rE
I only write with a feather
pi_69814593
quote:
Op maandag 8 juni 2009 00:30 schreef chevere het volgende:
Controversieele uitleg betreffende wetenschap, geloof en de beperking van wiskunde.

Wat wil je nou? Ik volg je discussies al enkele weken en me bedoelingen zijn je nog altijd volstrekt onduidelijk. Je blijft maar tegen de huidige wetenschap aanschoppen maar desondanks kom je niet met een alternatief. Ja je 'rudiaans' denken wat kant noch wal raakt.

Ik ben geen hogere wis- of natuurkundige (desondanks vind ik het reuze interessant) maar zover ik weet beschrijven theorieën zoals de relativiteitstheorie (Daar gaat het in het filmpje toch om? Een of andere oude halve wiskundige/natuurkundige die nooit de tijd heeft genomen een fatsoenlijke studie af te ronden, die vervolgens tegen alles wat de huidige wetenschap is aanschopt?, zeg ben jij het niet chevere?) natuurkundige fenomenen prima. Kom met wat constructiefs dat het ook allemaal kan verklaren of ga lekker koffie drinken.
.
  maandag 8 juni 2009 @ 00:55:02 #5
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_69814656
Een punt is een 0 dimensionaal object met als enige eigenschap een locatie.

Alle definities zijn circulair. Als je in een woordenboek een willekeurig woord opzoekt, vind je bij de uitleg opnieuw woorden. Dat lijkt me niets nieuws en ik zie ook het hele probleem niet.
Jesus hates you.
pi_69815021
Ze moeten echt een facepalm.gif toevoegen op fok zodat ik die kan gebruiken in bijvoorbeeld dit topic.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  † In Memoriam † maandag 8 juni 2009 @ 01:44:11 #7
21636 Feestkabouter
pi_69815319
quote:
Op maandag 8 juni 2009 00:51 schreef Mist3rE het volgende:

[..]

Wat wil je nou? Ik volg je discussies al enkele weken en me bedoelingen zijn je nog altijd volstrekt onduidelijk. Je blijft maar tegen de huidige wetenschap aanschoppen maar desondanks kom je niet met een alternatief.
klinkt een beetje als wat veel politici doen eigenlijk: wel heel hard roepen wat er fout gaat maar niet (of in Chevere's geval niet constructief) met iets komen waar we wat aan hebben.

heb in een ander topic al tig keer hetzelfde tegen hem gezegd.
hij is klaarblijkelijk alleen geinteresseerd in het uiten van zijn ideeen, het vinden van bijval boeit hem niet gezien het feit dat er niks aan zijn posts verandert na het vele commentaar dat ie al heeft gekregen in dergelijke topics.
  maandag 8 juni 2009 @ 01:45:50 #8
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_69815333
Hoi Rude
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_69815877
Dat toupetje van die man
  maandag 8 juni 2009 @ 12:53:02 #10
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69823111
Wat een ontzettend slecht filmpje
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_69823625
Filmpje is ruk. Maar ook alleen om de "foute" presentatie en het slechte geluid.
De aangekaarte discussie op zich is wel goed. Daar hoor ik niemand over.

Maarja, rude ligt vaak in de clinch met haus, discussieert nogal zweverig... dus aanvallen/afbranden. Ook al slaat het nergens op.
Zo werkt dat met gepeupel. Achter de grote groep scharen, bij gebrek aan goede argumenten, om toch een gezicht te hebben. lol

Opsomming van het filmpje:
Is een grote zwarte cirkel op een A4 velletje nu een cirkel of een vergroot puntje?
Goed punt als je het mij vraagt.
pi_69823894
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:
Filmpje is ruk. Maar ook alleen om de "foute" presentatie en het slechte geluid.
De aangekaarte discussie op zich is wel goed. Daar hoor ik niemand over.

Maarja, rude ligt vaak in de clinch met haus, discussieert nogal zweverig... dus aanvallen/afbranden. Ook al slaat het nergens op.
Zo werkt dat met gepeupel. Achter de grote groep scharen, bij gebrek aan goede argumenten, om toch een gezicht te hebben. lol

Is een grote zwarte cirkel op een A4 velletje nu een cirkel of een vergroot puntje?
Ik vond de uitleg ook nogal apart, maar kon me enigszins iets voorstellen van de frustratie van de man. Ik heb intussen meer van zijn video's bekeken en hij heeft wel een duidelijk punt dat de wetenschap behoorlijk hypocriet omgaat met zelfbedachte aannames.

A neemt iets aan van B, en B neemt hetzelfde aan omdat A het zegt. Maar intussen is niemand meer in staat om een eenvoudige verklaring af te leggen.

Als een lijn inderdaad staat voor een hoeveelheid punten naast elkaar, maar dat de hoeveelheid punten oneindig kan zijn. Wat zeggen getallen ons dan nog als we het over afstanen hebben?
pi_69824603
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:
Een illustratieve weergave (niet op schaal) van een enkel punt.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:22 schreef chevere het volgende:
A neemt iets aan van B, en B neemt hetzelfde aan omdat A het zegt. Maar intussen is niemand meer in staat om een eenvoudige verklaring af te leggen.
Waar wil je precies een verklaring voor weten, stel eens een concrete vraag?
quote:
Als een lijn inderdaad staat voor een hoeveelheid punten naast elkaar, maar dat de hoeveelheid punten oneindig kan zijn. Wat zeggen getallen ons dan nog als we het over afstanen hebben?
Een lijn bevat altijd oneindig veel punten (tenzij het een lijn van A naar A is, dan is de lijn zelf een punt).

Getallen bieden een prima handvat om afstanden te kwantificeren en te vergelijken. Wat is het probleem?
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_69824643
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:49 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Dus cirkels bestaan niet?
pi_69824717
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:l

Een grote zwarte cirkel is niet een punt. Een punt is per definitie 0 dimensionaal. Een cirkel is 2-dimensionaal. Je kunt die zwarte cirkel een "puntje" noemen, maar dan verlaat je de exacte definitie van het begrip "punt". Wat zo vaak in de spreektaal gebeurt
pi_69824753
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:49 schreef gnomaat het volgende:

[..]

[..]

Waar wil je precies een verklaring voor weten, stel eens een concrete vraag?
[..]

Een lijn bevat altijd oneindig veel punten (tenzij het een lijn van A naar A is, dan is de lijn zelf een punt).

Getallen bieden een prima handvat om afstanden te kwantificeren en te vergelijken. Wat is het probleem?
Oke, een lijn is b.v 10cm.

Maar Cm is ook maatr een begrip bedacht door mensen.

Is een lijn 10cm, of kun je ook zeggen dat deze 1.000.0000 puntjes is?
Getallen zijn dus erg realtief in de wiskunde. Elk getal is vervangbaar voor 1 of oneindig. Zoals de man in een van zijn video's zegt. Wiskunde beschrijft niet de werkelijkheid.
pi_69824854
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een grote zwarte cirkel is niet een punt. Een punt is per definitie 0 dimensionaal. Een cirkel is 2-dimensionaal. Je kunt die zwarte cirkel een "puntje" noemen, maar dan verlaat je de exacte definitie van het begrip "punt". Wat zo vaak in de spreektaal gebeurt
Oke.
Nu heb ik die cirkel op dat A4 vel en loop 400 meter van je af. Is het dan voor jou nog steeds een cirkel? Of wordt een 2 dimensionaal object door de afstand alleen al een 0 dimensionaal object? En geldt dat dan ook voor mij als ik het vel zelf bekijk?
pi_69824896
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:58 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Oke.
Nu heb ik die cirkel op dat A4 vel en loop 400 meter van je af. Is het dan voor jou nog steeds een cirkel? Of wordt een 2 dimensionaal object door de afstand alleen al een 0 dimensionaal object? En geldt dat dan ook voor mij als ik het vel zelf bekijk?
De dimensie van een object hangt niet af van de afstand waarvanaf je het bekijkt. De dimensionaliteit kan alleen lijken te veranderen.
pi_69824993
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De dimensie van een object hangt niet af van de afstand waarvanaf je het bekijkt. De dimensionaliteit kan alleen lijken te veranderen.
Wanneer is dan een punt een punt en een cirkel een cirkel?
pi_69825030
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel. Is een cirkel nu wel of geen punt?
pi_69825168
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:50 schreef Matteüs het volgende:
Dus cirkels bestaan niet?
Ligt eraan wat je verstaat onder "bestaan".

Punten en cirkels zijn abstracte begrippen, dus fysisch gezien bestaan ze niet, net als het getal 4 of het concept "centimeter".

Maar verder bestaan cirkels natuurlijk net zo goed als punten, lijnen en andere meetkundige concepten.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:54 schreef chevere het volgende:

Nee, "puntjes" zijn geen eenheid waar je een afstand in uitdrukt.
Net zoals een lijn niet zus of zoveel liter of kilogram is.

Hij is 10 cm, of 3.93700787 inch, of 0.10936133 yard als je dat leuker vindt. Betekent allemaal exact hetzelfde.
quote:
Getallen zijn dus erg realtief in de wiskunde. Elk getal is vervangbaar voor 1 of oneindig. Zoals de man in een van zijn video's zegt. Wiskunde beschrijft niet de werkelijkheid.
Welterusten Rude.
  maandag 8 juni 2009 @ 14:13:38 #22
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69825306
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:04 schreef chevere het volgende:

[..]

Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel. Is een cirkel nu wel of geen punt?
Onzin. Dan zie je nog steeds een punt.
Onikaan ni ov dovah
  maandag 8 juni 2009 @ 14:17:13 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69825486
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:17 schreef pfaf het volgende:
Een punt kun je helemaal niet zien. Daar het nul dimensies heeft.
Dus een punt is niets. Wat is dan de afstand tussen 2 punten? Een oneindigheid van 0?
  maandag 8 juni 2009 @ 14:21:47 #25
154952 spoor4
Spoort niet
pi_69825540
Een punt is een theoretisch concept. Net als een eenheid en een variabele en een getal.
pi_69825586
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef Matteüs het volgende:
Een punt is één specifieke locatie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)

Een cirkel is een verzameling punten, namelijk alle punten die op een bepaalde afstand (genaamd "de straal") vanaf één specifiek punt (genaamd "het middelpunt") liggen.

Een hieraan verwant begrip is de schijf, dit is de verzameling van alle punten die maximaal op een bepaalde afstand van het middelpunt liggen (zeg maar een "gevulde cirkel").

Een punt zou je kunnen opvatten als een bijzonder geval van een cirkel of schijf (met straal 0), evenals een lijn van A naar A.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:04 schreef chevere het volgende:
Dus als je een punt neemt in de ruimte/tijd, en je gaat daar met een microscoop naar kijken dan zie je een cirkel.
Nee.
Om te beginnen kun je punten of cirkels niet zien met een microscoop, want met een microscoop kun je alleen fysieke objecten zien, en dat zijn punten of cirkels niet (dat zijn namelijk abstracte concepten).

En als het dat wel was, dan zou een punt nog steeds een punt zien, en geen cirkel.

Of je moet een cirkel met straal 0 bedoelen, ja, die zie je dan wel ja.
quote:
Is een cirkel nu wel of geen punt?
Nee. Een cirkel met straal 0 komt overeen met een punt, maar een cirkel in het algemeen is iets totaal anders dan een punt. Ongeacht of je nu in centimeters, inches, yards of lichtjaren meet.
pi_69825712
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:23 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Een punt is één specifieke locatie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)

Een cirkel is een verzameling punten, namelijk alle punten die op een bepaalde afstand (genaamd "de straal") vanaf één specifiek punt (genaamd "het middelpunt") liggen.

Een hieraan verwant begrip is de schijf, dit is de verzameling van alle punten die maximaal op een bepaalde afstand van het middelpunt liggen (zeg maar een "gevulde cirkel").

Een punt zou je kunnen opvatten als een bijzonder geval van een cirkel of schijf (met straal 0), evenals een lijn van A naar A.
[..]

Nee.
Om te beginnen kun je punten of cirkels niet zien met een microscoop, want met een microscoop kun je alleen fysieke objecten zien, en dat zijn punten of cirkels niet (dat zijn namelijk abstracte concepten).

En als het dat wel was, dan zou een punt nog steeds een punt zien, en geen cirkel.

Of je moet een cirkel met straal 0 bedoelen, ja, die zie je dan wel ja.
[..]

Nee. Een cirkel met straal 0 komt overeen met een punt, maar een cirkel in het algemeen is iets totaal anders dan een punt. Ongeacht of je nu in centimeters, inches, yards of lichtjaren meet.

Kortom, een punt bestaat niet als zodoende. Een cikel met een straal 0 kun je nooit een waarde toekennen en al zeker niet zien.

Hoe kun je een punt een getal toekennen, en welk getal als het 0 dimenionaal is en dus eigenlijk niet bestaat?
pi_69825725
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:20 schreef chevere het volgende:
Dus een punt is niets.
Nee, een punt is een positie in de ruimte. ("De ruimte" is hier de context waarin je aan het rekenen bent)
quote:
Wat is dan de afstand tussen 2 punten? Een oneindigheid van 0?
Nee, "een oneindigheid van 0" is niet eens een geldig, gedefinieerd begrip. Dus hoe je bij dat soort onzin komt

De afstand is een getal dat de maat aangeeft voor de hoeveelheid (ééndimensionale) ruimte tussen twee punten. Dit druk je uit in een eenheid zoals centimeters, lichtjaren of zeemijlen.

De afstand tussen 2 punten hangt tevens af van de metriek die je gebruikt. Doorgaans is dat de euclidische metriek (het "standaard afstandsbegrip" zeg maar).
pi_69825914
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:29 schreef chevere het volgende:
Kortom, een punt bestaat niet als zodoende. Een cikel met een straal 0 kun je nooit een waarde toekennen en al zeker niet zien.
Zoals ik hierboven ook al schreef: een punt is een abstract concept, en bestaat net zo goed als een cirkel, lijn, of het getal 4.

Een cirkel met straal 37 kun je ook nooit zien, ongeachte de eenheid (0 of 37 wat?) die je gebruikt.
quote:
Hoe kun je een punt een getal toekennen, en welk getal als het 0 dimenionaal is en dus eigenlijk niet bestaat?
Een punt is een positie in de ruimte, dat is altijd 0-dimensionaal. Simpel gezegd druk je die uit in coördinaten. Iets formeler druk je ze uit als lineaire veelvouden van eenheidsvectoren.

Ook al is een punt zelf 0-dimensionaal, het is een positie in een hoger dimensionale ruimte, en de coördinaten waarmee je de positie van een punt aangeeft bestaan uit evenveel getallen als het aantal dimensies van de ruimte waarin je aan het rekenen bent. Dus bijvoorbeeld twee voor een plat vlak of het oppervlak van een bol.
pi_69826131
quote:

En hoe groot is elk zon punt dan?
pi_69826157
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:45 schreef Matteüs het volgende:
Een punt heeft altijd grootte 0 (ongeacht in welke eenheid je dat uitdrukt).

Het begrip "grootte" is ook eigenlijk niet van toepassing op punten. Net zoals je het niet over de inhoud of het volume van een lijn hebt, da's ook onzinnig.
  maandag 8 juni 2009 @ 14:55:20 #32
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_69826365
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:54 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik snap je punt..
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_69826371
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:46 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Een punt heeft altijd grootte 0 (ongeacht in welke eenheid je dat uitdrukt).

Het begrip "grootte" is ook eigenlijk niet van toepassing op punten. Net zoals je het niet over de inhoud of het volume van een lijn hebt, da's ook onzinnig.
1 punt is altijd 1 punt groot. Wat anders kun je er niet van maken.
Alleen dat je zegt dat het 0 is, kan ik niet bij. 1 punt kan nooit 0 punt groot zijn.
pi_69826507
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:55 schreef Matteüs het volgende:
Alleen dat je zegt dat het 0 is, kan ik niet bij. 1 punt kan nooit 0 punt groot zijn.
Ik zei niet "1 punt is 0 punt groot", ik zei "1 punt is 0 groot, ongeacht in welke eenheid van grootte je dat uitdrukt".

En "punt" is geen eenheid van grootte. Net zoals je ook niet kunt zeggen dat een punt 0 graden Kelvin groot is.
pi_69826663
een punt HEEFT geen grootte
Intentionally left blank.
pi_69826724
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Dat ligt aan de exacte definitie die je er aan mee geeft

Laten we es even precies zijn: we definieren deze objecten voor het gemak even in R3, de 3-dimensionale Cartesische ruimte.

Een punt p wordt dan gedefinieerd als een 0-dimensionaal object in die ruimte. Dat betekent dat in het object geen vrijheidsgraden zijn. Een cirkel S1 wordt dan gedefinieerd als een 1-dimensionale lijn in R3 waarbij de 2 uiteinden geïdentificeerd worden.

Dit zijn wiskundige definities, dus is er geen sprake van "er vanaf een afstand tegenaan kijken"; de definities zijn puur formeel.

Fysisch kun je er ook wat over zeggen. Als ik verder van een object af sta, dan lijkt het steeds kleiner. Op een gegeven moment kan het zo klein lijken, dat het 0-dimensionaal lijkt. Een hele lange cylinder, waarbij het oppervlak 2-dimensionaal lijkt, kan vanaf een hele grote afstand langzaamaan een 1-dimensionale lijn lijken. "Lijken", want wiskundig heeft het nog steeds dezelfde vrijheidsgraden.
  maandag 8 juni 2009 @ 15:12:32 #37
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69826815
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:45 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Dat is net zo zinnig als vragen naar de diepte van een vlak.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69826893
Een lijn heeft geen oppervlakte zoals een punt geen lengte heeft.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_69826905
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:55 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Het ligt eraan hoe je groottes ("maten") definieert in de ruimte waarin je werkt.
  maandag 8 juni 2009 @ 15:19:58 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69827048
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:16 schreef Haushofer het volgende:
Het ligt eraan hoe je groottes ("maten") definieert in de ruimte waarin je werkt.
À propos, hoe groot is de Vitaliverzameling ook alweer?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69827319
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:19 schreef Iblis het volgende:

[..]

Die is oneinig groot. Dat houdt in dat elk getal voor iedere waarde kan staan.
Het heelal is dus een oneindige verzameling van 0 punten.

Waar gaat het dan nog over in de wiskunde?
  maandag 8 juni 2009 @ 15:36:30 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69827628
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:27 schreef chevere het volgende:
Die is oneinig groot. Dat houdt in dat elk getal voor iedere waarde kan staan.
Het heelal is dus een oneindige verzameling van 0 punten.
Een volkomen non-sequitur. De vraag ‘wat is een punt’ is misschien filosofisch gezien leuk, het is even relevant als ‘wat is een getal’? Getallen zul je niet in het wild tegen komen, net zoals je punten niet onder een microscoop zult zien. In de werkelijkheid zul je ook geen volmaakte cirkels tegenkomen, of twee dimensionale vlakken; noch zul je ooit een aantal imaginair aantal euro's terug krijgen in de supermarkt.

Wiskunde maakt gebruikt van bepaalde concepten die niet direct in de werkelijkheid te vinden zijn; ze zijn abstracties die het axiomatiseren vergemakkelijken en heel nuttig zijn. Dat de werkelijkheid zich desondanks laat beschrijven door die wiskunde, dat is het mysterie. Maar dat die beschrijving klopt wil niet zeggen dat elk wiskundige begrip een fysische pendant moet hebben. Zeker niet

De Vitaliverzameling heeft trouwens geen (Lebesgue-)maat. Verzamelingen met een (overaftelbaar) oneindig elementen kunnen overigens prima een eindige maat hebben. B.v. het interval [0, 1]: dit is overaftelbaar oneindig en heeft als maat 1.
pi_69827755
quote:
Wiskunde maakt gebruikt van bepaalde concepten die niet direct in de werkelijkheid te vinden zijn ze zijn abstracties die het axiomatiseren vergemakkelijken en heel nuttig zijn. Dat de werkelijkheid zich desondanks laat beschrijven door die wiskunde, dat is het mysterie. Maar dat die beschrijving klopt wil niet zeggen dat elk wiskundige begrip een fysische pendant moet hebben. Zeker niet

Ik bedenk zelf Donald Duck, geef het uit als blad. En vindt het een mysterie dat hij in de winkel verkocht wordt?
pi_69827792
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:19 schreef Iblis het volgende:
De term "grootte" is een beetje ambigu, want als je het over verzamelingen hebt kan "grootte" op het aantal elementen slaan (in dat geval is het 0), maar als lijnstuk in een bepaalde ruimte bedoel je met "grootte" eerder de lengte van het lijnstuk (alleen is de Vitaliverzameling geen lijnstuk).
  maandag 8 juni 2009 @ 15:42:37 #45
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69827842
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:40 schreef chevere het volgende:
Ik bedenk zelf Donald Duck, geef het uit als blad. En vindt het een mysterie dat hij in de winkel verkocht wordt?
Wat jij precies vindt, en waarom, dat is voor mij een mysterie. Je vraag kan ik derhalve ook niet beantwoorden.
pi_69827910
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:40 schreef chevere het volgende:
Het wordt pas een mysterie als jij vanuit je theoretische Donald Duck wereld allerlei voorspellingen kan doen die vervolgens in de praktijk blijken te kloppen.

Met wiskunde is dat namelijk wel het geval.
pi_69828283
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:44 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Het wordt pas een mysterie als jij vanuit je theoretische Donald Duck wereld allerlei voorspellingen kan doen die vervolgens in de praktijk blijken te kloppen.

Met wiskunde is dat namelijk wel het geval.
Juist, ik geef de Donakld Duck uit met een oplage van 100.000 stuks en heb 100.000 leden.
Ik doe ze elke week op Maandag op de bus en voorspel dat ze dan op Dinsdag in de bus liggen.

Dat is wiskunde.
pi_69828480
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:57 schreef chevere het volgende:
Juist, ik geef de Donakld Duck uit met een oplage van 100.000 stuks en heb 100.000 leden.
Ik doe ze elke week op Maandag op de bus en voorspel dat de dan Dinsdag in de bus liggen.
Het op de bus doen van een stapel Donald Ducks is een fysieke actie, die weinig van doen heeft met de conceptuele inhoud van je blad (de theoretische Donald Duck wereld).

Je voorspelling is enkel en alleen gebaseerd op eerdere ervaring met postbezorging, en in het geheel niet gebaseerd op enige Donald Duck abstractie.
quote:
Dat is wiksunde.
Als je dat denkt, begrijp je niets van wiskunde. NIETS.
pi_69828618
Dit is ook wel een mooie definitie van punt. Kun je daar even je gedachten over uitwijden, chevere?
pi_69828897
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:07 schreef thabit het volgende:
Dit is ook wel een mooie definitie van punt. Kun je daar even je gedachten over uitwijden, chevere?

Leg eens zelf in het kort uit wat daar staat. Dan krijgen we niet later de discussie dat ik het weer verkeerd begrepen heb.
pi_69829014
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:15 schreef chevere het volgende:

[..]

Leg eens zelf in het kort uit wat daar staat. Dan krijgen we niet later de discussie dat ik het weer verkeerd begrepen heb.
Ik denk dat we die discussie nu al krijgen vanwege de suggestie dat zulke dingen kort uitgelegd kunnen worden.
pi_69829099
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ligt aan de exacte definitie die je er aan mee geeft

Laten we es even precies zijn: we definieren deze objecten voor het gemak even in R3, de 3-dimensionale Cartesische ruimte.

Een punt p wordt dan gedefinieerd als een 0-dimensionaal object in die ruimte. Dat betekent dat in het object geen vrijheidsgraden zijn. Een cirkel S1 wordt dan gedefinieerd als een 1-dimensionale lijn in R3 waarbij de 2 uiteinden geïdentificeerd worden.

Dit zijn wiskundige definities, dus is er geen sprake van "er vanaf een afstand tegenaan kijken"; de definities zijn puur formeel.

Fysisch kun je er ook wat over zeggen. Als ik verder van een object af sta, dan lijkt het steeds kleiner. Op een gegeven moment kan het zo klein lijken, dat het 0-dimensionaal lijkt. Een hele lange cylinder, waarbij het oppervlak 2-dimensionaal lijkt, kan vanaf een hele grote afstand langzaamaan een 1-dimensionale lijn lijken. "Lijken", want wiskundig heeft het nog steeds dezelfde vrijheidsgraden.
Tot zover basiskost met wat indrukwekkende termen. Het verklaard nog steeds niet waarom er een verschil is tussen een cirkel en een punt.
Als je even gekscherend een microscoop neemt die kan blijven vergroten tot je een ons weegt (hihi) zal elke punt zo vergroot kunnen worden tot een cirkel. Telkens weer.

Dat 0 dimensionaal klinkt als een probleemoplosser. Ondanks dat 0 geen waarde is maar met 1 dimensionaal de uitleg zichzelf in de buik bijt, hebben ze er toch voor gekozen om een punt uit alle andere dimensies te houden en 0 dimensionaal in het leven te roepen om die punt ergens kwijt te kunnen. Maar in feite is 0-dimensionaal niets. Dus zou per definitie de punt niet bestaan, waaruit je vervolgens geen cirkel of lijnen kunt opmaken... dat je nergens komt.
  maandag 8 juni 2009 @ 16:24:38 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69829203
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:21 schreef Matteüs het volgende:
Dat 0 dimensionaal klinkt als een probleemoplosser. Ondanks dat 0 geen waarde is maar met 1 dimensionaal de uitleg zichzelf in de buik bijt, hebben ze er toch voor gekozen om een punt uit alle andere dimensies te houden en 0 dimensionaal in het leven te roepen om die punt ergens kwijt te kunnen. Maar in feite is 0-dimensionaal niets. Dus zou per definitie de punt niet bestaan, waaruit je vervolgens geen cirkel of lijnen kunt opmaken... dat je nergens komt.
Met 1 dimensionaal los je zo ook niets op. Want hoe wil je met lijnen een vierkant maken? Volgens dezelfde redenatie lukt dat dan ook niet. Want een lijn is 'niets breed' en een vierkant wel.
pi_69829333
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Met 1 dimensionaal los je zo ook niets op. Want hoe wil je met lijnen een vierkant maken? Volgens dezelfde redenatie lukt dat dan ook niet. Want een lijn is 'niets breed' en een vierkant wel.
Daarom juist vermoed ik dat ze die 0-dimensionaal erbij verzonnen hebben om die punt een plek te geven waar hij niet kan rommelen met de bestaande opvattingen van de andere dimensies.
pi_69829370
quote:
Het verklaard nog steeds niet waarom er een verschil is tussen een cirkel en een punt.
Dat heb ik hierboven al lang glashelder uitgelegd:
quote:

Duidelijk?
quote:
Als je even gekscherend een microscoop neemt die kan blijven vergroten tot je een ons weegt (hihi) zal elke punt zo vergroot kunnen worden tot een cirkel. Telkens weer.
Neen.
Je kunt een punt niet zien, ook niet met een microscoop.
En een cirkel met straal 0 krijgt ook niet ineens een straal >0 als je ver genoeg inzoomt.
quote:
Dat 0 dimensionaal klinkt als een probleemoplosser.
Er is helemaal geen probleem.
quote:
Ondanks dat 0 geen waarde is maar met 1 dimensionaal de uitleg zichzelf in de buik bijt, hebben ze er toch voor gekozen om een punt uit alle andere dimensies te houden en 0 dimensionaal in het leven te roepen om die punt ergens kwijt te kunnen. Maar in feite is 0-dimensionaal niets. Dus zou per definitie de punt niet bestaan, waaruit je vervolgens geen cirkel of lijnen kunt opmaken... dat je nergens komt.
Quatsch.
  maandag 8 juni 2009 @ 16:30:52 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69829382
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:29 schreef Matteüs het volgende:
Daarom juist vermoed ik dat ze die 0-dimensionaal erbij verzonnen hebben om die punt een plek te geven waar hij niet kan rommelen met de bestaande opvattingen van de andere dimensies.
En wat dan nog?
  maandag 8 juni 2009 @ 16:42:26 #57
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69829766
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:29 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Je zou een punt idd als een stuk gereedschap kunnen zien. Best een handig stuk gereedschap zelfs. Je kan daardoor bijv aangeven wat de richting van een gradientveld is in een gegeven punt. Als die punt een formaat had dan moet je gelijk weer moeilijk doen met oppervlakte (of volume) intergralen etc, waar ook weer punten bij komen kijken etc. Dus wat is het probleem nou?
Onikaan ni ov dovah
pi_69829776
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

En wat dan nog?
Dan gaat de stelling niet meer op dat een lijn uit punten zou bestaan. 0-dimensionaal is 0, dus niets. Met niets kun je geen lijn trekken.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:30 schreef gnomaat het volgende:
Dat heb ik hierboven al lang glashelder uitgelegd:

Duidelijk?

Neen.
Je kunt een punt niet zien, ook niet met een microscoop.
En een cirkel met straal 0 krijgt ook niet ineens een straal >0 als je ver genoeg inzoomt.
.
Volgens jou zijn een punt en cirkel gelijk. Maar tevens zeg je dat je een punt nooit kunt zien, hoever je ook vergroot. Omdat de straal ervan 0 zou zijn. M.a.w. dat is een punt die er niet is.
En toch zou jouw cirkel wel weer uit punten bestaan.

Verwarring alom vanwaar ik met haus in discussie verder ging.
pi_69829959
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:42 schreef Matteüs het volgende:
0-dimensionaal is 0
Eh, nee.
quote:
dus niets.
Nogmaals nee.

Jij hebt (een beetje net als Rude) een enigszins verknipt beeld van wiskunde.

Als een punt nou niet 0 was maar 37, zou je er dan wel een lijn mee kunnen trekken?
  maandag 8 juni 2009 @ 16:49:28 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69830020
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:42 schreef Matteüs het volgende:
Dan gaat de stelling niet meer op dat een lijn uit punten zou bestaan. 0-dimensionaal is 0, dus niets. Met niets kun je geen lijn trekken.
Een onjuiste conclusie.

Echter, mijn punt is: Je kunt wel zeggen, oké dan beginnen we met een lijn, maar die heeft geen breedte, dus hoe kun je dan een vlak creëren? Want een vlak bestaat ook uit lijnen, als je dat zo wilt verwoorden.

Je ziet dus dat daar een moeilijkheid is. Maar daar zijn axiomata voor, en natuurlijk een subtiel gevoel voor continuïteit en overaftelbaarheid.
pi_69830138
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Een onjuiste conclusie.

Echter, mijn punt is: Je kunt wel zeggen, oké dan beginnen we met een lijn, maar die heeft geen breedte, dus hoe kun je dan een vlak creëren? Want een vlak bestaat ook uit lijnen, als je dat zo wilt verwoorden.

Je ziet dus dat daar een moeilijkheid is. Maar daar zijn axiomata voor, en natuurlijk een subtiel gevoel voor continuïteit en overaftelbaarheid.
Klopt. Ik probeer dat ook te begrijpen.
Zal eens googlen op de termen die je hier gebruikt. Kijken of ik er wat wijzer van wordt.
pi_69831360
quote:

[..]

Tot zover basiskost met wat indrukwekkende termen. Het verklaart nog steeds niet waarom er een verschil is tussen een cirkel en een punt.
Natuurlijk wel, dat leg ik toch in die post uit? Lees je dat überhaupt wel? De definities van een cirkel en een punt zijn toch verschillend? Hoe brei jij die twee aan elkaar gelijk? Een punt wordt nooit vergroot tot een cirkel; een punt blijft een punt. Op wat voor lengteschalen ook.
quote:
Dit zijn allemaal wazige uitsprakken. "0-dimensionaal is niet"? Daarom zouden 0-dimensionale objecten niet bestaan? Allemaal misverstanden omdat je het wiskundige idee erachter niet begrijpt.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:28:38 #63
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69831378
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:35 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik weet wat een lijn is, en dan heb ik het niet over coke.

Maar de wetenschap kan een lijn moelijk definieeren. Waar gaat dit over?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijn_(meetkunde)
Bespeur ik hier een flinke dosis arrogantie? Wat is jouw definitie van een lijn, en waarom is die zo superieur aan de definitie die de meetkunde gebruikt?
Onikaan ni ov dovah
pi_69831618
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:28 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Bespeur ik hier een flinke dosis arrogantie? Wat is jouw definitie van een lijn, en waarom is die zo superieur aan de definitie die de meetkunde gebruikt?
De wetenschap ter discussie stellen is niet arrogant.

Een lijn is gewoon een afstand, zoiets als dit..

A ------------------------------------------ B

Deze afstand kun je niet definieeeren als een opeenvolging van punten, want een punt heeft een afstand van 0.

Hoe zou je elk stipje op de lijn moeten defenieeeren als elk stipje een afstand van 0 vertegendwoordigt?

Je kunt het natuurlijk 5cm noemen, maar dan kun je net zo goed zeggen dat het 30 miljard puntjes zijn.
Wat is de waarde van getallen als een getal een nietszeggende waarde heeft?
  maandag 8 juni 2009 @ 17:39:27 #65
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69831754
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:35 schreef chevere het volgende:

[..]

Deze afstand kun je niet definieeeren als een opeenvolging van punten, want een punt heeft een afstand van 0.

Hoe zou je elk stipje op de lijn moeten defenieeeren als elk stipje een afstand van 0 vertegendwoordigt?

Je kunt het natuurlijk 5cm noemen, maar dan kun je net zo goed zeggen dat het 30 miljard puntjes zijn.
Dan zeg ik dat je faalt. Met "is gewoon een afstand" kan je bij lange na niet alles defineren van een lijn wat je nodig kan hebben voor bepaalde berekeningen.
Onikaan ni ov dovah
pi_69831929
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:39 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dan zeg ik dat je faalt. Met "is gewoon een afstand" kan je bij lange na niet alles defineren van een lijn wat je nodig kan hebben voor bepaalde berekeningen.
Wiskundig kun je een lijn niet eens defineeeren. Wiskunde faalt dus.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:47:39 #67
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69832060
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:44 schreef chevere het volgende:
Wiskundig kun je een lijn niet eens defineeeren. Wiskunde faalt dus.
Jouw begrip van de wiskunde faalt. In de R2 is een lijn simpelweg gedefinieerd als de verzameling van punten die voldoet aan de volgende vergelijking:

Doch vaak wordt een lijn axiomatisch geïntroduceerd.
pi_69832186
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:47 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jouw begrip van de wiskunde faalt. In de R2 is een lijn simpelweg gedefinieerd als de verzameling van punten die voldoet aan de volgende vergelijking:

[ afbeelding ]

Doch vaak wordt een lijn axiomatisch geïntroduceerd.
En een punt is zojuist bepaald als een stip met een afmeting van 0.
Hoe groot is de verzameling punten dan?
pi_69832194
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:35 schreef chevere het volgende:
Mee eens.

Mits je wel concreet aan de kaak stelt wat er mis is, en met een fatsoenlijk alternatief komt. Daar ontbreekt het bij jou aan.
quote:

Een lijn kun je definiëren als een (oneindige) verzameling van punten.
Een afstand niet, maar een lijn is dan ook niet hetzelfde als een afstand. Een lijn heeft een afstand, al noemen we dat liever lengte.

Als je dit nog steeds niet snapt: stel dat A en B 20cm uit elkaar liggen, en B en C ook. De afstand tussen A en B is dus hetzelfde als de afstand tussen B en C. De lijn van A naar B is echter niet dezelfde lijn als van B naar C. Ergo, verschillende concepten.
quote:
Een stipje vertegenwoordigt geen afstand.
En een lijn is prima als oneindige verzameling punten te definiëren (je hoeft daarvoor niet ieder punt expliciet te benoemen ofzo).
quote:
NEE, dat kun je niet.
"Centimeters" is een geldige eenheid om afstanden in uit te drukken, "puntjes" niet.

Waarom lees je nou niet gewoon eens wat er al veel vaker is gezegd!!!
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:09 schreef gnomaat het volgende:

Hij is 10 cm, of 3.93700787 inch, of 0.10936133 yard als je dat leuker vindt. Betekent allemaal exact hetzelfde.
Duidelijk nu?
quote:
Doordat je ze met elkaar kunt vergelijken als je er de juiste eenheden aan koppelt.

Ik weet niet waarom je steeds volhoudt dat getallen een nietszeggende waarde hebben. Als ik zeg dat de afstand tussen Amsterdam en Utrecht 40 km is, en tussen Amsterdam en Den Haag 55 km, lijkt me dat een vrij duidelijk, concreet, en dus waardevol gegeven.

Ik kan dezelfde afstand ook in lichtjaren of plancklengtes uitdrukken. Hele andere getallen, precies dezelfde betekenis, even waardevol.
pi_69832235
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:51 schreef gnomaat het volgende:

Waarom lees je nou niet gewoon eens wat er al veel vaker is gezegd!!!
[..]
Omdat het niet overeenkomt met wat-ie in zijn koppie heeft.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:54:22 #71
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69832309
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:51 schreef chevere het volgende:
Daar heb je maattheorie voor nodig. En dat ken je denk ik niet.
pi_69832451
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:51 schreef chevere het volgende:
In godsnaam, lees dan toch eens:
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:41 schreef gnomaat het volgende:
De term "grootte" is een beetje ambigu, want als je het over verzamelingen hebt kan "grootte" op het aantal elementen slaan (in dat geval is het 0), maar als lijnstuk in een bepaalde ruimte bedoel je met "grootte" eerder de lengte van het lijnstuk
De grootte van een verzameling (als in het aantal elementen) heeft niets te maken met de lengte van het lijnstuk dat die verzameling representeert.

Dus, wat bedoel je met "hoe groot"?

Aantal elementen? Oneindig (1 om precies te zijn, de 0 uit bovenstaande quote sloeg op de Vitaliverzameling, die heeft een ander soort oneindig aantal elementen)

Lengte? ||A-B|| voor een lijn die van A naar B loopt.
pi_69832617
quote:

Juist, en voor iedere afstand, groot of klein, kun je oneindig veel verschillende getaallen invullen.

Een afstand A-B kan zowel 1 of 100 of 0.0000001 of 30.000.0000 of oneindig veel puntjes zijn. Wiksundig kun je een afstand dus niet defenieeren, en als je dat wel doet kun je oneindig veel getallen gebruiken om dat te doen.

Dan is wiskunde toch waardeloos gereedschap?
  maandag 8 juni 2009 @ 18:07:41 #74
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69832765
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:02 schreef chevere het volgende:

[..]

Juist, en voor iedere afstand, groot of klein, kun je oneindig veel verschillende getaallen invullen.

Een afstand A-B kan zowel 1 of 100 of 0.0000001 of 30.000.0000 of oneindig veel puntjes zijn. Wiksundig kun je een afstand dus niet defenieeren, en als je dat wel doet kun je oneindig veel getallen gebruiken om dat te doen.

Een afstand A-B is bevat oneindig veel puntjes in de Rn als A verschilt van B. De maat van die afstand is echter goed te definiëren.
pi_69832858
quote:

Zucht. Zie vorige post.
quote:
Alleen voor hen die te stom zijn om het te kunnen gebruiken. Of te eigenwijs om het te willen gebruiken.
pi_69832881
quote:
Een afstand A-B is bevat oneindig veel puntjes in de Rn als A verschilt van B. De maat van die afstand is echter goed te definiëren.
defineieeren? Welke waarde schrijf je aan een afstand A-B toe als er oneindig veel puntjes in die lijn passen die ook nog eens de waarde van 0 hebben?
pi_69832960
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:11 schreef chevere het volgende:
defineieeren? Welke waarde schrijf je aan een afstand A-B toe als er oneindig veel puntjes in die lijn passen die ook nog eens de waarde van 0 hebben?
Nogmaals, lezen:
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:58 schreef gnomaat het volgende:
||A-B|| voor een lijn die van A naar B loopt.
A-B is hierbij een vectorverschil, en ||x|| is de euclidische norm. Prima gedefinieerde operaties.

Noem mij A en B, en ik noem jou de afstand.

En omdat je er waarschijnlijk weer eigenwijs overheen hebt gelezen, noem ik dit ook nog eens:
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:51 schreef gnomaat het volgende:
Ik weet niet waarom je steeds volhoudt dat getallen een nietszeggende waarde hebben. Als ik zeg dat de afstand tussen Amsterdam en Utrecht 40 km is, en tussen Amsterdam en Den Haag 55 km, lijkt me dat een vrij duidelijk, concreet, en dus waardevol gegeven.
pi_69833083
quote:
"puntjes" zijn geen eenheid waar je een afstand in uitdrukt.
En dan vrolijk antwoorden met:
quote:
Een afstand A-B kan zowel 1 of 100 of 0.0000001 of 30.000.0000 of oneindig veel puntjes zijn.
Doe je dit nou expres, wil je de discussie om zeep helpen, of begrijp je gewoon geen snars van wat ik zeg?
  maandag 8 juni 2009 @ 18:18:03 #79
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69833106
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:11 schreef chevere het volgende:

[..]

4 appeltaarten.
  maandag 8 juni 2009 @ 18:29:25 #80
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_69833469
quote:

[..]

Tief toch ff een end op met je getroll
Onikaan ni ov dovah
pi_69835101
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:17 schreef gnomaat het volgende:

[..]

En dan vrolijk antwoorden met:
[..]

Doe je dit nou expres, wil je de discussie om zeep helpen, of begrijp je gewoon geen snars van wat ik zeg?
Ik wil graag discuseren, maar er bestaat geen wiskundige defenite van een lijn. Zelfs de defenitie van een punt is discutabel.

Een punt met een omvang van 0 is geen punt. En een lijn is een opeenvolging van punten is dan ook gewoon 0.

Een getal is gewoon een waardeloos middel om een lengte van een lijn n an te geven.
Wat is de absolute defenitie van een meter? Wedden dat je dan op een tijdsafspraak uitkomt?
  maandag 8 juni 2009 @ 19:19:15 #82
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69835248
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:15 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik wil graag discuseren, maar er bestaat geen wiskundige defenite van een lijn. Zelfs de defenitie van een punt is discutabel.
Nietwaar, je begrijpt 'm niet. Dat is wat anders.
quote:
Een punt met een omvang van 0 is geen punt. En een lijn is een opeenvolging van punten is dan ook gewoon 0.
Beide is een leugen.
quote:
Een getal is gewoon een waardeloos middel om een lengte van een lijn n an te geven.
Eens. Er zal ook een lengte-eenheid bij moeten.
quote:
Wat is de absolute defenitie van een meter? Wedden dat je dan op een tijdsafspraak uitkomt?
Wedden van niet. Wedden dat de meter gedefinieerd kan worden als 1.579.800,298728 golflengtes van helium-neon laserlicht in vacuüm. Bijvoorbeeld.
  maandag 8 juni 2009 @ 19:20:04 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69835289
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:15 schreef chevere het volgende:
Je hebt er een gekregen!
quote:
Nee, dat is het niet binnen de wiskunde (voor kluswerk in en rond het huis is het wat anders natuurlijk). Wiskunde is niet afhankelijk van contingente afspraken als eenheden. a2 + b2 = c2 geldt binnen Euclidische geometrie voor rechthoekige driehoeken, waarbij c de hypotenusa is, onafhankelijk van eventuele onderliggende afspraken over eenheden.
quote:
Een meter is een fysische definitie waar je binnen de wiskunde niets mee van doen hebt.
pi_69835961
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je hebt er een gekregen!
Eindelijk..
quote:
Nee, dat is het niet binnen de wiskunde (voor kluswerk in en rond het huis is het wat anders natuurlijk). Wiskunde is niet afhankelijk van contingente afspraken als eenheden. a2 + b2 = c2 geldt binnen Euclidische geometrie voor rechthoekige driehoeken, waarbij c de hypotenusa is, onafhankelijk van eventuele onderliggende afspraken over eenheden.
Juist, en de problemen onstaan dan ook als je c vervolgens 1 zou gaan noemen. Laten we als defenitie dan stellen dat de lichtsnelheid gelijk is aan 1 lichtseconde.

Zodra je dat doet, wat wiksundig gezien gewoon moet kunnen. Dan worden vele formule's waardeloos samen met alle theorieen. Wiksunde is dus niet van toegevoegde waarde voor een theorie. Je kunt er enkel mee controleren of je theorie consistent is. Dat is echter geen waardeoordeel betreffende de werkelijkheid.

Neem de formule voor tijdsdilatatie of lengtecontractie en vul voor c = 1 in. Je krijgt dan echt een tenekrommende formule waarin je feitelijk zegt dat 1 + 1 ( 1/ 1x1) = 1.
quote:
Een meter is een fysische definitie waar je binnen de wiskunde niets mee van doen hebt.
Juist. Daarom is iedere afstand die we wiskundig een waarde geven een waardeloze afspraak.
  maandag 8 juni 2009 @ 19:38:52 #85
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69836073
En we zijn weer bij c=1s, van vier jaar terug. De cirkel is rond. Wel respect voor de grote hoeveelheid onzin die je in één zin kan plaatsen....

Overigens vind ik de meter geen waardeloze afspraak, zeker niet als het op m'n kilometervergoeding aankomt.
  maandag 8 juni 2009 @ 19:52:15 #86
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69836620
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:36 schreef chevere het volgende:
Juist, en de problemen onstaan dan ook als je c vervolgens 1 zou gaan noemen. Laten we als defenitie dan stellen dat de lichtsnelheid gelijk is aan 1 lichtseconde.

Zodra je dat doet, wat wiksundig gezien gewoon moet kunnen. Dan worden vele formule's waardeloos samen met alle theorieen. Wiksunde is dus niet van toegevoegde waarde voor een theorie. Je kunt er enkel mee controleren of je theorie consistent is. Dat is echter geen waardeoordeel betreffende de werkelijkheid.
Nee, dit laat zien waarom eenheden zo belangrijk zijn in de natuurkunde en het een soepzootje wordt als je die weglaat en ze als algemene wetten poneert.
quote:
Neem de formule voor tijdsdilatatie of lengtecontractie en vul voor c = 1 in. Je krijgt dan echt een tenekrommende formule waarin je feitelijk zegt dat 1 + 1 ( 1/ 1x1) = 1.
Ik denk dat je ergens een wortel mist, maar goed. Want je hebt het dus over de Lorentzfactor:

Natuurlijk kun je die formule – met behoud van eenheden – schalen of omrekenen, maar je kunt niet even naar believen één term dimensieloos maken of van eenheid veranderen. Dat is gewoon pertinente onzin. En wiskundig is het slechts in zoverre dat het de notatie gebruikt, de interpretatie is fysisch.

Echter, ik vermoed dat je dit nooit zult snappen. En dat is niet erg. Er is ook wiskunde die ik waarschijnlijk nooit zal doorzien, maar op een gegeven moment mag je wel de fout bij jezelf zoeken. Je bent als de valszingende Idolskandidaat die niet doorgelaten wordt, en vervolgens beweert dat de gehele popmuziek fout is, omdat je niet gewaardeerd wordt en dat niemand zuiver zingt behalve jijzelf en dat alle toonladders fundamenteel fout zijn. Je zou ook de fout en het onbegrip en de pure imbeciliteit – een ander woord heb ik er langzamerhand niet meer voor – bij jezelf kunnen zoeken.
quote:
Juist. Daarom is iedere afstand die we wiskundig een waarde geven een waardeloze afspraak.
Voor jou misschien, maar dat ligt aan jou, niet aan de wiskunde. Heus.
pi_69836625
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:38 schreef pfaf het volgende:
En we zijn weer bij c=1s, van vier jaar terug. De cirkel is rond. Wel respect voor de grote hoeveelheid onzin die je in één zin kan plaatsen....

Overigens vind ik de meter geen waardeloze afspraak, zeker niet als het op m'n kilometervergoeding aankomt.
  maandag 8 juni 2009 @ 20:01:44 #88
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69837041
quote:
Met rare stemmetjes probeert hij z'n eigen onbegrip te maskeren? Lijnen appels? Sterren en kubussen als punten? Ik ben 'm in ieder geval kwijt.
pi_69837280
quote:
Waarom zou een lijn niet de afstand tussen 2 punten kunnen zijn?
Цой жив
pi_69837290
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Met rare stemmetjes probeert hij z'n eigen onbegrip te maskeren? Lijnen appels? Sterren en kubussen als punten? Ik ben 'm in ieder geval kwijt.
Volgens mij zit die kerel de boel keihard te flessen
  maandag 8 juni 2009 @ 20:06:58 #91
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69837293
quote:
Waarom is het zo dat elke persoon met een onbegrip van wiskunde in jou direct een klankbord kan vinden? De titel van het filmpje doet me al samenkrimpen vanwege alle onbegrip.

Echter, je kunt net zo gemakkelijk zeggen ‘een wiskundige weet niet wat een getal is’, natuurlijk, er kan een Von Neumannconstructie gegeven worden, of er kunnen Church numerals gemaakt worden, maar au fond zit je hier bij de axiomatisering van de wiskunde.

En daarvan kun je stellen dat die je niet zint, of dat je liever andere axiomata hebt, maar het is onzinnig om te vragen om een axioma te bewijzen. Als je dat doet, dan heb je het niet begrepen. Dat houdt niet in dat je niet kunt discussiëren of bepaalde axiomata uit de verzamelingsleer nodig of niet nodig zijn, welke axiomatisering van de geometrie het elegantst is, die van Tarski of die van Hilbert, of er wellicht een nieuw axioma moet worden ingevoerd om de continuümhypothese te beslechten en of je door een vervanging van een axioma misschien wel niet een heel boeiende nieuwe theorie kunt krijgen, maar er bewijs voor vragen betekent is een oefening in futiliteit.
pi_69838588
quote:
En daarvan kun je stellen dat die je niet zint, of dat je liever andere axiomata hebt, maar het is onzinnig om te vragen om een axioma te bewijzen. Als je dat doet, dan heb je het niet begrepen. Dat houdt niet in dat je niet kunt discussiëren of bepaalde axiomata uit de verzamelingsleer nodig of niet nodig zijn, welke axiomatisering van de geometrie het elegantst is, die van Tarski of die van Hilbert, of er wellicht een nieuw axioma moet worden ingevoerd om de continuümhypothese te beslechten en of je door een vervanging van een axioma misschien wel niet een heel boeiende nieuwe theorie kunt krijgen, maar er bewijs voor vragen betekent is een oefening in futiliteit.
Het bewijs voor een aanname vragen lijkt me geen oefening in futiliteit.
  maandag 8 juni 2009 @ 20:47:31 #93
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69839118
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:34 schreef chevere het volgende:
Het bewijs voor een aanname vragen lijkt me geen oefening in futiliteit.
Toch is het dat per definitie. Eventueel kun je een filosofische rechtvaardiging krijgen, misschien zelfs wel een esthetische, soms worden ze vanzelfsprekend geacht, maar een bewijs kan per definitie niet. Axiomata zijn juist die stellingen die niet bewezen worden, omdat ze als vertrekpunt van de theorie dienen.

Zolang je dat niet vat zal het hopeloos zijn.
pi_69839280
Ik denk dat Rude gelooft dat je uiteindelijk alles kunt bewijzen, gezien zijn eerdere uitspraken over axiomatiek. De strekking daarvan is bij em niet duidelijk.
pi_69839417
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:47 schreef Iblis het volgende:

[..]

Toch is het dat per definitie. Eventueel kun je een filosofische rechtvaardiging krijgen, misschien zelfs wel een esthetische, soms worden ze vanzelfsprekend geacht, maar een bewijs kan per definitie niet. Axiomata zijn juist die stellingen die niet bewezen worden, omdat ze als vertrekpunt van de theorie dienen.

Zolang je dat niet vat zal het hopeloos zijn.
Helemaal juist, daarom is iedere theorie in feite onbewezen. Men doet een aantal aannames en gaat daar vanuit verder "filosoferen". Wetenschap is gewoon filosofie met wiskunde. En aangezien wiskunde helemaal niets echt kan bewijzen is het niet veel meer dan dat. Ook wetenschap staat en valt met geloof.
pi_69839483
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:50 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat Rude gelooft dat je uiteindelijk alles kunt bewijzen, gezien zijn eerdere uitspraken over axiomatiek. De strekking daarvan is bij em niet duidelijk.
Dat klopt, je kunt alles bewijzen wat je maar wilt. Gewoon een paar niewe axioma's bedenken.
  maandag 8 juni 2009 @ 20:56:11 #97
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69839527
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:53 schreef chevere het volgende:

[..]

Helemaal juist, daarom is iedere theorie in feite onbewezen. Men doet een aantal aannames en gaat daar vanuit verder "filosoferen". Wetenschap is gewoon filosofie met wiskunde. En aagezien wiskunde helemaal niets echt kan bewijzen is het niet veel meer dan dat. Ook wetenschap staat en valt met geloof.
En toch kun jij je onzin spuien op een computer ontworpen en gemaakt dankzij die onzinnige filosofische wetenschap.
pi_69839637
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:56 schreef pfaf het volgende:

[..]

En toch kun jij je onzin spuien op een computer ontworpen en gemaakt dankzij die onzinnige filosofische wetenschap.
Inderdaad. We leren gebruik te maken van onze omgeving en dingen schijnen te werken. In feite weten we niet eens wat electriciteit echt is. We weten enkel wat we ermee kunnen doen.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:03:08 #99
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69839919
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:53 schreef chevere het volgende:
Helemaal juist, daarom is iedere theorie in feite onbewezen. Men doet een aantal aannames en gaat daar vanuit verder "filosoferen". Wetenschap is gewoon filosofie met wiskunde. En aagezien wiskunde helemaal niets echt kan bewijzen is het niet veel meer dan dat. Ook wetenschap staat en valt met geloof.
Nee, men gaat vanuit die aannames niet ‘filosoferen’, vanaf die aannames gaat men middels uiterste precisie te werk. Wat jij wilt is een nimmer eindigende regressie van aannames. Het kind dat ‘waarom’ blijft zeggen na elke verklaring. Iemand die niet een keer ‘daarom’ zegt, om vervolgens zijn aandacht op iets anders te kunnen richten, zal zijn zoals jij: eindeloos verward over begin en eind, over oorzaak en gevolg.

Immers, jij komt van de lijn op de punt en van de punt op de lijn. Zo verstrikt, zo verward, dat je rond blijft dolen in je eigen onbegrip. Je probeert een huis te bouwen, maar je komt er nooit aan toe omdat je je hele leven een tunnel in de aarde blijft graven. Je buurman zegt ‘je ziet toch dat de grond stevig is, dat is direct duidelijk’, en hij bouwt rustig zijn huis, jij echter graaft de grond af, want de grond is misschien wel stevig, maar de grond onder de grond? En na 100m lijkt het nog stevig. En na 400m ook. En na 3000km kom je je antipode tegen, met precies hetzelfde idee: zijn grond leek ook stevig, maar op zoek naar het ultieme fundament kwam hij ook in het midden van de aarde terecht. En daar zit je dan met z'n twee, je komt erachter dat er geen fundament is, je kunt gewoon door de grond heen graven naar de andere kant van de wereld.

En toch is de aarde geschikt als fundament. Ze zweeft uit zichzelf in het al. Sommige stellingen zijn zo krachtig dat ze als fundament voor een heel zware theorie kunnen dienen. Filosofisch gezien is het een aanname, maar wel een aanname waarop je een prachtig bouwwerk, van alle gemakken voorzien kunt maken, terwijl jij uiteindelijk door al je gegraaf met een zere rug en vieze handen van het spitten op je oude dag ontgoocheld sterft.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:05:08 #100
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69840017
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:55 schreef chevere het volgende:
Dat klopt, je kunt alles bewijzen wat je maar wilt. Gewoon een paar niewe axioma's bedenken.
Als je zo start kom je waarschijnlijk nog geen vier stellingen ver voordat de boel in elkaar klapt. Laat staan dat het enige toepassing kent. Overigens, ik weet er wel eentje: 1 = 2. Daar volgt alles uit. Waarom? Omdat het onzinnig is. Alleen als je theorie onzinnig is kun je er namelijk alles mee bewijzen. Anders niet.
pi_69840091
De wetenschap heeft niet de pretentie om een constructie af te leveren zonder aannames. Als iemand een constructie af kan leveren zonder aannames, ben ik wel geïnteresseerd
pi_69840160
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:06 schreef Haushofer het volgende:
De wetenschap heeft niet de pretentie om een constructie af te leveren zonder aannames. Als iemand een constructie af kan leveren zonder aannames, ben ik wel geïnteresseerd
Kortom, alle wetenschap is gebasseerd op geloof.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:11:26 #103
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69840341
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:07 schreef chevere het volgende:
Kortom, alle wetenschap is gebasseerd op geloof.
Als je op die toer gaat: Je hele leven is gebaseerd op geloof. Namelijk een geloof in causaliteit. Een geloof dat als je opstaat je niet op eens zeer krachtig tegen het plafond klapt omdat de zwaartekracht opeens afstotend is. Ja, dat is geloof, maar vooral filosofisch gezien.
pi_69840613
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je op die toer gaat: Je hele leven is gebaseerd op geloof. Namelijk een geloof in causaliteit. Een geloof dat als je opstaat je niet op eens zeer krachtig tegen het plafond klapt omdat de zwaartekracht opeens afstotend is. Ja, dat is geloof, maar vooral filosofisch gezien.
Juist, en wetenschap is daar een uitbreiding van. We kunnen veel, maar de echte verklaringen die zoeken we nog steeds.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:17:34 #105
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69840661
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:16 schreef chevere het volgende:

[..]

Juist, en wetenschap is daar een uitbreiding van. We kunnen veel, maar de echte verklaringen die zoeken we nog steeds.
Maar weet je nu al wat een punt is? Voor je weer over de ART begint en nog verder afdwaalt van je eigen topic...
pi_69840735
Bij Rude's vorige gesloten topic dacht ik nog: het kan heel misschien wat worden.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:19:08 #107
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69840740
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:16 schreef chevere het volgende:
Nee, die zoeken we niet, want die zijn er niet. Op een gegeven moment moet je stoppen. Je moet een keer zeggen ‘dit is de eerste onbewogen beweger’, of ‘dit is vanzelfsprekend’ en dat als echte verklaring accepteren. Als je dat niet doet, zoals jij argumenteert, dan loop je of in cirkels, doordat je verklaringen circulair worden, of je blijft maar doorspitten omdat je nergens komt.
pi_69840875
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:19 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, die zoeken we niet, want die zijn er niet. Op een gegeven moment moet je stoppen. Je moet een keer zeggen ‘dit is de eerste onbewogen beweger’, of ‘dit is vanzelfsprekend’ en dat als echte verklaring accepteren. Als je dat niet doet, zoals jij argumenteert, dan loop je of in cirkels, doordat je verklaringen circulair worden, of je blijft maar doorspitten omdat je nergens komt.
Wat? En waarom dan toch zoveel energie stoppen in het zoeken naar het hypothische Higgds deeltje? De wetenschap wil toch de theorie van alles vinden?

Maar goed, ik zal nu wel weer aangevallen worden als "gek". Terwijl jullie rustig verder zoeken naar.... ?
pi_69840918
quote:

[..]

Nee, die zoeken we niet, want die zijn er niet.
Wij zoeken ze niet. Rude wel.

Da's denk ik de laatste -tig posts in een notendop.
pi_69840992
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:22 schreef chevere het volgende:
Maar goed, ik zal nu wel weer aangevallen worden als "gek". Terwijl jullie rustig verder zoeken naar.... ?
Niet als gek. Wat mij betreft wel iemand die volslagen, maar dan ook werkelijk volslagen wereldvreemd is ten opzichte van wetenschap, ratio en filosofie.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:25:53 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69841078
quote:
Wat? En waarom dan toch zoveel energie stoppen in het zoeken naar het hypothische Higgds deeltje? De wetenschap wil toch de theorie van alles vinden?
Omdat natuurkunde in de praktijk als een trein werkt. Je kunt wel mokken over de filosofische
ongefundeerdheid van de natuurkunde (en de wiskunde) maar onderwijl werkt het wel. Dat jij hier op Fok! kunt posten is daar een sprekend voorbeeld van.

De aannames die we gedaan hebben, hebben ons ver gebracht, en er is vooralsnog geen reden om daar hard aan te twijfelen. Vandaar dat er nog doorgezocht wordt.
quote:
Een uitbreiding van het natuurkundige en wiskundigebouwwerk. Ter informatie: Wij zijn die buurman die dat mooie huis heeft van alle gemakken voorzien, en die besluit nog een serre te bouwen, jij bent het mannetje dat vanuit 1km onder de grond roept 'zou je dat wel doen, misschien is er wel geen fundering!’ Ja, dat jij dan als ‘gek’ aangevallen wordt, dat is misschien niet lief, maar wel enigszins voorstelbaar.
pi_69841267
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:25 schreef Iblis het volgende:

Een uitbreiding van het natuurkundige en wiskundigebouwwerk. Ter informatie: Wij zijn die buurman die dat mooie huis heeft van alle gemakken voorzien, en die besluit nog een serre te bouwen, jij bent het mannetje dat vanuit 1km onder de grond roept 'zou je dat wel doen, misschien is er wel geen fundering!’ Ja, dat jij dan als ‘gek’ aangevallen wordt, dat is misschien niet lief, maar wel enigszins voorstelbaar.
Tsja, het probleem is zelfs dat Rude niet weet hoe hij met een schep om moet gaan, en dat hij geen flauw idee heeft hoe uberhaupt het huis van de buurman in elkaar steekt.

Ook weet hij niet hoe die buurman dat huis gebouwd heeft, met welke reden etcetera.

Ik blijf het apart vinden. Zo tegen iets zijn wat je zo ontzettend niet begrijpt. Misschien heb je daar wel een kronkeltje voor nodig
pi_69841526
quote:
De wetenschap wil toch de theorie van alles vinden?
Da's trouwens ook wel een beetje pretentieus van de wetenschap, en het laat wetenschapsleken makkelijk geloven dat wetenschappers geloven dat ze een absoluut idee verkondigen.

Ik geloof niet zo in die "theorie van alles", eigenlijk.
pi_69841730
Een punt is niet het einde maar het begin van een lijn die in zich zelf gesloten een cirkel vormt en geen einde kent.
  maandag 8 juni 2009 @ 21:42:01 #115
42569 xootje
Pathetique
pi_69841868
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:39 schreef Schonedal het volgende:
Een punt is niet het einde maar het begin van een lijn die in zich zelf gesloten een cirkel vormt en geen einde kent.
Poëtisch wel. Het helpt je niet verder in de wiskunde, maar poëtisch is het in ieder geval.
"Huh?" dacht hij nog net, voor hij zijn boek opensloeg.
  maandag 8 juni 2009 @ 22:20:41 #116
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69843638
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:29 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, het probleem is zelfs dat Rude niet weet hoe hij met een schep om moet gaan, en dat hij geen flauw idee heeft hoe uberhaupt het huis van de buurman in elkaar steekt.

Ook weet hij niet hoe die buurman dat huis gebouwd heeft, met welke reden etcetera.
En hij blijft beweren dat het huis van de buurman eigenlijk niet kan bestaan, omdat de bouwtekening niet klopt.

Overigens: er bestaat ook pointless topology.
Ik ben er zeker geen expert in, maar als ik er tijd voor had, zou ik me er in gaan verdiepen. Ik heb het idee dat op de quantumschaal punten geen onmisbaar concept in de natuurkunde zijn, en dat feitelijk alles werkt met operatoren en convoluties. Of, eigenlijk dat feitelijk alles goed te beschrijven is met operatoren en convoluties.
En daarbij heeft het een gave naam.
pi_69843918
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:20 schreef Pie.er het volgende:

[..]

En hij blijft beweren dat het huis van de buurman eigenlijk niet kan bestaan, omdat de bouwtekening niet klopt.

Overigens: er bestaat ook pointless topology.
Ik ben er zeker geen expert in, maar als ik er tijd voor had, zou ik me er in gaan verdiepen. Ik heb het idee dat op de quantumschaal punten geen onmisbaar concept in de natuurkunde zijn, en dat feitelijk alles werkt met operatoren en convoluties. Of, eigenlijk dat feitelijk alles goed te beschrijven is met operatoren en convoluties.
En daarbij heeft het een gave naam.
Dan vind je waarschijnlijk de discussie's omtrend het "loch-probleem" in de algemene relativiteitstheorie ook erg interessant; in de ART wordt ruimte-tijd als een manifold beschreven wat in beginsel een topologische ruimte is, maar punten an sich hebben geen betekenis meer door het diffeomorfisme-invariant zijn van je theorie. Alleen ruimte-tijd intervallen hebben nog betekenis. Op die manier wordt je theorie een soort ijktheorie, waarbij coordinatentransformaties dan je ijkingen zijn.
pi_69849712
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:36 schreef chevere het volgende:
[quote]Juist, en de problemen onstaan dan ook als je c vervolgens 1 zou gaan noemen. Laten we als defenitie dan stellen dat de lichtsnelheid gelijk is aan 1 lichtseconde.
Oh jee
Lichtsnelheid is een snelheid, da's een verhouding tussen afstand en tijd, lichtseconde is een afstand.
What's next, gaan we ook stellen dat temperatuur gelijk is aan inhoud?
quote:
Je snapt gewoon niets van die formules, dat blijkt wel. NIETS.
quote:
Dus dit bord:

heeft geen enkele betekenis?
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:55 schreef chevere het volgende:
1. Jij kunt op die manier geen enkele zinnige, consistentie theorie bouwen.
2. Jij kunt op die manier al helemaal geen theorie bouwen waarmee je dingen kunt voorspellen (bewijzen / concluderen uit de aangenomen axioma's) die in de praktijk blijken te kloppen.

Inderdaad, axioma's zijn aannames. Als we daaruit dingen kunnen afleiden die in de praktijk blijken te kloppen, is dat een aanwijzing dat we met die axioma's in de goede richting zitten. Als de praktijk anders werkt, kunnen ze de prullenbak in en moeten we iets anders verzinnen. Da's dus heel iets anders dan "gewoon een paar axioma's verzinnen", alsof dat wat willekeurige verzinsels zijn die toevallig leuk klinken ofzo.

En wat betreft de juisthuid van de huidige axomia's: tot nu toe lijkt het erop dat de wetenschap aardig goed zit.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:57:51 #119
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69856654
quote:

[..]

Ik denk dat het goed is om te blijven doorspitten, zoeken naar diepere lagen. Dat is een belangrijk onderdeel van de wetenschap, maar het meest nuttige onderdeel van de wetenschap, en daar gaat chevere volledig de mist in, is het accepteren van betrouwbaar gebleken theorieen zodat we kunnen verder bouwen op die sterke fundering en daarmee steeds meer de werkelijkheid kunnen doorgronden. We moeten leren kruipen voordat we kunnen lopen. We kunnen niet wetenschap in zijn geheel afwijzen totdat we een perfect beeld hebben van de wereld om ons heen, want wetenschap, met al haar aannames en onvolledigheid, draagt bij aan het steeds beter snappen van de wereld.
Géén kloon van tvlxd!
  † In Memoriam † dinsdag 9 juni 2009 @ 12:05:00 #120
230491 Zith
pls tip
pi_69856923
Waarom is dit een discussie?

Mensen die bij 'punten' aan kleine ronde circels of stipjes denken
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 9 juni 2009 @ 12:19:26 #121
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69857444
Ja, een punt beschrijven als een crikel met straal 0 is niet zo handig, dan kan je het net zo goed een kubus met ribbes van lengte 0 noemen.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 9 juni 2009 @ 12:33:31 #122
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69857893
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:57 schreef Montov het volgende:
Ik denk dat het goed is om te blijven doorspitten, zoeken naar diepere lagen. Dat is een belangrijk onderdeel van de wetenschap, maar het meest nuttige onderdeel van de wetenschap, en daar gaat chevere volledig de mist in, is het accepteren van betrouwbaar gebleken theorieen zodat we kunnen verder bouwen op die sterke fundering en daarmee steeds meer de werkelijkheid kunnen doorgronden. We moeten leren kruipen voordat we kunnen lopen. We kunnen niet wetenschap in zijn geheel afwijzen totdat we een perfect beeld hebben van de wereld om ons heen, want wetenschap, met al haar aannames en onvolledigheid, draagt bij aan het steeds beter snappen van de wereld.
Ik denk dat je hier een verschil moet maken tussen de empirische natuurwetenschap en de wiskunde. Chevere trekt de axiomatisatie van de wiskunde in twijfel. Dat is vruchteloos, aangezien een axioma iets is wat zich per definitie niet bewijzen laat. Als je je bezighoudt met een axiomatisatie van de rekenkunde (over gehele of reële getallen), dan zie je vaak dat er aangenomen wordt dat vermenigvuldiging commutatief is. D.w.z. dat (a * b) = (b * a). Zoiets kun je nog wel illustreren:
quote:
* * * * *
* * * * *
* * * * *
Of:
quote:
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
Dit zegt dat 3 * 5 wel 5 * 3 moet zijn. Dat maakt nog niet dat het hiermee bewezen is. Echter, dit is zo vanzelfsprekend dat je het aanneemt. Verder spitten heeft geen zin. Echter, zoals ook bekend is matrix-vermenigvuldiging niet-commutatief. Voor matrices A en B geldt niet in zijn algemeenheid dat AB = BA (zo dit al gedefinieerd is), voor quaternionen geldt dit ook niet.

Bij natuurkunde werkt het natuurlijk niet zo, dat is inductief, daar 'moet' verder gezocht worden, terwijl wiskunde voor het grootste gedeelte deductief is. Op een gegeven moment moet je de premissen accepteren, want anders kom je nergens.

Je laat wetenschap trouwens wel erg snel van geslacht veranderen.
pi_69859564
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 01:06 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Inderdaad, axioma's zijn aannames. Als we daaruit dingen kunnen afleiden die in de praktijk blijken te kloppen, is dat een aanwijzing dat we met die axioma's in de goede richting zitten. Als de praktijk anders werkt, kunnen ze de prullenbak in en moeten we iets anders verzinnen. Da's dus heel iets anders dan "gewoon een paar axioma's verzinnen", alsof dat wat willekeurige verzinsels zijn die toevallig leuk klinken ofzo.

En wat betreft de juisthuid van de huidige axomia's: tot nu toe lijkt het erop dat de wetenschap aardig goed zit.
De meeste snaren in de stringtheorie zijn echt een soort van blinde aannames omdat anders de RT niet zou kunnen kloppen. Is dat niet de werkelijkheid aanpassen aan je theorie i.p.v. de werkelijkheid beschrijven met de middelen die je letterlijk tot je hebt.

4 dimensies kunnen we allemaal zien en voelen als we daar voor open staan. Zover zijn de meeste mensen nog niet. Ik zou graag eens van jullie willen horen hoe je de 4 dimesnionale wereld zelf ervaasrt of ziet?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:30:52 #124
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69859770
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:24 schreef chevere het volgende:
De meeste snaren in de stringtheorie zijn echt een soort van blinde aannames omdat anders de RT niet zou kunnen kloppen. Is dat niet de werkelijkheid aanpassen aan je theorie i.p.v. de werkelijkheid beschrijven met de middelen die je letterlijk tot je hebt.
Als de stringtheorie verandert, dan wordt de werkelijkheid toch niet aangepast?
Je denkt toch zeker ook niet dat als wij met z'n allen afspreken dat de zwaartekrachtsconstante gehalveerd wordt, we hoger kunnen springen?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:36:08 #125
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69859969
quote:
4 dimensies kunnen we allemaal zien en voelen als we daar voor open staan. Zover zijn de meeste mensen nog niet. Ik zou graag eens van jullie willen horen hoe je de 4 dimesnionale wereld zelf ervaasrt of ziet?
Ik ervaar die 4 dimensionale wereld als een Euclidische ruimte met 3 ruimte-dimensies en 1 tijdsdimensie. Ik ervaar geen koppeling tussen ruimte-dimensie en tijdsdimensie, in mijn dagelijks leven ervaar ik de lichtsnelheid als oneindig.

Eigenlijk denk ik dat ongeveer iedereen het zo wel ervaart. Hoe bedoel je dat de meeste mensen nog niet zover zijn? Zo moeilijk is dit Newtoniaanse beeld niet.
pi_69859984
Ik heb ook nooit geweten dat "snaren blinde aannames zijn omdat anders de RT niet klopt". Ik ben benieuwd waar dat vandaan gegoogled is.
pi_69860121
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:36 schreef Pie.er het volgende:

[..]

Ik ervaar die 4 dimensionale wereld als een Euclidische ruimte met 3 ruimte-dimensies en 1 tijdsdimensie. Ik ervaar geen koppeling tussen ruimte-dimensie en tijdsdimensie, in mijn dagelijks leven ervaar ik de lichtsnelheid als oneindig.

Eigenlijk denk ik dat ongeveer iedereen het zo wel ervaart. Hoe bedoel je dat de meeste mensen nog niet zover zijn? Zo moeilijk is dit Newtoniaanse beeld niet.
Zodra ik stel dat afstanden ook tijdsverschillen vertegenwoordigen, dan haakt men meestal af.

Maar je kunt toch eenvoudig concluderen dat alles wat jij ziet zich in werkleijkheid op een ander tijdstip bevindt in je eigen Euclidische ruimte?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:41:22 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69860163
quote:

[..]

The X-Files is op het Sci-Fi-channel opt het moment!
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:42:16 #129
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69860190
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:40 schreef chevere het volgende:

[..]

Maar je kunt toch eenvoudig concluderen dat alles wat jij ziet zich in werkleijkheid op een ander tijdstip bevindt in je eigen Euclidische ruimte?
Nee dat kan ik niet, wat is mijn Euclidische ruimte dan?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:43:23 #130
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69860231
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:40 schreef chevere het volgende:

[..]

Zodra ik stel datr afstanden ook tijdsverschillen vertegenwoordigen, dan haakt men meestal af.

In geval van een eindige lichtsnelheid wel ja.
En "men" haakt niet af als jij stelt dat afstanden ook tijdsverschillen vertegenwoordigen. De normale procedure is dat jij stelt dat ze exact hetzelfde zijn. Daarna laat "men" zien dat dit niet klopt, waarna jij geen argumenten meer hebt, soms tevergeefs nog wat oude argumenten herhaalt, en daarna zelf afhaakt.
pi_69860414
quote:
Voordat we daar een ontzettend vruchteloze discussie over krijgen, kun jij eens uitleggen wat jij van stringtheorie begrijpt? (of denkt te begrijpen)
quote:
Ik ervaar tijd, breedte, hoogte en diepte. Dat?
pi_69860469
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:42 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee dat kan ik niet, wat is mijn Euclidische ruimte dan?
Een verzameling tijdsverschillen. Heel eenvoudig gesteld kun je zeggen dat alles wat jij waarneemt wordt waargenomen met een vertrasging van 1sec per 300.000km.

Voor iets op een meter afstand is dat misschien te verwaarlozen. Maar er zit een minimaal verschil tussen een waarneming op 1 meter of 2 meter afstand.

Een grotere afstand geeft ook een groter tijdsverschil.
pi_69860608
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:50 schreef chevere het volgende:
Een verzameling tijdsverschillen. Heel eenvoudig gesteld kun je zeggen dat alles wat jij waarneemt wordt waargenomen met een vertrasging van 1sec per 300.000km.

Voor iets op een meter afstand is dat misschien te verwaarlozen. Maar er zit een minimaal verschil tussen een waarneming op 1 meter of 2 meter afstand.

Een grotere afstand geeft ook een groter tijdsverschil.
Je bent je ervan bewust dat dat niets met tijddilatatie ("langzamer lopende klokken") te maken heeft?
pi_69860684
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:54 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat dat niets met tijddilatatie ("langzamer lopende klokken") te maken heeft?
Voor ons als waarnemer niet inderdaad. Wij nmen afstaden en tijd waar zoals "het is". Wij kennen een stabiele meter en een constante tijd.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:56:56 #135
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69860689
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:50 schreef chevere het volgende op de vraag wat een persoonlijke Euclidische ruimte is:
Een verzameling tijdsverschillen.
Doe eens wat nauwkeuriger. Dit is gewoon te incorrect, zelfs voor jou. Of is (10 seconden, 2 seconden) een soort Euclidische ruimte volgens jou?
pi_69860973
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:56 schreef Pie.er het volgende:

[..]

Doe eens wat nauwkeuriger. Dit is gewoon te incorrect, zelfs voor jou. Of is (10 seconden, 2 seconden) een soort Euclidische ruimte volgens jou?

Stel je een bol voor met een diameter van 300.000km.

De tegenovergestelde wanden bevinden zich dan 300.000km t.o.v. elkaar. Dit is een tijdsverschil van 1sec.

Het centruk van de bol is ""slechts" 150.000km van de wand gelegen. Dit zou ik dan een tijdsverschil van 1/2 sec noemen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:11:25 #137
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69861170
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:56 schreef Pie.er het volgende:
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:05 schreef chevere het volgende:

De tegenovergestelde wanden bevinden zich dan 300.000km t.o.v. elkaar. Dit is een tijdsverschil van 1sec.

Het centruk van de bol is ""slechts" 150.000km van de wand gelegen. Dit zou ik dan een tijdsverschil van 1/2 sec noemen.
Ik stel me een vol voor met een diameter van 300.000 km. Als de lichtsnelheid 300.000 km/s is, dan concludeer ik daaruit dat dit overeenkomt met een tijdsverschil van 1 seconde. Dat snap ik.
Wat ik niet snap: hoe is dit een reactie op mijn post? Ik vraag je om wat duidelijker te definiëren wat een persoonlijke Euclidische ruimte is. En ik gaf al aan dat "een verzameling tijdsverschillen" niet klopt. Dan hoef je niet te laten zien dat "een verzameling tijdsverschillen" iets met een ruimte te maken heeft. Een bakker is toch ook niet gelijk aan een brood, ook al hebben ze veel met elkaar te maken?
pi_69861439
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:05 schreef chevere het volgende:

Dus nu druk je afstanden uit in tijd.

Hoe druk je dan tijden en snelheden uit?
Stel, ik rijd van Amsterdam naar Utrecht. Dat is 40km, maar jij noemt dat 40/300000 = 0.0001333 sec?
Ik rijd met een snelheid van 50 km/u.
Jij zult dat wel 50/300000 = 0.0001666 sec/sec = 0.0001666 [dimensieloos getal] noemen?
Nu komt er een raket voorbij vliegen op 95% van de lichtsnelheid. Hoe snel zie ik zijn klok lopen?

Vind je dit nu zelf erg zinnig?

Maar beantwoord anders eerst eens Pie.er's vraag, want iets zegt me dat er nog wat schort aan je begrip van euclidische ruimtes.
pi_69861451
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:11 schreef Pie.er het volgende:

[..]

[..]

Ik stel me een vol voor met een diameter van 300.000 km. Als de lichtsnelheid 300.000 km/s is, dan concludeer ik daaruit dat dit overeenkomt met een tijdsverschil van 1 seconde. Dat snap ik.
Wat ik niet snap: hoe is dit een reactie op mijn post? Ik vraag je om wat duidelijker te definiëren wat een persoonlijke Euclidische ruimte is. En ik gaf al aan dat "een verzameling tijdsverschillen" niet klopt. Dan hoef je niet te laten zien dat "een verzameling tijdsverschillen" iets met een ruimte te maken heeft. Een bakker is toch ook niet gelijk aan een brood, ook al hebben ze veel met elkaar te maken?
Iedereen bevindt zich op zijn eigen tijd en plaats in die Euclidische ruimte. Wat voor mij "nu" is, is voor jou op een andere plaats "nu". En dit "nu" vertrijkt met een bepaalde snelheid. Dit zou ik de snelheid van tijd willen noemen, en ik weet dat de tijd in secondes gaat.

Maar zou je kunnen spreken over een aantal hoeveelheden "heden" die zich in een seconde bevinden?
Wat is de defenitie van een absoluut heden?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:20:19 #140
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69861528
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:18 schreef chevere het volgende:

[..]

Iedereen bevindt zich op zijn eigen tijd en plaats in die Euclidische ruimte. Wat voor mij "nu" is, is voor jou op een andere plaats "nu". En dit "nu" vertrijkt met een bepaalde snelheid. Dit zou ik de snelheid van tijd willen noemen, en ik weet dat de tijd in secondes gaat.

Maar zou je kunnen spreken over een aantal hoeveelheden "heden" die zich in een seconde bevinden?
Wat is een persoonlijke Euclidische ruimte?

(sorry moderators, maar ik probeer even uit hoe ik Ruud een vraag kan laten beantwoorden)
pi_69861546
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:18 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Dus nu druk je afstanden uit in tijd.

Hoe druk je dan tijden en snelheden uit?
Stel, ik rijd van Amsterdam naar Utrecht. Dat is 40km, maar jij noemt dat 40/300000 = 0.0001333 sec?
Ik rijd met een snelheid van 50 km/u.
Jij zult dat wel 50/300000 = 0.0001666 sec/sec = 0.0001666 [dimensieloos getal] noemen?
Nu komt er een raket voorbij vliegen op 95% van de lichtsnelheid. Hoe snel zie ik zijn klok lopen?

Vind je dit nu zelf erg zinnig?

Maar beantwoord anders eerst eens Pie.er's vraag, want iets zegt me dat er nog wat schort aan je begrip van euclidische ruimtes.

De minimale tijd tussen een afstand van 300.000km zou ik op 1sec willen stellen.
Daarna kun je zelf bepalen of je die weg wel ogf niet aflegd.

Als jij er 2 jaar over doet om van amsterdam naar Den Haag te reizen, dan is dat een tijdsverschil van 2 jaar.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:21:12 #142
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69861562
quote:

Je begint volstrekt onbegrijpelijk te worden.
pi_69861739
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:20 schreef Pie.er het volgende:

[..]

(sorry moderators, maar ik probeer even uit hoe ik Ruud een vraag kan laten beantwoorden)
Dat is je eigen heden waarvandaan jij de werkleijkheid waarneemt.
pi_69861762
quote:

[..]

de snelheid van tijd lijkt me redelijk ondefinieerbaar, aangezien snelheid gedefinieerd wordt als afstand over tijd. een seconde is niet meer dan een afspraak, een tijdseenheid, maar heeft an sich weer niets met snelheid te maken.
pi_69861862
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:26 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

de snelheid van tijd lijkt me redelijk ondefinieerbaar, aangezien snelheid gedefinieerd wordt als afstand over tijd.
Dat ligt wat subtieler. Je hebt namelijk verschillende soorten tijd in de RT: coordinatentijd en eigentijd. Een positie 4-vector kun je schrijven als {c*t,x,y,z}. Hieraan kun je een 4-snelheid koppelen, door deze {c*t,x,y,z} te differentieren naar de eigentijd.

De eerste component daarvan kun je als "snelheid van de tijd" zien; de eigentijd is gerelateerd aan de coordinatentijd via de Lorentzfactor gamma.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:31:07 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69861948
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:26 schreef chevere het volgende:

[..]

En hoe precies is dat Euclidisch te noemen? En hoe is dat precies te definiëren?
pi_69862019
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:26 schreef chevere het volgende:
Bedoel je hetzelfde als wat in de RT 'inertiaalstelsel' heet? Of nog wat hocus pocus erbij?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:36:01 #148
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69862142
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
de snelheid van tijd lijkt me redelijk ondefinieerbaar, aangezien snelheid gedefinieerd wordt als afstand over tijd. een seconde is niet meer dan een afspraak, een tijdseenheid, maar heeft an sich weer niets met snelheid te maken.
Dit valt best mee hoor. In het normale taalgebruik is snelheid niet altijd afstand over tijd, denk bijvoorbeeld aan typesnelheid. Ik zal eens proberen om een beetje een zinnige definitie voor snelheid van tijd te geven.
Ik noem mijn eigentijd t. Van een voorwerp X neem ik een tijdsverloop waar, denk aan tijdsdilatie. De tijdsdilatie van voorwerp X die ik op mijn eigentijd t waarneem noem ik T(t). T is hier dus dimensieloos.
De snelheid van de tijd van X is nu te definiëren als 1/T(t). Dit komt overeen met wat je intuïtief onder snelheid van tijd zou kunnen verstaan: als ik zeg dat de snelheid van de tijd van X hoog is, dan zie ik zijn seconden heel snel voorbijgaan.

Met deze simpele definitie (die vast al ooit door iemand anders gegeven is met een andere naam, vraag Haushofer maar) is de snelheid van je eigen tijd altijd 1. Ook wel uit te drukken als 1 seconde per seconde.
pi_69862525
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ligt wat subtieler. Je hebt namelijk verschillende soorten tijd in de RT: coordinatentijd en eigentijd. Een positie 4-vector kun je schrijven als {c*t,x,y,z}. Hieraan kun je een 4-snelheid koppelen, door deze {c*t,x,y,z} te differentieren naar de eigentijd.

De eerste component daarvan kun je als "snelheid van de tijd" zien; de eigentijd is gerelateerd aan de coordinatentijd via de Lorentzfactor gamma.

En betreffende de discussie hier waren we er iets eerder achter gekomen dat het punt waar (c*t,x,y,z)
elkaar kruisen 0 dimenionaal is, en ook helemaal geen afmetning heeft.
pi_69862607
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:46 schreef chevere het volgende:
En betreffende de discussie hier waren we er iets eerder achter gekomen dat het punt waar (c*t,x,y,z)
Dat schijnt wel vaker voor te komen, bij een punt
  dinsdag 9 juni 2009 @ 15:05:28 #151
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69863247
quote:

[..]

Is dat vergelijkbaar met het punt waarop jij elkaar kruist?
pi_70071688
Σημεῖόν ἐστιν, οὗ μέρος οὐθέν.

(Euclides)
pi_70080486
tvp
GO LANCE !!!
pi_70080536
Een punt, dat is datgene wat je achter een langdradig gesprek zet wat waarschijnlijk nergens toe zal leiden. Of was die grap al gemaakt?
pi_70082075
Daar heb je een punt.
GO LANCE !!!
pi_70083163
quote:

[..]

Goh het is een punt, dus? Jouw reacties zijn meestal een beetje in de zin van;

Oh dat is niet waar, want 1+1 =2, ONTKEN DAT MAAR, ZIE JE WEL DAT IK GELIJK HEB. IK ZEG NET IETS DAT KLOPT, DUS IK HEB GELIJK IN DEZE REACTIE.
pi_70297545
Als jij je het niet kan voorstellen kan het ook niet waar zijn he chevere? Best lastig als je een onwaarschijnlijk beperkt voorstellingsvermogen hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')