abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72767529
Oh, volgens google is het tarwemeel, top!
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:21:48 #202
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72767596
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:16 schreef Bob. het volgende:
Ik wil vanavond pannenkoeken maken, maar ik wist niet zeker wat nou gewoon bloem was. Dus nu heb ik "Hvede Mel" gekocht, voor de mensen die Deens kunnen onder ons: gaat het daar mee lukken?
Ja hoor, dat gaat prima lukken

Ze houden hier trouwens wel van wat zoets in het beslag, terwijl ik het beslag met alleen melk, meel, eieren en een beetje zout maak. M'n vriendin maakt het met wat suiker erdoorheen, ook lekker
Hmm, krijg ineens zin in pannekoeken!

@TallMan
Als je het wilt weten, mag je het gewoon oko vragen hoor of vind je het leuk om in registers te graven?
Oh, en dat met m'n schoonzus gaat niet door. Maar gisteren zijn er 2 mensen langs geweest die ons huis wel willen huren... ze wonen nu in een flatje op 100meter afstand... ze willen een tuin dus die kunnen het eventueel vanaf 15 oktober overnemen, scheelt ons een maand huur!
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:23:06 #203
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72767644
quote:
Pandekager er en ret som tilberedes i en stegepande. De mest normale ingredienser er hvedemel, salt, mælk og æg. I Danmark nyder vi tranditionelt pandekagen med sukker, kanel, syltetøj og flormelis.
Even voor google translate levert op
quote:
pannenkoeken is een recht dat wordt bereid in een koekepan. De meest gebruikelijke ingrediënten zijn tarwe meel, zout, melk en eieren. In Denemarken zijn we genieten tranditionelt pannenkoek met suiker, kaneel, jam en poedersuiker.
Lijkt me dat het wel gaat lukken ja

@draz. Ik graaf graag.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_72767934
Mooi, ik heb echt zin in pannenkoeken. Eigenlijk in poffertjes, maar ik heb geen poffertjes pan. Al kwam ik laatst wel een kraampje met Nederland eten tegen en daar maakten ze poffertjes.
pi_72768007
edit: excuus verkeerde topic
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:41:33 #206
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72768226
Ik heb hier een æbleskiver pan. Je kunt em komen lenen. Denk wel dat je dan nogal laat eet.
pi_72768278
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:41 schreef TallMan het volgende:
Ik heb hier een æbleskiver pan. Je kunt em komen lenen. Denk wel dat je dan nogal laat eet.
Oh, dat ziet er best lekker uit, die Æbleskiver.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:44:29 #208
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72768315
Heel traditioneel om die dingen de vier zondagen voor kerst te eten.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:55:08 #209
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72768693
Æbleskiver

Eigenlijk gewoon poffertjes in bal-vorm, maar wat zoeter imo... erg lekker!
Bij ons worden ze niet alleen die 4 zondagen gegeten
  dinsdag 15 september 2009 @ 16:00:53 #210
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72768915
Zet de pan maar op, ik kom eraan
pi_72769025
Æbleskiver meet?
  dinsdag 15 september 2009 @ 17:12:56 #212
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72771489
Noem eens een tijd en een plaats. Vanuit Sønderjylland helemaal naar Kbh voor æbleskiver is een beetje duur (vliegtuig 1231 dkk en 1,5 uur onderweg, trein 700 dkk en 7 uur onderweg). Iets centraler graag
pi_72779321
Als ik er nog een biertje bij stop kan het vast wel uit toch?
pi_72780141
Oh trouwens, nog eens proberen:

Entetid (Heb je bij de dokter) - Euh, een afspraak? Of bedoel je een voorwerp bij de dokter?
Lastbil - bil is al langsgeweest, ff spieken en doordenken - vrachtwagen
Lys - Heeft twee betekenissen, wel met elkaar te maken, de ene geeft de andere - zon en licht?
Uoverensstemmelse - iets met overeenstemmen? Ja, maar dan niet - niet overeenstemmend?
Tæppe - Hier zit je er ook dichtbij, maar ook anders - is dit dan kleed?
Tapet - Tapijt? Geen idee! Je zit er dichtbij, maar dan op een andere manier - euhh, is het wel iets voor op de vloer?
Penge - bij pinautomaten staat hier altijd pengeautomat o.i.d dus het zal wel pinnen zijn? Nope, niet het middel maar het doel - geld!
Punge - Je doet er iets in zodat het niet rammelt in je broekzak - portemonnee
Forslag - aanbieding! Zou ik zo niet vertalen. Doe nog eens een ... - voorstel? (ik dacht toch echt dat ik forslag op de ruit van winkels heb zien staan, maar dat zal ik wel verkeerd onthouden hebben.)
Hemmelighed Ja, dit kan ik je echt niet vertellen - Geen idee.

Oh boy.
  woensdag 16 september 2009 @ 01:41:25 #215
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72791279
@happy, ik drink niet Enne net een dure service aan de auto gehad dus ik denk niet dat het uitkomt.

@Bob.
Op de trein moet je ook 'vente'
vrachtwagen is goed
licht klopt, het fysieke object is echter gezellig met een schattig vlammetje
uoverenstemmelse zo ik gewoon een verschil van mening noemen, maar het hangt dus van de context af, precies gezien is het idd niet overeenstemmend..
tæppe is kleed, zowel vloerbedekking (gulvtæppe) als een tapijtje
tapet gaat op andere oppervlaktes van je kamer
penge is idd geld
pung heb je ook goed
ik ben het toch eens met je voorstel.
Hemmelighed. Deze houd ik toch echt 'geheim'
pi_72838361
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:41 schreef TallMan het volgende:
Deense poffertjes? (Of moet ik "poffers" zeggen? )

Zijn die net zo lekker?
 FR
  donderdag 17 september 2009 @ 14:29:55 #217
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72839394
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:57 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Deense poffertjes? (Of moet ik "poffers" zeggen? )

Zijn die net zo lekker?
Wat denk jij?
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:55 schreef Draz het volgende:
Æbleskiver
Ja dus.

Overigens wel opletten want ze worden ook genuttigd met pruimen erin. Dat hoeft voor mij dan weer niet.
pi_72893919
Hallo allemaal! Ik ben een enthousiast DK-ganger, ben bezig met het leren van de taal, die op de uitspraak na een stuk makkelijker is dan 'ie lijkt.

Het land heb ik leren kennen doordat een vriend van mij hier drie Deense vrienden kon laten logeren, hij heeft ze vervolgens gedropt en is erg ziek geworden waardoor die gasten en ik een hele week met elkaar hebben opgetrokken. Ze hebben me daarna uitgenodigd om mee terug te gaan en we zijn de zondag daarop met de auto naar Kopenhagen gereden. Ik kom nu regelmatig daar (ben er 12 keer geweest in twee jaar tijd) en zij komen regelmatig hier. Eén van mijn vrienden daar heeft een relatie met een van mijn beste vriendinnen hier en die zie ik dus iedere vier weken

Vanaf de eerste keer dat ik er geweest ben hebben het land en de mensen mijn hart gestolen en wil ik er gaan wonen en werken. Ik kan direct bij vrienden intrekken als het moet maar er moeten nog veel zaken in Nederland afgehandeld worden voordat ik vertrek. Het land loopt niet weg en het economische tij voor een baan is ook niet al te prettig en als het aantrekt heeft een van mijn beste vrienden daar genoeg investeerders om zijn spel Dawntide af te maken zodat ik de servers kan gaan beheren.

Hoeveel mensen hier hebben al eens oud en nieuw in Denemarken gevierd? Ik nu twee keer en ga het dit jaar weer in København vieren, geweldig om te zien dat ze Dinner for One om 10 voor 12 instarten op DR1 en daarna direct overschakelen naar Rådhuspladsen voor het vuurwerk.
I'd love to see things from your point of view but I can't get my head that far up my ass. Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig
pi_72894099
quote:
Op woensdag 16 september 2009 01:41 schreef TallMan het volgende:
uoverenstemmelse zo ik gewoon een verschil van mening noemen, maar het hangt dus van de context af, precies gezien is het idd niet overeenstemmend..
Daar ben ik het mee eens.
I'd love to see things from your point of view but I can't get my head that far up my ass. Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig
  donderdag 24 september 2009 @ 10:50:37 #220
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73063098
Ik ga sinds ik in 2006 naar DK ben verhuisd dit jaar oud en nieuw hier vieren. De afgelopen jaren telkens op skivakantie geweest rond oud en nieuw. Voor ik emigreerde ook een paar keer oud en nieuw in Denemarken gevierd. Maargoed, ik zit hier in Sønderjylland een stuk rustiger dan ik toendertijd in Nederland zat. In Kopenhagen zal ik het niet snel gaan vieren.

Bob. Hoe staat het met je kennis van het Deens? Al een beetje aan het bijleren, ga je misschien binnenkort mij en Draz overhoringslijstjes voorleggen?
pi_73111171
Nou ik heb de les Deens deze week geskipt omdat ik naar een concert in Tivoli wilde. En de komende week zijn er vriendinnen op bezoek als het is, maar ik ga denk ik vragen of ik ze mee mag nemen, vinden ze vast wel grappig.

EN! Vanaf vandaag ben ik legaal, mijn residence permit is binnen.
pi_73111379
En weten jullie hoe het zit met gezondheidszorg en dekking? Want de vrouw in de townhall zei wel dat ik binnenkort een ziektekosten kaart krijg, maar wat ik daar precies mee kan weet ik niet..

Want ik zou heel graag naar een fysio willen, maar ik heb geen zin om daar fortuinen voor te moeten ophoesten.
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:48:22 #223
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73124022
Behandeling door een fysio met een vergoeding (zo'n 40%) van de sygesikring kan alleen bij doorverwijzing door een dokter. (Vertaling)

Ik moest bij het inschrijven in de gemeente een dokterspraktijk kiezen. Neem aan dat jij dat ook moest. Dan dus een afspraak bij de dokter maken en daar een doorverwijzing krijgen. Doktersbezoek is als ik het me goed herinner geheel gedekt.
pi_73169582
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:06 schreef Manu82 het volgende:

[..]
Omdat hij hier ook kwam buurten, breng ik jullie even op de hoogte van het slechte nieuws:
Manu82 blijkt ditmaal wel aan een héél verre reis te zijn begonnen.....

Hier vind je zijn afscheidstopic:
[IM] Manu, deze is voor jou.
 FR
pi_73170762
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:48 schreef TallMan het volgende:
Behandeling door een fysio met een vergoeding (zo'n 40%) van de sygesikring kan alleen bij doorverwijzing door een dokter. (Vertaling)

Ik moest bij het inschrijven in de gemeente een dokterspraktijk kiezen. Neem aan dat jij dat ook moest. Dan dus een afspraak bij de dokter maken en daar een doorverwijzing krijgen. Doktersbezoek is als ik het me goed herinner geheel gedekt.
Dat had ik ook gehoord ja, dat ik een huisarts uit zou moeten kiezen. Maar daar heeft de vrouw in het gemeentehuis niks over gezegd.. Maar ik krijg nog een pas thuisgestuurd, misschien zit daar het adres van mijn huisarts bij?

En 40% vergoed dus.. thanks voor de info!
  maandag 28 september 2009 @ 10:14:17 #226
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73173770
Op mijn sygesikringsbevis staat mijn huisarts vernoemd. Kijk maar wat er op de jouwe staat als ie binnen is.
pi_73391754
Jup, zal daar eerst maar eens op wachten!

En ik heb vanavond weer Deense les en nu moet ik een presentatie geven over wat ik volgende week ga doen. Aaah. Dat kan ik nog heulemaal niet.
  maandag 5 oktober 2009 @ 15:13:07 #228
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73392204
De makkelijke oplossing 'ingenting' zeggen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 15:38:08 #229
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_73393077
Slap af!

Maar dan niet in het Nederlands zeggen

Det skal nok gå.

Afgelopen zaterdag heerlijk Deens avondje hygge. In ons nieuwe huis, op de sofa, goede film, brandovn aan, buiten stormde het, katten erbij... kan niet beter!

Alhoewel... zondag kwam ik erachter dat we de æbleskiver vergeten waren klaar te maken
pi_73393247
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 15:13 schreef TallMan het volgende:
De makkelijke oplossing 'ingenting' zeggen.
Hehe. Maar ik weet ook helemaal niet wat ik ga doen volgende week, al mochten we ook best liegen als het maar goed Deens was, dus ik verzin wel wat toffe avonturen.

En betekend hyggelig eigenlijk niet gewoon gezelligheid in het Nederlands?
  maandag 5 oktober 2009 @ 15:44:22 #231
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73393304
Ah, niet de hygge van het moedertje die je bedoelt

Ow, en die æbleskiver, onvergefelijk natuurlijk.
  maandag 5 oktober 2009 @ 15:49:11 #232
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_73393478
Ved jeg godt

Schaam me ook diep. Maar om het goed te maken eet ik ze vanavond dan wel op!
Ennuh, we weten over 9 maanden wel welke versie van hygge het was

(noteer je 05.07.2010 in je agenda om het hier aan me te vragen?)

@Bob
Ja, je kunt het goed vergelijken met gezellig/gezelligheid. En cozy/coziness in het Engels.
pi_73395186
In zag wel diepvries æbleskiver vandaag, misschien moet ik die eens eten bij gebrek aan een pan om ze zelfs te maken.

En als ik zeg dat ik met mijn "venine" naar Stockholm ga, zeg ik dan dat het gewoon een vriendin is, of gaat het dan klinken alsof ik lesbisch ben?
pi_73406956
Jaaa het is zover! Ik ga een paar maandjes naar Denemarken, hoera! Ik ben er vanaf eind november/begin december en ik kan niet wachten!! Hoop dat ik geen problemen krijg met het vinden van een baantje, maar dat zal vast niet.

Wisten jullie trouwens dat Norwegian weer redelijk goedkoop vliegt op Amsterdam? Vroeger deed Sterling dat, maar die zijn ermee gekapt, nu Norwegian dus voor nog minder.
pi_73407455
Ooh inderdaad, 29 euro voor een enkeltje. Nu wordt het toch wel verleidelijk, ik wilde terug gaan met de trein omdat ik dan zoveel bagage mee kan sleuren als ik wil, maar misschien ga ik nu mijn vriendinnen die op bezoek komen wel als pakezeltje gebruiken. Scheelt toch heel wat uren!

Waarom heb jij eigenlijk besloten naar Denemarken te gaan?
  maandag 5 oktober 2009 @ 21:51:06 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73407510
@Draz, heb nog geen kalender voor 2010

@Bob. Dat mag je rustig zeggen alhoewel veninde beter klinkt.

@Lotte. gefeliciteerd. Waar ga je heen en wat voor werk ga je zoeken? En al die vliegtuigen, dat hou ik niet in de gaten, is voor mij langzamer dan in de auto stappen en naar Nederland rijden.
pi_73408468
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 21:49 schreef Bob. het volgende:
Ooh inderdaad, 29 euro voor een enkeltje. Nu wordt het toch wel verleidelijk, ik wilde terug gaan met de trein omdat ik dan zoveel bagage mee kan sleuren als ik wil, maar misschien ga ik nu mijn vriendinnen die op bezoek komen wel als pakezeltje gebruiken. Scheelt toch heel wat uren!

Waarom heb jij eigenlijk besloten naar Denemarken te gaan?
Die trein die duurt zooooo lang Vind 't echt niet te doen. Zeker niet rechtop zittend, en de slaapplekken zijn nu dus duurder dan t vliegtuig! Ik heb besloten om naar Denemarken te gaan, omdat ik van Denemarken houd. Dat is echt de enige reden. Het heeft mijn hart gestolen
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 21:51 schreef TallMan het volgende:

@Lotte. gefeliciteerd. Waar ga je heen en wat voor werk ga je zoeken? En al die vliegtuigen, dat hou ik niet in de gaten, is voor mij langzamer dan in de auto stappen en naar Nederland rijden.
Dankjewel! Ik ga naar Kopenhagen en ik wil 'simpel' werk zoeken, barkeepster of serveerster of vrouwtje-op-de-houten-achtbaan-stoel in Tivoli haha! Heb hier in NL geen studie afgemaakt en ben dat voorlopig ook nog niet van plan. Gelukkig is mn Deens redelijk Het enige probleem is dat het natuurlijk niet zo aantrekkelijk is om iemand voor zo'n korte periode aan te nemen, maar goed, dat -hoef- ik natuurlijk niet te vertellen.

Ik vond naar DK rijden ook heel fijn, maar ik heb helaas geen eigen auto en ben dus afhankelijk van dit soort alternatieven. Ben daarom blij dat KLM (met prijzen vanaf 400 euro) niet meer de enige is.
pi_73408910
Een betere reden dan ergens heen gaan omdat je van het land houdt is er niet lijkt me. Tof! Maar hoe heb je Denemarken dan leren kennen? Vakanties of ken je hier mensen? Want in een paar vakantie leer je niet zomaar Deens lijkt me.
pi_73409492
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 22:23 schreef Bob. het volgende:
Een betere reden dan ergens heen gaan omdat je van het land houdt is er niet lijkt me. Tof! Maar hoe heb je Denemarken dan leren kennen? Vakanties of ken je hier mensen? Want in een paar vakantie leer je niet zomaar Deens lijkt me.
Ik ging een keer naar een concert in Tivoli (ja ik kwam naar Denemarken speciaal voor dat concert) en ik was meteen verliefd. En ik zei dat ik nog nooit een studie heb -afgemaakt-, ben er wel een aantal begonnen, waaronder Scandinavistiek Ik ben al redelijk snel gestopt, maar had wel de smaak van 't Deens te pakken, dus ik ben lekker verder gaan lullen in 't Deens. Kan mezelf aardig redden
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 00:14:02 #240
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73412695
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 22:12 schreef Lotte. het volgende:

Ik vond naar DK rijden ook heel fijn, maar ik heb helaas geen eigen auto en ben dus afhankelijk van dit soort alternatieven. Ben daarom blij dat KLM (met prijzen vanaf 400 euro) niet meer de enige is.
Sja, ik heb wel een auto en vanuit Sønderjylland doe ik er denk ik langer over om naar het vliegveld te gaan, inchecken, vliegen, bagage halen, trein naar Tilburg (kom ik dus vandaan) dan de 6,5/7 uur die het kost om te rijden. Goed, heen en weer kost me een 125-150 euro benzine maar ik kan wel meenemen wat ik wil. Op de terugweg dus een hele berg met zakken roast chicken and thyme chips van lays, die kosten per zak een hoop minder dan de gemiddelde zak chips hier.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 09:40:29 #241
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_73416721
Gefeliciteerd en welkom Lotte

Scheelt dat je al wat Deens kan. De Denen zijn erg dankbaar als je laat zien dat je hun taal aan het leren bent, want ze vergelijken het veel met de mensen (en hun prins) die het niet doen en dat is dus positief voor jou.
Norwegian vliegt inderdaad nu ook tussen A'dam en København, maar alleen (laat) in de avond, dat moet wel uitkomen. KLM vliegt 4 of 5x per dag, en hebben ook wel vluchten voor maar 200euro. Neemt niet weg dat Norwegian goedkoper is.
pi_73427680
Deens kunnen zou inderdaad handig zijn, waarom sturen de mensen van de gemeente me alsmaar brieven in het Deens? Als er iemand is die zou moeten weten dat ik hier pas net ben zijn zij het wel, pff.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 09:19:15 #243
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_73447941
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 16:19 schreef Bob. het volgende:
Deens kunnen zou inderdaad handig zijn, waarom sturen de mensen van de gemeente me alsmaar brieven in het Deens? Als er iemand is die zou moeten weten dat ik hier pas net ben zijn zij het wel, pff.
Stel geen hoge verwachten van de gemeente(s).
Ik heb ondertussen een hele lijst van slechte ervaringen met ze. Gefrustreerde mensen, vertraagde post, mega-onduidelijke brieven, etcetera.

Bv. voor de nieuwe school van m'n 'stiefdochter' (blijf het een raar woord vinden). Meerdere maanden geleden een verzoek ingediend. De papieren van onze oude gemeente (Rødovre) zouden doorgestuurd moeten worden naar onze nieuwe (Faxe). Een maand voor onze verhuizing was dat nog niet gebeurd. Toen zouden ze het opsturen. Twee weken voor onze verhuizing was niks ontvangen bij de nieuwe gemeente. Weer opnieuw gevraagd, hebben ze toegezegd het te sturen, maar ondertussen was er nog steeds niks ontvangen. En nu hebben we eindelijk de toezegging dat ze een plaats krijgt, en dat het allemaal formeel is. Maar je moet er zo vreselijk veel achteraan gaan... heel frustrerend.
pi_73530962
Mijn ervaringen met de deense overheid is prima, skat kommune enz.

In ieder geval aanzienlijk beter dan in nl, ik praat vanuit een zakelijk als wel een privé situatie
nothing will change without a rebel
pi_73565796
Ik heb voor het eerst æbleskiver gehad!
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:54:15 #246
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73577224
En en en..... Wat vond je ervan ? Waren ze met of zonder vulling? Wat had je erbij?
pi_73577429
Ehmm, er zat appel in, maar dat lijkt me vrij standaard? En ik had er jam en poedersuiker bij!
En ik kreeg ze nog graties ook van de verkoper omdat ik het goed uitsprak.

En ze waren lekker, een beetje als als mini-oliebollen met appel.
  zondag 11 oktober 2009 @ 21:40:42 #248
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73590718
De enige æbleskiver die ik tegen ben gekomen hebben of geen vulling gehad of een pruim als vulling.

Volgens wikipedia:
quote:
They were traditionally cooked with bits of apple (æble) or applesauce inside but these ingredients are very rarely included in modern Danish forms of the dish.
pi_73591845
Echt? De Tivoli man zei dat er appel in zat en dat dat zo hoorde.
  zondag 11 oktober 2009 @ 22:22:58 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73593562
Traditioneel hoort het, het gebeurt gewoon niet zoveel meer. Goed te horen dat het smaakte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')