quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:00 schreef Ireth het volgende:
[..]
De eerste de beste die mijn kind durft te slaan buiten (als volwassen redelijk opgevoed persoon dus) hoeft echt geen politie aan de deur te verwachten. Die kan de familie gaan trakteren op natte cake en slappe koffie na een afscheidsceremonie.
Uit onmacht en schrik uithalen is iets anders dan een kind bewust afstraffen. Ik lees hierboven allerlei stoere uitspraken over dat men dan wel even uithaalt als blablabla. In dat geval haal ik dan idd ook even uit alleen dan goed.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:11 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dus als jouw kind iets bijzonder onbehoorlijks doet (zoals een fiets kapot schoppen of krassen in een auto) en degene die dat ziet (of het slachtoffer zelf) geeft uit schrik en onmacht een tik op de wang, dan moet die ander maar dood, toevallig omdat het jouw kind is? En niet gaan beginnen over dat je zo'n gezellig, lief kind hebt, want je weet dat ieder kind dingen doet die niet mogen.
ok, dan snap ik het inderdaad beterquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:19 schreef Ireth het volgende:
[..]
Uit onmacht en schrik uithalen is iets anders dan een kind bewust afstraffen. Ik lees hierboven allerlei stoere uitspraken over dat men dan wel even uithaalt als blablabla. In dat geval haal ik dan idd ook even uit alleen dan goed.
Of het geoorloofd is denk ik niet, ouders kunnen je dan volgens mij tenslotte wel aanklagen wegens mishandeling. Of het begrijpelijk is denk ik wel, denk dat ik in zo'n situatie ook als eerste reactie uit zal halen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:24 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
ok, dan snap ik het inderdaad beter
De vraag die ik stel gaat eigenlijk niet over je eigen kinderen of over lieve kinderen die iets stouts doen, maar over rondscharrelde rotjochies die op hun vrije woensdagmiddag bewust mensen uitschelden, schopbewegingen maken of dingen jatten. Is het geoorloofd uit te halen naar zo'n jochie? Stel dat ik een topic open dat ik van mijn fiets getrokken ben en ik dat jochie een flinke pak rammel heb gegeven (geen blijvend letsel, maar gewoon een goede tik), zou iedereen het met mij eens zijn of was ik dan een barbaar?
Als het vreemde kinderen zijn, weten ze je toch niet te wonen. Kun je het ook nog gewoon ontkennen. Gebeurt andersom ook, toch?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:31 schreef Ireth het volgende:
[..]
Of het geoorloofd is denk ik niet, ouders kunnen je dan volgens mij tenslotte wel aanklagen wegens mishandeling. Of het begrijpelijk is denk ik wel, denk dat ik in zo'n situatie ook als eerste reactie uit zal halen.
Dat is theoretisch gezien een opvoedkundig zéér verantwoorde visie die helaas de meest marginale toepasbaarheid in de praktijk ontbeert.quote:Op maandag 1 juni 2009 20:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies wat ik zou doen, je hebt netjes van andermans kind af te blijven... Als mijn dochter iets uitvreet dat niet in de haak is, dan kun je bij mij verhaal komen halen. Ik bepaal vervolgens wat de gevolgen zijn van haar actie, niet jij...
Hoe dan? Hoe meld ik dat als ik niet weet waar je woont?quote:Op maandag 1 juni 2009 20:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus volgens jou is een lel geven het enige dat dan werkt? Het spijt me hoor, maar daar ben ik het niet mee eens... En ik zou het ook erg prettig vinden om het te weten als mijn dochter zou schelden, want zo heb ik haar niet opgevoed en dat gedrag wordt dus ook niet geaccepteerd hier.
En denken dat je met ieder kind rustig de discussie aan kunt gaan is in mijn ogen opvoedkundige onkunde.quote:Slaan is in mijn ogen pure onmacht...
Ik kan het misschien nog wel begrijpen dat je zo zou reageren, maar ik denk dat het kind daar ook niets van leert. Ja, hooguit nog verelender worden en harder rennen om te zorgen dat ie niet gepakt wordt de volgende keer.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:24 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
ok, dan snap ik het inderdaad beter
De vraag die ik stel gaat eigenlijk niet over je eigen kinderen of over lieve kinderen die iets stouts doen, maar over rondscharrelde rotjochies die op hun vrije woensdagmiddag bewust mensen uitschelden, schopbewegingen maken of dingen jatten. Is het geoorloofd uit te halen naar zo'n jochie? Stel dat ik een topic open dat ik van mijn fiets getrokken ben en ik dat jochie een flinke pak rammel heb gegeven (geen blijvend letsel, maar gewoon een goede tik), zou iedereen het met mij eens zijn of was ik dan een barbaar?
Prima, maar dan nog ben ik de aangewezen persoon om mijn kind te conditioneren, niet jij.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Hoe dan? Hoe meld ik dat als ik niet weet waar je woont?
[..]
En denken dat je met ieder kind rustig de discussie aan kunt gaan is in mijn ogen opvoedkundige onkunde.
De meningen zijn dus verdeeld.
Natuurlijk moet het niet iets zijn dat als normaal wordt beschouwd. Maar er zijn situaties waarin conditionering belangrijker is dan jouw moederlijke liefde.
Uit ervaring weet ik dat het staat of valt met de steun van de politie. Waar ik nu woon zit een erg betrokken wijkagent die een maand geleden direct na een incident waarbij kinderen aangevallen waren door een (losgeslagen idioot van een) man alle betrokkenen wist te vinden en de rust wist te bewaren.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Prima, maar dan nog ben ik de aangewezen persoon om mijn kind te conditioneren, niet jij.
Overigens verwacht ik niet dat de politie 20 man op de 'zaak' zet, ik verwacht dat de wijkagent doet waar hij voor aangenomen is. Dus zowel voor jou als mij zorgen dat het leefbaar blijft, door vervelende rotkinderen op hun nummer te zetten en eventueel hun ouders in te lichten. Een goede wijkagent weet namelijk wel waar ze wonen. En daarnaast ervoor te zorgen dat agressievelingen zoals jij met hun tengles van andermans kinderen afblijven...
Joh dat is heel veel stoere praat, maar vooral heel weinig actie, dus vooral niet op ingaan.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:11 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dus als jouw kind iets bijzonder onbehoorlijks doet (zoals een fiets kapot schoppen of krassen in een auto) en degene die dat ziet (of het slachtoffer zelf) geeft uit schrik en onmacht een tik op de wang, dan moet die ander maar dood, toevallig omdat het jouw kind is? En niet gaan beginnen over dat je zo'n gezellig, lief kind hebt, want je weet dat ieder kind dingen doet die niet mogen.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat kinderen die een volwassene een schop verkopen thuis wat opvoeding missen. Had je kind lekker opgevoed, had je dat gezeik niet gehad.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Prima, maar dan nog ben ik de aangewezen persoon om mijn kind te conditioneren, niet jij.
Overigens verwacht ik niet dat de politie 20 man op de 'zaak' zet, ik verwacht dat de wijkagent doet waar hij voor aangenomen is. Dus zowel voor jou als mij zorgen dat het leefbaar blijft, door vervelende rotkinderen op hun nummer te zetten en eventueel hun ouders in te lichten. Een goede wijkagent weet namelijk wel waar ze wonen. En daarnaast ervoor te zorgen dat agressievelingen zoals jij met hun tengles van andermans kinderen afblijven...
Ik denk het eigenlijk ook welquote:Op zaterdag 6 juni 2009 07:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik ga er voor het gemak vanuit dat kinderen die een volwassene een schop verkopen thuis wat opvoeding missen. Had je kind lekker opgevoed, had je dat gezeik niet gehad.
Toch?
(Puur hypothetisch natuurlijk)
Of je leest even verder hoe ik iets bedoeld hadquote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:41 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Joh dat is heel veel stoere praat, maar vooral heel weinig actie, dus vooral niet op ingaan.
Allereerst jammer en onwijs balen dat je zulke buren of buurtgenoten hebt waar je zo'n last van hebt. Weet je, ik heb het met een collega gehad over zulk soort lui en wat je er mee zou moeten doen. Het probleem is, is dat je probeert te redeneren met dit soort lui, maar eigenlijk dit niet moet doen. Je moet eigenlijk in hun taal praten en dat is gewoon terugblaffen en doen wat zij doen. Een collega heeft een verslaafde buurman en is wel eens fysiek bedreigd, maar genoemde collega is een Universitair Docent en is niet van het fysieke, maar dat moet hij dus wel doen, want buurman zal dat dan wel snappen.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:29 schreef Janena het volgende:
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat we inderdaad eens even contact opnemen met de wijkagent (las net op de site dat dat ook al per mail kan tegenwoordig, maar ik denk dat ik even bel).
Ik denk dat mijn man morgen nog wel even langsgaat om door te geven dat er een melding bij de wijkagent komt te liggen.
Hij pakt dat meestal wat beter (lees: minder boos) aan dan ik.
Gisteravond nog even met mijn moeder aan de telefoon gezeten, die past hier elke week een keer op en die was het ook al opgevallen dat vooral de oudste sinds de winter erg op zijn hoede is buiten.
Het zou zo maar kunnen dat dat joch thuis met fysiek geweld te maken heeft. En dat ie dat op jouw kinderen op deze manier afreageert. Ik zeg dit niet om dat gedrag goed te praten, maar als je zelf de indruk hebt dat het zo is, zou ik dat in elk geval ook aan die wijkagent melden. Er moet een reden zijn waarom een 13 jarig joch zich zo gedraagt, als je die oorzaak kunt wegnemen dan lost dat waarschijnlijk ook een hoop op.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:29 schreef Janena het volgende:
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat we inderdaad eens even contact opnemen met de wijkagent (las net op de site dat dat ook al per mail kan tegenwoordig, maar ik denk dat ik even bel).
Ik denk dat mijn man morgen nog wel even langsgaat om door te geven dat er een melding bij de wijkagent komt te liggen.
Hij pakt dat meestal wat beter (lees: minder boos) aan dan ik.
Gisteravond nog even met mijn moeder aan de telefoon gezeten, die past hier elke week een keer op en die was het ook al opgevallen dat vooral de oudste sinds de winter erg op zijn hoede is buiten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |