quote:Opleiding: Op niveau natuurlijk
Als je niet van plan bent wat zinnigs bij te dragen wil ik je graag vragen om dan maar niks te zeggen.quote:
Enkele grote denkers komen toch regelmatig hier samen om het HBO te bashen, dus ik hoop dat het woord "opleiding" in de titel genoeg is om ze langs te laten komen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:55 schreef daisy_ducky het volgende:
een intellectueel volwaardige discussie
![]()
En dan plaats je dit maar in de KLAAGBAAK?
![]()
Heb je dan zeer hard over nagedacht.
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:50 schreef Biels het volgende:
Om te beginnen wil ik even duidelijk maken dat dit topic niet met de intentie is gestart om er een bashtopic van te maken
En weer een trolltopic in KLBquote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:55 schreef Biels het volgende:
Enkele grote denkers () komen toch regelmatig hier samen om het HBO te bashen, dus ik hoop dat het woord "opleiding" in de titel genoeg is om ze langs te laten komen.
Nee, dat lees je verkeerd. Ik geef aan dat ze hier komen, dus ik probeer ze te lokken onder valse voorwendselen, en hoop vervolgens dat ze blijven om bij te dragen aan de discussie op een verantwoorde manier.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:57 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
[..]
En weer een trolltopic in KLB
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat mensen als Bach en Mozart eigenlijk heel erg dom waren omdat ze zich maar op één soort muziek richtten?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:50 schreef Biels het volgende:
Om te beginnen wil ik even duidelijk maken dat dit topic niet met de intentie is gestart om er een bashtopic van te maken, liever zie ik hier wat grote denkers die er een intellectueel volwaardige discussie (sleutelwoord is argumentatie) van kunnen maken.
Verder is de titel misleidend, maar omdat ik een boefje ben laat ik het toch zo. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de breedte van iemands muzieksmaak direct samenhangt met zijn intellectuele capaciteiten. Vaak zie je dat mensen die vastgeroest zitten op een bepaald genre, denk aan de MBO ICT metalslaaf of de autodeurenuitdeukende trancefan, minder verstandelijke mogelijkheden hebben. Ik vraag mij af of dit een herkenbaar fenomeen is, of dat de op dance gefocuste HBO'er die te dom is om te poepen gewoon een incident is.
Zijn er meer mensen die dit herkennen, hier een mening over hebben of een handtekening willen?
Klacht: ik stoor mij aan mensen die zich blindstaren op 1 genre.
Ja, dat is het punt toch ook. Intellectuelen zijn muzikaal breder ontwikkeld dan de minder intellectuelen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:02 schreef Bonzai. het volgende:
Ik, intellectueel, luister wel eens trance en hardcore
Neen, immers is muziek maken iets heel anders dan je daadwerkelijke muzieksmaak. Ik neem aan dat Bach en Mozart invloeden uit allerlei soorten muziek hebben gehaald.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:01 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat mensen als Bach en Mozart eigenlijk heel erg dom waren omdat ze zich maar op één soort muziek richtten?
En wat luister jij dan zoal?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:04 schreef Stevennn het volgende:
Lol, ja al die boeren op de bouw afdelingen op de scholen waar ik op heb gezeten luisteren altijd Hardcore. Allemaal van die Masters of Hardcore jasjes aan
Tof. Ik luister klassiek, hardcore, 80's/90's en reggaequote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:04 schreef Biels het volgende:
[..]
Ja, dat is het punt toch ook. Intellectuelen zijn muzikaal breder ontwikkeld dan de minder intellectuelen.
*meldt*quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:58 schreef Biels het volgende:
[..]
Nee, dat lees je verkeerd. Ik geef aan dat ze hier komen, dus ik probeer ze te lokken onder valse voorwendselen, en hoop vervolgens dat ze blijven om bij te dragen aan de discussie op een verantwoorde manier.
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:04 schreef Stevennn het volgende:
Lol, ja al die boeren op de bouw afdelingen op de scholen waar ik op heb gezeten luisteren altijd Hardcore. Allemaal van die Masters of Hardcore jasjes aan
Grote orkesten... Is toch een heel andere tak van sport dan wat getokkel en gejengel (oftewel: het alternatief destijds)quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:01 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat mensen als Bach en Mozart eigenlijk heel erg dom waren omdat ze zich maar op één soort muziek richtten?
Uiteraard heb je de excessen als de combinatie Jordy van Loon en metal, maar ik bedoel het eigenlijk wat anders. Mensen die hier bijvoorbeeld op fok standaard "rockquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:08 schreef IJsblock het volgende:
[..]
*meldt*
Er is een bepaald verband tussen opleiding, afkomst en muzieksmaak, zo zul je een gemiddelde tokkie niet snel naar Bach horen luisteren en een metalgast zal niet snel luisteren naar Jordy Van Loon.
Eigenlijk is je klacht hierbij opgelost, dus slotje?![]()
Naar mijn mening, is de invloed van je ouders die veel luisteren naar verschillende muzieksoorten, je zelf er ook in verwikkeld wordt en er ook eerder naar gaat luisteren.
In mijn geval (MBO techniek) ben ik bijna doodgeknuppeld met Hilversum 3, de bandrecorder en elpees van mijn ouwe en daar heb ik later de invloeden toch van meegenomen in mijn latere muzieksmaak.
Ander voorbeeld is een maat van me, LTS, en doet redelijk simpel werk, luistert alleen maar naar 538 en TMF, en beperkt zich dus ook tot de muziek die erbij hoort, zijn ouders hadden nooit radio of zo aan.
Poeh,quote:
Nja, in het beroepsonderwijs heb je idd veel mensen die enkel hiphop/hardcore luisteren, maar in richtingen met 15 uur wiskunde zie je evengoed dat mensen slechts 1 iets luisteren (namelijk alles wat door stubru als "kwaliteit" wordt afgedaan)quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:04 schreef Biels het volgende:
[..]
Ja, dat is het punt toch ook. Intellectuelen zijn muzikaal breder ontwikkeld dan de minder intellectuelen.
Jammer dat je z'n OP niet hebt gelezenquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:12 schreef Triptamine het volgende:
Zonder dat ik enigszins wil generaliseren: TS heeft wel gelijk. Qua IQ/Opleiding/Denkniveau zie je echt wel het verschil tussen de mensen op een hardcoreparty of een klassiek concert
Het is niet zozeer het soort muzieksmaak dat ik wil koppelen aan een bepaald niveau, maar meer de breedte van iemands muzieksmaak. Zonder te generaliseren uiteraard, uitzonderingen zijn er altijd.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:12 schreef Triptamine het volgende:
Zonder dat ik enigszins wil generaliseren: TS heeft wel gelijk. Qua IQ/Opleiding/Denkniveau zie je echt wel het verschil tussen de mensen op een hardcoreparty of een klassiek concert
Nee idd niet zo goed als ik het nu terugleesquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:13 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Jammer dat je z'n OP niet hebt gelezen
Ach, ken beur'nquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:14 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Nee idd niet zo goed als ik het nu teruglees
Dat is niet mijn ervaring. Vertel eens meer over de achtergrond van jouw conclusies. Ga jij veel om met hoger opgeleiden die slechts 1 soort muziek luisteren?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:13 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Nja, in het beroepsonderwijs heb je idd veel mensen die enkel hiphop/hardcore luisteren, maar in richtingen met 15 uur wiskunde zie je evengoed dat mensen slechts 1 iets luisteren (namelijk alles wat door stubru als "kwaliteit" wordt afgedaan)
Zoals ik zei, uitzonderingen zijn er altijd, en het gaat niet om het soort genre, het gaat, kort door de bocht, om het aantal genres.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:17 schreef Feitosa het volgende:
Ik ken mensen met een bachelor + master die naar metal luisteren , maar ook MBO ict-ers die naar Bach luisteren.
Ligt niet aan de mate van opleiding.
Zoals ik al zei, veel hoger opgeleiden rekenen zich maar al te vaak tot het stubru-clubje. Zelf vind ik dat een zeer beperkte smaak.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:15 schreef Biels het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring. Vertel eens meer over de achtergrond van jouw conclusies. Ga jij veel om met hoger opgeleiden die slechts 1 soort muziek luisteren?
PF.... ik kreeg er suicidale neigingen van. Alle hoop vervliegt bij het lezen van die forumsquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:18 schreef jimjim1983 het volgende:
http://partyflock.nl/topic/886072:Intelligentie_en_muzieksmaak.html
Als ik op partyflock kijk begin ik toch altijd te denken dat iedere hardcorestampersjonnie kankerdom is. Allemaalquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:18 schreef jimjim1983 het volgende:
http://partyflock.nl/topic/886072:Intelligentie_en_muzieksmaak.html
Ben zelf MBO-er en luister : jazz, metal , div. electronische muziek, wereldmuziek, reggae , rap, klassiek.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:18 schreef Biels het volgende:
[..]
Zoals ik zei, uitzonderingen zijn er altijd, en het gaat niet om het soort genre, het gaat, kort door de bocht, om het aantal genres.
prachtig tochquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:21 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Als ik op partyflock kijk begin ik toch altijd te denken dat iedere hardcorestampersjonnie kankerdom is. Allemaal
Ook allemaal bij hun profiel:quote:
Je kan het natuurlijk niet linken aan een IQ. Laten we het nuanceren en zeggen dat mensen met een bredere muzieksmaak algemeen wat meer ontwikkeld zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:21 schreef 3lmo het volgende:
Definieer intellectueel niveau? Hoe erudiet iemand is of hersencapaciteit?
Dat hoor ik graagquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:21 schreef Skylark. het volgende:
Om dit topic maar even met kwaliteit te penetreren zal ik even mijn visie hierover typen:
Jouw stelling klopt.
In dat geval, ja. Er is zelfs verband worden gelegd met genre en intelligentie. Zijn wel wat onderzoeken over geweest.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:23 schreef Biels het volgende:
[..]
Je kan het natuurlijk niet linken aan een IQ. Laten we het nuanceren en zeggen dat mensen met een bredere muzieksmaak algemeen wat meer ontwikkeld zijn.
Zou je die kunnen opzoeken?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:25 schreef 3lmo het volgende:
[..]
In dat geval, ja. Er is zelfs verband worden gelegd met genre en intelligentie. Zijn wel wat onderzoeken over geweest.
Er staan wat artikelen in het psychologie magazine, maar dat vereist inloggen. Ik zoek nog even verder.quote:
Volgens mij stond er een tijdje terug een op de FP met bronvermelding naar het onderzoekquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:32 schreef 3lmo het volgende:
[..]
Er staan wat artikelen in het psychologie magazine, maar dat vereist inloggen. Ik zoek nog even verder.
Hardcore dan niet, maar trance...quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:02 schreef Bonzai. het volgende:
Ik, intellectueel, luister wel eens trance en hardcore
Ja lullo, dat postte ik dus net.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:33 schreef kingmob het volgende:
Een brede algemene ontwikkeling (wat meestal wordt gezien als 'slim') en een brede ontwikkeling in de muzieksmaak hebben dezelfde oorzaak; namelijk leergierig/nieuwsgierig zijn. Het is nogal een inkopper eigenlijk en daarmee is dit dan ook gewoon een trolltopic.
NIKSquote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:53 schreef Biels het volgende:
[..]
Als je niet van plan bent wat zinnigs bij te dragen wil ik je graag vragen om dan maar niks te zeggen.
Da's toch ook eigenlijk heel logisch?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:23 schreef Biels het volgende:
[..]
Je kan het natuurlijk niet linken aan een IQ. Laten we het nuanceren en zeggen dat mensen met een bredere muzieksmaak algemeen wat meer ontwikkeld zijn.
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook, maar ik wil graag even wat bevestiging voor mijn denkbeelden. En misschien had ik het mis en konden mensen mijn ongelijk bewijzen zodat ik mijn denkbeeld kan verwerpen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:36 schreef D. het volgende:
[..]
Da's toch ook eigenlijk heel logisch?
Mensen met een brede(re) algemene ontwikkeling zijn dit (vaak) ook op het gebied van muziek.
Dat je daar voor uit durft te komen in KLB!quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:40 schreef mien-moeke het volgende:
* mien-moeke MAVO, MBO, Werk + aanvullende opleidingen en cursussen.
Muzieksmaak: Bijna alles. Jazz, blues, rock, metal, pop, klassiek, reggea etc etc etc. Als t maar niet gedraaid word op een piratenzender
Samenvatting: Klacht ongegrond.
Ik kan enkel bevestigen dat ik denk dat het zo is.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:38 schreef Biels het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook, maar ik wil graag even wat bevestiging voor mijn denkbeelden. En misschien had ik het mis en konden mensen mijn ongelijk bewijzen zodat ik mijn denkbeeld kan verwerpen.
Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd. Maar herken jij dit fenomeen niet terug, jezelf even buiten beschouwing gelaten?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:40 schreef mien-moeke het volgende:
Muzieksmaak: Bijna alles. Jazz, blues, rock, metal, pop, klassiek, reggea etc etc etc. Als t maar niet gedraaid word op een piratenzender
Heeft je hond dit voor je gepost?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:40 schreef mien-moeke het volgende:
Verwerp dat denkbeeld maar hoorquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:38 schreef Biels het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook, maar ik wil graag even wat bevestiging voor mijn denkbeelden. En misschien had ik het mis en konden mensen mijn ongelijk bewijzen zodat ik mijn denkbeeld kan verwerpen.
Gelieve niet te trollen in mijn topic.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:45 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Verwerp dat denkbeeld maar hoor![]()
Intellecuelen zullen nooit* naar hardcore luisteren, dommerikken zullen nooit naar Bach luisteren.
* ik ben de uitzondering
Jij ben Bach-liefhebber?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:45 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Intellecuelen zullen nooit* naar hardcore luisteren, dommerikken zullen nooit naar Bach luisteren.
* ik ben de uitzondering
Ik denk dat t voornamelijk gewenning is.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:42 schreef Biels het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd. Maar herken jij dit fenomeen niet terug, jezelf even buiten beschouwing gelaten?
mensen die naar 'bijna alles' luisteren geven m.i. maar weinig om muziek..quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:40 schreef mien-moeke het volgende:
*kijkt weer eens in zijn eigen platenkast*quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:45 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
* ik ben de uitzondering
Nee, het sterretje stond bij de eerste "nooit"quote:
Daar staat ja alleen maar popie jopie muziekquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:45 schreef 3lmo het volgende:
Dit is leuk om even te bekijken.
[ afbeelding ]
Ik kom er best goed vanaf met Sufjan Stevens.
Nee hoor. Op het ene moment kan je toch naar het ene willen luisteren en op het andere moment naar iets andersquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:47 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
mensen die naar 'bijna alles' luisteren geven m.i. maar weinig om muziek..
ik zag het sterretje, maar iemand die zowel intellectuelen als dommeriken verkeerd schrijft schat ik niet erg intellectueel inquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:49 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Nee, het sterretje stond bij de eerste "nooit"
Omdat ik me niet specifiek richt op één genre?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:47 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:52 schreef D. het volgende:
[..]
ik zag het sterretje, maar iemand die zowel intellectuelen als dommeriken verkeerd schrijft schat ik niet erg intellectueel in
tuurlijk, ik hou ook van verschillende soorten muziek. alleen zeggen dat je bijna alles wel leuk vindt is fout want bijna alle muziek is baggerquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:52 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Nee hoor. Op het ene moment kan je toch naar het ene willen luisteren en op het andere moment naar iets anders
typfoutquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:52 schreef D. het volgende:
[..]
ik zag het sterretje, maar iemand die zowel intellectuelen als dommeriken verkeerd schrijft schat ik niet erg intellectueel in
Jij bent gewoon pissed omdat ik je achterhaalde denkbeeld niet bevestigquote:
Ik heb er inderdaad ook een hekel aan als mensen zeggen dat ze van 'alles behalve xxx' houdenquote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:54 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
tuurlijk, ik hou ook van verschillende soorten muziek. alleen zeggen dat je bijna alles wel leuk vindt is fout want bijna alle muziek is bagger
Met 'alle muziek' bedoelt hij natuurlijk alle soorten muziek.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:54 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
tuurlijk, ik hou ook van verschillende soorten muziek. alleen zeggen dat je bijna alles wel leuk vindt is fout want bijna alle muziek is bagger
Een universitaire graad zegt niets over iemands algemene ontwikkeling.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja ik werk met allemaal AIOs allemaal mensen die dus al een universitaire graad hebben en daar verschilt het van geen intresse in muziek tot superveel intresse in muziek. De genres die geluisterd worden zijn van klassiek tot nederlandstalig van dance tot metal en van piep knor jazz tot reggea.
dus ik zeg geen correlatie hooguit een soort openmindedness in het afwijzen van muziek die ze zelf niet leuk vinden
Nee, omdat je nog steeds niet begrijpt waar het topic over gaat.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:56 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Jij bent gewoon pissed omdat ik je achterhaalde denkbeeld niet bevestig
je kan niet van alle soorten muziek houden.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:57 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Met 'alle muziek' bedoelt hij natuurlijk alle soorten muziek.
Vrij logisch. Ik noemde als voorbeelden alleen genre's en geen artiesten e.d.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:57 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Met 'alle muziek' bedoelt hij natuurlijk alle soorten muziek.
Elke muziek heeft zijn muzikale hoogte- en dieptepunten. Ik denk dat het best mogelijk is om alle hoogtepunten uit verschillende genres te kunnen waarderen als je ervoor openstaat.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
je kan niet van alle soorten muziek houden.
niet als je echt van muziek houdt tenminste, dan is er wel iets wat je voorkeur heeft.
En je voorkeur moet altijd hetzelfde zijn, ongeacht stemming of situatie?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
je kan niet van alle soorten muziek houden.
niet als je echt van muziek houdt tenminste, dan is er wel iets wat je voorkeur heeft.
Zeg dan eens waar ik off-topic ging.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:58 schreef Biels het volgende:
[..]
Nee, omdat je nog steeds niet begrijpt waar het topic over gaat.
Het gaat niet over het soort stijl dat bij een bepaald niveau hoort.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:04 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Zeg dan eens waar ik off-topic ging.
Het is gewoon een feit dat zowel het gros van de dommeriken als het gros van de slimmeriken een beperkt aantal genres/stijlen luistert.
Want jij luistert naar Bach?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:45 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
* ik ben de uitzondering
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:35 schreef leppeh het volgende:
Mijn IQ ligt dan ook ver boven 150.
dat maakt niet uit. je kan prima een keer zin hebben om jazz te luisteren terwijl je over t algemeen vaak pop luistert bijv.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:04 schreef D. het volgende:
[..]
En je voorkeur moet altijd hetzelfde zijn, ongeacht stemming of situatie?
En als die mensen dan naar jazz, blues, world music, beetje electronica, goede pop, rock, klassiek, metal, singer-songwriter, soundtracks, minimal, new age, synthesizer, rap, hip-hop, alternative (en nog meer, ik ben zeer zeker dingen vergeten) luisteren en meer dan 2500 cd's hebben, geven ze dan nog steeds weinig om muziek?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:47 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
Nee die geven weinig om geldquote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:10 schreef sinadO het volgende:
[..]
En als die mensen dan naar jazz, blues, world music, beetje electronica, goede pop, rock, klassiek, metal, singer-songwriter, soundtracks, minimal, new age, synthesizer, rap, hip-hop, alternative (en nog meer, ik ben zeer zeker dingen vergeten) luisteren en meer dan 2500 cd's hebben, geven ze dan nog steeds weinig om muziek?
dan ben je gewoon een verzamelaarquote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:10 schreef sinadO het volgende:
[..]
En als die mensen dan naar jazz, blues, world music, beetje electronica, goede pop, rock, klassiek, metal, singer-songwriter, soundtracks, minimal, new age, synthesizer, rap, hip-hop, alternative (en nog meer, ik ben zeer zeker dingen vergeten) luisteren en meer dan 2500 cd's hebben, geven ze dan nog steeds weinig om muziek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |