abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70020771
quote:
Op zondag 14 juni 2009 23:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is gewoon schaalverdeling.
Kijk eens goed naar het plaatje en geef mij nou eens gelijk, dat er niets is gekonkeld met het plaatje. Het probleem is dus idg een jurist en econoom die moeite heeft om een grafiekje goed te lezen/interpreteren.
quote:
Voor een beta ben je daar wel heel makkelijk ingetrapt.
Ik ben er niet ingetrapt, maar jij ziet een verkrachte schaalverdeling die er niet is.
quote:
Weet je zeker dat je beta bent?
Ik weet nu zeker dat jij het niet bent.

[ Bericht 16% gewijzigd door EchtGaaf op 15-06-2009 12:19:54 ]
pi_70020975
http://www.mt.nl/experts/(...)00_euro_geweest.html

Salaris_Jan_Modaal_was_nu_91.000_euro_geweest (Als eea gelijke tred had gehouden.)

De kloof tussen het inkomen van topbestuurders en werknemers is in 25 jaar tijd drie keer zo groot geworden. In het midden van de jaren '80 verdiende een directeur gemiddeld 16 maal een modaal salaris. In 2007 was dat opgelopen naar 44 keer modaal."

En de bron is in deze toch veel zeggend.
pi_70020998
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Verschil ansich is dan ook niets mis mee. Het stimuleert om te presteren. En daar danken wij onze welvaart aan.

Maar waarom zijn absolute verschillen, maar relatieve gelijke treds niet voldoende om dat zo te houden?
Vrijheid. Simpeler kan ik het echt niet verwoorden.
  † In Memoriam † maandag 15 juni 2009 @ 12:04:04 #179
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_70021103
Hehe, geen wonder dat je een slechtbetaalde baan hebt EG.
Carpe Libertatem
pi_70021281
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:04 schreef Boze_Appel het volgende:
Hehe, geen wonder dat je een slechtbetaalde baan hebt EG.
Wat is je punt, DS4 heeft 100% ongelijk met die grafiek.
pi_70021771
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:54 schreef fajaro het volgende:
Bonussen zijn sowieso onzin en arbitrair.

Jeroen van der Veer over bonussen:

‘Als ik de helft krijg betaald, doe ik het niet de helft slechter. Als ik dubbel wordt betaald, doe ik het niet beter. Meer wil ik er niet over zeggen.’
Inderdaad. Dit zegt gewoon alles.
pi_70021890
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:29 schreef fajaro het volgende:

[..]

Die 19 procent gaat gegarandeerd gecompenseerd worden. Trouwens zat het verlies vooral in minder uitgekeerde bonussen. Het basissalaris van de topmannen groeide met 3%.
Kijk maar naar het plaatje. Extrapoleer het maar. Het zal alleen maar erger worden.
pi_70022048
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 17:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De gemiddelde burger had het in de DDR ook beter dan honderden jaren daarvoor. Dat praat de misstanden nog niet goed.
Dank voor deze bijdrage.
quote:
Rechts usertje.
Het zal je wellicht verbazen dat een enkel standpunt niet bepalend is voor het rechts of links zijn van een persoon. Maar dat is misschien wat hoog gegrepen voor simpele zielen.
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:59 schreef nikk het volgende:

[..]

Vrijheid. Simpeler kan ik het echt niet verwoorden.
Dat dus, EchtGaaf. Het verschil in dit topic is tussen dwang en vrijheid. Gezien het feit dat vrijheid overal relateif is, dus ook hier in Nederland, ben ik van mening dat het zeker niet minder vrij moet worden door iets als het via de overheid regelen/beperken van salarissen of bonussen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70022119
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:35 schreef fajaro het volgende:

[..]

Je wordt aangenomen om goede prestaties te leveren. Goede prestaties zijn de norm en zijn niet exceptioneel. En als je alleen maar te motiveren bent als je een zak met geld wordt voorgehouden heb je het verkeerde beroep gekozen.
Dat bepalen elke werkgever en werknemer dus samen. Als de werkgever de werknemer een bonus wil geven als hij nooit op komt dagen, waardeloos werk levert en nog meer ellende veroorzaakt, moet hij dat weten. Dat gaat ons niks aan. Uiteindelijk zal het 'probleem' zich vanzelf oplossen aangezien niemand onbeperkte middelen heeft.
pi_70022129
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:49 schreef waht het volgende:

[..]

Dat dus, EchtGaaf. Het verschil in dit topic is tussen dwang en vrijheid. Gezien het feit dat vrijheid overal relateif is, dus ook hier in Nederland, ben ik van mening dat het zeker niet minder vrij moet worden door iets als het via de overheid regelen/beperken van salarissen of bonussen.
Als de topmannen die vrijheid niet zouden misbruiken voor hun eigen gewin had je een punt.
pi_70022358
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:54 schreef fajaro het volgende:
Bonussen zijn sowieso onzin en arbitrair.
Dat is een mening. Maar mag ik als werkgever met mijn werknemer even samen bepalen of we wel of niet voor een bonusregeling gaan?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_70022409
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:35 schreef fajaro het volgende:

En als je alleen maar te motiveren bent als je een zak met geld wordt voorgehouden heb je het verkeerde beroep gekozen.
Dat is jouw mening. Maar mag de werknemer zelf bepalen of hij zich laat motiveren door geld? Of wil je ook inmiddels gedachtenpolitie aanstellen voor werknemers?
pi_70022452
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is een mening. Maar mag ik als werkgever met mijn werknemer even samen bepalen of we wel of niet voor een bonusregeling gaan?
Ja, bepaal dat maar even met de koffiejuf.
pi_70022775
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:53 schreef fajaro het volgende:

[..]

Als de topmannen die vrijheid niet zouden misbruiken voor hun eigen gewin had je een punt.
Of het misbruiken of gebruiken is, is subjectief. Dat topmannen iets doen voor eigen gewin verschilt op geen enkele manier van wat de werknemers doen voor eigen gewin, of wat de aandeelhouders doen voor eigen gewin. Zij onderling mogen het uitvechten.
pi_70022881
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:

Nee, maar iemand die wel met een gezond verstand naar het fenomeen kijkt en zijn ogen niet in het zand steekt wat na deze crisis waarschijnlijk met de topsalarissen gaat gebeuren.
Jij hebt in deze draad Vermeend aangehaald als iemand met verstand van zaken. Die heeft een andere mening ter zake kan ik je vertellen. Hij ziet een ombuiging in het beloningsbeleid. Ik ook. Ik denk alleen dat ik nog meer dan Vermeend het bedrag onder de streep zie terugkeren in de toekomst, maar eerlijk is eerlijk: expliciet hebben we het daar niet over gehad.
quote:
Als je bedoelt met "komende jaren" IN CRISIS, dan heeft hij wrs gelijk. Ik zeg dat de jaren na de crisis de salarissen aan de top nog veel harder zullen stijgen dan we tot nu toe hebben gezien. Het morele verval zal steeds heftiger worden. Dat voorspel ik.
Zo lang duurt de crisis niet meer hoor. In 2010 is gewoon afvlakking en daarna weg naar boven. De teugels in het beloningsbeleid zullen echter pas later worden losgelaten. Iets met juiste moment kiezen. Voordat je het weet duikt de pers er weer op en zonder leuke cijfers erachter komt er dan weer gerommel in de AVA. Dat is niet slim. Dus even wachten, side-letter wellicht... ach, komt goed...
quote:
Als je bedoelt dat het gegraai weer gewoon terugkomt, dan ben ik het eens met je.
Als je het woord graaien voor jouw rekening wil laten ben ik je dankbaar.
quote:
Mijn schoonzus was ook redelijk optimistisch dat het gegraai wellicht minder zal worden vanwege de publieke opinie. Ik heb haar op gewezen dat dit slechts van zeer korte duur zal zijn.
Dat is inderdaad een naïeve gedachte. Net zo goed als dat het naïef is dat topvoetballers ooit weer blij zullen zijn met 100 euro per gewonnen wedstrijd.
quote:
Het systeem nodig mensen wel uit om te graaien.
Wat jij graaien noemt is van alle tijden. Eerder is het zo dat de systemen die we als mensen hanteren het lastiger maken. Kijk gewoon eens wat vaker naar Animal Planet en je ziet hoe het van nature gaat.

Organismen zijn in de kern gericht op zichzelf. Pas als dat verzorgt is komt de kleine kring (gezin bij mensen), dan iets grotere kring (familie, vrienden), dan verdere kring (gelijkenden, iets waar jij je vooral schuldig aan maakt en wat ook Wilders heel populair maakt)... Vooral met geld blijkt de kring zelden buiten gezinsverband te komen en zelfs binnen gezinsverband is geld niet zelden een reden om ruzie te maken.

Kortom: human nature. Of beter: nature.
quote:
Het wereld is van ouwe jongens krentenbrood. Commissarissen, CEO,'s zijn allemaal vriendjes die elkaar de buitensporige gunsten elkaar toespelen.
Je valt je eigen link weer af, EG. Vervelend, nietwaar dat je jezelf weer eens in de voet hebt geschoten? Dit verzin je dus.
quote:
Bijgezocht: http://www.topsalaris.nl/data.php

Ik snap werkelijk niet hoe je erbij komt dat er geschoven zou zijn met de X-en Y-as. . Beide hebben een lineaire schaal en de Y-as, de belangrijkste in deze, begint keurig gewoon op 0 !
Het punt is alleen dat je een lage absolute stijging, ook al is deze percentueel even groot, niet zo ziet. Ook als modaal van 1 euro per jaar naar 10.000 euro per jaar zou zijn gegaan had de onderste streep er hetzelfde uitgezien. Terwijl dan modaal met factor 1.000 meer zou zijn gestegen (relatief dan). Dus men poogt met absolute cijfers een relatieve stijging te laten zien in een grafiek (althans, doet net alsof en jij trapt daarin), maar feitelijk is dat natuurlijk lulkoek. Natuurlijk zullen hogere salarissen in deze grafiek meer richting de zon wijzen...
quote:
HET PLAATJE KLOPT DUS GEWOON. (...)

Er is dus niet gekonkeld met die assen. Ook niet optisch door te schuiven met assen of erger nog te werken met een niet-lineaire schaal.
Weet jij heel zeker dat jij je bul hebt gehaald op de TU, want je komt nu een beetje over als een Alfa die hogere wiskunde probeert te begrijpen...
quote:
En die laatste leert ons dat de salarissen aan de top exploderen, terwijl die van de rest achterblijft.
Waar ook gewoon hele redelijke verklaringen voor zijn: (b.v.) de topmannen leiden inmiddels veel grotere bedrijven door schaalvergroting.
pi_70022935
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar waarom zijn absolute verschillen, maar relatieve gelijke treds niet voldoende om dat zo te houden?
Dan ga je onterecht uit van dat nu alles klopt, of ooit alles klopte en dat werkzaamheden van werknemers gelijk blijven.

Vrij idioot eigenlijk. Om het je duidelijk te maken: werk het model eens uit startende vanuit het jaar 500 na Chr.
pi_70023104
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:48 schreef EchtGaaf het volgende:

En jij zou zo terug willen naar de situatie van destijds? Vertel mij dat eens? Wil je dat echt?
Nou ja, met mijn historische achtergrond (adel) zie ik kansen voor mijzelf...

Maarre: nee. Daar gaat het echter niet om. Sterker nog, het toont aan hoe onzinnig jouw voorstel is. Als je alles vast zet kan een beroep met achterstand, of iemand met achterstand, nooit meer inhalen.
quote:
Als dat niet zo is, dan zou je de huidige tred toch als zwaar onwenselijk moeten vinden. Want als de salarissen aan de top over een periode van enkele jaren zo ongeveer verdubbelen bij veelal dubieuze prestaties, dan zijn we echt hard op weg om daar weer uit te komen.
Kijk, die "veelal dubieuze prestaties" waar jij het over hebt verzin je ter plekke. Daarmee maak je bewust de discussie onzuiver.

Verder geloof ik in golfbewegingen. En dat de maatschappij in Europa een ontwikkeling door gaat maken waar de betere werknemers veel meer in salaris omhoog zullen gaan dan de minder getalenteerden. Daar mag je vanalles van vinden, vanuit werkgeversperspectief is het logisch. En dan kun je op morele gronden het anders doen en dan heb je twee keuzes: 1. talent niet belonen, waardoor je bedrijf over de kop gaat wegens gebrek aan innovatie. 2. minder getalenteerden ook goed belonen, waardoor je bedrijf over de kop gaat wegens te hoge salariskosten.

En dan komen we weer uit bij: iedereen even arm.
pi_70023232
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:

Kijk eens goed naar het plaatje en geef mij nou eens gelijk, dat er niets is gekonkeld met het plaatje.
Het geeft alleen per definitie een bepaald beeld door de schaalverdeling. Je kan gewoon niet deze lijntjes in één grafiek meenemen.
quote:
Het probleem is dus idg een jurist en econoom die moeite heeft om een grafiekje goed te lezen/interpreteren.
De te grote broek zakt weer eens op de enkels en EG staat in zijn onderbroek (je weet wel, de witte hema...).
quote:
Ik ben er niet ingetrapt, maar jij ziet een verkrachte schaalverdeling die er niet is.
Doe eens drie lijntjes. Één van een persoon die 10.000 euro verdiende en thans 20.000, één van 100.000 naar 200.000 en één van 800.000 naar 1.600.000.

En wat zie je nu?
quote:
Ik weet nu zeker dat jij het niet bent.
Nu nog steeds?
pi_70023303
quote:
Op maandag 15 juni 2009 11:59 schreef EchtGaaf het volgende:

De kloof tussen het inkomen van topbestuurders en werknemers is in 25 jaar tijd drie keer zo groot geworden.
En de bedrijven die ze leiden inmiddels misschien wel 5x zo groot. O NOES! Ze worden onderbetaald!
pi_70023357
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:03 schreef fajaro het volgende:

Ja, bepaal dat maar even met de koffiejuf.
Dus het mag van jou, waarmee jij je eerdere stelling in trekt. Dank.
  maandag 15 juni 2009 @ 14:09:48 #196
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_70024401
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

En de bedrijven die ze leiden inmiddels misschien wel 5x zo groot. O NOES! Ze worden onderbetaald!
Waarom moet de topman meer beloont worden bij het groeien van een bedrijf dan de medewerkers bij dat bedrijf?
pi_70024986
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:09 schreef Fajarowicz het volgende:

Waarom moet de topman meer beloont worden bij het groeien van een bedrijf dan de medewerkers bij dat bedrijf?
Omdat er maar 1 topman blijft en het gewone personeel wel in omvang toeneemt.
  maandag 15 juni 2009 @ 14:37:37 #198
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_70025277
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat er maar 1 topman blijft en het gewone personeel wel in omvang toeneemt.
Die topman krijgt er meer hulpjes bij op het moment dat hij het niet meer aan kan. Hij gaat niet plots 5 keer harder werken.
  † In Memoriam † maandag 15 juni 2009 @ 14:42:37 #199
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_70025447
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:37 schreef Fajarowicz het volgende:

[..]

Die topman krijgt er meer hulpjes bij op het moment dat hij het niet meer aan kan. Hij gaat niet plots 5 keer harder werken.
Zijn/haar verantwoordelijkheid neemt wel toe.
Carpe Libertatem
pi_70026811
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:37 schreef Fajarowicz het volgende:

Jij denkt waarschijnlijk ook dat het geen verschil maakt of je in de Clio cup rijdt of in de Formule 1 omdat je in beide gevallen slechts 1 auto bestuurt en voorwaar: het team is ook een stuk groter...

Maar in de praktijk is dat dus anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')