Ik heb het idee dat jij mijn posting een beetje uit zijn verband trekt. Als je de vorige postings leest, dan lees je dat ik weer een beetje kortzichtig bezig ben. Zou ik dit niet doen dan zou dit weer een veel te lange post worden. Wat ik aan probeer te geven is dat ik, als zijnde "agent"/wachtmeester niet degene ben die de wetten bepaalt. Dat ik niet degene ben die bepaalt wanneer ik welk geweld mag toepassen. Hier zijn erg strikte regels voor.quote:Op maandag 29 juni 2009 20:58 schreef Northside het volgende:
[..]
Ook dit vind ik beangstigend. Als je hierin doorslaat kom je al snel uit bij "befehl ist befehl". Ik ken genoeg militairen om te weten dat de Nederlandse beroepssoldaat heel redelijk getrained wordt om zelf te denken en eigen beslissingen te nemen, maar bij bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat is dit al veel en veel minder het geval.
Koppel dat aan het feit dat bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat ook nog eens beschermd wordt door het Amerikaanse rechtssysteem. Dat kan, in combinatie met wat negatieve media aandacht, tot een negatief beeld van ook de Nederlandse soldaat leiden.
Ja, maar wat is Ideologie? Ideologisch ben ik bereid om hier en nu te sterven als dit betekent dat er een aantal kinderen naar school zouden kunnen. Ideologisch ben ik bereid om hier en nu te sterven voor iemand die mijn loon zou willen reduceren tot een 0 punt. Ideologisch ben ik bereid om hier en nu te sterven voor iemand die mijn beroep immoreel vind, zelfs als ik zeg dat mijn beroep het vechten, verminkt raken en mogelijk zelfs sterven voor anderen kan betekenen. Ik ben bereid om te sterven voor het leven van mijn grootste vijanden, zolang dit gerechtvaardigt is. Ik ben bereid te sterven voor balkenende, wilders en zelfs bos.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:50 schreef sprlm het volgende:
Ooh Esses, schitterendhier hou ik van.
Na een klein uurtje van gedachtenspelletjes denk ik dat ik tot het volgende antwoord kom.
Ideologisch gezien: als mijn dood een significante verbetering in zou houden: ja, dan is het ook mijn leven waard, ook al is het niet mijn zaak.
Realistisch gezien wil ik niet dood en zal het voorgaande waarschijnlijk niet gebeuren tenzij, en alleen tenzij het echt niet anders kan. Dit noem ik dan weer gezond, boeren verstand.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:50 schreef sprlm het volgende:
Realistisch gezien is er geen 'groot overzicht' van de invloed van het een of ander, en is niet aan te tonen of iets voor 'het grote goed' is of niet. (In mijn opvatting is alles voor het grote goed, en we leren nergens zoveel van als van dingen die pijn doen. Aan het einde is alles toch nutteloos, en heeft alles alleen de zin die we het er zelf aan geven. Maar dat terzijde.)
Op individueel niveau gezien denk ik dat er met geweld opgetreden mag worden tegen hen die kiezen om geweld te gebruiken. Dus ja, ik wil graag dat je me verdedigt, ook als de achterliggende reden begrijpelijkerwijs tot geweld leidt.
Maar als mensen de volgende dag weer gewoon met de bus gaan, zonder verbeterde beveiliging... is dat niet weer heel idealistisch van je? Jij verwacht dat mensen een vrijwel zekere dood tegemoet gaan (al helemaal zodra die terroristen het door krijgen) zodat je een boodschap kan geven aan die terroristen? Jij bent van mening dat jij weer op die trein zou stappen puur en alleen om een mening uit te dragen. Jij zou dus na diverse pogingen uiteindelijk een zekere dood tegemoet gaan.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:50 schreef sprlm het volgende:
Op macro-niveau gezien denk ik dat, los van de actie om mij te beschermen, een tweeledige reactie op zijn plaats zou zijn: enerzijds moet de politiek alles in het werk zetten om op een geweldloze manier de redenen weg te nemen die mensen hebben om geweld tegen ons te gebruiken. Dit gebeurt wel, maar in mijn ogen te weinig. Grote processen gaan immers nooit zo snel als een individu zou willen.
Anderzijds zouden zowel de politiek, media als bevolking een zo minimale reactie als mogelijk moeten geven op het geweld. De initiële reactie in Londen, de volgende dag stug weer de bus pakken, is perfect. De genomen anti-terreurmaatregelen, die mede tot de dood van een onschuldige met een lange jas in warm weer hebben geleid, hadden mijns inziens volledig achterwege moeten blijven, zelfs als dat betekent dat aanslagen plaats kunnen vinden die ook voorkomen hadden kunnen worden. Laten zien dat de gekozen methode geen effect heeft (door er niet op te reageren) en tegelijk op andere manieren proberen om het fundament van het geweld weg te nemen is uiteindelijk veel effectiever dan keihard optreden om het probleem uit te roeien; het keiharde optreden zelf leidt tot nieuwe oorzaken van geweld. Collateral damage heeft waarschijnlijk al heel wat (zelfmoord)terroristen geproduceerd, om de gemakkelijkste wisselwerking te noemen.
t is wederzijds.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:50 schreef sprlm het volgende:
Esses, dank voor je vasthoudendheid. Deze post heeft me een aantal interessante nieuwe inzichten opgeleverd
Leuk om te zien dat het gesprek allang niet meer over vrijheid van meningsuiting gaat, maar geen millimeter aan inhoud heeft ingeboet.
...en yes, eindelijk weer eens een post van enigszins fatsoenlijke lengte
We zijn alleen wel een beetje van het oorspronkelijke draadje aan het afwijken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:12 schreef Esses het volgende:
Ps. het heeft nog genoeg met vrijheid van meningsuiting te maken. Je ziet duidelijk genoeg dat de (oud-)militairen hier duidelijk een mening klaar hebben, die allemaal wel weer iets verschilt.
nou, nou, nou, da's wel een beetje overdrevenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:11 schreef Esses het volgende:
Maar als mensen de volgende dag weer gewoon met de bus gaan, zonder verbeterde beveiliging... is dat niet weer heel idealistisch van je? Jij verwacht dat mensen een vrijwel zekere dood tegemoet gaan (al helemaal zodra die terroristen het door krijgen) zodat je een boodschap kan geven aan die terroristen? Jij bent van mening dat jij weer op die trein zou stappen puur en alleen om een mening uit te dragen. Jij zou dus na diverse pogingen uiteindelijk een zekere dood tegemoet gaan.
Het is natuurlijk wel zo dat er relatief zo weinig aanslagen zijn juist vanwege allerlei beveiligingsmaatregelen. in de tijd dat er weinig maatregelen waren vlogen de gekaapte vliegtuigen je bij wijze van spreken om de oren. Toen de maatregelen in de luchtvaart intensiever werden verschoof de aandacht naar andere doelen, zoals autobommen. En je kunt het regeringen en organisaties niet kwalijk nemen dat ze die maatregelen nemen: de burger wil nu eenmaal veiligheid.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:55 schreef sprlm het volgende:
[..]
nou, nou, nou, da's wel een beetje overdreven![]()
in dit soort situaties vind ik het altijd zeer verhelderend om er even wat statistieken bij te pakken, et voíla, zelfs zonder het op te zoeken kan ik je zeggen dat, voordat je een redelijk aannemelijke kans hebt om het slachtoffer te worden van een aanslag, er met zo'n grote regelmaat aanslagen plaats moeten vinden dat het allang geen terrorisme meer is: dan is het gewoonweg strijd, met checkpoints, M16's op het schoolplein en tanks voor je bij het stoplicht. Het zou me niets verbazen als je zelfs vorig jaar in Bagdad nog meer kans had op een dodelijk verkeersongeluk dan omkomen bij een aanslag.
Daarom zeg ik ook dat we die incidentele aanslagen moeten negeren: ze zijn zoooo verschrikkelijk verwaarloosbaar in vergelijking met andere risico's.
Mag ik op basis van jouw post eens een situatie schetsen:quote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:55 schreef Esses het volgende:
[..]
....
Ik weet wel dat ik als wachtmeester absoluut zelfstandig werk, en dus geen "befehl is befehl" structuur op hoef te volgen. Maar als er door Wilders een wet word opgesteld dat (JA DIT IS EEN VOORBEELD) eenieder die een Moslim wil vermoorden hiervoor een vol automatisch wapen mag kopen, en deze al dan niet zichtbaar mag dragen zolang hij daarna maar een patroonhouder met enkele wissels op een moslim leegt, wie ben ik dan om diegene tegen te houden?
Als een ieder gewapend met een vuurwapen over straat mag lopen, wie ben ik dan om mijn vuurwapen ter hande te nemen en dus te dreigen met geweld zoals bedoeld in artikel 7 AI (He, verwijs ik al weer naar die regels die door de politiek gesteld zijn) en zijn wapen af te nemen (wat niet rechtsgeldig is, aangezien hij strafrechtelijk gezien dit wapen bij zich mag hebben).
Ik bedoelde gewoon te zeggen dat ik ook gelimiteerd ben door dingen die ik al dan niet mag. Ja, ik hoef het er niet altijd mee eens te zijn, ja ik kan hier iets flexibel mee om gaan. Maar ook ik zal iemand moeten arresteren als die mijn grootste vijand op politiek gebied iets aan doet. Ik heb daar geen houvast in, en ik zal dat moeten accepteren.
En deze regels, deze regels zijn gesteld door de vertegenwoordigers van de meerderheid van Nederland.
Dit noem ik rechtvaardigheid.
Als dit de wet is, dan betekend dit waarschijnlijk dat dit volledig sociaal geaccepteerd is. Nu neem ik als voorbeeld de apartheid, jij neemt nazi Duitsland. Ik ben niet achterlijk, ik had bij de eerste regel je idiote vergelijking al door.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:46 schreef Iced_Lips het volgende:
[..]
Mag ik op basis van jouw post eens een situatie schetsen:
Stel je voor dat we in NL een wet zouden aannemen die alle islamitische mensen zou als ongewenste personen zou aanmerken. Wij verbieden hen om te gaan winkelen of om in een park te gaan zitten. Ook mogen ze niet meer de bioscoop in. We verbieden hen ook om naar school te gaan.
Dit zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van de door jou geschetste heersende cultuur.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:46 schreef Iced_Lips het volgende:
Om ze herkenbaar te maken in de samenleving, zodat deze regels goed gehandhaafd kunnen worden, moeten ze een groene band om hun arm dragen met daarop een symbool van een halve maan.
Op een zeker moment gaan we dan ook een wet aannemen die het mogelijk maakt om islamitische mensen uit NL te verwijderen. We huren chartervliegtuigen, treinen, bussen en we zetten ze de grens over.
Ja en nee. De KMar is NIET nadrukkelijk belast met het naleven van de vreemdelingenwet. Het is belast met de naleving van BEPAALDE onderdelen van de vreemdelingenwet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:46 schreef Iced_Lips het volgende:
Jij werkt bij de Koninklijke Marechaussee. Een van jouw hoofdtaken is de handhaving van de vreemdelingenwet en de KMar is tevens verantwoordelijk voor het uitzetten van deze ongewenst personen.
Dit houd in praktijk in dat wij belast zijn met uitzettingen (waar je heen wilt) en de grensbewaking. Thats it, qua vreemdelingenwet houd onze jurisdictie op zodra we verder dan 3 kilometer van de grens zitten. Als je dit soort dingen wilt zeggen, zorg dan ook in dit geval weer dat je je facts straight hebt. Dat je überhaupt weet dat het de KMar is en niet de douane vind ik dan wel weer lovenswaardig.quote:de uitvoering van bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 opgedragen taken, waaronder begrepen de bediening van daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen doorlaatposten en het, voor zover in dat verband noodzakelijk, uitvoeren van politietaak op en nabij deze doorlaatposten, alsmede het verlenen van medewerking bij de aanhouding of voorgeleiding van verdachte of veroordeelde;
Rechtvaardig, ja dat zijn ze. Ze zijn op een echte wijze, rechtens toegevoegd aan de wet. Ze zijn dus degelijk rechtmatig.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:46 schreef Iced_Lips het volgende:
Deze wetten zijn gesteld door de vertegenwoordigers van de meerderheid van Nederland.
Twee vragen:Zijn deze regels nu rechtvaardig? Zou jij deze bovenstaande werkzaamheden uitvoeren?
Joods ipv. Islam, ja DOH dit soort toevoegingen maken he voor mij niet waard om te reageren. Je gaat er van uit dat we achterlijk zijn. Toendertijd zijn er GEEN KMar-medewerkers geweest die deze wetten hebben uitgevoerd en gehandhaafd. De vreemdelingenwet kwam nog niet uit die tijd, en ze waren ook GEEN POLITIEORGANISATIE zoals die nu bestaat, lees vooral die laastte 4 woorden GOED.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:46 schreef Iced_Lips het volgende:
ps.
Vervang islamitische eens met joodse. Dan wordt de bovenstaande situatie plotseling heel herkenbaar. Jammer, genoeg zijn er indertijd ook veel KMar-medewerkers geweest die deze wetten hebben uitgevoerd en gehandhaafd.
Ik zag hem eigenlijk ook aankomen. Maar ik moest uitersten stellen ind e huidige discussie die gaande was om 't punt waar het eigenlijk om ging op waarde te kunnen stellen. Je eigen leven wegcijferen voor dat van een ander. Ook is het in dit soort gevallen ook weer heel erg tweezijdig. Ik geef in m'n vorige post al aan wat ik hiermee bedoel.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:06 schreef RonaldV het volgende:
Inkoppertje, eigenlijk. Ik zag de post vanmorgen staan, en vroeg me exact hetzelfde af. Esses, je bent een slimme jongen - meestal. Maar deze had je moeten zien aankomen.
Ik wil er wel nog even op inspringen: Ik kan me een situatie voorstellen waarin ik geen probleem zie in het oppakken van een dergelijke groep. En ik weet dat ik me daarmee op glad ijs begeef, want het is al eens eerder gedaan: met mensen van Japanse afkomst, in de VS na december 1941. Toch denk ik dat de belangen van Nederland en/of Europa te groot zijn om het niet te doen: het tijdelijk apart zetten van de turkse en/of arabische bevolkingsgroep om te voorkomen dat enkelen als spion/saboteur in het achterland hun taken voor de vijand uitvoeren. Gelet op de primitieve reacties van sommige groepen autochtone Nederlanders zou dat nog wel eens in hun eigen belang kunnen zijn ook, dus dat mes snijdt aan twee kanten.
Uiteraard kun je uitzonderingen maken, bijvoorbeeld door degelijke screenings in te stellen, maar ik ben er niet per definitie mee oneens om dergelijke groepen voor de duur van een conflict apart te zetten.
Waterboarding was volgens de Amerikaanse wet legaal onder bepaalde omstandigheden, maar zeker niet sociaal geaccepteerd. Er zijn meer dingen met betrekking tot mensenrechten en privacywetgeving te bedenken die wel legaal zijn, maar zeker niet sociaal geaccepteerd. En niet alleen in Amerika, ook in China en Rusland bijvoorbeeld. Natuurlijk, dat is het buitenland, in Nederland zijn we wat dat betreft een stuk rustiger, maar het punt is dat iets dat wettig is niet per se ook sociaal geaccepteerd is. Om maar eens iets doms te noemen, de ophef over het rookverbod. (al valt er vast iets beters te verzinnen)quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:14 schreef Esses het volgende:
Als dit de wet is, dan betekend dit waarschijnlijk dat dit volledig sociaal geaccepteerd is. Nu neem ik als voorbeeld de apartheid, jij neemt nazi Duitsland. Ik ben niet achterlijk, ik had bij de eerste regel je idiote vergelijking al door.
Als iets volledig geaccepteerd is, dan zal ik het waarschijnlijk ook accepteren. Dit omdat ons beeld dan al tijden niet anders geweest is of omdat wij dermate geindoctrineerd zijn dat we het als normaal beschouwen.
Dat is wel wat kort door de bocht. Ik veronderstel dat je zelf ook wel enkele wetten kunt noemen die omstreden en niet algemeen geaccepteerd zijn. Ik geeft twee voorzetten: Het rookverbod in de horeca en het verbod op smalende godslastering (art. 147 WvS). Het simpele feit dat een wet bestaat wil niet zeggen dat dat het algemeen geaccepteerd is. Het wil zeggen dat er op een gegeven moment in de Staten-Generaal een (minimale) meerderheid voor heeft gestemd.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:14 schreef Esses het volgende:
Als dit de wet is, dan betekend dit waarschijnlijk dat dit volledig sociaal geaccepteerd is. Nu neem ik als voorbeeld de apartheid, jij neemt nazi Duitsland. Ik ben niet achterlijk, ik had bij de eerste regel je idiote vergelijking al door.
Je gaat dus nu meteen een stap te ver. Jij veronderstelt dat iets volledig geaccepteerd is. Dat stel ik niet en wetgeving hoeft ook niet volledig geaccepteerd te zijn door de burgers (zie hierboven twee voorbeelden).quote:Als iets volledig geaccepteerd is, dan zal ik het waarschijnlijk ook accepteren. Dit omdat ons beeld dan al tijden niet anders geweest is of omdat wij dermate geindoctrineerd zijn dat we het als normaal beschouwen.
[..]
Dit zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van de door jou geschetste heersende cultuur.
[..]
Dus MTV-controle's, paspoortcontrole op Schiphol, mensensmokkel e.d. behoort niet tot het werk van de KMar?! Natuurlijk heeft de KMar meerdere werkzaamheden (APD, Grensbewaking, beveiliging Koninklijk Huis etc.), maar de handhaven van de vreemdelingenwet hoort hier wel degelijk bij. Vandaar dat het ook zo stevig terugkomt in de opleiding.quote:Ja en nee. De KMar is NIET nadrukkelijk belast met het naleven van de vreemdelingenwet. Het is belast met de naleving van BEPAALDE onderdelen van de vreemdelingenwet.
PW93 art 6 onder lid f
[..]
Dit houd in praktijk in dat wij belast zijn met uitzettingen (waar je heen wilt) en de grensbewaking. Thats it, qua vreemdelingenwet houd onze jurisdictie op zodra we verder dan 3 kilometer van de grens zitten. Als je dit soort dingen wilt zeggen, zorg dan ook in dit geval weer dat je je facts straight hebt. Dat je überhaupt weet dat het de KMar is en niet de douane vind ik dan wel weer lovenswaardig.
[..]
Is rechtmatig hetzelfde als rechtvaardig? Volgens mij kan hier een behoorlijk groot verschil tussen zitten. Dat wetgeving op een juridische correcte wijze tot stand is gekomen, maakt het nog niet per definitie rechtvaardig. Bij rechtvaardig behoort de morele vraag of iets goed of fout is.quote:Rechtvaardig, ja dat zijn ze. Ze zijn op een echte wijze, rechtens toegevoegd aan de wet. Ze zijn dus degelijk rechtmatig.
Nogmaals, ik heb niet genoemd dat iets al jaren heersende cultuur is. Ik heb ook niet gezegd dat iets absoluut geaccepteerd is.quote:Zou ik ze uitvoeren? Als er morgen een blonde gestoorde klootviool met een vogelnest op zijn kop aan de macht komt en dit invoert, dan ga ik ander werk zoeken. Ik zou de gevangenis in gaan voor dienstweigering. Daarentegen als dit een al jaren heersende cultuur is. Dit absoluut geaccepteerd is in Nederland betekent dit ook dat ik het accepteer, waarschijnlijk net als jij.
[..]
Hee... ik schuif niets en wil niets in de schoenen van KMar schuiven. Dat de wereld en de KMar-organisatie er nu anders uitziet dan voor en tijdens WOII spreekt voor zich. Maar het waren wel politieagenten in dienst van de overheid!quote:Joods ipv. Islam, ja DOH dit soort toevoegingen maken he voor mij niet waard om te reageren. Je gaat er van uit dat we achterlijk zijn. Toendertijd zijn er GEEN KMar-medewerkers geweest die deze wetten hebben uitgevoerd en gehandhaafd. De vreemdelingenwet kwam nog niet uit die tijd, en ze waren ook GEEN POLITIEORGANISATIE zoals die nu bestaat, lees vooral die laastte 4 woorden GOED.
Als je dit soort beweringen wilt gaan maken, get your facts straight. Je moet jezelf even gaan ontwikkelen qua geschiedenis.
Voor de tweede wereldoorlog was de KMar onderdeel van de reguliere politieorganisatie. Tijdens de tweede wereldoorlog raakte ze haar koninklijke status kwijt en werd gewoon ingedeelt bij de rijkspolitie. De KMar bestond dus niet meer. Deze werd alleen in het VK voortgezet.
De KMar die bij de rijkspolitie was ingedeelt hebben over het algemeen inderdaad zoals je het zegt geheuld met de Duitsers en mensen gedeporteerd, maar zo ook de Rijkspolitie, en de gemeenten die de lijsten opstelden met joden zonder vragen te stellen. Ook de gewone burgers die mensen verraden. Ook de winkeleigenaren die weigerden de jood te bedienen. Zo ook de NSB-er.
Wat er toen gebeurde, is eigenlijk wat ik eerder al schetste. Iets sociaal geaccepteerds samen met wat naiefiteit. Mensen dachten dat ze zo ongedeert konden blijven. De meewerkende houding van de HELE nederlandse bevolking had tot gevolg dat hier in verhouding de meeste mensen vermoord zijn. Om dit enkel in de schoenen van de KMar te schuiven vind ik onredelijk en vooral kortzichtig.
Welkom in de democratie. Een minimale meerderheid is ook een meerderheid. Dat hebben we zo nou eenmaal ooit afgesproken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:10 schreef Iced_Lips het volgende:
[..]
Dat is wel wat kort door de bocht. Ik veronderstel dat je zelf ook wel enkele wetten kunt noemen die omstreden en niet algemeen geaccepteerd zijn. Ik geeft twee voorzetten: Het rookverbod in de horeca en het verbod op smalende godslastering (art. 147 WvS). Het simpele feit dat een wet bestaat wil niet zeggen dat dat het algemeen geaccepteerd is. Het wil zeggen dat er op een gegeven moment in de Staten-Generaal een (minimale) meerderheid voor heeft gestemd.
Hij veronderstelt voor het doel van deze discussie dat het volledig geaccepteerd is.quote:[..]
Je gaat dus nu meteen een stap te ver. Jij veronderstelt dat iets volledig geaccepteerd is. Dat stel ik niet en wetgeving hoeft ook niet volledig geaccepteerd te zijn door de burgers (zie hierboven twee voorbeelden).
Ik wel. Zie mijn post hierboven. Er zijn omstandigheden te bedenken waarin je een keus tegen zult moeten maken, zoals staat van oorlog, en het risico van vijfde collonnes. De nederlandse burger wil veiligheid, en in zo'n geval voorzie ik weinig protesten, behalve uit de geijkte groeperingen dan.quote:Stel je voor dat per 01-01-2012 er wetgeving in werking treedt, waarbij een deel van de Nederlandse burgers tot 2e rang-burgers worden gedegradeerd. Ik kan mij niet voorstellen dat in 2,5 jaar tijd het grootste gedeelte van de NL-bevolking plotseling Art.1 van de Grondwet bewust wil negeren / schrappen.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat Esses schreef. Wat jij hier tikt is namelijk NIET wat hij zei. Hij zei dat de KMar verantwoording draagt voor een deel van de handhaving. Dat deel komt gedeeltelijk voort uit de taken die jij hier beschrijft, en maar een heel klein deel komt voort uit de Vreemdelingenwet zelf en dat is het uitzetbeleid.quote:[..]
Dus MTV-controle's, paspoortcontrole op Schiphol, mensensmokkel e.d. behoort niet tot het werk van de KMar?! Natuurlijk heeft de KMar meerdere werkzaamheden (APD, Grensbewaking, beveiliging Koninklijk Huis etc.), maar de handhaven van de vreemdelingenwet hoort hier wel degelijk bij. Vandaar dat het ook zo stevig terugkomt in de opleiding.
Als je dat weet, waarom schrijf je het hierboven dan anders? het komt nu een beetje over als ruziezoeken om je gelijk te bewijzen.quote:Uiteraard is de KMar enkel belast met enkele handhavende elementen uit de Vreemdelingenwet en niet met de gehele wet. Dat is niemand, immers dit is verspreid over allerlei (overheids)diensten.
realiseer je je dat je met dit soort posts de suggestie laat uitgaan dat geuniformeerde diensten van vandaag door associatie schuldig zijn aan excessen die bijna 70 jaar geleden zijn gebeurd? Laat ik de context even wat rechttrekken:quote:
[..]
Is rechtmatig hetzelfde als rechtvaardig? Volgens mij kan hier een behoorlijk groot verschil tussen zitten. Dat wetgeving op een juridische correcte wijze tot stand is gekomen, maakt het nog niet per definitie rechtvaardig. Bij rechtvaardig behoort de morele vraag of iets goed of fout is.
[..]
Nogmaals, ik heb niet genoemd dat iets al jaren heersende cultuur is. Ik heb ook niet gezegd dat iets absoluut geaccepteerd is.
[..]
Hee... ik schuif niets en wil niets in de schoenen van KMar schuiven. Dat de wereld en de KMar-organisatie er nu anders uitziet dan voor en tijdens WOII spreekt voor zich. Maar het waren wel politieagenten in dienst van de overheid!
Uiteraard zijn veel Nederlanders geweest die actief danwel passief hebben meegewerkt aan de uitvoering van het Nazi-bewind. Natuurlijk is de KMar helemaal geen 'hoofddader' geweest. Wat wel is gebeurt, is dat medewerkers van de KMar en vele andere overheidsdiensten hun werkzaamheden hebben voortgezet in dienst van de Duitsers. Soms heel actief door bijvoorbeeld namenlijsten van Joden door te geven en soms heel passief door te zorgen dat alle treinen op tijd bleven rijden.
Wat jammer genoeg wel een zwarte bladzijde uit het KMar-verleden is, is dat er relatief veel KMar-medewerkers lid waren van de NSB en bijvoorbeeld bij Kamp Vught en Kamp Amersfoort de bewaking hebben gedaan. Dieptreurig en ik schaam me daar diep voor (wat waren wij Nederlanders vaak passief fout).
Het is een slecht artikel, want het doet geen recht aan de groeiende groep mensen die het bestaan van een god ontkent. Bovendien is het een dood artikel, want in strijd met de vrijheid van meningsuiting. En dat is nou precies waar militairen (zelfs die van de KMar :p ) voor blijven staan.quote:Nu even op meta-niveau:
Ik probeerde helemaal niet de KMar te besmeuren of jou te versimpliceren. Ik vind dit topic uitblinken in diepzinnigheid en goed nadenken! Wat ik probeerde te doen, was aan te tonen dat wetgeving niet per definitie goed is. En dat iedere overheidsmedewerker (zeker een KMar-medewerker) dit kan onderzien. Juist een opsporingsambtenaar en militair moet een goed ontwikkeld moreel kompas hebben en het besef hebben dat niet iedere wet of bevel blindelings opgevolgd moet worden. Een politieagent en/of militair staat een democratische rechtstaat voor waar eenieders (fundamentele) rechten worden geaccepteerd en beschermd (art. 2 PW).
Wetten zijn in principe normen die voortvloeien uit waarden die hoog worden geacht in de samenleving. Bijvoorbeeld vrijheid of gelijkheid. Deze worden dan zo hoog geacht dat ze worden vastgelegd in de Grondwet. Een wet is dus geen doel op zich maar een middel om de waarde in stand te houden.
Ondanks dit uitgangspunt kan het voorkomen dat er wetten ontstaan (bewust of onbewust) die deze belangrijke waarde tegenspreken. Het voorbeeld van het verbod op Godslastering (art 147) is zo'n voorbeeld.
Een belangrijke waarde is de vrijheid van meningsuiting. Maar op het moment dat ik zeg dat Mohammed een kinderverkrachter en een pedofiel was, kan ik op basis van Art. 147 Sr. mogelijk veroordeeld worden.
Is Art. 147 nu een goed of fout artikel?
[/quote]quote:1
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van tweede categorie.
2
Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.
Als de Nationale Reserve wordt ingezet bij dit soort zaken is de situatie al heel anders en zitten we al vrij hoog in de geweldsspiraal dunkt me.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 21:57 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ach we hebben de Nationaal Reserve nog. Die kan goed ingezet worden tegen onwillig tuig of voetbal hooligans. Daarnaast ben ik btw voor heroprichting Rijkspolitie.
Of zet de Marechaussee in tegen tuig. Marechaussee heeft de burger toch echt wat meer respect voor dan de gewone politie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |