Bovenstaand artikel dateert al weer van april 2008, maar goed, het was net bij Evers op de radio.quote:Grote groep gsm-bezitters lijdt aan nomofobie
Meer dan de helft van de bezitters van mobiele telefoons lijdt aan nomofobie (no mobile fobia), de angst om onbereikbaar te zijn. Dat zeggen Britse onderzoekers. Meer dan de helft van de mobiele bellers zet het toestel nooit uit. Bovendien blijkt dat 9 procent van de ondervraagden toegeeft zich niet goed voelen als ze hun mobiele toestel uitzetten en 10 procent is van mening altijd bereikbaar te moeten zijn voor het werk. Maar niet iedereen wil het hier over een echte fobie hebben.
"Een groot gedeelte van de bezitters van een mobiele telefoon zijn zo afhankelijk geworden van hun mobiele telefoon, dat ze gestresseerd raken wanneer het toestel een lege batterij heeft of gewoon verloren werd gelegd," stippen onderzoekers van het Britse Post Office. "Als reden voor dat verhangen zijn, wordt meestal het feit naar voor geschoven dat men in contact wil blijven met vrienden en familie. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat ze daarom nooit hun mobiele telefoon afzetten."
Volgens de onderzoekers zou 53 procent van de bezitters van mobiele telefoons met nomofobie geconfronteerd worden. "Bij mannen is dat zelfs 58 procent, terwijl ook 48 procent van de vrouwen er onder zou lijden." Volgens de Nederlandse psychotherapeute Manja de Neef kan men niet echt spreken over een fobie. "Bijna elke mobiele telefoonbezitter wordt een beetje onrustig als de telefoon zoek is," vertelt ze tegenover de krant Trouw. "Dat wil niet zeggen dat ze last hebben van een angststoornis."
Wiebe Bijker, bijzonder hoogleraar techniek en samenleving, voert aan dat het niet om het product gaat, maar om de sociale druk die de samenleving er omheen creëert. "Omdat een mobiel onophoudelijk contact mogelijk maakt, passen mensen hun verwachtingspatroon aan," meent hij.
Och. Vroeger stond er een vaste telefoon naast het bed. Maakt het verschil dat die mobiel is?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:43 schreef MikeyMo het volgende:
Nou ja, kennelijk ben ik op dat gebied niet geinfecteerd met dit nieuwe verschijnsel wat ik wel herken in mijn omgeving; mobiele telefoon die mee gaat naar bed enzo
Heb jij een vriendinquote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:56 schreef MikeyMo het volgende:
mijn vriendin voelt zich naakt , leeg en ongemakkelijk als ze eens zonde rmobiel op pad gaat
ja, en best makkelijk in onderhoud ook de mijne; af en toe gewoon een beetje opompen. Ze is een beetje poreusquote:
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:25 schreef 1-of-6Billion het volgende:
ik kan beter zonder mobiel dan zonder internet
"jij moet echt een nieuwe ringtone, je hoort hem niet eensquote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:43 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bovenstaand artikel dateert al weer van april 2008, maar goed, het was net bij Evers op de radio.
Best sneu gedrag eigenlijk van mensen. Ik kwam er zojuist na een boos mailtje waarom ik me foon niet opnam achter dat mijn foon was nog thuis ligt... had het niet eens gemerkt
Nou ja, kennelijk ben ik op dat gebied niet geinfecteerd met dit nieuwe verschijnsel wat ik wel herken in mijn omgeving; mobiele telefoon die mee gaat naar bed enzo
Nu moet je even je tetten posten om hem te straffenquote:Op vrijdag 29 mei 2009 15:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
"jij moet echt een nieuwe ringtone, je hoort hem niet eensje lijkt wel stokoud met dit dove gedrag van je
" of iets van die strekking is geen boos mailtje. Waarom lul je toch altijd uit je nek?
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 15:23 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nu moet je even je tetten posten om hem te straffen
Datquote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:05 schreef Sander het volgende:
Altijd aan, altijd bij me. Maar als ik hem vergeet, ga ik er niet voor terug.
en dat.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:25 schreef 1-of-6Billion het volgende:
ik kan beter zonder mobiel dan zonder internet
fusilleren is idd de enige optiequote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:44 schreef Hamilcar het volgende:
God, en mensen die zo'n kreng als mp3 speler gebruiken zonder oordopjes moeten ze ook afknallen.
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:05 schreef Sander het volgende:
Altijd aan, altijd bij me. Maar als ik hem vergeet, ga ik er niet voor terug.
Nog nooit gehoord van toetsenblokkering + pincodequote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:09 schreef Osramp het volgende:
Schrik me wel altijd de tering als ik denk het ding verloren te zijn. Dat heeft alleen meer met de kosten te maken, dat de vinder eventjes 0900 nummers gaat bellen.
I love youquote:Op zaterdag 30 mei 2009 18:10 schreef Drugshond het volgende:
Humor.....(en dat meen ik echt).
Mobiel ben ik nauwelijks of niet bereikbaar. Gebruik dat zotte ding nooit behalve in 112 situaties.
Prepaid doe ik maanden met 1 opwaardeerfunctie van 10 eurie.
Meel is een iets ander hoofdstuk. Maar het gehype van mobiele telefonie heb ik nooit begrepen.
Waar ik wel een beetje voor val is een ultra notebook om vanuit je bed te surfen (ehmm pokeren)
Ik ken genoeg mensen die zich suf bellen en mailen voor 300+ euro in de maand... simply put it's not me.
Hell... ik werk nog steeds met een stratenboek in mijn auto + logisch verstand + richtinggevoel (gaat ook niet zo vaak mis).
Dumb ass behaviour.... denken dat je er afhankelijk van bent. Van internet wellicht maar daar stopt ook de vergelijking. Ik zie me al drukken op knoppen en een display + scrollfunctie wat eigenlijk al een no-go was.
Waarom maakt dat jouw dag kut?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:02 schreef kikoooooo het volgende:
Ik geef eerlijk toe dat ik totaal verslaafd ben aan mijn telefoon. Kan er echt niet zonder en heb ook echt een kutdag wanneer ik dat ding vergeet.
Snachts staat hij wel uit
Lastig uit te leggen. Ik ben al 'bereikbaar' vanaf mijn twaalfde ofzo. Het begon met een pieper en daarna een mobiele telefoon. De helft van mijn leven ben ik dus al bereikbaar.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 21:55 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Waarom maakt dat jouw dag kut?Ik vraag dit uit pure interesse. Wat is het dat je mist, wanneer je je mobiel een keertje niet bij je hebt?
Bij mijn werkgever moet de telefoon ook aanblijven na werktijd, en tijdens verlofdagen.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:47 schreef Megumi het volgende:
Ik had een mobiel van de zaak die ging uit na het werk. Vonden ze niet leuk maar schijt aan gehad. Tja ik heb geen vaste telefoon alleen mobiel gaat dus nooit uit. Maar geen einde van de wereld als ik dat ding vergeet of zo idd.
Bwahaha, dat zou ik dus echt nooit doen, tenzij je stand-by moet zijn voor noodgevallen...quote:Op zondag 31 mei 2009 16:46 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij mijn werkgever moet de telefoon ook aanblijven na werktijd, en tijdens verlofdagen.
Prima, maar dan wel een standby vergoeding, zo niet, dan uit! Ik heb trouwens ook weleens op 1 project de mobiel in mijn burealade bewaard, deze ging dan uiteraard op slot. Was dus alleen op werk beschikbaarquote:Op zondag 31 mei 2009 16:46 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij mijn werkgever moet de telefoon ook aanblijven na werktijd, en tijdens verlofdagen.
Standrechtelijk executeren. Midden op straat, als voorbeeld voor de rest van de homies.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:44 schreef Hamilcar het volgende:
God, en mensen die zo'n kreng als mp3 speler gebruiken zonder oordopjes moeten ze ook afknallen.
Een dubbele agenda dus.quote:Op zondag 31 mei 2009 19:30 schreef ytram het volgende:
Ik heb 2 telefoons prive![]()
Mijn telefoon is vrijwel altijd binnen een straal van 1 meter vanaf mij, 24/7 staat ie aan. Altijd op stil en op trillen, en heb er idd ook last van dat ik denk dat hij afgaat maar dat dat niet zo is![]()
Ik gebruik hem ook om te mailen, vertrek tijden te kijken, wekker, agenda, mp3 speler etc.
Maar als ik zou moeten kiezen tussen een week geen telefoon of een week geen internet... dan zou ik toch kiezen voor een week geen telefoon
Edit: oh en als ik hem vergeet mee te nemen dan ga ik wel wel voor terug. Ik kan er ook niet zo goed tegen als ie uit moet of als m'n accu leeg is
Je weet niet wat je mist.... Onbereikbaar zijn.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:29 schreef HarryP het volgende:
Heb thuis een vaste telefoon en op mijn werk een vaste telefoon en ik heb GEEN mobiel.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |