abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69657014
Wees er mij blij om DJMO. Mijn zoontje wil absoluuuuuuuut niet op zijn buik. Hij kan prima zitten en tegenwoordig ook al goed staan, maar doordat hij dus nooit op zijn buik ligt/lag, kan hij niet zelf in zitpositie komen en gaat ook nog niet kruipen... ik maak me er af en toe wel zorgen over!

En volgens mij kan buikslapen als ze iets "ouder" zijn toch niet zo veel kwaad?
pi_69657039
Voeden op verzoek heeft hier trouwens een nieuwe dimensie gekregen.

L. kruipt naar me toe, gaat bij mijn been staan en doet *smaksmak* Als ik daar niet snel genoeg op reageer is het óf schreeuwen óf 'Haaaaaab!?!' zeggen. Als hij op schoot zit probeert hij mijn kleren open te maken, maar dat mag echt niet van mij.
En dan krijgt hij drinken

Interessant, hij houdt precies het normale ritme aan, maar wil nu ineens een slokje extra ergens halverwege de dag? Misschien het weer, misschien omdat het kan?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 3 juni 2009 @ 09:45:36 #203
147316 crew  DJMO
#trut
pi_69657105
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:39 schreef peterfan het volgende:
Wees er mij blij om DJMO. Mijn zoontje wil absoluuuuuuuut niet op zijn buik. Hij kan prima zitten en tegenwoordig ook al goed staan, maar doordat hij dus nooit op zijn buik ligt/lag, kan hij niet zelf in zitpositie komen en gaat ook nog niet kruipen... ik maak me er af en toe wel zorgen over!

En volgens mij kan buikslapen als ze iets "ouder" zijn toch niet zo veel kwaad?
mijn nicht haar twee dochters, vonden buikliggen ook maar niets, hebben het rollen en doorrollen volledig overgeslagen. oudste is nu 5 of zes ( ) en de jongste ruim tien maanden, die kruipt nu wel, trekt zichzelf vanuit ruglig naar zit, en zo verder kweet niet hoe oud de jouwe is?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_69657119
En Marlies? Ik zou gewoon een ritme aan gaan houden van: slapen, wakker, eten, even spelen en weer slapen. En dan 's nachts alles kalm en rustig houden en niet spelen, licht gedempt houden.
Dan leert hij vanzelf wat nacht is, want een nachtvoeding heeft hij echt nog wel nodig! Moet je nou kijken hoe klein hij nog is!
pi_69657203
Seb heeft trouwens al sinds maandag niet meer gepoept. Nou doet hij dat wel vaker en vervolgens zit hij tot aan zijn schouders in de poep. Gisterochtend bracht ik hem naar het KDV met de mededeling hij heeft sinds gister niet meer gepoept dus het kan wel eens veel zijn. Gisteren bij het ophalen stond in zijn boekje "Seb heeft nog steeds niet gepoept..." Dus ik denk nou vanavond dan, bij oma Maar nee en vannacht ook niet dus vanmorgen weer naar het kdv met de mededeling: hij heeft nog steeds niet gepoept. en extra kleren meegegeven. Het is een beetje net als met zo'n bal met een waterballon die je over moet gooien en een keer gaat knappen Ben benieuwd straks.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_69657233
Ik hoop voor je dat de waterballon daar springt
pi_69657291
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:51 schreef Estrys het volgende:
Seb heeft trouwens al sinds maandag niet meer gepoept. Nou doet hij dat wel vaker en vervolgens zit hij tot aan zijn schouders in de poep. Gisterochtend bracht ik hem naar het KDV met de mededeling hij heeft sinds gister niet meer gepoept dus het kan wel eens veel zijn. Gisteren bij het ophalen stond in zijn boekje "Seb heeft nog steeds niet gepoept..." Dus ik denk nou vanavond dan, bij oma Maar nee en vannacht ook niet dus vanmorgen weer naar het kdv met de mededeling: hij heeft nog steeds niet gepoept. en extra kleren meegegeven. Het is een beetje net als met zo'n bal met een waterballon die je over moet gooien en een keer gaat knappen Ben benieuwd straks.
tik tik tik

woensdag 3 juni 2009 @ 09:58:08 #208
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69657342
Seilram: als je zo weinig kolft, kan het komen doordat je geen toeschietreflex krijgt van kolven. Die 40 ml zit dan wel in de kanalen, maar dat wat er verder in de borst zit, komt er niet uit, want daar heb je die trs voor nodig. (Heb je syntocinon geprobeerd?) Verder zou ik niet de fles geven, maar vingervoeden. Dan doe je alle voeding in een spuitje, die je samen met je vinger in het mondje van Joep doet. Als hij zuigt, spuit je de melk in zijn mondje. Hierdoor is de kans op tepel/speenverwarring een stuk kleiner. Dan drinkt hij met een betere techniek aan de borst, wat de melkproductie beter op gang brengt.
pi_69657687
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:45 schreef DJMO het volgende:

[..]

mijn nicht haar twee dochters, vonden buikliggen ook maar niets, hebben het rollen en doorrollen volledig overgeslagen. oudste is nu 5 of zes ( ) en de jongste ruim tien maanden, die kruipt nu wel, trekt zichzelf vanuit ruglig naar zit, en zo verder kweet niet hoe oud de jouwe is?
Bijna 11 maanden al.... hij trekt zich wel op aan handen, de box of zijn bedje maar heeft nog net niet genoeg kracht om dan helemaal tot staan te komen. Hij schuift wel een klein beetje op zijn billen, naar achter en in een rondje.. . Maar hij kan dus niet vanuit liggen zelf gaan zitten, en dat is volgens mij wel wat laat. Over twee weken moet ik weer naar het CB, eens kijken wat ze daar zeggen.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:36:33 #210
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_69658231
W en H sliepen beide door toen ze zo'n drie weken oud waren. W heeft heel even bv gehad maar door een vrij zeldzaam iets moesten we overstappen op kv. H. heeft tot 9 maanden bv gehad.

Onze jongste dame heeft nu ook al dagen dat ze de laatste voeding rond twaalf uur heeft en dan rond een uur of vijf - half zes pas weer komt.
Er valt niks tegen te doen. Ik hoef echt niet te proberen haar wakker te maken want dat lukt gewoon niet en ze weigert dan gewoon om te drinken.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_69658341
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:34 schreef DJMO het volgende:
het zou mij niets verbazen als jan een buikslaper gaat worden straks. als ik hem 's avonds naar bed breng probeert hij steeds op zijn buik te draaien om te kijken wat er achter hem gebeurt, en hoevaak ik hem overdag ook zijn rug leg, hij ligt binnen enkele seconden weer op zijn buik ...
Seb slaapt nu altijd op zijn zij, zo gaat hij zelf liggen. Nou ja prima. En dan in zijn armen twee van die knuffeldoekjes en vaak ook nog een spuugdoekje Vannacht had hij een droom of zo want hij begon heel hoog te huilen en lag te huilen met zijn ogen dicht en toen hebben we hem geaaid en ssssht gedaan en hij was weer stil.
pi_69658573
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:09 schreef seilram het volgende:
Tex, dat hebben ze 23 mei meegegeven. Ik moest de eerste 3 dagen 7 x 50 cc en daarna 7 x 60 cc. Hij zit hier nu dus op sinds vorige week dinsdag. Ik heb nog gevraagd: wanneer gaat de voeding weer verder omhoog? En dat zou ik vrijdag 5 juni bij de kinderarts horen. Misschien moet ik het ziekenhuis anders vast even bellen idd om te vragen of dat wel klopt, want hij komt nu vaak om de 2,5 uur al om te eten.
(zou het ook aan mijn moedermelk kunnen liggen... die lijkt sinds gisteren echt zo waterig, heel anders dan eerst, toen leek het wel wat dikker).
Mila is 7 weken te vroeg geboren en mocht na 18 dagen ziekenhuis naar huis. Met de mededeling dat de nachtvoeding niet meer nodig was, nou mooi wel dus. Met de hoeveelheid voeding hebben we echt moeten zoeken, goed kijken naar wat ze aangaf.

Ik denk dat je echt moet proberen te kijken naar wat je kindje zelf wil, en als het anders aangeeft dan het "schema" gewoon proberen of dat werkt...
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:58:08 #213
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69658824
Bovendien: bij borstvoeding zijn de nachtvoedingen juist heel belangrijk, omdat op dat moment de prolactineniveau's het hoogst zijn en de borstvoeding dan het beste op gang gebracht wordt.
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:24:50 #214
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_69659611
Ik moest vandaag met Ties naar het CB, maar over autostoelen gesproken.... de mijne staat nog bij mijn moeder in de auto, en mijn man heeft de andere op zijn achterbank.... dus ik sta met 2 fris gewassen kinders aan mijn auto.... kan ik niet weg!

Nu komt mijn mans stagiair de auto stoel brengen... maar ik heb toch maar ff het CB gebeld en de afspraak naar morgen verzet anders moeten we mss een uur wachten voor we aan de beurt zijn of komen we voor niets.
Mama van Isa en Ties
pi_69659640
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 11:24 schreef marlieske het volgende:
Ik moest vandaag met Ties naar het CB, maar over autostoelen gesproken.... de mijne staat nog bij mijn moeder in de auto, en mijn man heeft de andere op zijn achterbank.... dus ik sta met 2 fris gewassen kinders aan mijn auto.... kan ik niet weg!

Nu komt mijn mans stagiair de auto stoel brengen... maar ik heb toch maar ff het CB gebeld en de afspraak naar morgen verzet anders moeten we mss een uur wachten voor we aan de beurt zijn of komen we voor niets.
Das balen marlieske!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 3 juni 2009 @ 11:30:37 #216
147316 crew  DJMO
#trut
pi_69659760
over afpsraken gesproken .. ik ben echt een kluns verzet ik mijn afspraak bij het cb, omdat ik dacht een afspraak bij jeugdzorg voor mijn dochter te hebben .. is mijn afspraak van jz al verplaatst naar de 15e, guess what? afspraak op cb staat nu ook op de 15e. dus ik net aan mijn cp van jeugdplein vragen of ik een uurtje later mocht komen bij die afspraak - blijkt die afspraak alweer naar de 22e te zijn verplaatst, omdat dan ook de gedragsdeskundige van jeugdzorg tijd heeft om erbij te zijn (ivm beoordelen onbegeleide bezoeken aan mijn dochter)

snappen jullie het nog???
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_69659799
nee.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 3 juni 2009 @ 11:32:44 #218
147316 crew  DJMO
#trut
pi_69659838
ik zelf ook amper bix ik heb iig één afspraak per dag nu; en ze staan mét alarm in de pc .. en ik ga er niets meer aan veranderen iig

pi_69660050
binnenkort nog een nijntjeboot-overhandigings-afspraak erbij!...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 3 juni 2009 @ 11:43:36 #220
147316 crew  DJMO
#trut
pi_69660185
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 11:39 schreef bixister het volgende:
binnenkort nog een nijntjeboot-overhandigings-afspraak erbij!...
moet nog even kijken voor de datum

pi_69662328
Noli Vertel eens meer over de jongste.

Hebben jullie nog tips of enig idee wat het kan zijn met Tyler? Het is sinds de prikken, een week geleden, als ik me niet vergis, helemaal mis.
Super jengelig en moeilijk te troosten dan. Weinig slapen. Flessen en poepen gaan wel goed.
Hij sliep altijd door. Nooit een probleem.
Nu is het dus laatste fles 23.00/24.00. Dan slapen rond 1.00 wakker, speen erin en weer slapen. Rond 2.00 wakker, speen erin en weer slapen. En zo gaat het de hele nacht door. Erg vermoeiend.
Hij heeft geen honger iig en lijkt geen pijn te hebben.
Het rare is dat hij na de fles van 20.00 gewoon gaat slapen, zonder wakker te worden.
pi_69662542
Ik heb geen idee ingrid? Hoe oud is hij nou precies? In weken? Kan ik ff kijken of dat oei-ik-groei sprongetjes zijn, die klopten hier qua tijd altijd heel goed
(niet qua leren L. leerde altijd wat anders dan wat in het boek stond)
pi_69662701
Ehm hij is 6 maanden over 3 dagen.
Nu maar eens kijken of hij wil slapen en Kim ook. Kan ik rustig wat eten.
pi_69662790
24 oid?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 3 juni 2009 @ 13:12:32 #225
147316 crew  DJMO
#trut
pi_69662800
ik gok dat hij rond de 26 weken is ... nu ben ik weg met door het aankleden aan doorslapende uk

pi_69662816
oh
pi_69662849
26 weken, sprongetje it is Donderwolkweek! Duurt nog maximaal een week, dan is het weer over
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:03:17 #228
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_69664316
/uitlurkstand komt
Ingrid sprongetjes zijn vervelend, maar ze gaan echt over
Kleurdoos, Als een maand exact 4 weken zou hebben (6x4=24) zou je berekening kloppen, echter een maand heeft gemiddeld 4,3 weken en zo is het dus 6x4,3=26 weken
/lurkstand
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:05:19 #229
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_69664373
Hebben ze met bijna 19 weken ook een sprongetje? Lennon is de laatste dagen ook wat onrustiger, wil wat minder goed slapen, vooral smorgens, is wat vroeger wakker en was vannacht ook weer eventjes wakker om half 2.

Mooie stoel DJMO, ik ben ook over een stoel aan het nadenken en twijfel nog over welke, een houten? een triptrap maar die vind ik niet handig omdat daar geen blad voorzit een kunststof?... mn moeder heeft thuis zo'n goedkope van de IKEA en die is best handig maar te simpel voor heel veel gebruik denk ik.

ik vind deze wel erg en helemaal onze kleurtjes. Zelfde als die van DJMO maar dan andere kleurtjes volgens mij, dus ik hoor graag van je hoe deze jullie bevalt!!
Make love, not war ☮
pi_69664457
sprongetjes... als nog 1 iemand tegen mij zegt: 'is het geen sprongetje ?' Ik sta niet voor mezelf in.
pi_69664492
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:03 schreef maffemuts het volgende:
/uitlurkstand komt
Kleurdoos, Als een maand exact 4 weken zou hebben (6x4=24) zou je berekening kloppen, echter een maand heeft gemiddeld 4,3 weken en zo is het dus 6x4,3=26 weken
/lurkstand
Jaar: 52 weken, half jaar 26 weken is makkelijker
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:05 schreef Diaan73 het volgende:
Hebben ze met bijna 19 weken ook een sprongetje? Lennon is de laatste dagen ook wat onrustiger, wil wat minder goed slapen, vooral smorgens, is wat vroeger wakker en was vannacht ook weer eventjes wakker om half 2.
Van 17-19 weken
pi_69664496
Pfff stom sprongetje dan! Ik wil mijn lieve tevreden, goed slapende baby terug!
Maar dan vind ik dat er iets tegenover moet staan heur! Dat hij snapt hoe hij op zn moet om iets te pakken bijvoorbeeld.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:13:08 #233
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_69664580
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:09 schreef freecell het volgende:

Van 17-19 weken
Nog even een weekje volhouden dus normaal merk je het nooit bij hem...
Make love, not war ☮
pi_69664939
Diaan, wij hebben de Geuther kinderstoel. Lijkt qua vormgeving op de triptrap, maar dan met blad want dat wilde ik ook graag (en blijkt ook heel handig!).
pi_69665574
vanaf wanneer is het eigenlijk handig zo'n kinderstoel te hebben?
pi_69665645
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:43 schreef Raissa het volgende:
vanaf wanneer is het eigenlijk handig zo'n kinderstoel te hebben?
Vanaf dat ze een beetje kunnen zitten en vast voedsel mogen is het wel heel handig, hier werd hij vanaf 6 maanden gebruikt, maar L. kon ook wel vlot zitten
pi_69665680
Wij hebben een kinderstoel nog van Kim die daar op lijkt. Alleen nog lang niet nodig hier.
pi_69665693
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:03 schreef maffemuts het volgende:
/uitlurkstand komt
/lurkstand
weet ik ik had tylers leeftijd verkeerd ingeschat want ik verwar ingrid altijd met een ander
pi_69665726
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:08 schreef Estrys het volgende:
sprongetjes... als nog 1 iemand tegen mij zegt: 'is het geen sprongetje ?' Ik sta niet voor mezelf in.

jij hebt vast ook je sprongetjes
pi_69665896
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:45 schreef freecell het volgende:

[..]

Vanaf dat ze een beetje kunnen zitten en vast voedsel mogen is het wel heel handig, hier werd hij vanaf 6 maanden gebruikt, maar L. kon ook wel vlot zitten
Ah, nog geen haast dus
pi_69665971
Hier ook vanaf zes maanden
pi_69666060
Wij hebben zo'n simpele stoel van de Ikea. Echt ik heb allerlei stoeltjes gebruikt/gekregen/uitgeprobeerd maar ik vind dit toch wel de meest ideale stoel om Koen eten in te geven.
Het bijbehorende blad kan er makkelijk op en af. en de pootjes kunnen uit elkaar dus je kan het zelfs makkelijk meenemen. Verder een nat doekkie erover en het is helemaal schoon.
pi_69666375
Ik heb ook die van de Ikea en ik ben er ook zeer tevreden over, ze zit er ook gewoon lekker in
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:34:10 #244
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_69667344
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 09:46 schreef freecell het volgende:
En Marlies? Ik zou gewoon een ritme aan gaan houden van: slapen, wakker, eten, even spelen en weer slapen. En dan 's nachts alles kalm en rustig houden en niet spelen, licht gedempt houden.
Dan leert hij vanzelf wat nacht is, want een nachtvoeding heeft hij echt nog wel nodig! Moet je nou kijken hoe klein hij nog is!
Dat doe ik ook. Ja, ik geef hem die voeding ook. Het is simpel, als hij wil eten, dan krijgt hij eten. Ik vond dat schema al zo vreemd. Hoe kan een baby nog iedere keer precies om de 3 uur honger hebben. Maar goed, in het ziekenhuis kreeg hij tuurlijk grotendeels via een sonde voeding, dus kwamen ze om de 3 uur langs.

Tex, ik heb in het ziekenhuis bv geprobeerd. Dat ging eerst niet, omdat Joep er geen kracht voor had. Langzaam begon hij te drinken . Ik heb al die tijd gekolfd. Niet veel, iedere keer dus ongeveer 40 ml. Toen Joep eenmaal goed en flink begon te zuigen lag hij op 1 borst vaak 20 minuten kei hard te werken. Als ik hem dan ging wegen had hij precies die 20 ml op. Als ik ging nakolven, kwam er ook vaak niet meer dan een paar druppels uit mijn borst. Dit heb ik zo een paar dagen aangekeken en ik vond het zo naar om Joep zo hard te zien werken om net die 20 ml eruit te halen, dat ik toen heb besloten om over te stappen op de fles.

Ik weet niet meer wie het zei over het fingerfeeden, maar zo hebben we in het ziekenhuis Joep leren zuigen inderdaad. Ik geef bv met een tepelhoedje omdat Joep anders mijn tepel niet goed pakt. Ik heb al contact gehad met een lactatiedeskundige (3 keer). Zij gaf aan dat de tepel - speen verwarring minimaal is omdat hij een tepelhoedje gewend is. Mijn toeschietreflex is prima. Zodra ik het kolf apparaat erop zet dan begint het te lopen, maar na 5 minuten lijkt het op te zijn.

Joep leg ik ongeveer 2 keer per dag aan. Niet echt voor de voeding. Hij krijgt alle 7 voedingen met de fles, maar meer voor zijn zuigbehoefte en als hij nog wat "extra's" lust.
Niet mieten! Door gieten!
pi_69667554
zo te lezen doe je het allemaal prima hoor Ziekenhuis met die rare schema's. Volgens mij kijken ze daar niet naar het kind maar trekken ze gewoon het standaard schema uit de kast en geven ze je dat mee.
pi_69667977
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:09 schreef freecell het volgende:

Van 17-19 weken
Ahá. Dat verklaart wel het één en ander
Hier is het ineens 's avonds brullen bij het naar bed gaan en overdag wordt er ook niet al te veel geslapen. 's Nachts gaat het na een paar nachten prut weer wat beter

Seilram, je hebt nu ongeveer 10 adviezen gekregen over bv/kv/ritmes/e.d. en ik kan me voorstellen dat het je duizelt inmiddels. Misschien is het handig om een vrijwiligger van de LLL of VBN te bellen (zie www.borstvoeding.com) of een lactatiekundige in te schakelen. Ik denk dat je niet moet wachten tot je bij de kinderarts bent geweest. Borstvoeding mag op verzoek, ook bv uit de fles, en dat zou ik bij zo'n mini als Joep ook zeker doen! Trek er eens een (of meer) dag(en) voor uit om de bv goed op gang te brengen door lekker samen in bed te gaan liggen, zoveel mogelijk huidcontact en dan voeden voeden voeden voeden. Ook 's nachts! Om de 2 of 2,5 uur voeden is echt helemaal niet raar bij zo'n kleintje, vaker mag ook. Het kost waarschijnlijk een hoop energie maar dan heb je wel de grootste kans van slagen.

Ik vind het altijd zo zonde als bv mislukt door slechte adviezen van verplegend personeel, artsen e.d.. Hierdoor ontstaat dus het vaakgehoorde 'ik had te weinig melk' of 'er zat te weinig voeding in mijn melk'. Dat is bijna nooit aan de orde, wat er vaak aan schort is onvoldoende kundige begeleiding tijdens de eerste weken.
pi_69668031
Hm je hebt net gepost terwijl ik nog aan het schrijven was, nouja. Ik zou iig een lactatiekundige inschakelen in jouw geval.
pi_69668146
idd.. als vriendinnen van me dat zeggen geef ik ze ook een pets..niets te weinig melk. Doorvoeden jij

Mijn dochter begint de grondbeginselen van t kruipen door te krijgen geloof ik.. ze ligt hier als een debiele kikker heen en weer te kronkelen
pi_69668373
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:52 schreef Kleurdoos het volgende:
idd.. als vriendinnen van me dat zeggen geef ik ze ook een pets..niets te weinig melk. Doorvoeden jij

Mijn dochter begint de grondbeginselen van t kruipen door te krijgen geloof ik.. ze ligt hier als een debiele kikker heen en weer te kronkelen
Ja dat ken ik, kontje omhoog en dan een soort schoolslag erbij met de benen
pi_69669389
uhuh..heel charmant
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')