Het is elke dag weer een feest in het verkeer. Ik maak toch bijna dagelijks wel capriolen mee in dat uurtje dat ik totaal per dag in de auto zit op weg naar het werk en naar huis. Vanmorgen was 't ook weer prijs, maar in plaats van rechtse inhaalacties, bumperklevende sjonnies en notoire linksrijdende Belgen op de snelweg, had ik vanmorgen het ongenoegen om op een provinciale weg achter een Suzuki Alto te rijden die niet harder dan, jawel, 40 km/u reed. Het was overigens zo'n 'hippe' nieuwere Alto met zo'n mini-imperial op 't dak. Toen ik de auto constateerde had ik al zo'n voorvermoeden, en jawel, toen ik in de spiegel keek zag ik dat het inderdaad een oude man betrof. De sliert auto's achter mij werd ook alsmaar groter, en op de provinciale weg in kwestie mag je niet inhalen. Vrolijk 40 km/u achter de Alto aantuffen dus.
Uiteindelijk heb ik maar liefst een kwartier achter de Alto gezeten. Ook in de bebouwde kom ging meneer weer nét over de helft van de maximaal toegestane snelheid van 50 km/u rijden. De snelheid van het bochtenwerk van deze meneer spande al helemaal de kroon, met niet meer dan 15 km/u.
Afijn, uiteindelijk kwamen we gelukkig toch uit op een rechte weg waar geen doorgetrokken streep meer was. Ik greep dus mijn kans en haalde deze langzame meneer gewoon in, waar het mag. Ik blij natuurlijk, niets aan de hand verder. Begint die mongool ineens de toeteren, met groot licht te seinen en gebaren te maken (zo tegen zijn kop tikken waarmee die wil zeggen dat ik getikt ben en zo

). Ik trek me d'r vrij weinig van aan en rij gewoon lekker met zo'n normale 50 km/u door.
Totdat deze bejaarde meneer bij een stoplicht verderop links af wilt slaan en dus naast mij komt te staan. Ik kijk naast me en zie de man geïrriteerd nee naar me knikken terwijl die iets ligt te mompelen. Ik vroeg mij heel nieuwsgierig af wat deze meneer te mekkeren had en maakte mijn raampje open. Meneer zeiksnor deed hetzelfde.
Bejaard gespuis: "Ben je nog helemaal te redden?"
Tuvai.net: "Euh, hoezo?"
Bejaard gespuis: "Ja! Ga nóg gevaarlijker inhalen in 't vervolg, idioot!"
Tuvai.net:
Tuvai.net: "Ik weet niet of je het in de gaten had, maar ik heb je op normale wijze ingehaald op een plek waar dat gewoon was toegestaan. Maar jij had wel meer dingen niet in de gaten, evenals die sliert aan auto's die achter je reed toen jij met 40 over 'provinciale weg X' kakte."
Bejaard gespuis: "80 is een maximumsnelheid hoor. Verderop staan ze te controleren. Ik hoop dat je daar ook zulke debiele acties uit haalt en de agenten je aan de kant zetten!!"
Tuvai.net: "Prima hoor. Mag jij de agent meteen uitleggen dat je maar liefst de helft van de toegstane snelheid rijdt en nota bene met groot licht seint en toetert voor iets waar het niet voor bedoeld is.

"
Mopperend maakte deze ouwe zeiksnor zijn raampje weer dicht, mopperde nog iets (ik kon op dat moment niks meer horen, alleen nog maar zien dat 'ie zichzelf helemaal aan 't opjutten was) en rijdt weg. Ik stond vooraan bij 't stoplicht dus kon lekker m'n normale gangetje gaan met 50 km/u.
Samenvatting: Bejaard gefrustreerd mannetje rijdt 40 km/u waar hij 80 km/u mag, gaat zich helemaal idioot gedragen als ik 'm vervolgens volledig normaal inhaal waar dat toegestaan is en denkt mij even een verbaal lesje te kunnen leren!
Bonusklacht: Chagrijnige, bemoeierige hangbejaarden-overkill in Brunssum.