abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2009 @ 02:11:45 #1
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_69513816

Bij de Zweden maken ze een gerecht dat verwant is aan de rakfisk, en dat surströmming heet. In dit geval gaat het om rotte haring (surströmming betekent gewoon “zure haring”). Net als de forel bij rakfisk, ligt de haring voor de surströmming een paar maanden in vaten met pekel, maar anders dan bij rakfisk staat de vis bij kamertemperatuur te rotten. Na die paar maanden is de haring gereed voor consumptie en vreemd genoeg wordt de meest surströmming daarna ingeblikt. Inblikken is van huis uit een methode om bederf te voorkomen, maar in dit geval is het product al verrot voordat het het blikje ingaat. En eenmaal in het blik gaat de rotting vrolijk verder. Na ongeveer een jaar (!) is er door het bederf zoveel gas gevormd, dat de deksel van het blikje een beetje bol gaat staan – en dan is het ogenblik gekomen om de blikopener ter hand te nemen.

In alle toelichtingen – ook die van de liefhebbers – wordt er voor gewaarschuwd dat je een blikje surströmming nooit binnenshuis moet openen omdat de desbetreffende woning dan gedurende enige dagen niet meer betreden kan worden vanwege de hardnekkige stank die er hangt. De blikjes mogen alleen in de buitenlucht geopend worden, en dan nog het liefst onder een natte doek of zelfs onder water in een emmer, omdat door de druk in het blikje de bruine vloeistof waarin de haring zich bevindt, nog wel eens flink in het rond wil spatten. Bovendien kun je op deze manier de vrij komende gassen nog enigszins wegvangen.

bron

Samenvatting: rotte vis uit Zweden

Er zouden geen woorden zijn om de stank te beschrijven

Stel Duitsers die het uitproberen:

En nog wat "dapperen"

Iemand ervaring mee?
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_69514408
lol, bijna iedereen moet ervan kotsen.
ik zou het stiekem wel eens willen proberen, ik ruik toch niks
  Moderator vrijdag 29 mei 2009 @ 08:58:45 #3
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_69515935
Op mijn rondreis door Zweden heb ik mij eraan gewaagd. Onbeschrijflijk hoe goor.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_69517505
haha leuk, heb er vorige maand een presentatie over gegeven op school (ging over gefermenteerde voedingsmiddelen).

Het is bij veel luchtvaartmaatschappijen ook verboden om die blikjes mee te nemen in het vliegtuig, wegens verandering van luchtdruk kunnen de blikjes open ploffen en dan zit je de rest van je vlucht dus in een ongelooflijke stank
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:46:14 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69521244
Ik snap alleen niet dat als je dit normaal eet in een soort aardappel salade waarom mensen het dan puur uit blik gaan zitten eten. Dan wil je ook dat het smerig is en geef je het geen enkele kans.
Ik ken ook zulke filmpjes van mensen die 1000-jarige eieren eten, terwijl die echt niet zo erg zijn als al dat gekokhals zou doen vermoeden.

Of ansjovisjes uit blik, dat is voor mensen die het niet kennen ook erg smerig. Maar los ze op in olie, gooi het over de pasta en ze vinden het wel lekker.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 12:00:23 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69521700
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:46 schreef RobinOok het volgende:
Ik snap alleen niet dat als je dit normaal eet in een soort aardappel salade waarom mensen het dan puur uit blik gaan zitten eten. Dan wil je ook dat het smerig is en geef je het geen enkele kans.
Ik ken ook zulke filmpjes van mensen die 1000-jarige eieren eten, terwijl die echt niet zo erg zijn als al dat gekokhals zou doen vermoeden.

Of ansjovisjes uit blik, dat is voor mensen die het niet kennen ook erg smerig. Maar los ze op in olie, gooi het over de pasta en ze vinden het wel lekker.
Concur
Je gaat ook geen peper of zout puur eten, azijn drinken, gist eten, trassie zo eten, etc etc
Dat het zogenaamd verrot is draagt bij aan de vooroordelen, maar mensen vergeten dat kaas rotte melk is, vaak nog verschimmeld ook. Bier en brood zijn verrotte granen, Wijn rotte druiven, salami is verzuurd en beschimmeld vlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:38:40 #7
222384 Bonzai.
pi_69524723
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:46 schreef RobinOok het volgende:
Nja, die Duitser in dat filmpje heeft dat visje ook eerst gewassen voor hij eraan begon. Toen hij 1 zo'n 'haring' opensneed, stond iedereen te kokhalzen, terwijl het maar een cm dik is. Ik denk dat je wel meer rotte kaas nodig hebt om zo'n effect te bereiken (al heb ik gehoord dat er in Italië een soort rotte kaas met dode vliegen in bestaat, iemand een idee?)

Oh ja, heb ook effe die 'century eggs' gecheckt op youtube, ziet er inderdaad goor uit, maar de reacties zijn toch een pak milder...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonzai. op 29-05-2009 13:54:03 ]
waarin de stenen rusten,
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:49:30 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69525100
Die kaas komt van Sardinie en is met maden. 't Heet casu marzu. Volgens mij valt die nog reuze mee, qua smaak en geur en is het alleen het idee van die maden.
En geloof best dat het heel erg stinkt, dat surströmming, maar ik zou liever zien dat iemand het eet zoals het bedoeld is.

Ah, kijk, zoals hier:

Geen kokhalzen, maar smerig vinden ze het wel.

[ Bericht 47% gewijzigd door RobinOok op 29-05-2009 13:56:11 ]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:56:26 #9
222384 Bonzai.
pi_69525314
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Die kaas komt van Sardinie en is met maden. 't Heet casu marzu. Volgens mij valt die nog reuze mee, qua smaak en geur en is het alleen het idee van die maden.
En geloof best dat het heel erg stinkt, dat surströmming, maar ik zou liever zien dat iemand het eet zoals het bedoeld is.

gadver

Is blijkbaar verboden
waarin de stenen rusten,
pi_69527687
Die kaas wil ik nog wel een keer eten, maar met kaas ben ik dan ook niet zo'n watje. Rotting klinkt meteen zo negatief, vies en lekker liggen nou eenmaal dicht bij mekaar. Gaat het over je eigen grens, dan is het goor, blijft het er net onder, is het juist daardoor vaak erg lekker. Soms heb je het ook in één maaltijd, zit je vol dan gaat ineens een sterke smaak je tegen staan die je vlak daarvoor nog lekker vond.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_69599100
Het valt te betwijfelen of die haring wel echt rot is, want daar zijn dan ook weer tegenstrijdige berichten over omdat de vis "wel zijn vorm behoudt en aan de graat blijft zitten"
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:39:12 #13
222384 Bonzai.
pi_69775317
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:12 schreef sexymofo het volgende:
Nog een leuke maaltijd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eorramatur

Ziet eruit als rugbyballen in rioolwater
waarin de stenen rusten,
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:41:30 #14
45206 Pietverdriet
pi_69775386
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:12 schreef sexymofo het volgende:
Nog een leuke maaltijd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eorramatur
niet echt wat je noemt een verfijnde keuken..
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:56:46 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69782461
Eigenlijk past mijn ervaring met "stinky tofu" hier ook wel in dit topic. Ik was dus nog niet zo lang in China en ging er uit eten met Chinese collega's. Ik was de enige westerling. Er kwamen kippenklauwtjes op tafel, lekker om op te knauwen, eendenhoofdjes, lekker om uit te zuigen, reepjes varkensoor en ik weet niet hoeveel andere gerechten waarvan ik meteen al zag dat ik daar niet aan hoefde te beginnen. Normaal is er altijd wel wat dat ik lust, maar nu niet. Later leerde ik, "hoe chiquer en exclusiever, hoe minder eetbaar voor een simpele westerling". Hoe dan ook, op enig moment kwam er een schaaltje "stinky tofu" op tafel. Speciale, gefermenteerde tofu. En ja, fermenteren is een ander woord voor rotten. Dat zag eruit als gewone blokjes gefrituurde tahoe, zoals we die hier in de indonesische keuken wel kennen. Zonder saus of wat dan ook, maar goed, mijn collega's verzekerden me dat het een delicatesse was, zoiets als onze franse kaasjes. En er is eigenlijk geen franse kaas die ik niet lust, dus hoppa, aangezien dit het eerste eten was dat me eetbaar leek stak ik zo een stukje in mijn mond..... Heb nog nooit zo'n spijt gehad... Oh mijn god, het was echt zooo ongelofelijk smerig. Het smaakte naar kots en stront tegelijk. Serieus, geen grapje, geen overdrijving! Mijn collega's vonden het erg grappig en moedigden me aan om het dan maar uit te spugen, maar dat gaat ook weer helemaal tegen mijn principes in en ik was ook bang dat ik van die aanblik spontaan over mijn nek zou gaan, dus niet aanstellen, gewoon even wegslikken, maar jeeeeeeeeezus, wat was dat erg!!!! De tranen stonden echt in mijn ogen van pure ellende. Ik had nog nooit zoiets smerigs gegeten. Nog wekenlang werd ik spontaan misselijk als ik eraan terug dacht. Onbeschrijfelijk hoe smerig dat dat was. Dus ik leef op zich wel mee met die mensen hierboven op de filmpjes....
  Moderator zaterdag 6 juni 2009 @ 23:00:28 #16
45833 crew  Fogel
pi_69782574
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 02:11 schreef Bonzai. het volgende:
[ afbeelding ]

In alle toelichtingen – ook die van de liefhebbers – wordt er voor gewaarschuwd dat je een blikje surströmming nooit binnenshuis moet openen omdat de desbetreffende woning dan gedurende enige dagen niet meer betreden kan worden vanwege de hardnekkige stank die er hangt. De blikjes mogen alleen in de buitenlucht geopend worden, en dan nog het liefst onder een natte doek of zelfs onder water in een emmer, omdat door de druk in het blikje de bruine vloeistof waarin de haring zich bevindt, nog wel eens flink in het rond wil spatten. Bovendien kun je op deze manier de vrij komende gassen nog enigszins wegvangen.
Een ex-collega die in Stockholm gewoond heeft, had zelfs een clausule in zijn huurcontract dat hij geen surströmming mocht openen in zijn huurapartement!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 7 juni 2009 @ 00:12:01 #17
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_69784309
Je kunt het beter niet binnenshuis openen idd. Daarom is de zomer het ideale seizoen om surströmming te proberen. Niet met een blik in de kou en dan zo uit blik eten maar op een zomeravond in de tuin of op je terrasje met toast, uitjes, crème fraîche, krieltjes etc.

Je moet je alleen over de geur heen kunnen zetten. Het stinkt naar rotte eieren en erge dingen. Als je op de geur blijft focussen hoef je er niet aan te beginnen.
Gewoon een keer diep inademen, tegen jezelf zeggen "ja het stinkt" en klaar. Dan pas kun je proeven hoe het nu echt smaakt en waarom het met recht een delicatesse wordt genoemd.

Via deze site uit Duitsland kun je het bestellen en hoef je er niet eens de deur voor uit:

Schweden Markt

Wie durft?
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_69790797
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:56 schreef RobinOok het volgende:
En ja, fermenteren is een ander woord voor rotten.
Nee dus.

Het is het omzetten van voedsel met behulp van schimmels, bacteriën, enzymen, etc.

Als fermenteren gelijk staat aan rotten, dan zouden brie, wijn, haring, yoghurt, zwarte thee, zuurkool, sojasaus, zuurdesembrood, groentesap, camembert, roquefort, tempeh, olijven, goudse kaas, emmenthaler, quorn, azijn en salami dus allemaal per definitie rot zijn
  maandag 22 juni 2009 @ 12:55:28 #19
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_70249424
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:38 schreef Bonzai. het volgende:
Nja, die Duitser in dat filmpje heeft dat visje ook eerst gewassen voor hij eraan begon. Toen hij 1 zo'n 'haring' opensneed, stond iedereen te kokhalzen, terwijl het maar een cm dik is. Ik denk dat je wel meer rotte kaas nodig hebt om zo'n effect te bereiken (al heb ik gehoord dat er in Italië een soort rotte kaas met dode vliegen in bestaat, iemand een idee?)
Dat ze stonden te 'kokhalzen' zegt niks natuurlijk. Beetje overdreven.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 22 juni 2009 @ 13:03:25 #20
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_70249717
quote:
Op zondag 7 juni 2009 12:45 schreef duzz het volgende:
Nee dus.

Het is het omzetten van voedsel met behulp van schimmels, bacteriën, enzymen, etc.

Als fermenteren gelijk staat aan rotten, dan zouden brie, wijn, haring, yoghurt, zwarte thee, zuurkool, sojasaus, zuurdesembrood, groentesap, camembert, roquefort, tempeh, olijven, goudse kaas, emmenthaler, quorn, azijn en salami dus allemaal per definitie rot zijn
Komt ook nog eens bij dat eigenlijk al het vlees dat we eten "bestorven" is. Tijdje laten hangen dus omdat het dan malser is.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zondag 11 december 2011 @ 23:12:51 #21
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105476572
Schop! M'n broertje heeft op mijn verzoek een blik meegenomen voor me uit Zweden en ik ga het bereiden op oudejaarsavond. Ik denk dat ik voor de aardappelen/uiten/etc. variant ga onder het genot van een goed glas jenever. Updates zullen volgen tegen die tijd!
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zondag 11 december 2011 @ 23:19:16 #22
45206 Pietverdriet
pi_105476885
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2011 23:12 schreef HAL9000S het volgende:
Schop! M'n broertje heeft op mijn verzoek een blik meegenomen voor me uit Zweden en ik ga het bereiden op oudejaarsavond. Ik denk dat ik voor de aardappelen/uiten/etc. variant ga onder het genot van een goed glas jenever. Updates zullen volgen tegen die tijd!
Raad je dringend aan het buiten open te maken, de lucht krijg je je huis niet meer uit.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:19:56 #23
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105476906
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2011 23:12 schreef HAL9000S het volgende:
Niet. Binnen. Openen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:21:52 #24
45833 crew  Fogel
pi_105476987
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Raad je dringend aan het buiten open te maken, de lucht krijg je je huis niet meer uit.
Dat, zie mijn twee jaar oude post over het huurcontract....
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 11 december 2011 @ 23:22:04 #25
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105476994
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Yup. Dat was het eerste wat de (duidelijk geshockeerde) Zweden riepen toen m'n broertje aangaf dat hij op zoek was naar een blik. En daarna vroegen ze zich af wat we er in hemelsnaam mee moesten :')

Ben er op gekomen door een aflevering van bizarre foods btw:

Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 11 december 2011 @ 23:24:07 #26
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105477082
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2011 23:21 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat, zie mijn twee jaar oude post over het huurcontract....
??
Cop killer
Kill them, cop killer
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:24:41 #27
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105477109
Om de ergste stank te voorkomen moet je het buiten in een emmer met water openen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:26:29 #28
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105477201
Als ik nu ook de posts van 2 jaar terug had gelezen, had ik gezien dat mijn voorgaande posts overbodig waren.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 11 december 2011 @ 23:27:49 #29
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105477255
Heb je het 'puur' gegeten UIO_AMS? Of verwerkt in een salade oid?
Cop killer
Kill them, cop killer
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:30:35 #30
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105477351
Gegeten is een groot woord. Kreeg het niet weg.

En puur.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 11 december 2011 @ 23:37:28 #31
45206 Pietverdriet
pi_105477585
Serveer het met een Duriansalade
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:38:08 #32
45833 crew  Fogel
pi_105477608
quote:
10s.gif Op zondag 11 december 2011 23:24 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

??
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2009 23:00 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een ex-collega die in Stockholm gewoond heeft, had zelfs een clausule in zijn huurcontract dat hij geen surströmming mocht openen in zijn huurapartement!
  zondag 11 december 2011 @ 23:40:53 #33
45206 Pietverdriet
pi_105477715
Het openen in een emmer water is geen slecht idee, ik heb wel eens een blikje tomatenpuree gehad waar de puree uitspoot bij het inklikken van de opener, moet je niet aan denken dat dit met deze vis gebeurd, alsof je een spuitend stinkdier in je handen hebt,
  zondag 11 december 2011 @ 23:44:52 #34
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105477881
Ik ga hem ook zeker openen in een emmer water... wil dat spul niet in m'n kleren krijgen :') Weet ook al een mooie jenever die ik erbij ga schenken :9

Cop killer
Kill them, cop killer
  maandag 12 december 2011 @ 00:29:58 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105479367
Een mooie Aquavit erbij is pas lekker:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 12 december 2011 @ 13:17:59 #36
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_105490122

Zo moet je het dus blijkbaar bereiden en dan is het volgens Jamie Oliver "delicious" :)
pi_105492750
Onder water openen is een beetje onzin, Gewoon buiten en uitkijken dat het vocht een kant opspuit waar niemand staat. Gemorst vocht wegspoelen ander ruik je het dagen. afval ed goed verpakken voordat je het in een container gooit.
Smaak is goor, daarom hoef je het niet te eten. Wel leuke ervaring.
Zonde van die lekkere jenever die proef je niet meer.

[ Bericht 9% gewijzigd door r2d22 op 12-12-2011 14:42:17 ]
  maandag 12 december 2011 @ 14:59:14 #38
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105493635
Ik heb meer verhalen gelezen van mensen die het wel lekker vinden, ik ga er ook niet vanuit dat het goor is eigenlijk. Ik heb een blauw blik kallax, je hebt ook een rode variant. Is er iemand hier die het verschil weet?
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_105494419
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 14:59 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb meer verhalen gelezen van mensen die het wel lekker vinden, ik ga er ook niet vanuit dat het goor is eigenlijk. Ik heb een blauw blik kallax, je hebt ook een rode variant. Is er iemand hier die het verschil weet?
wanneer gaat ie open? ben wel benieuwd :D

en ga je hem verwerken in een gerecht of puur opeten?
  maandag 12 december 2011 @ 15:27:36 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105494600
Ik ga 'm met oudejaar pas openmaken, wsl op dat Zweedse platbrood met aardappelen, rode uien, crème fraîche etc.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_106083362
En nog steeds de plannen?? Ben benieuwd!
  dinsdag 27 december 2011 @ 13:52:34 #42
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106084585
Jazeker, nog steeds. Ik zal pics maken en ze hier posten.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_106091611
Oh, dit wil ik volgen! Ben benieuwd naar echte ervaringen hiermee....
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  dinsdag 27 december 2011 @ 18:14:16 #44
256666 leeell
I know you're lonely
pi_106094266
toch even volgen, pics zijn gewenscht
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_106139803
Idd interessant, getver rotte vis, maar interessant :Y
pi_106152242
Ik at laatst ook een lekkere boterham met oude kaas, en als je objectief oordeelt stinkt dat ook aardig.

Toch is het lekker.
Geen referral hier.
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:02:15 #47
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106251121
Zo, ik ben er klaar voor.

DSC04744 by Cali030, on Flickr
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:04:37 #48
45206 Pietverdriet
pi_106251221
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 december 2011 16:02 schreef HAL9000S het volgende:
Zo, ik ben er klaar voor.

[ link | afbeelding ]
DSC04744 by Cali030, on Flickr
Rvs schaal van de xenos?
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:50:41 #49
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106253552
De stank is extreem. Echt extreem. Zelden zoiets vunzigs geroken en de afkeer om het te eten is dan ook extreem groot. Hieronder de samenvatting:

Eerst het blik open maken, handschoenen aangetrokken en een oud shirt. Zodra het spul eruit spoot kwam de stank me tegemoet en het was erg.

DSC04746 by Cali030, on Flickr

Uit laten lekken en het blik kan open.

DSC04750 by Cali030, on Flickr

DSC04751 by Cali030, on Flickr

Visjes eruit, ingewanden zater er nog in.

DSC04753 by Cali030, on Flickr

DSC04754 by Cali030, on Flickr

dus maar schoonmaken en de bruikbare stukjes zo goed mogelijk eraf halen

DSC04756 by Cali030, on Flickr

en dit hebben we er uiteindelijk van gemaakt. Wat Zweeds brood gehaald, crème fraîche, geprakte krieltjes, rode ui, zelf wat rode bieten toegevoegd, dat leek ons wel lekker en daar weer zo'n lap brood overheen.

DSC04759 by Cali030, on Flickr

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het nog niet heb durven proeven door de afgrijselijke stank die vrij kwam. Het is nu mooi ingepakt en ligt in de schuur totdat de gasten vanavond zullen arriveren. Ben benieuwd.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_106253632
:D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_106253663
Respect! _O_
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:53:32 #52
45206 Pietverdriet
pi_106253674
Sterkte ermee!
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:53:57 #53
256666 leeell
I know you're lonely
pi_106253699
nice :D
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:57:37 #54
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106253851
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Sterkte ermee!
Thanks. Ik heb ook absoluut geen zin om het te eten maar ik ga het wel doen :')
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:00:36 #55
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_106253987
Volgwaardig topic :D

Ik krijg alleen al van het lezen van dit topic een wee gevoel in mijn maag :') daarom respect voor Hal!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:03:53 #56
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106254097
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:00 schreef MaLo het volgende:

Ik krijg alleen al van het lezen van dit topic een wee gevoel in mijn maag :') daarom respect voor Hal!
Wacht maar totdat je zo'n blik open trekt en de stank ruikt :') En dan die vis schoon gaat maken :X Iedere keer dat ik zo'n ding open sneed kwam de geur me weer keihard tegemoet. Had daarom ook nog niet zo'n zin om het gelijk te proeven, werd er niet goed van.
Cop killer
Kill them, cop killer
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 17:04:11 #57
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_106254113
HAL, het ergste heb je al achter de rug lijkt me :D Gaaf verslag, dank!
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:04:56 #58
45206 Pietverdriet
pi_106254140
Ergens moet ik aan Asterix denken, dat Album waar de stamhoofden strijden en de Druide een menhir op zijn hoofd krijgt, en dan de meest vreselijke toverdranken staat te maken, en aan het Album waar de ziener komt en een vreselijke stank voorspellen wil om de dorpelingen te verdrijven, en de Druide die dan een stankketel maakt.
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:34:57 #59
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106255480
Ik denk dat de Druide zelfs "Also, also, also" zou zeggen als hij Surströmming zou ruiken :')
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_106255619
_O_ _O_

gewoon alleen al omdat je het probeert :Y
  zaterdag 31 december 2011 @ 18:50:03 #61
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_106258461
:D
Dapper hoor.
Ben heel benieuwd hoe het smaken gaat.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:12:38 #62
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106259238
Waar woon je?
Ik wil wel proeven!

Al hou ik eigenlijk niet van bietjes. :X
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:14:01 #63
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_106259301
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 19:12 schreef RobinOok het volgende:
Waar woon je? [ afbeelding ]
Ik wil wel proeven!

Goed excuus :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:16:17 #64
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106259407
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 19:12 schreef RobinOok het volgende:
Waar woon je? [ afbeelding ]
Ik wil wel proeven!

Haha, Utrecht centrum.... je bent welkom. :Y)
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:23:41 #65
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106259688
Jammer, dat gaat niet lukken. :)

*pfjieuw*
pi_106273217
Enenenenen? Is er gegeten? :Y)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 1 januari 2012 @ 12:05:18 #67
45206 Pietverdriet
pi_106273247
Hoe dronken moet je zijn om dit te eten?
pi_106273383
Bah, bietjes.
  zondag 1 januari 2012 @ 16:31:19 #69
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_106278608
Hal is wel angstvallig stil... hij heeft het toch wel overleefd? :@
Of zou hij nu in het ziekenhuis liggen met een leeggepompte maag?
  zondag 1 januari 2012 @ 18:58:22 #70
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106282995
Haha, nee we hebben het overleefd. Ik heb uiteindelijk een stuk of 10 personen zo gek gekregen om een stuk te proeven en de meningen liepen uiteen van 'het is niet vies ofzo' tot 'gadverdamme wat smerig'. Ikzelf vond het ook echt niet te vreten, ik proefde gelijk die rotte geur die vrijkwam bij het schoonmaken van de vis en daar werd ik niet echt vrolijk van :')

Mijn broertje had gisteren ook nog een extra blik meegenomen in de hoop iemand zo gek te krijgen het blik binnen te openen nadat wat alcoholische versnaperingen maar dat ging uiteraard niet door :') Ik vind het zelf niet voor herhaling vatbaar iig, leuk verhaal om te vertellen op feesten en partijen maar dat was het dan ook.
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 1 januari 2012 @ 19:20:37 #71
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106283753
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Bah, bietjes.
Geloof me, die bietjes zijn the least of your worries.
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 1 januari 2012 @ 21:34:27 #72
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106289808
Ik denk ook dat het "makkelijker" is als je ze niet zelf uit blik hebt moeten halen. Denk ik echt. Ik heb wel eens met varkensvlees dat 't berengeur heeft. Vooral bij bereiding is dat. Daarna, als het klaar is is het al stukken minder, maar die eerste berengeur zit dan nog in je neus of zo.En dan komt het gewoon niet meer goed.

Nou ja, buiten dat het gewoon evengoed nogal meurt natuurlijk ja. En de kans groot is dat het te smerig is om te eten. Maar zelf voorbereiden en klaar maken zal niet helpen.
  zondag 1 januari 2012 @ 21:39:13 #73
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106289981
Maar wat is nou precies de lol van dit hele product? Hoe komt men er op?
'Cos boys don't cry.
  zondag 1 januari 2012 @ 22:23:10 #74
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_106291768
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:34 schreef RobinOok het volgende:
Ik denk ook dat het "makkelijker" is als je ze niet zelf uit blik hebt moeten halen. Denk ik echt. Ik heb wel eens met varkensvlees dat 't berengeur heeft. Vooral bij bereiding is dat. Daarna, als het klaar is is het al stukken minder, maar die eerste berengeur zit dan nog in je neus of zo.En dan komt het gewoon niet meer goed.

Yup. Precies zo ervaarde ik het inderdaad. Die ranzige geur kwam gewoon helemaal terug toen ik de haring proefde.
Cop killer
Kill them, cop killer
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 22:27:00 #75
25682 2cv
Niet subtiel
pi_106291916
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe dronken moet je zijn om dit te eten?
Niet. Ik was zo nuchter als een priester op zondag toen ik het gehad heb. En ik hoop het dit jaar weer eens te eten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_106292118
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Niet. Ik was zo nuchter als een priester op zondag toen ik het gehad heb. En ik hoop het dit jaar weer eens te eten.
Indien na de mis was je dus dronken. :P

quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:23 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Yup. Precies zo ervaarde ik het inderdaad. Die ranzige geur kwam gewoon helemaal terug toen ik de haring proefde.
Respect dat je het evengoed geprobeerd hebt. _O_
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 22:32:59 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_106292160
Voor de mis uiteraard.
pi_106292180
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:32 schreef 2cv het volgende:
Voor de mis uiteraard.
Vroeg- of hoogmis? :+
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 22:34:29 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_106292215
Ik was broodnuchter. 0,0 alcohol op.
pi_106305192
Edit: niet goed gelezen, de laatste 2 pagina's over het hoofd gezien }:|

Tof dat je het geprobeerd hebt, maar ik kan me helemaal voorstellen dat die ranzige geur weer bovenkomt als je het proeft :o

[ Bericht 85% gewijzigd door cinnamon_M op 02-01-2012 11:58:08 ]
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  Moderator maandag 2 januari 2012 @ 11:49:57 #81
45833 crew  Fogel
pi_106305253
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waarom? Vond je het zo lekker dan?
pi_106305473
quote:
10s.gif Op zondag 1 januari 2012 19:20 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Geloof me, die bietjes zijn the least of your worries.
Ik geef me zelf een hoge kans om bij de groep 'het is niet vies of zo' te horen. Ik hou wel van een beetje fermentatie.

Bij dat soort dingen heb je ook een geur die zich over langere tijd opbouwt in de verpakking. Maar daarvoor hoeft het product in een uur niet veel geur te produceren. Ik koop ook wel eens kaas die in een apart zakje dichtgeknoopt bewaar, en dan lucht ik hem even buiten of in de vensterbank voor het serveren. De dosis maakt het gif.

Rotting en bederf zijn maar relatief. Gecontroleerd bederf is geen bederf. Van kaas en worst tot trassi en gravad laks en IJslandse pishaai.
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 19:21:44 #83
25682 2cv
Niet subtiel
pi_106322760
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

Waarom? Vond je het zo lekker dan?
Ja, smaakte best OK. En de reactie van je omgeving op de geur is ook tof :P
  Moderator maandag 2 januari 2012 @ 19:28:34 #84
45833 crew  Fogel
pi_106323115
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:21 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ja, smaakte best OK. En de reactie van je omgeving op de geur is ook tof :P
Begrijp ik het goed dat de reactie meer meeweegt dan de smaak? ;)
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 19:51:57 #85
25682 2cv
Niet subtiel
pi_106324242
Nope, het smaakte bijzonder genoeg om het eens te herhalen.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 01:08:14 #86
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_107584222
Ik heb nog een blikje over, PM maar als je interesse hebt.
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 4 februari 2012 @ 01:23:07 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_107584638
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 01:08 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb nog een blikje over, PM maar als je interesse hebt.
Nee, dank je. :')
Poef.....gone! ©golfer
pi_107587620
mijn opa uit Finland vindt het heerlijk. Hij moet het alleen wel buiten opeten.
pi_107613669
Misschien kunnen we met dat ene blikje een Surströmming-meet organiseren? :D Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd. :')
  zaterdag 4 februari 2012 @ 23:42:30 #90
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_107613713
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:41 schreef Isegrim het volgende:
Misschien kunnen we met dat ene blikje een Surströmming-meet organiseren? :D Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd. :')
Knijpers en gasmaskers verplicht? :P
Poef.....gone! ©golfer
pi_107613996
Ja, en dan een heel park afzetten ofzo om voorbijgangers te behoeden voor dit alles. :')

Maar ik denk dat RobinOok gelijk heeft. Iemand anders moet het openmaken, ver buiten jouw bereik, en dan moet je het proeven. :Y

Vrijwilligers? :D
  zondag 5 februari 2012 @ 09:38:56 #92
45206 Pietverdriet
pi_107620415
Hoe vonden trouwens het bezoek de Surströmming?
  zondag 5 februari 2012 @ 13:47:39 #93
63722 z80
I fink you freaky
pi_107626741
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:49 schreef Isegrim het volgende:
Ja, en dan een heel park afzetten ofzo om voorbijgangers te behoeden voor dit alles. :')

Maar ik denk dat RobinOok gelijk heeft. Iemand anders moet het openmaken, ver buiten jouw bereik, en dan moet je het proeven. :Y

Vrijwilligers? :D
voor het proeven? ja. voor het open maken nee.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_107629880
Ik wil het ook best proeven, maar niet openmaken. :N
pi_107631602
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:52 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil het ook best proeven, maar niet openmaken. :N
Openmaken met een gasmasker op? :P
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_144223648
Waar kan je dit kopen?
pi_144224689
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 23:20 schreef Fokker101 het volgende:
Waar kan je dit kopen?
Elke supermarkt in Zweden :P
pi_144226225
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 23:41 schreef DrNick het volgende:

[..]

Elke supermarkt in Zweden :P
:N In Nederland natuurlijk
  zaterdag 6 september 2014 @ 01:29:44 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_144228860
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:10 schreef Fokker101 het volgende:

:N In Nederland natuurlijk
Niet.
Poef.....gone! ©golfer
pi_144233303
Ohja, wat je ook doet: draag handschoenen en maak het buiten open :')
  zaterdag 6 september 2014 @ 12:47:11 #101
45206 Pietverdriet
pi_144235509
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:08 schreef DrNick het volgende:
Liefst in een emmer water
pi_144240733
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:08 schreef DrNick het volgende:
Ja, verstandig. Maar kan je het ook in Nederland kopen?
pi_144240774
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:04 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Ja, verstandig. Maar kan je het ook in Nederland kopen?
http://schweden-markt.de/Fisch/Surstroemming/Surstroemming.html

Behalve googelen weet ik het niet. Kom naar de volgende ABO Spelletjesmeet, dan neem ik hem mee.
pi_144240833
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:06 schreef DrNick het volgende:

[..]

http://schweden-markt.de/Fisch/Surstroemming/Surstroemming.html

Behalve googelen weet ik het niet. Kom naar de volgende ABO Spelletjesmeet, dan neem ik hem mee.
Of wil je hem verzenden? ;)
pi_144240851
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:08 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Of wil je hem verzenden? ;)
Heb hem zelf nodig :P

Combineer het anders met een reisje naar Stockholm :P
pi_144240969
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:08 schreef DrNick het volgende:

[..]

Heb hem zelf nodig :P

Combineer het anders met een reisje naar Stockholm :P
Eigenlijk ben ik het niet van plan om op te eten. Maar om pranks mee uit te halen.
pi_144241137
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:12 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik het niet van plan om op te eten. Maar om pranks mee uit te halen.
Ah :')

Waar woon je ergens?
pi_144241168
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:17 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ah :')

Waar woon je ergens?
Drenthe ergens
pi_144241205
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:18 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Drenthe ergens
Eeh.

Vraag anders aan Zweden-gangers in TRV of KAA of ze iets op willen sturen als ze thuiskomen ofzo?
pi_144241523
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:19 schreef DrNick het volgende:

[..]

Eeh.

Vraag anders aan Zweden-gangers in TRV of KAA of ze iets op willen sturen als ze thuiskomen ofzo?
Mm, oke.
pi_144366148
Had het even gezegd had ik een paar blikjes mee kunnen nemen. Nu kom ik er de eerst komende tijd niet.
pi_144504349
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:04 schreef Eris het volgende:
Had het even gezegd had ik een paar blikjes mee kunnen nemen. Nu kom ik er de eerst komende tijd niet.
Pech heb ik.
  zondag 14 september 2014 @ 09:13:37 #113
45206 Pietverdriet
pi_144508345
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:12 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Ga je vrienden mee maken
pi_144512403
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga je vrienden mee maken
Ja, eigenlijk wel ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')