abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71182118
Heeft iemand een goede site met liedjes voor beginners? Of een paar goede nummers (akoestisch)? Ik vind deze site: http://www.songsterr.com/ best goed alleen begint het steeds commercieler te worden
pi_71182258
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 15:26 schreef Wii-Style het volgende:
Oh ja, zo'n metronome ding. Dat ga ik maar eens kopen. Zo is het wel leuker denk ik, want dan heb je zoiets als een conducteur die de tempo bepaalt.
Je hoeft er niet perse een te kopen hoor... er zijn genoeg gratis metronomen online, of voor je telefoon. Of als je perse één wil kopen, een metronoom + stemapparaat in één.
Moet je uiteraard zelf weten; het is jouw geld, maar het is zo zonde geld als er genoeg gratis oplossingen zijn.
pi_71183209
Ik heb een nieuw stemapparaat gekregen met metronoom inbegrepen (had ik helemaal niet om gevraagd). Het is heel handig vind ik

Geen dominantie tik zit daarop, gewoon een lekkere gids om in de maat te blijven! heel fijn
Ik doe niet meer aan een signature
  dinsdag 21 juli 2009 @ 16:14:41 #124
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_71183667
Via internet is zo irritant. Een apart apparaatje is veel handiger.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
pi_71187082
...niemand die mij kan helpen met mijn vraag over toonladders?
pi_71187513
Ligt eraan hoe die Gmaj aanwezig is. In een A-mineur progressie is de Gmaj de VII. De VII is niet bedoeld om de hele melodie op te bouwen, maar om een melodielijn op te lossen naar de tonica.
Je kunt trouwens ook de 'lelijke' noten weglaten, of minder nadrukkelijk toepassen, maar heel kort om toch wat spanning te krijgen in een nummer. Over een Gmaj is dat dus de C in de A minor pentatonic.

Dus om je eigenlijke vraag te beantwoorden...

Vind de tonica en in een melodische progressie moet je geen probleem hebben om over de verschillende akkoorden één toonladder te spelen. En vergeet die VII, de meeste mineur progressies hebben III, iv en v in zich en gebruiken de overige, ii, VI en VII alleen als verlossers.

[ Bericht 17% gewijzigd door starla op 21-07-2009 17:57:48 ]
I feel kinda Locrian today
pi_71189260
Starla, bedankt voor je uitleg, maar ik begrijp niet zo heel goed wat je bedoelt met VII II en V... ik bedoelde die cijfers als voorbeeld voor de fret die ik vastpak voor die scale.
Bedoel je met Tonica de 'key' waar een nummer in is geschreven? Hoe vind ik die? Is dat de rootnote van de meest voorkomende akkoorden in het nummer? Of het eerste akkoord?

Weet je misschien een link waar dit soort theoretische les een beetje in jip-en-janneke taal staat uitgelegd? Ik heb nl nooit les gehad, alles zelf aangeleerd, en ik merk nu met dit soort begrippen dat ik tegen een enorme muur van kennisgebrek op loop.
pi_71189618
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 18:53 schreef M4a1 het volgende:
Starla, bedankt voor je uitleg, maar ik begrijp niet zo heel goed wat je bedoelt met VII II en V...

Klik
& Klik.
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 18:53 schreef M4a1 het volgende:
Bedoel je met Tonica de 'key' waar een nummer in is geschreven? Hoe vind ik die? Is dat de rootnote van de meest voorkomende akkoorden in het nummer? Of het eerste akkoord?
Zijn meerdere manieren voor. Ik doe het op gehoor, dus welke noot kan ik dronen.
pi_71189849
En hier heb je ook wat aan. 99% van de westerse muziek is tonaal, waardoor je rond één toon kunt spelen, de zogenaamde tonica. De échte Jazz is modaal en dan moet je het zien te redden met de modes.
pi_71190293
Hardstikke bedankt!
Ik heb voorlopig even wat lees- en studeerwerk
Ik hoop dat het daarmee lukt; ik laat het wel weten.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 19:30:02 #131
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_71190368
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 14:33 schreef M4a1 het volgende:
Misschien meer een 'intermediate' vraagje dan beginner, maar toch maar hier:
Ik ben 2 weken geleden eens begonnen met het 'blues'-solo gedeelte van Justin's site; waar je eerst de A-minor pentatonic leert om op een 12-bar blues te gaan solo-en.

Nu lukt dit steeds beter en sneller, maar waar ik echt geen hol van snap is hoe je dit nu moet gebruiken. Die A-minor pentatonic klinkt idd goed als je een nummer hebt dat begint met Amin, of waar veel Amin in zit, maar als ik nu bvb wil meespelen op een nummer waar een Gmaj in zit, heeft het geen zin om Gmaj pentatonic mee te solo-en dat klinkt niet... (dus dan bedoel ik E 3-5-6, A 3-5-6, D 3-5, G 2-3-5 etc).

Hoe weet ik nu wánneer ik wélke scale moet 'solo-en' om een beetje op een liedje te kunnen improviseren?
Ik heb geprobeerd en geprobeerd om die CAGED methode van justin te lezen maar ik begrijp er echt helemaal niks van...
In simple words, je speelt de solo in de toonsoort waarin het nummer is geschreven. In 60% van de gevallen zal de eerst noot of akkoord ook de toonsoort zijn van het hele nummer. Maar dit is dus niet altijd zo.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_71190691
En bluesjes staan vaak in 1 toonsoort (ja je hebt wel uitzonderingen).
Kan je bijv over de hele blues een A pentatonische ladder gebruiken. Daarna kun je ook eens naar arpeggios kijken. Dan speel je tonen per akkoord.
Bijvoorbeeld bij een A7 akkoord:
prime: A
grote terts: Cis
kwint: E
kleine septiem: G

Je kan ook arpeggios en de pentatonische ladder afwisselen
pi_71190889
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 14:33 schreef M4a1 het volgende:
Hoe weet ik nu wánneer ik wélke scale moet 'solo-en' om een beetje op een liedje te kunnen improviseren?
Ik heb geprobeerd en geprobeerd om die CAGED methode van justin te lezen maar ik begrijp er echt helemaal niks van...
Ik dacht dat CAGED een methode was om akkoorden te vinden op de nek...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_71192529
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:30 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

In simple words, je speelt de solo in de toonsoort waarin het nummer is geschreven. In 60% van de gevallen zal de eerst noot of akkoord ook de toonsoort zijn van het hele nummer. Maar dit is dus niet altijd zo.
Mja ik had net eens even gekeken, als je bvb kijkt naar Hotel California, (eerste simpele nummer dat me te binnen schoot) zag ik dat die standaard met Bmin begint, dus als je dan de minor pentatonische ladder speelt vanaf de 7e fret op E snaar (dus de B) klinkt het goed.
So far so good.
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:39 schreef GuitarJJ het volgende:
En bluesjes staan vaak in 1 toonsoort (ja je hebt wel uitzonderingen).
Kan je bijv over de hele blues een A pentatonische ladder gebruiken. Daarna kun je ook eens naar arpeggios kijken. Dan speel je tonen per akkoord.
Bijvoorbeeld bij een A7 akkoord:
prime: A
grote terts: Cis
kwint: E
kleine septiem: G

Je kan ook arpeggios en de pentatonische ladder afwisselen
Ik waardeer de hulp echt heel erg, maar ik ken de termen Prime, terts, kwint en septiem nog helemaal niet...
Ik ga er gewoon even vanuit dat dat staat voor posities op zo'n ladder; dus ik zal nog even moeten onderzoeken hoe dat werkt Ik begrijp dat ik de tonen van het akkoord zelf kan gebruiken, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk en interessant als met hogere tonen mee 'solo-en' (als het al zo mag noemen wat ik doe ) op een nummer.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:33:45 #135
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71192774
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:27 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Mja ik had net eens even gekeken, als je bvb kijkt naar Hotel California, (eerste simpele nummer dat me te binnen schoot) zag ik dat die standaard met Bmin begint, dus als je dan de minor pentatonische ladder speelt vanaf de 7e fret op E snaar (dus de B) klinkt het goed.
So far so good.
[..]

Ik waardeer de hulp echt heel erg, maar ik ken de termen Prime, terts, kwint en septiem nog helemaal niet...
Ik ga er gewoon even vanuit dat dat staat voor posities op zo'n ladder; dus ik zal nog even moeten onderzoeken hoe dat werkt Ik begrijp dat ik de tonen van het akkoord zelf kan gebruiken, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk en interessant als met hogere tonen mee 'solo-en' (als het al zo mag noemen wat ik doe ) op een nummer.
Akkoorden kom je op verschillende plaatsen op de hals tegen. Gewoon door uit te proberen kan je daar achter komen. Dan kan je je Bm solo gewoon hoger op de hals spelen.

Zelf maak ik solo's door losjes pentatonisch te pielen. Je kan op het eind van de hals of op de 12e fret beginnen, maar je kan ook gewoon over de hals avonturieren tot je een mooie noot tegenkomt en van daaruit experimenteren. Je merkt snel genoeg welke noten niet passen en voor je het weet heb je een simpel melodietje als gitaarpartij of als basis van een solo.

De theorie kan je er naast leren als je het interessant vindt, maar uiteindelijk gaat het er om dat het mooi klinkt en mensen blij maakt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71192843
quote:
So far so good.
Ik garandeer je dat het over die andere akkoorden ook mooi klinkt omdat het nummer in Bm is.
quote:
C tov C is prime
D tov C is secunde
E toc C is terts

etc
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:35:48 #137
157428 GoodGawd
pi_71192862
Nah arpeggios gebruiken is heel leuk als je het een beetje onder de knie hebt, maar ik zou daar nog even mee wachten als ik jou was.
pi_71193228
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:35 schreef starla het volgende:

[..]

Ik garandeer je dat het over die andere akkoorden ook mooi klinkt omdat het nummer in Bm is.
[..]

C tov C is prime
D tov C is secunde
E toc C is terts

etc
Ow thanks! Dat klinkt idd logisch.
En een term als "kleine" septiem, is dat dan Bmin tov C ? Maw; betekent 'klein' een mineur/halve toon?
pi_71193464
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:44 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Ow thanks! Dat klinkt idd logisch.
En een term als "kleine" septiem, is dat dan Bmin tov C ? Maw; betekent 'klein' een mineur/halve toon?
Nee, dat is Bb tov C

Mineur houdt alleen in dat de terts verkleind is van 2 hele noten naar 1.5 boven de grondtoon.
C mineur heeft dus een Eb, een C majeur heeft een E (CEbG en CEG)
pi_71194579
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:51 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, dat is Bb tov C

Mineur houdt alleen in dat de terts verkleind is van 2 hele noten naar 1.5 boven de grondtoon.
C mineur heeft dus een Eb, een C majeur heeft een E (CEbG en CEG)
Owja dat klopt ook, had ik moeten weten , dit heb ik eerder gehoord
pi_71195012
Waar kan ik ergens rustig met die theorie beginnen want telkens als ik het tegenkom is het zo veel ineens dat ik meteen in de stress schiet en niet weet waar ik moet beginnen en wat dan ook
pi_71195124
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 21:32 schreef Maisnon het volgende:
Waar kan ik ergens rustig met die theorie beginnen want telkens als ik het tegenkom is het zo veel ineens dat ik meteen in de stress schiet en niet weet waar ik moet beginnen en wat dan ook
Begin bij hoofdstukje 1 en eindig bij 44

pi_71195532
Het is wel erg uitgebreid zeg

Moet ik me er maar doorheen bijten
pi_71196959
Hmm gelukkig is de in-depth informatie wel redelijk te onderscheiden van de rest
pi_71285337
Ben nu bezig met deze:

Voor de geinteresseerden:
http://www.ultimate-guita(...)ather_guitar_pro.htm

fokking hell zeg, al die candyrat-artiesten zijn geweldig

[ Bericht 25% gewijzigd door starla op 24-07-2009 14:20:42 ]
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:35:31 #146
157428 GoodGawd
pi_71286563
quote:

Deze is leuk om te spelen en zingen tegelijkertijd gaat met deze heel soepel.
pi_71355275
Ik heb een handige tool gevonden als mensen hier een lick of een paar akkoorden willen neerzetten:

http://tinylick.com/

Scheelt weer die irritante codetags. Voorbeeld:

pi_71356280
Wat ik zelf wel leuk vind om mee te oefenen, is het Tetris deuntje ;)

1
2
3
4
5
6
E 0----------------0---------------------------5-3-1-0----0------------------
B -0-1-3--3-1-----1--3-1-0--0-1-3-1---------3-6----------0-3-1-0-0-1-3-5-1---
G ------------2--2-----------------2-2------------------------------------2-2
D ---------------------------------------------------------------------------
A ---------------------------------------------------------------------------
E ---------------------------------------------------------------------------

Ik vind code tags trouwens prima :?
pi_71356910
Eindelijk kan ik het begin van Nothing Else Matters spelen na 4 weken .

Deze les gebruikt:

Binnenkort eens beginnen aan deel 2.
pi_71357657
quote:
Op maandag 27 juli 2009 04:27 schreef KjellB het volgende:
Wat ik zelf wel leuk vind om mee te oefenen, is het Tetris deuntje
[ code verwijderd ]

Ik vind code tags trouwens prima
Ik ben altijd aan het klooien met die tags Tetrisdeuntje is inderdaad cool
quote:
Op maandag 27 juli 2009 08:37 schreef boskameel het volgende:
Eindelijk kan ik het begin van Nothing Else Matters spelen na 4 weken .
Ik hoop niet alleen dat gedeelte waar je de open snaren aanslaat?

Die gast die de les geeft zuigt best wel trouwens...qua gitaarspel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')