quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:53 schreef M4a1 het volgende:
Starla, bedankt voor je uitleg, maar ik begrijp niet zo heel goed wat je bedoelt met VII II en V...
Zijn meerdere manieren voor. Ik doe het op gehoor, dus welke noot kan ik dronen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:53 schreef M4a1 het volgende:
Bedoel je met Tonica de 'key' waar een nummer in is geschreven? Hoe vind ik die? Is dat de rootnote van de meest voorkomende akkoorden in het nummer? Of het eerste akkoord?
In simple words, je speelt de solo in de toonsoort waarin het nummer is geschreven. In 60% van de gevallen zal de eerst noot of akkoord ook de toonsoort zijn van het hele nummer. Maar dit is dus niet altijd zo.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 14:33 schreef M4a1 het volgende:
Misschien meer een 'intermediate' vraagje dan beginner, maar toch maar hier:
Ik ben 2 weken geleden eens begonnen met het 'blues'-solo gedeelte van Justin's site; waar je eerst de A-minor pentatonic leert om op een 12-bar blues te gaan solo-en.
Nu lukt dit steeds beter en sneller, maar waar ik echt geen hol van snap is hoe je dit nu moet gebruiken. Die A-minor pentatonic klinkt idd goed als je een nummer hebt dat begint met Amin, of waar veel Amin in zit, maar als ik nu bvb wil meespelen op een nummer waar een Gmaj in zit, heeft het geen zin om Gmaj pentatonic mee te solo-en dat klinkt niet... (dus dan bedoel ik E 3-5-6, A 3-5-6, D 3-5, G 2-3-5 etc).
Hoe weet ik nu wánneer ik wélke scale moet 'solo-en' om een beetje op een liedje te kunnen improviseren?
Ik heb geprobeerd en geprobeerd om die CAGED methode van justin te lezen maar ik begrijp er echt helemaal niks van...
Ik dacht dat CAGED een methode was om akkoorden te vinden op de nek...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 14:33 schreef M4a1 het volgende:
Hoe weet ik nu wánneer ik wélke scale moet 'solo-en' om een beetje op een liedje te kunnen improviseren?
Ik heb geprobeerd en geprobeerd om die CAGED methode van justin te lezen maar ik begrijp er echt helemaal niks van...
Mja ik had net eens even gekeken, als je bvb kijkt naar Hotel California, (eerste simpele nummer dat me te binnen schoot) zag ik dat die standaard met Bmin begint, dus als je dan de minor pentatonische ladder speelt vanaf de 7e fret op E snaar (dus de B) klinkt het goed.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:30 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
In simple words, je speelt de solo in de toonsoort waarin het nummer is geschreven. In 60% van de gevallen zal de eerst noot of akkoord ook de toonsoort zijn van het hele nummer. Maar dit is dus niet altijd zo.
Ik waardeer de hulp echt heel erg, maar ik ken de termen Prime, terts, kwint en septiem nog helemaal niet...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:39 schreef GuitarJJ het volgende:
En bluesjes staan vaak in 1 toonsoort (ja je hebt wel uitzonderingen).
Kan je bijv over de hele blues een A pentatonische ladder gebruiken. Daarna kun je ook eens naar arpeggios kijken. Dan speel je tonen per akkoord.
Bijvoorbeeld bij een A7 akkoord:
prime: A
grote terts: Cis
kwint: E
kleine septiem: G
Je kan ook arpeggios en de pentatonische ladder afwisselen
Akkoorden kom je op verschillende plaatsen op de hals tegen. Gewoon door uit te proberen kan je daar achter komen. Dan kan je je Bm solo gewoon hoger op de hals spelen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:27 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Mja ik had net eens even gekeken, als je bvb kijkt naar Hotel California, (eerste simpele nummer dat me te binnen schoot) zag ik dat die standaard met Bmin begint, dus als je dan de minor pentatonische ladder speelt vanaf de 7e fret op E snaar (dus de B) klinkt het goed.
So far so good.
[..]
Ik waardeer de hulp echt heel erg, maar ik ken de termen Prime, terts, kwint en septiem nog helemaal niet...
Ik ga er gewoon even vanuit dat dat staat voor posities op zo'n ladder; dus ik zal nog even moeten onderzoeken hoe dat werktIk begrijp dat ik de tonen van het akkoord zelf kan gebruiken, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk en interessant als met hogere tonen mee 'solo-en' (als het al zo mag noemen wat ik doe
) op een nummer.
Ik garandeer je dat het over die andere akkoorden ook mooi klinkt omdat het nummer in Bm is.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:27 schreef M4a1 het volgende:
Mja ik had net eens even gekeken, als je bvb kijkt naar Hotel California, (eerste simpele nummer dat me te binnen schoot) zag ik dat die standaard met Bmin begint, dus als je dan de minor pentatonische ladder speelt vanaf de 7e fret op E snaar (dus de B) klinkt het goed.
So far so good.![]()
C tov C is primequote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:27 schreef M4a1 het volgende:
Ik waardeer de hulp echt heel erg, maar ik ken de termen Prime, terts, kwint en septiem nog helemaal niet...
Ow thanks! Dat klinkt idd logisch.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:35 schreef starla het volgende:
[..]
Ik garandeer je dat het over die andere akkoorden ook mooi klinkt omdat het nummer in Bm is.
[..]
C tov C is prime
D tov C is secunde
E toc C is terts
etc
Nee, dat is Bb tov Cquote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:44 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Ow thanks! Dat klinkt idd logisch.
En een term als "kleine" septiem, is dat dan Bmin tov C ? Maw; betekent 'klein' een mineur/halve toon?
Owja dat klopt ook, had ik moeten weten , dit heb ik eerder gehoordquote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:51 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, dat is Bb tov C
Mineur houdt alleen in dat de terts verkleind is van 2 hele noten naar 1.5 boven de grondtoon.
C mineur heeft dus een Eb, een C majeur heeft een E (CEbG en CEG)
Begin bij hoofdstukje 1 en eindig bij 44quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:32 schreef Maisnon het volgende:
Waar kan ik ergens rustig met die theorie beginnen want telkens als ik het tegenkom is het zo veel ineens dat ik meteen in de stress schiet en niet weet waar ik moet beginnen en wat dan ook
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:03 schreef starla het volgende:
Ben nu bezig met deze:
Voor de geinteresseerden:
http://www.ultimate-guita(...)ather_guitar_pro.htm
fokking hell zeg, al die candyrat-artiesten zijn geweldig![]()
1 2 3 4 5 6 | B -0-1-3--3-1-----1--3-1-0--0-1-3-1---------3-6----------0-3-1-0-0-1-3-5-1--- G ------------2--2-----------------2-2------------------------------------2-2 D --------------------------------------------------------------------------- A --------------------------------------------------------------------------- E --------------------------------------------------------------------------- |
Ik ben altijd aan het klooien met die tagsquote:Op maandag 27 juli 2009 04:27 schreef KjellB het volgende:
Wat ik zelf wel leuk vind om mee te oefenen, is het Tetris deuntje
[ code verwijderd ]
Ik vind code tags trouwens prima
Ik hoop niet alleen dat gedeelte waar je de open snaren aanslaat?quote:Op maandag 27 juli 2009 08:37 schreef boskameel het volgende:
Eindelijk kan ik het begin van Nothing Else Matters spelen na 4 weken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |