N.a.v. de uitzending van Peter r de Vries, van vanavond op SBS6, werd weer eens duidelijk dat de gevangenissen die nu leegstaan gewoon open moeten blijven, i.p.v. van deze te sluiten.
De uitzending van Peter r de vries was ook hieraan gewijd, om duidelijk te laten zien hoe de NL politie nou omgaat met criminelen, aangiftes, en hoe 'snel' ze daar mee omgaan. Peter r de vries vraagt justitie nog maar even te wachten met het sluiten van 8 gevangenissen, want uit zijn reportage blijkt duidelijk waarom.
De uitkomst is bedroevend. De uitzending liet zien dat het echt slecht gesteld is met de NL politie, die niet in actie komt wanneer je met het adres van een dader komt die zojuist je dure motor van 16.000 euro heeft gestolen. De politie reageert dan als volgt: "dat komt allemaal goed. U kunt gerust gaan slapen."
En ja, mocht je het er niet mee eens zijn? Tja, dan weet je vast zelf het antwoord wel van de politie:
"Als u het er niet mee eens bent, kunt u een brief schrijven.". Zo gaat de NL politie dus om met een aangifte, zelfs wanneer je de dader weet te wonen. Maargoed, dit is niets nieuws. We zijn dit al lang gewend, voorbeelden te over. Maar normaal is het niet te noemen.
Hilarisch is een column van een agente, die het blijkbaar allemaal wel best vindt. Want werken bij de politie is juist leuk! Met je vingers in je neus! Hoppa!
![]()
Tot zover de geloofwaardigheid van de politie. Marijke zal waarschijnlijk een vermaning krijgen, en daar zal het ook bij blijven. Het welbekende
'foei! niet meer doen hoor!'. Zoals menig rechter ook een crimineeltje toespreekt die voor de rechter staat.
'Rotte appels' ? Ik dacht het niet! Want het is schering en inslag! En dát is de reden dat inderdaad gevangenissen leegstaan, door dit soort pauperagentjes, die er weinig voor voelen écht iets te doen aan de criminaliteit in dit land. Neuh, lekker met je vingers in je neus achterover gaan leunen, en ach, de collega die met jouw zaak bezig is? Ach, die wil ook even een paar daagjes vrij he! Gaat u gerust zelf ook lekker op vakantie!
Gedupeerde ondernemer in gesprek met de politie. Peter luistert mee:![]()
![]()
PVV: 'Sluit geen gevangenissen; gebruik ze!'De PVV heeft in 2008 al aan de bel getrokken hierover, de gevangenissen moeten juist openblijven. Maar de politiek heeft er weinig oren naar. Er is niet geluisterd. De PVV wordt vaak verweten geen debat te willen aangaan, maar wie wil er nou werkelijk niet in debat? Ik ben benieuwd of er nog reacties komen n.a.v. de uitzending van Peter r de Vries van vanavond. Want,
'het is de burger die waakt, als de politie slaapt', aldus Peter r de Vries. En zo is het maar net.
Spreektekst Raymond de Roon (PVV) in 2008:
Bij mijn fractie zijn veel e-mails binnengekomen van burgers, die erop attenderen dat België op zoek is naar celcapaciteit en Nederland de hier leegstaande cellen niet ter beschikking stelt.
En daarna kwam er nog een tweede golf e-mails, die erop wezen dat in het bijzonder de gevangenis Overmaze (Maastricht) zou worden gesloten, terwijl de nabije Belgische justitie celcapaciteit te kort komt. Volgens berichtgeving in de media, zouden de leegstaande Nederlandse cellen om juridische redenen toch niet zo makkelijk ingezet kunnen worden om Belgische gedetineerden te huisvesten.
Maar volgens de media zou België anderzijds het gebruik van Nederlandse bajesboten versmaden. Om uiteenlopende redenen willen de Belgen die bajesboten niet gebruiken. Een daarvan intrigeert mij in het bijzonder.
Volgens een Belgische justitiewoordvoerder is de kostprijs per dag per gedetineerde een stuk hoger, dan wat zij in België daarvoor gewend zijn.
Kunnen wij op het punt van de kostenbeheersing misschien iets van de Belgen leren? Dat zou toch mooi zijn. De kosten van ons gevangeniswezen liegen er niet om. Staatssecretaris, bent u bereid om te onderzoeken wat wij van de Belgen kunnen leren? Kunnen zij ons helpen om de kosten van ons gevangeniswezen omlaag te brengen?
Maar laten we ook even acht slaan op de juridische belemmeringen om zomaar even wat Belgische gedetineerden in leegstaande cellen in Nederland op te kunnen vangen. Of, in voorkomend geval, natuurlijk het omgekeerde: Nederlandse boeven opsluiten in België als we zelf cellen te kort hebben.
Juridische belemmeringen die in de weg staan aan uitvoering van goede ideeën, zijn er toch om geslecht te worden? Of niet, soms?
Wij hebben een geoliede praatclub met de Belgen, genaamd: Benelux.
Staatssecretaris, is het geen mooi project voor de Benelux om de samenwerking tussen België en Nederland eens wat op te poetsen, als het gaat om de aanpak van het criminaliteitsprobleem in onze beide landen. In het bijzonder, wederzijdse bijstand bij tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen?
Maar goed, het belangrijkst is natuurlijk de vraag: waarom laat de regering eigenlijk zoveel cellen leeg staan. Is de criminaliteit al aanmerkelijk teruggedrongen? Ik dacht het niet. Ik heb deze vraag het afgelopen jaar een aantal malen gesteld: in het begrotingsdebat, in schriftelijke en mondelinge kamervragen, in overleggen. Maar een adequaat antwoord heb ik van de regering nog nooit gekregen.
Als er nog veel misdrijven worden gepleegd en we hebben cellen leeg staan, dan is het toch logisch dat de inspanningen om de boeven te vangen moeten worden opgevoerd? En dan heb ik het niet zozeer over fietsendieven, waar de regering nogal op schijnt te focussen, maar over de daders van geweldscriminaliteit, inbrekers, verkrachters, moordenaars, afpersers enz enz.
Wanneer, staatssecretaris, komt de regering nu eens met een echt plan om meer zware boeven te vangen. Laat ze niet rondlopen, sluit ze op en sluit ze, ter beveiliging van de burgers, langer op. Cellen genoeg.
Sluit geen gevangenissen; gebruik ze!
Ontsla geen gevangenispersoneel: zet hen in! De staatssecretaris van Justitie (PvdA) wilde aan geen van de eisen van de Roon toegeven. De moties hebben weinig effect gehad. Dat bleek wel uit de berichten van afgelopen week.
Justitie sluit acht gevangenissenDen Haag - Het ministerie van Justitie gaat de komende jaren acht gevangenissen sluiten. Door de sluiting verdwijnen bij het gevangeniswezen 1200 arbeidsplaatsen.
Dat heeft staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie dinsdag bekendgemaakt in het Masterplan Gevangeniswezen. De maatregelen zijn volgens de minister nodig om het overschot aan cellen terug te dringen.
Totzover Albayrak van Justitie. Ik vind dat deze snol alle geloofwaardigheid heeft verloren, en héél gauw moet aftreden na de uitzending van Peter r de Vries van vanavond!
[ Bericht 0% gewijzigd door Pacifico op 25-05-2009 00:12:39 ]