Het worden bijna amerikaanse toestanden zo met zulke leningen om te kunnen studeren. En dan ook nog eens studies te doen waarbij het niveau zienderogen afneemt. Lang leve de neppe kennis economie.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als je met 50k netto schuld de je carriere moet beginnen is bepaald niet florissant, nee.
toen ik in 1992 begon kon je geeneens bijlenen. en gingen ze er standaard van uit dat je ouderlijke bijdrage kreeg. als je dat niet kreeg was je ***de lul***.quote:
Volgens mij is het lenen echt in zwang gekomen op het moment dat iedereen kon gaan lenen, en zoals sommige hierboven ook al vermelden het soms voordelig kan zijn een goedkope lening te hebben omdat je rente van het spaargeld nog meer geld op brengt. Alhoewel er bij mij intern een knopje is dat zegt dat leningen niet geod zijn. Veel mensen kijken toch rationeler tegen leningen aan en nemen daarom maar een lening, net zoals veel mensen het ook belachelijk vinden dat je je huis compleet wilt aflossen ipv een redelijke hyptheek erop te laten rusten met dezelfde redenering als hierboven.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:59 schreef simmu het volgende:
wie nu de schuldige is van al dat lenen.
Zelfs zonder ouderlijke bijdrage was het te doen op 625 piek. Ik heb in die tijd zelfs kunnen sparenquote:Op maandag 15 juni 2009 15:59 schreef simmu het volgende:
[..]
toen ik in 1992 begon kon je geeneens bijlenen. en gingen ze er standaard van uit dat je ouderlijke bijdrage kreeg. als je dat niet kreeg was je ***de lul***.
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studiequote:Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het worden bijna amerikaanse toestanden zo met zulke leningen om te kunnen studeren. En dan ook nog eens studies te doen waarbij het niveau zienderogen afneemt. Lang leve de neppe kennis economie.
De meeste studenten hier krijgen de eerste vijf jaar een ver beneden modaal inkomenquote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studie
Het ligt er maar aan wat je wil. Ik ben nu aan het overwerken om mijn schuld snel af te lossen (hoop in september over de helft te zijn, dan ben ik 2 jaar afgestudeerd), en qua bestedingspatroon zou ik (zonder het aflossen) prima rond kunnen komen van de bijstand. En ik heb echt geen modaal inkomen (wel lage lasten).quote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studie
Ik dacht dat het salaris in de VS aangepast was aan de hoge verzekeringskosten die je daar kwijt bent. En niet te vergeten om nog een beetje on topic te blijven aan de hoge huizenprijzen in de gebieden waar iedereen wilt wonen.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
JA de 300.000 euro voor een middenwoning zal nog lang verbazing wekkenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
Bos: verdubbeling werkloosheid drama
Daar gaan de huizenprijzen...
Er komt vast een constructie die geld van werkende, jonge huurders overhevelt naar werkeloze oudere woningeigenaren. (voor zover dit nog niet het geval is). Wanneer de regering niet wil (en zij wil niet) dalen de huizenprijzen nooit of slechts gering.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:34 schreef henkway het volgende:
[..]
JA de 300.000 euro voor een middenwoning zal nog lang verbazing wekken
tuurlijk komt zo'n regeling er. Bos cs moeten toch hun eigen mensen beschermen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er komt vast een constructie die geld van werkende, jonge huurders overhevelt naar werkeloze oudere woningeigenaren. (voor zover dit nog niet het geval is). Wanneer de regering niet wil (en zij wil niet) dalen de huizenprijzen nooit of slechts gering.
quote:Het kabinet gaat akkoord met een tijdelijke verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie. Komende vrijdag stemt de ministerraad in met die maatregel, zo melden Haagse bronnen aan BNR. De garantiegrens, die nu nog op 265.000 euro ligt, gaat omhoog naar 300.000 tot 350.000 euro.
De bouwsector verwacht dat een verhoging van de hypotheekgarantie de woningmarkt flink kan stimuleren. Ook de Tweede Kamer dringt al maanden aan op een uitbreiding van het garantie-systeem. VVD-kamerlid Brigitte van der Burg is dan ook blij dat de verhoging er eindelijk komt: “Wat ons betreft had het al in december doorgevoerd moeten worden [….] maar beter laat dan nooit.”
Ook PvdA-kamerlid Staf Depla is tevreden met de verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie:”Ik vind het heel belangrijk dat mensen aan het werk blijven in de bouw en dat woningen gebouwd blijven worden en dat we energie besparen, dus ik ben erg blij dat het kabinet nu een beslissing neemt.” Maar Depla waarschuwt wel dat er niet teveel van verwacht moet worden: “Ik verwacht er niet de grote wonderen van die sommige mensen in de bouwwereld zien, want die denken dat als je dat doet, alles weer gaat draaien”.
Een huis kopen met een hypotheekgarantie geeft kopers de mogelijkheid een lagere rente te betalen.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:21 schreef Metatron het volgende:
Ah, het lijk van de huizenmarkt wordt nog even warm gehouden.
Dat is hetzelfde als men opeens de overdrachtsbelasting zou halveren dan voelen veel recente huizenkopers zicht ook genaaid door onze overheid.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:18 schreef Scorpie het volgende:
Damn, dat zou met terugwerkende kracht moeten gebeuren, dan had ik ook NHG gehad !
imo blijven dit soort maatregelen niet meer dan stuiptrekkingen om de terminale patiënt nog even wat langer aan de beademing te houden.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als men opeens de overdrachtsbelasting zou halveren dan voelen veel recente huizenkopers zicht ook genaaid door onze overheid.
Zolang de rente laag blijft en mensen gewoon hun maandlasten kunne blijven betalen zullen de huizenprijzen in nederland echt niet zoveel inzakken zoals sommige van jullie zo graag willen zien. Maar als de rente gaat stijgen zoals in de jaren 80 gebeurde dan pas zal dat wel het geval zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:35 schreef RvLaak het volgende:
[..]
imo blijven dit soort maatregelen niet meer dan stuiptrekkingen om de terminale patiënt nog even wat langer aan de beademing te houden.
De rente stijgt vaak als gevolg van de inflatie. Als de inflatie gaat stijgen zullen ook woningen wel weer duurder worden. Inflatie is immers de weg uit deze crisis.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang de rente laag blijft en mensen gewoon hun maandlasten kunne blijven betalen zullen de huizenprijzen in nederland echt niet zoveel inzakken zoals sommige van jullie zo graag willen zien. Maar als de rente gaat stijgen zoals in de jaren 80 gebeurde dan pas zal dat wel het geval zijn.
Kinderen zijn ondertussen drukke plannen aan het maken over verbouwing, vakantie en een auto en worden hel snel ongeduldig.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:56 schreef HarryP het volgende:
[..]en de kinderen willen niet zakken met de prijs want de woning aanhouden kost geen geld. Dus die wachten rustig af tot die ene koper langs komt die wel dat bedrag wil betalen.
quote:CDA-rapport: vlaktaks van 33,25 procent DEN HAAG - Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA bepleit een uniform belastingtarief van 33,25 procent voor alle inkomen uit arbeid. Om de dan teruglopende belastinginkomsten van ongeveer 16 miljard euro te compenseren zouden onder meer het hoge en het lage btw-tarief verhoogd moeten worden met respectievelijk 3 en 1 procent. Ook de vermogensrendementsheffing zou met 3,25 procent moeten worden verhoogd. In de voorstellen is verder sprake van een versobering en vereenvoudiging van het aantal heffingskortingen.
Een vlaktaks heeft volgens het rapport veel voordelen. Zo zijn werkgevers verlost van een ingewikkelde administratie en kunnen werknemers met de komst van een loonbegrip meteen op hun loonstrookje hun verdiensten zien. Ook de werklast voor de Belastingdienst wordt verminderd.
Volgens de opstellers van het rapport Een sociale vlaktaks zijn de inkomenseffecten voor mensen beperkt. Hoge inkomens hebben een voordeel bij de aanpassingen zodat geopperd wordt een topinkomenheffing in te voeren. Onduidelijk is nog vanaf welk inkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |