abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69393322
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mensen willen niet in een wolkenkrabber wonen, mensen willen in een vinexwijk wonen
Ik zou prima in een wolkenkrabber willen wonen, als je maar gratis kan parkeren en er fatsoenlijke andere voorzieningen zijn. Lekker effectief En als je het goed isoleert heb je geen last van je buren. Hang er een niet-politiek-verneukte huurderspolicy aan en je kan een prima leefomgeving creeeren
pi_69393618
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:01 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ik zou prima in een wolkenkrabber willen wonen, als je maar gratis kan parkeren en er fatsoenlijke andere voorzieningen zijn. Lekker effectief En als je het goed isoleert heb je geen last van je buren. Hang er een niet-politiek-verneukte huurderspolicy aan en je kan een prima leefomgeving creeeren
Wolkenkrabber zou ik ook direct voor tekenen.
Uitzicht over stad.
  maandag 25 mei 2009 @ 20:11:59 #103
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_69393808
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:01 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Het probleem is de gezamenlijke ruimtes. Ik heb jarenlang in een flat gewoond, ik ben verhuisd nadat ik een keer na een avondje weg werd belet mijn flat te betreden door de plaatselijke kansenjeugd en oom agent eerst dit ongewenste bezoek moest wegsturen. Ook is het in portieken altijd een chaos door rondslingerend ongeadresseerd drukwerk. Als het portiek al afsluitbaar is hebben bewoners dat meestal gesaboteerd omdat ze twee sleutels te lastig vinden.
Je zou écht grootschalige woningbouw kunnen creëren, maar dan moet er een huismeester zijn, die de gezamenlijke ruimtes schoonhoudt en bewoners aanspreekt op hun verantwoordelijkheid.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 25 mei 2009 @ 20:26:09 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69394476
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:11 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Het probleem is de gezamenlijke ruimtes. Ik heb jarenlang in een flat gewoond, ik ben verhuisd nadat ik een keer na een avondje weg werd belet mijn flat te betreden door de plaatselijke kansenjeugd en oom agent eerst dit ongewenste bezoek moest wegsturen. Ook is het in portieken altijd een chaos door rondslingerend ongeadresseerd drukwerk. Als het portiek al afsluitbaar is hebben bewoners dat meestal gesaboteerd omdat ze twee sleutels te lastig vinden.
Je zou écht grootschalige woningbouw kunnen creëren, maar dan moet er een huismeester zijn, die de gezamenlijke ruimtes schoonhoudt en bewoners aanspreekt op hun verantwoordelijkheid.
Een portier, dat is volgens mij een concept met toekomst, zie je in andere landen al veel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69394658
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:11 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Denk je er ook wel een beetje schijt aan moet hebben....eventuele reacties dan. Ik ben absoluut niet op mijn muil gevallen als het komt op problemen aanwijzen die ook mij treffen. (bijvoorbeeld in het portiek)
Gelukkig heb ik buren die beter weten en het portiek dicht werpen. Tis hier ook zo goed als altijd opgeruimd.

Ik kan het me ook niet echt anders voorstellen, wat voor droplul ben je als je niet alleen je eigen, maar ook ander hun woninggenot afneemt omdat je zelf te lam bent de portiekdeur te sluiten of ff een NEE NEE sticker op te halen bij meneer gemeente zodat je niet overladen word met troep.

Wat ik zou toen met hangtuig in mijn portiek weet ik niet. Nog nooit meegemaakt.
Het zou zomaar kunnen dat ik zo pissig word dat ik mezelf "in de nesten" werk ze er eigenhandig uit te bonjouren. Ben nogal gesteld op mn woongenot.
pi_69394800
quote:
Gemiddelde huurprijs daalt met 2,8 procent
Uit onderzoek van Direct Wonen blijkt dat de gemiddelde huurprijs van woningen in Utrecht met 2,8 procent is gedaald ten opzichte van een jaar geleden. In april 2009 werd voor een huurwoning gemiddeld 819 euro gevraagd. In dezelfde periode vorig jaar was de gemiddelde huurprijs 843 euro. De daling wordt veroorzaakt door een toename van het woningaanbod.

Voor huurwoningen in de prijsklasse tot 800 euro bedraagt in april 2009 de gemiddelde huurprijs 454 euro. Een daling van 7,7 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het duurdere segment (huurwoningen vanaf 800 euro) laat een gemiddelde huurprijs zien van 1.184 euro. In dezelfde periode vorig jaar was de huurprijs 1.125 euro. Een stijging van 5,2 procent.
bron: http://blog.directwonen.n(...)il+2009+Utrecht.aspx
dag
pi_69395076
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn zat mensen (zoals ondergetekende) die absoluut niet in zo'n burgerkutpaleisje willen wonen.

Deel van het probleem is nu juist dat men maar klakkeloos aanneemt dat 'men' dat wil. Ja, er zijn veel fantasieloze 13 in een dozijn Nederlanders die dat graag willen. Maar er zijn er ook zat die er geen behoefte aan hebben.

NL is al eenheidsworst genoeg, zou er misschien eens één persoon in dit godvergeten stinkland kunnen opstaan die eens verder kijkt dan die walgelijke middelmaat van de samenleving?

[/rant]
[..]

De ontwikkeling in de hoogbouw heeft sinds de jaren 60 niet stilgestaan hoor

Doe mij maar een luxe appartement in de stad.

Overigens wordt er relatief weinig hoogbouw neergezet in NL, dus je insteek komt op mij wat vreemd over.
Er is dus onderzoek gedaan naar het manco. Uitkomst is dus dat er buitenproportioneel meer hoogbouw wordt neergezet dan er vraag naar is:

Bron
quote:
De Nederlandse woningmarkt is ziek, vindt Sweder van
Wijnbergen. Niet alleen de prijsvorming is scheef, ook
het type woningen dat wordt gebouwd sluit niet aan op
de vraag van consumenten. Dat is met name te wijten
aan de invloed van de rijksoverheid, in het bijzonder het
ministerie van VROM.
Van Wijnbergen: “Er zit een conflict tussen datgene wat
de minister van VROM afdwingt en wat de Nederlandse
consument wil. Die obsessie begon al bij Jan Pronk (oud-
minister van VROM, red.): iedereen moet binnen de rode lijn
wonen, want de groene grens is heilig. Het beleid is gericht
op verstedelijking, er moet intensief ruimtegebruik komen,
want dat is efficiënt. Dat betekent hoogbouw. Maar dat wil
de consument natuurlijk niet. Die wil wat men in Amerika
heeft, ruim wonen met een eigen tuintje. Wij hebben in
Nederland besloten dat we die consument zijn zin niet geven.
De consument wordt gepakt, niet door projectontwikkelaars,
maar door het ministerie van VROM. Die dringt de
consument een manier van wonen op die hij helemaal
niet wil. De compacte stad, het ideaal van de planners, wil
helemaal niemand. En die zijn we toch steeds aan het maken.
Bron

Overigens zou ik als ik single was geweest ook liever een flatje hebben. Maar het gros van de startes is of blijft niet single en ook niet met z'n tweetjes en die willen dus gewoon een huisje met een tuintje in een wijk waar de kinderen normaal buiten kunnen spelen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 25 mei 2009 @ 20:44:10 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69395205
quote:
Op maandag 25 mei 2009 18:12 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, onzin, je draait het om. Mensen die hun eigen broek kunnen ophouden zouden niet moeten profiteren van regelingen voor mensen die dat niet kunnen. Die bovenmodaalverdieners staan nu hun hand op te houden bij de voedselbank. Vind ik prima, als ze zo op die producten gesteld zijn, maar laat ze er dan de gewone marktprijs voor betalen.
Er is geen gewone marktprijs meer omdat de markt volledig verziekt is door de overheid. De meeste huurwoningen staan voor 40.000 euro in de boeken en zijn allang 3 keer terugbetaald door de huurders. Laten we per woning van 170 euro onderhoud per maand uitgaan, dan houdt zo'n woningbouwvereniging er nog zo'n 300 euro per maand aan over. En dat is dan pure winst.
The End Times are wild
pi_69395332
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een portier, dat is volgens mij een concept met toekomst, zie je in andere landen al veel.
Dat is bij de "6 woningen per portiek" flats niet echt haalbaar denk ik.
Ik heb geen idee wat het maandsalaris is van een portier, maar als we uitgaan van *grijpt een getal* 1800 euro zou dat per bewoner al 300 euro per maand zijn. Dat is amper te doen. En dat is dan dus gebaseerd op 40 uur aanwezigheid per week.
  maandag 25 mei 2009 @ 20:52:03 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69395601
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:46 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat is bij de "6 woningen per portiek" flats niet echt haalbaar denk ik.

Dat is een gebouw met 3 etages en 1 flat aan iedere kant van het trappenhuis..
Mijn moeder woonde in een gebouw met een 80 appartementen als ik het goed heb, en een portier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 25 mei 2009 @ 20:54:55 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69395743
Die kansenjeugd laten inbinden is ook een optie. Dan worden hele wijken beter leefbaar. Hoeveel mensen gaan er nu niet weg uit in principe prima woningen omdat hun omgeving verziekt wordt door asociaal gedrag?
The End Times are wild
pi_69400624
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:54 schreef LXIV het volgende:
Die kansenjeugd laten inbinden is ook een optie. Dan worden hele wijken beter leefbaar. Hoeveel mensen gaan er nu niet weg uit in principe prima woningen omdat hun omgeving verziekt wordt door asociaal gedrag?
Dat is ook zeker waar.
Ik ben er opzicht wel voor om in zeker mate "recht in eigen handen" te mogen nemen tot een bepaald niveau.

Ik vind bijvoorbeeld dat men niet vervolgd moet worden als men, aldanniet met enigsinds een harde hand, mensen buiten het portiek donderen die er niet horen. (lees: lawaai tuig dat er gaat zitten)
Er moeten natuurlijk geen tanden uit muilen gerost worden, maar ik denk dat we al een heel eind komen als "het tuig" van het idee afkomt dat de burger hen niets zal maken.

Dat gezeik over niet eigen rechter mogen spelen dat werkt in jij vs tuig situaties sowieso alleen maar in je nadeel.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 01:26:08 #113
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_69405542
het zou goed zijn als de overheid zich niet zo zou bemoeien met woningbouw en gewoon voldoende landbouwgrond vrijgaf en het verder aan de markt overliet, met infrastructuur en al
  dinsdag 26 mei 2009 @ 08:50:20 #114
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_69408206
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn zat mensen (zoals ondergetekende) die absoluut niet in zo'n burgerkutpaleisje willen wonen.

Deel van het probleem is nu juist dat men maar klakkeloos aanneemt dat 'men' dat wil. Ja, er zijn veel fantasieloze 13 in een dozijn Nederlanders die dat graag willen. Maar er zijn er ook zat die er geen behoefte aan hebben.

NL is al eenheidsworst genoeg, zou er misschien eens één persoon in dit godvergeten stinkland kunnen opstaan die eens verder kijkt dan die walgelijke middelmaat van de samenleving?

[/rant]
[..]

De ontwikkeling in de hoogbouw heeft sinds de jaren 60 niet stilgestaan hoor

Doe mij maar een luxe appartement in de stad.

Overigens wordt er relatief weinig hoogbouw neergezet in NL, dus je insteek komt op mij wat vreemd over.
Er zijn onderzoeken genoeg geweest die aangeven dat het merendeel (inderdaad gelukkig niet allemaal) de voorkeur geven aan een (rijtjes)huis met tuin. (edit: zie dat dat al gepost is )

Ik geef zelf ook de voorkeur aan een (vrijstaand) huis met tuin en zou me echt vreselijk voelen in een flat.
Mensen zijn levende wezens die ruimte om zich heen willen, geen dingen die je zo efficient mogelijk moet opstapelen. Maar onze overheid ziet de mensen helaas steeds meer als dingen die je efficient moet opstapelen, efficient moet laten werken en efficient belasting moet laten betalen. Daar zijn wij goed voor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_69410392
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 15:57 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Er is dus wel iets mee: door de huizen met een lage waarde bezet te houden, belemmer je starters, die zich geen duurdere huis kunnen veroorloven. Reden: schaarste op woningmarkt.
nah , Het echte probleem van scheefwonen is niet de mensen die 'te goedkoop' wonen , het is het gebrek aan woningen voor die mensen omdat dat soort woningen juist bewoont worden door mensen die die woning alleen maar kunnen betalen dankzij huursubsidies.
Het overgrote gedeelte van de 'duurdere' andere woningen die zitten in de vrije sector waar je inderdaad in verhouding veel meer betaald als in de sociale sector. (mijn buurvrouw 2deuren verderop betaald bv nog geen 300 euro (sociaal) , ik zit op 780 euro (vrije sector) )
Komt nog eens bij dat maar een klein gedeelte van de sociale huurwoningen een inkomsten eis heeft , dus het merendeel van de zgn scheefwoners , die wonen helemaal niet scheeft , die hebben gewoon een huurwoning voor een redelijke prijs , ze verdienen alleen meer als Koos Werkeloos.
Er wonen in Nederland heel wat meer mensen boven hun stand als beneden hun stand maar daar hoor je dan weer niemand over zeiken ^^
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_69411183
Ik zie heel veel reacties over HRA enz. Mijn visie:

De woningmarkt is ziek door een combinatie van factoren:
* HRA schiet het doel compleet voorbij, ooit bedacht om mensen met een modaal inkomen te kunnen laten kopen is het verworden tot een mechanisme dat prijsopdrijvend werkt en daarmee de economische groei jarenlang fictief aangejaagd heeft
* De overdrachtsbelasting zorgt er voor dat mensen niet gaan voor kortdurend wonen in een koophuis en dus veel te lang in (sociale) huurwoningen blijven zitten totdat ze of kunnen betalen waar je eigenlijk willen wonen (mer inkomen of vermogen) danwel ze gedwongen zijn te verhuizen (bv ivm kinderen)
* Huursubsidie zorgt er voor dat er veel te dure sociale huurwoningen zijn, immers de corporaties zeggen gewoon glashard dat je wel huursubsidie kunt krijgen, dat je daarbij toch een soort van onderklasse creeert is blijkbaar niet boeiend. Bovendien gaat hierdoor 80% van de huursubsidie naar mensen waar het niet voor bedoeld is.
* Het restrictief zoneringsbeleid is doorgeslagen. Ik ben een groot voorstander van selectief omgaan met schaarse ruimte, maar wat er nu gebeurd is dat er gebouwd wordt zodat er de meeste marge te realiseren is. Dat doen gemeenten, projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties samen in een schimmig spel waarbij onder het mom van het terugverdienen van de investeringen in onrendabele sociale huurwoningen.

De oplossing: Is m.i. een rigoreuze aanpassing van de HRA, huursubsidieregeling, de overdrachtsbelasting en het herzien van het belastingsstelsel. Dat houdt in:
1. HRA afschaffen
2. Huursubsidie beperken tot die mensen die het echt nodig hebben
3. Overdrachtsbelasting afschaffen
4. Schalen voor loonheffing aanpassen zodat met name de middenklasse niet opgezadeld wordt met het probleem. Een neerwaartse bijstelling kan ook gemakkelijk omdat er uit 1+2-3 veel geld overblijft

Effect:
1. De prijzen voor huurwoningen en koopwoningen dalen.
2. De grondeigenaar (m.n. gemeente) heeft veel minder inkosten uit grondtransacties waardoor ze gedwongen wordt veel meer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling: Bouwen! zodat iedereen kan wonen
3. Er is een tijdelijk risico op deflatie omdat de woningmarkt de prijsstelling van NL zo enorm beinvloedt maar het moet toch ooit gebeuren.
4. We hebben duizenden ambtenaren minder nodig omdat er een aantal regelingen verdwijnen/eenvoudiger worden
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_69412732
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:54 schreef komrad het volgende:

* HRA schiet het doel compleet voorbij, ooit bedacht om mensen met een modaal inkomen te kunnen laten kopen is het verworden tot een mechanisme dat prijsopdrijvend werkt en daarmee de economische groei jarenlang fictief aangejaagd heeft
* De overdrachtsbelasting zorgt er voor dat mensen niet gaan voor kortdurend wonen in een koophuis en dus veel te lang in (sociale) huurwoningen blijven zitten totdat ze of kunnen betalen waar je eigenlijk willen wonen (mer inkomen of vermogen) danwel ze gedwongen zijn te verhuizen (bv ivm kinderen)
* Huursubsidie zorgt er voor dat er veel te dure sociale huurwoningen zijn, immers de corporaties zeggen gewoon glashard dat je wel huursubsidie kunt krijgen, dat je daarbij toch een soort van onderklasse creeert is blijkbaar niet boeiend. Bovendien gaat hierdoor 80% van de huursubsidie naar mensen waar het niet voor bedoeld is.
* Het restrictief zoneringsbeleid is doorgeslagen. Ik ben een groot voorstander van selectief omgaan met schaarse ruimte, maar wat er nu gebeurd is dat er gebouwd wordt zodat er de meeste marge te realiseren is. Dat doen gemeenten, projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties samen in een schimmig spel waarbij onder het mom van het terugverdienen van de investeringen in onrendabele sociale huurwoningen.

De oplossing: Is m.i. een rigoreuze aanpassing van de HRA, huursubsidieregeling, de overdrachtsbelasting en het herzien van het belastingsstelsel. Dat houdt in:
1. HRA afschaffen
4. Schalen voor loonheffing aanpassen zodat met name de middenklasse niet opgezadeld wordt met het probleem. Een neerwaartse bijstelling kan ook gemakkelijk omdat er uit 1+2-3 veel geld overblijft

Effect:
2. De grondeigenaar (m.n. gemeente) heeft veel minder inkosten uit grondtransacties waardoor ze gedwongen wordt veel meer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling: Bouwen! zodat iedereen kan wonen
3. Er is een tijdelijk risico op deflatie omdat de woningmarkt de prijsstelling van NL zo enorm beinvloedt maar het moet toch ooit gebeuren.
4. We hebben duizenden ambtenaren minder nodig omdat er een aantal regelingen verdwijnen/eenvoudiger worden
HRA moet je niet in zijn volledigheid afschaffen, aftoppen op duurdere woningen wellicht wel.
Afgezien van het feit dat ikzelf er natuurlijk de effecten van zou ondervinden (starter op de woningmarkt, dus heb nog bepaald geen vetpot) zou je het kopen van een woning maandlast technisch verdraait oninteressant maken in tegenstelling tot huren. Het lijkt me ongelooflijk sterk dat dit een wenselijke situatie is in de woningmarkt.
Ik heb de kosten al schromelijk onderschat toen ik mijn woning ging betreden, als er dan ook helemaal geen steun meer in de rug is in de vorm van bijvoorbeeld HRA denk ik dat er nog weinig mensen kiezen voor kopen.

Dat daardoor de huizenprijzen dalen kan wel (moet het nog zien gebeuren...), maar dan heeft de huidige starter/huiseigenaar opeens een "schuld" van hier tot ginder als ik weg zou gaan/willen. Dus dan help je het 1 en benadeel je het ander. Ik zie niet hoe dat iets oplost.
pi_69413130
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 11:49 schreef McKillem het volgende:

[..]

HRA moet je niet in zijn volledigheid afschaffen, aftoppen op duurdere woningen wellicht wel.
Afgezien van het feit dat ikzelf er natuurlijk de effecten van zou ondervinden (starter op de woningmarkt, dus heb nog bepaald geen vetpot) zou je het kopen van een woning maandlast technisch verdraait oninteressant maken in tegenstelling tot huren. Het lijkt me ongelooflijk sterk dat dit een wenselijke situatie is in de woningmarkt.
Ik heb de kosten al schromelijk onderschat toen ik mijn woning ging betreden, als er dan ook helemaal geen steun meer in de rug is in de vorm van bijvoorbeeld HRA denk ik dat er nog weinig mensen kiezen voor kopen.

Dat daardoor de huizenprijzen dalen kan wel (moet het nog zien gebeuren...), maar dan heeft de huidige starter/huiseigenaar opeens een "schuld" van hier tot ginder als ik weg zou gaan/willen. Dus dan help je het 1 en benadeel je het ander. Ik zie niet hoe dat iets oplost.
Laat ik voorop stellen dat je het gefaseerd moet doen, gewoonweg omdat er anders te veel mensen om gaan vallen financieel gezien. Ik schets alleen het beeld hoe ik denk dat onze woningmarkt zou moeten functioneren. Je wil de huurders helpen die echt problemen hebben een woning te betalen, wil de overige huur meer gebonden laten zijn aan de werkelijke waarde van de woning, je wil doorstroming bevorderen en je wil de lucht uit de markt halen. Als je dat allemaal wil doen is een pakket maatregelen als bovengenoemd noodzakelijk. Door de enorme rotheid van de markt op dit moment zal je het erg gefaseerd in moeten voeren en kom je niet weg met een meer rigoreus model zoals in zweden toegepast.
pi_69413364
quote:

1. HRA afschaffen

Effect:
zeer juist
pi_69413757
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 12:02 schreef komrad het volgende:

[..]

Laat ik voorop stellen dat je het gefaseerd moet doen, gewoonweg omdat er anders te veel mensen om gaan vallen financieel gezien. Ik schets alleen het beeld hoe ik denk dat onze woningmarkt zou moeten functioneren. Je wil de huurders helpen die echt problemen hebben een woning te betalen, wil de overige huur meer gebonden laten zijn aan de werkelijke waarde van de woning, je wil doorstroming bevorderen en je wil de lucht uit de markt halen. Als je dat allemaal wil doen is een pakket maatregelen als bovengenoemd noodzakelijk. Door de enorme rotheid van de markt op dit moment zal je het erg gefaseerd in moeten voeren en kom je niet weg met een meer rigoreus model zoals in zweden toegepast.
Okay, discutabel maar redelijk.

Maar ik vind niet dat je je alleen moet richten op de huurmarkt en daar alleen daar mensen zitten die het "minder" hebben.
Ik heb bijvoorbeeld niet gekocht omdat het me financieel zo ongelooflijk voor de wind gaat. (niet dat ik stuivers zit te tellen, maar dat terzijde)
Ik zat met mijn 40 urige werkweek in een studentenpakket (kamer, keuken, wc je kent het wel) en ik werd daar gillend gek van. (noem het een een verwende houding, ik noem het mentaal belangrijk dat ik er weg ging en meer ruimte kreeg. Had zo langzamerhand ook meer inboedel dan vierkante meters woonoppervlak.)

Voordat ik eens wat fatsoenlijks kreeg/krijg van de woningbouw ben ik misschien al wel dood (lets face it, 4,5,6 jaar wachtrij, what the hell?), en particulier huren is buiten proportioneel duur.
Dan is de keuze natuurlijk redelijk simpel en dat is waarom ik heb gekocht. o.a. HRA maakt dit rieel haalbaar.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 12:48:56 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69414596
HRA maakt het helemaal niet betaalbaarder, want hierdoor zijn de huizenprijzer evenredig duurder. Anders gezegd: zonder HRA waren je maandlasten net zo hoog maar je schuld 40% kleiner.
Tevens zou het dan eerder mogelijk zijn een deel vooruit te sparen. Nu is dat zinloos.
The End Times are wild
pi_69414741
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 12:48 schreef LXIV het volgende:
HRA maakt het helemaal niet betaalbaarder, want hierdoor zijn de huizenprijzer evenredig duurder. Anders gezegd: zonder HRA waren je maandlasten net zo hoog maar je schuld 40% kleiner.
Tevens zou het dan eerder mogelijk zijn een deel vooruit te sparen. Nu is dat zinloos.
Ja ik snap het be-oogde effect, maar je kan het natuurlijk niet maken dat zonder meer in te voeren. Daar moet dan wel heel erg goed over nagedacht worden.
Daar gaan anders een hele hoop mensen hele harde klappen van krijgen. En dan heb ik het niet over wat minder winst op een woning, maar bijvoorbeeld woningen verkopen met een debiel verlies.
pi_69415386
quote:

1. HRA afschaffen
Ik zie niet in waarom het rigoreus zou moeten. Mijn plan zou zijn om de HRA in 10 jaar af te bouwen. Dus over 2010 90% van de hypotheekrente aftrekbaar ipv 100%, dan 80%, dan 70% etc. Telkens gooi je de loonbelasting omlaag voor een zelfde bedrag.

Dat betekent dat er niks verandert voor iedereen die een normaal huis heeft bij een normaal inkomen. Als de verhouding tussen inkomen en waarde van het huis niet bijzonder is, gaat diegene er niet op voor of achteruit. Mensen die een goedkoop huis hebben ten opzichte van hun inkomen zullen er iets op vooruit gaan, en mensen die een duur huis hebben ten opzichte van hun inkomen zuller er iets op achteruit gaan. Maar dat gaat dan om hooguit 1% koopkrachtverlies o.i.d., daaraan kan iedereen zich heel makkelijk aanpassen.

Maar omdat het om huizen gaat, en dat lange termijnbezittingen zijn, zullen de huizenprijzen zich daaraan meteen beginnen aan te passen, ook al is het echte effect er pas over een aantal jaar. Want men zal erop anticiperen. Alleen gaat het veel geleidelijker. Geleidelijkheid is goed, met name in onzekere tijden.

Wat betreft de huursubsidie, het probleem is op zich dat het inkomenssteun is ipv woonkostensteun. Er kan gewoon nooit een vrije huurmarkt zijn, omdat er niet overal gebouwd kan worden, en het aanbod de vraag met grote vertraging volgt en dus slechts gedeeltelijk. Er zullend dus altijd woningzoekenden zijn en er zal altijd een tekort zijn. Dat moet ook, anders komt het verborgen tekort naar boven omdat elke 18-jarige mbo-er dan een 3 kamerappartementje wil en ook gaat verwachten. Dus je moet de prijzen drukken, in plaats van geld over te maken naar huurbazen omdat de huurder maar 3 dagen in de week werkt.

Breidt het woningwaarderingsstelsel uit, en druk daarmee de woonlasten van huurders om te compenseren voor de scheefgroei in prijzen die kan bestaan omdat er weinig ruimte is om te bouwen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 13:47:19 #124
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_69416418
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 12:48 schreef LXIV het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat mensen constant die tiefus HRA aanhalen om de hoge huizenprijzen te verantwoorden. Als er IETS is wat de huizenprijzen opdrijft dan is het de overdrachtsbelasting en NIET de HRA.

Bij het afsluiten van de hypotheek wordt er niet eens gerept over HRA, je krijgt gewoon een berekening op basis van je bruto hypotheek, je aflossingsdeel etc, niet op basis van je netto lasten.

Wat wél meespeelt is dat élke keer dat je verhuisd je huis minstens 10% in waarde gestegen moet zijn om je hypotheek terug te betalen.

Dat drijft de prijs enorm op. Als ik even naar mezelf kijk: Ik heb een koopwoning van 90k, daar heb ik een hypotheek op van een ton vanwege de kosten koper. Ik moet dus als ik het wil verkopen voor dat huis minstens een ton vragen om geen verlies te maken. Aangezien mensen gemiddeld eens per 6 jaar verhuizen (tijd geleden ergens gelezen) betekent het dat elke 6 jaar de huizenprijzen minstens (!) 10% (!) stijgen

Komt nog bij dat er krapte heerste op de markt, de overheid bouwt wel maar bouwt woningen die geen hond wil of geen hond kan betalen dus de betaalbare woningen zijn zeer gewild en dat drijft de prijs ook nog eens op. Waarom zou je immers je huis voor een ton verkopen als pietje er wel 105.000 voor over heeft en klaasje misschien wel 110k

overdrachtsbelasting en een enorm tekort aan BETAALbare woningen zijn de grootste prijsopdrijvers.

Als morgen de HRA afgeschaft wordt dan gebeurd er helemaal niks met de huizenprijzen, daar ben ik van overtuigd. Hoogstens een tijdelijke dip door mensen die zich wel blind hebben gestaard op de netto lasten (maar dat is gewoon net zo dom als lenen voor een auto bij leen.nl ) en noodgedwongen hun huis met een flinke restschuld moeten verkopen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_69416585
Sorry maar als jij denkt dat de HRA geen prijseffect heeft, moet je je toch eens beter verdiepen in de materie. Hint: google eens wat er in Zweden gebeurd is toen een vergelijkbaar systeem werd afgeschaft.

ben het trouwens met je eens dat de Overdrachtsbelasting de doorstroming belemmert. Niet zo zeer de prijs, want je kunt wel standaard 10% meer vragen voor je woning er moet ook nog een gek zijn die dat er voor wil betalen. (het heeft trouwens wel een klein effect, omdat het een soort 'zitten blijven' bonus is)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')