De gemeentes klagen dus over de resultaten van hun eigen woningbouw beleid. Decennia lang heeft men enorm veel geld verdient met het bouwrijp maken van grond en de markt veel te knap gehouden en nu komt men er achter dat het een probleem is.quote:Huursector op slot door scheefgroei
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 21 mei 2009 23:00, bijgewerkt op 22 mei 2009 10:03
UTRECHT - Bijna de helft van de goedkope sociale huurwoningen in Utrecht wordt bewoond door mensen met een hoger inkomen dan de huursubsidiegrens. In de stad is de hoeveelheid ‘scheefwoners’ gestegen tot 49 procent en in Leidsche Rijn zelfs tot 65 procent.
Voor mensen met lagere inkomens, voor wie de woningen eigenlijk bedoeld zijn, is het hierdoor nog moeilijker geworden om aan een huis te komen. De wachttijden zijn opgelopen tot meer dan acht jaar. Dit blijkt uit de nieuwe Woonvisie van de gemeente Utrecht.
Onbetaalbaar
Wethouder Harrie Bosch (PvdA, Wonen) constateert dat er voor ‘scheefwoners’ met een inkomen tot modaal ook geen alternatief is. Duurdere huurwoningen zijn er nauwelijks en vanwege de hoge Utrechtse huizenprijzen zijn zelfs de goedkoopste koopwoningen voor hen onbetaalbaar.
Bosch spreekt van ‘een groot probleem’. Hij wil de hogere inkomens uit sociale huurwoningen weren, omdat ze de lagere inkomens verdringen. Maar volgens hem moeten inkomens tot modaal aanspraak kunnen blijven maken op de goedkope huurwoningen, omdat ‘het gat tussen huur en koop te groot is’.
Inkomensgrens
Sinds 2006 kunnen in Utrecht ook hogere inkomens zich inschrijven op een sociale huurwoning, waardoor het aantal scheefwoners is gestegen. Ook is de norm voor een minimale bezettingsgraad losgelaten, waardoor een alleenstaande een eengezinswoning kan huren. Bosch wil graag weer een inkomensgrens invoeren, net als een minimale gezinsgrootte voor grotere woningen. ‘De scheve instroom is te groot geworden, waardoor het tekort aan huurwoningen toeneemt.’ Hij denkt tevens aan maatregelen als ‘huur op maat’, waarbij de huurprijs wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen.
De Utrechtse huizenmarkt is verder vastgelopen door een afnemende doorstroming. Regiogemeenten hebben zich volgens Utrecht niet gehouden aan de afspraak om meer sociale huurwoningen te bouwen. Daarbij is het aantal mensen toegenomen dat voorrang krijgt op de wachtlijst, bijvoorbeeld bewoners die door sloop- en nieuwbouwprojecten moesten verhuizen, en voormalige asielzoekers die via het generaal pardon een verblijfsvergunning hebben gekregen.
Studentenkamer
Ook steeds meer studenten willen liever geen studentenkamer, maar een zelfstandig appartement, omdat ze daarvoor huursubsidie kunnen krijgen. Bosch: ‘Net als Amsterdam pleiten wij voor huursubsidie voor kamers in een studentenhuis. Niet alleen omdat het jammer is als studenten uit de studentenhuizen vertrekken, maar ook omdat deze situatie onbedoeld de druk op de woningmarkt vergroot.’
Utrecht heeft voor de komende jaren veel bouwplannen, met de nadruk op binnenstedelijk bouwen. Ook wil de stad zijn best doen om gezinnen met kinderen meer plek te geven in de stad. Bosch: ‘We hebben in elk geval geen leegstand in Utrecht. De druk op de woningmarkt geeft ook aan dat de stad economisch gezond is.’
Ja, dan dalen de prijzen van de huizen, mensen hebben dan ineens meer hypotheek dan het huis waard is.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:42 schreef Meh7 het volgende:
Probleem: te weinig huizen.
Oplossing: huizen bouwen. (Creëer je ook nog eens werkgelegenheid)
Of zit er toch meer achter?
Waarom zou je een huis moeten huren/kopen dat bij je inkomen past? Waarom moet iemand met een hoger inkomen duur wonen? Mag je dat AUB gewoon zelf bepalen? Als je met een ton per jaar je lekker voelt in een klein flatje en je geld liever uitgeeft aan wat anders is daar toch niets mis mee?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:39 schreef lyolyrc het volgende:
Dit maakt wel duidelijk wat voor een deel van de Nederlanders het onderliggende probleem is: ze vinden van woningen die bij hun inkomen passen de woonlasten te hoog. Vooral het gespeculeer op de woningmarkt heeft hier veel aan bijgedragen. Maar ook "scheefbouw" speelt waarschijnlijk een rol. Hiermee bedoel ik woningen bouwen die niet in overeenstemming zijn met de wens van de markt.
Het voornaamste probleem is natuurlijk dat de overheid meent zich te moeten mengen in welk deel van je inkomen je wilt besteden aan wonen. Als je een beetje verdient moet je een huis kopen, of je daar nou lang wilt blijven wonen of niet, anders pakt de fiscus je.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:39 schreef lyolyrc het volgende:
Dit maakt wel duidelijk wat voor een deel van de Nederlanders het onderliggende probleem is: ze vinden van woningen die bij hun inkomen passen de woonlasten te hoog. Vooral het gespeculeer op de woningmarkt heeft hier veel aan bijgedragen. Maar ook "scheefbouw" speelt waarschijnlijk een rol. Hiermee bedoel ik woningen bouwen die niet in overeenstemming zijn met de wens van de markt.
Er is dus wel iets mee: door de huizen met een lage waarde bezet te houden, belemmer je starters, die zich geen duurdere huis kunnen veroorloven. Reden: schaarste op woningmarkt.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je een huis moeten huren/kopen dat bij je inkomen past? Waarom moet iemand met een hoger inkomen duur wonen? Mag je dat AUB gewoon zelf bepalen? Als je met een ton per jaar je lekker voelt in een klein flatje en je geld liever uitgeeft aan wat anders is daar toch niets mis mee?
Dat er te weinig aanbod is in een markt is niet de schuld van de mensen die er in wonen, dat is de schuld van een overheid met een monopoly op de woningbouw.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Er is dus wel iets mee: door de huizen met een lage waarde bezet te houden, belemmer je starters, die zich geen duurdere huis kunnen veroorloven. Reden: schaarste op woningmarkt.
Euh ja.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:42 schreef Meh7 het volgende:
Probleem: te weinig huizen.
Oplossing: huizen bouwen. (Creëer je ook nog eens werkgelegenheid)
Of zit er toch meer achter?
Dat is precies wat ik bedoel. Projectontwikkelaars bekijken waarschijnlijk wat mensen in theorie uit kunnen geven, niet naar wat ze uit willen geven. En daar maken ze dan de fout, want inspelen op de markt betekent wat mij betreft uitzoeken waar de markt om vraagt. Je kunt het ook vergelijken met de hypotheekmarkt voor de crisis: de waanzinnigste hypotheken waren beschikbaar, maar je bent natuurlijk niet verplicht om een tophypotheek te nemen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je een huis moeten huren/kopen dat bij je inkomen past? Waarom moet iemand met een hoger inkomen duur wonen? Mag je dat AUB gewoon zelf bepalen? Als je met een ton per jaar je lekker voelt in een klein flatje en je geld liever uitgeeft aan wat anders is daar toch niets mis mee?
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dan dalen de prijzen van de huizen, mensen hebben dan ineens meer hypotheek dan het huis waard is.
Wel als dat betekent dat er duurdere woningen leeg blijven terwijl de lagere inkomens allemaal kunnen verkassen naar Oost Groningen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aangezien dit niet in de wet staat is dit echt onzin.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
[..]
Wel als dat betekent dat er duurdere woningen leeg blijven terwijl de lagere inkomens allemaal kunnen verkassen naar Oost Groningen.
Sociale woningbouw heb je simpelweg niets te zoeken boven een bepaalde inkomensgrens. Oprotten dus.
Nooit gehad helaas, maar bedankt voor de tip! Lijkt me wel watquote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aangezien dit niet in de wet staat is dit echt onzin.
Ik word altijd zo moe van nivellerende mensen.
Rijke mensen moet je niet wegjagen, je hebt ze nodig om jouw uitkering te kunnen betalen.
Dat klopt ja, ik wordt inderdaad ook moe van die mensen. Ik ken er helaas een aantal van.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:31 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nooit gehad helaas, maar bedankt voor de tip! Lijkt me wel wat
Jij wordt moe van nivellerende mensen, ik word moe van mensen die op hun 26e denken dat de wereld van hun is en de rest het maar uitzoekt. En die mensen zijn nog immer in de minderheid.
Dus weet wat je zegt
Heel goed.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat klopt ja, ik wordt inderdaad ook moe van die mensen. Ik ken er helaas een aantal van.
Of bedoel je dat ik zo ben
Voor mij is eigen verantwoordelijkheid een groot goed. Bescherming maakt mensen alleen maar lui.
Overheid hoeft niet per definitie slecht te zijn, we vullen het alleen slecht in.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:48 schreef TubewayDigital het volgende:
Geweldig hoe de overheden altijd maar weer problemen weten te ceëeren. En we gaan de problemen uiteraard oplossen met meer overheid.
wij ?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:50 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Overheid hoeft niet per definitie slecht te zijn, we vullen het alleen slecht in.
Typisch.. Onze afgestudeerden kunnen niet fatsoenlijk wonen omdat een stelletje illegalen belangrijker zijnquote:Daarbij is het aantal mensen toegenomen dat voorrang krijgt op de wachtlijst, bijvoorbeeld [...] voormalige asielzoekers die via het generaal pardon een verblijfsvergunning hebben gekregen
There goes the neighbourhood!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 19:23 schreef heiden6 het volgende:
Typisch voorbeeld van de overheid die een markt compleet verstoort en vervolgens de problemen zegt op te willen lossen met nog meer bemoeienis, waarbij de economische bemoeienis zich geruisloos uitbreid naar mensen vertellen waar ze wel en niet mogen wonen. Binnen het huidige communistische systeem is dat een volkomen logisch iets, dat je mensen gaat selecteren die op een bepaalde plek mogen wonen, dan op een wachtlijst komen volgens een puntensysteem aan de hand van hoe zielig je bent, je vervolgens in een huis moet wonen wat niet te goedkoop is, en niet te duur. Anders bepalen we de prijs wel aan de hand van je inkomen, en mag je wat extra belasting betalen die je deels weer terugkrijgt in de vorm van subsidie, zolang je weer aan een aantal eisen voldoet...
Eigenlijk is het al raar dat de overheid je een duwtje naar de juiste woning moet geven, je bent gewoon een aso als je je niet uit jezelf conformeert aan de norm dat je duurder moet wonen als je meer verdient.
Meneer dacht even zelf te bepalen dat hij liever vier keer op vakantie gaat dan in een groter huis woont? Dat kunnen we natuurlijk niet accepteren. En al die zielige paupers op de wachtlijst dan? Hier met dat vliegticket, optyfen naar een huis met meer slaapkamers en een tuin, en snel een beetje.
Dit gebeurt tegenwoordig zo vaak met alles, kijk maar eens naar de JSF en dergelijke. Ze nemen een programma aan en verschuiven het maar lekker naar het volgende kabinet, want dit soort dingen zijn van een latere zorg. En als het even meezit zijn de mensen het tegen die tijd vergeten en zijn we er met z'n allen lekker makkelijk van af gekomen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:21 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
There goes the neighbourhood!![]()
Verder is het natuurlijk echt van de zotte, zoals al een aantal keer gezegd creëert men een probleem en wordt vervolgens niet de kern van het probleem aangepakt.. Hoe dit allemaal toch kan..
Ja mee eens.. Alleen vraag ik me dus al jaren af hoe het maar kan blijven doorgaan. Komt dat doordat de 4 jaar regeren korte termijn is voor de kiezer 4 jaar later? Is de burger niet geinteresseerd?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dit gebeurt tegenwoordig zo vaak met alles, kijk maar eens naar de JSF en dergelijke. Ze nemen een programma aan en verschuiven het maar lekker naar het volgende kabinet, want dit soort dingen zijn van een latere zorg. En als het even meezit zijn de mensen het tegen die tijd vergeten en zijn we er met z'n allen lekker makkelijk van af gekomen.
Edit: Ohja, en of het nou op landelijk of gemeentelijk niveau is maakt weinig uit, hoe makkelijker hoe beter het is.
Bedoel je inkomensafhankelijk? www.spatiegebruik.nlquote:Op vrijdag 22 mei 2009 18:57 schreef krakkemieke het volgende:
Het zal vast een gek idee zijn, maar goed.
Ik woon met huursubsidie in een 2 kamerflat. Ik ben dol op de flat en de buurt en ik blijf er het liefst voor altijd wonen. Al zou ik schat-hemel-rijk worden, dan wil ik hier nog blijven wonen.
In dat geval zou ik er ook best meer huur voor willen betalen.
Waarom is het met huur niet hetzelfde als met zoveel? Gewoon inkomens afhankelijk?
Precies, en de burger is het er ook niet mee eens. Als je het voorbeeld van het Irak onderzoek neemt dan. Balkenende deed er álles aan om maar te voorkomen dat dat op korte termijn onderzocht werd. Wat toch de meerderheid van de bevolking per se wou.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:35 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ja mee eens.. Alleen vraag ik me dus al jaren af hoe het maar kan blijven doorgaan. Komt dat doordat de 4 jaar regeren korte termijn is voor de kiezer 4 jaar later? Is de burger niet geinteresseerd?
Volgens mij is de burger namelijk wel degelijk geinteresseerd, maar luistert de overheid niet - of doet niets met wat ze horen. Wat dat betreft sluit dat wel aan bij het 'doorschuiven/sluizen naar het volgende kabinet/volgende kabinetten (mbt JSF)..
De stad zal dan ook in rap tempo verpauperen, dat krijg je met dit soort communistische praktijken. De PVDA zorg in iedergeval wel dat het percentage achterban in de stad wat afhankelijk is van hun beleid groter wordt.quote:Tevens ontstaat de situatie dat een uitkeringstrekker meer bestedingsruimte heeft dan een modale verdiener terwijl ze in hetzelfde huis (onder andere omstandigheden) wonen. Heel slecht dus.
Dat er een bovengrens is om in aanmerking te komen voor sociale woningbouw, dat snap ik. Maar iemand verplicht laten verhuizen als z'n inkomen is gestegen, dat gaat niet werken. Hoe check je het inkomen van iemand? Wat zijn de criteria waarbij iemand moet verhuizen uit een sociale huurwoning, en hoe snel moet zo iemand dan weg zijn? Is er dan betaalbare woonruimte beschikbaar? En, ook niet onbelangrijk, als iemand weer voldoet aan de criteria voor sociale woningbouw, is er dan ook snel woonruimte beschikbaar voor die persoon?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Sociale woningbouw heb je simpelweg niets te zoeken boven een bepaalde inkomensgrens. Oprotten dus.
Woningtekort? Hoe komt u er bij? Nee we moeten de grenzen openflikkeren voor _nog_ meer mensen anders stort onze economie zorgdingus in!quote:De wachttijden zijn opgelopen tot meer dan acht jaar.
Dan pas?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 02:04 schreef McKillem het volgende:
[..]
Woningtekort? Hoe komt u er bij? Nee we moeten de grenzen openflikkeren voor _nog_ meer mensen anders stort onze economie zorgdingus in!
Ja, dan moet papa bij geboorte hun kind wel vast inschrijven bij de woningbouw ja, maar dat is toch normaal? Daar is toch niets op tegen?![]()
Ik zie het al gebeuren.quote:
Nog even en je schrijft bij de geboorte van je kind meteen een of twee potentiele kleinkinderen in voor een huurwoningquote:Op zaterdag 23 mei 2009 02:20 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik zie het al gebeuren.
*ik wil graag iemand inschrijven*
wie?
mijn zoon of dochter.
*naam?* potentieel Daan, Kees, Hendrik of Piet-Hein, in geval van een dochter, Melissa, Melinda, Venus, Sterre, Mirre of Gilette.
geboortedatum?
*ik ga de vrouw waar ik potentieel dit kind mee ga verwekken denk ik potentieel over 8 jaar of nooit ontmoeten en dan willen we natuurlijk wel eerst zeker weten of we klikken*
en hoe wat is u naam?ennis*
uw geboortedatum?
14-09-1991
Sinds wanneer heb je wachtlijsten van 8 jaar voor wonigen die geen sociale woningbouw zijn?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:17 schreef kawotski het volgende:
Als alleenstaande na 8 jaar wachtlijst te hebben gestaan eindelijk een huurwoninkje gevonden, nu ga ik meer verdienen en dan moet ik weer 8 jaar wachtlijst? Die lui zijn niet goed wijs..
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 01:48 schreef Light het volgende:
[..]
Dat er een bovengrens is om in aanmerking te komen voor sociale woningbouw, dat snap ik. Maar iemand verplicht laten verhuizen als z'n inkomen is gestegen, dat gaat niet werken. Hoe check je het inkomen van iemand? Wat zijn de criteria waarbij iemand moet verhuizen uit een sociale huurwoning, en hoe snel moet zo iemand dan weg zijn? Is er dan betaalbare woonruimte beschikbaar? En, ook niet onbelangrijk, als iemand weer voldoet aan de criteria voor sociale woningbouw, is er dan ook snel woonruimte beschikbaar voor die persoon?
Om zo eens wat probleempunten te noemen.
Je wilt falend overheidsbeleid aan pakken door nog mee overheidsbeleid en werkende mensen uit de middengroepen die geen betaalbaar huis er toe dwingen zich diep in de schulden te steken zodat de mensen die in de bijstand zitten in hun oude huis kunnen gaan wonen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
[..]
Wel als dat betekent dat er duurdere woningen leeg blijven terwijl de lagere inkomens allemaal kunnen verkassen naar Oost Groningen.
Dat is niet de schuld van de mensen die goedkoop wonen, maar van een overheid die zich met de woningmarkt bemoeit.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Heel goed.
Maar ook mensen die hard werken verdienen soms dusdanig weinig dat het nogal moeilijk te verkopen is dat zij voor 800 euro kromliggen terwijl iemand met het driedubbele inkomen en zonder kinderen lekker voor 250 euro woont.
Kun je mij een rare communist vinden, dat moet dan maar even.
Bravo, de enige juiste conclusie. Overheden hebben werkelijk alles gedaan om wonen onbetaalbaar te maken en nu de schuld neerleggen bij mensen die niet teveel willen betalen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
De gemeentes klagen dus over de resultaten van hun eigen woningbouw beleid. Decennia lang heeft men enorm veel geld verdient met het bouwrijp maken van grond en de markt veel te knap gehouden en nu komt men er achter dat het een probleem is.
Er is geen echte schaarste op de woningmarkt. Het probleem is dat er geen vrije woningmarkt is. Daardoor heeft het mechanisme van vraag en aanbod nooit zijn werk kunnen doen. De oplossing is simpel, bouwen tegen een betaalbare prijs zonder dat gemeenten, projectontwikkelaars en vastgoedspeculanten er met hele dikke winsten vandoor gaan. Een dak boven je hooft hebben is een eerste levensbehoefte, maar door de overheidsbemoeienis met al zijn regeltjes en de incestueuze relaties met vastgoed project ontwikkelaars is een monopoly gecreeerd en in stand gehouden. Mondjesmaat de markt voorzien van nieuwe producten, die veel te duur zijn en slechts door enkelen betaald kunnen worden drijft de oude voorraad enorm op in prijs. Daar moet je de overheid op afrekenen en niet de mensen die niet bereid zijn meer te gaan betalen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Er is dus wel iets mee: door de huizen met een lage waarde bezet te houden, belemmer je starters, die zich geen duurdere huis kunnen veroorloven. Reden: schaarste op woningmarkt.
En daarna ga je minder verdienen (omdat je wordt ontslagen of minder gaat werken ofzo) en mag je weer op de wachtlijst. Dat schiet pas op.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:17 schreef kawotski het volgende:
Als alleenstaande na 8 jaar wachtlijst te hebben gestaan eindelijk een huurwoninkje gevonden, nu ga ik meer verdienen en dan moet ik weer 8 jaar wachtlijst? Die lui zijn niet goed wijs..
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Op het moment dat ik klaar ben met studeren en ga werken wil ik mijn extra inkomen niet allemaal uitgeven aan een duurdere woning.![]()
Ik blijf lekker scheef wonen. Eerst een paar keer goed op vakantie![]()
![]()
![]()
Dat ligt eraan waar je wil wonen, waar je werk is, hoeveel je voor een woning over hebt, wat de wensen zijn.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:40 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Sinds wanneer heb je wachtlijsten van 8 jaar voor wonigen die geen sociale woningbouw zijn?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |