Je weet zelf ook wel dat je er zo ver naast zit als het maar kan he?quote:Op zondag 24 mei 2009 01:31 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wetenschap in een notendop. Ze teren op de overwinning van oudere concepten met nieuwe gegevens en verklaringen maar tegelijkertijd willen ze niet weten dat wat ze nu ontdekken over 25 jaar weer totaal anders kan zijn.
Als we niet weten wat het precies wel is, kun je dit moeilijk beweren. Niet dan?quote:Op zondag 24 mei 2009 01:32 schreef intraxz het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat je er zo ver naast zit als het maar kan he?
Eventjes van wikipedia..quote:De wetenschappelijke methode houdt in dat de volgende stappen worden doorlopen bij het vergaren van kennis, in de vorm van wetenschappelijk bewijs:
1. Bestudeer het fenomeen dat je wilt beschrijven. Verzamel gegevens en doe metingen.
2. Denk na over je metingen, en verzin een hypothese die de metingen en andere gegevens kan verklaren.
3. Voorspel op basis van de hypothese iets dat je nog niet eerder hebt gemeten.
4. Controleer of test de voorspellingen door nieuwe metingen uit te voeren in een experiment.
5. Evalueer aan de hand van de meetresultaten of de hypothese juist kan zijn. Als niet alle voorspellingen uitkomen, dan was de hypothese onjuist. Vorm in zo'n geval een nieuwe hypothese. Als de voorspellingen juist waren, maak dan meer voorspellingen en test de hypothese verder.
Indien deze stappen voortdurend worden herhaald, vormen zij een steeds grotere basis van wetenschappelijk bewijs. De wetenschappelijke methode laat het toe om de stappen in sommige gevallen in een andere volgorde uit te voeren, maar in elk geval moeten alle stappen worden doorlopen. Theoretische natuurkundigen bedenken soms eerst een totaal nieuwe theorie voordat ze bedenken wat ze willen bekijken; dit heet rationalisme, waarbij de hypothese aan het experiment vooraf gaat. Het rationalisme staat in tegenstelling tot empirisme, waarbij de waarnemingen of het experiment aan de hypothese vooraf gaan.
De vijf primaire stappen worden hieronder verder uitgewerkt.
Yup.quote:
Dat is de wetenschappelijke methode. Het principe achter de wetenschap. Wat is daar mis mee? Theorieën die achteraf fout bleken hebben weet tot nieuwe inzichten en technieken geleid. anders kan je net zo goed bij alles zeggen: "tja, we kunnen het ook helemaal fout hebben, laten we het maar meteen in de prullenbak mieteren voordat we er nog wat aan hebben"quote:Op zondag 24 mei 2009 01:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Yup.
En hoe vaak zijn ze al teruggekomen op een verklaring, of hebben ze het bestaande beeld aangepast?
Doe je nu net alsof dat nooit gebeurd is?
quote:Elke hypothese moet onmiddellijk worden verworpen als er betrouwbaar kan worden aangetoond dat hij niet altijd geldig is, hoe belangrijk of oud die theorie ook is. Door dit principe is alle wetenschappelijke kennis in beginsel voorlopig: er kan immers op elk moment een nieuwe meting gedaan worden die oude hypothesen omverwerpt.
Een ander belangrijk aspect is dat experimenten die leiden tot het verwerpen van een hypothese door verschillende wetenschappers moet worden uitgevoerd om te voorkomen dat de resultaten gebaseerd zijn op vooroordelen, verwarring, of fraude.
Nou niks.quote:Op zondag 24 mei 2009 01:54 schreef intraxz het volgende:
Dat is de wetenschappelijke methode. Het principe achter de wetenschap. Wat is daar mis mee?
Dus wat wil je precies zeggen?quote:Op zondag 24 mei 2009 01:32 schreef intraxz het volgende:
Je weet zelf ook wel dat je er zo ver naast zit als het maar kan he?
Had em al eerder gebruiktquote:Op zondag 24 mei 2009 01:28 schreef dvr het volgende:
[..]
(tip: gebruik een term voluit voordat je de afkorting gebruikt)
Tegen-intuïtief kan ik voorstellen, dat hebben we allemaal met de quantummechanica. QED is echter wel één van de meest accurate theorieën die we hebben (zo niet de meest accurate!); dat zegt toch wel iets over de validiteit van de theoriequote:Wat er mis is met de quantumelectrodynamische verklaring, is dat ik er weinig van weet en nog minder van begrijp![]()
Ik vind hem ontoegankelijk, contra-intuitief en vol van kunstgrepen. Dat zal grotendeels aan mij liggen - maar ook aan het falen van de wetenschap om hem in een begrijpelijker jasje te gieten.
Als ik het goed heb, verklaart QED electromagnetische effecten door te stellen dat geladen deeltjes continu andere (virtuele) deeltjes met elkaar uitwisselen. Dat zou dan in ieder geval het contact tussen de twee verklaren. Maar hoe ze dat gelijktijdig kunnen doen, ongeacht de onderlinge afstand, daar snap ik niets van.
Ik zal voor de zomervakantie dit boek eens op mijn leeslijstje zetten:
[ afbeelding ]
bedoelt weet ik niet; er zijn zat goeie boeken over te vinden, waaronder "QED" van Feynman. Verder zou ik de natuur niet teveel in een keurslijf willen stoppen. De natuur vertelt ons hoe ze in elkaar zit via experimenten. Dat kan soms verrassend zijn (denk aan de uitspraak "who ordered THAT?" na de ontdekking van het muon, maar da's geen reden om te verwachten dat de natuur zo simpel in elkaar steekt als dat je eigen geest aankan.quote:maar ook aan het falen van de wetenschap om hem in een begrijpelijker jasje te gieten.
Ai ai ai, wat een ongenuanceerde uitspraak weer over wetenschapquote:Op zondag 24 mei 2009 01:31 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wetenschap in een notendop. Ze teren op de overwinning van oudere concepten met nieuwe gegevens en verklaringen maar tegelijkertijd willen ze niet weten dat wat ze nu ontdekken over 25 jaar weer totaal anders kan zijn.
[..]
"Wetenschap in een notendop". Jouw notendop, zul je bedoelen. Dat wetenschap nogal es star is, ga ik niet ontkennen; het is tenslotte mensenwerk. Wat jij hier schetst is ronduit zwart-wit.quote:"I think it will be much more exciting if we don't find the Higgs. That will show something is wrong, and we need to think again. I have a bet of one hundred dollars that we won't find the Higgs."
Ik pretendeer niks. Je zit me alleen als een klein kind te behandelen omdat je me verkeerd interpreteert en zit daarna hetzelfde te stellen als waarop je mij kleinerend antwoord gaf. Da's toch wel typisch, vind je niet?quote:Je bedoelt te zeggen "de kennis en argumenten die in hedendaagse wetenschapsboekjes staat beschreven". Dat jij zo'n eenheidsworst bent die binnen het kader blijft van de voorgeschreven wetten van je voorgangers wil nog niet zeggen dat je het altijd bij het juiste end hebt. Je praat gewoon de gevestigde orde na en gebruikt voorgeschreven calculaties. Als jij je daar goed bij voelt is dat prima. Maar doe niet alsof alles al verklaard is. Dat is pas een grote bek hebben. Maar ik begrijp dat je arrogantie je verblind van beter weten en breder inzicht.
Wat wil je hiernou mee aantonen?quote:Op zondag 24 mei 2009 01:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Yup.
En hoe vaak zijn ze al teruggekomen op een verklaring, of hebben ze het bestaande beeld aangepast?
Doe je nu net alsof dat nooit gebeurd is?
Eerste aanzetje voor je: http://www.google.nl/search?q=where+science+was+wrong&hl=nl&start=10&sa=N
Sterker: het is een serieus punt.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:23 schreef Haushofer het volgende:
Zit je nou domweg te trollen, of denk je nou echt serieus dat je hiermee een punt maakt?
Lees dit eens: http://www.skepsis.nl/barber.htmlquote:Op zondag 24 mei 2009 02:40 schreef intraxz het volgende:
Wat is volgens jou dan een goed voorbeeld van dit deuren dichtsmijten? (oprechte vraag)
Ik denk dat jij wetenschappers onderschat, en jezelf misschien wat overschat. Het is hetzelfde geouwehoer als "religie zorgt voor oorlog!". Mensen vergeten dan dat het mensenwerk is, en mensen zijn beperkt en onderhevig aan emotionele argumenten en eigenbelang. Dat staat echter los van wat de methode pretendeert te zijn.quote:Op zondag 24 mei 2009 12:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Sterker: het is een serieus punt.
En mij hoef je er niet voor aan te vallen, de wetenschap is er zelf debet aan. Denk niet dat ik daarmee bedoel dat ze niks goed doen. Ik zal ze altijd blijven verdedigen boven "losse" theorieën. Enkel heb ik geen oogkleppen op die de zelfingenomenheid van sommige wetenschappers niet kan filteren.
Denk je? Je neemt te snel je eigen conclusies aan.quote:Op zondag 24 mei 2009 13:37 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat jij wetenschappers onderschat
Da's prima, maar je gaat weer niet in op wat ik daarover te zeggen heb.quote:Op zondag 24 mei 2009 14:13 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Maar dat terzijde, ik ken je onderhand dat je graag hierover door emmert en je vingers zullen wel in vuur en vlam staan om een pittige reply te typen (de ervaring leert). Be my guest. Ik vind de discussie over het magnetisch veld interessanter.
Als aanvulling op je verhaal:quote:Op zondag 24 mei 2009 17:39 schreef dvr het volgende:
Er wordt wel gezegd dat je onder wetenschappers twee typen hebt: uitvinders en boekhouders. Die laatsten staan alleen open voor nieuwe inzichten die binnen het bestaande plaatje passen. De doorbraken komen van de uitvinders, die wat avontuurlijker en meer contrair durven te denken, maar helaas gebukt gaan onder de dominantie van de boekhouders.
Er zijn talloze voorbeelden van. Toen zelfs het publiek en de media er allang van overtuigd waren dat bijna alle maagzweren door een bacteriële infectie veroorzaakt werden en met antibiotica behandeld moeten worden, bleven gastroenterologen nog rustig anderhalf decennium riskante maagoperaties uitvoeren omdat bacteriën zich onmogelijk in de maag zouden kunnen handhaven, en ze te beroerd waren om eens door een microscoop te kijken. De ontdekker van helicobacter pylori, Barry Marshall, heeft zich haast bovenmenselijk moeten inspannen om zijn bevindingen in zijn eigen medische kringen over het voetlicht te krijgen. Pas toen er mainstream documentaires over hem verschenen en hij zichzelf met helicobacter besmette begon men hem serieus te nemen. Inmiddels is hij nobelprijswinnaar en zijn zijn bevindingen algemeen accepteerd, maar voor het zover was, moest wel de hele generatie gastroenterologen die de scepter zwaaiden met emeritaat en moesten er nog duizenden mensen sterven op of na de operatietafel.
Het is ook allemaal de schuld van Big Pharma! Gelukkig hoeven we nog maar een paar jaar en dan is het 2012 en vergaat de wereld!quote:Op zondag 24 mei 2009 19:42 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Als aanvulling op je verhaal:
http://www.indymedia.be/nl/node/9664
Schokkend. Ik zeg er eerlijk bij dat het voor mij te moeilijk is dit te verifiëren op waarheid, maar het zou met niet verbazen als het waar is. Datgene wat ik op internet hierover kan vinden, buiten de hokus-pokus en nibiru-achtige sites, gaat wel die richting op.
Er zijn veel mensen op fok die aan deze beschrijving voldoen helaas, maar Haushofer behoort hier in mijn ogen echt niet toe.quote:Op zondag 24 mei 2009 14:13 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Denk je? Je neemt te snel je eigen conclusies aan.
Jij bent vaak erg snel op je teentjes getrapt en vind het blijkbaar ook nodig anderen erg snel belachelijk te maken zodra "wetenschap" ook maar even ter discussie staat en dramt net zolang offtopic door tot je het laatste woord hebt.. Dat heeft niets met wetenschap te maken, maar met jouw zelfingenomenheid en hoe je daarmee de wetenschap uitspreekt (ego). Echte wetenschap gedraagt zich veel redelijker en oprechter, ondanks de rotte, op geld en ego beluste, appels.
In dat geval ben je een treffend voorbeeld. Wel een verdraaid voorbeeld aangezien je nog niets gepresteerd hebt waarop je je ego kunt claimen.
Maar dat terzijde, ik ken je onderhand dat je graag hierover door emmert en je vingers zullen wel in vuur en vlam staan om een pittige reply te typen (de ervaring leert). Be my guest. Ik vind de discussie over het magnetisch veld interessanter.
En daarom is het dus zo jammer dat mijn topic's over ruimte/tijd steeds worden dichtgetimmerd met een slotje erop.quote:Volgens andere fysici (en dat denk ik ook) hebben we een herformulering van ruimte en tijd nodig. Het idee van ruimtetijd van de algemene relativiteitstheorie is voor bepaalde energieschalen voldoende, maar ik denk dat op hogere energieschalen we een nieuwe notie van ruimte en tijd nodig hebben (ruimte en tijd laten zich dan wellicht niet meer zo differentieerbaar beschrijven).
Dit wil ik even ondersteunen.quote:Op maandag 25 mei 2009 14:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen op fok die aan deze beschrijving voldoen helaas, maar Haushofer behoort hier in mijn ogen echt niet toe.
Ik vind jouw replies in dit topic onnodig fel en er spreekt toch enige frustratie uit.
Ik heb daar andere gedachte's over. Maar kunnen we proberen om on topic te blijven? Een beetje zonloos moddergooien lijkt me zowiezo zonde van onze tijd..quote:Op maandag 25 mei 2009 14:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen op fok die aan deze beschrijving voldoen helaas, maar Haushofer behoort hier in mijn ogen echt niet toe.
Ik vind jouw replies in dit topic onnodig fel en er spreekt toch enige frustratie uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |