abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75353267
quote:
Op zondag 6 december 2009 22:15 schreef freud het volgende:

[..]

Sinterklaas met een bloedneus? Zal geen jazz zijn . Beetje harde belichting door je flitser, compo is wel heel erg in het midden.
Dood metaal foto is ook nog onbewerkt
wou hem gewoon even delen
en helaas moest ik wel flitsen om dat het gewoon te donker was!

[ Bericht 5% gewijzigd door Rensjebree op 06-12-2009 22:45:50 ]
JA!
  zondag 6 december 2009 @ 23:14:34 #227
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_75354719
De cave doet zn naam dan ook eer aan
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  FOK!fotograaf maandag 7 december 2009 @ 00:30:43 #228
18921 freud
Who's John Galt?
pi_75357168
quote:
Op zondag 6 december 2009 22:40 schreef Rensjebree het volgende:

[..]

Dood metaal foto is ook nog onbewerkt
wou hem gewoon even delen
en helaas moest ik wel flitsen om dat het gewoon te donker was!
Dat van de belichting geloof ik graag! Is vaak nog knap hoe men daar foto's kan maken...

Kleine repost van de FP:

Pink @ Ahoy vanavond:

Met voorprogramma Evermore (die trouwens ook erg lekker speelden!):
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf maandag 7 december 2009 @ 13:22:37 #229
73911 ultra_ivo
pi_75368665
Na lange tijd weer eens concertfoto's gemaakt. Een kroegconcert dit keer. SpoondochtorO in John O'Mullins in Maastricht.

1)

2)

3)

4)

De rest staat hier: http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/spoondoctoro061209
  woensdag 9 december 2009 @ 22:12:55 #230
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_75462734
Zouden jullie me kunnen helpen aan goede lichtsterke lens voor de Canon 5D MKII? Om cross posting te voorkomen verwijs ik naar:

[Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #26
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_75913375
Ook maar eens wat concertfoto's weer. Stream of Passion en Autumn in het Arnhemse Luxor Live:

FOK!fotograaf dinsdag 22 december 2009 @ 18:19:06 #232
18921 freud
Who's John Galt?
pi_75933939
Die tweede is lekker en tja, roodharige vrouwen he .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_75939713
quote:
Op maandag 7 december 2009 00:30 schreef freud het volgende:

[..]

Dat van de belichting geloof ik graag! Is vaak nog knap hoe men daar foto's kan maken...

Kleine repost van de FP:

Pink @ Ahoy vanavond:
[ afbeelding ]

Met voorprogramma Evermore (die trouwens ook erg lekker speelden!):
[ afbeelding ]
De dochter van een collega vond je foto's vet tof gaaf...
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
pi_76076262
mijn concertpics mislukken praktisch altijd... niet scherp is wel het grootste probleem.
ik ga het topic maar eens doorlezen...
  FOK!fotograaf zaterdag 26 december 2009 @ 14:43:38 #235
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_76077295
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:13 schreef TheMercenary9 het volgende:
mijn concertpics mislukken praktisch altijd... niet scherp is wel het grootste probleem.
ik ga het topic maar eens doorlezen...
Gewoon doen En bij vragen: gewoon stellen. FOTters helpen graag.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_76081511
Concertfotografie is helaas een van de weinige takken van fotografie waarbij je het simpelweg niet redt met bepaalde apparatuur, dus het is wel handig om te weten wat voor camera/lenzen je tot je beschikking hebt

dit is wel een leuke link om eens door te lezen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zaterdag 26 december 2009 @ 18:41:58 #237
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_76082689
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 17:46 schreef Ener-G het volgende:
Concertfotografie is helaas een van de weinige takken van fotografie waarbij je het simpelweg niet redt met bepaalde apparatuur, dus het is wel handig om te weten wat voor camera/lenzen je tot je beschikking hebt

of deze

http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_76093391
icemotion> leuk! lekker scherp, heb wel het idee dat de eerste twee wat aan de donkere kant zijn. #3 springt er voor mij uit, omdat je daar mooi haar gezichtsuitdrukking ziet.

Nachtbrakers @ P60:

#2 Nog meer Nachtbrakers

Flinke Namen en Dio op hun "En toen was er licht" tour @ Victorie:

#3 Dio schreeuwt de longen uit zn lijf samen met het publiek

Bij deze laatste serie was het zo druk dat ik alleen maar vanaf de zijkant kon schieten, dus helaas geen goeie foto's van de lichtshow (o.a. soort lamellenprojectiescherm met 3 beamers). De zaal was praktisch 1 grote pit, ging lekker los
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_76093811
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 17:46 schreef Ener-G het volgende:

Zou het sowieso ook wel tof vinden als de fotograferen in dit topic er hun gebruikte apparatuur bij zouden vermelden...

Zelf heb ik onlangs voor het eerst een poging gewaagd met dit soort fotografie, bij een bevriende band in een kroeg... Nou moet ik zeggen dat de belichting bij het podium(pje) ook wel echt beroerd was, maar het is toch 'grappig' om op dat soort momenten keihard geconfronteerd te worden met de beperkingen van je apparatuur.

Had de keuze uit een 18-55 kitlens die het op 18mm nog wel aardig deed (F/3.5), en helaas was m'n meest lichtsterke lens een 100mm 2.8... Met de laatste heb ik nog wel een aantal leuke platen gemaakt (kan ze helaas niet hier posten), maar als je op 2 meter van de band af staat is een 100mm ook niet ideaal natuurlijk.

Ener-G en ebeaydojraes thanks voor de linkjes. Leuk leesvoer denk ik, bovendien zie ik in de gauwigheid dat de Canon 50mm 1.4 er ook wordt genoemd: zit er toevallig sinds vandaag ernstig over te denken die lens aan te schaffen... Nu maar eens even lezen of dat een strak plan is.
  zondag 27 december 2009 @ 08:56:50 #240
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_76095006
50mm (of 35 voor nik) moet eigenlijk de eerste lens zijn die je aanschaft en moet in elk objectieven pakket stndaard worden opgenomen.
vast brandpunt dwingt je namelijk meer tot nadenken en zo worden je foto's er automatisch beter op.

@Ener-G
foto 1: weinig eventful. zwak.
foto 2: zou hem meer croppen
foto 3: erg lekker/ goed
foto 4: kan ermee door. voorgrond iets te dominant om te kunnen werken.
foto 5: minder als foto 3 maar ook goed.
foto 6: het effect is leuk qua licht, maar rest is saai en ik zou de verzadiging wat omlaag gooien en het gezicht iets meer uitlichten.
pi_76096178
Wat apparatuur betreft, ik heb jarenlang met een Nikon D50 geschoten, eerst met Tamron 28-75mmF2.8 erop, later bijna uitsluitend met Nikkor 50mmF1.4, en dan soms nog met een SB800 flitser erop waarvan ik eigenlijk alleende focus assist gebruik. Sinds een week of 3 is de D50 echter vervangen door een Nikon D700, en fotografeer ik nu weer meer met de Tamron. Kunnen zoomen is wel prettig, maar wat ervaring opdoen met een prime kan geen kwaad, en is meestal ook de goedkoopste manier om toch lichtsterk te kunnen werken (instap-dslr + 50mm1.8).

Compactcamera's kun je vergeten, die zijn over het algemeen niet lichtsterk genoeg, waardoor je met een berg ruis zit. Verder zijn ze trager met focussen (vooral in het donker, als ze al niet gaan hunten), en zit er een lag in het moment dat je de sluiter indrukt en de daadwerkelijke foto wordt gemaakt. Daardoor mis je altijd de juiste momenten.
pi_76096348
quote:
Op zondag 27 december 2009 11:07 schreef Ener-G het volgende:
Compactcamera's kun je vergeten, die zijn over het algemeen niet lichtsterk genoeg, waardoor je met een berg ruis zit. Verder zijn ze trager met focussen (vooral in het donker, als ze al niet gaan hunten), en zit er een lag in het moment dat je de sluiter indrukt en de daadwerkelijke foto wordt gemaakt. Daardoor mis je altijd de juiste momenten.
Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_76096412
quote:
Op zondag 27 december 2009 02:38 schreef Omniej het volgende:

[..]

Zou het sowieso ook wel tof vinden als de fotograferen in dit topic er hun gebruikte apparatuur bij zouden vermelden...
Je bedoelt: dan weet je wat je mist en waar je voor moet gaan sparen? Als je nou concerten wilt gaan fotograferen, kijk dan ook eens naar de gratis festivalletjes in de zomer. Bijv. bij Parkpop mag je gewoon fotograferen vanaf het veld. Dan zijn opeens je beperkingen qua lichtsterke objectieven weg

Ik schiet zelf trouwens met een 30D, 17-40 F4 (mits voldoende licht), 24-70 2.8, 70-200 2.8 (mits voldoende licht). En voor de gelegenheden waar echt geen licht te vinden is heb ik nog een 28mm 1.8. De 50mm 1.4 staat ook nog op de lijst, maar ik denk dat ik eerder een nieuwe cam (5D Mk II / 7D) ga aanschaffen voordat ik die 50mm ga halen. Ik fotografeer met enige regelmaat in kroegjes en daar zit je dan vooraan. Je hebt dan weinig aan die 50mm tenzij je neusharen wilt fotograferen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 27 december 2009 @ 13:58:35 #244
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_76101662
quote:
Op zondag 27 december 2009 02:38 schreef Omniej het volgende:

[..]

Canon 5d MK II & 5d MKI met o.a. 24-70 2.8, start maar vast met sparen
quote:
Op zondag 27 december 2009 11:18 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukken
en toch zou ik het ervaren als een blokkade, je hebt toch minder opties en mogelijkheden
quote:
Op zondag 27 december 2009 08:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
50mm (of 35 voor nik) moet eigenlijk de eerste lens zijn die je aanschaft en moet in elk objectieven pakket stndaard worden opgenomen.
vast brandpunt dwingt je namelijk meer tot nadenken en zo worden je foto's er automatisch beter op.
grappig dat iedereen dat zegt altijd, ik heb wel dat het handig als start lens naast je kitlens omdat deze goedkoop is maar je gaat je teveel beperken. Bij een kitlens moet jij gaan lopen i.p.v. de lens zoomen en dat is zeker in drukke zalen niet mogelijk.
pi_76101850
quote:

[..]

Daar noem je ook wel een compactcamera, die G9/10 serie is zo'n beetje het beste wat je kan krijgen, in prijsklasse net zo duur als een instapdslr kitje (400-500 euro). Logisch dat je daar praktisch net zo goede plaatjes mee kan schieten, als je weet wat je doet
Al leg je het dan alsnog vaak af tegen een dslr omdat de sensor simpelweg kleiner is. Dan ziit je met iso400-800 al tegen een bak ruis aan te hikken, waarbij je met een (crop)dslr pas tussen de 1600 en 3200 tegen je grenzen aan gaat lopen. Dat kleine beetje kan heel veel schelen tussen een bewogen foto met 1/50, en een strakke met 1/100.
De grotere concerten met veel licht zijn met zo'n G9/10/11 prima te doen, maar in de kleinere donkere zaaltjes ben je toch echt helaas al snel beperkt tot wat de camera nog aan kan.
Ik heb ze van 3voor12 wel vaker met compactcamera's zien schieten hoor Maar dat zijn dan meestal toch echt de topsegment compactcamera's, en niet de 100 euro ixusjes.
In de toekomst zal dat wellicht ook nog wel gaan veranderen, met de komst van de meetzoeker-achtige camera's zoals de GF1 en de PEN, die een grotere sensor hebben. Lijkt mij ook wel wat voor de situaties waarbij ik geen lompe dslr wil meezeulen
  zondag 27 december 2009 @ 14:07:37 #246
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_76102072
quote:

[..]

Ik maakte toch erg geslaagde foto's met mijn fuji (al zeg ik het zelf) dat ding heeft me toen 200 euro gekost.
Jammer dat ik hem niet meer heb
Het enige nadeel is dat je van de 100 foto's misschien maar 10 goeie, waarvan 4 echt goeie hebt. Omdat dat ding gewoon niet snel genoeg reageerde.

Wil nog altijd sparen voor een DSLR, maar eerst dat rijbewijs maar eens halen, belangrijker dan een hobby (en dat rijbewijs is een grote droom)
pi_76104803
quote:
Op zondag 27 december 2009 11:22 schreef PdeHoog het volgende:
Je bedoelt: dan weet je wat je mist en waar je voor moet gaan sparen?
Nou, als ik weet waarmee bepaalde foto's zijn geschoten wordt het wel makkelijker daar een inschatting van te maken ja. Op zich weet ik redelijk goed wat ik mis (namelijk lichtsterkte rond de 50mm; de enige 2.8 die ik heb is een 100mm), maar dan is er natuurlijk nog zo veel keus.

Heb gisteravond nog eens verder zitten kijken en naast de 50mm 1.4 van Canon ben ik ook naar de Sigma-variant daarvan gaan kijken (in veel reviews lijkt die zowel de 1.4 van Canon zelf als die van Nikon te overtreffen, en hij is iets van 3 tientjes duurder). Stel dat ik iemand anders hier al regelmatig mee heb zien schieten, dan voelt dat wel iets vertrouwder.
quote:
Ik schiet zelf trouwens met een 30D, 17-40 F4 (mits voldoende licht), 24-70 2.8, 70-200 2.8 (mits voldoende licht). En voor de gelegenheden waar echt geen licht te vinden is heb ik nog een 28mm 1.8. De 50mm 1.4 staat ook nog op de lijst, maar ik denk dat ik eerder een nieuwe cam (5D Mk II / 7D) ga aanschaffen voordat ik die 50mm ga halen. Ik fotografeer met enige regelmaat in kroegjes en daar zit je dan vooraan. Je hebt dan weinig aan die 50mm tenzij je neusharen wilt fotograferen
Thanks, en dat laatste is ook nog een punt ja... Heb bijvoorbeeld ook nog de 30mm 1.4 van Sigma gezien, die even duur is als de 50mm. In een kroeg ga ik daar misschien nog wel meer aan hebben. Ik denk dat ik m'n vorige foto's nog maar eens ga analyseren; even kijken op welke brandpunten ik het meest geschoten heb.
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:58 schreef TomR het volgende:
Canon 5d MK II & 5d MKI met o.a. 24-70 2.8, start maar vast met sparen
Hehehe, de 24-70 2.8 stond sowieso nog wel op m'n lijst als walk-around lens, maar de body sla ik even over. (niet dat ISO1600 echt een pretje is op een 450D, maar je kan niet alles hebben)
  zondag 27 december 2009 @ 15:27:08 #248
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_76105299
Meest gebruikte apperatuur voor mn foto's is canon 30D + 85mm 1.8
verder heb ik een 50mm 1.8, altijd handig om erbij te hebben en 10mm fisheye die ik in kleine zaaltjes wel eens erbij gebruik. en 70-200L 2.8 Die heb ik nog vrij kort omdat mn oude tele overleden was... ik heb toen eraan gedacht om voor de combi 135mm 2.8 (of 2.0)en 200mm 2.8 te gaan omdat ik graag met prime lenzen werk, maar uiteindelijk toch de zoom gehaald omdat ik anders met festivals niet lekker uit de voet kom tenzij ik een tweede body mee ga slepen en dat vind ik niet prettig werken.
Ik vergeet nu nog regelmatig dat ik zoom heb stel ik m in op zo ong 135mm en dan blijft ie daar bijv.
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  zondag 27 december 2009 @ 19:20:02 #249
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_76112991
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:58 schreef TomR het volgende:

grappig dat iedereen dat zegt altijd, ik heb wel dat het handig als start lens naast je kitlens omdat deze goedkoop is maar je gaat je teveel beperken. Bij een kitlens moet jij gaan lopen i.p.v. de lens zoomen en dat is zeker in drukke zalen niet mogelijk.
Nou ja lopen, lopen. Je leunt een beetje voorover, je leunt een beetje naar achter, dat scheelt al veel. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je gaat doorhebben WAT je ziet en waarom je het ziet en zo leer je fotograferen en ga je meer nadenken over standpunten en hoe je iets anders kan doen.

Ik schiet nu nog altijd met een EOS 1D mark IIn en een EOS 350D (beiden tegelijk). En qua optiek is mijn meest gebruikte objectief de 135 2.0 (40 a 45 %) en daarna de 24-70 2.8 (35 a 40%) .. en voor "de andere plaatjes" ga ik kijken wat ik nog meer kan schieten met m'n 50 1.8, 85 1.8 en de 12-24 van Tokina als er voldoende licht is.
Eerst volgende lens die op het verlanglijstje staat is de 10-17 van Tokina en die ga ik dan laten shaven in Duitsland.

edit: owja. en niet te vergeten. Ik gebruik een Canon G7 voor filmpjes en een LX3 voor de fun erbij of als ik geen zin heb om dingen mee te slepen. Mijn F31fd van Fuji gebruik ik nog nauwelijks.
pi_76284886
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:20 schreef ebeaydojraes het volgende:

edit: owja. en niet te vergeten. Ik gebruik een Canon G7 voor filmpjes en een LX3 voor de fun erbij of als ik geen zin heb om dingen mee te slepen. Mijn F31fd van Fuji gebruik ik nog nauwelijks.
Ik ben inmiddels helemaal klaar met Canon. Mijn volgende wordt zeker geen Canon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')