Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukkenquote:Op zondag 27 december 2009 11:07 schreef Ener-G het volgende:
Compactcamera's kun je vergeten, die zijn over het algemeen niet lichtsterk genoeg, waardoor je met een berg ruis zit. Verder zijn ze trager met focussen (vooral in het donker, als ze al niet gaan hunten), en zit er een lag in het moment dat je de sluiter indrukt en de daadwerkelijke foto wordt gemaakt. Daardoor mis je altijd de juiste momenten.
Je bedoelt: dan weet je wat je mist en waar je voor moet gaan sparen?quote:Op zondag 27 december 2009 02:38 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zou het sowieso ook wel tof vinden als de fotograferen in dit topic er hun gebruikte apparatuur bij zouden vermelden...
Canon 5d MK II & 5d MKI met o.a. 24-70 2.8, start maar vast met sparenquote:Op zondag 27 december 2009 02:38 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zou het sowieso ook wel tof vinden als de fotograferen in dit topic er hun gebruikte apparatuur bij zouden vermelden...![]()
en toch zou ik het ervaren als een blokkade, je hebt toch minder opties en mogelijkhedenquote:Op zondag 27 december 2009 11:18 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukken
grappig dat iedereen dat zegt altijd, ik heb wel dat het handig als start lens naast je kitlens omdat deze goedkoop is maar je gaat je teveel beperken. Bij een kitlens moet jij gaan lopen i.p.v. de lens zoomen en dat is zeker in drukke zalen niet mogelijk.quote:Op zondag 27 december 2009 08:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
50mm (of 35 voor nik) moet eigenlijk de eerste lens zijn die je aanschaft en moet in elk objectieven pakket stndaard worden opgenomen.
vast brandpunt dwingt je namelijk meer tot nadenken en zo worden je foto's er automatisch beter op.
Daar noem je ook wel een compactcamera, die G9/10 serie is zo'n beetje het beste wat je kan krijgen, in prijsklasse net zo duur als een instapdslr kitje (400-500 euro). Logisch dat je daar praktisch net zo goede plaatjes mee kan schieten, als je weet wat je doetquote:Op zondag 27 december 2009 11:18 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukken
quote:Op zondag 27 december 2009 11:18 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zou ik niet al te hard zeggen. Een kennis van mij, tevens redactielid bij 3voor12 Den Haag, fotografeert al haar concerten met een Powershot G9 of G10 (dacht ik). Er komen echt wel plaatjes uit die de foto's uit DSLR's evenaren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen en oefenen en weten wanneer je af moet drukken
Nou, als ik weet waarmee bepaalde foto's zijn geschoten wordt het wel makkelijker daar een inschatting van te maken ja.quote:Op zondag 27 december 2009 11:22 schreef PdeHoog het volgende:
Je bedoelt: dan weet je wat je mist en waar je voor moet gaan sparen?
Thanks, en dat laatste is ook nog een punt ja... Heb bijvoorbeeld ook nog de 30mm 1.4 van Sigma gezien, die even duur is als de 50mm. In een kroeg ga ik daar misschien nog wel meer aan hebben. Ik denk dat ik m'n vorige foto's nog maar eens ga analyseren; even kijken op welke brandpunten ik het meest geschoten heb.quote:Ik schiet zelf trouwens met een 30D, 17-40 F4 (mits voldoende licht), 24-70 2.8, 70-200 2.8 (mits voldoende licht). En voor de gelegenheden waar echt geen licht te vinden is heb ik nog een 28mm 1.8. De 50mm 1.4 staat ook nog op de lijst, maar ik denk dat ik eerder een nieuwe cam (5D Mk II / 7D) ga aanschaffen voordat ik die 50mm ga halen. Ik fotografeer met enige regelmaat in kroegjes en daar zit je dan vooraan. Je hebt dan weinig aan die 50mm tenzij je neusharen wilt fotograferen
Hehehe, de 24-70 2.8 stond sowieso nog wel op m'n lijst als walk-around lens, maar de body sla ik even over.quote:Op zondag 27 december 2009 13:58 schreef TomR het volgende:
Canon 5d MK II & 5d MKI met o.a. 24-70 2.8, start maar vast met sparen![]()
Nou ja lopen, lopen. Je leunt een beetje voorover, je leunt een beetje naar achter, dat scheelt al veel. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je gaat doorhebben WAT je ziet en waarom je het ziet en zo leer je fotograferen en ga je meer nadenken over standpunten en hoe je iets anders kan doen.quote:Op zondag 27 december 2009 13:58 schreef TomR het volgende:
grappig dat iedereen dat zegt altijd, ik heb wel dat het handig als start lens naast je kitlens omdat deze goedkoop is maar je gaat je teveel beperken. Bij een kitlens moet jij gaan lopen i.p.v. de lens zoomen en dat is zeker in drukke zalen niet mogelijk.
Ik ben inmiddels helemaal klaar met Canon. Mijn volgende wordt zeker geen Canon.quote:Op zondag 27 december 2009 19:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
edit: owja. en niet te vergeten. Ik gebruik een Canon G7 voor filmpjes en een LX3 voor de fun erbij of als ik geen zin heb om dingen mee te slepen. Mijn F31fd van Fuji gebruik ik nog nauwelijks.
Helaas doen er maar een paar het... heb je een linkje naar meer foto's hiervan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:55 schreef Okiyoshi het volgende:
Even een paar foto's van verschillende concerten. (kwaliteit is achteruit gegaan door het uploaden helaas)
Slechtvalk:
[ afbeelding ]
Deuteronomium:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Slechtvalk:
[ afbeelding ]
Miseration:
[ afbeelding ]
Je kan een 18-200 gebruiken. Zeker met die diafragma's MAAR.... alleen als je buiten rondloopt op een festival oid en voldoende daglicht hebt. Binnen in een concertzaal wordt het errug lastig. Beste manier om erachter te komen is door het uit te proberen en je foto's hier eens te laten zienquote:Op woensdag 20 januari 2010 18:39 schreef 103720 het volgende:
Ener-G, een vraagje van een beginner, zijn zulke foto's alleen maar te maken met een dure lens? Voor zover ik het heb kunnen ontdekken zijn jouw foto's gemaakt met een 28.0-75.0 mm f/2.8 (en dat lijkt me een dure lens). Maar jouw foto's springen er zo ontzettend mooi uit qua kleur, contrast en scherpte dat ik me afvraag of dat ook met een goedkopere lens te doen is. Zelf heb ik de Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 en heb ook wel wat concertfoto's gemaakt maar dat valt in het niet bij jouw foto's. Vandaar de vraag.
Valt mee, mijn Tamron 28-75mm F2.8 kost bijna de helft van jouw Nikkor 18-200VR. Het verschil is echter het diafragma, en omdat de 18-200 een superzoom is, moeten daar ook wat scherpte betreft compromissen gesloten worden. Voor concertfotografie is zo'n superzoom niet echt ideaal. VR heb je weinig aan omdat je onderwerp beweegt, en F3.5-5.6 is ook niet geweldig, als je wat inzoomt zit je al snel hoger dan F4.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:39 schreef 103720 het volgende:
Ener-G, een vraagje van een beginner, zijn zulke foto's alleen maar te maken met een dure lens? Voor zover ik het heb kunnen ontdekken zijn jouw foto's gemaakt met een 28.0-75.0 mm f/2.8 (en dat lijkt me een dure lens). Maar jouw foto's springen er zo ontzettend mooi uit qua kleur, contrast en scherpte dat ik me afvraag of dat ook met een goedkopere lens te doen is. Zelf heb ik de Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 en heb ook wel wat concertfoto's gemaakt maar dat valt in het niet bij jouw foto's. Vandaar de vraag.
Vergeet het punt nabewerking dat Ener-G noemt ook niet.quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:36 schreef 103720 het volgende:
Dank u voor de feedback.
Ik heb al wel geprobeerd om concertfoto's te maken met mijn 18-200 maar die vind ik te slecht om hier te tonen.
Naast deze 18-200 heb ik ook een 50mm 1.8 en daar heb ik het ook mee geprobeerd en dat was ook niet naar tevredenheid. Of, ik moet het anders zeggen, het leek nergens op in vergelijking met de foto's hierboven van Ener-g. Niet dat dat de maatstaf moet zijn, maar deze foto's springen er voor mij zo ontzettend mooi uit dat ik graag wou weten waar dat nu door komt.
Zal ook misschien wel een klein beetje te maken hebben met de concerten die je fotografeert. De 'concerten' waar ik ben geweest zijn concerten van een plaatselijk bandje zonder eigen belichting. Dus je bent afhankelijk van de belichting die er eventueel hangt in het plaatselijke cafe. En meestal is het dan ook nog zo dat die belichting boven/achter het podium hangt. Terwijl het bij (semi)-professionele bands en locaties het vaak zo is dat die belichting veel beter is en er ook van opzij en vooraf belicht wordt waardoor de bandleden beter uitgelicht zijn. Toch?
Mwoah, je bent heeel snel je scherpte kwijt imo...quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Wat sowieso qua nabewerking enorm scheelt is een programma als Noiseware. Daarmee kun je makkelijk je een veel hogere ISO waarde permitteren zonder dat de foto's ontoonbaar worden.
Showcase waardig.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:41 schreef Ener-G het volgende:
Nu eindelijk tijd gevonden om de set af te maken:
#1: Uiteraard veel woest gezwaai met lange haren
[ link | afbeelding ]
#2
[ link | afbeelding ]
#3: En weer in bedwang
[ link | afbeelding ]
#4: Gitarist brulde ook mee
[ link | afbeelding ]
#5: Danseres Claudia in actie tijdens een van de nummers
[ link | afbeelding ]
#6:
[ link | afbeelding ]
#7: Tijdens de laatste toegift ff bovenop de bar gaan zitten om over het publiek heen te kunnen schieten:
[ link | afbeelding ]
Hele set hier of bekijk de slideshow
Die ervaring heb ik bij Noiseware niet. Het verscherpen gaat trouwens beter als je eerst de ruis weghaalt en dan pas verscherpt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:19 schreef freud het volgende:
[..]
Mwoah, je bent heeel snel je scherpte kwijt imo...
Mja, ik heb wat ruis weggehaald met een foto van een 7D met 70-200L, en dan vond ik het verlies aan scherpte echt niet best. Heb het met wat PS werk wel acceptabel gekregen, maar alleen door de ruisreductie op donkere vlakken te gebruiken, en niet op je onderwerp.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik bij Noiseware niet. Het verscherpen gaat trouwens beter als je eerst de ruis weghaalt en dan pas verscherpt.
Dat dusquote:Op donderdag 21 januari 2010 22:43 schreef didotcicero het volgende:
Oh en over die ruis: persoonlijk vind ik dat je daar bij concertfotografie niet te moeilijk over moet doen. Tis geweldig als de omstandigheden zo zijn dat je geen ruis hebt maar als je schiet op de grens van wat je camera aankan: so be it...
Daar kan ik niet in meegaan. Maar het kan eraan liggen dat ik Noiseware gebruik als een apart programma en niet als plug-in voor PS. Verder laat ik Noiseware tegelijkertijd ook verscherpen. Meestal zijn de foto's scherper na de bewerking in Noiseware dan ervoor.quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:57 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, ik heb wat ruis weggehaald met een foto van een 7D met 70-200L, en dan vond ik het verlies aan scherpte echt niet best. Heb het met wat PS werk wel acceptabel gekregen, maar alleen door de ruisreductie op donkere vlakken te gebruiken, en niet op je onderwerp.
Kijk wel uit met anti-shake, dat werkt alleen als je onderwerp stil zit, zoals een singer-songwriter oid. Anders werkt de anti-shake alleen maar averechts en wordt je onderwerp onscherp.quote:Heb je geen anti-shake in je lens/camera dan kun je op zoek naar een schouderstatief. Daarmee hou je genoeg bewegingsvrijheid over en het scheelt je toch 2-3 stops.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |