abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 18 mei 2009 @ 08:26:06 #1
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69140641
Hallo,

Ik ben van plan om verzorging te studeren.
Ik wil graag HBO-V gaan doen, maar ik hoor aan alle kanten om me heen dat je met MBO-V even veel verdient als met HBO-V én dat je er het zelfde werk doet.

Kortom, ik heb gehoord dat het eigenlijk geen fuck uit maakt!

Iemand ervaring hiermee?
  Forum Admin maandag 18 mei 2009 @ 08:34:18 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_69140713
Als jij het niveau van je opleiding wil baseren op verhalen wat je eventueel gaat verdienen later dan kan je beter voor MBO gaan. Als je geestelijke vermogens toereikend zijn voor HBO dan ga je ook HBO doen, retard. Waarom zou je daarover twijfelen.
pi_69140715
Mijn vrouw

Een pleeg is een pleeg. Ik heb nooit begrepen waarom mensen HBO-V gaan doen, eigenlijk. Hooguit heb je later meer kans(en) om leidinggevende te worden, maar op zich kun je dat (door ervaring) met MBO-V ook wel.



Er zijn wat verschillen in opleiding, maar da's vooral theoretisch(gaat soms iets dieper in op ziekteleer/organisatie). De MBO-V'er heeft aan het eind van haar/zijn opleiding in elk geval meer werkervaring.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 18 mei 2009 @ 08:41:24 #4
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_69140803
MBO-V nagenoeg hetzelfde als HBO-V?? In dat geval zijn het beide slechte opleidingen. Het lijk mij dat bij HBO-V de nadruk wat meer ligt op het sturen van een groep mensen, in tegen stelling tot het correct afvegen van een bejaarde kont bij MBO-V.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_69140835
quote:
Op maandag 18 mei 2009 08:41 schreef davako het volgende:
MBO-V nagenoeg hetzelfde als HBO-V?? In dat geval zijn het beide slechte opleidingen. Het lijk mij dat bij HBO-V de nadruk wat meer ligt op het sturen van een groep mensen, in tegen stelling tot het correct afvegen van een bejaarde kont bij MBO-V.
Want de functie van de ene pleeg verschilt van de andere?

Een verpleegkundige heeft gewoon een aantal basistaken en daar bovenop komen de taken die verschillen per afdeling. En jouw zicht op beide opleidingen is niet al te best, lees ik al
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 18 mei 2009 @ 08:47:12 #6
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_69140878
quote:
Op maandag 18 mei 2009 08:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want de functie van de ene pleeg verschilt van de andere?

Een verpleegkundige heeft gewoon een aantal basistaken en daar bovenop komen de taken die verschillen per afdeling. En jouw zicht op beide opleidingen is niet al te best, lees ik al
Natuurlijk verschilt de functie van de ene verpleegkundige van de ander. Je kan toch niet 100 verpleegkundige bij iemand ze bloed afnemen om vervolgens niemand meer over te hebben om de bloeddruk te meten.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_69140997
quote:
Op maandag 18 mei 2009 08:47 schreef davako het volgende:

[..]

Natuurlijk verschilt de functie van de ene verpleegkundige van de ander. Je kan toch niet 100 verpleegkundige bij iemand ze bloed afnemen om vervolgens niemand meer over te hebben om de bloeddruk te meten.
Want een verpleegkundige kan niet beide doen?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 18 mei 2009 @ 09:00:47 #8
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_69141083
quote:
Op maandag 18 mei 2009 08:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want een verpleegkundige kan niet beide doen?
Tuurlijk wel maar het lijkt mij gewoon niet dat er geen verschil is tussen HBO-V en MBO-V. Het is misschien leuk om het hier met je vrouw/vriendin over te hebben, maar een HBO-V'er heeft HBO gedaan zodat hij/zij een groep MBO-V'ers kan gaan vertellen wat zij moeten doen. Tuurlijk kan je als MBOer ook wel een leidingevende functie krijgen na een bepaalde tijd (10 jaar werkervaring?).

[ Bericht 2% gewijzigd door davako op 18-05-2009 09:17:45 ]
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_69141630
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:00 schreef davako het volgende:

[..]

Tuurlijk wel maar het lijkt mij gewoon niet dat er geen verschil is tussen HBO-V en MBO-V. Het is misschien leuk om het hier met je vrouw/vriendin over te hebben, maar een HBO-V'er heeft HBO gedaan zodat hij/zij een groep MBO-V'ers kan gaan vertellen wat zij moeten doen. Tuurlijk kan je als MBOer ook wel een leidingevende functie krijgen na een bepaalde tijd (10 jaar werkervaring?).
Nogmaals: als je de opleidingen niet kent, begin dan niet te blaten.

Een HBO'er verdient net zoveel (zelfde schalen: 45) als de MBO'er. Hij/zij mag evenveel (je moet immers aantekeningen halen). Sterker: de MBO-V'er heeft een stuk meer werkervaring dan de HBO-V'er (de MBO'er is immers in dienst van een ziekenhuis en werkt vooral. De HBO'er doet een keertje stage en dat was het dan.

In de praktijk (ja, die is er ook nog ) maakt het echt niets uit of je HBO-V of MBO-V hebt gedaan. Niet qua werk (die HBO-V'er wordt niet opgeleid om verpleegkundigen aan te sturen ( ), die wordt opgeleid tot verpleegkundige )
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 18 mei 2009 @ 09:36:20 #10
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69141884
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nogmaals: als je de opleidingen niet kent, begin dan niet te blaten.

Een HBO'er verdient net zoveel (zelfde schalen: 45) als de MBO'er. Hij/zij mag evenveel (je moet immers aantekeningen halen). Sterker: de MBO-V'er heeft een stuk meer werkervaring dan de HBO-V'er (de MBO'er is immers in dienst van een ziekenhuis en werkt vooral. De HBO'er doet een keertje stage en dat was het dan.

In de praktijk (ja, die is er ook nog ) maakt het echt niets uit of je HBO-V of MBO-V hebt gedaan. Niet qua werk (die HBO-V'er wordt niet opgeleid om verpleegkundigen aan te sturen ( ), die wordt opgeleid tot verpleegkundige )
Opa bakkebaard, bedankt voor de doordachte en intelligente opmerking! (retard )

en idd Five_H dit verhaal bevestigd de andere verhalen die ik heb gehoord.
MBO-V is misschien handiger voor mij, ik heb al een baan en vaste kosten en kan het op MBO niveau makkelijk naast mijn werk doen in een duale vorm. Én geld, én meer ervaring.
  maandag 18 mei 2009 @ 09:40:15 #11
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_69141961
Je zou ook nog na MBO een interne HBO opleiding kunnen volgen, staat toch weer beter op je CV als je 2 diploma's hebt.
pi_69142626
MBO of HBO, als ik het op mijn CV moet zetten voor mijn toekomstige baas dan wist ik het wel
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 18 mei 2009 @ 10:11:24 #13
105850 Fuente
mamamuts
pi_69142727
Ik heb beide gedaan (en niet afgemaakt )
Er zit heel weinig verschil in de opleidingen. Ik heb de BBL-variant op mbo gedaan (werken en leren tegelijk). Het is zelfs zo dat de ziekenhuizen hier liever de BBL-ers (MBO niveau) aannemen dan de HBO-ers, vanwege de werkervaring.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 10:16:43 #14
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69142874
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:11 schreef Fuente het volgende:
Ik heb beide gedaan (en niet afgemaakt )
Er zit heel weinig verschil in de opleidingen. Ik heb de BBL-variant op mbo gedaan (werken en leren tegelijk). Het is zelfs zo dat de ziekenhuizen hier liever de BBL-ers (MBO niveau) aannemen dan de HBO-ers, vanwege de werkervaring.

Heb je dan wel groei mogenlijkheden?
  maandag 18 mei 2009 @ 10:21:50 #15
105850 Fuente
mamamuts
pi_69143026
Jazeker wel. Ik heb zelf alleen ervaring binnen het ziekenhuis. Je kan in het geval van een mbo opleiding aanvullende opleidingen vullen op allerlei genieden (bijvoorbeeld management opleidingen om hoofd van de afdeling te worden, maar ook je aantekeningen: kinderaantekening/cardio/IC). Ook kun je een opleiding volgen voor bijvoorbeeld praktijkondersteuner, dan kun je bij een huisarts aan de slag.

Je hebt eigenlijk dezelfde doorgroeimogelijkheden als bij HBO-V. Ik heb er op mijn afdelingen nooit enig verschil in gemerkt.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_69143423
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:07 schreef Djarum het volgende:
MBO of HBO, als ik het op mijn CV moet zetten voor mijn toekomstige baas dan wist ik het wel
Er is al jaren een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen (en dat gaat de komende jaren niet veranderen): dan maakt het echt niet uit wat er op je CV staat.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_69145293
Het verschil met hbo-v is dat iemand met hbo-v uiteindelijk ook functies als afdelingshoofd kan vervullen. In theorie dan want in de praktijk hebben ze toch liever iemand met de ervaring.
Ik heb zelf ook mbo-v gedaan en toen ik begin 2e jaars was moest ik een meisje inwerken dat hbo-v afgerond had. Wat betreft vaardigheden lag ik toen ver voor haar, omdat praktijk uiteindelijk het belangrijkste is.

Ik raad je echt mbo-v bbl aan! Ten eerste is de ervaring veel meer waard dan het hebben van hbo opleiding op je cv (juist omdat hbo in de verpleging tegen je werkt tijdens solliciteren, want geen ervaring) en ten tweede wordt bij een bbl opleiding alles voor je vergoed.
Mij opleidingsgeld, boeken enz werden betaald door het ziekenhuis waar ik werkte. En in de eerste 9 maanden dat je alleen naar school gaat krijg je zakgeld van het ziekenhuis.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  maandag 18 mei 2009 @ 11:56:39 #18
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69145955
quote:
Op maandag 18 mei 2009 11:35 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Het verschil met hbo-v is dat iemand met hbo-v uiteindelijk ook functies als afdelingshoofd kan vervullen. In theorie dan want in de praktijk hebben ze toch liever iemand met de ervaring.
Ik heb zelf ook mbo-v gedaan en toen ik begin 2e jaars was moest ik een meisje inwerken dat hbo-v afgerond had. Wat betreft vaardigheden lag ik toen ver voor haar, omdat praktijk uiteindelijk het belangrijkste is.

Ik raad je echt mbo-v bbl aan! Ten eerste is de ervaring veel meer waard dan het hebben van hbo opleiding op je cv (juist omdat hbo in de verpleging tegen je werkt tijdens solliciteren, want geen ervaring) en ten tweede wordt bij een bbl opleiding alles voor je vergoed.
Mij opleidingsgeld, boeken enz werden betaald door het ziekenhuis waar ik werkte. En in de eerste 9 maanden dat je alleen naar school gaat krijg je zakgeld van het ziekenhuis.
Dat is echt heel prettig. Damn, ik wou weer gaan studeren omdat ik alleen MBO had en HBO wilde. Nu ben ik zo ver dat ik wil studeren en wéét wat ik wil (Verpleegkundige in een ziekenhuis) word me aan alle kanten MBO aan geraden!
MBO is wel gunstig voor mij, ik heb een huis, dus kosten, wil het liefst blijven werken, en het is makkelijker om te leren.

Maar ik miste juist het niveau van HBO. Ik kan HBO makkelijk aan namelijk! Dat is mijn morele dubio momenteel!
pi_69146296
Gewoon HBO doen.


Mensen die je hier aanraden om MBO-V te gaan doen kunnen zelf niet beter. Met het argument dat er nauwelijks verschil is tussen hbo en mbo kunnen ze het voor zichzelf goedpraten dat ze nooit gestudeerd hebben aan het hoger onderwijs.


Gewoon doen dus
pi_69146698
Op de MBO-opleiding wordt één en ander wat meer voorgekauwd d.m.v. een "gewone" les, op 't HBO moet je veel meer zelf uitzoeken en je eigen creativiteit aanspreken. Verder zijn werkzaamheden van MBO- en HBO-verpleegkundigen niet zoveel verschillend. Je ziet 't ook niet direct, 't gaat eigenlijk vooral om coördinerende en organiserende taken die 't verschil maken.

Voor mijn gevoel heb ik door mijn HBO-verleden wat meer oplossend vermogen dan mijn MBO-collega's, zonder ze af te doen als "minder" overigens. Qua werkervaring kan 'n HBO-er in principe niet tippen aan 'n MBO-er, zoals eerder gezegd.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_69147185
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:09 schreef Leonidas82 het volgende:
Gewoon HBO doen.


Mensen die je hier aanraden om MBO-V te gaan doen kunnen zelf niet beter. Met het argument dat er nauwelijks verschil is tussen hbo en mbo kunnen ze het voor zichzelf goedpraten dat ze nooit gestudeerd hebben aan het hoger onderwijs.


Gewoon doen dus
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 18 mei 2009 @ 12:43:20 #22
157229 Boschkabouter
Met puntmuts.
pi_69147450
Ter informatie: Er zijn ook duale HBO-V opleidingen, vergelijkbaar met de BBL variant van MBO-V, waar je studeert en werkt in dienst van het ziekenhuis.

Persoonlijk zou ik voor HBO gaan als je het aankunt, al zou het ook aan mijn slechte ervaringen zijn met een gemengd MBO-V niveau 3 en 4.
Het eerste blok ging bij MBO-V over de was doen en opmaken van bedden. Bij HBO wordt gewoon ervan uitgegaan dat je dat wel kunt.

Met MBO-V heb ik dan ook maar 2 weken ervaring.
  Moderator maandag 18 mei 2009 @ 12:50:50 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69147705
Hbo V kan je natuurlijk ook duaal doen. Dat doet een kennis van mij ook. De leerdruk is dan weliswaar wel hoger dan die van mbo v.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 18 mei 2009 @ 12:51:46 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69147735
Wat boskabouter zegt inderdaad.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69147923
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:50 schreef Renesite het volgende:
Hbo V kan je natuurlijk ook duaal doen.
Zo natuurlijk is dat niet: die plekken zijn een stuk schaarser.

En als je het intelligentieniveau van een HBO'er hebt, komt het in je werk vanzelf boven drijven.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_69147994
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:21 schreef Eric_Cantona het volgende:
Op de MBO-opleiding wordt één en ander wat meer voorgekauwd d.m.v. een "gewone" les, op 't HBO moet je veel meer zelf uitzoeken en je eigen creativiteit aanspreken. Verder zijn werkzaamheden van MBO- en HBO-verpleegkundigen niet zoveel verschillend. Je ziet 't ook niet direct, 't gaat eigenlijk vooral om coördinerende en organiserende taken die 't verschil maken.

Voor mijn gevoel heb ik door mijn HBO-verleden wat meer oplossend vermogen dan mijn MBO-collega's, zonder ze af te doen als "minder" overigens. Qua werkervaring kan 'n HBO-er in principe niet tippen aan 'n MBO-er, zoals eerder gezegd.
Het wordt idd meer voorgekauwd, maar zodra je de praktijk in gaat is het al stukken minder.

Welke hbo school heb je in gedachten ts?
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  maandag 18 mei 2009 @ 13:08:42 #27
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69148345
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:58 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Het wordt idd meer voorgekauwd, maar zodra je de praktijk in gaat is het al stukken minder.

Welke hbo school heb je in gedachten ts?
Nou ik woon in Alkmaar en INHolland biedt die studie ook aan, dus automatisch gaat mijn keuze daar ook naar uit.

ik heb nu ook contact met het Secretariaat Verpleegkundig Onderwijs en Stagebureau
Foreest Medical School (mond vol)
Die samenwerkt met het Medisch Centrum Alkmaar, waar ik wil gaan werken. Dit is ook een hele goede optie. Misschien wel beter als INHolland. Ik heb al een studie gedaan daar en ik was niet altijd even tevreden met de school.
  maandag 18 mei 2009 @ 13:31:25 #28
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69149022
Het lijkt me dat Hbo een betere keuze is. Vooral aangezien je het aankunt (zeg je zelf in dit topic), en omdat je dieper ingaat op de theorie. De praktijk leer je sowieso wel, aangezien je nog tig jaar moet werken. Het is dus een kulargument dat het niet uitmaakt als je Mbo doet, of dat dat zelfs een betere keus is. Tevens zijn de mensen op het Mbo (vaak) minder enthousiast en serieus. Voor een prettige leer- en werkomgeving zul je dus met het Hbo beter af zijn. En als je wilt doorgroeien (misschien nu niet, maar misschien heb je in de toekomst die ambitie wel), heb je toch echt een Hbo diploma nodig.

En je woont in Alkmaar? Ik ken een aantal mensen die daar Hbo-V doen (InHolland), en die hebben het daar prima naar hun zin.
Primum non nocere
  maandag 18 mei 2009 @ 13:37:47 #29
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69149222
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:31 schreef Florian_ het volgende:
Het lijkt me dat Hbo een betere keuze is. Vooral aangezien je het aankunt (zeg je zelf in dit topic), en omdat je dieper ingaat op de theorie. De praktijk leer je sowieso wel, aangezien je nog tig jaar moet werken. Het is dus een kulargument dat het niet uitmaakt als je Mbo doet, of dat dat zelfs een betere keus is. Tevens zijn de mensen op het Mbo (vaak) minder enthousiast en serieus. Voor een prettige leer- en werkomgeving zul je dus met het Hbo beter af zijn. En als je wilt doorgroeien (misschien nu niet, maar misschien heb je in de toekomst die ambitie wel), heb je toch echt een Hbo diploma nodig.

En je woont in Alkmaar? Ik ken een aantal mensen die daar Hbo-V doen (InHolland), en die hebben het daar prima naar hun zin.
Goede argumenten, daar heb je gelijk in!

Ik weet niet hoe de studie last is van een duale studie HBO-V. Daar moet ik ook naar kijken. Ik heb idd ook geen zin om tussen de 17 jarigen terecht te komen (ben 26)
  maandag 18 mei 2009 @ 13:41:32 #30
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69149328
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:37 schreef maffemaniak het volgende:
Ik weet niet hoe de studie last is van een duale studie HBO-V. Daar moet ik ook naar kijken. Ik heb idd ook geen zin om tussen de 17 jarigen terecht te komen (ben 26)
In dat geval zou ik sowieso voor een Hbo studie kiezen. Mbo-V zit vol met 16 jarige meisjes zonder ambitie. Tevens heb je op die leeftijd neem ik aan wel de benodigde dicipline om goed te plannen en een studie af te ronden. Mbo-V is echt de basis. Het lijkt mij dat je daar als 26 jarige die wil doorstuderen geen voldoening uit kunt halen.
Primum non nocere
  maandag 18 mei 2009 @ 13:42:16 #31
105850 Fuente
mamamuts
pi_69149353
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:09 schreef Leonidas82 het volgende:
Gewoon HBO doen.


Mensen die je hier aanraden om MBO-V te gaan doen kunnen zelf niet beter. Met het argument dat er nauwelijks verschil is tussen hbo en mbo kunnen ze het voor zichzelf goedpraten dat ze nooit gestudeerd hebben aan het hoger onderwijs.


Gewoon doen dus
Tuurlijk, ik gun een ander geen hbo opleiding omdat ik toevallig de HBO-V niet afgemaakt heb

In mijn mbo verpleegkunde opleiding leerde ik meteen skills, bij HBO-V tweedejaar zaten we nog steeds bij het 'bed opmaken'.
Je gaat overigens bij HBO-V pas in het derde jaar werken (of het moet inmiddels veranderd zijn).
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 13:43:04 #32
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69149386
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:41 schreef Florian_ het volgende:

[..]

In dat geval zou ik sowieso voor een Hbo studie kiezen. Mbo-V zit vol met 16 jarige meisjes zonder ambitie. Tevens heb je op die leeftijd neem ik aan wel de benodigde dicipline om goed te plannen en een studie af te ronden. Mbo-V is echt de basis. Het lijkt mij dat je daar als 26 jarige die wil doorstuderen geen voldoening uit kunt halen.
Dankje Florian, je heb helemaal gelijk!
  maandag 18 mei 2009 @ 14:16:37 #33
105850 Fuente
mamamuts
pi_69150607
Niet dat ik je perse naar het mbo wil drukken Maar wanneer je mbo-bbl gaat doen zit je juist niet bij 16 jarige meisjes. In mijn groep zaten we met leerlingen tussen de 22 en 37.

HBO is ook prima, tuurlijk is het prima! Alleen in dit beroep heeft het weinig toegevoegde waarde. Als je het duaal komt doen kom je uiteindelijk ook in dienst van het ziekenhuis en krijg je vaak ook een baangarantie erna, dus op die manier kan het ook.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_69150758
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:42 schreef Fuente het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik gun een ander geen hbo opleiding omdat ik toevallig de HBO-V niet afgemaakt heb

In mijn mbo verpleegkunde opleiding leerde ik meteen skills, bij HBO-V tweedejaar zaten we nog steeds bij het 'bed opmaken'.
Je gaat overigens bij HBO-V pas in het derde jaar werken (of het moet inmiddels veranderd zijn).
In tegenstelling tot het MBO krijg je op de HBO-V meer algemeen vormende vakken zodat afgestudeerden later kunnen doorgroeien tot leidinggevende of coordinator. Skills komen later dan wel. Het gaat om een snel probleemoplossend vermogen, helikopterview en overzicht, iets wat je op het MBO niet leert.

Dus niet raar opkijken als de afgestudeerde HBO-V verpleegkundige over 10 jaar jou leiding gaat geven en jij nog steeds (met je MBO-diploma) bejaarden hun reet moet wassen.
  maandag 18 mei 2009 @ 14:26:01 #35
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69150916
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:16 schreef Fuente het volgende:
Niet dat ik je perse naar het mbo wil drukken Maar wanneer je mbo-bbl gaat doen zit je juist niet bij 16 jarige meisjes. In mijn groep zaten we met leerlingen tussen de 22 en 37.

HBO is ook prima, tuurlijk is het prima! Alleen in dit beroep heeft het weinig toegevoegde waarde. Als je het duaal komt doen kom je uiteindelijk ook in dienst van het ziekenhuis en krijg je vaak ook een baangarantie erna, dus op die manier kan het ook.
Waarom een lagere opleiding doen als je beter kunt? Een verpleegkundige die Hbo heeft gedaan heeft toch meer theoretische kennis die toegepast kan worden in de praktijk? Tevens wordt in sollicitaties vaak gevraagd naar een verpleegkundige die Hbo heeft gedaan. En de eerder genoemde doorgroeimogelijkheden spelen ook een rol in de keuze neem ik aan. Voor de baangarantie hoef je het niet te laten, want verpleegkundigen zijn altijd nodig.
Primum non nocere
  maandag 18 mei 2009 @ 14:32:41 #36
105850 Fuente
mamamuts
pi_69151147
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:20 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot het MBO krijg je op de HBO-V meer algemeen vormende vakken zodat afgestudeerden later kunnen doorgroeien tot leidinggevende of coordinator. Skills komen later dan wel. Het gaat om een snel probleemoplossend vermogen, helikopterview en overzicht, iets wat je op het MBO niet leert.

Dus niet raar opkijken als de afgestudeerde HBO-V verpleegkundige over 10 jaar jou leiding gaat geven en jij nog steeds (met je MBO-diploma) bejaarden hun reet moet wassen.
Nou ik weet niet wat jij denkt dat ik doe, maar dat in ieder geval niet

Anyway, 't enige wat ik probeer aan te geven is dat er in dit werkveld echt amper verschil is tussen mbo en hbo, als je tenminste in de verpleging wilt werken met je opleiding.

Voor jouw informatie, mijn leidinggevende was een MBO-verpleegkundige met 5 jaar werkervaring, dus op die manier kan het evenwel.
Wanneer je (hier in de regio dan) in het ziekenhuis wilt werken en snel een baan wilt hebben, is mbo-bbl de handisgte manier.
Natuurlijk kom je er met hbo uiteindelijk ook wel, maar ik ken ziekenhuizen die bij voorkeur mbo-ers aannemen vanwege de werkervaring.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 14:36:25 #37
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69151252
Ik heb net een gesprek gehad met een dame van het opleidingsinstituut van het MCA en die vertelde mij eea.

Er is momenteel meer vraag naar MBO mensen.
HBO vergroot je kansen op leidinggevende banen wel.
Met een MBO opleiding achter de rug werken en later cursussen volgen is ook een goede mogenlijkheid.

Verder is HBO uitdagender denk ik

Ik hoorde ook van deze dame dat je op zowel MBO en HBO de eerste 2 jaar gewoon voltijds leert!?

Dus het duale geld alleen voor de laatste 2 jaar bij beide opleidingen? Weet iemand daar meer van?
  maandag 18 mei 2009 @ 14:37:27 #38
105850 Fuente
mamamuts
pi_69151286
In mijn HBO-opleiding ging je in het derde jaar werken. Bij de BBL opleiding hier ga je in het tweede jaar werken (eigenlijk na 9 maanden, want vooraf aan het werken loop je al een stage).
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 14:41:56 #39
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69151438
Yo, hier even een quote van een ander forum:
quote:
Zelf doe ik nu de opleiding HBO-V propedeuse jaar aan Hogeschool Rotterdam. Het is zeker een leuke opleiding, maar in de basiszorg zijn er, nauwelijks, verschillen met de MBO opleiding (mijn zusje volgt die namelijk). De verschillen zitten hem voornamelijk in het coordineren van de zorg, deskundigheidsbevordering, management enz. de overstijgende werkzaamheden zeg maar. De vakken die je krijgt in het eerste jaar van de HBO-V zijn: Medische kennis (anatomie, fysiologie en pathologie), verpleegkunde (met colleges over o.a. verpleegkundig recht, psychologie/psychiatrie), sociale vaardigheden, practicum, onderzoeksvaardigheden, professionele vaardigheden, ondernemen in de zorg.

Over de zwaarte van de opleiding kan ik zeggen dat er niet veel verschil zit tussen de twee opleidingen, en de HBO variant is zeker goed te doen, zeker als je een VWO diploma op zak hebt. Wel is het een drukke opleiding, veel opdrachten en veel leerwerk. Als je, je propedeuse van de HBO-V hebt gehaald is er de mogelijkheid om in het tweede jaar van de MBO-V in te stromen. Wel zal je hiervoor vaak een intaketest moeten afleggen. Hiervoor kun je het beste informeren bij de instelling waar je zou willen gaan solliciteren.

Zelf heb ik gesolliciteerd bij verschillende ziekenhuizen om na mijn propedeuse over te stappen naar de MBO-V BBL variant. Dit omdat ik persoonlijk vind dat je het verpleegkundig beroep het beste in de praktijk leert en dit mis ik een beetje bij het hbo. Daar loop je namelijk in het 1e en 2e jaar 10 weken stage en kun je vanaf het 3e jaar pas duaal gaan doen. Verder heb je over het algemeen qua vervolgopleidingen, voor zover ik weet, dezelfde mogelijkheden als een MBO-er. Wel is het zo dat je met de HBO ook de masters Nurse Practitioner en Physician Assistant kan gaan doen wat mij persoonlijk ook wel interessant lijkt.
Bij de keuze zul je er dus rekening mee moeten houden met wat jouw ambities zijn als verpleegkundige.
Primum non nocere
  Moderator maandag 18 mei 2009 @ 14:42:25 #40
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69151451
Dat de MBO-V vol zit met ambitielozen is natuurlijk helemaal kul... Er zijn zat die het prachtig mooi vinden en zich er wél voor inzitten. Degenen die voor de keutel te duur zijn vallen allemaal met bosjes na 1 á 2 jaar af.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 18 mei 2009 @ 14:43:27 #41
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69151487
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:37 schreef Fuente het volgende:
In mijn HBO-opleiding ging je in het derde jaar werken. Bij de BBL opleiding hier ga je in het tweede jaar werken (eigenlijk na 9 maanden, want vooraf aan het werken loop je al een stage).
oké, dus het eerste jaar zit je gewoon op school (op de 2x 4(?) weken stage na dan)

Zoek je dan het 2e jaar contact met een instelling van je keuze, en solliciteer je dan pas?

En zit je dan gewoon in een klas de eerste maanden?

en als je werk dan krijg je gewoon salaris geloof ik toch? En werk je dan 4 dagen en dan 1 dag school?
Is de belasting qua tijd zwaar?

Sorry hoor, dat ik zo veel vraag, maar het is erg prettig om iemand er over te 'spreken' die het allemaal al gedaan heeft ipv die geweldige kom-bij-ons-leren-want-hier-is-het-heel-leuk-folders!
  maandag 18 mei 2009 @ 14:47:38 #42
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69151639
Ow trouwens, die dame van het opelidingsinstituut zei dat ze in januari, komend jaar een opleiding op mbo niveau gaan aanbieden die de mogenlijkheid geeft om versneld een mbo cursus te doen als je al een opleiding op niveau 4 heb af gerond!

Klinkt ook goed!

Helaas is deze opleiding nog in ontwikkeling en zijn de ontwikkelingen op 19 september klaar. Dan is er een open dag in het MCA. Helaas zjin dan alle andere opleidingen al gestart..........
  maandag 18 mei 2009 @ 14:50:35 #43
105850 Fuente
mamamuts
pi_69151743
Bij ons (het kan per opleiding verschillen) ging het als volgt:
Je solliciteert voor de opleiding bij het ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft een een aantal BBL-plaatsen per jaar.
Als je wordt aangenomen, betalen zij je studiekosten (boeken, lesgeld). De eerste 9 maanden zit je op school, ik vond het zelf echt een eitje, goed te volgen enzo. Tijdens de schoolperiode krijg je 'zakgeld', dit was in mijn geval 1080 euro bruto per maand.
Wanneer je gaat werken (in het tweede jaar) ontvang je nog steeds 1080 bruto, maar het derde jaar en vierde jaar stijgt je loon (niet veel, maar toch). Je gaat dan inderdaad 1 dag per week naar school (in ons geval ging je om de week 2 dagen) en de rest werk je op rooster. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je dan 8 dagen werkt, aansluitend 2 dagen naar school gaat en vervolgens een week vrij bent.
Je hebt als leerling ook recht op de avond/nacht/weekendtoeslagen.

Ik vond de belasting op school echt niet zwaar, in de praktijk wel. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik het niet kon combineren met mijn gezin (ik heb kinderen etc.). Echt jammer, want ik vond het werk erg leuk, dus misschien dat ik het weer oppak als de kinderen naar school gaan.
Van mijn klas is ongeveer 75 % afgehaakt vanwege de studiedruk toen we eenmaal gingen werken. Je moet goed kunnen organiseren, plannen etc. Je tekent al je opdrachten af op je werk, met een leerlingbegeleider. Het grootste nadeel van werken en leren tegelijk is naar mijn mening dat je geen achterstand kan oplopen, het ziekenhuis vindt het natuurlijk niet fijn wanneer zij langer moeten betalen om jouw opleiding af te krijgen.
Het grootste voordeel vond ik dat je gewoon meteen praktijkervaring opdoet, je leert enorm veel van het werken in de zorg, ik denk zelf dat je dat met een voltijdopleiding niet zou kunnen leren.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  Moderator maandag 18 mei 2009 @ 14:52:52 #44
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69151826
Heb je het dan over MBO of HBO? Het klinkt namelijk wel MBO?
Als je een gezin hebt moet je het inderdaad goed kunnen combineren. Voor tentamens bijvoorbeeld sochtends leren nadat je de kinderen naar school hebt gebracht, om 12 uur gaan werken en een oppas vanaf 3 uur voor de kinderen tot manlief thuis komt etc etc etc.

Een heel geren en gevlieg als ik de dochter van mijn buurvrouw mag geloven. Zij helpt en ondersteund d'r dochter vrij veel!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69151932
Het kiezen voor een MBO-opleiding terwijl je beter kunt, ontslaat je van de discipline, geestkracht, ambitie en doorzettingsvermogen wat nodig is om een HBO-studie te voltooien. Het is kapitaalvernietiging om met je 26-jaar nog eens een MBO te gaan doen terwijl je meer in je mars hebt.

Maar goed, laat je keuze niet afhangen van wat die vrouw van het MCA allemaal zegt. Praat ook eens met HBO-studenten en docenten en luister naar hun ervaring. Veel succes..
  maandag 18 mei 2009 @ 14:58:17 #46
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69152011
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:50 schreef Fuente het volgende:
Bij ons (het kan per opleiding verschillen) ging het als volgt:
Je solliciteert voor de opleiding bij het ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft een een aantal BBL-plaatsen per jaar.
Als je wordt aangenomen, betalen zij je studiekosten (boeken, lesgeld). De eerste 9 maanden zit je op school, ik vond het zelf echt een eitje, goed te volgen enzo. Tijdens de schoolperiode krijg je 'zakgeld', dit was in mijn geval 1080 euro bruto per maand.
Wanneer je gaat werken (in het tweede jaar) ontvang je nog steeds 1080 bruto, maar het derde jaar en vierde jaar stijgt je loon (niet veel, maar toch). Je gaat dan inderdaad 1 dag per week naar school (in ons geval ging je om de week 2 dagen) en de rest werk je op rooster. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je dan 8 dagen werkt, aansluitend 2 dagen naar school gaat en vervolgens een week vrij bent.
Je hebt als leerling ook recht op de avond/nacht/weekendtoeslagen.

Ik vond de belasting op school echt niet zwaar, in de praktijk wel. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik het niet kon combineren met mijn gezin (ik heb kinderen etc.). Echt jammer, want ik vond het werk erg leuk, dus misschien dat ik het weer oppak als de kinderen naar school gaan.
Van mijn klas is ongeveer 75 % afgehaakt vanwege de studiedruk toen we eenmaal gingen werken. Je moet goed kunnen organiseren, plannen etc. Je tekent al je opdrachten af op je werk, met een leerlingbegeleider. Het grootste nadeel van werken en leren tegelijk is naar mijn mening dat je geen achterstand kan oplopen, het ziekenhuis vindt het natuurlijk niet fijn wanneer zij langer moeten betalen om jouw opleiding af te krijgen.
Het grootste voordeel vond ik dat je gewoon meteen praktijkervaring opdoet, je leert enorm veel van het werken in de zorg, ik denk zelf dat je dat met een voltijdopleiding niet zou kunnen leren.
Damn, 75% dat af valt is écht veel! Jou nadeel geld niet voor mij, ik wil het juist zo snel mogenlijk af hebben.
Het rare is dat de dame van die opleiding zei dat ik pas na het 2e jaar de instellingen moet benaderen. Het liefst heb ik zelf ook dat ik vantevoren de instelling benader.
Zal je net hebben, 2 op school gezeten en het ziekenhuis in jou buurt wil je niet, ben je lekker klaar mee!

Ik had het trouwens met die versnelde opleiding over een mbo opleiding.
  maandag 18 mei 2009 @ 15:05:17 #47
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69152197
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:56 schreef Leonidas82 het volgende:
Het kiezen voor een MBO-opleiding terwijl je beter kunt, ontslaat je van de discipline, geestkracht, ambitie en doorzettingsvermogen wat nodig is om een HBO-studie te voltooien. Het is kapitaalvernietiging om met je 26-jaar nog eens een MBO te gaan doen terwijl je meer in je mars hebt.

Maar goed, laat je keuze niet afhangen van wat die vrouw van het MCA allemaal zegt. Praat ook eens met HBO-studenten en docenten en luister naar hun ervaring. Veel succes..
ik begrijp het punt, maar jij doet waarschijnlijk geen verpleegkunde?

Van de mensen die (beide) de opleidingen hebben gedaan geven een ander beeld....

De rest trouwens erg bedankt voor de geduldige en duidelijke antwoorden op mijn vragen, topp!!!
  maandag 18 mei 2009 @ 15:17:40 #48
105850 Fuente
mamamuts
pi_69152562
Bedoelt ze niet voor HBO dat je dan na 2 jaar een instelling aanschrijft? Want bij HBO is dat wel zo, maar bij de BBL opleiding wordt je gehele opleiding betaald, en moet je dus aan het begin al aangenomen zijn.

Succes met je keuze!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 15:18:06 #49
105850 Fuente
mamamuts
pi_69152574
quote:
Op maandag 18 mei 2009 14:56 schreef Leonidas82 het volgende:
Het kiezen voor een MBO-opleiding terwijl je beter kunt, ontslaat je van de discipline, geestkracht, ambitie en doorzettingsvermogen wat nodig is om een HBO-studie te voltooien. Het is kapitaalvernietiging om met je 26-jaar nog eens een MBO te gaan doen terwijl je meer in je mars hebt.

Maar goed, laat je keuze niet afhangen van wat die vrouw van het MCA allemaal zegt. Praat ook eens met HBO-studenten en docenten en luister naar hun ervaring. Veel succes..
Serieus, ga je eens verdiepen in verpleegkunde ofzo
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 18 mei 2009 @ 15:20:49 #50
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69152659
quote:
Op maandag 18 mei 2009 15:17 schreef Fuente het volgende:
Bedoelt ze niet voor HBO dat je dan na 2 jaar een instelling aanschrijft? Want bij HBO is dat wel zo, maar bij de BBL opleiding wordt je gehele opleiding betaald, en moet je dus aan het begin al aangenomen zijn.

Succes met je keuze!
Dankjewel Fuenta!!!
  dinsdag 19 mei 2009 @ 00:56:34 #51
157229 Boschkabouter
Met puntmuts.
pi_69175987
quote:
Op maandag 18 mei 2009 15:17 schreef Fuente het volgende:
Bedoelt ze niet voor HBO dat je dan na 2 jaar een instelling aanschrijft? Want bij HBO is dat wel zo, maar bij de BBL opleiding wordt je gehele opleiding betaald, en moet je dus aan het begin al aangenomen zijn.

Succes met je keuze!
Dit zal dan wel verschillen per opleiding.
Hier in de buurt was de sollicitatieprocedure hetzelfde bij het MBO als bij het HBO. Al moet je bij HBO-V wel in het eerste jaar je propedeuse halen.
Het eerste jaar kreeg je dus ook volledig betaald door de zorginstelling.

Wat wel weer zo is, is dat voor MBO-V een stuk meer leer-werkplekken zijn dan voor HBO-V.
pi_69182096
Ik zit momenteel in het derde jaar regulier HBO-V..

Over de praktijkervaring.. Op de HvA loop je in het eerste jaar 10 weken stage, en de jaren daarop 20 weken per jaar. (Behalve als je de AMC variant doet, dan loop je in je 4e jaar 30 weken stage).

Qua leeftijd is de reguliere opleiding HBO-V heel wisselend.. Van mensen net van de HAVO/VWO, tot dertigers die een nieuwe stap willen maken.
BIj de duale variant zijn ze gemiddeld ouder dan bij de reguliere variant, maar ook daar zijn er uitzonderingen (Ken ze van 19 in de duale variant tot 50)

@Fuente, ik weet overigens niet op welke HBO-V opleiding jij hebt gezeten, als je in je tweede jaar nog bezig was met bedden opmaken bij de praktijklessen?
Bij ons op de opleiding hebben we in 2.5 jaar alle verpleegtechnische handelingen aangeleerd.

@TS, momenteel zoeken ze weer mensen die de HBO-V opleiding duaal willen doen bij het AMC/HvA
http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=723&contentitemid=29057&itemid=97
pi_69182713
Bij de mbo-v opleiding die k gedaan heb, kon je alleen beginnen met school als je al was aangenomen bij een zorginstelling.

Er is inderdaad een verkorte versie van de bbl mbo-v.
Die duurt geloof ik 2.5 jaar maar dat is een interne opleiding (dus echt vanuit het ziekenhuis)
Dat is in ieder geval wat ik gehoord heb.

-Edit- Dat over ongemotiveerde mbo-ers is ook echt onzin. Een mbo-v bbl opleiding kun je niet doen als je geen motivatie hebt. Aangezien je fulltime werkt en daarnaast nog moet leren. Bovendien is het niveau 4.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 11:37:44 #54
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69183449
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:09 schreef Leonidas82 het volgende:
Gewoon HBO doen.


Mensen die je hier aanraden om MBO-V te gaan doen kunnen zelf niet beter. Met het argument dat er nauwelijks verschil is tussen hbo en mbo kunnen ze het voor zichzelf goedpraten dat ze nooit gestudeerd hebben aan het hoger onderwijs.


Gewoon doen dus
Al eens in je op gekomen dat het blijkbaar niet opgaat voor verpleegkunde? Je geeft door deze opmerking alleen maar weer eens extra aan hoe enorm blind mensen staren naar 'hoger' onderwijs, terwijl dit helemaal niet de beste aansluiting voor een bepaalde functie hoef te zijn. Leer eens zelf te denken.
pi_69255022
Wat leuk, een topic over de studie verpleegkunde. Helaas wel dat er zoveel mensen zijn met een verkeerd beeld (dat het vak alleen maar bestaat uit billen wassen) en hun mening over werkervaring mbo vs hbo en niveauverschil.

Zelf ben ik 4e jaars HBO-V student en bijna klaar met differentiëren. Heb zelf de duaalversie gedaan en ben daar heel erg blij mee. De opleiding zelf vond ik erg tegenvallen, maar dat ligt volgens mij meer aan de onderwijsinstelling. Ik heb meer in de praktijk geleerd dan op school en als we dan al anatomie of ziekteleer kregen in een blok, dan werd daar nauwelijks op getoetst.

Ff een paar dingen op een rijtje, misschien dat het voor TS wat duidelijker maakt:

- werkervaring:
er wordt hier geschreven dat de mbo-v'ers meer werkervaring hebben dan de hbo-v'ers. Misschien vergeet iedereen dat er op beide niveaus zowel een voltijd als een duaal variant is. de mbo BOLlers (=voltijd) lopen ook enkele stages tijdens hun opleiding, evenals de hbo voltijders.
de BBL'ers zijn in loondienst van het ziekenhuis en werken op meerdere afdelingen, evenals de hbo duaal studenten.
Ja, dat er verschil zit tussen een jong-gediplomeerde die van de voltijd/bol variant komt of van de duaal/bbl variant, dat klopt. ik heb zelf een keer een teamleider horen zeggen over een jong-gediplomeerde dat die net zo ver was in haar handelen als een 2ejaars leerling. echter, ik ben wel van mening dat je dit verschil na geringe tijd niet meer ziet.

- solliciteren
Afhankelijk van zorginstelling en niveau (mbo of hbo) gelden er verschillende regels mbt wanneer solliciteren. Bij mij in het ziekenhuis is het zo dat de bbl'ers al solliciteren voordat ze aan de opleiding beginnen. de dualers kunnen pas solliciteren als ze in het tweede jaar van de opleiding zitten en hun P gehaald hebben. Dit was een aantal jaar geleden (toen ik begon) anders en daarvoor was het helemaal anders. bij mij gold dat ik in het eerste jaar pas kon solliciteren en werd aangenomen onder voorbehoud van het halen van mij P, anders was het afgelopen. Daarvoor kon je nog solliciteren voordat je aan je opleiding begon, maar er waren teveel studenten die daar misbruik van hadden gemaakt (voltijd gaan doen na eerste jaar en nadat alles van eerste jaar dus betaald was).
echter, klasgenootjes van mij hebben bij andere ziekenhuizen gesolliciteerd en daar was het zo dat je voor je opleiding al aangenomen kon worden. het verschilt dus heel erg per instelling en het hangt af van het curriculum van de onderwijsinstelling (omdat bij ons het curriculum veranderd is, zijn de sollicitatieregels ook veranderd).

- hbo-v vs mbo-v
tja, ik kan me wel vinden in de twijfels van TS. tijdens de opleiding heb ik ook wel eens geroepen dat ik net zo goed mbo-v had kunnen gaan doen. inderdaad, er is geen verschil in loon (wat verder in andere takken van werk wel gangbaar is, als hbo'er verdien je automatisch meer dan een mbo'er). op de werkvloer zie je geen verschil in handelen. Je hebt de zorg over een aantal patiënten en daar voer je alles bij uit. zowel een hbo'er als mbo'er zal dus moeten coördineren. als pas afgestudeerde hbo-v'er zal je niet meteen leiding geven over een verpleegteam en door middel van ervaring kan zowel een mbo'er als hbo'er oudste van dienst zijn en die dag/dienst het team coördineren.
voor sommige functies in sommige instelingen wordt er specifiek om hbo-v als vooropleiding gevraagd. een voorbeeld hiervan in veel instellingen is de functie neonatologieverpleegkundige. en inderdaad de genoemde physician assistant of nurse practitioner.
Verder kan je zowel met de mbo-v als met de hbo-v verder specialiseren en aantekeningen halen.

ik vind niet dat heel zwart-wit gesteld kan worden dat de mbo-v'er beter of slechter zou zijn dan de hbo-v'er en andersom. als een hbo-v'er niet geïnteresseerd is en niet gemotiveerd is, dan zou die misschien op mbo niveau functioneren, terwijl een zeer gemotiveerde mbo-v'er misschien overkomt als hbo-v'er.
het verschil is ook niet altijd duidelijk en zeker niet als mensen een paar jaar werkervaring hebben.

advies voor TS: probeer anders of je misschien bij beide opleidingen mee kan lopen met een student en probeer ook op een afdeling mee te lopen in het ziekenhuis (als je in het ziekenhuis zou willen gaan werken) en vraag daar op de vloer ook naar de verschillen.

succes met je keuze, en als je vragen hebt, ik wil altijd nog wel vragen beantwoorden

PS: nog even voor de mensen die denken dat het overgrote deel bestaat uit het wassen van billen. kijk toch eens verder. tuurlijk, je helpt mensen met wassen en toiletgang als ze dat zelf gedeeltelijk/helemaal niet meer kunnen, maar het is maar een klein onderdeel van je werk. verder zorg je er onder andere voor dat de artsen weten hoe het met de patiënten gaat, zorg je ervoor dat onderzoeken geregeld worden, dat alles in werking is gezet voor een ontslag, dat je pijnmedicatie toedient bij een patiënt als die dat nodig heeft (en daar natuurlijk wel een recept voor heeft van de arts), dat je de patiënt observeert en een eventuele (acute) achteruitgang meteen meldt en meteen actie onderneemt en zorg je er ook voor dat je er bent voor de patiënt, dat die zijn/haar verhaal kwijt kan als hij/zij daar behoefte aan heeft. dit is nog maar een kleine greep uit het takenpakket van de verpleegkundige. wij kunnen dus meer dan billen wassen!!!!! (en de opmerking van iemand dat de mbo-v'er dat dan maar zou moeten doen, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op !!!!)
  donderdag 21 mei 2009 @ 12:27:20 #56
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_69256678
Woe, thanks nanana! Hier heb ik iets aan!

Dus eigenlijk maakt het voor je toekomst in het ziekenhuis helemaal niets uit wat voor een opleiding je heb.

Even mijn gedachten hierover op een rijtje:

- Ben meer van de praktijk dan van leren, heb school nooit heel leuk of interessant gevonden (+ voor MBO)
-Ik kan het niveau van HBO wel aan, als ik er hard aan trek, het staat wel beter op mijn cv in het algemeen (+ voor HBO)
- Ik woon op mezelf en kan het me niet permitteren om 4 jaar zonder loon te zitten. MBO lijkt mij minder zwaar, dus kan ik bijverdienen, en MBO word vaak vergoed incl 'zakgeld' (+ voor MBO)
- MBO werkt meer aan praktijkervaring (+ voor MBO)
- Ik heb gebeld met het MCA Alkmaar en die hebben meer behoefte aan MBO'ers(+ voor MBO)
- Ik weet alleen niet hoe het in de toekomst is. Mocht het echt zo zijn dat het niets uit makt voor je verdere ontwikkeling in het ziekenhuis og je MBO of HBO heb dan is het een + voor MBO
- Ik leer waarschijnlijk wel meer op het HBO en zal waarschijnlijk dieper op de stof in gaan (+ voor HBO)

Kom ik op 5 + jes voor MBO en 2 + jes voor HBO. Dus ondanks mijn (en dat van de meesten) beeld dat HBO beter is , is het voor mijn situatie toch handiger om MBO te doen....

Iedereen bedankt so far, en hou dit tpoic in leven, alle info is welkom bij mij!!
pi_69257224
En bedenk Maffe dat je ook altijd HBO er deeltijd achteraan kan doen he!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_69258830
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 12:27 schreef maffemaniak het volgende:
Woe, thanks nanana! Hier heb ik iets aan!

Dus eigenlijk maakt het voor je toekomst in het ziekenhuis helemaal niets uit wat voor een opleiding je heb.

Even mijn gedachten hierover op een rijtje:

- Ben meer van de praktijk dan van leren, heb school nooit heel leuk of interessant gevonden (+ voor MBO)
-Ik kan het niveau van HBO wel aan, als ik er hard aan trek, het staat wel beter op mijn cv in het algemeen (+ voor HBO)
- Ik woon op mezelf en kan het me niet permitteren om 4 jaar zonder loon te zitten. MBO lijkt mij minder zwaar, dus kan ik bijverdienen, en MBO word vaak vergoed incl 'zakgeld' (+ voor MBO)
- MBO werkt meer aan praktijkervaring (+ voor MBO)
- Ik heb gebeld met het MCA Alkmaar en die hebben meer behoefte aan MBO'ers(+ voor MBO)
- Ik weet alleen niet hoe het in de toekomst is. Mocht het echt zo zijn dat het niets uit makt voor je verdere ontwikkeling in het ziekenhuis og je MBO of HBO heb dan is het een + voor MBO
- Ik leer waarschijnlijk wel meer op het HBO en zal waarschijnlijk dieper op de stof in gaan (+ voor HBO)

Kom ik op 5 + jes voor MBO en 2 + jes voor HBO. Dus ondanks mijn (en dat van de meesten) beeld dat HBO beter is , is het voor mijn situatie toch handiger om MBO te doen....

Iedereen bedankt so far, en hou dit tpoic in leven, alle info is welkom bij mij!!
maffemaniak, ff nog wat extra informatie t.o.v. jouw aangegeven puntjes. zie het niet als kritiek, maar als extra informatie:
quote:
- Ben meer van de praktijk dan van leren, heb school nooit heel leuk of interessant gevonden (+ voor MBO)
als je de hbo-v duaal doet, dan leer je ook meer vanuit de praktijk dan via school (is mijn ervaring en toch ook wel van veel studiegenootjes).
quote:
Ik kan het niveau van HBO wel aan, als ik er hard aan trek, het staat wel beter op mijn cv in het algemeen (+ voor HBO)
mee eens, zeker als je nog een andere studie zou willen doen wat aansluit op verpleegkunde (gezondheidsmanagement, physician assistant, nurse practitioner en vast nog wat andere studies)
quote:
- Ik woon op mezelf en kan het me niet permitteren om 4 jaar zonder loon te zitten. MBO lijkt mij minder zwaar, dus kan ik bijverdienen, en MBO word vaak vergoed incl 'zakgeld' (+ voor MBO)
ik zou me niet vergissen in de studielast als je je studie bbl of duaal doet. bij vele instellingen werk je fulltime en daarnaast moet je ook nog je opdrachten doen. Dan vind je het fijn dat je ook nog een avond voor jezelf hebt of om te sporten of socializen. misschien dat je in het eerste jaar als je alleen op school zit idd een bijbaantje kan nemen, maar daarna zie je toch bij iedereen dat dat niet echt meer haalbaar is. bovendien hangt het er vanaf hoe je contract is opgesteld. ik heb een conract voor 36u per week en schoolweken worden door zkh uitbetaald. klasgenootjes van mij werken in ander ziekenhuis en werken 32u per week, maar moeten extra werken voor schoolweken, om zo toch aan hun uren te komen (hbo is dit he, ff voor de duidelijkheid. hoe het bij mbo geregeld is, weet ik niet).
quote:
- MBO werkt meer aan praktijkervaring (+ voor MBO)
zie antwoord puntje 1
quote:
- Ik heb gebeld met het MCA Alkmaar en die hebben meer behoefte aan MBO'ers(+ voor MBO)
misschien een idee om nog wat instellingen te benaderen. vind het best kort door de bocht om je mening op de wens van 1 zorginstelling te baseren. tenzij dat de plek is waar je leerling wilt zijn en ook na je afstuderen wilt blijven werken en hangen.
quote:
- Ik weet alleen niet hoe het in de toekomst is. Mocht het echt zo zijn dat het niets uit makt voor je verdere ontwikkeling in het ziekenhuis og je MBO of HBO heb dan is het een + voor MBO
er zijn wel geluiden dat veel mensen de functiedifferentiatie niet terugzien op de werkvloer. mocht hier toch wat mee gedaan gaan worden (hopelijk), dan is het handig als je het hbo-papiertje op zak hebt. ze zien nu ook dat vanuit de havo en het vwo minder animo is om hbo-v te gaan studeren, ook vanwege hetzelfde salaris wat tegenover het werk staat etc.
quote:
- Ik leer waarschijnlijk wel meer op het HBO en zal waarschijnlijk dieper op de stof in gaan (+ voor HBO)
tja, ik denk dat je vooral een aantal dingen anders leert. heb nou niet echt het idee dat ik significant meer heb geleerd dan de mbo-v leerlingen. verdieping in de stof is wel meer bij onderwerpen als kwaliteit van zorg enzo, maar ook van de mbo-leerlingen in ons ziekenhuis wordt verwacht dat zij onderwerpen pakken die in kwaliteit verbeterd zouden kunnen worden.

Mocht je nou toch voor de mbo-v kiezen, dan kan je, zoals fuente ook al aangeeft, daarna altijd nog de hbo-v verkort in deeltijd doen, hetzij op eigen kosten (dan kan je wel als gediplomeerde werken), hetzij via je instelling (waar je dan vaak nog steeds als leerling gezien wordt). ben je nog 2 of 2,5 jr bezig dacht ik.

of het in de toekomst voor specialisaties meer gaat uitmaken of je hbo-v of mbo-v hebt, weet ik niet. momenteel kan je, als je aan bed wilt staan, net zo goed functioneren met mbo-v als hbo-v en de meeste specialisaties kan je momenteel dus zonder hbo-v ook gaan doen. wil je voor safe gaan, dan zou ik zeggen, kies toch voor de hbo-v. allebei de studies zijn 4 jaar, tenzij je bij mbo een relevante vooropleiding hebt, dan kan je volgens mij verkort de opleiding doen (dacht ik hoor, maar pin me er niet op vast).

ik bedacht me ineens dat er ook ergens nog een vraag was over leeftijden. ik ben ook pas later met de hbo-v gestart en ben nu 25 (en hoop dit jaar mijn papiertje in ontvangst te mogen nemen). er zijn bij mij ook genoeg 'oudere' klasgenoten.
echter, ik zou je door leeftijd niet tegen laten houden. hou het doel voor ogen dat je pleeg wilt worden !
pi_69277722
Tja, heb je nog ambitie om hogerop te komen? Als je denkt dat je HBO aankan zou ik dat sowieso doen.
Ik begin zelf in september met hbo-v duaal, ben aangenomen in het ziekenhuis. Ik zie dit eigenlijk meer als een 'opstapje' naar iets met meer verantwoordelijkheid zoals bijv. nurse practitioner. Ben echt heel benieuwd hoe ik de opleiding zal gaan vinden nu ik hier overal lees dat je eigenlijk dezelfde stof krijgt als bij de MBO variant...
pi_69285483
Wanneer je de directe zorg van de verpleegkundige leuk vindt dan zou je inderdaad mbo-v net zo goed kunnen doen als hbo-v. Ik ben echter van mening dat de hbo-v meer diepgang heeft en niet blijft stilstaan bij de directe zorgverlening.

Ik vind de directe zorgverlening leuk, maar ik zou dit niet als enige taak willen doen. Ik vind het leuk dat de hbo-v aandacht besteed aan wat er achter de zorgverlening schuil gaat. Denk aan ziekenhuismanagement, veiligheidsmanagement, afdelingsbeleid, ziekenhuisbeleid, kwaliteitszorg, protocollair werken, richtlijnen, etc etc. Ook het lezen en het doen van (wetenschappelijk)onderzoek is(vind ik) een belangrijk onderdeel van de opleiding. Voor mij geeft het voldoening om het niveau van zorgverlening op een hoger niveau te krijgen door bijvoorbeeld het ontwikkelen/herzien van protocollen gebaseerd op onderzoek en/of landelijke richtlijnen.
Dit alles leer je geloof ik niet op de mbo-v en daarom blijven veel mensen steken bij alleen de directe zorgverlening. Dit geldt trouwens ook voor veel mensen die de hbo-v hebben afgerond en het zo wel best vinden (en dan gaan klagen over wat er allemaal mis in de zorgverlening maar er verder niets aan doen).

Het hangt er echter wel allemaal vanaf hoe je de opleiding zelf invult. Er zijn veel studenten die alleen het nodige doen om het diploma te halen, maar je kan er zelf ook veel meer uithalen als je wil. Dit is een punt van kritiek aan de hbo-v opleiding, er moet te veel werk verzet worden in verslagen etc. Het aantal opdrachten zou naar mijn mening moeten verminderen en de overgebleven opdrachten zouden meer diepgang moeten bevatten.

Succes met de keuze, en als je wil kom je overal terecht
pi_69286176
MBO kiezen als je van dezelfde richting ook HBO hebt. Dat je hier überhaupt over twijfelt zegt eigenlijk al genoeg.
pi_69286528
Oh en MBO is nog BBL ook? Is dat niet ongeveer het laagste van het laagste? Kijk, als er dan al bijna geen verschil zit in de opleidingen, waarom kies je dan niet gewoon HBO? Makkelijker om hogerop te komen, en staat een heel stuk beter op je CV.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:17:59 #63
161622 Staafje
Forum pimp
pi_69289285
BBL zegt niets over het niveau van de mbo-opleiding. Op het mbo wordt niveau uitgedrukt in niveau 1 (laagste) t/m niveau 4 (hoogste).
BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg (oftewel 4 dagen werk, 1 dag school) i.t.t. BOL: Beroeps Orienterende Leerweg, dit is voltijd per tussendoor stageperiodes.
Sue me.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:16:24 #64
105850 Fuente
mamamuts
pi_69291302
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 11:50 schreef Smart_ass het volgende:
MBO kiezen als je van dezelfde richting ook HBO hebt. Dat je hier überhaupt over twijfelt zegt eigenlijk al genoeg.
Serieus, lees het topic eerst eens door
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_69300017
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 14:16 schreef Fuente het volgende:

[..]

Serieus, lees het topic eerst eens door
Gedaan, en alsnog tot de conclusie gekomen dat ik voor HBO zou kiezen.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 02:02:55 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_69315926
[sarcastische FOK!-mode]

Ga geneeskunde studeren...
Zonder universitaire opleiding hoor je er namelijk niet bij.

[/sarcastische FOK!-mode]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_69316913
Correct

Door te kiezen voor de HBO-variant laat je zien dat je wat in huis hebt. Anders ben je net als al die andere ambitieloze grijze muizen die veilig blijven hangen in het MBO. Poee Heee, je zou eens moeten presteren

Ik heb het topic 1000x doorgelezen en zowel de voor als tegenargumenten bestudeerd, blijf van mijn mening dat men beter voor HBO-V kan kiezen
pi_69320481
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 02:02 schreef GSbrder het volgende:
[sarcastische FOK!-mode]

Ga geneeskunde studeren...
Zonder universitaire opleiding hoor je er namelijk niet bij.

[/sarcastische FOK!-mode]
Nou, daar wil ik dan op zich nog wel even op ingaan. Ik zou echt graag geneeskunde studeren. Ik ben nu gestopt met m'n universitaire studie maar als ik nu nog geneeskunde zou willen gaan studeren zou ik eerst nog m'n VWO natuurprofiel moeten halen, ben je weer een jaar verder. Dan moet je nog maar zien of je wordt ingeloot en die kans lijkt me zo 50/50? Ook ben ik als ik klaar ben al 28 en dan ben je nog niet gespecialiseerd Verder zijn er eigenlijk geen universitaire studies die ik zou willen doen waarvoor ik niet m'n natuurprofiel eerst moet halen. Dus heb ik maar gekozen voor HBO-V en het plan is om hierna iets van nurse partitioner te doen, dit komt nog het dichtst in de buurt van wat ik wil denk ik. Ik hoop dat er nog wel enige diepgang in de opleiding zit, maar als ik het hier zo allemaal lees is het meer een veredelde MBO-studie..

[ Bericht 0% gewijzigd door L0t.. op 23-05-2009 16:04:25 ]
pi_69320978
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 02:56 schreef Leonidas82 het volgende:
Correct

Door te kiezen voor de HBO-variant laat je zien dat je wat in huis hebt. Anders ben je net als al die andere ambitieloze grijze muizen die veilig blijven hangen in het MBO. Poee Heee, je zou eens moeten presteren

Ik heb het topic 1000x doorgelezen en zowel de voor als tegenargumenten bestudeerd, blijf van mijn mening dat men beter voor HBO-V kan kiezen


Want een voorbehouden handeling is op het HBO-V moeilijker " ".
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 14:02:14 #70
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69323802
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 11:36 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Nou, daar wil ik dan op zich nog wel even op ingaan. Ik zou echt graag geneeskunde studeren. Ik ben nu gestopt met m'n universitaire studie maar als ik nu nog geneeskunde zou willen gaan studeren zou ik eerst nog m'n VWO natuurprofiel moeten halen, ben je weer een jaar verder. Dan moet je nog maar zien of je wordt ingeloot en die kans lijkt me zo 50/50? Ook ben ik als ik klaar ben pas 28 en dan ben je nog niet gespecialiseerd Verder zijn er eigenlijk geen universitaire studies die ik zou willen doen waarvoor ik niet m'n natuurprofiel eerst moet halen. Dus heb ik maar gekozen voor HBO-V en het plan is om hierna iets van nurse partitioner te doen, dit komt nog het dichtst in de buurt van wat ik wil denk ik. Ik hoop dat er nog wel enige diepgang in de opleiding zit, maar als ik het hier zo allemaal lees is het meer een veredelde MBO-studie..
Neeeh... Het studeren is moeilijker! Maar wat je bereikt is hetzelfde als MBOwerk tegen een MBOsalaris...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69326395
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:02 schreef Renesite het volgende:

[..]

Neeeh... Het studeren is moeilijker! Maar wat je bereikt is hetzelfde als MBOwerk tegen een MBOsalaris...
Ja, dat vind ik best wel een kut vooruitzicht Maar dat werk en salaris wordt wel beter als je iets als nurse pratitioner wordt neem ik aan..
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 16:17:04 #72
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69326636
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 16:06 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik best wel een kut vooruitzicht Maar dat werk en salaris wordt wel beter als je iets als nurse pratitioner wordt neem ik aan..
Daarom proberen HBO deletijd te doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 23 mei 2009 @ 16:24:41 #73
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_69326786
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 11:36 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Nou, daar wil ik dan op zich nog wel even op ingaan. Ik zou echt graag geneeskunde studeren. Ik ben nu gestopt met m'n universitaire studie maar als ik nu nog geneeskunde zou willen gaan studeren zou ik eerst nog m'n VWO natuurprofiel moeten halen, ben je weer een jaar verder. Dan moet je nog maar zien of je wordt ingeloot en die kans lijkt me zo 50/50? Ook ben ik als ik klaar ben al 28 en dan ben je nog niet gespecialiseerd Verder zijn er eigenlijk geen universitaire studies die ik zou willen doen waarvoor ik niet m'n natuurprofiel eerst moet halen. Dus heb ik maar gekozen voor HBO-V en het plan is om hierna iets van nurse partitioner te doen, dit komt nog het dichtst in de buurt van wat ik wil denk ik. Ik hoop dat er nog wel enige diepgang in de opleiding zit, maar als ik het hier zo allemaal lees is het meer een veredelde MBO-studie..
Zo serieus was mijn reactie niet bedoeld
Maar met welke universitaire studie ben je gestopt dan? Had je een CM-profiel op het vwo dan?
Ik vind, dat áls jij jezelf echt als arts ziet, of dokter, of geneeskundige, je die kans moet pakken en alles op alles moet zetten die zaken te halen. Natuurprofiel is voor de gemiddelde geest echt niet zo heel moeilijk, als je een beetje aangeleerde kunstjes kan repeteren.

Als je nu zegt; ik zou graag geneeskunde gaan doen. Ga daar dan voor!
Dan haal je natuur-, schei- en wiskundecertificaten met een 8 gemiddeld en heb je 75 % kans om ingeloot te worden. Ik ken zelf een hoop mensen die zeggen: had ik maar een universitaire studie gedaan, dus als jij denkt dat daar je roeping ligt, ga er dan voor!
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_69328147
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 16:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zo serieus was mijn reactie niet bedoeld
Maar met welke universitaire studie ben je gestopt dan? Had je een CM-profiel op het vwo dan?
Ik vind, dat áls jij jezelf echt als arts ziet, of dokter, of geneeskundige, je die kans moet pakken en alles op alles moet zetten die zaken te halen. Natuurprofiel is voor de gemiddelde geest echt niet zo heel moeilijk, als je een beetje aangeleerde kunstjes kan repeteren.

Als je nu zegt; ik zou graag geneeskunde gaan doen. Ga daar dan voor!
Dan haal je natuur-, schei- en wiskundecertificaten met een 8 gemiddeld en heb je 75 % kans om ingeloot te worden. Ik ken zelf een hoop mensen die zeggen: had ik maar een universitaire studie gedaan, dus als jij denkt dat daar je roeping ligt, ga er dan voor!

Ik heb een E&M profiel en ik stop nu met mijn opleiding Nederlands Recht, iets totaal anders dus
Ik had nooit voor dit profiel moeten kiezen maarja, je bent 14 en je vindt schei- natuur- en wiskunde niet leuk dusja...dom achteraf bekeken. Als ik 2 jaar geleden meteen na m'n diploma had kunnen beginnen met geneeskunde had ik het ook zeker gedaan maar voor nu is het echt een te lang en onzeker project. Ik hoor ook van veel mensen die geneeskunde studeren/ hebben gestudeerd over de enorme werkdruk de eerste paar jaren dat je kunt werken en dat past eigenlijk niet meer in het plaatje van huisje-boompje-beestje en een paar kinderen dat ik voor mezelf heb gevormd. Dus heb ik maar gekozen voor HBO-V in de hoop dat ik me van daaruit verder kan ontwikkelen. Ik ben gelukkig aangenomen in een AMC , wat me al veel interessanter lijkt dan een regulier ziekenhuis.
Sorry voor de offtopic
  zaterdag 23 mei 2009 @ 18:29:58 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_69329770
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 17:29 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ik heb een E&M profiel en ik stop nu met mijn opleiding Nederlands Recht, iets totaal anders dus
Ik had nooit voor dit profiel moeten kiezen maarja, je bent 14 en je vindt schei- natuur- en wiskunde niet leuk dusja...dom achteraf bekeken. Als ik 2 jaar geleden meteen na m'n diploma had kunnen beginnen met geneeskunde had ik het ook zeker gedaan maar voor nu is het echt een te lang en onzeker project. Ik hoor ook van veel mensen die geneeskunde studeren/ hebben gestudeerd over de enorme werkdruk de eerste paar jaren dat je kunt werken en dat past eigenlijk niet meer in het plaatje van huisje-boompje-beestje en een paar kinderen dat ik voor mezelf heb gevormd. Dus heb ik maar gekozen voor HBO-V in de hoop dat ik me van daaruit verder kan ontwikkelen. Ik ben gelukkig aangenomen in een AMC , wat me al veel interessanter lijkt dan een regulier ziekenhuis.
Sorry voor de offtopic

Hmm.. begrijp het wel, zeker als je nu eerder aan "huisje-boompje-beestje" denkt dan aan
"zuipen op de sociëteit" However is het hele schoolsysteem ook gewoon kut. Ik kan met mijn NT/NG+ECO alle studies volgen die ik wil, of dit nu talen zijn, of economische studies, of technische studies. Maar voor afgestudeerd EM'ers zoals jij zijn er allerlei wiskunde-coëfficiëntie-tests om te kijken of je geen stiekeme dyscalculi bent. Krik of het CM/EM-niveau op, of geef op 4 vwo betere voorlichting dat je met CM/EM slechts een handvol studies kan volgen

Maar goed, inderdaad beetje offtopic dit
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_69332456
quote:
[..]

Want een voorbehouden handeling is op het HBO-V moeilijker " ".
De techniek natuurlijk niet. Maar denk je dat een mbo-er en een hbo-er even uitgebreide achtergrondinformatie en eventuele complicaties van een voorbehouden handeling kunnen geven? Dat dacht ik niet. Én daar zit het verschil naar mijn mening.

Er zullen trouwens meer dan genoeg mbo-v-ers zijn die meer weten dan hbo-v-ers, maar ik ga uit van de aangeboden stof die wordt behandeld tijdens de opleiding.
pi_69332932
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 20:01 schreef anotherday het volgende:

[..]

De techniek natuurlijk niet. Maar denk je dat een mbo-er en een hbo-er even uitgebreide achtergrondinformatie en eventuele complicaties van een voorbehouden handeling kunnen geven? Dat dacht ik niet. Én daar zit het verschil naar mijn mening.

Er zullen trouwens meer dan genoeg mbo-v-ers zijn die meer weten dan hbo-v-ers, maar ik ga uit van de aangeboden stof die wordt behandeld tijdens de opleiding.
als de mbo-v'er de voorbehouden handeling mag uitvoeren, mag ik toch wel hopen dat hij/zij weet welke complicaties er op kunnen treden. dit krijg je gewoon tijdens de opleiding, ongeacht niveau (mbo-v of hbo-v)!!!!! Ook de redenen waarom bepaalde handelingen uitgevoerd moeten worden, worden aan bod gebracht in de theorie over de handelingen (op beide opleidingen dus).

binnen instellingen moet je je voorbehouden handelingen nog laten toetsen voordat je ze daadwerkelijk op patiënten mag uitvoeren. bij mij in de instelling geldt in ieder geval dat je zowel een theorie als praktijktoets moet doen. en sommige complicaties leer je wel, maar begrijp je soms beter als je het al in de praktijk hebt gezien/meegemaakt........
pi_69333180
Dat weet ik en natuurlijk neem ik aan dat de complicaties aan bod komen evenals achtergrondinformatie.
Echter wanneer wordt ingegaan op achtergrondinformatie, en dan denk ik bijvoorbeeld ook aan gewone medische informatie, waarom de bloeddruk kan zakken of dalen en hoe dat werkt met het RAAS. Dan denk ik niet dat een gemiddelde mbo-v-er er daar uitleg over kan geven en een hbo-v-er zou dit in ieder geval wel moeten kunnen.
pi_69333224
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 20:01 schreef anotherday het volgende:

[..]

De techniek natuurlijk niet. Maar denk je dat een mbo-er en een hbo-er even uitgebreide achtergrondinformatie en eventuele complicaties van een voorbehouden handeling kunnen geven? Dat dacht ik niet. Én daar zit het verschil naar mijn mening.

Er zullen trouwens meer dan genoeg mbo-v-ers zijn die meer weten dan hbo-v-ers, maar ik ga uit van de aangeboden stof die wordt behandeld tijdens de opleiding.
Zoals nanana zegt: dat dacht ik wel. Er zit echt niet veel meer diepgang in de HBO-V-opleiding, hoor. (als het er überhaupt al is)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator zondag 24 mei 2009 @ 00:07:01 #80
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69339640
Voor het wassen van een bejaarde heb je als informatie nodig: hoe wat en wanneer als iets anders is. Je hebt niet de anatomie van een darmkanaal en het ontleden van een drol nodig om te weten dat het stinkt en dat de kont schoon moet ivm. mogelijke irritaties.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69343926
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 20:23 schreef anotherday het volgende:
Dat weet ik en natuurlijk neem ik aan dat de complicaties aan bod komen evenals achtergrondinformatie.
Echter wanneer wordt ingegaan op achtergrondinformatie, en dan denk ik bijvoorbeeld ook aan gewone medische informatie, waarom de bloeddruk kan zakken of dalen en hoe dat werkt met het RAAS. Dan denk ik niet dat een gemiddelde mbo-v-er er daar uitleg over kan geven en een hbo-v-er zou dit in ieder geval wel moeten kunnen.
Tja, dan mag je bij mij op de opleiding eens komen vragen wie er het RAAS-systeem haarfijn kan uitleggen! Denk dat je er net zo veel/weinig vindt als op de mbo-v!!!!!!!
quote:
Op zondag 24 mei 2009 00:07 schreef Renesite het volgende:
Voor het wassen van een bejaarde heb je als informatie nodig: hoe wat en wanneer als iets anders is. Je hebt niet de anatomie van een darmkanaal en het ontleden van een drol nodig om te weten dat het stinkt en dat de kont schoon moet ivm. mogelijke irritaties.
En daar gaan we weer met de vooroordelen. Als je het topic doorleest, dan zie je dat het vak nog wel meer inhoudt dan iemand helpen met wassen. Tuurlijk, het is onderdeel van het werk, maar daar hoeft toch niet zo neerbuigend over gedaan te worden?
pi_69344665
quote:
Op zondag 24 mei 2009 09:06 schreef nanana het volgende:

[..]
Tja, dan mag je bij mij op de opleiding eens komen vragen wie er het RAAS-systeem haarfijn kan uitleggen! Denk dat je er net zo veel/weinig vindt als op de mbo-v!!!!!!!
[..]
Deze informatie heb ik wel op de hbo-v gehad. Ik ben van mening dat als je bepaalde informatie leert tijdens een opleiding je dit ook moet onthouden. Maar misschien is mijn hbo-v opleiding erg anders dan de andere hbo-v opleidingen in Nederland. Of misschien ligt het aan de instelling van de studenten.
pi_69344738
quote:
Op zondag 24 mei 2009 00:07 schreef Renesite het volgende:
Voor het wassen van een bejaarde heb je als informatie nodig: hoe wat en wanneer als iets anders is. Je hebt niet de anatomie van een darmkanaal en het ontleden van een drol nodig om te weten dat het stinkt en dat de kont schoon moet ivm. mogelijke irritaties.
Dat klopt! Je hebt echter wel kennis nodig over hoe een drol eruit hoort te zien en hoe het komt dat deze een andere structuur/kleur heeft. Daarnaast heb je de taak te observeren tijdens het wassen; letten op vocht in de enkels/benen, (preventie) decubitus wonden, ademhaling/benauwdheid, cyanose etc etc. Tijdens het wassen geven je vaak ook psychosociale zorg, dat komt er dan ook bij. En wanneer patiënten een tijdelijke handicap hebben (bijvoorbeeld postoperatief) leer je hoe patiënten het beste met deze handicap om kunnen gaan (patiënteninstructie). Eigenlijk doe je al deze dingen tijdens de verzorging van een patiënt. Dus ja, het is net iets meer dan alleen billen wassen (wat natuurlijk ook goed moet gebeuren!)
  Moderator zondag 24 mei 2009 @ 10:30:53 #84
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69344884
quote:
Op zondag 24 mei 2009 09:06 schreef nanana het volgende:

[..]

En daar gaan we weer met de vooroordelen. Als je het topic doorleest, dan zie je dat het vak nog wel meer inhoudt dan iemand helpen met wassen. Tuurlijk, het is onderdeel van het werk, maar daar hoeft toch niet zo neerbuigend over gedaan te worden?
Nee, als voorbeeld. Je moet gewoon je werk doen en goed doen. Ik heb er geen verstand van, maar als je mijn reactie anders leest snap je het misschien
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 24 mei 2009 @ 22:12:05 #85
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69365159
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 17:29 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ik heb een E&M profiel en ik stop nu met mijn opleiding Nederlands Recht, iets totaal anders dus
Ik had nooit voor dit profiel moeten kiezen maarja, je bent 14 en je vindt schei- natuur- en wiskunde niet leuk dusja...dom achteraf bekeken. Als ik 2 jaar geleden meteen na m'n diploma had kunnen beginnen met geneeskunde had ik het ook zeker gedaan maar voor nu is het echt een te lang en onzeker project.
Jeetje. Ik heb écht precies, maar dan ook precies hetzelfde

Havo gedaan, verkeerde profiel. Wiskunde, natuurkunde en scheikunde niet voldoende op niveau. Ik wil erg graag geneeskunde doen, maar met al die omscholing (en het meeloten) is dat nou niet het meest perfecte vooruitzicht. Ik heb al een Hbo studie gedaan (bijna afgerond), en zou stiekem geneeskunde willen doen. Echter, ik ga komend jaar beginnen met - jawel - Rechtsgeleerdheid.
Primum non nocere
pi_69367070
quote:
Op zondag 24 mei 2009 22:12 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Jeetje. Ik heb écht precies, maar dan ook precies hetzelfde

Havo gedaan, verkeerde profiel. Wiskunde, natuurkunde en scheikunde niet voldoende op niveau. Ik wil erg graag geneeskunde doen, maar met al die omscholing (en het meeloten) is dat nou niet het meest perfecte vooruitzicht. Ik heb al een Hbo studie gedaan (bijna afgerond), en zou stiekem geneeskunde willen doen. Echter, ik ga komend jaar beginnen met - jawel - Rechtsgeleerdheid.
*boks*
pi_69419104
Als je HBO-V kan gaan doen, raad ik het je aan om het te gaan doen. Je zult misschien in de eerste 2 jaren wat minder praktijkervaring krijgen (verschilt ook per HBO) (Ik zit bij avans in breda, en daar krijg je het 2e jaar gewoon een half jaar stage) maar imo is het ook belangrijk om veel achterliggende kennis te hebben over coordinatie, pathologien, innovaties in de zorg en handelen naar wetenschappelijk onderzoek...Werkervaring krijg je toch wel... maar een goede basiskennis vind ik ook belangrijk

Oja.. en dat " billen wassen" is ook nogal kortzichtig...klein onderdeel van je werk... je zegt toch ook niet dat een kantoormedewerker alleen maar " kopietjes aan het maken is" ?
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:34:25 #88
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_69487135
HBO-V doen natuurlijk.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_76157351
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 11:32 schreef nanana het volgende:
Wat leuk, een topic over de studie verpleegkunde. Helaas wel dat er zoveel mensen zijn met een verkeerd beeld (dat het vak alleen maar bestaat uit billen wassen) en hun mening over werkervaring mbo vs hbo en niveauverschil.

Zelf ben ik 4e jaars HBO-V student en bijna klaar met differentiëren. Heb zelf de duaalversie gedaan en ben daar heel erg blij mee. De opleiding zelf vond ik erg tegenvallen, maar dat ligt volgens mij meer aan de onderwijsinstelling. Ik heb meer in de praktijk geleerd dan op school en als we dan al anatomie of ziekteleer kregen in een blok, dan werd daar nauwelijks op getoetst.

Ff een paar dingen op een rijtje, misschien dat het voor TS wat duidelijker maakt:

- werkervaring:
er wordt hier geschreven dat de mbo-v'ers meer werkervaring hebben dan de hbo-v'ers. Misschien vergeet iedereen dat er op beide niveaus zowel een voltijd als een duaal variant is. de mbo BOLlers (=voltijd) lopen ook enkele stages tijdens hun opleiding, evenals de hbo voltijders.
de BBL'ers zijn in loondienst van het ziekenhuis en werken op meerdere afdelingen, evenals de hbo duaal studenten.
Ja, dat er verschil zit tussen een jong-gediplomeerde die van de voltijd/bol variant komt of van de duaal/bbl variant, dat klopt. ik heb zelf een keer een teamleider horen zeggen over een jong-gediplomeerde dat die net zo ver was in haar handelen als een 2ejaars leerling. echter, ik ben wel van mening dat je dit verschil na geringe tijd niet meer ziet.

- solliciteren
Afhankelijk van zorginstelling en niveau (mbo of hbo) gelden er verschillende regels mbt wanneer solliciteren. Bij mij in het ziekenhuis is het zo dat de bbl'ers al solliciteren voordat ze aan de opleiding beginnen. de dualers kunnen pas solliciteren als ze in het tweede jaar van de opleiding zitten en hun P gehaald hebben. Dit was een aantal jaar geleden (toen ik begon) anders en daarvoor was het helemaal anders. bij mij gold dat ik in het eerste jaar pas kon solliciteren en werd aangenomen onder voorbehoud van het halen van mij P, anders was het afgelopen. Daarvoor kon je nog solliciteren voordat je aan je opleiding begon, maar er waren teveel studenten die daar misbruik van hadden gemaakt (voltijd gaan doen na eerste jaar en nadat alles van eerste jaar dus betaald was).
echter, klasgenootjes van mij hebben bij andere ziekenhuizen gesolliciteerd en daar was het zo dat je voor je opleiding al aangenomen kon worden. het verschilt dus heel erg per instelling en het hangt af van het curriculum van de onderwijsinstelling (omdat bij ons het curriculum veranderd is, zijn de sollicitatieregels ook veranderd).

- hbo-v vs mbo-v
tja, ik kan me wel vinden in de twijfels van TS. tijdens de opleiding heb ik ook wel eens geroepen dat ik net zo goed mbo-v had kunnen gaan doen. inderdaad, er is geen verschil in loon (wat verder in andere takken van werk wel gangbaar is, als hbo'er verdien je automatisch meer dan een mbo'er). op de werkvloer zie je geen verschil in handelen. Je hebt de zorg over een aantal patiënten en daar voer je alles bij uit. zowel een hbo'er als mbo'er zal dus moeten coördineren. als pas afgestudeerde hbo-v'er zal je niet meteen leiding geven over een verpleegteam en door middel van ervaring kan zowel een mbo'er als hbo'er oudste van dienst zijn en die dag/dienst het team coördineren.
voor sommige functies in sommige instelingen wordt er specifiek om hbo-v als vooropleiding gevraagd. een voorbeeld hiervan in veel instellingen is de functie neonatologieverpleegkundige. en inderdaad de genoemde physician assistant of nurse practitioner.
Verder kan je zowel met de mbo-v als met de hbo-v verder specialiseren en aantekeningen halen.

ik vind niet dat heel zwart-wit gesteld kan worden dat de mbo-v'er beter of slechter zou zijn dan de hbo-v'er en andersom. als een hbo-v'er niet geïnteresseerd is en niet gemotiveerd is, dan zou die misschien op mbo niveau functioneren, terwijl een zeer gemotiveerde mbo-v'er misschien overkomt als hbo-v'er.
het verschil is ook niet altijd duidelijk en zeker niet als mensen een paar jaar werkervaring hebben.

advies voor TS: probeer anders of je misschien bij beide opleidingen mee kan lopen met een student en probeer ook op een afdeling mee te lopen in het ziekenhuis (als je in het ziekenhuis zou willen gaan werken) en vraag daar op de vloer ook naar de verschillen.

succes met je keuze, en als je vragen hebt, ik wil altijd nog wel vragen beantwoorden

PS: nog even voor de mensen die denken dat het overgrote deel bestaat uit het wassen van billen. kijk toch eens verder. tuurlijk, je helpt mensen met wassen en toiletgang als ze dat zelf gedeeltelijk/helemaal niet meer kunnen, maar het is maar een klein onderdeel van je werk. verder zorg je er onder andere voor dat de artsen weten hoe het met de patiënten gaat, zorg je ervoor dat onderzoeken geregeld worden, dat alles in werking is gezet voor een ontslag, dat je pijnmedicatie toedient bij een patiënt als die dat nodig heeft (en daar natuurlijk wel een recept voor heeft van de arts), dat je de patiënt observeert en een eventuele (acute) achteruitgang meteen meldt en meteen actie onderneemt en zorg je er ook voor dat je er bent voor de patiënt, dat die zijn/haar verhaal kwijt kan als hij/zij daar behoefte aan heeft. dit is nog maar een kleine greep uit het takenpakket van de verpleegkundige. wij kunnen dus meer dan billen wassen!!!!! (en de opmerking van iemand dat de mbo-v'er dat dan maar zou moeten doen, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op !!!!)
  Moderator maandag 28 december 2009 @ 21:18:45 #90
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76157395
Hm?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76159058
Rare kick
"If you're not a manc, you're a wank"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')