Hallo,
Ik heb met mijn aquarium sinds een week of 2 het probleem dat het aquarium water niet helder wordt; het blijft altijd een beetje troebel alsof je hevig in de bak aan het werk bent geweest. Maar dat trekt met meestal een dag wel weg, helaas blijft deze mist in de bak hangen. Het lijkt alsof het in het midden van de bak ernstiger is dan aan de randen.
![]()
![]()
het aquarium is (60 breed x 54 hoog x 40 diep) met een inhoud van ongeveer 105 liter. Er wordt een intern bijgeleverd topfilter gebruikt voor de filtering van het water; ik ga er voor het gemak vanuit dat de capaciteit van het bijgeleverde filter genoeg is om de bak helder te krijgen en te houden.
Het vissenbestand bestaat uit de volgende vissen :
- 9 neontetra's
- 2 platty's (man)
- 2 honinggourami's (man / vrouw)
- 3 dwerg algeneter
- +/- 100 vuurgarnalen
- 3 anatoma helana's
Wekelijks voeg ik Profito, af en toe Easycarbo, Bio co2 en bij ieder waterwissel voeg ik sera bio nitrivec toe.
Wat heb ik zelf al geprobeerd :- het filter heb ik grondig gereinigd.
- het filterhuis (de pomp zelf zeg maar) zelf heb ik gereinigd.
- het filtermateriaal is gereinigd / uitgespoeld.
- alle plastic buizen van en na het filter zijn gereinigd.
- inlaat / uitstroom van het filter verplaatst.
- de bak nagezocht naar mogelijk rottende plantenresten. (niet gevonden)
- de bodem afgeheveld.
- water herhaaldelijk ververst. (meer dan gemiddeld)
Wat heb ik op advies van de lokale aquariumhandel geprobeerd ?- Een flesje Dennerle Clear up gekocht en toegevoegd aan het water; dit spul behoord bepaalde looistoffen en mineralen die je niet in je aquariumwater wilt hebben op een natuurlijke basis te verwijderen ook zou het goed moeten zijn voor de vissen. Je raad het al ook dit heeft geen resultaat gehad (als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook

)
- Een klein gedeeldte (ongeveer 1/3) van het filtermateriaal vervangen voor Sera Siporax biologisch filtermateriaal.
Ik ben onderhand ten einde raad, ik kan mij niets meer bedenken waarom mijn aquarium water niet helder wil worden, het is altijd alsof het heel mistig is

, als iemand suggesties of ideeën heeft hoor ik het graag :