- - - - - - - - - -quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
werkwijze van NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
laat gelijk ook weer zien hoe goed ik in nederlands benquote:
Dat laatste raad ik dan weer af. Ik zou echt nooit eerst de vragen lezen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:27 schreef Haque het volgende:
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Handig lijstjequote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
Wat heb je lieverquote:Op zondag 17 mei 2009 13:24 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
Dat ik hem niet meeneem, en niet nodig hebquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aanquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ga even naar de buren ofsoquote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
erg handig lijstje ik zal hem even in de OP zettenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
Mediatheek zullen wel woordenboeken hebben?quote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
40 woorden is dan het maximum, en als je antwoord neerkomt op die 10 woorden op het antwoordenvel is ie gewoon goed. Of je er nu 10 of 40 voor nodig hebt om iets uit te leggen.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:43 schreef raaavi het volgende:
Er staan in die oude examens steeds :
openvraag : je mag 40 woorden gebruiken
en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.
Hoe zit dit?
quote:Op zondag 17 mei 2009 16:44 schreef labbit het volgende:
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef horned_reaper het volgende:
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Je kan de punten omzetten in vragen en die beantwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:53 schreef Quintenajax het volgende:
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Dit staat toch gewoon aangegeven wat je er in moet verwerken?quote:Op zondag 17 mei 2009 18:17 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Ja, maar dan zonder die vraag in je samenvatting uiteraard.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:03 schreef Quintenajax het volgende:
Het kan dus zoals dit:
Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?
Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.
Zou dit kunnen?
Volgens mij moet je er iets neerzetten in de richting van "Samenvatting van *titel artikel*" en dan de auteur van het stuk en de bron ook nog ergens. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Ja tuurlijk dat kan prima.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
als je twijfelt, lees je die 2 stukken tekst opnieuw.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
Als je er echt niet uit komt dan kan je gaan redeneren welke antwoorden wel fout móeten zijn. En het antwoord dat overblijft is dan goed.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
er zit altijd zo ongeveer een instinker in door het tegenovergestelde te beweren maar dan wel met de begrippen van uit de tekst. Meestal kan je er twee wegstrepen kijk dan naar degene die het beste bij de vraag past. Nog een tip die ik vaak hoor: bedenk eerst zelf het antwoord en ga het dan pas zoeken tussen de antwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
krijg je geen woordenboek?quote:Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.
Maar dan had ik nog een vraag:
Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.
Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.quote:Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.
Maar dan had ik nog een vraag:
Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.
Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?quote:Op zondag 17 mei 2009 20:58 schreef ismey het volgende:
[..]
je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
het is toch een woordenboek?quote:Op zondag 17 mei 2009 21:58 schreef Blocko het volgende:
[..]
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
Het moet niet.quote:Op zondag 17 mei 2009 23:24 schreef poffu het volgende:
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htmquote:Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef FastFox91 het volgende:
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
Tenk joe!quote:Op maandag 18 mei 2009 09:09 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm?
Geen idee waar, maar dat het erin moet is wel het geval.quote:Op maandag 18 mei 2009 09:29 schreef Minskies het volgende:
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?quote:Op maandag 18 mei 2009 10:04 schreef raaavi het volgende:
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden
Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?![]()
Thanks people
Ik zou ze wel in volgorde doen jaquote:raaavi fokker - De paperclip naar miljonair
<lopend verhaal van vraag 1 naar vraag 5>
schrijver: "titel"quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?![]()
Thanks people
Waarom zie ik dit nu pas?quote:Op maandag 18 mei 2009 09:50 schreef IJsbergsla het volgende:
Uit mijn examenbundel:
Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:
-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
Kijk! Bedankt.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:19 schreef ismey het volgende:
[..]
schrijver: "titel"
inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.
naam
aantal woorden
ik zet het net erboven neer. Titel en schrijver boven aan de rest kan ook onderaan.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:20 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Waarom zie ik dit nu pas?Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
je hebt het al gevonden.quote:
ja is inderdaad niet zo duidelijk wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:25 schreef raaavi het volgende:
Hoe bedoel je met
"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."
?
ja dat is goed maar je moet wel onder de aantal woorden blijven!quote:Op maandag 18 mei 2009 10:44 schreef raaavi het volgende:
okay, voorbeeld
2008-|
Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet
antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer
uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
De andere manieren zijn volgens mij prima hoor, maar je kan het ook netjes in 1 zin doen:quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?![]()
Thanks people
En dan aan 't einde van je samenvatting:quote:Samenvatting van Titel van Samenvatting onderstreept door [Naam van Schrijver].
Voor het aantal woorden verzin ik straks wel een leuk plekjequote:Door [Je eigen naam]
Antwoorden staan al op internetquote:Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Ging prima denk(hoop) ik.![]()
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?
Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Staan al online: http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qdquote:Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Ligt eraan wat de vraag precies is.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:14 schreef TC_Artemis het volgende:
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?quote:
Voor mij is kritisch anders dan voor jou, je eigen mening er door gemengd als het ware.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:17 schreef Udenn het volgende:
Ik had daar iig maar wat gegokt, wats subjectief ook alweer?
Nou die lijken me vrij logisch. Kritiek is kritiek. Al is die kritiek verpakt in een sarcastisch of ironisch hoesje, je zou het eruit moeten kunnen halen.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:16 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 11
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 12
Op havovwo.nl staat een tijdelijk normeringquote:Op maandag 18 mei 2009 17:39 schreef AndyKaufman het volgende:
Hoe bereken je je punt? De samenvatting behoorlijk verpest maar die andere vragen gingen wel ok als ik de antwoorden zo bekijk.
Ik zou gokken op lager.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:06 schreef Niels1337 het volgende:
Als de normering hetzelfde is als vorig jaar ben ik waarschijnlijk voor Nederlands geslaagd,
maar wat denken jullie? Zal de normering lager/gelijk/hoger zijn ten opzichte van de vorige jaren? (Meestal 1,6).
quote:Op maandag 18 mei 2009 18:08 schreef IJsbergsla het volgende:
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen
Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 9...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
Dat is niet zo slimquote:Op maandag 18 mei 2009 18:11 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]![]()
ik denk daar op zo'n moment dus echt niet aan he?
195, dus neequote:Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Mijne was rond de 150 woorden, maar heb er 15 punten voorquote:Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Uiteindelijk kwam ik op 196 uit, maar ik begon met 170.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
vwo en havo is een verschillend examen, het word dan juist onoverzichtelijk.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:45 schreef yeahmen het volgende:
Lijkt me dat dit topic vrij overbodig is. Kan gewoon in het algemene vwo nederlands topic toch?
Wordt zo beetje onoverzichtelijk met al die nieuwe topics xD
Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:08 schreef IJsbergsla het volgende:
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen
Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 9...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
3/9/13 was ook goed geweest volgens de antwoordenquote:Op maandag 18 mei 2009 18:59 schreef vipeax het volgende:
[..]
Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.
Mijn klad ook maar bij definitieve versie nog wat bijgelult, hij kon inderdaad heel kort de samenvatting.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Haha! Ja ik zat nog te twijfelen of die bij alinea 9 of 10 begon. Toen stond er paar vragen verderop iets over (... tekstgedeelte 2 alinea 4 t/m 8) Toen maar snel bij die eerdere vraag alinea 9 opgeschrevenquote:Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen
Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 8...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
Ik zat bij die vragen er twee keer één alinea naast.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:59 schreef vipeax het volgende:
[..]
Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.
Mbt spelling ; 4 punten totaalquote:Op maandag 18 mei 2009 20:37 schreef Cloudwalker het volgende:
Hey mensen, hij ging bij mij niet super.. ik vroeg me nog ff af hoeveel punten er maximaal bij de samenvatting af mogen worden getrokken?
thanks in advance
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9D8571BBC6734.htmlquote:Staatssecretaris Van Bijsterveldt schrapt na kritiek van de VVD een vraag uit het havo-examen Nederlands van gisteren. Het Kamerlid Dezentjé viel over de inleiding bij een vraag waarin staat dat uit een VVD-tekst over mensen met een uitkering een neerbuigende houding spreekt. De vraag "hersenspoelt" volgens Dezentjé de leerlingen.
In de tekst stond "dat het niet sociaal is dat mensen worden doodgeknuffeld in een uitkering".
Van Bijsterveldt zegt dat de mening van een opsteller van een examen geen rol mag spelen. De omstreden vraag wordt nu niet meegeteld in de beoordeling.
woow, dat hadden ze toch ook wel eerder kunnen bedenken?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:36 schreef Rahl het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9D8571BBC6734.html
Inderdaad, ze hebben een hele commissie die die vragen opstelt. Beetje vreemd dat zoiets niet eerder aan het licht komtquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:38 schreef ismey het volgende:
[..]
woow, dat hadden ze toch ook wel eerder kunnen bedenken?
Ik had hem fout. Ik vond niet dat die met doodknuffelen kritisch was tegenover mensen die de uitkering kregen, en dat was wel het goede antwoordquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:00 schreef poffu het volgende:
Omg, die was super makkelijk.... en die heeft zeker iedereen goed, het is al gebeurd dus waarom zouden wij als leerlingen van zo'n politieke rel nou de dupe worden? Explaaaaaaaaajn
Kan je netzo goed die open vraag van 3pt schrappen, want dat fragment blijft hetzelfde tot in vergelijking met de hoofdtekst, het fragment kijkt heel neerbuigend naar wat er in de hoofdtekst staat... echt onzin
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |