- - - - - - - - - -quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
werkwijze van NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
laat gelijk ook weer zien hoe goed ik in nederlands benquote:
Dat laatste raad ik dan weer af. Ik zou echt nooit eerst de vragen lezen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:27 schreef Haque het volgende:
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Handig lijstjequote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
Wat heb je lieverquote:Op zondag 17 mei 2009 13:24 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
Dat ik hem niet meeneem, en niet nodig hebquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aanquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ga even naar de buren ofsoquote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
erg handig lijstje ik zal hem even in de OP zettenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
Mediatheek zullen wel woordenboeken hebben?quote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
40 woorden is dan het maximum, en als je antwoord neerkomt op die 10 woorden op het antwoordenvel is ie gewoon goed. Of je er nu 10 of 40 voor nodig hebt om iets uit te leggen.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:43 schreef raaavi het volgende:
Er staan in die oude examens steeds :
openvraag : je mag 40 woorden gebruiken
en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.
Hoe zit dit?
quote:Op zondag 17 mei 2009 16:44 schreef labbit het volgende:
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef horned_reaper het volgende:
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Je kan de punten omzetten in vragen en die beantwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:53 schreef Quintenajax het volgende:
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Dit staat toch gewoon aangegeven wat je er in moet verwerken?quote:Op zondag 17 mei 2009 18:17 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Ja, maar dan zonder die vraag in je samenvatting uiteraard.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:03 schreef Quintenajax het volgende:
Het kan dus zoals dit:
Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?
Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.
Zou dit kunnen?
Volgens mij moet je er iets neerzetten in de richting van "Samenvatting van *titel artikel*" en dan de auteur van het stuk en de bron ook nog ergens. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Ja tuurlijk dat kan prima.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
als je twijfelt, lees je die 2 stukken tekst opnieuw.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
Als je er echt niet uit komt dan kan je gaan redeneren welke antwoorden wel fout móeten zijn. En het antwoord dat overblijft is dan goed.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
er zit altijd zo ongeveer een instinker in door het tegenovergestelde te beweren maar dan wel met de begrippen van uit de tekst. Meestal kan je er twee wegstrepen kijk dan naar degene die het beste bij de vraag past. Nog een tip die ik vaak hoor: bedenk eerst zelf het antwoord en ga het dan pas zoeken tussen de antwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |