- - - - - - - - - -quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
werkwijze van NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
laat gelijk ook weer zien hoe goed ik in nederlands benquote:
Dat laatste raad ik dan weer af. Ik zou echt nooit eerst de vragen lezen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:27 schreef Haque het volgende:
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Handig lijstjequote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
Wat heb je lieverquote:Op zondag 17 mei 2009 13:24 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
Dat ik hem niet meeneem, en niet nodig hebquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aanquote:Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:
[..]
Wat heb je liever
Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig?
Ga even naar de buren ofsoquote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
erg handig lijstje ik zal hem even in de OP zettenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:
- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
Mediatheek zullen wel woordenboeken hebben?quote:Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
40 woorden is dan het maximum, en als je antwoord neerkomt op die 10 woorden op het antwoordenvel is ie gewoon goed. Of je er nu 10 of 40 voor nodig hebt om iets uit te leggen.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:43 schreef raaavi het volgende:
Er staan in die oude examens steeds :
openvraag : je mag 40 woorden gebruiken
en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.
Hoe zit dit?
quote:Op zondag 17 mei 2009 16:44 schreef labbit het volgende:
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef horned_reaper het volgende:
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Je kan de punten omzetten in vragen en die beantwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:53 schreef Quintenajax het volgende:
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Dit staat toch gewoon aangegeven wat je er in moet verwerken?quote:Op zondag 17 mei 2009 18:17 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Ja, maar dan zonder die vraag in je samenvatting uiteraard.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:03 schreef Quintenajax het volgende:
Het kan dus zoals dit:
Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?
Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.
Zou dit kunnen?
Volgens mij moet je er iets neerzetten in de richting van "Samenvatting van *titel artikel*" en dan de auteur van het stuk en de bron ook nog ergens. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Ja tuurlijk dat kan prima.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
als je twijfelt, lees je die 2 stukken tekst opnieuw.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
Als je er echt niet uit komt dan kan je gaan redeneren welke antwoorden wel fout móeten zijn. En het antwoord dat overblijft is dan goed.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
er zit altijd zo ongeveer een instinker in door het tegenovergestelde te beweren maar dan wel met de begrippen van uit de tekst. Meestal kan je er twee wegstrepen kijk dan naar degene die het beste bij de vraag past. Nog een tip die ik vaak hoor: bedenk eerst zelf het antwoord en ga het dan pas zoeken tussen de antwoorden.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
krijg je geen woordenboek?quote:Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.
Maar dan had ik nog een vraag:
Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.
Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.quote:Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.
Maar dan had ik nog een vraag:
Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.
Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?quote:Op zondag 17 mei 2009 20:58 schreef ismey het volgende:
[..]
je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
het is toch een woordenboek?quote:Op zondag 17 mei 2009 21:58 schreef Blocko het volgende:
[..]
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
Het moet niet.quote:Op zondag 17 mei 2009 23:24 schreef poffu het volgende:
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htmquote:Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef FastFox91 het volgende:
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
Tenk joe!quote:Op maandag 18 mei 2009 09:09 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm?
Geen idee waar, maar dat het erin moet is wel het geval.quote:Op maandag 18 mei 2009 09:29 schreef Minskies het volgende:
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?quote:Op maandag 18 mei 2009 10:04 schreef raaavi het volgende:
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden
Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?![]()
Thanks people
Ik zou ze wel in volgorde doen jaquote:raaavi fokker - De paperclip naar miljonair
<lopend verhaal van vraag 1 naar vraag 5>
schrijver: "titel"quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Thanks people
Waarom zie ik dit nu pas?quote:Op maandag 18 mei 2009 09:50 schreef IJsbergsla het volgende:
Uit mijn examenbundel:
Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:
-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
Kijk! Bedankt.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:19 schreef ismey het volgende:
[..]
schrijver: "titel"
inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.
naam
aantal woorden
ik zet het net erboven neer. Titel en schrijver boven aan de rest kan ook onderaan.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:20 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Waarom zie ik dit nu pas?Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
je hebt het al gevonden.quote:
ja is inderdaad niet zo duidelijk wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:25 schreef raaavi het volgende:
Hoe bedoel je met
"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."
?
ja dat is goed maar je moet wel onder de aantal woorden blijven!quote:Op maandag 18 mei 2009 10:44 schreef raaavi het volgende:
okay, voorbeeld
2008-|
Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet
antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer
uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
De andere manieren zijn volgens mij prima hoor, maar je kan het ook netjes in 1 zin doen:quote:Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:
[..]
Thanks people
En dan aan 't einde van je samenvatting:quote:Samenvatting van Titel van Samenvatting onderstreept door [Naam van Schrijver].
Voor het aantal woorden verzin ik straks wel een leuk plekjequote:Door [Je eigen naam]
Antwoorden staan al op internetquote:Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Ging prima denk(hoop) ik.![]()
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?
Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Staan al online: http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qdquote:Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Ligt eraan wat de vraag precies is.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:14 schreef TC_Artemis het volgende:
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |