abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69093390
nederlands
- maandag 18 mei, 13.30-16.30
- 1 tekst = leesvaardigheid
- 1 tekst = geleide samenvatting

- - - - - - - - - -

VERGEET JE WOORDEnBOEK NIET!

- - - - - - - - - -
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
werkwijze van NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
- - - - - - - - - -

wat heb je al gedaan?
veel examens geoefend?
moeilijk/makkelijk?
hoe ging het?

[ Bericht 24% gewijzigd door ismey op 18-05-2009 18:25:48 ]
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
pi_69093526
Ik heb er nog verdomd weinig aan gedaan
Denk ook niet dat ik er veel aan gaan doen want meestal lukt dit wel bij mij
Hopen dus dat het maandag ook lukt
pi_69093584
Woordeboek.

Nederlands vond ik het makkelijkste examen vorig jaar.
Tip: tijdens het lezen per alinea even de kernzin met markeerstift aangegeven. Dat gaat echt helpen met de vragen en zeker met de samenvatting.

Succes iedereen.
pi_69093607
Waar kun je die drogredenen vinden?

Heb paar teksten/samenvattingen geoefend op school. Ging wel redelijk
pi_69093713
Na 2 jaar met drogredenen te hebben gewerkt kan je toch wel aanvoelen of iets een drogredenering is of niet?

En die vragen daarover zijn erg makkelijk. Het is dan toch een meerkeuzevraag, en aan de namen van de type drogredeneringen kan je al aflezen wat het inhoud. Je hoeft ze echt niet te leren.
pi_69093757
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_69093788
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:21 schreef Desunoto het volgende:
Woordeboek.
laat gelijk ook weer zien hoe goed ik in nederlands ben
pi_69093879
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:27 schreef Haque het volgende:
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Dat laatste raad ik dan weer af. Ik zou echt nooit eerst de vragen lezen.
Maar goed het is wat je prettig vindt.

Ohja, als laatste nog een tip die hopelijk niemand nodig zal hebben: als je te weinig tijd denkt te hebben, kan je met de samenvatting beginnen. Niets is zo kut als tijdens de laatste 15 minuten nog even een samenvatting in elkaar zetten.. die barst van de fouten en waar je ontzettend veel punten misloopt. Zelf niet meegemaakt gelukkig maar toch.. iets om over na te denken.
pi_69099075
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
pi_69113252
Wat ik zelf het beste vindt om te doen met de samenvatting is gewoon per alinea alle feiten op te schrijven. Als je daarvan een vloeiend verhaal van maakt, met een allesomvattende conclusie heb je een goede samenvatting.

Voorbeelden mogen niet, omdat jij niet een nieuw verhaal moet maken, maar alleen de kern van die tekst moet samenvatten. Ook is het stom om te gaan citeren :/

Ik heb zelf nu zo'n 3 examens gemaakt, allemaal zo'n 5 zonder samenvatting te maken. hoef maar een 4,4 te halen :/
pi_69113609
Ik heb even het antwoorden model bekeken, en er mogen geen punten worden afgetrokken op netheid? Klopt dat? Stel: je heb nog halfuur over, en maakt snel een samenvatting, zonder klad. Je komt er achter dat je veel te veel woorden heb, dan mag je neem ik aan gewoon gaan strepen?
pi_69113702
Volgens mij mag dat wel. Ik had ook geen klad en twee zinnen weggestreept. Als het maar heel duidelijk is wat je wegstreept.

Maar het is bijvoorbeeld niet slim om met pijltjes aan te geven dat je ergens nog een zin tussen wil proppen. Dan kan je beter een nieuw vel gebruiken.
pi_69115302
quote:

- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
Handig lijstje

Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
pi_69116736
quote:
Op zondag 17 mei 2009 13:24 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]
Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
Wat heb je liever

Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig ?
pi_69116895
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:

[..]

Wat heb je liever

Dat ik hem niet meeneem, en niet nodig heb
pi_69116953
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:

[..]

Wat heb je liever

Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
pi_69116990
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Ga even naar de buren ofso
pi_69119724
quote:

- Lees de punten door
- Zet ze onder elkaar
erg handig lijstje ik zal hem even in de OP zetten
pi_69119792
Er staan in die oude examens steeds :

openvraag : je mag 40 woorden gebruiken

en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.

Hoe zit dit?
pi_69119899
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Mediatheek zullen wel woordenboeken hebben?
quote:
Op zondag 17 mei 2009 15:43 schreef raaavi het volgende:
Er staan in die oude examens steeds :

openvraag : je mag 40 woorden gebruiken

en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.

Hoe zit dit?
40 woorden is dan het maximum, en als je antwoord neerkomt op die 10 woorden op het antwoordenvel is ie gewoon goed. Of je er nu 10 of 40 voor nodig hebt om iets uit te leggen.
pi_69121569
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
pi_69121645
quote:
Op zondag 17 mei 2009 16:44 schreef labbit het volgende:
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
pi_69124458
He.

Morgen begint het dan ederlands .

Denk dat het wel goed komt,alleen wil ik wat tips over het maken van samenvattingen,hebben jullie tips en evt voorbeelden.

Mvg,

Quinten
pi_69124531
Probeer het belangrijkste (de kern) kort en bondig op te schrijven.
You dream it, I live it.
pi_69124570
Lees de tekst eerst in het geheel. Daarna nogmaals en onderstreep de belangrijkste punten, kernen en dergelijke.
Zet die puntsgewijs onder elkaar, en schrijf dat tot een samenvatting.

Andere manier is om de orginele tekst te pakken, en door te strepen welke zinnen eruit komen. Dan de tekst een beetje omschrijven.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 17 mei 2009 @ 18:16:02 #26
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_69124593
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
pi_69124641
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef horned_reaper het volgende:
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
pi_69125659
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
pi_69125857
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:53 schreef Quintenajax het volgende:
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Je kan de punten omzetten in vragen en die beantwoorden.

Je zou ook per alinea de tekst kunnen samenvatten op klad (maximaal een paar regels per alinea en de belangrijkste dingen uiteraard) en vervolgens met de punten kijken of je het er allemaal in heb staan. Als je een redelijke samenvatting maakt heb je vast 80% van de punten er al wel in staan, en dan voeg je toe wat er nog ontbreekt en als je samenvatting te lang wordt schrap je de onnodige zinnen die niet in die punten staan.

Maar de meeste mensen kiezen voor de eerste optie denk ik (vragen beantwoorden).

Maar uiteindelijk is het oefenen, oefenen, oefenen. Hoe meer je er maakt, hoe beter het je af gaat.
pi_69125859
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:17 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Dit staat toch gewoon aangegeven wat je er in moet verwerken?

IK vraag me af hoe het er ongeveer uit moet zien, moet het ook opdelen in alineas bijv? Lijkt me wel.. ff zeker weten.
pi_69125924
Samenvatting hoeft niet in alineas.
pi_69125999
Het kan dus zoals dit:

Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?

Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.

Zou dit kunnen?
pi_69126041
Lees dit topic is..

[HAVO] Nederlands
pi_69126061
Ohja en niet te vergeten: het moet geschreven zijn alsof de schrijver van het artikel het zelf heeft gemaakt. Als het een betoog/beschouwing is en de schrijver heeft ergens een bepaalde mening over dan mag je niet schrijven als conclusie bijvoorbeeld: "de schrijver vindt dat er een rookverbod moet komen" maar dan moet het zijn "er moet een rookverbod komen".

Ook je eigen mening e.d niet verwerken in de samenvatting. Maar dat lijkt me logisch.
pi_69126118
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:03 schreef Quintenajax het volgende:
Het kan dus zoals dit:

Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?

Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.

Zou dit kunnen?
Ja, maar dan zonder die vraag in je samenvatting uiteraard.
pi_69126127
maar zoals ik het net schreef,is dat dan goed met je punten?
pi_69126386
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
pi_69126494
Met een goede samenvatting staan al die punten er sowieso wel in. Ze maken het gewoon makkelijker voor je want nu weet je precies wat je erin moet hebben of niet.
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Volgens mij moet je er iets neerzetten in de richting van "Samenvatting van *titel artikel*" en dan de auteur van het stuk en de bron ook nog ergens. Maar dat weet ik niet zeker.
pi_69126527
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
Ja tuurlijk dat kan prima.

Hoe ik het vroeger altijd deed was die punten pakken en er genummerde vragen van maken. Zet deze op je klad neer met genoeg ruimte onder de vraag voor het antwoord. Lees de tekst en als je iets tegenkomt voor een vraag zet het getal van de vraag erbij.

Dat gedaan ga je naar vraag 1, en kijk je waar je in de tekst allemaal een 1tje hebt gezet en beantwoord je de vraag.
Dan heb je alle vragen beantwoord en kan je kijken naar een alineaindeling, welke zouden goed bij elkaar passen en probeer het een logische volgorde te geven.
Top 5 China producten
  zondag 17 mei 2009 @ 19:25:27 #40
174756 Rnie
& Bert
pi_69126762
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
De enige echte.
pi_69126940
Was mijn voorbeeld nou goed?
Want ik snap het even niet
pi_69127087
Ben ook niet echt een ster in tekstverklaren.
Maar dat samenvatten vind ik simpel
pi_69127104
Als het punt was:
In de samenvatting moet duidelijk worden wat het grote publiek denkt over kernenergie en welke argumenten er worden gegeven.

Of iets dergelijks, en je maakt er deze vraag van:

En je beantwoord die vraag in je samenvatting, dan is het zeker goed.
pi_69127151
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
als je twijfelt, lees je die 2 stukken tekst opnieuw.
pi_69127384
quote:
Als je er echt niet uit komt dan kan je gaan redeneren welke antwoorden wel fout móeten zijn. En het antwoord dat overblijft is dan goed.

Verder tja, wat kan je er over zeggen. De stukken tekst opnieuw goed lezen en kijken waar de nadruk op wordt gelegd.
pi_69127401
quote:
er zit altijd zo ongeveer een instinker in door het tegenovergestelde te beweren maar dan wel met de begrippen van uit de tekst. Meestal kan je er twee wegstrepen kijk dan naar degene die het beste bij de vraag past. Nog een tip die ik vaak hoor: bedenk eerst zelf het antwoord en ga het dan pas zoeken tussen de antwoorden.
pi_69127583
Die vragen van "welk argument vindt de schrijver het belangrijkst" zijn wel vaak gemeen. Dan zijn er meestal wel 2 argumenten heel belangrijk en toch willen ze weten wat belangrijker is.

Om daar achter te komen zijn meerdere manieren mogelijk. Staat het ene argument nog een keer vermeldt in het slot en de ander niet? Hebben ze verband met elkaar? Zo ja, welk argument kan dan echt niet ontbreken zonder dat het geheel kracht verliest?

Kutvragen maar zo moet je wel gaan denken.
pi_69128583
Dit zijn zeer goeie tips, het enigste waar ik me zorgen over maak is dat ik waarschijnlijk wel weer -4 punten krijg door spellingsfouten etc

Maar het examen begint morgen om 13:30, dat is vrij laat.
Is het slim om juist vroeg op te staan en bijvoorbeeld nog een examen te maken voor Nederlands?
Of juist uitslapen en je ontspannen tot het examen begint?
pi_69128773
Uitslapen en ontspannen.
Anders heb je het straks alweer gehad met het oefenexamen voordat de echte begint.
pi_69128998
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.

Maar dan had ik nog een vraag:

Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.

Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
pi_69129049
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.

Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.

krijg je geen woordenboek?

En verwacht je hem nodig te hebben
You dream it, I live it.
pi_69129124
Nee, die krijg je niet.

En ja ik verwacht hem nodig te hebben, aangezien er voor mij in elk examen van Nederlands dat ik heb gemaakt wel een paar woorden in staan waarvan ik de betekenis niet weet.
pi_69130490
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:

je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
pi_69133006
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:58 schreef ismey het volgende:

[..]

je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
pi_69134938
quote:
Op zondag 17 mei 2009 21:58 schreef Blocko het volgende:

[..]

en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
het is toch een woordenboek?
ze kunnen je niks maken
  zondag 17 mei 2009 @ 23:24:31 #56
200082 verified  poffu
Secret Story Guido
pi_69136379
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
Lalalalala
pi_69136581
quote:
Op zondag 17 mei 2009 23:24 schreef poffu het volgende:
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
Het moet niet.
You dream it, I live it.
  maandag 18 mei 2009 @ 00:52:13 #58
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69138530
Dus morgen alleen tekstverklaren en een samenvatting in elkaar flansen? Dat valt nog reuze mee dan. Misschien dat ik nog wat stijlfiguren leer, voor de rest geloof ik het wel.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_69141099
heel veel succes iedereen!

[ Bericht 3% gewijzigd door ismey op 18-05-2009 09:10:06 ]
pi_69141163
succes jongens
pi_69141233
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
pi_69141255
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef FastFox91 het volgende:
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm

?
pi_69141311
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:09 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm

?
Tenk joe!
pi_69141721
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
pi_69141736
Bovenaan?
Maar nu ik de uitwerkingen op internet bekijk van samenvattingen, zie ik nergens staan dat het genoteerd moet worden, maar ik doe het maar wel omdat mijn lerares 't zegt.

"Titel
Door Schrijver in Bron, Datum.
enter"

Alleen ik twijfel nu of het één enter, of twee enters moeten zijn.
pi_69141740
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:29 schreef Minskies het volgende:
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
Geen idee waar, maar dat het erin moet is wel het geval.
Top 5 China producten
  maandag 18 mei 2009 @ 09:50:07 #67
207154 IJsbergsla
geen gewone sla..
pi_69142209
Uit mijn examenbundel:

Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:

-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
Op maandag 12 januari 2009 23:52 schreef Apuleius het volgende:
Godverdomme! DAAR HEB JE DIE SLAKROP OOK WEER!!! :(
  maandag 18 mei 2009 @ 09:55:26 #68
200082 verified  poffu
Secret Story Guido
pi_69142338
thx Ijsbergsla, last minute gouden tip
Lalalalala
pi_69142566
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden

Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
pi_69142790
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:04 schreef raaavi het volgende:
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden

Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?

Thanks people
pi_69142869
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?

Thanks people
quote:
raaavi fokker - De paperclip naar miljonair

<lopend verhaal van vraag 1 naar vraag 5>
Ik zou ze wel in volgorde doen ja
pi_69142963
quote:

[..]

Thanks people
schrijver: "titel"

inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.

naam

aantal woorden
pi_69142992
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:50 schreef IJsbergsla het volgende:
Uit mijn examenbundel:

Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:

-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
Waarom zie ik dit nu pas? Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
pi_69143032
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:19 schreef ismey het volgende:

[..]

schrijver: "titel"

inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.

naam

aantal woorden
Kijk! Bedankt.
pi_69143047
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:20 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Waarom zie ik dit nu pas? Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
ik zet het net erboven neer. Titel en schrijver boven aan de rest kan ook onderaan.
pi_69143099
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:21 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Kijk! Bedankt.
je hebt het al gevonden.

dit is wat mijn leraar heeft gezegt en de man is best wel erg streng
maar wel een goede docent ik denk dat je wel van deze indeling uit kan gaan.
pi_69143137
Hoe bedoel je met

"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."

?
pi_69143274
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:25 schreef raaavi het volgende:
Hoe bedoel je met

"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."

?
ja is inderdaad niet zo duidelijk wat ik bedoel.

je hebt een aantal eisen die in je samenvatting moeten staan.
Die eisen kan je het beste herhalen omdat je daar soms ook punten voor krijgt.
Vele in mijn klas (ik ook) vergaten dat, zonder iets op te zoeken heb je al een aantal punten.
pi_69143669
okay, voorbeeld
2008-|

Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet

antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer

uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
pi_69143824
Ik was nog wat aan het oefenen en nu kwam ik weer een begrip tegen dat ik wel vaker ben tegengekomen:

Doe dat door onderstaande zinnen aan te vullen:
1. Een argument op basis van gezag bij deze bewering is: ...
...
(examen 2007 II)

Wat bedoelen ze hier met gezag?
pi_69143894
Bijvoorbeeld de regering, of statistieken van het CBR toch?
pi_69144250
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:44 schreef raaavi het volgende:
okay, voorbeeld
2008-|

Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet

antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer

uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
ja dat is goed maar je moet wel onder de aantal woorden blijven!
pi_69144830
quote:

[..]

Thanks people
De andere manieren zijn volgens mij prima hoor, maar je kan het ook netjes in 1 zin doen:
quote:
Samenvatting van Titel van Samenvatting onderstreept door [Naam van Schrijver].
En dan aan 't einde van je samenvatting:
quote:
Door [Je eigen naam]
Voor het aantal woorden verzin ik straks wel een leuk plekje
Do you think you will walk away untested?
pi_69147094
Bedankt voor de hulp + tips! Ik ga op weg naar school, succes allemaal!
pi_69147165
Je naam hoef je niet op te schrijven...

Je krijgt niet voor niets een nummer toe gewezen.
  maandag 18 mei 2009 @ 12:37:43 #86
171357 Rikketik
pi_69147239
Succes allen! Ik vertrek zo meteen ook richting gymzaal.
pi_69147280
Ik ga ook zo maar eens.

ik ben benieuwd
  maandag 18 mei 2009 @ 16:00:15 #88
171357 Rikketik
pi_69154000
Èèèèèèn... we zijn weer terug!

Het viel me reuze mee. Bij de eerste tekst had ik wat moeite met de 'leg uit in X aantal woorden'-vragen, maar de meerkeuzevragen en ook de samenvatting van de tweede tekst waren goed te doen.
pi_69154235
Nou, dat was een eitje. Alleen antwoorden proppen in zoveel worden blijft altijd moeilijk. En is het heel erg als je geen titel, schrijver enzo, niet bij je samenvatting heb staan? In dit topic las ik dat pas voor het eerst.
pi_69154944
De vragen gingen wel goed...(hoop ik)
Maar de samenvatting vond ik lastig! Eerst op klad kwam op om 359 woorden uit...
Uiteindelijk weten terug te brengen naar 218 woorden, maar nu ben ik bang dat er misschien dingen in missen.
pi_69155096
Sommige vragen waren wel erg simpel.

Vraag 4 bijvoorbeeld 'Welke vier terreinen worden in de tekst genoemd?'
2 punten en dat kon je gewoon letterlijk in de tekst vinden

Die tekst over geluk was dan wel weer oersaai
pi_69155185
Ging prima denk(hoop) ik.
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?

Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
pi_69155271
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Ging prima denk(hoop) ik.
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?

Antwoorden staan al op internet
www.examenblad.nl
  maandag 18 mei 2009 @ 16:37:48 #94
171357 Rikketik
pi_69155314
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Staan al online: http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qd

Gebeurt gelijk als het examen afgelopen is, in dit geval dus om 16.30 uur.
pi_69155365
Dank, even controleren dan maar =)
pi_69155418
Ah sowieso 19 punten, zonder samenvatting dan..
Vond het opzich best wel makkelijk..
bij samevatting kwam ik op 225 woorden uit, das dat is netjes uitgekiend.
vond de 1ste tekst ontzettend slapverwekkend
2de ging wel

Heb ff uitgerekend dat ik iig boven de 4 heb, dus altijd een 5 op mn rapport..
iDEM..
pi_69156547
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
pi_69156600
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:14 schreef TC_Artemis het volgende:
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
Ligt eraan wat de vraag precies is.
pi_69156637
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ligt eraan wat de vraag precies is.
Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 11
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 12
pi_69156646
Ik had daar iig maar wat gegokt, wats subjectief ook alweer?
iDEM..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')