dat is zo'n beetje het argument bij het gehele rookbeleid. Je hoeft die kroeg niet in, je hoeft niet naar de bioscoop, je hoeft niet die baan aan te nemen als er gerookt word...quote:
U kunt antwoord op dergelijke uitlatingen hier terugvinden:quote:dat is zo'n beetje het argument bij het gehele rookbeleid. Je hoeft die kroeg niet in, je hoeft niet naar de bioscoop, je hoeft niet die baan aan te nemen als er gerookt word...
Graag had ik een inhoudelijk reactie. Ik ga geen 46 topics doorlezen hiervoor.quote:
Het is tot nu toe enkel duidelijk dat roken schadelijk is voor de rokers. Er is geen enkel onafhankelijk onderzoek dat het gevaar van meeroken aantoont. Geldt ook voor het feit dat meeroken geen gevaar zou zijn, is ook niet bewezen.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:52 schreef isogram het volgende:
14,900.000.000 sigaretten. Soms moet je al die nulletjes even voluit schrijven. Gedeeld door 3,6 miljoen rokers komt dat neer op 4.138 sigaretten per persoon per jaar, oftewel: ruim 11 per dag. En daar bovenop komt per persoon nog eens 2,86 kilo shag. Geen idee hoe veel sigaretten je daar uit haalt. Ziek is het wel...
Ik vind het uitstekend dat Klink niet inbindt en het rookverbod gewoon doorzet. Als het niet linksom kan, moet het maar rechtsom. Kern van de zaak is en blijft dat je openbare gebouwen en ruimtes moet kunnen binnenstappen zonder last te hebben van rokers. En als je ziet dat een toenemend aantal landen overgaat tot verscherpte wetgeving, mag wel duidelijk zijn dat de sociale acceptatie van roken verder afneemt, niet in de laatste plaats omdat gewoon duidelijk is hoe ongezond het is.
Klopt, ook zo'n kolder van Stivoro...quote:Op maandag 18 mei 2009 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
Binnenkort begint het gezeik weer over roken op het terras. Want dan zitten de rokers buiten en dan is het nog niet goed, de anti-rokers willen immers ook op een rookvrij terras zitten.
In dit geval is met name Clean Air Nederland de boosdoener. De voorman van deze club, Willem van den Oetelaar, is een fascist eerste klas.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:33 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Klopt, ook zo'n kolder van Stivoro...
Hmm, ik dacht even dat de discussie was overgegaan naar het verbieden van alcohol.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:03 schreef isogram het volgende:
[..]
Wat mij betreft is bescherming van personeel niet langer het uitgangspunt, maar draait het gewoon om het bestrijden van asociaal en ongewenst gedrag. Roken in een ruimte waar ook anderen kunnen binnenlopen, valt daaronder. Roken doe je maar buiten, of in een afgesloten rokershok.
Ik heb geen zin om die discussie wéér te gaan herhalenquote:Op maandag 18 mei 2009 12:25 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Graag had ik een inhoudelijk reactie. Ik ga geen 46 topics doorlezen hiervoor.
En dat vroeg ik me dus ook af toen het verbod in deze vorm werd ingevoerd. Er wordt simpelweg niet nagedacht. Deze hele chaos was makkelijk te voorspellen (en dat heb ik ook gedaan).quote:En dat is de vraag hoe het toch kan dat in Nederland wetgeving kan worden ingevoerd die binnen een jaar totaal aan flarden wordt geschoten door de rechter en maatschappelijk een ravage aanricht.
quote:Voor Tineke blijft het eenzaam achter de bar
ARNHEM - Gevierd is er nog helemaal niks in café De Keijzer in Bennekom. Natuurlijk zijn de eigenaren Tineke en Henk Gans blij met de uitspraak van de rechter. Daardoor bestaat de kans dat zij als uitbaters van een café zonder personeel straks legaal de asbakken terug op tafel mogen zetten. "Waarom zouden we al feest vieren?", zegt Tineke.
"We wachten eerst het officiële schrijven af dat het weer mag. Tot die tijd veranderen we niets. Het is zonde als we het nu verknallen. Ik wil best wel een boete betalen, maar niet voor dit soort onzin. We zijn tot nu toe twee keer gecontroleerd en beide keren was alles in orde. Dat houden we zo."
Toch zijn de felicitaties niet van de lucht. "Vanmorgen nog in de supermarkt", zegt Tineke. "Ook mensen die voorbij fietsen roepen vaak: 'Hé, het mag weer'. Gelukkig zijn de klanten loyaal en houden ze zich nog aan het rookverbod. Dat is van het begin af aan goed gegaan." Dat betekent voor de rokers nog steeds een plekje achter de schuifdeuren in de rookruimte. "Die zaten er oorspronkelijk in, maar waren eruitgehaald.
Voor het rookverbod inging, hebben we andere gekocht." Dat zorgt voor rare taferelen. "In de rookruimte is het altijd veel drukker", zegt Tineke. "Ook de niet-rokers gaan er zitten. Dan sta ik hier alleen achter de bar. Mensen komen biertjes halen, betalen en hup de deur gaat weer dicht.
Afschuwelijk, want daar gaat je contact. Gelukkig komen klanten wel een praatje maken als ze naar het toilet gaan, maar de hele charme van de horeca is op deze manier verdwenen." Het heeft ook geld gekost. "Geen klanten", zegt Tineke.
"Wel omzet. Als iedereen aan de bar zit, is een rondje toch groter dan wanneer je met vier man aan een tafeltje zit. We hebben er ook geen klanten bij gekregen door het rookverbod. Die bussen met astmapatiënten moeten nog komen."
In De Keijzer hebben ze nooit geloofd dat het rookverbod stand zou houden. "Zelfs toen de eerste rechtszaak door De Kachel in Groningen verloren werd, hield ik vertrouwen", zegt Tineke. "Kijk naar de andere landen in Europa. Spanje en Portugal laten de ondernemer vrij. In Griekenland krijg je de sigaret nooit het café uit en zelfs in Duitsland draaien ze langzaam bij."
Tineke vindt het rookverbod grote onzin. "Voor restaurants begrijp ik het. Maar in de kroeg... Het argument is dan dat het ter bescherming van het personeel is. Maar als je niet tegen rook kan, ga je toch niet in de horeca werken. Net zo goed als je niet in het ziekenhuis gaat werken als je niet tegen bloed kan."
Bij De Keijzer hopen ze dat straks niet alleen de kroegen zonder personeel ontzien worden. "Dan krijg je een puinhoop", zegt Henk. "Het is of allemaal of helemaal niemand. Ik verwacht ook niet dat wij extra omzet krijgen als die scheiding er straks is."
De schuifwanden houden ze wel, ook als roken straks in het hele café is toegestaan. "In de winter doen we ze dicht", zegt Tineke. "Scheelt in de stookkosten en je moet de ruimtes niet te groot maken." Voor de schoonheid hoeft de scheiding van Tineke niet blijven. "Ik vind die dingen verschrikkelijk, het doet me denken aan een aula. Kunnen we altijd nog mensen op gaan baren."
Het lijkt mij persoonlijk erg zinvol om de discussie aan te houden. Helemaal aangezien ik mij serieus afvraag wat anderen het recht geeft om de bewegingsvrijheid van anderen te beperken.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:53 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om die discussie wéér te gaan herhalen
bewegingsvrijheden stoppen waar de ene zijn vrijheid de andere aantast.quote:Op maandag 18 mei 2009 13:11 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het lijkt mij persoonlijk erg zinvol om de discussie aan te houden. Helemaal aangezien ik mij serieus afvraag wat anderen het recht geeft om de bewegingsvrijheid van anderen te beperken.
Helaas gaat die vlieger niet op , bv mijn kroeg was niet openbaar, ik kon je er uit flikkeren zodra ik dat wilde , je de toegang ontzeggen en noem maar op.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:52 schreef isogram het volgende:
Ik vind het uitstekend dat Klink niet inbindt en het rookverbod gewoon doorzet. Als het niet linksom kan, moet het maar rechtsom. Kern van de zaak is en blijft dat je openbare gebouwen en ruimtes moet kunnen binnenstappen zonder last te hebben van rokers
het rookverbod tast de vrijheid van de ondernemer aan te bepalen wat er in zijn zaak gebeurt , beetje last van een dubbele moraal ?quote:Op maandag 18 mei 2009 13:22 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
bewegingsvrijheden stoppen waar de ene zijn vrijheid de andere aantast.
Ja want diefstal is heel normaal toch?quote:Op zondag 17 mei 2009 23:42 schreef Provinciaaltje het volgende:
[..]
Of gewoon door de roker door de accijns op rookwaar volgend jaar te verhogen.
En wie ben jij om mij te vertellen hoe ik moet leven?quote:Op maandag 18 mei 2009 11:52 schreef isogram het volgende:
14,900.000.000 sigaretten. Soms moet je al die nulletjes even voluit schrijven. Gedeeld door 3,6 miljoen rokers komt dat neer op 4.138 sigaretten per persoon per jaar, oftewel: ruim 11 per dag. En daar bovenop komt per persoon nog eens 2,86 kilo shag. Geen idee hoe veel sigaretten je daar uit haalt. Ziek is het wel...
Ik vind het uitstekend dat Klink niet inbindt en het rookverbod gewoon doorzet. Als het niet linksom kan, moet het maar rechtsom. Kern van de zaak is en blijft dat je openbare gebouwen en ruimtes moet kunnen binnenstappen zonder last te hebben van rokers. En als je ziet dat een toenemend aantal landen overgaat tot verscherpte wetgeving, mag wel duidelijk zijn dat de sociale acceptatie van roken verder afneemt, niet in de laatste plaats omdat gewoon duidelijk is hoe ongezond het is.
Prima, maar als niet autorijder wens ik dan ook niet meer geconfronteerd te worden met de asociale uitstoot van uitlaatgassen, immers autorijden doe je maar lekker elektrisch of anders in je eigen huis.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:03 schreef isogram het volgende:
[..]
Wat mij betreft is bescherming van personeel niet langer het uitgangspunt, maar draait het gewoon om het bestrijden van asociaal en ongewenst gedrag. Roken in een ruimte waar ook anderen kunnen binnenlopen, valt daaronder. Roken doe je maar buiten, of in een afgesloten rokershok.
Dan stop die bewegingsvrijheid van jou met je rookvrije ruimte om je heen dus bij de deur van mijn rookkroeg.quote:Op maandag 18 mei 2009 13:22 schreef MikeyMo het volgende:
bewegingsvrijheden stoppen waar de ene zijn vrijheid de andere aantast.
quote:Op maandag 18 mei 2009 14:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Prima, maar als niet autorijder wens ik dan ook niet meer geconfronteerd te worden met de asociale uitstoot van uitlaatgassen, immers autorijden doe je maar lekker elektrisch of anders in je eigen huis.
quote:Rookverbod blijft de norm
18 mei 2009
LEIDEN - Leidse horeca-uitbaters gaan niet massaal over tot het herinvoeren van het roken als zij zelf achter de bar staan. De meeste eigenaars wachten rustig af, ook nu de rechter in Den Bosch het rookverbod voor eenmanszaken ongeldig heeft verklaard.
Harold Fleurken van café Schommelen aan de Lokhorststeeg heeft zich er nog niet zo in verdiept, maar heeft ook zijn klanten er nog niet over gehoord. Fleurken: 'Gelukkig heb ik een overdekt terras, waar het nu wel uit te houden is.'
Marina Bosman van Ons Cafeetje aan de Korevaarstraat is duidelijk wel blij met de uitspraak van het Gerechtshof in Den Bosch en paft er vrolijk op los. Dat gebeurde al en nu met nog meer vooruitzichten op een goede afloop dan voorheen. Bosman ziet het als een begin voor algehele afschaffing van het rookverbod voor kleine ondernemingen. Haar hoop is nu gevestigd op een uitspraak in de Groninger zaak van De Kachel. Voor Jan Blonk van Jantje van Leyden is het ook al geen reden om dan maar zelf af en toe eens achter de bar te gaan staan.
Riskant
Michiel Hoogkamer van café De Roze Beurs aan de Oude Singel heeft de internetsite er nog eens goed op na gelezen. Hoogkamer: 'Er verandert hier niets ten opzichte van voorheen. Het afschaffen van het rookverbod is een afspraak tussen twee partijen. Er is geen algemeen verbindend verklaring afgegeven waarvoor het rookverbod nu ineens zou gelden voor alle cafés waar de eigenaar zelf achter de bar staat. Er blijft in Leiden volgens mij gewoon gecontroleerd worden door de Voedsel- en Warenautoriteit. En ik riskeer geen boete. Er is cassatie aangevraagd bij de Hoge Raad en minister Ab Klink zal de Rookwet wel weer gaan aanscherpen. Dat rookverbod komt er toch wel, dus waarom zou ik opeens weer overstag gaan door het roken toe te laten. Mijn klanten en ikzelf zijn er inmiddels aan gewend en ik ga niet weer opeens veranderen, waarna ik na een paar maanden weer opnieuw een rookverbod moet invoeren. Nee, ik laat het maar zo.'
Ik kan me wel voorstellen dat men met de winterperiode weer achter de rug toch liever even de kat uit de boom kijkt.quote:
ik vind die laaste ondernemer wel zowaar eens verstandig redenerenquote:Op maandag 18 mei 2009 16:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat men met de winterperiode weer achter de rug toch liever even de kat uit de boom kijkt.
Dat zou ik niet direct willen stellen. Als je 'verstandig' vanuit het perspectief van de ondernemer zou willen definiëren als meest gunstig voor de omzet dan betwijfel ik eerlijk gezegd of het een verstandige redenatie is.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:22 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik vind die laaste ondernemer wel zowaar eens verstandig redeneren
Hoezo? Wet is niet te repareren en een totaal rookverbod in de horeca stuit op een heel groot probleem namelijk de grondwet en die wijzigen om zoiets erdoor te krijgen gaat niet echt op korte termijn lukken.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:22 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik vind die laaste ondernemer wel zowaar eens verstandig redeneren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |