abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 juni 2009 @ 15:13:39 #201
7889 tong80
Spleenheup
pi_70515582
Als 17-jarige een Hattrick scoren op een WK

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_70522974
Vandaag precies 25 jaar geleden tekende ene Diego M. zijn contract in Napoli
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 juni 2009 @ 19:53:48 #203
7889 tong80
Spleenheup
pi_70523808
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:26 schreef DIGGER het volgende:
Mooi, maar ook het begin van zijn ondergang.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_70524061
Pas nadat hij getekend had drong het overigens pas tot hem door dat Napoli het seizoen ervoor niet gedegradeerd was met een marge van 1 punt.

Dit om ook even aan te geven wat voor een grootheid hij was (en is) om zo'n team zo uit de kelder te tillen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 juni 2009 @ 20:21:04 #205
7889 tong80
Spleenheup
pi_70524703
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:01 schreef DIGGER het volgende:
Pas nadat hij getekend had drong het overigens pas tot hem door dat Napoli het seizoen ervoor niet gedegradeerd was met een marge van 1 punt.

Dit om ook even aan te geven wat voor een grootheid hij was (en is) om zo'n team zo uit de kelder te tillen.
Ik weet dat je een Napoli fan bent.

Ben je dat geworden door Diego ?

Hij is maar één keer landskampioen geworden en won nooit de EC-1.

Had ie bij een andere club niet groter kunnen worden en waren de verlokkingen van het leven niet te groot in Napels ?

pi_70572968
2 juli 1994: Andrés Escobar doodgeschoten
quote:
Op 2 juli 1994 ondervindt Andrés Escobar waar extreem voetbalnationalisme toe kan leiden. De 27 jarige voetballer van het nationale elftal van Colombia, destijds op het wensenlijstje van AC Milan en Real Madrid, maakte een doelpunt in eigen goal tijdens het WK-duel tegen de Verenigde Staten op 22 juni. Colombia verloor daardoor met 2-1 en werd uitgeschakeld. Als Pablo een nachtclub in Medellin bezoekt wordt hij uitgescholden door de overige bezoekers. Als hij naar buiten gaat wordt hij met zes schoten uit een pistool gedood. Bij elk schot roepen de omstanders: "eigen goal". De dader blijkt later een handlanger te zijn van een goksyndicaat dat veel geld had verloren met het verlies van Columbia.

Zijn moordenaar kreeg 43 jaar cel, maar werd na 11 jaar (in 2005) weer vrijgelaten wegens goed gedrag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blawh op 02-07-2009 12:20:01 ]
  donderdag 2 juli 2009 @ 10:41:00 #207
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_70573573
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 16:01:44 #208
7889 tong80
Spleenheup
pi_70582656
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 10:41 schreef Damzkieee het volgende:

Wat is er ?

donderdag 2 juli 2009 @ 16:14:58 #209
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_70583092
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wat is er ?

Ik snap et ook niet hoor, Tong. Eigen schuld, dikke bult. Dat bedoel je toch, Tong?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 16:21:56 #210
7889 tong80
Spleenheup
pi_70583353
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:14 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Ik snap et ook niet hoor, Tong. Eigen schuld, dikke bult. Dat bedoel je toch, Tong?
Dat ie er zelf om vroeg ?

donderdag 2 juli 2009 @ 19:15:42 #211
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_70587833
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wat is er ?

Schande natuurlijk.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 19:46:52 #212
7889 tong80
Spleenheup
pi_70588720
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 19:15 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Schande natuurlijk.
Ok.

Maar het is nooit bewezen dat ie vermoord is door dat doelpunt.

pi_70682131
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:26 schreef DIGGER het volgende:
En vandaag 25 jaar gelden werd hij door 70.000 uitzinnige fans begroet bij zijn 1e voetstappen in het Sao Paulo stadion, waar hij rustig even een balletje hoog hield
  dinsdag 7 juli 2009 @ 01:28:41 #214
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_70726783
Het verboden woord van vandaag isssssssssssss

'1974'.

Ssst!
Gourmetten of steengrillen?
pi_70748300
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 01:28 schreef Silenus het volgende:
Het verboden woord van vandaag isssssssssssss

'1974'.

Ssst!
7 juli 1984 moeten we idd maar wegstoppen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 7 juli 2009 @ 20:06:37 #216
7889 tong80
Spleenheup
pi_70753528
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:59 schreef Beschouw het volgende:

[..]

7 juli 1984 moeten we idd maar wegstoppen.

pi_70858931
Gisteren had Italie de WK titel alweer 3 jaar op zak

Je zou het maar meemaken, dat je land in je leven al 2 keer wereldkampioen is. Voor m'n zwager was dat de 2e keer nog eens op z'n verjaardag ook

Oftewel, DE kopstoot is ook alweer van 3 jaar geleden (9 juli 2006)
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 juli 2009 @ 21:39:49 #218
7889 tong80
Spleenheup
pi_70862241
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:46 schreef DIGGER het volgende:
Gisteren had Italie de WK titel alweer 3 jaar op zak

Je zou het maar meemaken, dat je land in je leven al 2 keer wereldkampioen is. Voor m'n zwager was dat de 2e keer nog eens op z'n verjaardag ook

Oftewel, DE kopstoot is ook alweer van 3 jaar geleden (9 juli 2006)
In 34 en 38 zelfs twee keer achter elkaar.

Trouwste user 2022 woensdag 15 juli 2009 @ 15:37:07 #219
7889 tong80
Spleenheup
pi_71003176
Is Blawh op vakantie ?

pi_71016698
Nee hoor, maar ik ben soms ook retedruk. Heb er voor komend weekend nog wel 1 op het lijstje staan.
  Trouwste user 2022 woensdag 15 juli 2009 @ 22:50:27 #221
7889 tong80
Spleenheup
pi_71017592
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:31 schreef Blawh het volgende:
Nee hoor, maar ik ben soms ook retedruk. Heb er voor komend weekend nog wel 1 op het lijstje staan.
Ok mooi.

Ik heb moeite om ze te vinden. Jij bent er beter in

woensdag 15 juli 2009 @ 23:22:25 #222
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71018885
vandaag 55 jaar geleden werd Mario Kempes geboren...de plaaggeest van de WK78 finale

@tong kijk eens op : http://nl.wikipedia.org/wiki/15_juli
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  Trouwste user 2022 woensdag 15 juli 2009 @ 23:29:29 #223
7889 tong80
Spleenheup
pi_71019142
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 23:22 schreef Bjoro het volgende:

@tong kijk eens op : http://nl.wikipedia.org/wiki/15_juli
Dit is de leukste :

1965 - Eerste uitzending op het Tweede Nederlandse televisiekanaal, kortweg Nederland 2.

Trouwste user 2022 woensdag 15 juli 2009 @ 23:30:09 #224
7889 tong80
Spleenheup
pi_71019167
En Kempes was wel een gewldenaar

pi_71088976
18 juli 2003: Gino Weber berooft zichzelf van het leven
quote:
'Gino was een kruising tussen Johan Cruijff en George Best'

Martin Jol had er vlak voor Kerst een autorit van ruim zeshonderd kilometer voor over. Even vanuit Hamburg naar Enschede en weer terug om het boek Mijn broer Gino en ik in ontvangst te nemen. Gewoon, omdat het over Gino Weber gaat. Een ongewone voetballer en een gewoon mens wiens ongewone leven op 33-jarige leeftijd eindigde.

Hoe goed Gino Weber in aanleg kon voetballen schetste Martin Jol tijdens de presentatie in één kernachtige zin. 'In Gino zag ik een kruising tussen Johan Cruijff en George Best.' Hoe hij zich als gevolg van de ziekte borderline door het leven moest worstelen staat nu op papier. Nadat Gino op 18 juli 2003 overleed volgde er op eigen verzoek geen rouwadvertentie in de krant omdat hij zich schaamde voor zijn leven. Vijf jaar later is er met Mijn broer Gino en ik alsnog een indrukwekkend in memoriam.

Het boek is geschreven door Ben Weber, net als Gino in de tweede helft van de jaren tachtig profvoetballer bij FC Twente en later Heracles Almelo. Dat Gino de meest getalenteerde van de broers was viel al snel op. Tweebenig en daarom spits voor de linker- of rechtervleugel. Als enige speler van een amateurclub (Vogido) maakte hij samen met Frank en Ronald de Boer, Richard Witschge en Bryan Roy deel uit van nationale jeugdselecties. Johan Cruijff keek geregeld toe en raakte zo onder de indruk van Webers kwaliteiten dat hij de jongen uitnodigde in zijn tv-programma Cruijff en Co. Martin Jol werd in zijn Twentetijd als speler zo geïmponeerd door Gino dat hij hem later inviteerde om een week mee te trainen bij zijn nieuwe club West Bromwich Albion.

Behalve talent voor prachtig voetbal had Gino Weber ook aanleg voor zelfdestructie. Hij bleek al snel ‘anders’. Gino bonkte als peuter zo hard met zijn hoofd tegen de muren dat de buren dachten dat de slaapkamer werd verbouwd. Hij had concentratieproblemen op school, hoorde stemmen in zijn hoofd en dacht dat hij paranormaal begaafd was. Veroorzaakte tijdens een familiepicknick voor de grap een brand in het Haagse bos. En werd, zoals zoveel toptalenten, gekweld door faalangst. Huiveringwekkend is de passage waarin Gino aan Ben onthulde dat hij met ijzeren staven zijn eigen benen kapot sloeg om maar niet te hoeven voetballen en verlost te zijn van de druk.

Het is een van de symptomen van borderline, de ziekte waarbij mensen voortdurend de grens opzoeken. Dat deed Gino. Hij raakte verslaafd aan alcohol en gokken, roofde met vrienden de spelerskas van FC Twente leeg, werd vanwege fysieke malheur afgekeurd als profvoetballer, werd opgenomen in diverse klinieken, kreeg een half jaar cel wegens een overval op een tankstation en dreigde meermalen met zelfmoord. Eén keer vroeg hij zijn broer Ben hem met de auto te overrijden.

Op 18 juli 2003 werd Gino Weber levenloos aangetroffen met voor zich een lege whiskyfles en een leeg pakje antidepressiva. Het lichaam genomen, de geest bevrijd.

1 van de gedichten uit het boek 'mijn broer Gino en ik'

God

Horen van buiten is alles wat ik weet
Verder denk je wie zal mij bijstaan in deze donkere tijden
Wie zal, wie zal mij verlossen uit dit lijden
Kom ik hier nog uit,
Om buiten mijn leven weer op te pakken
God help me!

Gino
quote:
"Waar is het gezegde ‘Er een tijd van komen en een tijd van gaan’ beter van toepassing dan in de voetballerij. Martin Jol en Romeo Zondervan worden verkocht aan West Bromwich Albion in Engeland. Voor veel geld tekenen ze daar een contract voor twee jaar. Je kunt je voorstellen wat dat doet met Gino. Maar Martin spreekt met hem af dat als ze daar de tijd en ruimte voor hebben, hij een keer mag overkomen om een wedstrijd te bekijken. Dat is toch een prachtige droom voor een jongen van bijna 11 jaar. Ze blijven elkaar schrijven en al snel wordt Gino uitgenodigd om over te komen naar Engeland. De paasvakantie is een ideale periode om er naar toe te kunnen. Een datum wordt afgesproken en Martin bereidt alles voor. Gino hoeft zelf niets te regelen.

Maar er gebeurt iets vreselijks. Martin breekt zijn been tijdens een wedstrijd in de Premier League. Kan het feest daarom niet doorgaan? Gino denkt zelf van niet, maar tot zijn grote verbazing belt Martin op dat hij toch kan komen. Nu heeft hij juist alle tijd om Gino daar te begeleiden. Alle voorbereidingen worden getroffen en mijn ouders laten Gino gaan. Hij reist per vliegtuig vanaf Schiphol naar Engeland. De stewardess zal goed voor hem zorgen en hem afleveren aan Martin Jol op het vliegveld aan de andere kant van de Noordzee. Wat een ervaring voor zo’n kereltje.

Mijn ouders zitten de hele terugweg in spanning en zijn niet eerder gerust voor het verlossende telefoontje van Martin komt dat Gino goed over gekomen is. Het avontuur kan beginnen. Eerst woont hij een training bij van het eerste elftal. Daarna heeft hij een paar ontmoetingen met belangrijke mensen van de club. Ook Gino mag daar tijdens een avondtraining van het jeugdelftal zijn kunsten vertonen. Ze zijn razend enthousiast over zijn voetbalkwaliteiten.

Een dag later wordt er een interview aan de pers gegeven en iedereen is onder de indruk. Als klap op de vuurpijl wordt Gino uitgenodigd om in het Wembleystadion de aftrap te doen voor de belangrijkste wedstrijd in het seizoen, de bekerfinale van Engeland. Vijftigduizend mensen staan naar hem te kijken om te zien hoe hij het eerste tikje geeft tegen de bal. En dan, dan barst er een staande ovatie los waar je nu nog kippenvel van krijgt en waarvan je de tranen in de ogen springen omdat dit, zo’n jochie zo ver van huis, erg gelukkig maakt. Dit moet wel een blijvende herinnering zijn in je verdere leven.

Bij zijn terugkomst zijn we allemaal erg benieuwd naar de foto’s en de spannende verhalen. Gino heeft de kranten bij zich, waarin staat dat ze zijn avontuur ook in Engeland een bijzondere ervaring hebben gevonden. Ze zijn erg van hem gecharmeerd en ze schrijven dat hij ooit een grote voetballer zal worden.

Steeds vaker staan scouts van de Twentse Voetbal Bond langs de velden om talenten te selecteren voor de Twentse selectie. Issy ten Donkelaar (oud-speler van FC Twente) is de hoofdscout. Als hij langs de lijn staat, is er een reden om extra je best te doen. Gino speelt weergaloos en wordt op een dag direct na de wedstrijd gevraagd om een aantal selectiewedstrijden te komen spelen. Al snel wordt de belangstelling zo groot dat verschillende clubs, zoals Go Ahead Eagles, zich melden om Gino naar de voetbalschool in Deventer te krijgen. Daar wordt door Issy een stokje voor gestoken, zodat hij lekker bij Vogido mag blijven voetballen om van daar uit zijn wedstrijden bij de TVB te blijven spelen.

In Duitsland wordt een Europees voetbaltoernooi georganiseerd. Het Twentse elftal komt in de finale dat beslist moest worden door middel van strafschoppen. Als Gino de beslissende strafschop mag nemen, doet hij dat door de bal achter zijn standbeen langs, op goal te schieten. Dat is echt ontzettend moeilijk, omdat je precies je voeten op een bepaalde manier neer moet zetten om de bal goed te kunnen raken.

Het publiek, dat in groten getale aanwezig is, ziet de bal in de rechterbovenhoek verdwijnen. Een prachtige overwinning wordt een feit en de mensen kijken met grote bewondering naar het jonge ventje dat het lef heeft om de beslissende strafschop op deze manier te maken. Een staande ovatie volgt en Gino wordt bedolven onder een wirwar van spelers, omdat de grote wisselbeker, waar ze allemaal van gedroomd hebben, nu van hen is. Trots en met de borst naar voren verlaten ze het speelveld.

Er wordt nog dagen met elkaar over gesproken."
Indrukwekkend boek met een indrukwekkend verhaal.
  Trouwste user 2022 zaterdag 18 juli 2009 @ 20:24:56 #226
7889 tong80
Spleenheup
pi_71101819
Jeetje wat een verhaal Blawh. Krijg er kippenvel van.

Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 14:28:35 #227
7889 tong80
Spleenheup
pi_72341073
Jammer dat dit topic tot stilstand is gekomen

pi_72341250
Be the change you wish to see in the world zei een wijze oude man ooit tong.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 15:20:35 #229
7889 tong80
Spleenheup
pi_72342629
47 jaar geleden geboren op deze dag

Ruud Gullit (echte naam: Rudi Dil) (Amsterdam, 1 september 1962) is een voormalige Nederlandse voetballer met de bijnaam Zwarte Tulp. Hij won diverse grote prijzen zoals het EK en de Europacup I. Hij was onderdeel van de gouden generatie die in 1988 Europees Kampioen werd, en waarvan ook Marco van Basten en Frank Rijkaard deel uitmaakten. De tweevoudig wereldvoetballer van het jaar werd door Pelé in maart 2004 vermeld in de opgestelde Lijst FIFA 100 beste spelers.

In 1996 zette hij een punt achter zijn carrière en begon hij een carrière als trainer. Momenteel zit hij zonder club, nadat hij op 11 augustus 2008 om persoonlijke redenen opstapte als trainer van Los Angeles Galaxy. Eerder werkte hij ook als hoofdtrainer bij Feyenoord, Newcastle United, Chelsea en het Nederlands elftal onder 21.

Biografie :
Gullit, werkelijke naam Rudi Dil, werd geboren te Amsterdam als buitenechtelijk kind van de Surinamer George Gullit en de Amsterdamse Ria Dil. Ruud zou de naam van zijn vader gebruiken, hoewel hij bij de Burgerlijke Stand ingeschreven staat als Rudi Dil. De vader was in 1958 met zijn vrouw en drie kinderen naar Nederland geëmigreerd. Hij zocht zijn buitenvrouw en zoontje wel regelmatig op, maar bleef bij zijn gezin wonen. De jonge Ruud werd door zijn moeder en haar vader opgevoed.

Als speler :
Gullit begon met voetballen bij De Meerboys, en speelde vervolgens bij DWS. Vervolgens werd hij naar HFC Haarlem gehaald, waar hij zijn profdebuut zou maken. Ook voetbalde hij veelal op het Balboaplein in Amsterdam, samen met onder andere zijn latere ploeggenoot Frank Rijkaard.

HFC Haarlem :
Ruud Gullit debuteerde in het seizoen 1979-1980 op 16-jarige leeftijd voor HFC Haarlem. De fysiek sterke jongeling, die als libero werd ingezet, speelde dat seizoen 24 wedstrijden, en degradeerde met zijn ploeg naar de Eerste Divisie. Hier speelde hij 36 wedstrijden, waarin hij 14 maal het net vond. Mede dankzij zijn optredens werd Haarlem kampioen van de Eerste Divisie, en promoveerde weer naar het hoogste niveau. Gullit’s optreden werd beloond met de prijs van beste voetballer van de Eerste Divisie. Terug in de Eredivisie scoorde Gullit opnieuw 14 keer, waaronder één na een spectaculaire dribbel tegen FC Utrecht. Haarlem eindigde als vierde van Nederland, en plaatste zich daarmee voor de enige keer in haar historie voor Europees voetbal. Gullit zou het Europese avontuur echter niet meemaken, hij verkaste naar Feyenoord.

Feyenoord :
In zijn eerste seizoen was hij een vaste kracht bij Feyenoord, met 33 wedstrijden en 8 goals. Prijzen werden er niet gewonnen. In 1983-1984 speelde Gullit aan de zijde van de voormalig Ajax-legende Johan Cruijff, het duo had een belangrijke rol in het winnen van de dubbel. Gullit, inmiddels in de rol van aanvallende middenvelder, werd verkozen tot Nederlands voetballer van het jaar. Verder kwam Gullit dat seizoen voor het eerst in Europees verband in actie.

PSV :
In de seizoenen 1985/1986 en 1986/1987 kwam Gullit voor PSV uit. Het was een succesvolle periode, met respectievelijk 24 en 22 goals, twee Nederlandse landstitels, en een titel als Nederlands Voetballer van het Jaar en winnaar van de Gouden Schoen (1986). Ook in Oranje was hij inmiddels een vaste waarde, en was nadrukkelijk in beeld bij de buitenlandse topclubs. Gullit wil wel graag en forceert een vertrek door in een interview in Nieuwe Revu het beleid te bekritiseren, alhoewel hij in 2009 in een interview in het programma Andere Tijden Sport beweert dat de eigenlijke reden voor dit interview was om het vertrek van trainer Hans Kraay sr. te forceren en dat hij op dat moment niet bij PSV weg wilde. Kort hierna, medio 1987, vertrok Gullit dan ook naar AC Milan, voor 17 miljoen gulden (omgerekend 7,7 miljoen euro), een recordbedrag in die tijd.

AC Milan :
Bij AC Milan vormde Gullit samen met landgenoten Frank Rijkaard en Marco van Basten jarenlang het gouden trio. In een driespitsensysteem begon Gullit aanvankelijk aan de rechterkant, door blessures bij Van Basten fungeerde Gullit echter veelal als centrumspits. Gullit kende de nodige aanpassingsproblemen in Italië, maar won uiteindelijk wel met AC Milan de Serie A. Ook wist men als gevolg hiervan de Italiaanse Super Cup te veroveren. Op zijn persoonlijke erelijst kon hij ook twee grote prijzen bijschrijven, namelijk die van Europees Voetballer van het Jaar 1987 en Wereldvoetballer van het Jaar 1987. Ook in 1989 werd Gullit tot Wereldvoetballer van het Jaar worden verkozen.

In 1988/1989 kende Gullit een blessure die operatief verholpen moest worden, waardoor hij in totaal maar 27 keer in actie kwam. Hij scoorde 5 competitietreffers en 5 treffers in de Europacup I. In laatstgenoemde toernooi was Milan succesvol: onder meer via een 5-0 overwinning op Real Madrid plaatste men zich voor de finale tegen Steaua Boekarest. Deze werd met 4-0 gewonnen, door twee treffers van Gullit en twee van Van Basten. Als Europa’s beste won men tevens de Europese Super Cup en de wereldbeker voor clubs. Het seizoen erop won AC Milan deze drie prijzen opnieuw. De bijdrage van Gullit was ditmaal te verwaarlozen: door een zware knieblessure kwam hij slechts drie wedstrijden in actie. In 1990-1991 maakte Gullit weer fit zijn opwachting bij Milan en scoorde zevenmaal in 26 competitieduels. Tevens ging Milan op jacht naar haar derde Europacup op rij, maar slaagde hier niet in. In de halve finale stond men op de rand van de uitschakeling tegen Olympique Marseille, toen plotseling het licht uitviel. Dit werd kort daarna weer verholpen, maar de selectie van AC Milan had zich al teruggetrokken in de kleedkamers, en weigerde de resterende minuten te spelen. Het betekende een reglementaire 3-0 overwinning voor Marseille en Europese uitsluiting van een jaar voor AC Milan.

Wellicht mede dankzij de Europese uitsluiting, kon Milan zich in 1991-1992 volledig op het eigen land richten, en won op ongeslagen wijze de Serie A en de Super Cup. Gullit leverde hieraan een bijdrage van 7 treffers. Desondanks werd zijn rol in het elftal minder belangrijk. In 1992-1993 speelde Gullit slechts 15 Serie A wedstrijden (7 goals) en in de verloren Europacup I finale tegen Marseille behoorde Gullit niet tot de drie toegestane buitenlanders in de wedstrijdselectie. Wel kon Gullit dit seizoen zijn laatste Italiaanse kampioenschap vieren, maar vertrok vervolgens bij de club waar hij zijn grootste successen kende.

Sampdoria :
Het eveneens Italiaanse Sampdoria wist de Nederlandse ster te overtuigen voor hen te tekenen, en werd niet teleurgesteld. Gullit leidde Sampdoria naar de derde plaats in de Serie A, met 16 competitietreffers was het zijn meest productieve seizoen in Italië. In de bekerfinale kwam Sampdoria uit tegen Gullits oude ploeg AC Milan, uitgerekend hij maakte de winnende goal. AC Milan was zo onder de indruk van hun voormalige werknemer, dat ze besloten hem opnieuw vast te leggen in het seizoen 1994-1995. Hiermee won hij weer de Italiaanse Super Cup ten koste van Sampdoria. Veel gebruik werd er vervolgens echter niet van hem gemaakt, en halverwege het seizoen keerde Gullit terug naar Sampdoria, waar hij 9 keer doel trof in 22 wedstrijden.

Chelsea :
Na 8 jaar in Italië te hebben doorgebracht, vertrok de inmiddels 32-jarige Gullit naar Engeland. Bij Chelsea speelde Gullit aanvankelijk in zijn oude rol als ‘sweeper’ achter de verdediging, met wisselend succes. Uiteindelijk werd hij weer als middenvelder gebruikt, en scoorde driemaal in het FA Cup avontuur dat tot de halve finale leidde. In de competitie kende men weinig succes. In de opvolgende twee seizoenen, waarin Gullit als speler-trainer fungeerde, kwam hij slecht 18 competitiewedstrijden in actie. Wel won hij met zijn ploeg de FA Cup in 1997. In 1998 wordt hij verrassend ontslagen door Chelsea, en beëindigde daarmee zijn actieve voetballoopbaan.

Oranje :
Ruud Gullit debuteerde op zijn negentiende verjaardag voor het Nederlands Elftal, in een verloren wedstrijd tegen Zwitserland. In zijn vroege interlandcarrière kent hij weinig succes: men kwalificeert zich niet voor het WK 1982. Ook het EK 1984 wordt niet bereikt, een dubieuze 12-1 overwinning van Spanje op Malta zorgt ervoor dat Oranje net het eindtoernooi mist. Met het WK 1986 wordt het derde grote toernooi misgelopen, in de play-offs dwingt België het ticket af.

Mede dankzij vijf kwalificatiegoals van Gullit, weet Nederland zich dan toch te kwalificeren voor het EK 1988 in West-Duitsland. Gullit, inmiddels speler van AC Milan en aanvoerder van Oranje, speelt een sterk toernooi. Men weet zich onder leiding van Rinus Michels te plaatsen voor de halve finale, gastland West-Duitsland wordt hierin met 1-2 verslagen. In de finale tegen de Sovjet-Unie is het Ruud Gullit die de score opent met een kopbal, een wereldberoemd doelpunt van Van Basten brengt de eindstand op 2-0. Hiermee kon Gullit als aanvoerder de eerste, en tot op heden enige trofee van het Nederlands Elftal als eerste in de lucht houden.

De Europees kampioen kwalificeert zich ook voor het WK 1990, en de verwachtingen zijn hoog. Gullit, net terug van de knieblessure die hem bijna het gehele seizoen aan de kant hield, was wederom als aanvoerder van de partij. In de wedstrijden werd echter duidelijk dat hij nog veel wedstrijdritme miste, en was dan ook ver van zijn normale niveau verwijderd. Wel scoorde hij een belangrijke treffer in de groepswedstrijd tegen Ierland, waardoor men de eerste fase overleefde. Evenals twee jaar eerder kwam men tegenover West-Duitsland te staan, de uiteindelijk winnaar bleek met 2-1 te sterk. Het zwakke toernooi van Nederland werd deels geweten aan de incidenten binnen de spelersgroep.

Na het teleurstellende WK kwalificeert Oranje zich wel weer voor het EK 1992, Gullit speelde vijf kwalificatiewedstrijden. Op het eindtoernooi haalt Oranje haar revanche op Duitsland, maar wordt wederom uitgeschakeld door uiteindelijke winnaar, Denemarken. Na dit toernooi komt Gullit nog slechts 5 keer in actie voor Oranje, raakt in conflict met Dick Advocaat, en bedankt uiteindelijk voor de nationale ploeg.

Erelijst als speler :

Nederlands Voetballer van het Jaar uit de Eerste Divisie (1981)
Nederlands Voetballer van het Jaar (1984)
Nederlands Voetballer van het Jaar (1986)
Europees Voetballer van het Jaar (1987)
Wereldvoetballer van het Jaar (1987)
Wereldvoetballer van het Jaar (1989)

Kampioen Eerste Divisie 1980/1981 (HFC Haarlem)
Nederlands landskampioen 1983/1984 (Feyenoord)
Nederlands landskampioen 1985/1986 (PSV)
Nederlands landskampioen 1986/1987 (PSV)
Nederlandse beker 1983/1984
Italiaans landskampioen 1987/1988 (AC Milan)
Italiaans landskampioen 1991/1992 (AC Milan)
Italiaans landskampioen 1992/1993 (AC Milan)
Italiaanse Super Cup 1988 (AC Milan)
Italiaanse Super Cup 1992 (AC Milan)
Italiaanse Super Cup 1994 (AC Milan)
Europacup I 1988/1989 (AC Milan)
Europacup I 1989/1990 (AC Milan)
UEFA Super Cup 1989 (AC Milan)
UEFA Super Cup 1990 (AC Milan)
FIFA Wereldbeker voor clubteams 1989 (AC Milan)
FIFA Wereldbeker voor clubteams 1990 (AC Milan)
Italiaanse beker 1993/1994 (Sampdoria)
Engelse beker 1996/1997 (Chelsea)

Europees kampioen 1988

Lijkt me geen slechte carriere

Eén van de beste tien voetballers uit Nederland.

Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 september 2009 @ 15:36:07 #230
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72343126
Gullit nooit zelf zien voetballen. Alleen van video's natuurlijk. Als trainer is het op de FA CUP na weinig geworden. Als analist vind ik hem ook niks.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 15:50:56 #231
7889 tong80
Spleenheup
pi_72343545
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:36 schreef borisz het volgende:
Gullit nooit zelf zien voetballen. Alleen van video's natuurlijk. Als trainer is het op de FA CUP na weinig geworden. Als analist vind ik hem ook niks.
Ik zag hem in 1978 tegen FC Den Bosch spelen.

Hij was als 16 jarige speler laatste man en stoomde toen al door alle linies heen naar voren.

Ik weet nog dat ik dacht wie is dat in hemelsnaam ? Wat een talent.

Als je als speler op alle posties wereldklasse bent behalve als doelman ben je een grootheid.

Het Charisma van Gullit was ook ongekend. Als je in de spelerstunnel naast die dreadlocks met aanvoerband en zijn borst vooruit stond moest je al een achterstand inhalen.

Grote voetballer.

Trouwste user 2022 woensdag 2 september 2009 @ 13:52:46 #232
7889 tong80
Spleenheup
pi_72369505
2 september 2006. Nederland boekt een legendarische 0-1 overwinning op Luxemburg.

woensdag 2 september 2009 @ 14:12:48 #233
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_72369983
1985 - Abe Lenstra overleden
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  Trouwste user 2022 woensdag 2 september 2009 @ 14:47:06 #234
7889 tong80
Spleenheup
pi_72370827
quote:
Op woensdag 2 september 2009 14:12 schreef numero_uno het volgende:
1985 - Abe Lenstra overleden
Oe. Ook memorabel idd.

Ook een top tien voetballer.

pi_72371974
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:36 schreef borisz het volgende:
Toch heeft hij ook bij Feyenoord wel goede dingen gedaan. Salomon Kalou zat bij Excelsior onder Been regelmatig op de bank, Gullit gooide hem direct in de basis waardoor K2 ontstond.
  Trouwste user 2022 woensdag 2 september 2009 @ 16:57:39 #236
7889 tong80
Spleenheup
pi_72372048
quote:
Op woensdag 2 september 2009 16:55 schreef Blawh het volgende:

[..]

Toch heeft hij ook bij Feyenoord wel goede dingen gedaan. Salomon Kalou zat bij Excelsior onder Been regelmatig op de bank, Gullit gooide hem direct in de basis waardoor K2 ontstond.
K2 stond bij Excelsior soms niet in de basis om hem te sparen hij was 16/17.

pi_72372134
quote:
Op woensdag 2 september 2009 16:57 schreef tong80 het volgende:

[..]

K2 stond bij Excelsior soms niet in de basis om hem te sparen hij was 16/17.

Hij zat in Juni 2004 op de bank bij Excelsior, vanaf begin Augustus 2004 een heel seizoen in de basis bij Feyenoord.
  Trouwste user 2022 woensdag 2 september 2009 @ 17:02:48 #238
7889 tong80
Spleenheup
pi_72372179
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:00 schreef Blawh het volgende:

[..]

Hij zat in Juni 2004 op de bank bij Excelsior, vanaf begin Augustus 2004 een heel seizoen in de basis bij Feyenoord.
Ok. Gullit stond eerder in de basis

Trouwste user 2022 vrijdag 4 september 2009 @ 19:04:25 #239
7889 tong80
Spleenheup
pi_72440216
Blawh waar ben he ?

Het begin was zo veelbelovend.

pi_72440326
Het hoeft toch niet alleen van Blawh af te hangen?
Kom zelf eens met een mooi uitgebreid stuk.
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 september 2009 @ 19:11:18 #241
7889 tong80
Spleenheup
pi_72440436
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:07 schreef sjimz het volgende:
Het hoeft toch niet alleen van Blawh af te hangen?
Kom zelf eens met een mooi uitgebreid stuk.
Kijk eens terug. Ik deed mijn best. Ik refereer aan Blawh omdat ie in het begin juist zo goed bezig was.

Je zag de naam tong80 weer en reageert out of the blue

pi_72440486
Ik reageerde omdat dit topic in myAT naar boven kwam.
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 september 2009 @ 19:13:34 #243
7889 tong80
Spleenheup
pi_72440509
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:12 schreef sjimz het volgende:
Ik reageerde omdat dit topic in myAT naar boven kwam.
Whatever

pi_72451134
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:04 schreef tong80 het volgende:
Het begin was zo veelbelovend.

Heb het erg druk, binnenkort heb ik al helemaal geen tijd meer. Juist door het de eerste 2 maanden een redelijk aantal verhalen hoopte ik dat het ook zonder mij en een aantal andere posters die regelmatig bij droegen zou blijven draaien, het was niet mijn insteek om zelf (met een slechts een paar anderen) het topic een heel jaar draaiende te houden. En al had ik het wel gewild, ik heb er simpelweg geen tijd meer voor.
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 september 2009 @ 13:55:51 #245
7889 tong80
Spleenheup
pi_72459768
Jammer. Ik heb geprobeerd het weer tot leven te wekken.

Ben zo'n beetje de enige die er iets van wil maken. Dan gaat de lol er wel vanaf.

Bedankt Blawh.

donderdag 10 september 2009 @ 10:38:26 #246
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_72608087
quote:
Piet Romeijn (10-09-1939) en de geboorte van hi-ha-hondelul

Piet Romeijn werd op zijn zevende lid van SVV uit zijn geboorteplaats Schiedam. Op zijn zestiende stond hij daar al in het eerste. Op 27 juli 1962 werd hij door Feyenoord van SVV gekocht als vervanger voor Gerard Kerkurn, die een jaar later zou stoppen.

Romeijn verrichtte zwaar werk als dakbedekker en via bemiddeling van trainer Willy Kment kwam hij als controleur in de haven terecht. In Schiedam had hij een tijdlang een eigen sportzaak. Als Feyenoorder drong Romeijn door tot het Nederlands Elftal. Hij maakte zijn debuut op 29 november 1967 tegen de Sovjetunie in de Kuip. Romeijn kreeg zijn kans omdat de Ajacieden weigerden in het Nederlands Elftal uit te komen en hij bezette de plaats van Suurbier. Nederland won door drie 'Feyenoord'doelpunten. De eerste twee kwamen van Henk Wery, die toen nog voor DOS speelde, de derde was van debutant Piet Romeijn. Hoewel trainer Georg Kessler van de bank riep, dat Romeijn niet moest schieten, schoot Romeijn de bal precies in de kruising.

Hoogtepunten in zijn loopbaan waren het winnen van de Europacup in 1970 en de twee duels om de Wereldbeker in hetzelfde jaar. Op 7 december 1969 werd Piet Romeijn officieel gewaarschuwd door scheidsrechter Arie van Gemert omdat hij direct na afloop van de wedstrijd Fe Twente-Feyenoord (1-1) Van Gemert bedankte voor zijn leiding en daaraan 'hondelul' toevoegde. Mede omdat zijn hond kort tevoren was overleden, reageerde Van Gemert woedend. Nog even werd geprobeerd het gewraakte woord terug te brengen tot 'onbenul', maar het was tevergeefs. Romeijn werd door Feyenoord beboet met 350 gulden en nog diezelfde week door de KNVB met hetzelfde bedrag.

Toen het woord in de krant verscheen heeft jarenlang bij een vermeende scheidsrechterlijke dwaling de kreet 'Hi, ha, hondelul' door de stadions geschald. Eind november 1971 speelde Romeijnzijn laatste wedstrijd voor Feyenoord en keerde voor een halfjaar terug naar SVV. Daarna speelde hij nog een jaar bij de amateurs van het Schiedamse DHS en nog jaren met oud-Feyenoord.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 21 maart 2010 @ 23:48:06 #247
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_79433073
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_91138711
Wat een geweldig topic. Ik heb er speciaal een account voor aangemaakt om weer nieuw leven in dit topic te blazen.

Ik zal morgen zien of ik wat kan vinden voor 11 januari.
pi_91173815
11 januari 1995:

quote:
Denis Neville (Londen, 6 mei 1915 Rotterdam, 11 januari 1995) was een Engels voetballer en voetbaltrainer.

Als voetballer kwam Neville vanaf 1932 uit voor de Londense club Fulham, dat destijds in de Engelse tweede divisie speelde. Hij stond bekend als een harde verdediger. In de Tweede Wereldoorlog diende hij in het Britse leger en werd hij uitgezonden naar Afrika, Italië en Israël. Na de oorlog keerde hij kort terug bij Fulham, maar in 1946 besloot hij zijn voetbalcarrière te beëindigen. Hij behaalde vervolgens de diploma's om trainer te mogen worden. Tevens volgde hij een scheidsrechtersopleiding.

Zijn trainersloopbaan startte Neville bij Odense BK in Denemarken. Op de Olympische Zomerspelen 1948 was hij coach van het Deense nationale elftal, dat brons behaalde. Hij was vervolgens trainer van achtereenvolgens het Italiaanse Atalanta Bergamo en het Belgische Berchem Sport. In 1954 werd hij door de Engelse voetbalbond aangesteld om in India trainer- en scheidsrechteropleidingen op te zetten en voetbalteams en het Indiaas elftal te begeleiden. In 1955 werd hij coach van het Nederlandse Sparta.

Neville bleef acht jaar verbonden aan Sparta. In deze periode werd de club landskampioen (1959) en won het tweemaal de KNVB beker (1958 en 1962). In de Europacup I baarde Sparta in 1959 opzien door de Schotse kampioen Glasgow Rangers in het Ibroxpark in Glasgow met 1-0 te verslaan. Na een beslissingswedstrijd werd Sparta echter toch uitgeschakeld. In 1963 besloot hij bij Sparta te vertrekken en trad hij in dienst van het Haagse SHS (in 1964 hernoemd tot Holland Sport), dat uitkwam in de Eerste divisie. Zonder grote aankopen werd hij in zijn eerste seizoen derde met SHS en kwam de ploeg één punt te kort voor promotie. Volgende seizoenen verliepen echter minder succesvol.

Met toestemming van Holland Sport werd Neville in 1964 aangesteld als tijdelijk trainer van het Nederlands elftal, als opvolger van Elek Schwartz. Na een nederlaag in november 1965 tegen Zwitserland besloot hij terug te treden als bondscoach en zich weer enkel te richten op Holland Sport. Hij werd opgevolgd door Georg Kessler. Holland Sport verkeerde inmiddels echter in de onderste regionen van de Eerste divisie en aan het eind van het seizoen besloten de trainer en de club uit elkaar te gaan. Neville keerde terug naar Engeland waar hij manager/trainer werd van Canvey Island FC. In 1978 keerde hij terug naar Nederland. Hij was nog enkele jaren trainer van amateurclub TOGB uit Berkel en Rodenrijs.

Neville was getrouwd met een Nederlandse vrouw. In 1995 overleed hij op 79-jarige leeftijd in een Rotterdams verpleeghuis.
Ook is er een tribune naar hem vernoemd op het Kasteel in Rotterdam.
pi_91242853
12 januari 1999:

Aad de Mos wordt ontslagen bij Werder Bremen, hij is vanaf medio oktober in dienst.

Er komt echter iets leuks achterweg:
quote:
Aad de Mos vecht ontslag bij Werder Bremen aan

DEN HAAG, BREMEN (ANP) - Aad de Mos eist zijn rentree als trainer bij Werder Bremen. Volgens zijn advocaat mr. G. Knoops uit Amsterdam staan de koffers in Eindhoven gepakt en kan De Mos de training als het aan hem ligt zo spoedig mogelijk hervatten.

De dinsdag ontslagen trainer heeft inmiddels twee advocaten in de arm genomen, onder wie de Duitser Prinz, die is gespecialiseerd in arbeidsrecht. De juristen zijn ervan overtuigd dat het ontslag nietig is en laten zo nodig de rechter uitspraak doen. De advocaten startten gisteren een civiele procedure bij een rechtbank in Bremen. De eisen zijn: de rechter dient het ontslag nietig te verklaren. De Mos moet weer worden aangesteld als trainer, met doorbetaling van salaris. Werder krijgt nog kans op de eisen te reageren, waarna de rechter vermoedelijk binnen twee weken uitspraak doet.

Manager Lemke liet al weten dat er geen sprake kan zijn van een rentree van De Mos. De actie van de 48-jarige Eindhovenaar lijkt een spel om een zo hoog mogelijke afkoopsom binnen te halen. Duitse media speculeren in dit verband op een bedrag van meer dan een miljoen gulden. Zijn contract liep nog.

Volgens Knoops is zijn cliënt echter daadwerkelijk van plan weer aan de slag te gaan bij de Vize-Meister van Duitsland. “Hij is professioneel genoeg om weer met iedereen te werken. Maar zeker is dat zijn naam is geschaad. Ik denk dat de leiding van Werder zich behoorlijk in de vingers heeft gesneden.”

De Mos' advocaten Knoops en Prinz lieten woensdag een brief bezorgen bij manager Willi Lemke van Bremen. Ze lieten daarin weten dat het ontslag naar Duits recht nietig is. Knoops: “In de ontslagbrief van De Mos stond dat hij is weggestuurd omdat zijn uitspraken in Der Spiegel van 18 december het aanzien van de club hebben geschaad en daardoor het vertrouwen tussen partijen is geschonden. Volgens Duits recht dient in zo'n geval ontslag te volgen binnen veertien dagen. Dat is niet gebeurd.” Bovendien houdt De Mos vol dat de saillante strofen niet uit zijn mond kwamen.

Knoops: “De club heeft toen van De Mos geëist dat hij de vermeende uitspraken zou aanvechten. Dat heeft hij gedaan, maar kennelijk heeft het bestuur van Bremen niet de zorgvuldigheid betracht op de uitspraak te wachten.” De Mos kreeg pas op 9 januari, de dag dat Werder de training na de winterstop hervatte, te horen dat hij thuis kon blijven. Werder heeft een belabberde serie wedstrijden achter de rug, met elf duels op rij zonder zege.

Lemke zocht woensdagavond nog contact met Prinz om tot een schikking te komen. De advocaat is daarop niet ingegaan. Volgens Knoops is De Mos onder druk van de Duitse media alsnog ontslagen, nadat Lemke eerder meerdere keren zijn vertrouwen had uitgesproken in de voormalige oefenmeester van Ajax, KV Mechelen, Anderlecht en PSV. Sommige kranten tekenden zelfs uitspraken van De Mos op waarin hij zelf zijn ontslag aanbood. Lemke wees toen echter alle suggesties van de hand en hield de trainer aan zijn contract.

Het Duitse weekblad Der Spiegel tekende onder meer de volgende uitspraken uit de mond van De Mos op, in de uitgave van 18 december: “Met deze club wordt het nooit wat.” Hij wilde wel weer bij een “echte voetbalclub” werken, “zonder intriges en het grote geld, in plaats daarvan met goede mensen met een voetbalhart.” Der Spiegel baseerde zich daarbij op verhalen in een paar Belgische kranten die op 7 december waren verschenen. Belgische verslaggevers spraken De Mos na de uitschakeling door PSV in de derde ronde van het toernooi om de UEFA-beker. De Mos heeft overigens ontkend met de Belgen te hebben gesproken in café Jimmy's, waar hij net als de andere aanwezigen nogal veel bier tot zich nam.

Der Spiegel hoorde dinsdag een rechter uitspreken dat het blad in de volgende uitgave de uitspraken van De Mos dient te rectificeren. Het blad gaat daartegen mogelijk in beroep. Prinz zegt dat hij nog voor het ontslag tegen de leiding van Werder Bremen heeft gezegd dat de kansen op succes in de zaak tegen Der Spiegel groot waren. Prinz verklaarde dat De Mos zijn tewerkstelling eerst via Bremen wil regelen. Pas daarna schakelt hij de rechter in. In 1991 won Prinz een soortgelijke zaak in naam van Roland Koch, die was ontslagen als trainer van Osnabrück. Koch kreeg ongeveer 200 000 Mark uitgekeerd.
Aad afkoopsom dus ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')