abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68966570
Naar aanleiding van een geschil met mijn verhuurder over lekkage wat veel te laat is gerepareerd (bijna 10 maanden later), kwam er een uitspraak van de huurcommissie.
Nu vecht de verhuurder deze beslissing aan bij de kantonrechter. Het is mij een raadsel waarom, het gaat om ca. 340 euro, maar goed wellicht een principe zaak.

Ik heb nu de dagvaarding binnen, met daarin hun verweer en wat 'bewijsstukken'.
Nu vraag ik mij af op welke wijze ik mij moet verweren?

- Moet ik ook bewijsstukken gaan insturen vóór de zitting (27 mei) of kan ik dat tijdens de zitting allemaal overleggen?

- Kan ik als ik verlies voor de kosten van het proces worden veroordeeld?

- is een zittingsdatum van 27 mei niet wat vroeg dag?

Tot zover even deze korte vragen, er gaan er vast nog vele volgen...
  woensdag 13 mei 2009 @ 06:26:39 #2
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_68966607
Je kunt jouw standpunten verduidelijken door te reageren.
27 mei is inderdaad erg kort dag, dit zou volgens mij 6 weken van tevoren moeten
kijk anders ff rond, op google bijvoorbeeld..of zoek instanties op als het juridisch loket..of bel de rechtbank.
  woensdag 13 mei 2009 @ 06:41:57 #3
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_68966634
Rechtsbijstandverzekering?
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_68966694
Rechtbijstand sinds eergisteren

Maar ik moet/kan dus mijn standpunten onderbouwd met stukken tijdens de zitting uitdragen. Daar is tijd genoeg voor?

En tot mijn schrik zie ik dat er verzocht wordt mij te veroordelen in de kosten van het proces. Dit is toch van de gekke?? Ik heb gelijk gekregen van de huurcommissie nota bene!
  woensdag 13 mei 2009 @ 07:07:40 #5
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_68966707
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 07:03 schreef Phuturistixxx het volgende:

Maar ik moet/kan dus mijn standpunten onderbouwd met stukken tijdens de zitting uitdragen. Daar is tijd genoeg voor?

En tot mijn schrik zie ik dat er verzocht wordt mij te veroordelen in de kosten van het proces. Dit is toch van de gekke?? Ik heb gelijk gekregen van de huurcommissie nota bene!
Ga langs het juridisch loket/vraag je rechtsbijstand om advies (waarschijnlijk krijg je al wel advies, maar zullen ze waarschijnlijk verder niets voor je doen). Ik denk dat dat het verstandigst is als ik al jou vragen zo zie. Laat je goed voorlichten en ga je dan op de zaak storten Dan weet je zeker dat je niet het onderspit delft.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  woensdag 13 mei 2009 @ 07:29:47 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68966807
Neem de uitspraak van de huurcommissie mee naar de zitting, dat in ieder geval.

Waar bestaat het verweer uit? Kun je die dingen eventueel makkelijk weerleggen? Je kutn uitstel vragen geloof ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 13 mei 2009 @ 07:59:12 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_68966992
Bel de huurcomissie?

Het is vast niet de eerste keer dat dit gebeurt
Dum de dum
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:13:30 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_68967120
Dat er om een kostenveroordeling wordt gevraagd is vrij standaard. Normaal gesproken verweer je je tegen alles wat in de dagvaarding staat en stuur je daarvoor bewijsstukken mee voor zover mogelijk en doe je voor het overige een bewijsaanbod. Natuurlijk zelf duidelijk maken dat de huurcommissie al heeft geoordeeld in je voordeel en de uitspraak als bewijsstuk meesturen. Daarbij ook vragen om de eisende partij in de kosten van het geding te veroordelen.

Omdat we op FOK! echter geen volledig inzicht in de zaak hebben kun je het beste contact opnemen met een advocaat. Vaak is het eerste half uur gratis en kun je daarin je zaak voorleggen en bespreken wat het kost.

Oh, en als je maar 2 weken de tijd hebt zou ik sowieso uitstel vragen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:28:28 #9
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_68967329
Vraag uitstel bij de kantonrechter, zodat je je zaakjes op orde kunt krijgen.

Staat er overigens niet in de brief dat je bij voorkeur schriftelijk moet reageren?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 13 mei 2009 @ 09:27:14 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_68968537
quote:

Zo'n verzoek is standaard bij een kanton zaak, je kunt eisen wat je wil, het gaat erom dat je ook nog gelijk moet krijgen van de kanton rechter.
Heel belangrijk is dat je ALLE eisen die gesteld worden punt voor punt tegenspreekt en weerlegt. Als je NIETS doet, dan kan de rechter niet anders dan de eiser gelijk geven.
Je moet dit schriftelijk doen en zorgen dat het op tijd bij de rechtbank binnen is. Je kunt uitstel vragen.

Bij het kanton gerecht mag je jezelf verdedigen maar wellicht is het verstandiger om een juridisch loket oid in te schakelen.

Wil je dat niet en ga je het zelf doen, bel dan even met de rechtbank, zij vertellen je dan precies wanneer en hoe je uitstel kunt aanvragen. Verder kun je met google / wikipedia nogal wat vinden omtrent de te volgen procedures. (ja ik heb het zelf ook aan de hand gehad, weliswaar over iets heul anders maar toch)

Nogmaals, bestrijdt elk punt afzonderlijk en eis dat de eiser de kosten van de zaak betaalt alsmede alle door jou gemaakte kosten ivm je verdediging.

succes!
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  woensdag 13 mei 2009 @ 09:28:47 #11
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_68968591
quote:
Dat gebeurt bijna altijd.
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_68969121
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga geen advocaat in de arm nemen, het is eigenlijk een hele simpele zaak, echter worden er veel punten aangebracht die ik dus moet gaan weerleggen. Daar ben ik nu mee bezig. Ik zal ze straks posten, wellicht kan iemand er wat zinnigs over zeggen

Ik heb inmiddels gebeld met het kanton en heb daar het adres etc. ontvangen om uitstel aan te vragen.
pi_68970837
Hieronder een opsomming van de punten die aangehaald worden. Ik hoop op geduld en advies:

Punt 1: de huurcommissie heeft de huur verlaagd met 60% terwijl 40% het maximum is.
Reactie: de huur werd TOT 60% verlaagd, dus met 40%. Dit is verkeerd gelezen in de uitspraak van de huurcommissie, en als ze de sommetjes hadden gemaakt hadden ze dat gezien

Punt 2: Het gebrek behoort niet tot lijst C van de huurcommissie (de zwaarste categorie), daar er geen sprake is van ernstige schending woongenot noch van gevolgschade die aan de verhuurder te wijten is.
Reactie: de kamer in kwestie werd gebruikt als fitnessruimte en om de was te drogen. Door de schimmelvorming en het vocht was het niet verstandig deze bezigheden vol te houden ivm gezondheid. Zelfs de was drogen lukte op een gegeven moment niet meer. Dit moest vervolgens uit noodzaak in de woonkamer gebeuren, daar de was drogen in de hoofdslaapkamer ook tot een te vochtige (slaap)omgeving zou zorgen.

Punt 3: Tijdens het onderzoek van de huurcommissie blijkt er niet van stank en zijn de vochtplekken droog. Derhalve werd de bruikbaarheid van de slaapkamer niet ernstig aangetast.
Reactie: de vochtplekken waren inderdaad droog. Het onderzoek van de huurcommissie vond plaats 20 dagen NA reparatie van het dak. Op dat moment werden delen van de muur nog wel als 'zeer vochtig tot nat' gemeten (met apparatuur) en was er forse schimmelvorming aanwezig. Ik blijf bij het standpunt dat de bruikbaarheid van de kamer hierdoor ernstig was aangetast. In de maanden voor het onderzoek was het water tijdens regenbuien naar binnen komen lopen (op foto's zichtbaar) wat de onbruikbaarheid van de kamer verder aantoont.

Punt 4: Tijdens het onderzoek van de huurcommissie werd gesteld dat de schimmelsporen het gevolg van het lekkende dak waren (het eveul was inmiddels bekend en gerepareerd). Deze stelling kan niet in stand blijven zonder nadere onderbouwing. Tevens stelt verhuurder dat de uitspraak van de huurcommissie welke gegrond is op de bevindingen van de rapporteur, alleen al om deze reden niet in stand kan blijven.
Reactie: Wat de oorzaak ook was, vocht en schimmel waren aanwezig. Mij lijkt het logisch dat die zaken het gevolg waren van het lekkende dak. Ik weet niet goed wat ze met dit punt willen, en waarom ze zelfs het hele rapport ongegrond vinden om deze reden.

Punt 5: december 2007 aanvang huurovereenkomst. Er werden geen vocht- of schimmelplekken geconstateerd.
Reactie: Werd er specifiek gekeken naar vocht in de muren of schimmelplekken of werd het simpelweg niet gezien. Werden er vochtmetingen gedaan?

Punt 6: 21 januari 2008 ontvant verhuurder een melding van lekkage. Er wordt een opdrachtbon aangemaakt voor een aannemer. De hieropvolgende maand krijgt de aannemer geen reactie op voicemail bericht en 'niet-thuis-kaarten' gericht aan huurder. De opdrachtbon werd geannuleerd. De opdrachtbon wordt bijgevoegd als bewijs.
Reactie: Op de opdrachtbon wordt enkel gemeld 'geen reactie bewoner'. Er worden geen data en tijdstippen of omschrijving van de genomen actie vermeld. Derhalve is het door mij niet aantoonbaar te maken dat er geen contact geweest is, ik kan enkel ontkennen dat er voicemail berichten of kaarten zijn achtergelaten.

Punt 7: gedurende maanden maart-juni laat huurder niets van zich horen.
Reactie: door de verstreken tijd kan ik niet meer specificeren dat ik gebeld heb in die periode.
Ik kan enkel vermelden dat ik ook in die periode gebeld heb.

Punt 8: huurder neemt voor de 2e maal contact op met de verhuurder om de lekkage te melden. Er wordt een 2e opdrachtbon aangemaakt voor de aannemer. Werderom wordt er tervergeefs contact gezocht met de huurder middels voicemail berichten en 'niet thuis kaarten'. Eenmaal wordt de huurder thuis getroffen, echter geeft hij aan dat hij moet werken en dat hij dus geen toegang tot de woning wenst te verschaffen. Er wordt een afspraak gemaakt , echter op de afgesproken datum en tijd is er niemand thuis. De opdrachtbon wordt bijgevoegd als bewijs.
Reactie: Op de opdrachtbon staan wederom geen data en tijdstippen en te genomen actie vermeld. Ik kan dus met geen mogelijkheid aantoonbaar maken dat er geen contact is geweest zeker niet in persoon. De opdrachtbon maakt alleen melding van 'bewoner reageert niet op voicemail en niet thuis kaarten'. Er wordt niet gesproken over het persoonlijke contact en de gemiste afspraak. Ook wordt niet duidelijk hoe en waarom er toch nog huisbezoek is geweest nadat ik kennelijk niet reageerde op voicemail en 'niet-thuis-kaarten'.
Tot slot wil ik opmerken dat er tijdens het contact met de verhuurder er niet geproken werd over mijn vermeende slechte bereikbaarheid. Dit zou mij de eerste opmerking lijken te zijn toen ik het herhaalde verzoek deed.

Punt 9: op 24 juni werd een 'niet thuis kaart' door de bus gedaan.
Reactie: in het geheel nooit een niet-thuis-kaart ontvangen, dus ook op deze datum niet. Opvallend is dat alle data op de opdrachtbonnen ontbreken en het is dus vreemd dat wel wordt gesteld dat die datum een kaart door de bus is gedaan. Voor welke opdracht was dat?

Punt 10: 10 augustus doet huurder een 3e melding van lekkage. Wederom wordt een opdrachtbon aangemaakt. In eerste instantie wordt er niet gereageerd op voicemail/kaarten. Uiteindelijk is er contact en kan er een afspraak gemaakt worden op 8 september voor het opsporen van de lekkage.
Reactie: deze afspraak bevreemd mij en kan ik mij niet herinneren. Ik zie ook niet in waarom er een afspraak gemaakt zou moeten worden voor 1 maand later gezien de ernst van de situatie. Tevens werd door de verhuurder ook in dit '3e' contact niet gemeld dat ik niet bereikbaar was waardoor de vorige twee meldingen niet opgepakt waren.

Vervolgens volgen er nog wat data, welke trouwens op geen enkele opdrachtbon terugkomen, waarop contact is getracht te leggen. Deze data moet ik nog verder uitspitten.

Punt 11: op 27 augustus ontvangt de verhuurder een klacht van de bovenburen van huurder dat er lekkage is in de slaapkamer boven de slaapkamer van huurder. Diezelfde dag bezoekt de opzichter van de SCW deze woning, inspecteert de aannemer de woning. Vervolgens maakt verhuurder een opdrachtbon aan voor aannemer voor de reparatie van de hemelwaterafvoer. De opdrachtbon wordt als bewijs bijgevoegd.
Reactie: deze snelle gang van zaken bevreemd mij ten zeerste. Kennelijk is binnen 8 uur de melding verwerkt, de opzichter in kennis gesteld, de opzichter langsgeweest, de aannemer in kennis gesteld en het euvel onomstotelijk vastgesteld. Hierbij moet worden opgemaakt dat uit het voorgaande punt bleek dat een afspraak met huurder kennelijk 1 maand later pas mogelijk was, tegenstrijdig met het snelle optreden hiervoor genoemd. Ook merk ik op dat alle keren dat ik de lekkage meldde er nooit is gezegd dat de opzichter zou komen. Het bevreemd mij dan ook dat het in het geval van de buren meteen dezelfde dag gebeurde en bij mijn melding nooit ter sprake is gekomen.

Op 10 september wordt de hemelwaterafvoer gerepareerd waarmee er een einde komt aan de lekkage. Deze datum is 7 dagen na de 'einde-voor-datum' vermeld op de opdrachtbon die werd aangemaakt n.a.v. de klacht van de bovenburen. Wellicht kan ik hiermee deels traagheid van werken bewijzen?

Op 30 september doet de huurcommissie een onderzoek in mijn woning.

Punt 12: In oktober wordt diverse malen getracht een afspraak te maken met huurder. Uiteindelijk lukt het om in overleg met huurder een afspraak te maken voor 24 november. Op deze datum kunnen de afrondende werkzaamheden plaatsvinden.
Reactie: Omstreeks 1 december belde ik met de verhuurder. Ik verzocht reparatie van een kraan en om terugplaatsing van mijn radiator. Deze was verwijderd, ca. 2 weken daarvoor, om de stucwerzaamheden te kunnen voltooien. Nadien zou er met mij contact opgenomen worden voor het terugplaatsen van de radiator. Dit gebeurde dus niet, ook werd de kraan niet gerepareerd. Ik moest op 15 december zelf bellen (aantoonbaar dmv tel. specificatie). Dit was overigens ca. 4 weken na voltooing stucwerk. Enkele dagen daarna werd de kraan gerepareerd en werd de radiator teruggeplaats, wat de voltooiing betekende van de werkzaamheden. Het was dus niet op 24 november dat de werkzaamheden rond waren.

Punt 13: Verhuurder stelt dat huurder niet meer dan 3 keer gebeld heeft over de lekkage, dat huurder niet geschreven heeft en niet via de website van de SCW een reparatieverzoek deed.
Reactie: Het is mij niet mogelijk telefoon specificaties op te vragen langer dan een jaar geleden. Derhalve zijn er specificaties verloren gegaan. (mogelijk heb ik deze nog ergens, had ze namelijk wel uitgeprint). Uit de aanwezige specificaties blijkt dat ik in ieder geval nog 3 contacten met de verhuurder had, in november en december. De ontvangstbevestiging van de melding via de website heb ik niet meer (iemand ideën?).
De brief die ik stuurde was niet aangetekend, een kopie heb ik nog wel welke ook naar de huurcommissie is gestuurd. Ik heb nog wel een email in mijn bezit welke ik verzonden had waarin ik foto's van de situatie bijvoeg en de situatie beschrijf. Dit contact moment is ook niet aangehaald door de verhuurder.

Punt 14: de bereidheid bij de huurder ontbrak om de verhuurder in staat te stellen het gebrek te verhelpen.
Reactie: Ik heb geen enkel belang bij de verhindering van de reparatie. Ten eerste is een deel van de woning niet bruikbaar. Ten tweede leidden de gebreken tot gezondheidsproblemen. Dit werd ook aangegeven in de verstuurde email. Tevens zal ik dit trachten te onderbouwen middels medische documenten. Sinds ca. januari 2008 begon mijn bronchitus/astma weer ernstig op te spelen. Voor het eerst in vele, vele jaren moest ik hiervoor weer naar de huisarts en naar de longarts.

Mijn grote punten zijn ten eerste dat ik geen kaarten in de bus heb gekregen en dat ik geen voice-mail berichten heb ontvagen. Daar komt bij dat mij nimmer aangegeven is door verhuurder dat ik niet te bereiken ben, dit lijkt mij het eerste wat je doet als je merkt dat er niet gereageerd werd.
Ook het gezondheidsaspect is een groot punt. Ik heb bij de longarts bloed laten prikken. Daaruit bleek dat ik een zeer hoog aantal antistoffen in mijn bloed te hebben. Dit had de arts alleen bij tropische ziekten gezien (letterlijke tekst/vraag van de arts). Ik heb nieuwe medicatie gekregen die ik twee maal daags moest innemen, nu nog eenmaal daags. Dit heb ik bij de huurcommissie verder niet aangedragen, had voor de commissie denk ik weinig meerwaarde. Voor de rechter zal ik dit zeker gaan aankaarten.

Dat was het voor nu, later meer, en ik hoop op advies!! Mijn reacties zijn trouwens niet in officiële stijl

[ Bericht 0% gewijzigd door Phuturistixxx op 13-05-2009 17:54:30 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 13 mei 2009 @ 14:34:06 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_68979065
Misschien kun je via je provider achterhalen wanneer je gebeld bent door de verhuurder? Ik weet niet of dat kan maar het zou je goed kunnen helpen aangezien je steeds aangeeft dat je geen voicemails hebt gehad.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:32:49 #15
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_68981134
Punt2:
Er is wel degelijk sprake van ernstige schending van woongenot. De kamer in kwestie werd gebruikt als fitnessruimte en om de was te drogen. Door de schimmelvorming en het vocht was het niet verstandig deze bezigheden vol te houden ivm gezondheid. Zelfs de was drogen lukte op een gegeven moment niet meer. Wellicht nog aangeven dat het drogen van de was vanaf dat moment in de woonkamer diende te gebeuren.

Punt 3 en 4. Hoezo vecht verhuurder de conclusies van de huurcommissie aan bij de huurder. Bij beide punten duidelijk aangeven dat dit de bevinding van de huurcommissie is en dat de huurder of gedaagde dit niet zelf bedacht heeft.

Punt 6 7 8 9 en 10 Duidelijker aangeven dat er geen contact is gezocht en dat bewoner wel degelijk thuis en bereikbaar was. Nu is het verweer wat aan de vage kant en kan de rechter denken dat er een kern van waarheid in zit. De zinsnede waarin je zegt "dat de fout kennelijk bij jou ligt WEGHALEN!!!'

Punt 14 is heel erg belangrijk. Zorg dat je daarvoor voldoende bewijsstukken hebt. Vraag e.e.a op bij de arts(en) die je behandeld hebben.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_68981921
Goede punten Doctor B, die ga ik zeker aanpassen, zeker je opmerking over punt 3 en 4, alhoewel ik me afvraag of ik mijn eigen visie niet ook zal neerzetten naast de opmerking dat dat een zaak voor de huurcommissie is. Ze gaan namelijk in beroep tegen de beslissing van de huurcommissie, dus het is logisch dat ze dan de inhoud gaan betwisten. Als ik die betwisting niet weerleg zou de rechter dat voor mij moeten doen als ware...?

Ik heb zojuist bij mijn zorgverzekeraar een compleet overzicht van medische behandelingen opgevraagd vanaf december 2007 tot en met heden. Daar zou echt alles in moeten staan.
Daarnaast hoop ik zo'n zelfde overzicht van mijn apotheek te kunnen krijgen.

Ook heb ik bij het ziekenhuis mijn medisch dossier opgevraagd, de longarts kan namelijk beamen dat het bloedonderzoek wat plaatsvond redelijk verontrustende resultaten opleverde. En ook hoop ik dat daar in staat hoe lang het geleden was dat ik bij een longarts geweest was, pré december 2007.

@ Rewimo, ik heb mijn provider gebeld, echter meer dan een jaar terug gaat het niet. Ik ga eens goed zoeken of ik het niet ergens heb liggen...
YES ik had nog 1 specificatie als JPG opgeslagen, daaruit blijkt weer 1 telefoontje extra dan zij beweren, in totaal 4 telefoontjes meer dan zij beweren
pi_68983566
Net de gegevens van de apotheek opgehaald. In heel 2007 werd geen medicijnen voorgeschreven voor ademhalingsproblemen, behalve op 05-12-2007. Ik ging op 01-12-2007 de nieuwe woning (met lekkage) in.

Vervolgens wordt vanaf dan tot maart 2009 7 keer medicijnen voorgeschreven, in totaal 840 dosissen (inhalaties). Als we deze 840 inhalaties verdelen over de 16 maanden (01-12-07 t/m 01-03-2009) komen we uit op gemiddeld 52 inhalaties per maand wat gemiddeld 1,5 keer per dag gebruik van medicatie oplevert.

Nu nog kijken of de gegevens van mijn zorgverzekeraar stroken met die van de apotheek. Denk dat ik wel kan bewijzen dat er vanaf december 2007 een ernstige verslechtering optrad in mijn bronchitis/astma.
pi_68984227
Succes, Ts! Hak hem in de pan zou ik zeggen.

Verkapte tvp
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  woensdag 13 mei 2009 @ 17:20:05 #19
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68984758
Ik heb geen tijd om alles tot in detail door te lezen, maar globaal ziet het er aardig uit. Maar probeer bij je stellingen steeds ook zoveel mogelijk bewijs aan te bieden. Dus zeg dat getuige A kan bevestigen dat de ruimte veel te vochtig was en dat getuige B kan bevestigen dat.... Ik neem aan dat er wel eens vrienden/familie/buren naar je woning zijn komen kijken in de tijd van de problemen.

Noem die mensen dus ook bij naam.
pi_68985358
Dank je Pool. Ik heb sowieso foto's genomen direct na een regenbui, waarop duidelijk te zien is dat er een plas water op de vensterbank ligt en dat het gordijn zeiknat is. Voor de volledigheid de fullsize foto, sorry voor de grote...

Voor wat betreft overige bewijzen... de zaken die zij beweren die simpelweg niet plaats vonden kan ik niet bewijzen... vandaar onderstaande vraag aan het Juridisch Loket.
pi_68985446
De volgende vraag aan het Juridisch Loket, wellicht kunnen mensen hier mij al verder helpen:
quote:
Beste heer, mevrouw, op 20 maart 2009 werd mij de uitspraak van de huurcommissie toegezonden. In deze uitspraak werd ik in het gelijk gesteld en werd de verhuurder verplicht met terugwerkende kracht de huur te verlagen voor een periode van 6 maanden. Dit in verband met een gebrek vermeld op lijst C (nummer 8 en 9). Het gebrek betrof een forse lekkage op een slaapkamer met zeer vochtige muren tot gevolg en forse schimmelvorming. De verhuurder vecht dit aan middels een procedure bij de kantonrechter.

In het kort stelt de verhuurder dat:

- het gebrek niet thuishoort op lijst C onder nummer 8 en 9 omdat er geen sprake is van een gebrek wat het woongenot ernstig schaadt
- dat de gevolgschade niet aan de verhuurder te verwijten valt, dit omdat gesteld wordt dat ik, de huurder, het opsporen cq verhelpen van het gebrek bij voortduring heb gefrustreerd en ik daardoor in schuldverzuim verkee (6:58 en 6:59 BW)

Kort gezegd beweerd de verhuurder dat ik op geen enkele wijze heb gereageerd op telefoontjes of briefjes van aannemers.

Nu de volgende vragen:
- in hoeverre is het mijn taak te bewijzen dat de gebreken behoren op lijst C van de huurcommissie en op welke wijze zou ik dat moeten doen
- hoe kan ik mij verweren tegen beweringen dat ik niet reageer op telefoontjes/briefjes van een aannemer, alhoewel ik wel kan aantonen meerdere malen contact te hebben gezocht met de verhuurder, via telefoon als email

Tot slot stelt de verhuurder dat toen een aannemer mij thuis trof ik, omdat ik naar mijn werk moest, geen toegang wenste te verschaffen tot mijn woning. Dit wordt bovendien 'onbereidheid tot medewerking' genoemd. Daar deze situatie zich absoluut niet voor heeft gedaan vraag ik mij af of ik de persoon die mij zogezegd thuis trof kan oproepen te getuigen?
Ik hoop dat u mij verder kunt helpen, met vriendelijke groeten,
  woensdag 13 mei 2009 @ 22:18:34 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_68996451
Wanneer je kunt bewijzen dat je meer contact hebt opgenomen dan de 3 keer die zij stellen, dan wek je al de indruk dat hun verklaringen onbetrouwbaar zijn en dat is prima.

Probeer verder om in je verklaringen alles wat zij stellen te weerleggen, maar vertel niet meer dan nodig. Alles wat je overbodig stelt kan later tegen je werken..
pi_68998777
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar waar staat dat je in het geding moet verschijnen bedoelen ze dat ze een conclusie van antwoord van jou verwachten. Niet dat je woensdag ochtend om 10 uur (?) daar voor de deur moet staan, tenzij de zaak al loopt en er een comparitie wordt gelast, maar dat haal ik nou niet meteen uit je verhaal. Tip: schakel toch maar even een professional in.
  woensdag 13 mei 2009 @ 23:31:04 #24
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_68999614
tvp
pi_68999707
hmm tvp
pi_69000052
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:45 schreef Phuturistixxx het volgende:
Net de gegevens van de apotheek opgehaald. In heel 2007 werd geen medicijnen voorgeschreven voor ademhalingsproblemen, behalve op 05-12-2007. Ik ging op 01-12-2007 de nieuwe woning (met lekkage) in.
Misschien kun je ook nog gegevens van voor 2007 krijgen om je punt te versterken.
quote:
Vervolgens wordt vanaf dan tot maart 2009 7 keer medicijnen voorgeschreven, in totaal 840 dosissen (inhalaties). Als we deze 840 inhalaties verdelen over de 16 maanden (01-12-07 t/m 01-03-2009) komen we uit op gemiddeld 52 inhalaties per maand wat gemiddeld 1,5 keer per dag gebruik van medicatie oplevert.
Het zijn 15 maanden, geen 16.
dec 2007 + heel 2008 + jan 2009 + feb 2009 = 31 + 366 + 31 + 28 = 456 dagen.
840 inhalaties verdeeld over 456 dagen is gemiddeld 1,84 inhalaties/dag. Nog meer dan je al dacht.
quote:
Nu nog kijken of de gegevens van mijn zorgverzekeraar stroken met die van de apotheek. Denk dat ik wel kan bewijzen dat er vanaf december 2007 een ernstige verslechtering optrad in mijn bronchitis/astma.
Ondersteuning van gegevens kan geen kwaad Goed bezig dus
pi_69003498
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 23:14 schreef Kudtstudent het volgende:
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar waar staat dat je in het geding moet verschijnen bedoelen ze dat ze een conclusie van antwoord van jou verwachten. Niet dat je woensdag ochtend om 10 uur (?) daar voor de deur moet staan, tenzij de zaak al loopt en er een comparitie wordt gelast, maar dat haal ik nou niet meteen uit je verhaal. Tip: schakel toch maar even een professional in.
Nee er staat nergens dat er een conclusie wordt verwacht.

Ze eisen een antwoord op de ingestelde vordering of als ik verstek laat gaan toewijzing van de vordering, mits niet ongegrond of onrechtmatig.

Ik vraag vandaag uitstel aan, vier weken vanaf heden. Een professional inschakelen wacht ik nog even mee, wellicht dat ik zelf mijn antwoord schrijf en dat dan laat beoordelen (of iets dergelijks) door een jurist (tegen betaling). Weet niet of zoiets mogelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phuturistixxx op 14-05-2009 07:00:55 ]
pi_69003532
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:18 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je kunt bewijzen dat je meer contact hebt opgenomen dan de 3 keer die zij stellen, dan wek je al de indruk dat hun verklaringen onbetrouwbaar zijn en dat is prima.

Probeer verder om in je verklaringen alles wat zij stellen te weerleggen, maar vertel niet meer dan nodig. Alles wat je overbodig stelt kan later tegen je werken..
Ja goddank heb ik een specificatie gevonden van een gesprek van 6 minuten welke zijn niet genoemd hebben. De drie andere contactmomenten waren in november-decemberen hadden meer met de afwikkeling van de zaak te maken dan met het daadwerkelijk gerepareerd krijgen van de lekkage. Maar goed, ook die contactmomenten zal ik vermelden, alhoewel deze waarschijnlijk minder sterk zijn.

Je tweede punt vind ik ook een goede, zij eisen, dus zij moeten bewijzen. Als zij stellen dat ik niet gereageerd heb op voice-mail berichten en niet-thuis-kaarten zullen zij dat moeten bewijzen? Dus ik vraag me af of ik kan volstaan met een zin als: "daar ik geen bewijs geleverd zie van deze stelling kan en wil ik daar verder niet op ingaan"?
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:28:41 #29
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_69003652
Zou niet zeggen bij punt 2 dat je de kamer gebruikte om was te drogen. Of uberhaupt zeggen wat je er in deed. Het enige wat je doet is de tegenpartij zaken geven om jou mee aan te vallen.

De kamer kon niet gebruikt worden. punt.

Raad je overigens toch ten zeerste aan een advocaat in de arm te nemen. Dit soort meuk loopt vaak fout af als je niet precies weet welke wegen je moet bewandelen.
Dum de dum
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:47:03 #30
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69003776
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 06:48 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Nee er staat nergens dat er een conclusie wordt verwacht.

Ze eisen een antwoord op de ingestelde vordering of als ik verstek laat gaan toewijzing van de vordering, mits niet ongegrond of onrechtmatig.

Ik vraag vandaag uitstel aan, vier weken vanaf heden. Een professional inschakelen wacht ik nog even mee, wellicht dat ik zelf mijn antwoord schrijf en dat dan laat beoordelen (of iets dergelijks) door een jurist (tegen betaling). Weet niet of zoiets mogelijk is.
Nee dat staat er ook niet in zoveel woorden in maar zo werkt het burgerlijk procesrecht nou eenmaal. Bij een zitting hebben mensen zo'n Amerikaans beeld van zo'n knakker met zo'n pruik die je gaat overhoren maar het tegendeel is waar.

Dat antwoord verwachten ze in de vorm van een CVA. Als je die CVA niet stuurt dan zal de rechter waarschijnlijk de eis bij verstek toewijzen en waarschijnlijk zal de dagvaardende partij één en ander uitvoerbaar bij voorraad geëist hebben wat zoveel betekent als dat je die middag na uitspraak van het vonnis nog een deurwaarder op de stoep zal kunnen hebben.

Maar goed ik merk al dat je niet echt open staat voor tips en denkt dat je hetalelmaal zelf wel weet, Je zal het wel merken als je daar 's ochtends verdwaasd op de stoep staat en de meneer bij het detectiepoortje je een beetje scheef aankijkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door aaipod op 14-05-2009 08:01:59 ]
  donderdag 14 mei 2009 @ 08:02:18 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69003893
Niet om flauw te doen, maar mag ik TS aanraden zijn brief aan de rechtbank te laten schrijven door iemand die beter in Nederlands is en wel werkwoorden kan vervoegen? Rechtbanken stellen dat zeer op prijs en bovendien voorkom je er mee, dat je zaken voor verkeerde uitleg vatbaar maakt. Ik zie in de brief aan het juridisch loket net teveel spel- en vervoegingsfouten en dat kan bij het lezen irritatie opwekken en je zaak verslechteren.

Overigens @ punt 7: Wellicht kan je provider je ook nog een lijst verstrekken van telefoontjes die jij gepleegd hebt in die periode.

Kijk overigens uit met het 'wie eist, bewijst' verhaal. Dat kan als een boemerang op je hoofd terugkomen. Wel kun je stellen, dat als ze zo graag contact met je hadden willen hebben, het een kleine moeite was geweest om even een keer 's avonds om een uur of 7 langs te komen, omdat werkende mensen nu eenmaal niet altijd thuis zijn. Vraag ook of ze doorslagen hebben van die achtergelaten briefjes of dat ze kunnen aantonen wanneer er iemand aan de deur geweest is, zodat jij je agenda ernaast kunt leggen en bijvoorbeeld zou kunnen aantonen (omdat je jarig was, of omdat je ziek thuis zat) dat je wel degelijk thuis was en dat hun bewering dus kul is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_69003943
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:47 schreef aaipod het volgende:

[..]

Nee dat staat er ook niet in zoveel woorden in maar zo werkt het burgerlijk procesrecht nou eenmaal. Bij een zitting hebben mensen zo'n Amerikaans beeld van zo'n knakker met zo'n pruik die je gaat overhoren maar het tegendeel is waar.

Dat antwoord verwachten ze in de vorm van een CVA. Als je die CVA niet stuurt dan zal de rechter waarschijnlijk de eis bij verstek toewijzen en waarschijnlijk zal de dagvaardende partij één en ander uitvoerbaar bij voorraad geëist hebben wat zoveel betekent als dat je die middag na uitspraak van het vonnis nog een deurwaarder op de stoep zal kunnen hebben.

Maar goed ik merk al dat je niet echt open staat voor tips en denkt dat je hetalelmaal zelf wel weet, Je zal het wel merken als je daar 's ochtends verdwaasd op de stoep staat en de meneer bij het detectiepoortje je een beetje scheef aankijkt.
Het vetgedrukte komt vreemd op mij over, volgens mij heb ik alle input tot nu toe ter harte genomen en als ik alles zelf al wist dan opende ik dit topic niet... Ook het mij laten bijstaan door een jurist sluit ik niet uit. Ik wil alleen eerst een heleboel zelf doen en dat vervolgens bij een jurist neerleggen.
pi_69004125
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 08:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Niet om flauw te doen, maar mag ik TS aanraden zijn brief aan de rechtbank te laten schrijven door iemand die beter in Nederlands is en wel werkwoorden kan vervoegen? Rechtbanken stellen dat zeer op prijs en bovendien voorkom je er mee, dat je zaken voor verkeerde uitleg vatbaar maakt. Ik zie in de brief aan het juridisch loket net teveel spel- en vervoegingsfouten en dat kan bij het lezen irritatie opwekken en je zaak verslechteren.

Overigens @ punt 7: Wellicht kan je provider je ook nog een lijst verstrekken van telefoontjes die jij gepleegd hebt in die periode.

Kijk overigens uit met het 'wie eist, bewijst' verhaal. Dat kan als een boemerang op je hoofd terugkomen. Wel kun je stellen, dat als ze zo graag contact met je hadden willen hebben, het een kleine moeite was geweest om even een keer 's avonds om een uur of 7 langs te komen, omdat werkende mensen nu eenmaal niet altijd thuis zijn. Vraag ook of ze doorslagen hebben van die achtergelaten briefjes of dat ze kunnen aantonen wanneer er iemand aan de deur geweest is, zodat jij je agenda ernaast kunt leggen en bijvoorbeeld zou kunnen aantonen (omdat je jarig was, of omdat je ziek thuis zat) dat je wel degelijk thuis was en dat hun bewering dus kul is.
Is het zo slecht met mijn Nederlands

Die provider van mij heeft al aangegeven niet verder dan 12 maanden terug te kunnnen, maar ik ga daar nog eens een mail aan wagen.

Hoe verder ik probeer mijn verweer op te stellen hoe lastiger het wordt. Ik ga dus inderdaad maar op zoek naar bijstand, maar dan nog zal ik zelf allerlei bewijzen moeten aanleveren. Het scheelt me wel een heleboel papierwerk...

Ze hebben trouwens niets gespecificeert, de vermeende contactmomenten. Geen data of tijdestippen van telefoontjes of van huisbezoeken. Redelijk zwak punt van hun kant denk ik.
  donderdag 14 mei 2009 @ 08:27:24 #34
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69004164
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:00 schreef Phuturistixxx het volgende:

Je tweede punt vind ik ook een goede, zij eisen, dus zij moeten bewijzen. Als zij stellen dat ik niet gereageerd heb op voice-mail berichten en niet-thuis-kaarten zullen zij dat moeten bewijzen? Dus ik vraag me af of ik kan volstaan met een zin als: "daar ik geen bewijs geleverd zie van deze stelling kan en wil ik daar verder niet op ingaan"?
Er kan nooit bewezen worden dat iets niet gebeurd is. Zij zullen daarom moeten bewijzen dat zij je voicemail hebben ingesproken (bijvoorbeeld met een geluidsopname). Wanneer je dat punt echter niet betwist wordt het aan jou om te bewijzen dat je actie hebt ondernomen op de voice mail (Wat je zou kunnen doen met gespecificeerde telefoonrekeningen).

Ik zou niet stellen dat er geen bewijs is van de stelling, ik zou gewoon iets zeggen als "Hetgeen eiser in punt X van zijn dagvaarding beweert is niet waar". De eiser wordt daarmee vanzelf verplicht om bewijs te leveren.
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:43:06 #35
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69009927
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:47 schreef aaipod het volgende:

[..]

Misschien moet je de hele thread maar eens lezen. Dan ontdek je dat TS wel degelijk open staat voor tips en ze vrijwel allemaal ter harte neemt. Leuk dat je je eerste jaars rechten kennis hier neer plempt, maar TS is meer gebaat bij wat hulp opgedaan in de praktijk.
Misschien kun je je kennis nog wat verder etaleren door wat over repliek en dupliek te melden.
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:48:06 #36
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69010129
Dat is nog helemaal niet aan de orde dus niet echt relevant
pi_69020946
Geen idee wat een "CVA", maar begrijp niet waarom de man bij het detectiepoortje mij vreemd zou aankijken, aangezien mondeling toelichten ook tot de mogelijkheden behoort.

Hoe dan ook, ik ga neuzen voor juridische bijstand, wellicht is http://www.jurofoon.nl/zakelijk/no_cure_no_pay.asp wat voor mij.
Mijn verweer wordt dus gewoon opgestuurd, maar ik zal zeker verschijnen tijdens de zitting, scheef kijkende meneer bij het detectiepoortje of niet
  donderdag 14 mei 2009 @ 16:50:17 #38
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69021339
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 16:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Geen idee wat een "CVA", maar begrijp niet waarom de man bij het detectiepoortje mij vreemd zou aankijken, aangezien mondeling toelichten ook tot de mogelijkheden behoort.

Hoe dan ook, ik ga neuzen voor juridische bijstand, wellicht is http://www.jurofoon.nl/zakelijk/no_cure_no_pay.asp wat voor mij.
Mijn verweer wordt dus gewoon opgestuurd, maar ik zal zeker verschijnen tijdens de zitting, scheef kijkende meneer bij het detectiepoortje of niet
Bij een rolzitting gebeurt niet veel. Wanneer je je verweer hebt opgestuurd kun je je de moeite dus besparen, daar de rechter het niet ter zitting zal behandelen. Wanneer er een comparitie komt (wat een echte zitting is waarbij de rechter de partijen gaat ondervragen) dan moet je natuurlijk wel er heen gaan. Daarvoor krijg je echter (als het aan de orde komt, want dat hoeft niet) vanzelf een oproep van de rechtbank.
pi_69021476
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 16:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij een rolzitting gebeurt niet veel. Wanneer je je verweer hebt opgestuurd kun je je de moeite dus besparen, daar de rechter het niet ter zitting zal behandelen. Wanneer er een comparitie komt (wat een echte zitting is waarbij de rechter de partijen gaat ondervragen) dan moet je natuurlijk wel er heen gaan. Daarvoor krijg je echter (als het aan de orde komt, want dat hoeft niet) vanzelf een oproep van de rechtbank.
Oké, dus stél, ik doe niet schriftelijk mijn verweer maar verschijn op de zittingsdag dan heb ik pech gehad?

Dat no cure no pay schiet trouwens ook niet op volgens mij.. en een advocaat kost al gauw 150-200 per uur
  donderdag 14 mei 2009 @ 17:11:02 #40
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69022126
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 16:53 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Oké, dus stél, ik doe niet schriftelijk mijn verweer maar verschijn op de zittingsdag dan heb ik pech gehad?

Dat no cure no pay schiet trouwens ook niet op volgens mij.. en een advocaat kost al gauw 150-200 per uur
Correct.
Nadat jij je conclusie van antwoord hebt ingediend mag de eiser met repliek komen (tenzij de eiser van dat recht bewust heeft afgezien en de rechter hem niet alsnog opdraagt met repliek te komen), waarop jij dan weer dupliek moet geven. Daarna doet de rechter een uitspraak of hij vindt comparitie nodig en dan komt er een echte zitting waarin eiser en jij e.e.a. mondeling toe moeten lichten.

No cure no pay is best handig. Als jij verliest hoef je geen advocaat te betalen, als je wint, wordt de tegenpartij veroordeeld tot het betalen van je kosten en dus van je advocaat.
oh nee, ik zie dat jouw soort zaak niet geschikt is voor hun no cure no pay... jammer.
2e edit, een jurist van die lui scheelt al 50% in de kosten. Ben je voor 75-100 euro per uur klaar...
Mogelijk is het wel een idee. Bellen kan geen kwaad.

[ Bericht 4% gewijzigd door DoctorB op 14-05-2009 17:18:08 ]
  donderdag 14 mei 2009 @ 17:51:27 #41
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69023348
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 17:11 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Correct.
Nadat jij je conclusie van antwoord hebt ingediend mag de eiser met repliek komen (tenzij de eiser van dat recht bewust heeft afgezien en de rechter hem niet alsnog opdraagt met repliek te komen), waarop jij dan weer dupliek moet geven. Daarna doet de rechter een uitspraak of hij vindt comparitie nodig en dan komt er een echte zitting waarin eiser en jij e.e.a. mondeling toe moeten lichten.

No cure no pay is best handig. Als jij verliest hoef je geen advocaat te betalen, als je wint, wordt de tegenpartij veroordeeld tot het betalen van je kosten en dus van je advocaat.
oh nee, ik zie dat jouw soort zaak niet geschikt is voor hun no cure no pay... jammer.
2e edit, een jurist van die lui scheelt al 50% in de kosten. Ben je voor 75-100 euro per uur klaar...
Mogelijk is het wel een idee. Bellen kan geen kwaad.

Zucht en dan heb je commentaar op mij. Je loopt hier gewoon klink klare onzin te verkopen. Jouw idiote advies heeft werkelijk niemand iets aan. Wees je er eens van bewust dat jouw halfgebakken wikipedia kennis mensen een boel geld kan kosten.

Ten eerste beslissen niet de partijen, maar beslist de rechter de loop van de procedure. Hiertegen staat geen rechtsmiddel open. De eisende partij krijgt in lang niet alle gevallen de mogelijkheid tot conclusie van repliek en hij heeft hier zelf helemaal geen inspraak in. Van dit 'recht' kan hij helemaal niet afzien dus.\

Ten tweede is het verboden voor advocaten om op basis van no cure no pay te werken. Volledigheidshalve: gemachtigden die geen advocaat zijn mogen dat wel.
  donderdag 14 mei 2009 @ 17:59:59 #42
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69023569
quote:

[..]

Vrij veel inderdaad hé? Daarom raad ik je aan toch eens contact op te nemen met een rechtswinkel oid zodat je straks niet (een deel van) de kosten van zijn advocaat hoeft te betalen + de deurwaarderskosten + het vast recht + de vordering.
pi_69026454
Ja zal eens kijken of ik een rechtswinkel binnen kan stappen.

Maar ik vraag me toch af, gaat een rechter meer waarde hechten aan de manier waarop een verweer is opgesteld of aan de inhoud ervan? Ik bedoel als ik toch duidelijk de punten van de tegenpartij weerleg (en ik zeg niet dat dat altijd even makkelijk te verwoorden is) dan zou dat toch voldoende moeten zijn?
pi_69028504
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:27 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ja zal eens kijken of ik een rechtswinkel binnen kan stappen.

Maar ik vraag me toch af, gaat een rechter meer waarde hechten aan de manier waarop een verweer is opgesteld of aan de inhoud ervan? Ik bedoel als ik toch duidelijk de punten van de tegenpartij weerleg (en ik zeg niet dat dat altijd even makkelijk te verwoorden is) dan zou dat toch voldoende moeten zijn?
Zolang het allemaal aan de eisen voldoet, zou het niet moeten uitmaken. Een rechter zal echter met meer plezier een duidelijk, helder verhaal lezen dan een tenenkrommend slecht, niet lopend verhaal, vol met spelfouten, haast onleesbaar geschreven op de achterkant van een lege pizzadoos Voor de beoordeling van de inhoud zou het niet moeten uitmaken, maar je moet niet vergeten dat een rechter ook maar gewoon een mens is. Zijn/haar gemoedstoestand kán van invloed zijn op de uitkomst, dus wil jij het risico lopen?
  donderdag 14 mei 2009 @ 20:17:12 #45
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69028586
Toch stelt de wet een aantal (een hele boel eigenlijk) formele eisen aan de procedure van een rechtzaak. Dit soms op straffe van nietigheid, bij bijvoorbeeld de dagvaarding. Het is gewoon erg verstandig om toch even een professional raad te plegen.

Ik weet niet of je zelf studeert maar vaak heeft een hogeschool of universiteit wel een rechtswinkel waar je in ieder geval even binnen kan stappen voor wat informatie. Kost je niets en kan je een heleboel problemen schelen.
pi_69031464
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:42 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hieronder een opsomming van de punten die aangehaald worden. Ik hoop op geduld en advies:

Punt 1: de huurcommissie heeft de huur verlaagd met 60% terwijl 40% het maximum is.
Reactie: de huur werd TOT 60% verlaagd, dus met 40%. Dit is verkeerd gelezen in de uitspraak van de huurcommissie, en als ze de sommetjes hadden gemaakt hadden ze dat gezien

Punt 2: Het gebrek behoort niet tot lijst C van de huurcommissie (de zwaarste categorie), daar er geen sprake is van ernstige schending woongenot noch van gevolgschade die aan de verhuurder te wijten is.
Reactie: de kamer in kwestie werd gebruikt als fitnessruimte en om de was te drogen. Door de schimmelvorming en het vocht was het niet verstandig deze bezigheden vol te houden ivm gezondheid. Zelfs de was drogen lukte op een gegeven moment niet meer. Dit moest vervolgens uit noodzaak in de woonkamer gebeuren, daar de was drogen in de hoofdslaapkamer ook tot een te vochtige (slaap)omgeving zou zorgen.
Deze zijn wel leuk. De huurcommissie kent namelijk 3 types gebreken:
quote:
* Als de gebreken in de woonruimte voorkomen in lijst A, dan kan de huur verlaagd worden tot 20% van de maximale huurprijsgrens.
* Als de gebreken in de woonruimte voorkomen in lijst B, dan kan de huur verlaagd worden tot 30% van de maximale huurprijsgrens.
* Als de gebreken in de woonruimte voorkomen in lijst C, dan kan de huur verlaagd worden tot 40% van de maximale huurprijsgrens.
De huur mag dus wel degelijk met 60% verlaagd worden (tot 40% van de prijs) en dat is in het 'beste' geval. Door te claimen dat het gebrek niet hoort op lijst C moet die dus op A of B thuishoren waar een verdere verlaging van de huur bijhoort.

Overigens is het niet eens vreemd om het in lijst B te plaatsen daarin staat namelijk
quote:
4. Er is ernstige lekkage door regenwater, waardoor de bruikbaarheid van de woonruimte ernstig wordt belemmerd.
Meer info vindt je op http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9821 de lijst met gebreken vindt je bij vraag 7.
pi_69044161
Dat het op lijst B thuishoort wordt trouwens ook bestreden, er wordt ontkent dat de bruikbaarheid van de woning ernstig wordt belemmerd... die ontkenning dat het gebrek niet thuishoort in categorie C en B is het meest lastig, want ik moet dus nu bewijzen dat het gebrek er wel thuis hoort...

Overigens is categorie C de zwaarste categorie en moet je "verlaagd tot 40% van de max. huurprijs" zien als er gaat 40% max. van de huur af
pi_69044173
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 05:33 schreef Phuturistixxx het volgende:
Dat het op lijst B thuishoort wordt trouwens ook bestreden, er wordt ontkent dat de bruikbaarheid van de woning ernstig wordt belemmerd... die ontkenning dat het gebrek niet thuishoort in categorie C en B is het meest lastig, want ik moet dus nu bewijzen dat het gebrek er wel thuis hoort...

Overigens is categorie C de zwaarste categorie en moet je "verlaagd tot 40% van de max. huurprijs" zien als er gaat 40% max. van de huur af
Nee. C is de lichtste categorie, A de zwaarste.

Zie op http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9821 bij punt 7:
quote:
Alleen bij onderhoudsgebreken die staan in de zogenoemde Gebrekenlijsten kan de huur tijdelijk worden verlaagd. Er zijn drie lijsten:

* Lijst A, bevat de onderhoudsgebreken die het woongenot zeer ernstig schaden
* Lijst B, beschrijft de onderhoudsgebreken die het woongenot ernstig schaden
* Lijst C, bevat de overige onderhoudsgebreken die niet voorkomen op lijst A of B
En als men bij de Huurcommissie / VROM had bedoeld dat er 40% van de huur afgaat, had men niet geschreven dat de huur wordt "verlaagd tot 40% van de max. huurprijs". Da's namelijk iets heel anders dan zeggen dat er maximaal 40% van de huurprijs af mag. Weet je zeker dat jij de verlaging van de huurcommissie wel goed hebt gelezen?
pi_69044180
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 21:22 schreef werty het volgende:

De huur mag dus wel degelijk met 60% verlaagd worden (tot 40% van de prijs) en dat is in het 'beste' geval. Door te claimen dat het gebrek niet hoort op lijst C moet die dus op A of B thuishoren waar een verdere verlaging van de huur bijhoort.
Of de verhuurder stelt dat het op geen van de drie lijsten hoort.
quote:
Overigens is het niet eens vreemd om het in lijst B te plaatsen daarin staat namelijk
[..]
True.
pi_69044220
De huurcommissie is zelf ook lekker duidelijk over maximale huurprijs(verlaging) in het Gebrekenboek:

Uit het voorwoord:
quote:
In artikel 6 worden daarbij tevens drie categorieën van gebreken of tekortkomingen onderscheiden,
t.w.: categorie A,B en C, waarbij de Huurcommissie in het zich voordoend geval een ten
laagste huurprijs uitspreekt, gelijk aan respectievelijk 25%, 40% en 55% van de maximale
huurprijsgrens.
Verderop in het voorwoord:
quote:
N.B. Het Besluit huurprijzen woonruimte is per 1 juli 2002 op enkele punten veranderd (zie
Staatsblad 2002, 193, gepubliceerd op 23 april 2002):
- de maximale huurverlaging bij gebreken in lijst A is veranderd van 25% in 20% van de maximale
huurprijs;
- de maximale huurverlaging bij gebreken in lijst B is veranderd van 40% in 30% van de maximale
huurprijs;
- de maximale huurverlaging bij gebreken in lijst C is veranderd van 55% in 40% van de maximale
huurprijs;
- de term “Nulpuntenboek” is vervangen door de term “Gebrekenboek”.
pi_69044230
Ah oké, de huur is dus effectief met 40% verlaagd, van 478,79 tot 287,27 per maand, maar ik heb de tekst verkeerd geïnterpreteerd dus.

Toen ik las: "De Huurcommissie heeft een huurverlaging van 60% van de maximale huurprijs redelijk geacht", dacht ik dat zij bedoelden dat er 60% van af was gegaan. Deze opmerking werd trouwens door de verhuurder in de dagvaarding gezet.

[ Bericht 10% gewijzigd door Phuturistixxx op 15-05-2009 06:52:01 ]
pi_69044250
Ik heb ook het "Besluit huurprijzen woonruimte" er nog maar even bijgezocht. Dat zijn toch de regels waar de huurcommissie zich aan moet houden. In artikel 6 daarvan (waar ook naar wordt verwezen vanuit het voorwoord van het Gebrekenboek, zie mijn vorige post) staat:
quote:
1. Bij de beoordeling van de redelijkheid van de in rekening te brengen huurprijs ingevolge artikel 12, eerste lid, of artikel 16, eerste lid, van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte neemt de huurcommissie in aanmerking of zich met betrekking tot de woonruimte een of meer van de omstandigheden, bedoeld in bijlage II van dit besluit, voordoen. Daarbij wordt door de huurcommissie ten laagste als de in rekening te brengen huurprijs die zij redelijk acht, vermeld:
a. indien zich een omstandigheid voordoet als bedoeld in bijlage II, onder 1, categorie A, van dit besluit: 20% van de maximale huurprijsgrens;
b. indien zich een omstandigheid voordoet als bedoeld in bijlage II, onder 1, categorie B, van dit besluit: 30% van de maximale huurprijsgrens;
c. indien zich een omstandigheid voordoet als bedoeld in bijlage II, onder 1, categorie C, van dit besluit: 40% van de maximale huurprijsgrens.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 08:03:48 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69044695
quote:

[..]

Wanneer in de dagvaarding staat dat je in persoon mag komen niet. In de meeste gevallen zal de rechter je dan echter vragen om alsnog een conclusie van antwoord in te dienen, waar je dan weer wat tijd voor krijgt.
quote:
Je hoeft echter niet per se een advocaat te nemen. Je kunt het ook doen met een deurwaarder of andere jurist.
pi_69047026
Een jurist kost toch ook al gauw ca. 100,- euro per uur.
Als het nu ging om flink geld dan was het wat anders, maar 3 uur advies/werk voor zo'n jurist en je zit al aan het bedrag dat ik tegoed heb van de verhuurder.... wat schiet ik er dan mee op?
Als een rechter in mijn nadeel beslist ben ik een hoop geld kwijt....

Ik heb een CVA gevonden:
http://www.huurgeschil.nl(...)20van%20antwoord.doc

Misschien dat ik aan de hand van dat voorbeeld mijn verweer kan opstellen..
  vrijdag 15 mei 2009 @ 10:39:28 #55
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69048118
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 08:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer in de dagvaarding staat dat je in persoon mag komen niet. In de meeste gevallen zal de rechter je dan echter vragen om alsnog een conclusie van antwoord in te dienen, waar je dan weer wat tijd voor krijgt.
Je mag als gedaagde in een kantonzaak officieel ook mondeling verweer voeren. Dan maakt de griffier gewoon notities van je argumenten. Maar ik geloof dat in het kader van de werklast bij de rechtbank dan meestal toch gevraagd wordt of je alsnog iets zelf op papier kunt zetten.
pi_69048202
Ik ben alweer wat wijzer. Ik dacht dat ik op 27 mei mijn zaak al klaar moest hebben.
Ik lees nu dat dat niet het geval is. Ik had enkel hoeven aangeven dat ik verweer wil voeren, wat mij vervolgens een uitstel van ca. 4 weken zou opleveren. Binnen die 4 weken moet dan de conclusie van antwoord opgestuurd worden..

Dus 6 weken om een conclusie van antwoord in elkaar te draaien, dat moet lukken

Ook las ik dat ook al zou ik in het gelijk gesteld worden, de rechter de tegenpartij nooit tot volledige vergoeding van de proces-kosten veroordeeld... nog een reden om echt te proberen het zonder jurist te doen. Zoals al aangegeven gaat het om een bedrag van maar 340,- euro..
  vrijdag 15 mei 2009 @ 11:30:50 #57
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69050156
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 10:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik ben alweer wat wijzer. Ik dacht dat ik op 27 mei mijn zaak al klaar moest hebben.
Ik lees nu dat dat niet het geval is. Ik had enkel hoeven aangeven dat ik verweer wil voeren, wat mij vervolgens een uitstel van ca. 4 weken zou opleveren. Binnen die 4 weken moet dan de conclusie van antwoord opgestuurd worden..

Dus 6 weken om een conclusie van antwoord in elkaar te draaien, dat moet lukken

Ook las ik dat ook al zou ik in het gelijk gesteld worden, de rechter de tegenpartij nooit tot volledige vergoeding van de proces-kosten veroordeeld... nog een reden om echt te proberen het zonder jurist te doen. Zoals al aangegeven gaat het om een bedrag van maar 340,- euro..
Ik snap dat je niet graag de kosten wil betalen maar procederen is een vak apart waar je zonder ervaring denk ik beter niet aan kunt beginnen daarnaast word je als burger in de rechtszaal veel minder serieus genomen dan een advocaat.

Advocatentaal is bijvoorbeeld al niet begrijpelijk, en men zal ook geen enkele moeite doen om je te helpen bij de interpretatie van teksten. Weet jij wat de standaard is voor een Memorie van Antwoord? Daarnaast zal een advocaat van de tegenpartij heel precies weten hoe hij jou klem moet zetten in de val moet laten lopen. Advocaten zijn erop getraind dat te doen.

Om kosten te drukken zou je een staigair-advocaat kunnen inhuren, die vragen meestal maar een aantal % van het normale tarief en je krijgt wel een degelijk advies. Houdt er wel rekening mee dat een stagair advocaat langer nodig heeft en er soms nog wel begeleiding van een gewone advocaat is (en die betaal je ook).

Succes!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 11:34:39 #58
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69050290
Mwah, bij een eenvoudige zaak voor de kantonrechter is een echte advocaat niet altijd nodig hoor. Eigenlijk zijn voor dit geval vooral studenten van een Rechtswinkel het meest geschikt.
pi_69083575
Na overleg hier en daar definitief besloten het CVA zelf te gaan (proberen) te schrijven.
Ik begrijp dat dit geen klusje is voor de leek, maar ik denk, ook met mijn kennis van strafrecht/vordering, wel te weten hoe ik in ieder geval zaken waterdicht kan omschrijven. Het in de juiste vorm gieten zal een taak worden voor de komende 6 weken...
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:45:31 #60
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69084089
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef Phuturistixxx het volgende:
Na overleg hier en daar definitief besloten het CVA zelf te gaan (proberen) te schrijven.
Ik begrijp dat dit geen klusje is voor de leek, maar ik denk, ook met mijn kennis van strafrecht/vordering, wel te weten hoe ik in ieder geval zaken waterdicht kan omschrijven. Het in de juiste vorm gieten zal een taak worden voor de komende 6 weken...
Probeer vooral heel goed te bekijken wat de feitelijke stellingen en beweringen van de eiser zijn. Zorg dat je deze allemaal onderbouwd weerlegt, voor zover ze tegen je spreken. Vaak denken mensen dat je voor een civiele procedure vooral alle ingewikkelde regeltjes moet vinden en creatief moet toepassen, maar uiteindelijk draait het toch vooral om de achterliggende feiten en het bewijs daarvan.
pi_69184040
Wellicht kom je zelfs in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Kijk op www.rvr.org

Overigens is the way to go idd. vantevoren een termijn verzoeken om een conclusie van antwoord in te sturen. Je kan mondeling antwoorden, maar dit wordt a. niet zo heel erg gewaardeerd en b. je bent dan afhankelijk van wat de griffier opschrijft van je verhaal. Ik zou altijd kiezen om zelf het stuk tekst op te stellen.

Een advocaat / jurist is niet vereist, maar het verdient wel de voorkeur. Het zou toch jammer zijn als je verliest op formaliteiten / onjuiste formuleringen / onwetendheid (waarmee ik overigens niet bedoel dat TS onwetend is)
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
pi_69187570
Dank voor je reactie Rob. Gefinancierde hulp kom ik niet voor in aanmerking, helaas.

Wellicht dat ik mijn CVA als het klaar is hier post, maar dat zal wellicht iets teveel van het goede zijn, zal waarschijnlijk een behoorlijk document worden..
pi_69451808
quote:
Arrondisementsrechtbank Arnhem, Conclusie van antwoord
locatie Tiel

Inzake
Datum zitting:
Zaaknummer: XXXX XXXXX
gedaagde
wonende XXXXXXX
te XXX

tegen

XXXXXXXX
corporatie gevestigd en kantoor
houdende te XXXX
Eiser
Advocaat: XXXX
kantoorhoudende te XXXX

Inleiding

Gedaagde, hierna te noemen XXXX, doet zeggen en concluderen voor antwoord als volgt:

1. XXXX wenst verweer te voeren tegen de vorderingen van eiser (hierna te noemen XXX). XXXXXXXX is van oordeel dat de vorderingen van XXX moeten worden afgewezen.

2. XXXXXX betwist alle stellingen van XXX, voorzover deze hierna niet uitdrukkelijk als juist worden erkend. Het verweer begint met een weergave van de feiten en omstandigheden.

Feiten en omstandigheden

3. op 1 december 2007 betrekt XXXXXX de woning aan de XXXXXXXXXXXXX samen met D. XXXXXXX (zijn vriendin). De woning wordt gehuurd van XXX.

4. vanaf 1 december 2007 merkt XXXXXX een kentering op in zijn COPD (een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem). Na jaren van relatieve rust in deze chronische toestand merkt XXXXX dat hij medicatie moet nemen.

5. Op 5 december 2007 verstrekt de apotheek aan XXXXXX de benodigde medicatie, iets wat in de elf maanden daaraan voorafgaand niet nodig was geweest . Nadere gegevens omtrent de gezondheid van XXXXXXXX zullen nader uitgewerkt worden.
Het 1e A-4tje van de 5 tot nu toe
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:14:35 #64
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_69452377
Goed dat je naar iedereen hebt geluisterd en een advocaat/jurist in de hand hebt genomen om je te vertegenwoordigen

Oh wacht ...
Dum de dum
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:22:02 #65
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69452594
Ach ja, uiteindelijk maakt hij die keuze toch zelf hè. Hij is echt niet de enige die in persoon procedeert bij de kantonrechter en aan zijn eerste A4 te zien heeft hij toch ergens een voorbeeldje van een 'echte' conclusie van antwoord liggen. Zolang TS maar beseft dat als het misgaat hij niemand anders verantwoordelijk kan stellen. Fok!advies is soms prima, maar wel altijd vrijblijvend en op eigen risico te volgen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:26:12 #66
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_69452726
TS spreekt zichzelf al in de eerste 5 punten tegen.

De tegenpartij gaat een hoop lol hebben
Dum de dum
pi_69452901
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:26 schreef Fe2O3 het volgende:
TS spreekt zichzelf al in de eerste 5 punten tegen.

De tegenpartij gaat een hoop lol hebben
Laat het niet bij die opmerking dan Geef dan meteen aan wat er fout is aan dit eerste stuk? Ik zie het niet..
De eerste twee punten komen rechtstreeks uit een origineel CVA, dus het lijkt me dat daar niet veel mis mee kan zijn...
pi_69453441
Van de ene kant is juridische hulp erg handig, zodat je niets vergeet en het niet misloopt op onbenullige dingen die je zelf niet weet.

Van de andere kant, als TS goed kan beargumenteren waarom hij vindt dat de tegenpartij 'ongelijk' heeft, zal hij echt niet worden uitgelachen door de rechter. Het scheelt namelijk dat de conclusie van antwoord redelijk vormvrij is en als je die opstelt aan de hand van een model (want dat doen advocaten ook gewoon), kom je al een heel eind, al heb je geen juridische achtergrond.

Daarbij is het bedrag dusdanig laag dat de kosten van een advocaat vrijwel altijd hoger zullen zijn dan het bedrag waarom het gaat. Dat is een fiks probleem als hij de zaak verliest en alles zelf moet betalen, maar als de tegenpartij in deze kosten wordt veroordeeld als TS wint, zijn dat vastgestelde bedragen voor het werk dat de gemachtigde heeft verricht. Die bedragen zijn vrijwel nooit kostendekkend.

Daarom geef ik TS groot gelijk dat hij zelf besluit te procederen...

Oja: je doet het nu niet in je eerste vijf punten, maar blijf erop letten dat je geen 'juridisch jargon' gaat gebruiken. Veel leken doen dat en maken daarmee de meest knullige constructies. Gewoon normaal en hedendaags Nederlands gebruiken, dat leest voor de rechter makkelijker dan geforceerde rare 'juridische' zinnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bartaz op 27-05-2009 13:57:52 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:59:50 #69
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69453717
TS moet alleen niet teveel gaan emmeren over zijn gezondheidsklachten (paar keer noemen en bewijs aanbieden is genoeg), dan wordt het wel een hele lange opsomming van feiten.

Ga eerder in op die punten van de verhuurder. Betwist vooral dat je zelf hebt stilgezeten en niet voldoende zou hebben meegewerkt. En betwist ook vooral dat de overlast wel meeviel en wijs daarbij naar de huurcommissie, draag getuigen aan die bij je thuis zijn geweest, etcetera. Bij de opsomming van de feiten dus vooral de feiten noemen die voor die punten van belang zijn.
pi_69455533
quote:
6. op 21 januari 2008 maakt XXXXXXXX melding van een lekkage in een kamer van de voorgenoemde woning. Medegedeeld wordt dat de lekkage optreedt na een regenbui. De melding werd telefonisch gedaan.

7. Gedurende de maanden februari 2008 tot en met april 2008 maakt XXXXXXXX meerdere malen telefonisch melding bij XXX van voorgenoemde lekkage.

8. Na het uitblijven van enige reactie beraad XXXXXXXX zich op zijn vervolgstappen en komt uit bij de Huurcommissie.

9. XXXXXXXX stuurt op 20 april 2008 per brief een “aanzegging onderhoudsgebreken” (zoals gevonden op de website van de Huurcommissie) aan XXX (productie 1).

10. Na de schriftelijke melding maakt XXXXXXXX tevens via de website van XXX melding van de lekkage. Hiervan ontving XXXXXXXX een (automatisch gegenereerde) ontvangstbevestiging per mail. Deze ontvangen mail is helaas niet bewaard gebleven.

11. Na het uitblijven van enige reactie verzoekt XXXXXXXX op 28 augustus 2008 de Huurcommissie schriftelijk om huurverlaging in verband met gebreken in de woning.

12. Op 30 september 2008 vind een voorbereidend onderzoek van de Huurcommissie plaats. Hierbij is een medewerker van de XXX aanwezig, Dhr. XXXX. Per post ontvangt XXXXXXXX het rapport daarvan. (productie 5)

13. Op 26 februari 2009 werd het verzoek tot huurverlaging ter zitting behandeld door de Huurcommissie.

14. Op 20 maart 2009 volgde per aangetekende post de uitspraak van de Huurcommissie waarin XXXXXXXX in het gelijk werd gesteld.

15. Op 12 mei 2009 gaat de XXX in beroep tegen de uitspraak van de Huurcommissie bij de rechtbank.

Inhoudelijke beoordeling

16. Allereerst stelt XXXdat er geen sprake is van een gebrek of in geval van een gebrek het gebrek niet zo ernstig is dat er sprake is van een zogenaamd nulpunt in de categorie C nummer 8 en 9 behorende bij bijlage II van het BHW, verder te noemen gebrek C8 en gebrek C9. XXX stelt dat het woongenot niet ernstig wordt aangetast noch dat de gevolgschade aan de verhuurder te verwijten valt.

17. De volgende stellingen moeten aantonen dat het woongenot ernstig was aangetast:

- door de lekkage was de kamer niet langer geschikt om de was in te drogen. De ruimte was zó vochtig dat de was er simpelweg niet wilde drogen. De vochtigheid in de muren werd aangetoond door de rapporteur van de Huurcommissie welke ter plaatse het voorbereidend onderzoek instelde. Uit dit rapport bleek dat enkele muren een vochtigheid vertoonde van 1,5% tot 1,6%. Een percentage van 1,2% en hoger betekent dat de muur zeer vochtig tot nat is.
- door de lekkage raakten gordijnen bevuild (productie 5)
- door de lekkage ontstonden schimmels (productie 5). De in de kamer opgestelde fitnessapparatuur konden niet gebruikt worden gezien het negatieve effect van schimmels op de gezondheid van XXXXXXX, hieronder nader toegelicht.
2e A4-tje
pi_69457047
quote:
18. XXXXXXXX kan aantonen dat hij zijn medicijngebruik voor zijn COPD sinds de betrekking van de woning aan de Kerkstraat 26a heeft moeten hervatten. Dit kan XXXXXXX aantonen middels een overzicht aan hem verstrekt door de apotheek. Dit overzicht toont aan dat tot 5 december 2007 aan XXXXXXXX geen medicatie verstrekt werd voor ademhalingsproblemen, waaruit geconcludeerd kan worden dat dit niet nodig was geweest. Op 5 december 2007 verstrekt de apotheek hem medicatie om ademhalingsproblemen te bestrijden. Een overzicht verstrekt door de apotheek laat zien dat er sinds 5 december 2007 tot en met maart 2009 zeven maal medicatie werd voorgeschreven tegen de verschijnselen van COPD. Dit houdt een totaal van 840 inhalaties in over een periode van 15 maanden. Gemiddeld genomen had XXXXXXXX dus elke dag 1,84 inhalatie nodig. Het overzicht wordt bijgevoegd (productie 6).
XXXXXXX stelt dat het gebruik van medicatie voor zijn COPD de laatste 10 jaar zich beperkte tot een enkele keer bij griep of bij andere bijzondere omstandigheden, zoals stoffige omgeving e.d.. Zo ver terug reiken de gegevens van de apotheek echter niet.

19. De hiervoor beschreven praktische ongemakken met betrekking tot gebruik van de woning en de noodzakelijke hervatting van het medicijngebruik vanaf 5 december 2007 tonen naar het oordeel van XXXXXXXX aan dat zijn woongenot ernstig werd aangetast. De hervatting van medicijngebruik zoals hiervoor beschreven zijn naar het oordeel van XXXXXXXX een logisch en direct gevolg van het aanwezige vocht en de aanwezige schimmels in de woning. Voor de volledigheid wil XXXXXXX een document bijvoegen over de gevolgen van vocht en schimmels in de woning opgesteld door het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (productie 7). In het document staat beschreven hoe vochtproblemen kunnen leiden tot een verergering van luchtwegaandoeningen en mogelijk zelfs het veroorzaken daarvan.

20. XXXstelt dat een vochtpercentage van 1,2% in muren toegestaan is en dat uit het rapport van voorbereidend onderzoek blijkt dat slecht een tweetal muren een ‘iets’ te hoog percentage wordt gemeten, namelijk 1,5% tot 1,6%. Naar het oordeel van XXXXXXX is een overschrijding van 25% niet meer te kwalificeren is als ‘een iets te hoog percentage’. (nog nader te onderbouwen)

21. XXXstelt verder dat er op andere plekken in de woning geen verhoogd vochtpercentage is gemeten. (nog nader te onderbouwen)

22. XXX wijst er in zijn dagvaarding op dat de inspecteur van de Huurcommissie ten tijde van het voorbereidend onderzoek het dak niet heeft geschouwd. Derhalve zou de gevolgtrekking dat de schimmelsporen het gevolg zouden zijn van een (gewezen) daklekkage niet gemaakt kunnen worden zonder nadere onderbouwing c.q. nader onderzoek. Derhalve zou het rapport van voorbereidend onderzoek om die reden geen stand kunnen houden. XXXXX is van oordeel dat de lekkage aan het dak reeds vastgesteld was daar de lekkage aan het dak reeds vóór het voorbereidend onderzoek gerepareerd was. De reparatie vond namelijk plaats op 10 september 2009, volgens een aangeleverde opdrachtbon (productie 8). Vast was dus komen te staan dat de lekkage en het vocht het gevolg was van de lekkage aan het dak. Daaruit kan naar het oordeel van XXXXXXX zonder nadere onderbouwing c.q. nader onderzoek geconcludeerd worden dat de schimmelsporen het gevolg waren van de lekkage aan het dak. Ook de foto’s gemaakt van de lekkage en de gevolgen daarvan tonen dit aan naar het oordeel van XXXXXX.
pi_69457285
quote:
23. XXX geeft een feitenoverzicht weer in de dagvaarding. Deze weergave van feiten schets het beeld dat XXXXXX compleet onbereikbaar is. XXX onderbouwt dit geschetste beeld middels opdrachtbonnen en verklaringen van aannemers. De opdrachtbonnen bevatten de enkel de opmerkingen: “bon retour, geen reactie” (productie 9), “bon retour, bewoner reageert niet op telefoon en niet thuis kaart” (productie 10) en “bewoner reageert niet, 8-9-2008 wel thuis, kon niet verholpen worden, doorgebeld naar Schoots, deze hadden al een bon boor de bovengelegen woning ivm zelfde probleem” (productie 11). De data en tijdstippen dat er daadwerkelijk actie jegens XXXXXX werd ondernomen staan nergens vermeld.

24. Uit de opdrachtbonnen en verklaringen van aannemers blijken ook enkele opvallende zaken. XXXXX stelt in zijn verklaring namens XXXXXXXXXXXXXXXXX dat zij XXXXX 'toch een keer' thuis troffen zonder nadere datum/tijd specificatie. Vervolgens stelt XXXXX dat XXXXX naar zijn werk moest waarna er een afspraak gemaakt zou zijn voor een later tijdstip (wederom ontbreekt specificatie). Vervolgens zou er niemand thuis zijn bij XXXXXX ten tijde van die afspraak. Opvallend is dat dit contact of deze afspraak niet terug te vinden is op de opdrachtbon. In dezelfde verklaring van XXXXXX stelt hij dat XXXXXXX ‘zou terugbellen als het stucwerk gedroogd zou zijn’. Dit is feitelijk onjuist, XXXXXX zou degene zijn die terug gebeld zou worden. Toen dit niet gebeurde belde XXXXXXXX herhaaldelijk zelf terug naar XXX, aangetoond middels telefoonspecificatie (productie 2).

25. XXXXX namens XXXXXXXXXXverklaard dat bij inspectie van 8 september 2008 de oorzaak van het probleem niet gevonden kon worden in de woning van XXXXX. Afgesproken werd dat éérst contact opgenomen zou worden met de bovenbuurman. Na enig zoeken werd daar de oorzaak van het probleem gevonden. De muren waren inmiddels totaal verzadigd met water, zo verklaart XXXXXXXX. Opvallend hieraan is dat reeds op 27 augustus 2008 een opdracht werd gegeven om de hemelwater afvoer bij de bovenburen te repareren, blijkens de door XXX overlegde opdrachtbon. Ten tijde van de inspectie op 8 september 2008 zou dit dus al lang bekend moeten geweest zijn. Naar het oordeel van XXXXXX een voorbeeld van gebrekkige communicatie.

26. XXXXXXXX blijft bij zijn standpunt dat er geen actie werd ondernomen en ziet dat standpunt niet ontkracht, temeer daar XXX op geen enkel moment tijdens het telefonische contact aangegeven heeft dat XXXXXXX niet te bereiken is en zelfs een gemaakte afspraak gemist heeft. XXX heeft dit ook niet uit hun stukken laten blijken.

27. XXX stelt in haar dagvaarding “onbegrijpelijk is de stelling van XXXXXXXX, zoals gedaan ter zitting bij de Huurcommissie: ‘Wij hebben de klachten wel meer dan drie keer gemeld maar daarop is geen reactie ontvangen, op welke wijze dan ook.” Vervolgens stelt XXX dat zij enkel drie telefonische meldingen ontving.
XXX stelt dat dit enkel gebeurde op 21 januari 2008, 3 juni 2008 en 6 augustus 2008. XXXXXXXX heeft de beschikking over historische gegevens omtrent gevoerde gesprekken vanaf zijn mobiele telefoon. Hieruit blijkt dat in ieder geval telefonisch contact was op:
- 23 juli 2008 om 10.30 uur voor de duur van 6 minuten en 3 seconden
- 12 december 2008 om 14.48 uur voor de duur van 12 minuten en 24 seconden
- 22 december 2008 om 15:22 uur voor de duur van 2 minuten en 9 seconden

De specificatie is bijgevoegd (productie 2).

Een specificatie van gevoerde gesprekken kan niet langer dan 1 jaar terug worden opgevraagd. XXXXXXXX stelt echter meer keren te hebben gebeld dan hij kan aantonen. In ieder geval toont XXXXXXXX aan dat er méér dan drie keer gebeld is.

28. Op 7 augustus 2008 stuurt XXXXXXXX een email aan de XXX, op het email adres info@XXX XXXXXXXl (productie 3). Hierin maakt XXXXXXX de ernst van de situatie kenbaar en voegt daarbij foto’s van de lekkage en het gevolg daarvan bijvoegt (productie 4). Ook wordt in deze email gewezen op de impact van de lekkage en het daarmee samenhangende vocht in de woning slecht is voor de gezondheid van XXXXXXX. Deze email is XXX kennelijk ook vreemd.

29. XXXXXXXX is van oordeel met bovenstaande voldoende te hebben aangetoond actief te hebben opgetreden vanaf het begin af aan. Tevens betwist XXXXXXXX ten sterkste de stelling van XXX dat XXXXXXX ‘het opsporen c.q. verhelpen van het gebrek bij voortduring heeft gefrustreerd’. Naar het oordeel van XXXXXXX is het tegendeel voldoende aangetoond danwel is deze stelling door XXX onvoldoende aangetoond.

Bewijsaanbod

30. Gezien de bij Antwoord van Conclusie overlegde producties is XXXXXX van mening zijn stellingen voldoende aannemelijk gemaakt te hebben danwel de stellingen en vorderingen van XXX voldoende ontkracht te hebben, doch biedt voor zover nodig nader bewijs aan voor al zijn stellingen.

Met conclusie:

Het is op voormelde gronden dat XXXXXX concludeert dat de vorderingen van XXX dienen te worden afgewezen, met veroordeling van XXX in de kosten van het geding.

XXXXX
Dat was em voorlopig, dit is wat ik vanmiddag in elkaar gezet heb. Het is dus bij lange na nog niet goed (spelfouten etc.) maar grofweg wél hoe het er uit moet gaan zien.
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:55:40 #73
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_69457316
In 22.

"De reparatie vond namelijk plaats op 10 september 2009'

Zou ik toch even wijzigen.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_69457376
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:55 schreef ElizabethR het volgende:
In 22.

"De reparatie vond namelijk plaats op 10 september 2009'

Zou ik toch even wijzigen.
Whehe, iemand die het goed leest Dank
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:10:21 #75
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69457885
puntje 30: CvA ipv AvC
Bij 23 zou ik wat stelliger beweren dat het geschetste beeld onjuist is.
pi_69457973
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:10 schreef DoctorB het volgende:
puntje 30: CvA ipv AvC
Bij 23 zou ik wat stelliger beweren dat het geschetste beeld onjuist is.
Punt 30 aangepast

Ik zou nog kunnen toevoegen dat ik mijn telefoon nooit uit heb staan aangezien het mijn enige telefoon is en ik ook voor mijn werk bereikbaar moet zijn Daarom luister ik voicemailberichten ook meteen uit.
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:22:38 #77
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69458311
wellicht kun je nog aangeven dat je een baan hebt en dat in de normale wereld, monteurs etc. vooraf een afspraak maken zodat de bewoner kan regelen dat er zeker iemand thuis is. Dit voorkomt dat monteurs aan een gesloten deur staan en het voorkomt dat de bewoner wekenlang vrij moet nemen in de hoop dat er ergens in die week een monteur langs komt.

(het stukje van de week vrij zou ik er niet echt inzetten)
pi_69458778
Ik vraag me nog af hoe ik eventueel de kosten die ik inmiddels heb gemaakt om mijn recht te behalen kan verhalen op de woningbouwvereniging?
Kan ik bv. de tijd die ik inmiddels in deze hele kwestie heb zitten opvoeren als kosten?
Wat zijn handige tips en truuks daarin?
pi_69460282
Punt 30 toegevoegd:
quote:
Daarbij wil XXXXXXX opmerken dat zijn mobiele telefoon de enige telefoon is waarover hij beschikt. Deze telefoon staat dan ook altijd aan, ook omdat hij bereikbaar moet zijn voor zijn werk. Voicemail berichten worden dan ook meteen na ontdekking beluistert. Er werd nooit een voicemail bericht door XXXXXXX ontvangen van een aannemer. Ook merkt XXXXX op dat vanaf het moment dat de inspecteur van de huurcommissie onderzoek had gedaan in de woning, waarbij XXXXXXX van XXX aanwezig was, zaken in een stroomversnelling geraakten en de afwikkeling met betrekking tot het stoppen van de lekkage spoedig gerealiseert was. XXXXXXXXXkan zich niet aan de indruk ontrekken dat toen pas bij XXX de omvang en de ernst van het probleem duidelijk en serieus genomen werd.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 27 mei 2009 @ 17:40:09 #80
13151 crew  Rewimo
pi_69461086
Laat iemand je tekst nog even checken op d's en t's In je toevoeging zie ik al een paar foutjes staan: beluistert, gerealiseert. En ik zie ook nog ontrekken i.p.v. onttrekken.

En vervang alsjeblieft dat afschuwelijke "welke" door "die"
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 27 mei 2009 @ 17:43:24 #81
13151 crew  Rewimo
pi_69461200
quote:
28. Op 7 augustus 2008 stuurt XXXXXXXX een email aan de XXX, op het email adres info@XXX XXXXXXXl (productie 3). Hierin maakt XXXXXXX de ernst van de situatie kenbaar en voegt daarbij foto’s van de lekkage en het gevolg daarvan bijvoegt (productie 4). Ook wordt in deze email gewezen op de impact van de lekkage en het daarmee samenhangende vocht in de woning slecht is voor de gezondheid van XXXXXXX. Deze email is XXX kennelijk ook vreemd.
Die zin loopt zo niet

En deze ook niet
pi_69465991
Ben zó slecht in d en ts
Dank Rewimo, zal zeker spelling na kijken voor het definitief op te sturen :p
pi_69550896
Is het trouwens 'toegestaan' om te verwijzen naar producties van de eiser zonder die nog een keer bij je eigen CVA te voegen?
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:05:28 #84
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69550979
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:00 schreef Phuturistixxx het volgende:
Is het trouwens 'toegestaan' om te verwijzen naar producties van de eiser zonder die nog een keer bij je eigen CVA te voegen?
Ja, dat mag.
pi_69551084
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:05 schreef Pool het volgende:

[..]

Ja, dat mag.
Zou je dat moeten vernoemen nog? Als in "zoals gesteld in productie 1 van de dagvaarding" of zoiets?
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:14:09 #86
66444 Lord_Vetinari
pi_69551153
Ik heb ooit een CVA moeten schrijven en die met onderliggende stukken naar de rechtbank gefaxt. 102 pagina's. LOL. Zaak wel gewonnen, overigens
pi_69551196
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb ooit een CVA moeten schrijven en die met onderliggende stukken naar de rechtbank gefaxt. 102 pagina's. LOL. Zaak wel gewonnen, overigens
Mooi, kijk eens naar wat ik er van maakte aub

102 pagina's ga ik er niet van maken, denk dat ik met 5-6 een aardig eind kom

Heb zojuist antwoord gekregen van het Ministerie van VROM. De eiser stelde dat een vochtpercentage van 1,2% 'toegestaan' zou zijn. Dit staat nergens beschreven en is dus niet waar Weer een puntje erbij
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:40:43 #88
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69551723
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:35 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik vraag me nog af hoe ik eventueel de kosten die ik inmiddels heb gemaakt om mijn recht te behalen kan verhalen op de woningbouwvereniging?
Kan ik bv. de tijd die ik inmiddels in deze hele kwestie heb zitten opvoeren als kosten?
Wat zijn handige tips en truuks daarin?
Google eens op: eis in reconventie. Als je het wilt doen moet je het nu doen, scheelt je dagvaardingskosten.
pi_69551925
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:10 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Zou je dat moeten vernoemen nog? Als in "zoals gesteld in productie 1 van de dagvaarding" of zoiets?
Dat is natuurlijk wel zo makkelijk als de rechter wil weten waar je het precies over hebt, tenzij dat dat overduidelijk is.

Het moet trouwens niet, maar het is vaak wel aan te raden.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:56:57 #90
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69552047
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:10 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Ja, bij elk beroep dat je doet op een productie, moet je duidelijk aangeven in welke productie en waar het te vinden is in de productie.
pi_69553039
We komen er wel

Vandaag de nieuwe datum gekregen via de post, 24 juni, ruim 3 weken de tijd nog
Als ik het CVA instuur, heeft het dan ook nog zin om naar de zitting te gaan? Wellicht dat de rechtbank nog vragen heeft? Of hoor je dat dan voor die tijd, als er nog vragen zijn?
  zaterdag 30 mei 2009 @ 15:58:54 #92
66444 Lord_Vetinari
pi_69554423
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
We komen er wel

Vandaag de nieuwe datum gekregen via de post, 24 juni, ruim 3 weken de tijd nog
Als ik het CVA instuur, heeft het dan ook nog zin om naar de zitting te gaan? Wellicht dat de rechtbank nog vragen heeft? Of hoor je dat dan voor die tijd, als er nog vragen zijn?
Grote kans dat de rechter je op b asis van je CVA uitnodigt voor een comparitie, een gesprek op de kamer van de rechter, samen met de tegenpartij. Daar kunnen beide partijen hun punten nader toelichten.
  zondag 31 mei 2009 @ 08:59:11 #93
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69568758
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:49 schreef Phuturistixxx het volgende:

Nee, dat heeft geen zin. De rechter doet het met wat je hebt opgeschreven. Hierna zal het in de meeste gevallen zo zijn dat je wederpartij repliek mag doen, of dat er een comparitie komt waar beide partijen vragen van de rechter kunnen beantwoorden en met elkaar overleggen over een compromis.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:12:10 #94
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69633387
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 15:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Grote kans dat de rechter je op b asis van je CVA uitnodigt voor een comparitie, een gesprek op de kamer van de rechter, samen met de tegenpartij. Daar kunnen beide partijen hun punten nader toelichten.
alleen als de rechter vindt dat de standpunten niet te ver uiteen liggen. Dat lijkt me hier niet aan de orde.
Aannemelijker is dat de tegenpartij een repliek en TS een dupliek in elkaar mag klussen, waarna de rechter uitpsraak zal doen. Dikke kans dat het dan inmiddels sinterklaas is.
pi_69634353
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:12 schreef DoctorB het volgende:

[..]

alleen als de rechter vindt dat de standpunten niet te ver uiteen liggen. Dat lijkt me hier niet aan de orde.
Aannemelijker is dat de tegenpartij een repliek en TS een dupliek in elkaar mag klussen, waarna de rechter uitpsraak zal doen. Dikke kans dat het dan inmiddels sinterklaas is.
Voor mij nog meer reden het zelf te doen, ik wil niet weten wat dat allemaal zou gaan kosten...
Al met al een berg werk, ik laat denk ik die hele tegeneis lekker varen, kans is klein dat ik de kosten die ik gemaakt heb alles aangetoond kan krijgen...
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:48:51 #96
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69634409
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:12 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Sinds 2002 beveelt de rechter in verreweg de meeste gevallen een comparitie hoor en nog maar zelden een re= en dupliek. Ook als de standpunten ver uit elkaar liggen.
pi_69634573
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:48 schreef Pool het volgende:

[..]

Sinds 2002 beveelt de rechter in verreweg de meeste gevallen een comparitie hoor en nog maar zelden een re= en dupliek. Ook als de standpunten ver uit elkaar liggen.
Ik denk dat ik comparitie prefereer Ik doe graag face to face zaken

Als er nog handige tips zijn om daar goed voor de dag te komen hoor ik dat graag, alhoewel ik er van uit ga dat op zo'n zitting je met je gezonde verstand een heel eind komt.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 20:04:44 #98
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69644197
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:48 schreef Pool het volgende:

[..]

Veel incassobureaus en gerechtsdeurwaarders geven echter in hun dagvaarding aan de voorkeur te hebben voor een schriftelijke afhandeling. Meestal gaat een rechter daar dan in mee.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 20:31:26 #99
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_69645298
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 20:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Veel incassobureaus en gerechtsdeurwaarders geven echter in hun dagvaarding aan de voorkeur te hebben voor een schriftelijke afhandeling. Meestal gaat een rechter daar dan in mee.
Uiteraard willen ze dat, want als ze zelf persoonlijk bij al die zaken aanwezig moeten zijn is er geen geld te verdienen en kost het allemaal teveel werk.
Persoonlijk doe ik het liever ook schriftelijk, kan ik het wat beter onderbouwen, daarnaast kost het mij dan ook geen tijd als het mij niet uitkomt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 22:26:06 #100
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69650295
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 20:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij gewone incasso's is dat ook wel logisch. Sowieso eindigen de meeste van die zaken in een verstek. Maar dit is geen incasso, dit is een duidelijke procedure op tegenspraak waarin veel feiten hebben plaatsgevonden die van belang zijn en waarover de rechter vast vragen heeft. Typisch comparitiemateriaal lijkt me zo.
pi_69742349
In het bericht van de rechtbank stond een opmerking dat het schriftelijke antwoord in tweevoud opgestuurd dient te worden. Ik neem niet aan dat de griffier een kopie aan het deurwaarderskantoor doorstuurt? Voor ik dingen dubbel ga doen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 16:05:21 #102
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69742702
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 15:56 schreef Phuturistixxx het volgende:
In het bericht van de rechtbank stond een opmerking dat het schriftelijke antwoord in tweevoud opgestuurd dient te worden. Ik neem niet aan dat de griffier een kopie aan het deurwaarderskantoor doorstuurt? Voor ik dingen dubbel ga doen
De rechtbank zorgt dat het bij de wederpartij terecht komt. Je hoeft dus niet zelf een kopie naar het deurwaarderskantoor te sturen.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 16:05:32 #103
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69742707
hoho, jij moet je CvA naar de rechtbank sturen, niet naar de tegenpartij. Die krijgen het wel als er repliek verlangt wordt. Je moet ze nu niet op voorhand al inkijk geven in je munitie.
pi_69743322
Whehe, gelukkig dat ik nog ff check, dacht gelezen te hebben op de site van het kantongerecht dat ik er voor moest zorgen dat er een kopie terecht kwam bij de tegenpartij... voor niks zoveel foto's laten afdrukken Nou ja heb ik nog een setje over voor mezelf
pi_69886525
Graag nog even een mening over dit stukje:

21. XXX geeft een feitenoverzicht weer in de dagvaarding. Deze weergave van feiten schetsen het beeld dat XXXXXXXX compleet onbereikbaar is. XXX onderbouwt dit geschetste beeld met opdrachtbonnen en verklaringen van aannemers. De opdrachtbonnen bevatten enkel de opmerkingen: “bon retour, geen reactie” (productie 3 dagvaarding), “bon retour, bewoner reageert niet op telefoon en niet thuis kaart” (productie 5 dagvaarding) en “bewoner reageert niet, 8-9-2008 wel thuis, kon niet verholpen worden, doorgebeld naar Schoots, deze hadden al een bon boor de bovengelegen woning ivm zelfde probleem” (productie 6 dagvaarding). De data, tijdstippen en manieren waarop daadwerkelijk contact met XXXXXXXX werd geprobeerd te krijgen staan nergens vermeld. Hierdoor is het onmogelijk voor XXXXXXXX het tegendeel te bewijzen, maar is XXXXXXXX van oordeel dat om dezelfde reden XXX onvoldoende aangetoond heeft actief te hebben opgetreden. Dat het niet ongewoon is een data te vermelden blijkt uit de opdrachtbon van XXXX (productie 6 dagvaarding), waarin wél een datum staat genoemd waarop wel contact gelegd kon worden. Om deze reden bevreemd het XXXXXXXX dat op de overige opdrachtbonnen nergens een datum genoemd staat.

Ook wil XXXXXXXX opmerken dat zijn mobiele telefoon de enige telefoon is waarover hij beschikt. Deze telefoon staat dan ook altijd aan, ook omdat hij bereikbaar moet zijn voor zijn werk. Voicemail berichten worden dan ook meteen na ontdekking beluisterd. Er werd nooit een voicemail bericht door XXXXXXXX ontvangen van een aannemer. Ook merkt XXXXXXXX op dat vanaf het moment dat de inspecteur van de huurcommissie onderzoek had gedaan in de woning, waarbij Dhr. XXXXXXX van XXX aanwezig was, zaken in een stroomversnelling geraakten en de afwikkeling met betrekking tot het stoppen van de lekkage spoedig gerealiseerd konden worden. XXXXXXXX kan zich niet aan de indruk onttrekken dat toen pas bij XXX de problematiek duidelijk werd.
  woensdag 10 juni 2009 @ 07:38:05 #106
66444 Lord_Vetinari
pi_69886544
quote:
Om deze reden bevreemd het XXXXXXXX dat op de overige opdrachtbonnen nergens een datum genoemd staat.
'bevreemdT'.

Haal ajb voordat je de boel opstuurt het hele zaakje nog even door de spel- en grammaticacheck en laat het door een tweede persoon lezen.

En ik zou in dat laatste stukje de laatste zin weghalen. Never assume. Assumption is the mother of all fuck-ups.
pi_69886565
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 07:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

'bevreemdT'.

Haal ajb voordat je de boel opstuurt het hele zaakje nog even door de spel- en grammaticacheck en laat het door een tweede persoon lezen.

En ik zou in dat laatste stukje de laatste zin weghalen. Never assume. Assumption is the mother of all fuck-ups.
Laatste stukje was nét toegevoegd en dus nog niet door de spellcheck. Ik laat het sowieso ook nog doorlezen

Je opmerking is interessant. In de dagvaarding beschuldigen ze mij namelijk van het 'verzinnen' van een brief. Letterlijk staat er:
quote:
In dit verband wensen wij niet onvermeld te laten dat XXXXXXXX een brief heeft overlegd welke volgens XXXXXXXX aan XXX verzonden zou zijn. XXX betwist de ontvangst van deze brief. XXX kan zich niet aan de indruk ontrekken dat XXXXXXXX deze brief heeft opgesteld, omdat het standaardformulier van de Huurcommissie staat vermeld dat er een 'schriftelijk verzoek aan de verhuurder de gebreken te verhelpen' bij het verzoekschrifte moest worden gevoegd. Hie dit ook zij, het staat in ieder geval vast dat deze brief niet door XXXis ontvangen.
Ik beraad mij nog hoe hierop te reageren, als ik het al doe...
  woensdag 10 juni 2009 @ 07:50:31 #108
58560 Oksel
Gezellig.
pi_69886593
TVP
  woensdag 10 juni 2009 @ 07:52:17 #109
66444 Lord_Vetinari
pi_69886609
Tja, betwiste brieven is altijd lastig. Wordt een welles-nietes spelletje, tenzij je aangetekend hebt verstuurd. Het is natuurlijk heel makkelijk om van niet-aangetekende brieven die je niet bevallen, gewoon te zeggen dat je ze nooit gekregen hebt. De tegenpartij kan namelijk nooit bewijzen dat hij die brief heeft verzonden. In conflicten kun je het beste alles aangetekend versturen.

Als je een redelijke rechter hebt, zal hij aan die bewering twijfelen, gezien het feit dat 99,8% van de poststukken gewoon bezorgd wordt. Bovendien is het onwaarschijnlijk, dat jij alleen die brief gestuurd hebt omdat dat in het formulier zou hebben gestaan.
pi_69896342
TVP,

Ow en neem een advocaat. ja, is al vaker als belangrijkste tip voorgesteld, en je luistert nog steeds niet naar..

gezien je punten/weerleggingen sta je er imo (lekenkennis) best sterk voor en ga je dit alleen verliezen als je de procedure verprutst (je argumenten verkeerd verwoord / teveel ruimte laat voor commentaar/tegenargumenten van de tegenpartij.)

Daarom mijn tip: NEEM EEN JURIST! als je wint hoef je het toch niet te betalen..

en daar zou voor mij persoonlijk nog eens bijkomen dat ik die lul graag nog een beetje extra (mijn advocaat) laat dokken.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 juni 2009 @ 14:37:17 #111
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_69898372
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:42 schreef probeer het volgende:

Daarom mijn tip: NEEM EEN JURIST! als je wint hoef je het toch niet te betalen..
Dat is niet waar. Hoewel er een kostenveroordeling kan worden uitgesproken, dekt deze zelden alle gemaakte kosten.
pi_69900464
En dat is het em nu juist met een advocaat/jurist, je moet bijna altijd een deel zelf betalen. En dan komt dat deel al gauw in de buurt van de 340,- euro waar het hier om gaat.

Er zal best hier en daar een speld tussen mijn verhaal te krijgen zijn, maar op de écht belangrijke punten niet.

Geloof me, ik had dit liever aan een jurist over gelaten (alhoewel ik het best leuk vind om te doen), maar ik gun het de tegenpartij niet dat ze uiteindelijk toch kunnen zeggen dat ik er niets mee opgeschoten ben ivm gemaakte kosten!
pi_69923070
Ik zit tóch aan een tegeneis te denken

De woningbouwvereniging heeft zelf toegegeven telefonisch een melding te hebben gehad van de lekkage, en wel op 21 januari 2008. De huurcommissie heeft de huurverlaging uitgesproken per 1 mei 2008, omdat half april 2008 de lekkage per brief werd gemeld aan de woningbouw.

Zou het redelijk zijn, belangrijker maakt het kans, om huurverlaging per 21 januari 2008 te eisen? Of misschien is het beter om 6 weken daarna aan te houden, daar je per brief ook reparatie binnen 6 weken vraagt...
pi_69923235
En in dat licht, is deze zin van belang?

CONCLUSIE VAN EIS IN RECONVENTIE
X verzoekt het door hem/haar in conventie gestelde hier als herhaald en ingelast te beschouwen.

Of kun je volstaan met:

MET CONCLUSIE IN RECONVENTIE

Y uitvoerbaar bij voorraad te veroordelen:

1. tot huurverlaging per 21 januari (of woorden van gelijke strekking )

2. de kosten van dit geding (staat ook al bij conlcusie van antwoord)
pi_69925154
Heb nu dit in ieder geval deze alinea opgenomen (voorlopig).

32. XXXXXXXX meent verder dat aangezien de melding van lekkage reeds 21 januari 2008 bekend was bij XXX en een termijn van 6 weken nadien billijk is om tot reparatie te komen een huurverlaging per 3 maart 2008 rechtvaardig is. Alhoewel de huurcommissie pas kan optreden na een schriftelijk verzoek tot reparatie is XXXXXXXX van oordeel dat nu het overduidelijk is dat XXX al op 21 januari 2008 kennis had genomen van het probleem het schriftelijk melden geen meerwaarde meer had.
pi_70049400
Nog een toevoeging (wordt wel erg lang nu).

Volgens mij had ik het al eerder aangehaald, maar nu pas heb ik me er echt in verdiepd:

Betrouwbaarheid producties 3,5 en 6 dagvaarding:

34. XXXXXXXX wil nog wat opmerken betreffende de door XXX verstrekte opdrachtbonnen. Het gaat dan om producties 3, 5, 6 en 9 van de dagvaarding. XXXXXXXX betwist de betrouwbaarheid van deze producties.

35. Naar het zich laat blijken worden opdrachtbonnen door XXX verstrekt aan aannemers die vervolgens hun handelen kunnen noteren op deze opdrachtbonnen en deze retourneren aan XXX. Zo lijkt in ieder geval te blijken uit de verstrekte opdrachtbonnen. Opdrachtbonnen worden kennelijk ook voorzien van een naam van een medewerker van XXX, zoals te zien in het vak ‘bewoners-gegevens’ en vervolgens naast vak ‘telefoonnummer’.

36. XXXXXXXX wil opmerken dat producties 3, 5 en 6 in hetzelfde handschrift geschreven zijn. Productie 6 werd gericht aan BOUW 1 en op deze opdrachtbon staat de naam ‘Karin’, vermoedelijk medewerker van XXX. Producties 3 en 5 werden gericht aan BOUW 2 en op deze opdrachtbonnen staat de naam ‘Roelanda’, kennelijk ook een medewerker van XXX. Naar het oordeel van XXXXXXXX zou het handschrift op productie 6 dus moeten verschillen van het handschrift op producties 3 en 5. Dit is niet het geval en naar het oordeel van XXXXXXXX moeten deze producties gezien deze feiten buiten beschouwing gelaten worden in de beoordeling van deze zaak, tenzij XXX een plausibele verklaring kan overleggen om de overeenkomst in handschrift te verklaren op de opdrachtbonnen opgemaakt door verschillende medewerkers van XXX en verstrekt aan verschillende aannemers.

[ Bericht 5% gewijzigd door Phuturistixxx op 16-06-2009 05:23:17 ]
pi_70049409
"Lijken te blijken" en "een verklaring overleggen om te verklaren"
Je scherpte is tanende.

Je kunt beter je bed opzoeken en je er morgen nog eens fris op storten.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_70049446
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 05:30 schreef r_one het volgende:
"Lijken te blijken" en "een verklaring overleggen om te verklaren"
Je scherpte is tanende.

Je kunt beter je bed opzoeken en je er morgen nog eens fris op storten.
Whehe, mja niet mijn beste werk
pi_70549486
Even een update

Zojuist een (tussen?) vonnis ontvangen. De kantonrechter heeft besloten om een comparitie te houden, op 25 augustus. Dit "om de zaak te bespreken, nadere inlichtingen te krijgen en om te kijken of er een schikking mogelijk is" (lijkt me een standaard zinsnede?). Voor die tijd, 12 augustus, moet de tegenpartij een antwoord in reconventie indienen.

Ik vraag me af wat de verstandige houding is met betrekking tot schikken. Eerlijk gezegd voel ik weinig voor schikken, gezien al de tijd en moeite (en geld) die ik in deze hele zaak heb moeten steken.
  woensdag 1 juli 2009 @ 17:19:01 #120
66444 Lord_Vetinari
pi_70552949
Daarom heb je dus een jurist nodig. Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en een jurist kan beter inschatten wat je kansen zijn als je gewoon voor het proces gaat. Overigens is het het beste om gewoon op dat comparitie voorstel in te gaan om je goede wil te tonen. Daar kun je altijd nog nee zeggen tegen een schikkingsvoorstel.
pi_70556197
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Even een update

Zojuist een (tussen?) vonnis ontvangen. De kantonrechter heeft besloten om een comparitie te houden, op 25 augustus. Dit "om de zaak te bespreken, nadere inlichtingen te krijgen en om te kijken of er een schikking mogelijk is" (lijkt me een standaard zinsnede?). Voor die tijd, 12 augustus, moet de tegenpartij een antwoord in reconventie indienen.

Ik vraag me af wat de verstandige houding is met betrekking tot schikken. Eerlijk gezegd voel ik weinig voor schikken, gezien al de tijd en moeite (en geld) die ik in deze hele zaak heb moeten steken.
Inderdaad een tussenvonnis. Meestal wordt zo'n comparitie gelast als de rechter aanneemt dat er reden tot schikken is. Als er bijvoorbeeld aan beide kanten steekjes zijn laten vallen, om maar wat te noemen. Of om kosten te besparen. Of wanneer er nog onduidelijkheid is over stukken en de rechter vragen heeft.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb wel gezien dat je veel punten hebt om op je strepen te blijven staan. Zeker als de eiser om 340 euro gaat dagvaarden. Zij principieel, jij ook principieel, lijkt me. Tenminste, dat zou ik zo ervaren. Zeker als het jou mogelijk nog extra gaat kosten. Zij dagvaarden, laat hen dan ook maar de volle last dragen (mits je het idee hebt dat je 'gelijk' hebt). Maar de gemiddelde rechter zal daar ook wel wat over laten vallen tijdens de CvP.

En overigens is het ook gebruikelijk dat de tegenpartij een antwoord in reconventie in te laten dienen, om het verhaal van hoor en wederhoor gelijk op te laten gaan.. Zodat als er niet geschikt wordt jij aan de beurt bent om een dupliek in conventie en repliek in reconventie in te dienen, en eiser dan alleen in de reconventionele eis nog het laatste woord heeft (daar eiser daar gedaagde is, technisch gezien).
Als er zoveel mis is met je woning en dat niet door de tegenpartij wordt erkend/gefixt zou een descente misschien ook op z'n plek zijn.
Succes ermee in elk geval!
pi_70557375
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Even een update

Zojuist een (tussen?) vonnis ontvangen. De kantonrechter heeft besloten om een comparitie te houden, op 25 augustus. Dit "om de zaak te bespreken, nadere inlichtingen te krijgen en om te kijken of er een schikking mogelijk is" (lijkt me een standaard zinsnede?).
Standaard ja.
quote:
Vaak geeft de rechter van te voren wel zon beetje aan welke kant hij op tendeert. Het is mogelijk dat hij partijen dan verzoekt om alsnog een poging te wagen er onderling uit te komen. In zon situatie adviseer ik mijn clienten (ik ben overigens geen advocaat, gewoon een eenvoudig jurist) om hun principes overboord te zetten en puur te kijken naar de praktische kant van de zaak. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat schikken geen optie is (bijvoorbeeld omdat de zaak zich daar naar haar aard niet voor leent) en dan kun je gewoon om vonnis vragen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_70558712
Wanneer moet ik beslissen of ik wil schikken? Is dat tijdens de comparitie? Of heb ik daar dan weer zoveel weken de tijd voor?

En wat mij betreft, wat valt er te schikken bij een bedrag van 340,- euro? En als er geschikt wordt, hoe zit het dan met de proceskosten? Ieder zijn eigen kosten toch?
pi_70559933
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 17:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Daarom heb je dus een jurist nodig. Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en een jurist kan beter inschatten wat je kansen zijn als je gewoon voor het proces gaat. Overigens is het het beste om gewoon op dat comparitie voorstel in te gaan om je goede wil te tonen. Daar kun je altijd nog nee zeggen tegen een schikkingsvoorstel.
Nogmaals, ik ga no way om (misschien) 340,- euro toegekend te krijgen een jurist inschakelen die dat bedrag al snel zou overschrijden. Dat zou gewoon nergens op slaan.

Dus doe ik m'n best om alles zo goed mogelijk zelf te doen. Het op papier zetten is het probleem niet, de vorm en bijkomende regels soms wel, maar daar is altijd wel een antwoord op te vinden
pi_70564262
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 20:30 schreef Phuturistixxx het volgende:
Wanneer moet ik beslissen of ik wil schikken? Is dat tijdens de comparitie? Of heb ik daar dan weer zoveel weken de tijd voor?

En wat mij betreft, wat valt er te schikken bij een bedrag van 340,- euro? En als er geschikt wordt, hoe zit het dan met de proceskosten? Ieder zijn eigen kosten toch?
Als er geschikt wordt, dan gebeurt dat tijdens de comparitie. En je kunt over alles onderhandelen. Ook over de proceskosten. Meestal komt daar uit dat ieder zijn eigen proceskosten draagt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_70567098
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 22:56 schreef Argento het volgende:

[..]

Als er geschikt wordt, dan gebeurt dat tijdens de comparitie. En je kunt over alles onderhandelen. Ook over de proceskosten. Meestal komt daar uit dat ieder zijn eigen proceskosten draagt.

Nou oké, ik wacht in ieder geval het antwoord van de tegenpartij af. Op basis van dat antwoord en de sterkte daarvan ga ik wel beslissen of ik eventueel wil schikken.

Zijn wel weer ruime termijnen zeg Zes weken voor het antwoord in reconventie, in totaal bijna 8 weken tot de comparitie.
  donderdag 2 juli 2009 @ 07:45:19 #127
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70570024
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 00:14 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Nou oké, ik wacht in ieder geval het antwoord van de tegenpartij af. Op basis van dat antwoord en de sterkte daarvan ga ik wel beslissen of ik eventueel wil schikken.

Zijn wel weer ruime termijnen zeg Zes weken voor het antwoord in reconventie, in totaal bijna 8 weken tot de comparitie.
Het kan ook nog zijn dat je wederpartij verhinderd is op die dag en andere data voorstelt.

Die termijnen ogen misschien wat lang, maar voor professionele juristen kunnen die ook wel nodig zijn om alles goed voor te kunnen bereiden.
pi_70570051
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 07:45 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het kan ook nog zijn dat je wederpartij verhinderd is op die dag en andere data voorstelt.

Die termijnen ogen misschien wat lang, maar voor professionele juristen kunnen die ook wel nodig zijn om alles goed voor te kunnen bereiden.
Ja ik had het ook wel verwacht, maar aan de andere kant, ik had 'maar' vier weken de tijd voor mijn cva.. tenzij je de tijd meerekent van moment van dagvaarding tot de eerste rolzitting, dat was namelijk ook 2 weken.
  donderdag 2 juli 2009 @ 07:54:02 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70570077
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 07:50 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Ja ik had het ook wel verwacht, maar aan de andere kant, ik had 'maar' vier weken de tijd voor mijn cva.. tenzij je de tijd meerekent van moment van dagvaarding tot de eerste rolzitting, dat was namelijk ook 2 weken.
Dat is om te zorgen dat verstekvonnissen redelijk snel kunnen worden uitgesproken. Het is ook vrij standaard dat na een dagvaarding uitstel wordt aangevraagd. Op de eerste rolzitting gebeurt niet veel meer dan beslissen hoe het proces verder gaat lopen. Daarbij zijn de partijen niet nodig en een rechter heeft er ook niet een heel harde dobber aan.
pi_71792163
Update

Zojuist de reactie op mijn CVA gekregen.

Ze zijn totaal niet ingegaan op mijn tegenargumenten. Ze 'behouden zich echt uitdrukkelijk het recht voor om -indien nodig- met een conclusie van repliek in conventie nog te reageren op de overige stelling neergelegd in de CVA van moi'.

Ik vind dat een beetje raar. Ik had verwacht dat die zitting het einde van het verhaal zou zijn, dus dat ze voor die zitting een conclusie van repliek moesten geven? Kennelijk niet?

Ze blijven er kortgezegd bij dat er geen ernstig gebrek was en vervolgens dat ik geen gelegenheid tot reparatie heb gegeven. Enigzins zwak onderbouwt allemaal...

Grappig ook (in mijn ogen) is dat we 30 oktober 2007 de woning geaccepteerd hebben en in goede staat hebben bevonden en dus (volgens woningbouw) kan het niet zo zijn dat 'enkele weken later' (21 januari 2008, 11 weken dus) er een ernstig gebrek aanwezig was... Alsof dat niet kan binnen 11 weken Of ben ik nu gek?

Over 2 weken de comparitie
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:12:31 #131
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71792719
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:53 schreef Phuturistixxx het volgende:
Update

Zojuist de reactie op mijn CVA gekregen.

Ze zijn totaal niet ingegaan op mijn tegenargumenten. Ze 'behouden zich echt uitdrukkelijk het recht voor om -indien nodig- met een conclusie van repliek in conventie nog te reageren op de overige stelling neergelegd in de CVA van moi'.

Ik vind dat een beetje raar. Ik had verwacht dat die zitting het einde van het verhaal zou zijn, dus dat ze voor die zitting een conclusie van repliek moesten geven? Kennelijk niet?
Dat klopt, ze mogen juist ook (nog) geen repliek geven. Ze mochten vóór de zitting alleen maar een conclusie van antwoord in reconventie nemen. Dus slechts een reactie op jouw tegeneis.

Aan het eind van de zitting zal de rechter dan bepalen of hij inmiddels genoeg weet om een vonnis te wijzen of dat er nog zoveel onduidelijk is dat de tegenpartij nog repliek mag nemen en jij daarop weer mag reageren in dupliek (en jij repliek in reconventie en hij dupliek in reconventie om het ingewikkeld te maken met je tegeneis ). Maar meestal kiest de rechter voor het eerste en gaat hij na de zitting een vonnis schrijven.

Dat kan een eindvonnis zijn. Maar het kan ook een tussenvonnis zijn, waarin nog een bewijsopdracht komt te staan. Dan moeten er getuigen en/of deskundigen komen. Meestal komt er echter een eindvonnis.
quote:
Over 2 weken de comparitie
Succes en we horen graag hoe het ging!

Sowieso wel leerzaam dit, toch?
pi_71792784
Absoluut leerzaam

Ik heb zo het vage vermoeden dat er misschien nog wel getuigen gehoord gaan worden? Of is dat niet gebruikelijk. Ze hebben dat namelijk twee maal toe in hun schrijven aangegeven, dat ze hun stellingen kunnen/willen bewijzen en dan met name door getuigen van de woningstichting en de bouwbedrijven.
Als ze dan wat bekokstoven met zijn allen ben ik het haasje, want wat moet je daar tegenin brengen

Das eigenlijk waar ik bang voor ben, alhoewel ik er van uit ga dat ze het eerlijk spelen, maar ben niet van gisteren...
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:27:40 #133
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71793150
Kan het niet zo zijn dat de tegenpartij dondergoed weet dat TS geen juridische bijstand heeft en alles zelf uitzoekt. Om deze reden dus ook aanstuurt om voor de rechter te verschijnen? Ikkan me best vorostellen dat de advocaat van de tegenpartij een geden poging zal wagen om hem dan voor de rechter verbaal onderuit te vegen.

Nu heeft TS immers nog hulp en tijd om wat op te zoeken. Als je voor de rechter staat zul je het toch echt met je parate kennis moeten doen.

toch ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:33:40 #134
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_71793314
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:27 schreef klusfoobje het volgende:

Nu heeft TS immers nog hulp en tijd om wat op te zoeken. Als je voor de rechter staat zul je het toch echt met je parate kennis moeten doen.

toch ?
Wat de wederpartij probeert is eerder andersom. Juist een comparitie kan gunstig zijn voor TS, want de kantonrechter stelt dan over en weer vragen en houdt er daarbij rekening mee dat TS geen jurist is. Wanneer TS een conclusie indient kan de rechter daar verder geen vragen over stellen (Althans, niet zonder een comparitie gelasten) en kunnen dingen die TS vergeet eerder in zijn nadeel werken.
pi_71793547
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:14 schreef Phuturistixxx het volgende:
Als ze dan wat bekokstoven met zijn allen ben ik het haasje, want wat moet je daar tegenin brengen
Aan de rechter vragen de getuigen te laten beëdigen.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:51:56 #136
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71793795
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Aan de rechter vragen de getuigen te laten beëdigen.
want dan liegt deze niet meer..... ?

Dan mag TS gaan aantonen dat de getuige meineed pleegt....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71794047
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:51 schreef klusfoobje het volgende:
want dan liegt deze niet meer..... ?

Dan mag TS gaan aantonen dat de getuige meineed pleegt....
Onder ede willen mensen wel eens 7 kleuren stront gaan schijten als ze met de waarheid knoeien. Als ze beseffen dat ze gepakt kunnen worden op meineed, zijn verklaringen vaak ineens wat minder stellig.
.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:03:51 #138
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71794117
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Onder ede willen mensen wel eens 7 kleuren stront gaan schijten als ze met de waarheid knoeien. Als ze beseffen dat ze gepakt kunnen worden op meineed, zijn verklaringen vaak ineens wat minder stellig.
zit wat in,.... liegen voor een strenge rechter is net als tegen mama liegen toen je een peuter was... Mama kon immers je gedachten lezen he

Wie is nu toch die persoon op je avatar?????
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:10:55 #139
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_71794301
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:03 schreef klusfoobje het volgende:

Het biermeisje.
pi_71794496
Is dat niet standaard? Dat onder ede? En volgens mij mag een getuige per definitie niet liegen, maar ja toon het maar eens aan..
pi_71794878
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:03 schreef klusfoobje het volgende:
Dat ben ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_71794930
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:20 schreef Phuturistixxx het volgende:
Is dat niet standaard? Dat onder ede?
Nee, bij de kantonrechter niet, bij de strafrechter wel.
quote:
En volgens mij mag een getuige per definitie niet liegen, maar ja toon het maar eens aan..
Meineed is dan ook niet voor niets een misdrijf. Neemt niet weg dat er bij elk misdrijf lieden zijn die zich er aan schuldig maken, dus ook bij meineed.
.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 18:20:47 #143
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71795821
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:40 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, bij de kantonrechter niet, bij de strafrechter wel.
[..]

Meineed is dan ook niet voor niets een misdrijf. Neemt niet weg dat er bij elk misdrijf lieden zijn die zich er aan schuldig maken, dus ook bij meineed.
tis pas een misdrijf als meineed is aangetoont.... dussss......

en dat ben jij ?

.. ja ma... jij bent toch....een ...kerel uit tukkerland ?

Oh ja, maa, je staat niet onder ede dus je liegt

pffff er is hoop
pi_71796013
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 18:20 schreef klusfoobje het volgende:
tis pas een misdrijf als meineed is aangetoont.... dussss......
Definieer "het" in "tis".
quote:
en dat ben jij ?

.. ja ma... jij bent toch....een ...kerel uit tukkerland ?

Oh ja, maa, je staat niet onder ede dus je liegt

pffff er is hoop
Knoeien met je Fok!profiel is geen misdrijf
.
pi_71800807
Ik heb niet alles gelezen, maar voor zover ik heb gelezen laat je je niet vertegenwoordigen tijdens de comparitie.
Je hebt al gelezen, ookal is het standaard, dat de rechter graag de mogelijkheid van schikken wil bespreken. Daar zal ook stevig op aangestuurd worden. Het is dan verstandig om heel duidelijk te krijgen wat je uiteindelijk schikt en voor welk bedrag, dus welke kosten wie draagt.
Laat je niet intimideren door een rechter of een advocaat van de tegenpartij, schikken is niet perse het beste. Soms wel, maar dat is echt afhankelijk van de situatie. Soms raken mensen een beetje onder de indruk van het hele circus (ze komen ook niet regelmatig voor een rechter) en schikken al snel.

Veel succes en ik lees met belangstelling mee.
pi_71802558
De rechter wil graag dat er geschikt wordt omdat hij dan geen (gemotiveerd) vonnis hoeft te schrijven.
pi_71808227
Tja, wat valt er te schikken aan 340,- euro...

Ik wil eigenlijk niet schikken. Ik wil gewoon weten of ik gelijk heb, beetje kinderachtig misschien..
Het is ook een beetje een principe zaak geworden.
pi_72147401
Mijn oude username is niet meer te gebruiken na het wachtwoord reset gebeuren (oud email adres), dus even onder een nieuwe nick verder.

Net geweest op de zitting (compartitie).

Er wordt niet geschikt. Er werd gesproken over allerlei experts en getuigen oproepen etc. Duidelijk werd dat het een kostbaar verhaal zou gaan worden mogelijk. Rechter leek daar niet veel zin in te hebben. Ik stelde voor de vordering (van mij) te halveren en het daarbij te laten, tegenpartij ging niet akkoord...

Wie bepaalt nu straks wat voor mensen er opgeroepen gaan worden? De rechter of de eisende/verdedigende partij?

Is het nu te laat om te schikken?

Op 30 september wordt het vonnis geschreven, ik ben benieuwd naar de inhoudt. Maar als daar in wordt bepaald dat er nog allerlei getuigen en experts opgeroepen moeten worden gaat dit me langer duren dan me lief is en als ik het verlies kost het me enkele duizenden euro's.... (ik ga er van uit dat de verliezende partij de kosten van de experts moet betalen?).

Kan ik na het vonnis van 30 september nog iets doen om de zaak af te kappen? Als ik wil schikken dan moet de tegenpartij wel akkoord gaan lijkt me? En kunnen ze dan ook nog kosten eisen als ze schikken?
pi_72148226
tvp
ne okuyon, bokmu var?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:55:17 #150
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_72148913
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:03 schreef bijderechter het volgende:
Mijn oude username is niet meer te gebruiken na het wachtwoord reset gebeuren (oud email adres), dus even onder een nieuwe nick verder.

Net geweest op de zitting (compartitie).

Er wordt niet geschikt. Er werd gesproken over allerlei experts en getuigen oproepen etc. Duidelijk werd dat het een kostbaar verhaal zou gaan worden mogelijk. Rechter leek daar niet veel zin in te hebben. Ik stelde voor de vordering (van mij) te halveren en het daarbij te laten, tegenpartij ging niet akkoord...

Wie bepaalt nu straks wat voor mensen er opgeroepen gaan worden? De rechter of de eisende/verdedigende partij?

Is het nu te laat om te schikken?

Op 30 september wordt het vonnis geschreven, ik ben benieuwd naar de inhoudt. Maar als daar in wordt bepaald dat er nog allerlei getuigen en experts opgeroepen moeten worden gaat dit me langer duren dan me lief is en als ik het verlies kost het me enkele duizenden euro's.... (ik ga er van uit dat de verliezende partij de kosten van de experts moet betalen?).

Kan ik na het vonnis van 30 september nog iets doen om de zaak af te kappen? Als ik wil schikken dan moet de tegenpartij wel akkoord gaan lijkt me? En kunnen ze dan ook nog kosten eisen als ze schikken?
Je kunt gewoon een mailtje sturen naar forum@fok.nl; dan wijzigen je wachtwoord en kun je gewoon met je oude gebruikernaam een nieuw wachtwoord opvragen.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:38:55 #151
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_72180317
Typisch geval van proberen te intimideren van de tegenpartij door aan te geven dat het een moeilijke en lange zitting wordt.
En dat is natuurlijk wel vervelend, want degene van de woningbouw wordt er voor betaald, of deze nu verliest of niet, jij als gedaagde moet steeds maar tijd opofferen hiervoor.

Hoewel dit niet een heel laag bedrag is, moet je jezelf ook afvragen of je al die stress en eventuele extra kosten ervoor over hebt mocht je niet in het gelijk gesteld worden.
Persoonlijk ben ik ook principieel, en hoewel ik voor lage bedragen niet zelf ga dagen, zal ik een eventuele rechtszaak niet uit de weg gaan, maar ik kan me ook voorstellen dat je al die stess niet zou willen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_72182204
Ik zou zelf ook niet dagen, het is voor hun een principe zaak, net zoals het voor mij is.

Ik maak me wel ernstige zorgen over mijn kansen, er bestaat nu eenmaal een kans dat ik in het ongelijk gesteld wordt en dan wordt opgezadeld met zeer hoge kosten... dat geeft wel wat stress ja ..
Temeer er 3 aannemers zijn die waarschijnlijk zullen verklaren dat ze veel moeite hebben gedaan om mij te bereiken. De vraag is, is het mijn woord tegen het hunne of is het feit dat er 3 aannemers zijn die hetzelfde zullen zeggen genoeg om mij in mijn eentje ongeloofwaardig te maken? Bijkomende vraag is dan, wat is de getuigenis van zo'n partijdige partij waard? Per slot van rekening doen deze aannemers voor heel veel geld zaken met de woningstichting.

Ik hoop ook nog antwoord te krijgen op de vraag hoe groot de kans is (en of het úberhaupt nog kan) om de zaak te cancellen na het volgende vonnis. In dat vonnis zal zeer waarschijnlijk een bewijsopdracht komen of iets dergelijks.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:35:21 #153
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72183769
Je mag altijd schikken, dus ook na een (tussen)vonnis. Je mag zelfs na een eindvonnis nog schikken, wanneer je als partijen tot een oplossing komt die voor allebei beter is (komt echt voor!).

Het is alleen wel zo, dat als dat tussenvonnis negatief is voor jou, de wederpartij natuurlijk een sterkere onderhandelingspositie heeft. Die zal dan minder snel schikken, of in elk geval meer in zijn voordeel. Ook geldt: hoe verder in het proces, hoe meer kosten al gemaakt zullen zijn aan beide kanten. Over die kosten moet je in een schikking ook een afspraak maken.

Ik durf je verder niet echt een inhoudelijk advies te geven. Jouw verhaal aan het begin van dit topic klinkt redelijk, maar we zien natuurlijk alleen maar jouw kant van het verhaal en we kunnen ook niet zien wat er ter zitting zoal over en weer is gesteld/betwist/erkend aan beide kanten. Veel succes in ieder geval!
pi_72184713
Ik begrijp het Pool.

Als het tussenvonnis me niet bevalt, dwz als er allerlei experts en getuigen opgeroepen moeten worden dan laat ik het maar zitten, mits de tegenpartij dat ook wil. Op dit moment hebben ze kosten gemaakt, maar die vallen in het niet bij wat er dan voor kosten om de hoek komen... het risico wordt voor mij dan simpelweg te groot. We hebben het dan over een kans op het toegewezen krijgen van 300,- euro tegen duizenden euro's die ik moet betalen als het mis gaat...

Wat dat betreft spelen ze het natuurlijk slim, ze hebben bergen geld en dat is niet eens van die mensen die tegenover me zitten Dus voor hen is het veel makkelijker om door te gaan...
pi_74452759
Hooray Hooray

Zojuist (eindelijk) het vonnis ontvangen.

Ik word voor het grootste gedeelte in het gelijk gesteld Dat wil zeggen, de uitspraak van de Huurcommissie destijds werd in stand gehouden. Mijn eis in reconventie de huurverlaging al 6 weken na het (1e) telefonisch melden van het gebrek in te laten gaan werd niet gevolgd, omdat er nu eenmaal wettelijk vastgelegd is dat je dat schriftelijk moet melden.

In het kort komt het er op neer dat de woningstichting onvoldoende gemotiveerd danwel aangetoond heeft dat ik verwijtbaar gehandeld heb. Daarbij hebben ze ook onvoldoende gemotiveerd danwel aangetoond dat de Huurcommissie een fout heeft gemaakt tijdens de beoordeling.

Als ik het goed heb is dit het einde? Tegen vonnissen over zaken waar het om minder dan 750,- euro is geen beroep mogelijk meen ik te weten?

Allen dank die mij geholpen hebben, ook diegenen die mij steeds aanraadden een advocaat in te schakelen, het was goed bedoeld Ik ben blij (uiteraard) dat ik dat niet gedaan heb, aangezien ieder zijn eigen kosten moet dragen.
pi_74452918
Het verbaast me trouwens dat de woningstichting niet meer in de gelegenheid is gesteld getuigen op te roepen, zoals zij wel nadrukkelijk hadden verzocht. In het vonnis is verder ook niet gemotiveerd waarom daar aan voorbij is gegaan, maar goed dat zal me worst zijn nu, tenzij dat mogelijk gronden zijn om het vonnis toch aan te vechten.
  vrijdag 6 november 2009 @ 14:30:19 #157
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_74453596
Waarschijnlijk is het aanbod van getuigenbewijs niet voldoende gespecificeerd geweest. De rechter kan het dan afdoen op de stelplicht. Aan nadere bewijslevering wordt dan niet meer toegekomen.

Proficiat in ieder geval!

En dan nog de wijze les uit deze zaak voor iedereen die iets dergelijks meemaakt: klaag zoveel mogelijk schriftelijk! Soms moet het schriftelijk en anders is het sowieso makkelijker als je iets moet bewijzen.
pi_74453722
Precies, alles schriftelijk.

Ik ga dan ook meteen een brief schrijven dat ze moeten betalen Geef ze twee weken de tijd.
pi_74461348
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 14:05 schreef bijderechter het volgende:
Als ik het goed heb is dit het einde? Tegen vonnissen over zaken waar het om minder dan 750,- euro is geen beroep mogelijk meen ik te weten?
¤ 1750.00 zelfs als ik me niet vergis.. Feli BTW.
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 14:10 schreef bijderechter het volgende:
Het verbaast me trouwens dat de woningstichting niet meer in de gelegenheid is gesteld getuigen op te roepen, zoals zij wel nadrukkelijk hadden verzocht. In het vonnis is verder ook niet gemotiveerd waarom daar aan voorbij is gegaan, maar goed dat zal me worst zijn nu, tenzij dat mogelijk gronden zijn om het vonnis toch aan te vechten.
Ze hebben daar ook echt geen zin in voor die paar 100 euro. (onderbezetting) Zou ook schandalig zijn als de belastingbetaler op kosten gejaagd wordt terwijl het om zo'n truttig bedrag gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')