Nee, McQuaid heeft meerdere dingen beweerd. Hij heeft inderdaad ook ditzelfde gezegd wat ik net meldde, maar liet in andere gesprekken ook weer veel onduidelijkheden bestaan.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:55 schreef wimderon het volgende:
[..]
Hoezo drama? McQuaid heeft letterlijk gezegd hoe het daadwerkelijk zit.
quote:TAS: "Vinokoerov mag niet naar de Tour"
Aleksandr Vinokoerov mag alle illusies om deel te nemen aan de komende Tour opbergen. Het TAS heeft bevestigd dat de Kazak zijn volledige schorsing van twee jaar, tot 24 juli, moet uitzitten.
Aleksandr Vinokoerov testte in de Tour van 2007 positief op bloeddoping. Hij schreeuwde zijn onschuld uit en kreeg van de Kazakse bond een milde schorsing van één jaar. Maar het TAS fluit de Kazakken terug.
"Vinokoerov heeft een dopingovertreding begaan en daarom mag hij twee jaar niet koersen", meldt het TAS. Vinokoerovs ex-team Astana heeft al laten weten dat de 35-jarige renner welkom is bij hen.
quote:Hamilton akkoord met schorsing
Tyler Hamilton heeft de acht jaar schorsing die hij opgelegd kreeg geaccepteerd. De Amerikaanse wielrenner werd betrapt op het gebruik van doping.
Het Amerikaanse nationale antidopingbureau sprak de "levenslange" straf uit twee maanden nadat hij betrapt werd. De 38-jarige Hamilton gaf toe een middel gebruikt te hebben tegen depressiviteit. Dit middel bleek de anabole steroïde testosteron te bevatten.
Het was de tweede keer dat de voormalig olympisch kampioen tijdrijden betrapt werd op doping. In 2004 werd hij als olympisch titelhouder als eerste atleet betrapt op het gebruik van een illegale bloedtransfusie. Die overtreding kostte hem twee jaar schorsing. De schorsing van acht jaar maakt meteen een einde aan zijn sportcarrière die ontsierd werd door verdenkingen en bewijzen voor dopinggebruik.
Inderdaadquote:Op woensdag 17 juni 2009 10:08 schreef JohnDDD het volgende:
dat is dus de reden
nu is vino opeens welkom bij Astana, wedden dat ze nu met de betalingen over de brug komen vanuit Kazachstan
bah die Bruyneel moet gewoon een goeie sponsor zoeken, wat een idioot dat ie met die kazachstanen in zee is gegaan
met een ploeg die totaal niet op hem is ingespeeld zekerquote:Op woensdag 17 juni 2009 11:46 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik hoop nog steeds dat Contador alsnog snel nnaar Caise gaat, wordt de tour leuker van!
Contador heeft alvast in de Dauphiné wat geoefendquote:Op woensdag 17 juni 2009 11:54 schreef Szura het volgende:
[..]
met een ploeg die totaal niet op hem is ingespeeld zeker
Lijkt me dat de kopman bepaalt hoe er gereden moet worden en als het naar believen moet gebeuren (wat voor Contador zeer belangrijk zal zijn in de Tour) lijkt me dat een stuk lastiger met een ploeg waarin hij nog niet gereden heeft. Overigens vraag me af hoe de moraal dan in die ploeg zal zijn, of ze echt voor hem willen werken.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Contador heeft alvast in de Dauphiné wat geoefend![]()
Maarreh, ingespeeld zijn? Hoe zie je dat voor je?
quote:Bernhard Kohl noemt zijn CERA-leverancier
Bernhard Kohl heeft tegen de Oostenrijkse justitie de naam genoemd van degene die hem voorzag van CERA. Het zou gaan om Hannes Hempel, een oud-renner die prof was van 2000 tot 2004.
Hempel zou Kohl in 2008 voor de start van de Tour van CERA hebben voorzien. De 35-jarige Oostenrijker is momenteel actief als triatleet. Hij ontkent via zijn advocaat de aantijgingen.
Bernhard Kohl werd in de Tour van 2008 derde en won het bergklassement. Na de Tour werd bekend dat hij positief getest had op het verboden middel CERA en kreeg hij een schorsing van twee jaar. Hierna kondigde hij zijn afscheid van de wielersport aan.
quote:De Russische krant Nezavisimaya Gazeta verteld dat Raborenner Denis Mentsjov op de lijst van renners met verdachte bloedwaarden staat.
Ook Franco Pellizotti, Ivan Basso en Antonio Colom bevinden zich op . De laatste was al betrapt op het gebruik van EPO.
Dat is het ook, alleen heeft McQuaid het gewoon gebrekkig gecommuniceerd.quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:28 schreef JohnDDD het volgende:
Frison: "Steek voor niemand hand in het vuur"
di 16/06/2009 - 22:19 De UCI maakt woensdag de namen bekend van 50 "verdachte" renners. "Eindelijk", vindt Silence-Lotto-ploegleider Herman Frison.
Woensdag komt de UCI met de lijst van renners naar buiten die op basis van hun biologisch paspoort "verdacht" zijn. Preses McQuaid heeft al laten weten dat het om 50 renners zou gaan.
Belga
"Ik steek voor niemand van Silence mijn hand in het vuur", zegt ploegleider Herman Frison aan Sporza. "Maar het is niet zo dat we ons hart vasthouden."
"Er zal opluchting zijn dat de namen eindelijk bekend zijn, want hier wordt al zo lang over gesproken. Het is niet zo dat alle verdachte renners ook positief zijn. Als het systeem waterdicht is, waarom wachten ze dan zo lang?"
ik begrijp er niks meer van. Dat was toch een misverstand van die 50 renners? Dat ging toch om 10 renners en 40 toppers ofzo?
Dat bericht is compleet niet te checken, dus laten we asjeblieft afwachten met namen totdat er iets officieel is.quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:48 schreef JohnDDD het volgende:
Als Menchov, Pellizotti en Basso op de lijst staan dan hebben we weer een schandaal erbij
Vandaar dat het ook niet te checken is en dat we echt moeten wachten tot er iets officieel wordt gemaakt. Anders is dit gewoon een flauwe grap door iemand verzonnen, die iedereen gelooft.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:01 schreef JohnDDD het volgende:
Op de site vna die krant kan ik het hele woord Меньшов trouwens niet vinden (volgens Wikipedia de Russische spelling van Menchov)
quote:Following the announcement made by UCI President Pat McQuaid in Paris on 10 June, and after having informed all the parties concerned (riders, National Federations, teams, National Anti-Doping Organisations and the World Anti-Doping Agency), the International Cycling Union announces that disciplinary procedures have been requested against the following riders for apparent violation of the Anti-Doping Rules on the basis of the information provided by the blood profile in their biological passports:
* Igor Astarloa Ascasibar (ESP)
* Pietro Caucchioli (ITA)
* Francesco De Bonis (ITA)
* Ruben Lobato Elvira (ESP)
* Ricardo Serrano Gonzalez (ESP)
The UCI emphasises that these proceedings are being initiated as a result of the recommendations of the independent experts appointed when the biological passport programme was launched.
Since the introduction of this new programme, the regular analysis of individual profiles has not only led to the proceedings described above, but has also confirmed the result of sample analysis for riders who have tested positive for prohibited substances such as EPO and CERA and has allowed increasingly effective targeting of riders for out-of-competition anti-doping controls.
However, an assessment of the first year of the era of the biological passport would not be complete without mentioning the very encouraging fact that the overall analysis of the individual profiles of some 840 riders in the programme shows that a very large majority of their profiles do not display any anomalies.
The UCI is confident that the information obtained from the new approach, based on the indirect detection of doping practices, will greatly reduce the possibility of that cheating in the future by any athlete who decides to disrespect the rules of the sport remains undetected.
Furthermore, the UCI is aware that today's announcement is a very important step in the battle against doping. The UCI is proud, once more, to be the pioneering international federation in this field. After the introduction of blood tests in 1997 and the EPO detection test in 2001, it is now through the biological passport that the UCI is confronting the scourge of doping.
Although times are still difficult, this new step in anti-doping represents the dawn of a new future for cycling and sport in general. With this in mind, the UCI congratulates those who provided the inspiration for this groundbreaking initiative and also thanks all parties who have contributed to developing the biological passport (teams, organisers, riders and associations as well as scientific and sporting bodies) and who still offer their full and continuing support.
Each rider mentioned above shall be accorded the right to the presumption of innocence until a final decision has been made on this matter. Under the World Anti-Doping Code and the UCI Anti-Doping Rules, the UCI is unable to provide any additional information at this time.
UCI Press Service
Niemand, maar had wel grotere namen gehoopt/verwacht.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:23 schreef TheArt het volgende:
[..]
Wie heeft het over 'de toppers' gehad dan?
McQuaid heeft dat niet gezegd. L'Equipe heeft zijn woorden gewoon verkeerd vertaald. McQuaid had het over 50 mensen die in de gaten werden gehouden (om verschillende redenen, de meesten absoluut niet dopinggerelateerd) en L'Equipe heeft daar 50 renners met verdachte waarden van gemaakt. Daar is al die ophef door ontstaan.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:26 schreef opgebaarde het volgende:
Pat McQuaid heeft zich hard ingezet om wielrennen een nog slechtere naam te geven. Waar de neuk zijn ze mee bezig, continu blèren over 50 namen en dan zijn het er 5 waar we van weten dat die never nooit niet geschorst worden. Net zoals Valverde geen internationale schorsing zal krijgen
www.sporza.bequote:De UCI is een disciplinair onderzoek gestart naar vijf renners: Igor Astarloa, Ricardo Serrano, Pietro Caucchioli, Francesco De Bonis en Ruben Lobato. Op basis van hun biologisch paspoort beweert de UCI dat de vijf doping hebben genomen.
Met het biologisch paspoort kan de Wereldwielerbond de (bloed)waarden van zijn renners op de voet volgen. Onverklaarbare schommelingen wijzen volgens de UCI op dopinggebruik.
De eerste vijf renners die volgens dit nieuwe procédé tegen de lamp lopen zijn dus geen grote namen. De Spanjaard Igor Astarloa werd in 2003 wel wereldkampioen, maar zijn carrière staat al enkele jaren op een laag pitje.
Ricardo Serrano kon dit seizoen de meest aansprekende resultaten voorleggen. In de voorbije Ronde van Romandië won de renner van Fuji-Servetto nog een etappe.
Pietro Caucchioli (33) is een ronderenner die voor Lampre rijdt. Hij eindigde in 2002 op het Giro-podium. Francesco De Bonis (27) verdient de kost bij Diquigiovanni. Vorig jaar won hij een bergrit in Romandië. Ruben Lobato (30) zit sinds dit jaar zonder ploeg.
Caucchioli reed vorig jaar nog uit het niets een behoorlijke Ronde van Duitsland (5e), dat zal wel een laatste poging geweest zijn om nog een contract voor dit jaar binnen te slepen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
Nogal oninteressante namen. Niet dat ik Contador of zo had verwacht, maar dit zijn bijna allemaal renners die dit seizoen (of zelfs al langer) matig/teleurstellend presteren.
McQuaid heeft nooit anders beweerd, het zijn de media die er wat anders van gemaakt hebben en dat weer onderling van elkaar overgenomen hebben.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:52 schreef Ereinion het volgende:
Nou nou, al die ophef om die paar prutsers? Een prijs voor goede communicatie zal de UCI niet snel ontvangen.
[..]
Uh? De UCI heeft zo ongeveer 12 maanden geleden al aangekondigd dat de eerste renners op basis van het bloedpaspoort gepakt zouden worden, en daarna een paar keer per maand het bericht de wereld ingestuurd dat het nu bijna zover zou zijn. We zijn nu een jaar verder, en wat levert het op? Lobato en Riccardo Serrano. Tja, dat noem ik matige communicatie.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
McQuaid heeft nooit anders beweerd, het zijn de media die er wat anders van gemaakt hebben en dat weer onderling van elkaar overgenomen hebben.
Inderdaad, zoals gewoonlijk weer een hoop spektakel om niks.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:52 schreef Ereinion het volgende:
Nou nou, al die ophef om die paar prutsers? Een prijs voor goede communicatie zal de UCI niet snel ontvangen.
[..]
Caucchioli reed vorig jaar nog uit het niets een behoorlijke Ronde van Duitsland (5e), dat zal wel een laatste poging geweest zijn om nog een contract voor dit jaar binnen te slepen.
Wanneer komt L'Equipe niet met lijstenquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En tijdens de Tour komt ongetwijfeld L'Equipe met een lijst van alle namen die ze volgen ofzo zeker ...
Eigenlijk lees je tussen de regels door dat ze hier ook geen zaak hebben, alleen vermoedens. En op basis van die vermoedens vragen ze de ploegen om hun renners te schorsen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:08 schreef JohnDDD het volgende:
Daar zijn natuurlijk wel allerlei doktoren en juristen overheen gegaan, ik neem aan dat het werkelijke aantal wellicht veel hoger ligt maar dat de UCI denkt daar geen zaak mee te hebben.
quote:Rooks geeft epogebruik toe
Uitgegeven: 18 juni 2009 19:28
Laatst gewijzigd: 18 juni 2009 19:28
AMSTERDAM - Oud-wielrenner Steven Rooks heeft in zijn loopbaan epo gebruikt. Rooks zegt dat zelf in het boek 'Het laatste geel' van Mart Smeets. De NOS-presentator interviewde hem en 28 oud-collega's over hun deelname aan de Ronde van Frankrijk van 1989.
Smeets vroeg hen allemaal naar epo; Rooks, Gert Jakobs en Matthieu Hermans gaven het gebruik van deze bloeddope toe. Hermans doet dat in bedekte termen.
Rooks, erkend klimmer en in 1988 tweede in het eindklassement, gebruikte het uithoudingsvermogen vergrotende spul overigens pas na de Tour van 1989.
Verboden
''Ja, ik heb epo gebruikt. Dat moest wel als je mee wilde in de top van het klassement. Je kon niet anders, zo durf ik het ook wel te stellen. Als je het niet deed, werd je zoek gereden. En weet je, het was toen niet verboden. Je moest alleen niet boven de vijftig komen'', doelt Rooks op de hematocrietwaarde, die de hoeveelheid rode bloedlichaampjes in het bloed weergeeft.
Hermans
Oud-sprinter Hermans had destijds als ploegarts de Spaanse dokter Eufemiano Fuentes, momenteel de spil in Operacio Puerto, het grote bloeddopingschandaal. ''Je weet toch wie onze ploegarts was?'', vraagt Hermans aan Smeets.
'Die kende het product.'' Op de vraag of hij het zelf heeft gebruikt: ''Het was toen niet verboden. Laat ik het zo stellen: Ik heb mijn sport op een nette manier bedreven. Mag ik het zo zeggen?''
Jakobs
Jakobs geeft epogebruik onomwonden toe: ''Ja, ik heb epo gebruikt. Het was niet verboden en je moest zorgen dat je waarde niet boven de vijftig uitkwam. Ik heb het gedaan om makkelijker te kunnen overleven, want ik zou toch nooit een klassementsrenner worden, maar ik kon wel op een betere manier de Tour uitrijden.''
Die snap ik ook niet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:36 schreef Ereinion het volgende:
''Ja, ik heb epo gebruikt. Dat moest wel als je mee wilde in de top van het klassement. Je kon niet anders, zo durf ik het ook wel te stellen. Als je het niet deed, werd je zoek gereden. En weet je, het was toen niet verboden. Je moest alleen niet boven de vijftig komen'', doelt Rooks op de hematocrietwaarde, die de hoeveelheid rode bloedlichaampjes in het bloed weergeeft.''
Volgens mij was EPO gewoon verboden hoor, alleen kon het niet opgespoord worden. Dat verhaal van die hematocrietwaarde snap ik niet helemaal, die test werd volgens mij pas in 1998 ingevoerd, toen waren Rooks, Jacobs en Hermans al lang geen prof meer.
Had Mathieu die epo nodig om rode lantaarn te worden?quote:Steven Rooks: "Ik gebruikte epo" do 18/06/2009 - 21:53
Ex-renner Steven Rooks (48) heeft tijdens zijn carrière epo gebruikt. Dat bekent hij in een boek over de Tour 1989, van NOS-journalist Mart Smeets. "Je moest wel als je wilde meetellen."
Belga Steven Rooks, een Nederlander die goed bergop kon, begon naar eigen zeggen met epo na de Tour van '89. "Als je het niet deed, werd je zoek gereden. Het was toen niet verboden, als je onder de 50 bleef."
Met 50 doelt Rooks op de hematocrietwaarde. Rooks won in 1988 de rit naar L'Alpe d'Huez en de bolletjestrui. In het boek geven ook ex-renners Gert Jakobs en Matthieu Hermans epogebruik toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |