McQuaid heeft dat niet gezegd. L'Equipe heeft zijn woorden gewoon verkeerd vertaald. McQuaid had het over 50 mensen die in de gaten werden gehouden (om verschillende redenen, de meesten absoluut niet dopinggerelateerd) en L'Equipe heeft daar 50 renners met verdachte waarden van gemaakt. Daar is al die ophef door ontstaan.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:26 schreef opgebaarde het volgende:
Pat McQuaid heeft zich hard ingezet om wielrennen een nog slechtere naam te geven. Waar de neuk zijn ze mee bezig, continu blèren over 50 namen en dan zijn het er 5 waar we van weten dat die never nooit niet geschorst worden. Net zoals Valverde geen internationale schorsing zal krijgen
www.sporza.bequote:De UCI is een disciplinair onderzoek gestart naar vijf renners: Igor Astarloa, Ricardo Serrano, Pietro Caucchioli, Francesco De Bonis en Ruben Lobato. Op basis van hun biologisch paspoort beweert de UCI dat de vijf doping hebben genomen.
Met het biologisch paspoort kan de Wereldwielerbond de (bloed)waarden van zijn renners op de voet volgen. Onverklaarbare schommelingen wijzen volgens de UCI op dopinggebruik.
De eerste vijf renners die volgens dit nieuwe procédé tegen de lamp lopen zijn dus geen grote namen. De Spanjaard Igor Astarloa werd in 2003 wel wereldkampioen, maar zijn carrière staat al enkele jaren op een laag pitje.
Ricardo Serrano kon dit seizoen de meest aansprekende resultaten voorleggen. In de voorbije Ronde van Romandië won de renner van Fuji-Servetto nog een etappe.
Pietro Caucchioli (33) is een ronderenner die voor Lampre rijdt. Hij eindigde in 2002 op het Giro-podium. Francesco De Bonis (27) verdient de kost bij Diquigiovanni. Vorig jaar won hij een bergrit in Romandië. Ruben Lobato (30) zit sinds dit jaar zonder ploeg.
Caucchioli reed vorig jaar nog uit het niets een behoorlijke Ronde van Duitsland (5e), dat zal wel een laatste poging geweest zijn om nog een contract voor dit jaar binnen te slepen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
Nogal oninteressante namen. Niet dat ik Contador of zo had verwacht, maar dit zijn bijna allemaal renners die dit seizoen (of zelfs al langer) matig/teleurstellend presteren.
McQuaid heeft nooit anders beweerd, het zijn de media die er wat anders van gemaakt hebben en dat weer onderling van elkaar overgenomen hebben.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:52 schreef Ereinion het volgende:
Nou nou, al die ophef om die paar prutsers? Een prijs voor goede communicatie zal de UCI niet snel ontvangen.
[..]
Uh? De UCI heeft zo ongeveer 12 maanden geleden al aangekondigd dat de eerste renners op basis van het bloedpaspoort gepakt zouden worden, en daarna een paar keer per maand het bericht de wereld ingestuurd dat het nu bijna zover zou zijn. We zijn nu een jaar verder, en wat levert het op? Lobato en Riccardo Serrano. Tja, dat noem ik matige communicatie.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
McQuaid heeft nooit anders beweerd, het zijn de media die er wat anders van gemaakt hebben en dat weer onderling van elkaar overgenomen hebben.
Inderdaad, zoals gewoonlijk weer een hoop spektakel om niks.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:52 schreef Ereinion het volgende:
Nou nou, al die ophef om die paar prutsers? Een prijs voor goede communicatie zal de UCI niet snel ontvangen.
[..]
Caucchioli reed vorig jaar nog uit het niets een behoorlijke Ronde van Duitsland (5e), dat zal wel een laatste poging geweest zijn om nog een contract voor dit jaar binnen te slepen.
Wanneer komt L'Equipe niet met lijstenquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En tijdens de Tour komt ongetwijfeld L'Equipe met een lijst van alle namen die ze volgen ofzo zeker ...
Eigenlijk lees je tussen de regels door dat ze hier ook geen zaak hebben, alleen vermoedens. En op basis van die vermoedens vragen ze de ploegen om hun renners te schorsen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:08 schreef JohnDDD het volgende:
Daar zijn natuurlijk wel allerlei doktoren en juristen overheen gegaan, ik neem aan dat het werkelijke aantal wellicht veel hoger ligt maar dat de UCI denkt daar geen zaak mee te hebben.
quote:Rooks geeft epogebruik toe
Uitgegeven: 18 juni 2009 19:28
Laatst gewijzigd: 18 juni 2009 19:28
AMSTERDAM - Oud-wielrenner Steven Rooks heeft in zijn loopbaan epo gebruikt. Rooks zegt dat zelf in het boek 'Het laatste geel' van Mart Smeets. De NOS-presentator interviewde hem en 28 oud-collega's over hun deelname aan de Ronde van Frankrijk van 1989.
Smeets vroeg hen allemaal naar epo; Rooks, Gert Jakobs en Matthieu Hermans gaven het gebruik van deze bloeddope toe. Hermans doet dat in bedekte termen.
Rooks, erkend klimmer en in 1988 tweede in het eindklassement, gebruikte het uithoudingsvermogen vergrotende spul overigens pas na de Tour van 1989.
Verboden
''Ja, ik heb epo gebruikt. Dat moest wel als je mee wilde in de top van het klassement. Je kon niet anders, zo durf ik het ook wel te stellen. Als je het niet deed, werd je zoek gereden. En weet je, het was toen niet verboden. Je moest alleen niet boven de vijftig komen'', doelt Rooks op de hematocrietwaarde, die de hoeveelheid rode bloedlichaampjes in het bloed weergeeft.
Hermans
Oud-sprinter Hermans had destijds als ploegarts de Spaanse dokter Eufemiano Fuentes, momenteel de spil in Operacio Puerto, het grote bloeddopingschandaal. ''Je weet toch wie onze ploegarts was?'', vraagt Hermans aan Smeets.
'Die kende het product.'' Op de vraag of hij het zelf heeft gebruikt: ''Het was toen niet verboden. Laat ik het zo stellen: Ik heb mijn sport op een nette manier bedreven. Mag ik het zo zeggen?''
Jakobs
Jakobs geeft epogebruik onomwonden toe: ''Ja, ik heb epo gebruikt. Het was niet verboden en je moest zorgen dat je waarde niet boven de vijftig uitkwam. Ik heb het gedaan om makkelijker te kunnen overleven, want ik zou toch nooit een klassementsrenner worden, maar ik kon wel op een betere manier de Tour uitrijden.''
Die snap ik ook niet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:36 schreef Ereinion het volgende:
''Ja, ik heb epo gebruikt. Dat moest wel als je mee wilde in de top van het klassement. Je kon niet anders, zo durf ik het ook wel te stellen. Als je het niet deed, werd je zoek gereden. En weet je, het was toen niet verboden. Je moest alleen niet boven de vijftig komen'', doelt Rooks op de hematocrietwaarde, die de hoeveelheid rode bloedlichaampjes in het bloed weergeeft.''
Volgens mij was EPO gewoon verboden hoor, alleen kon het niet opgespoord worden. Dat verhaal van die hematocrietwaarde snap ik niet helemaal, die test werd volgens mij pas in 1998 ingevoerd, toen waren Rooks, Jacobs en Hermans al lang geen prof meer.
Had Mathieu die epo nodig om rode lantaarn te worden?quote:Steven Rooks: "Ik gebruikte epo" do 18/06/2009 - 21:53
Ex-renner Steven Rooks (48) heeft tijdens zijn carrière epo gebruikt. Dat bekent hij in een boek over de Tour 1989, van NOS-journalist Mart Smeets. "Je moest wel als je wilde meetellen."
Belga Steven Rooks, een Nederlander die goed bergop kon, begon naar eigen zeggen met epo na de Tour van '89. "Als je het niet deed, werd je zoek gereden. Het was toen niet verboden, als je onder de 50 bleef."
Met 50 doelt Rooks op de hematocrietwaarde. Rooks won in 1988 de rit naar L'Alpe d'Huez en de bolletjestrui. In het boek geven ook ex-renners Gert Jakobs en Matthieu Hermans epogebruik toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |