Wow, wat een discussie die ik helemaal gemist had. Misschien moet ik als maker van die uitspraak (echte naam inderdaad Bas van de Haterd dus) die even nuanceren.
Ja, ik vind onvindbare mensen een beetje eng. Wat niet wil zeggen dat je geen eigen keuze hebt. Verre van. Je mag van mij zo onzichtbaar zijn als je wilt. Realiseer je alleen dat er dan dus mensen zijn die je eng vinden, zoals ik. Daar is niets mis mee, het is duidelijk dat je visie op je werk, je leven en alles heel duidelijk verschilt van die van mij. Dat wil dus zeggen dat wij toch nooit zouden moeten willen samenwerken. Immers, ik vind dat iedereen het maximale uit zichzelf moet halen en dat ook voor zijn organisatie moet doen. En daar hoort online zichtbaarheid bij in de functies waar ik mee bezig ben.
Verder denk ik dat je in heel veel gevallen heel veel moeite moet doen totaal niet online aanwezig te zijn (bijna altijd zet iemand je namelijk wel ergens op, een foto met jouw naam als tag, etc). Om dat dus te voorkomen moet je er vaak op gebrand zijn niet aanwezig te zijn. Ja, dan ga ik twijfelen of je niet iets te verbergen hebt.
De term eng is hier gebruikt omdat journalisten graag harde uitspraken willen. Beetje overtrokken misschien. Ik ben overigens geen recruiter of HR manager en ik train alle recruiters met héél véél nadruk op het feit dat ze nog veel uitgebreider moeten checken of de naam ook bij de persoon hoort, want er zijn heel veel hondjes die fikkie heten zeg maar. Dat gebeurt nog veel te weinig en zou veel meer moeten gebeuren.
Maar nogmaals, iedereen heeft zijn eigen keuze hierin. Dat is ook nadrukkelijk wat wij in ons boek (
personal brand.nl) geschreven hebben. Maar realiseer je dat expliciet niet aanwezig zijn ook een imago oproept. Of je dat nu wilt of niet. En sommige mensen vinden dat heel normaal, andere vinden dat eng omdat je 'blijkbaar iets te verbergen hebt'. Je moet je afvragen of als jij per sé niet online aanwezig wil zijn voor die laatste groep zou willen werken. Waarschijnlijk niet, maar ga dan dus ook niet lopen klagen dat je daarom bent afgewezen, want ook dat is je eigen keuze geweest. Dat is alles wat ik daarmee wil zeggen. Je hebt vrije keuze, maar dat heeft de partij aan de andere kant van de tafel net zo goed. Let wel, ik heb nergens gesproken over je hele leven blootgeven op het internet, ik heb het over geheel niet online aanwezig zijn. Je hoeft van mij niet per sé een Linkedin account te hebben, een Hyves account, te twitteren of een facebook.
Wat ik zeg over andere ondernemers (let wel: ondernemers) is dat ik inderdaad een Linkedin account verwacht. Waarom? Anders ben je niet met je tijd mee gegaan of heb je iets te verbergen. Dat kan, maar dan wil ik geen zaken met je doen. Wil niets zeggen of je wel of geen goed ondernemer bent, maar wel dat je niet mijn type zakenpartner bent.
Oh en nog even inhaken op andere commentaren: ja, business blog is knudde, slechte integratie, toen bijzonder goedkoop gedaan. Moet al tijden vervangen worden door degelijke wordpress install (hoewel ik niet inzie wat het probleem is van een naam bij elke post, dat is volgens mij essentieel, ook al post er maar één iemand). En die tijd is vaag genoeg ineens aangepast vanuit het CMS (die stond altijd goed) na één of andere vage technische storing en heb ik inderdaad nooit de moeite genomen om terug te zetten. Gelukkig zijn de mensen die met mij zaken doen meer geïnteresseerd in de inhoud.
[ Bericht 9% gewijzigd door Chi666 op 23-05-2009 00:45:16 ]