quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 19:26 schreef PhysicsRules het volgende:[..]
Ten eerste is het een internationaal erkend land waar inmiddels 7 miljoen mensen wonen, er kan geen sprake van zijn om dat zomaar op te doeken.
Verder volg ik je niet helemaal: illegaal handelen, maar wel volgens de toenmalige wetten. Het was juist legaal handelen volgens toenmalige wetten.
Ten derde: schuld bekennen: nogmaals, er is gehandeld volgens toenmalig geldende wetten: moet je daar schuld over bekennen?
Ja hallo, dat het niet haalbaar is om het op te doeken, snap ik ook wel.
OK, ik zie de bron van verwarring: een ongelukkig zinsbouw. Opnieuw.
De joden hebben indertijd (grotendeels) illegaal gehandeld, dat wil zeggen in strijd met de toen geldende wetten. Er zijn nogal wat joden zeer tegen de zin van de Britten (de mandaathebbers) Palestina binnengekomen en die joden hebben ook stevige terreur uitgeoefend, onder andere tegen het wettige gezag.
quote:
[..]
Het is, voor zover ik weet, sinds een paar maanden rustig. Hamas heeft een maand of twee ook de Islamitische Jihad tot de orde geroepen.
Dat had ik nog niet meegekregen.
quote:
[..]
Ja, de gevangen hebben de rechten waar gevangen recht op hebben.
Een tekenend bericht van laatst:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/987185.htmlLees erin wat je wilt lezen, maar de volgende alinea spreekt boekdelen.
[..]
Niet allen het Rode Kruis maar ook de familie mag langskomen. Alleen uit Gaza niet, maar dat is een gevolg van de blokkade, niet een rechtstreekse maatregel voor de gevangenen.
Er was trouwens onlangs een bericht dat de gevangen minder TV mochten kijken, maar dat kan ik even niet terugvinden.
Overigens is dit natuurlijk een zwak argument van jou, ook als Israël zich niet aan de regels houd gehouden was dat geen reden om de Palestijnen van hun plicht te ontslaan.
Dat het zwak argument is, daar was ik me terdege van bewust. "Hunnie doen het ook" is natuurlijk helemaal geen argument.
Anderzijds is een (1) overtreding wel te veel, maar niet erg veel.
quote:
Verder: het is geen krijgsgevangene, het is een gijzelaar.
Ah, dat maakt de discussie inderdaad anders. Want over het hoofd van een gijzelaar is handel mogelijk.
Maar ook: gelden voor gijzelaars de wetten van het oorlogsrecht, zoals bezoekrecht?
Er staat me iets bij, dat in ruil voor zijn vrijlating een aantal Palestijnen vrijgelaten moet worden (althans: dat is te doen gebruikelijk.) En dat de israeliche regering, in plaats van die waardeloze Palestijnen dan maar vrij te laten in ruil voor die ene waardevolle jood, uiteindelijk liever honderden Palestijnen vermoordden zonder die ene waardevolle jood terug te krijgen.
Ik ben, geloof ik, god op mijn blote knieën dankbaar, dat ik door de regering van Israel niet als een waardevolle jood gezien word.
Samengevat: deze discussie wordt een beetje schimmig. Het onderdeel van de gevangenen over en weer lijkt me een aparte bestudering waard. Hoe komen bijvoorbeeld de Israeli's aan al die Palestijnse gevangenen?
quote:
[..]
Het is gewoon één voorbeeld, uit honderden die ik kan verzinnen.
Het belangrijkste argument blijft dat er zo één land is waar je als jood niet bang hoeft te zijn dat de regering of het volk zich tegen je keert, op een gegeven moment, om wat voor reden dan ook.
Orthodoxie blijkt een goede reden te zijn, in Israel. Voor geweld tegen wie dan ook: joden, Palestijnen, toeristen, bedevaartgangers. Joden dus niet uitgezonderd. En leger en politie kijken toe met de handen op de rug. Een soort omgekeerde pogrom.
Hier kom ik weer op het merkwaardige gegeven dat joden zich al 2000 jaar afzonderen van hun omgeving, met als enige vergelijkbare groep de zigeuners.
En ik voeg dat bij de constatering dat de menselijke soort het niet begrepen heeft op afwijkelingen.
quote:
[..]
Burgeroorlog? Al sinds 1975? Met de Palestijnen als extra factor die er misbruik van maakten? Rings a bell?
Eerlijk gezegd niet diepgaand. Er heeft in Libanon jarenlang een burgeroorlog gewoed tussen een stuk of vijf, zes religieus-politieke groeperingen. Uiteindelijk is daar een heel werkbare modus vivendi gevonden, voorzover ik weet. Details weet ik niet.
Als we daarop doorgaan, zal ik eens wat lezen.
quote:
[..]
Nee, bij de Libanezen noemde je het.
Oh, ik dacht dat ik het vermeden had.
Ik las laatst iets over de belangrijkste 5 (of 3) onderwerpen voor Israeli en Palestijnen, maar ben de details vergeten. Knap stom, want het was nuttige informatie.
quote:
[..]
Hier heb je helemaal gelijk, inclusief de verkeersdoden. Ik heb het woordje meer even vet gemaakt, want het is inderdaad belangrijk dat te realiseren. De meeste oudere Israëli herinneren zich nog de tijd dat die veiligheid van nu helemaal niet vanzelfsprekend was. 'Liever een veilige rotzak dan een onveilige goedzak'.
OK, daar kan ik me iets bij voorstellen: een dergelijk diepgeworteld gevoel en de ervaren daadwerkelijke bedreigingen hebben tijd nodig om af te zwakken. Soit.
Maar hoe komt de huidige regering aan haar macht? De jonge mensen die ik zie scanderen hoezeer ze Arabieren haten op
de tv, op YouTube-filmpjes, kunnen zich de door jou beschreven tijd helemaal niet herinneren (want ze bestonden nog niet) en niet voorstellen (want ze zijn te dom).
En ik verwacht van politici, met name van de oudere onder hen, dat ze zich realiseren dat de tijden veranderen.
quote:
[..]
Zoals?
Dat is al meerdere malen gezegd in deze serie: wat dacht je van gerichte commando-acties? Israel heeft toch zulke goede commando's en geheim agenten?
quote:
[..]
Het helpt niet als je verkondigt dat Israël wat jouw betreft geen bestaansrecht heeft. Het twijfelen aan het bestaansrecht wordt door velen, door mij trouwens ook, als de grens gezien tussen oprechte kritiek en antisemitisme. De reden hiervoor is dat het bestaansrecht van Israël gezien wordt als een uiting van het zelfbeschikkingsrecht van joden.
Ja, dat werkt als een rode lap op een stier. Succes gegarandeerd.
Dat werkt in het algemeen wel, trouwens: iemands bestaansrecht ontkennen. Palestijnen reageren even fel op de ontkenning van hun bestaan. Als je een serieus gesprek wilt beginnen, is dat dus geen handige opening.
Zelfbeschikkingsrecht. Veel punten met scrabble. Maar verder een mijnenveld.
OK, laten we even vergelijken met de Koerden, die in dezelfde tijd en op ongeveer dezelfde plaats als Palestina uit het Ottomaanse Rijk losgemaakt werden en ook een eigen staat beloofd kregen.
De Koerden woonden nog in hun gebied. Dat was vast wel wat verschoven in de afgelopen 2500 jaar, maar ze woonden er nog wel. Het was hun rechtmatig eigendom.
De joden waren verspreid over de wereld, maar hadden geweigerd zich te integreren. Wel een identiteit, maar geen land. Vanwaar dan een recht op land? Zigeuners (en andere nomaden in de wereld) claimen wel zelfbeschikking, maar geen eigen land.
quote:
[..]
Eens!
Stom dat ik dat onderzoek van laatst kwijt ben.
quote:
[..]
Ik denk niet dat je passend of niet passend kan uitdrukken in statistieken. De vraag is of Israël het op een andere manier had kunnen oplossen, op een manier met minder geweld.
Statsitieken niet, nee. Maar een factor 100 en een bedrag van miljarden (door anderen op te hoesten) is geen kwestie van statistieken meer.
quote:
[..]
Dus? Het zijn hun eigen burgers, of ze het erkennen of niet. Omdat het om fascistische regimes gaat (dat is de implicatie van je opmerking), is het opeens minder erg?
De term fascistisch zegt mij weinig, behalve een uitleg over de fasces (rietbundels)
Zijn de Palestijnen van Gaza en de bezette Westoever ook niet de eigen (verdreven) burgers van Israel?
Ik zeg niet dat het minder erg is, ik zeg dat het niet het onderwerp van deze discussie is.