quote:Zwangerschap en de behandeling
Meldt altijd dat u zwanger bent als de tandarts röntgenfoto's wil gaan maken. Zeker in de eerste drie maanden van de zwangerschap is de vrucht extra kwetsbaar voor invloeden van buitenaf zoals röntgenstralen of bepaalde medicijnen.
Daarom zal de tandarts, tenzij het niet anders kan, geen röntgenfoto's maken tijdens de zwangerschap. Röntgenfoto's moeten o.a. worden gemaakt bij het onderzoek en de behandeling van zenuw- en wortelpuntontstekingen. U kunt die voorkomen door een goede mondhygiëne.
Raadpleeg uw arts of tandarts voor het gebruik van de juiste pijnstillers of geneesmiddelen. Sommige geneesmiddelen brengen n.l. risico's mee voor de vrucht. Vermijdt bijvoorbeeld het antibioticum Tetracycline omdat dat later vervelende verkleuringen kan geven van de tanden en kiezen van uw kind.
De tandarts kan zonder risico's voor de vrucht een verdoving geven mits de juiste verdoving wordt gebruikt.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er gevaarlijk aan is? Voor de moeder of voor het ongeboren kind? Heb dat nooit gehoord eigenlijk?quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:29 schreef Guuzewuus het volgende:
Kans op ontsteking.
Ik ken daar een heel naar verhaal van, dus dat zal ik hier niet melden. Maar het is naar genoeg om je gewoon te laten behandelen, juist tijdens de zwangerschap. Ze weten daar echt wel wat kan en niet.
Jawel mag wel. Ik heb 3 weken geleden 2 verstandskiezen laten trekken in het ziekenhuis en daar zeiden ze dat de verdoving geen probleem is. Die is plaatselijk en komt niet in je bloed.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:25 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb trouwens sinds een paar dagen last van een kies. Doet echt pijn met warm en koud eten, maar ik ben dus echt een MIETJE als 't over tandartsen gaat. Ik wil echt NIKS zonder verdoving, maar dat mag zeker niet als je zwanger bent?
Dan hou ik wel nog 4,5 mnd kiespijn
Nee helemaal gestopt.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:56 schreef innepin het volgende:
Tan, hoe is het met jou? Helemaal geen bloedverlies meer, hoop ik? of heb ik daar overheen gelezen?
Fijn om te horenquote:Op donderdag 7 mei 2009 11:01 schreef Tan het volgende:
[..]
Nee helemaal gestopt.
Heb nu alleen flinke buikpijn die best wel uitstraalt naar de rug. Weet gewoon echt niet meer of ik dat zo erg had bij de anderen? Maar ik denk dat het 'gewoon' groeipijn van de baarmoeder is.
Ik heb al drie keer een wortelkanaalbehandeling gehad en da's inderdaad best te doen... zo lang ze mijn kaak maar volledig platspuiten. En zo te lezen kan dat dus... ik ga toch maar een brave sorbo zijn en even bellenquote:Op donderdag 7 mei 2009 11:18 schreef Brighteyes het volgende:
Oh jee... nou, dan kan ik je alleen maar zeker aanraden nu even te bellen, want toen ik een tijdje met een gaatje rond liep (ja, ik ben ook zo'n held) moest ik dus aan de wortelkanaalbehandeling omdat ik het te lang had laten lopen... En nou moet ik zeggen, zo bang als ik daarvoor was nav allerlei verhalen, zo weinig pijn deed dat, maar toch.
Beter even bellen, mss is het iets heel simpels.
Jij bent wel van de enge verhalen vandaag hč?!quote:Op donderdag 7 mei 2009 11:27 schreef Guuzewuus het volgende:
Sterkte mamanik, lijkt me helemaal niks, zolang in het ziekenhuis moeten liggen. Hopelijk vindt je een goede manier om de tijd te doden daar.
En over ontstekingen... ik heb zelf een holteontsteking gehad en niet laten behandelen en ben daardoor het groottse deel van mijn reukzintuig (aangetaste zenuwen) verloren. MRIscan gehad en bij KNOarts gelopen in het ziekenhuis. Ontstekingen kunnen echt wel hele nare dingen zijn hoor (zeker als je ze onbehandeld laat). Maar ik ben het met jullie eens, dit is natuurlijk een hele nare uitzondering. maar toch eng vind ik.
ja, ik geloof het ook. Sorryquote:Op donderdag 7 mei 2009 11:29 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Jij bent wel van de enge verhalen vandaag hč?!
Bij Stella had ik het vanaf 6,5 weekquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:17 schreef Poppejans het volgende:
Guuz ook al aan de misselijkheid! Hopen dat het snel weer voorbij is, je zit nu als het klopt wat ik gelezen heb, net als ik op een HCGpiek, dus vandaar de misselijkheid.
Wow, das vroeg! Daarna wel weer minder geworden?quote:Op donderdag 7 mei 2009 12:18 schreef Guuzewuus het volgende:
[..]
Bij Stella had ik het vanaf 6,5 week. Ver voor de piek dus al
.
Nu de keuken nog poetsen en de vloer dweilenquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:27 schreef amaranta het volgende:
Ik ben ook heel erg:
Ik heb last van de geur van de vaatwasser dus kan dat ding niet in en uitruimen. Gevolg, er staat nu eeen berg op het aanrecht omdat mijn man het ook niet doetMisschien Eva maar leren hoe het moet.
Van Eva's poep moet ik trouwens ook heel erg.
En ook van de gedachten aan geurtjes inderdaad
De zon is hier goed doorgekomen. Heb net de ramen al gewassen (de buitenkant dan) Het leek alsof het regende maar de ruiten waren gewoon heel vies![]()
De vloer van de keuken heb ik al gedaan. Maar die is er niet schoner op geworden. Zitten gruwelijke vetvlekken inquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:29 schreef JuupŠ het volgende:
[..]
Nu de keuken nog poetsen en de vloer dweilen
Primperan heb ik ook gehad in het ziekenhuis (ik haat het alleen dat je dan dus niet de bijsluiter te zien krijgt), maar ook die helpen bij mij niets.quote:Op donderdag 7 mei 2009 12:13 schreef Kersjes het volgende:
Emesafene zetpillen zijn voor mij waardeloos, zowel tijdens de vorige zwangerschap als tijdens deze deden ze niks om de misselijkheid minder erg te maken. Pas tijdens mijn 2e ziekenhuisopname kwamen ze ineens aanzetten met Primperan zetpillen en die werken prima!
Ik gebruik ze 2 a 3 keer per dag (3 is maximale dosering) en heb er enorm veel baat bij. Van de gyn mag ik ze de hele verdere zwangerschap gebruiken en kan het totaal geen kwaad.
Guus, Amaranta en alle andere misselijke dames: sterkteHopelijk is het (al dan niet met medicijnen) gauw weer beter.
Hoe is het eigenlijk met Poppejans?? Nog steeds zo beroerd?
MamaNik![]()
Nog even volhouden joh, over een paar weekjes mag je ze eindelijk vasthouden!
Groot gelijkquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:33 schreef amaranta het volgende:
[..]
De vloer van de keuken heb ik al gedaan. Maar die is er niet schoner op geworden. Zitten gruwelijke vetvlekken in
Ik doe het altijd in etappes (beetje fokken tussendoor enzo)
Maar in die 5 maanden was je niet zwangerquote:Op donderdag 7 mei 2009 10:57 schreef Brighteyes het volgende:
Dat dacht ik dus ook Tan. Het is uiteraard een verschrikkelijk verhaal, maar wel echt de uitzondering van de uitzondering.
Doorblijven lopen met een gaatje kan idd evt. leiden tot een ontsteking maar ik weet nog dat mijn tandarts mij, toen ik voor 5mnd stage naar Engeland ging, zei toch, als het enigszins kon, daar niet naar de tandarts te gaan met klachten maar te wachten tot ik weer in NL was.
Gewoon een afspraak maken, dan kan de tandarts even kijken.
Waar ik normaal gesproken genoeg te zeuren heb over de huishoudelijkheden van mijn wederhelft, is het de laatste tijd vooral andersom hoor! Hij pakt echt ontzettend veel dingen op in huis, zij het op zijn manier, maar hij doet echt zijn best om mij zoveel mogelijk te ontlastenquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:27 schreef amaranta het volgende:
Ik ben ook heel erg:
Ik heb last van de geur van de vaatwasser dus kan dat ding niet in en uitruimen. Gevolg, er staat nu eeen berg op het aanrecht omdat mijn man het ook niet doetMisschien Eva maar leren hoe het moet.
Van Eva's poep moet ik trouwens ook heel erg.
En ook van de gedachten aan geurtjes inderdaad
De zon is hier goed doorgekomen. Heb net de ramen al gewassen (de buitenkant dan) Het leek alsof het regende maar de ruiten waren gewoon heel vies![]()
Dank je!quote:Op donderdag 7 mei 2009 09:41 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Had ik je al gefeliciteerd met je intocht in deze reeks? Zo niet, bij deze dan.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 12:44 schreef Troel het volgende:
[..]
Waar ik normaal gesproken genoeg te zeuren heb over de huishoudelijkheden van mijn wederhelft, is het de laatste tijd vooral andersom hoor! Hij pakt echt ontzettend veel dingen op in huis, zij het op zijn manier, maar hij doet echt zijn best om mij zoveel mogelijk te ontlasten
Ja, echt waar
quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:01 schreef Memmel het volgende:
Ik moet zo naar de vk. Ik weet niet wat ik heb deze dagen, maar ik zit er echt helemaal doorheen.
Kan om het minste boos worden en huilen. Zelfs een tompouce helpt niet meer.
En dan heb ik manlief aan de telefoon: "Ja, Memmel, ik snap het. Ik denk echt dat het een hormonenkwestie aan het worden is...."![]()
![]()
Ik wil gewoon horen dat hij direct zijn spullen pakt, naar huis komt en een bekertje Chocomel gaat pakken voor me...
Bij mij schoot het ook niet op. Ik heb heel wat af gekokhalsd en gespuugd. Maar ik ga echt wel door als mijn vriend niet thuis is en Brent rond loopt te huppelen. Kan hem moeilijk de hele dag in volle luiers laten lopen, of bijv. kattendiarree in de bijkeuken laten liggen. Nee, dat ruim je met een peuter echt wel op!quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:01 schreef huuphuup het volgende:
oh dat schoot bij mij echt niet op toen![]()
ik heb een keer of vijf geprobeerd om stug door te gaan en het te negeren maar toen ik voor de vijfde keer de afwas ondergekotst had vond mn lief het wel mooi geweest![]()
Spannend Ca.Ra!En is Linda ook vandaag ja? Oeh ook spannend! Geniet van het even spieken
Goh, al tig jaar OUD en toch elke dag weer iets nieuws te leren hier...quote:Op donderdag 7 mei 2009 12:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar in die 5 maanden was je niet zwanger
Ontstekingen en kiespijn en dergelijke kunnen tot vroegtijdige weeen leiden volgens de boekjes, vandaar dat het tijdens de zwangerschap gewoon uitkijken is
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er ook nooit van gehoord heb, maar ik heb het dus wel in verschillende boeken gelezenquote:Op donderdag 7 mei 2009 13:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Goh, al tig jaar OUD en toch elke dag weer iets nieuws te leren hier...
Hier heb ik nou echt nog nooit van gehoord...
Mijn tandarts zag wel een aantal dingen bij mijn gebit bij mijn controle 2 maanden terug, maar klapte mijn kaak netjes weer op elkaar en zei 'ik zie je na de bevalling wel weer, dan gaan we eens kijken wat er allemaal moet gebeuren'.
als je een gaatje hebt hoeft dat niet meteen een ontsteking te betekenen natuurlijk he. maar ontstekingen zijn over 't algemeen echt niet goed als je zwanger bent. daarom wordt aangeraden om de tandarts juist niet te vermijden tijdens de zwangerschap. hij kan dan wel inschatten of er iets gedaan moet worden of dat je er beter mee kunt wachten (of dat er helemaal niks hoeft te gebeuren uiteraard).quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hier heb ik nou echt nog nooit van gehoord...
Mijn tandarts zag wel een aantal dingen bij mijn gebit bij mijn controle 2 maanden terug, maar klapte mijn kaak netjes weer op elkaar en zei 'ik zie je na de bevalling wel weer, dan gaan we eens kijken wat er allemaal moet gebeuren'.
Er zijn tekorten (ik had een lijstje gepost in het vorige topic onder een spoiler), hb is bv 6,6. Maar ik moet deze vrijdag bij de gyn bespreken. De tekorten zijn niet heel wereldschokkend aldus de huisarts.quote:Op woensdag 6 mei 2009 23:34 schreef Angel-Eyez het volgende:
DuchessX wat ik me eigenlijk afvroeg, jij wacht nog op uitslagen van bloed toch?
Maar kon jouw verloskundige niet met een simpel vingerprikje jouw hb meten? (of is dit al gecheckt en heb ik dat gemist of overheen gelezen?)
quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:30 schreef Noli. het volgende:
Echt mijn buik stond helemaal in een punt aan één kant omdat beeb maar probeerde die doptone te ontwijken! De gyn moest er ook hard om lachen zķ erg ging het in een punt staan.
welkom WupWupquote:Op donderdag 7 mei 2009 14:50 schreef WupWup het volgende:
Hoi! Ik lees al een tijdje mee en heb toch maar besloten dat 'legaal' te gaan doen
Ik ben ruim 12 weken zwanger en op 16 november uitgerekend. Hieronder de echo van vanochtend:
[ afbeelding ]
5,91 cm volgens de papieren, gaat echt hardquote:Op donderdag 7 mei 2009 14:57 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
welkom WupWupen mooooooi zo'n echo
hoeveel cm is dat kleintje? en was het hartje goed te horen?
Mijn borsten zijn wel wat gevoeliger, maar verder nog geen verschilquote:Op donderdag 7 mei 2009 15:06 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
en ik heb ook grote borstenen toch merk ik verschil....
en das al mooi snel Vlindur en jij ook Tanleuk zeg! ben heel benieuwd naar jullie eerste afspraken en echo... lijkt me zo spannend!!!
quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:08 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Mijn borsten zijn wel wat gevoeliger, maar verder nog geen verschil![]()
Wanneer mag jij naar de gyn dan?
WupWup, welkom!
4 juni pas? Is dat niet heel laat? Hoeveel weken ben je dan?quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:17 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
ik heb 4 juni een afspraak bij de VK en dan ook direct de echo....
kan nu al bijna niet meer wachten
precies 10 weken... dat is toch vrij normaal?quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:18 schreef Vlindur het volgende:
[..]
4 juni pas? Is dat niet heel laat? Hoeveel weken ben je dan?
zo herkenbaar vlindur...ik ben vandaag 9 weken en heb ook moeite met lekker eten ....bijna alles ligt zwaar op de maag en soms komt het weer eruit....quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:41 schreef Vlindur het volgende:
Eet ik net een boterham met ei, kaas en een flinke klodder Mayo, word ik toch misselijk![]()
Nu laat ik de 2e maar staan.. Wel jammer hoor, was er altijd zo gek op!![]()
Nu voel ik me een beetje beroerd
quote:Op donderdag 7 mei 2009 00:10 schreef Memmel het volgende:
Hebben ze die bij Leen Bakker?
Die had ik nl bij Anna! Toen van de ikea, maar daar zijn ze nu uit het assortiment tijdelijk. Ik ga morgen gelijk naar Leen Bakker. Bedankt voor de tip joh! Die kon je namelijk ook gewoon lekker fris wassen en dat kan met deze hoes dus niet.
mijn borsten zijn een cupmaat ongeveer groter geworden en de tepels zijn groter en gevoeliger...quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:08 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Mijn borsten zijn wel wat gevoeliger, maar verder nog geen verschil![]()
Wanneer mag jij naar de gyn dan?
WupWup, welkom!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |