quote:http://www.volkskrant.nl/(...)eist_geld_van_school
ANP
gepubliceerd op 06 mei 2009 10:31, bijgewerkt op 6 mei 2009 14:43
ZWOLLE - Schrijfster Maria Mosterd, die slachtoffer werd van loverboys en daar later het succesvolle boek ‘Echte mannen eten geen kaas’ over schreef, eist 74.000 euro schadevergoeding en smartengeld van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. Ze vindt dat de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en geen juist absentiebeleid had.
Dat heeft haar advocaat, Ernst Muller, woensdag bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in de regionale krant De Stentor. Volgens hem lette de school onvoldoende op en greep hij niet in, toen Maria veelvuldig afwezig was. Ze zou in die tijd geronseld zijn door de loverboys en door hen ingezet als prostituee.
‘Het was bekend dat de problematiek daar speelde. De school was in die tijd bezig met allerlei programma's om het tegen te gaan’, aldus Muller. Volgens hem had de school het veelvuldige verzuim moeten opmerken en ertegen moeten optreden. De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs stelde eerder al dat klachten van Maria en haar moeder grond hebben. Na die uitspraak nam de school volgens Muller een nieuw computerprogramma in gebruik om absentie te controleren.
De Thorbecke Scholengemeenschap wilde woensdag niet reageren. Zij zal dat tijdens de rechtszaak doen.
En waarom spijbelde ze?quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
De school heeft zeker steken laten vallen maar het was toch zeker de dame zelf die spijbelde.
Ja.quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:36 schreef Refragmental het volgende:
Gaat ze haar ouders ook aanklagen vanwege gebrek aan opvoeding? Want ik denk dat je het eerst daar moet zoeken.
quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:47 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat een onzin. Dat is op de Amerikaanse toer gaan, lekker een schuldige zoeken en een schadevergoeding eisen.
ze was 12 jaar... en ls ouder verwacht je dat je kind veilig is op school en enige controle.quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
![]()
Hoe ver kunnen mensen gaan in hun ijver ergens ' een schuldige' te vinden? De school heeft zeker steken laten vallen maar het was toch zeker de dame zelf die spijbelde. En nu klaagt ze school aan dat ze haar niet tegenhielden?
We gaan zo niet echt naar een fijne maatschappij toe met ons gezoek en gegraaf naar 'schuldigen'
... of anders wel bij de ouders van de loverboy...quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:36 schreef Refragmental het volgende:
Gaat ze haar ouders ook aanklagen vanwege gebrek aan opvoeding? Want ik denk dat je het eerst daar moet zoeken.
Als je het boek leest krijg je al wat meer duidelijkheid.quote:Op donderdag 7 mei 2009 11:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik vind het absurd dat ze geld eist, maar ergens is er natuurlijk een punt, alleen das lastig beoordelen zonder alle info.
Ik kan me voorstellen dat als je je kind naar school stuurt je het graag hoort als hij/zij daar dus veelvuldig afwezig is. Als je dat niet te weten krijgt als ouders kun je ook niet ingrijpen, dus eigenlijk mag je van school verwachten dat ze voor jou als ouder ingrijpt.
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat er verder geen signalen waren dat er iets niet in de haak was, alhoewel sommige kids dat goed kunnen verbergen..
waarom?quote:Op donderdag 7 mei 2009 16:35 schreef cultheld het volgende:
Het moet toch niet gekker worden. Ik hoop dat ze onder een bus komt of zo.
Bron: Wikipediaquote:Lucie Mosterd klaagde over de school van haar dochter (de Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle), die had verzuimd haar te informeren over het vele spijbelen van Maria. Drie jaar lang werd er tijdens mentorgesprekken niet over gesproken. Tijdens deze spijbeluren prostitueerde Maria zich. De plekken waar geweld was en handel in verdovende middelen, werd niet door een camera bewaakt. Deze klachten werden op 12 juni 2006 gegrond verklaard door de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)[6]. Hierop besloot Lucie Mosterd de school financieel aansprakelijk te stellen[7].
Op 6 mei 2009 maakte Mosterds advocaat Ernst Muller bekend dat de schrijfster 74.000 euro schadevergoeding en smartengeld van de Thorbecke Scholengemeenschap eist. Mosterd is onder meer van mening dat de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en niet voldoende heeft opgelet bij haar veelvuldige afwezigheid tijdens de ronselperiode.[8] Kort daarvoor had Mosterd op haar webpagina oud-leerlingen van de school opgeroepen zich als getuige te melden ten bate van haar rechtszaak[9].
gaat ze die buit dan splitten met de getuigen?quote:
Ik heb een hekel aan parasieten en opportunistische uitzuigers. Probeer dan geld van je belagers af te troggelen, maar probeer geen instanties uit te kleden omdat je zelf ooit naïef en dom bent geweest.quote:
Die pooiers moeten ook hard aangepakt worden. Maar om instanties nou het boetekleed aan te laten trekken omdat jij naïef bent geweestquote:Op donderdag 7 mei 2009 17:15 schreef Yorrit het volgende:
tsja als je van 'mening' bent dat alle slachtoffers van loverboys hier zelf schuldig aan zijn houdt t snel op..
quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:15 schreef Yorrit het volgende:
tsja als je van 'mening' bent dat alle slachtoffers van loverboys hier zelf schuldig aan zijn houdt t snel op..
ze was 12 blijkbaar.. er zijn niet voor niets wetten die regelen wat je op die leeftijd wel/niet mag en met name wat je wel/niet mag doen MET kinderen van die leeftijd. even los van evt psychische zakenquote:Op donderdag 7 mei 2009 17:18 schreef cultheld het volgende:
[..]
Die pooiers moeten ook hard aangepakt worden. Maar om instanties nou het boetekleed aan te laten trekken omdat jij naïef bent geweest.
En als een 12-jarige wordt misbruikt, dient de misbruiker te worden aangepakt. Er is geen enkel goed argument te verzinnen om de school aan te klagen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:26 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ze was 12 blijkbaar.. er zijn niet voor niets wetten die regelen wat je op die leeftijd wel/niet mag en met name wat je wel/niet mag doen MET kinderen van die leeftijd. even los van evt psychische zaken
ik ken het verhaal verder niet maar ik neem aan dat de dader gewoon strafrechtelijk vervolgd is/wordt..quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:28 schreef cultheld het volgende:
[..]
En als een 12-jarige wordt misbruikt, dient de misbruiker te worden aangepakt. Er is geen enkel goed argument te verzinnen om de school aan te klagen.
Die Mosterd zei in DWDD nog dat de dader 'gewoon vrij rondloopt'. Blijkbaar is er onvoldoende bewijs voor een zaak, laat staan dat de school uitgekleed kan worden.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:29 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ik ken het verhaal verder niet maar ik neem aan dat de dader gewoon strafrechtelijk vervolgd is/wordt..
en ik gaf in mn eerdere post een argument om dit wel voor een rechter te brengen
Nee want er is geen aangifte gedaan geloof ik.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:29 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ik ken het verhaal verder niet maar ik neem aan dat de dader gewoon strafrechtelijk vervolgd is/wordt..
en ik gaf in mn eerdere post een argument om dit wel voor een rechter te brengen
Dan houdt het toch op?quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:51 schreef Cyan het volgende:
[..]
Nee want er is geen aangifte gedaan geloof ik.
Het gaat ook niet alleen om die loverboy maar om het hele netwerk erom heen. "Haar loverboy" maakte zich ook schuldig aan mensenhandeling en prostitutie in samenwerking met een heel netwerk daar omheen.
Ze heeft geloof ik bij Jenssen uitgelegd dat ze geen aangifte heeft gedaan en de reden waarom niet. Even zoeken of ik het fragment terug kan vinden.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dan houdt het toch op?
Bijzonder laf om dan nu bij die school aan te kloppen, al ben ik het met haar eens dat het idioot is dat e.e.a. nooit ter sprake kwam.
We hebben het hier over een meisje van toentertijd 12! Die is onzeker, wil aandacht en interessant gevonden worden, kijkt op tegen oudere jongens en de dingen die ze doen. Want dat is "stoer". Zo'n meisje begint net te puberen met alle mixed feelings en onzekerheden die daarbij horen. Die heeft geen interesse voor een jongen van 12 die schuchter is en emotioneel nog niet zo ver is als dat meisje van 12.quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:51 schreef Lambiekje het volgende:
Wat ik dus NIET snap is dat de meisje niets moeten hebben van hun schuchterige oprechte klasgenoten, die echt het allerbeste met je voor hebben. En dan gaan voor z'n gladjakker, die niet vaak niet eens op hun school zit.
Die domme wichten verdienen gewoon besodemieterd worden. Hoe dom ben je om met z'n patser op te trekken. Ik verbaas er echt over als je in het winkelcentrum kijkt hoeveel van die 14/15 jarige met van de kettingmongolen optrekken.
Je kan ff via google en youtube wat interviews met Maria Mosterd zoeken. Al met al een 4 jaar lang durende marteling, en ze komt de dader nog wel eens tegen. Ze heeft geen aangifte gedaan omdat ze eerst haar leven op de rails wil krijgen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:29 schreef Yorrit het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 7 mei 2009 09:08 schreef hverburg84 het volgende:
[..]
ze was 12 jaar... en ls ouder verwacht je dat je kind veilig is op school en enige controle.
en ik denk dat ze niet incidenteel ff een uurtje spijbelde maar sletselmatig...
de invloed van een loverboy op een jong instabiel meisje word schijnbaar door zoveel mensen onderschat...
Ze vertelt in die interviews dat ze inderdaad onzeker was, maar ook heel onwetend dus wist ze niet dat dit niet normaal was en natuurlijk heel bang.quote:Op donderdag 7 mei 2009 21:57 schreef zoalshetis het volgende:
we hebben het hier over een loverboy. iemand die zijn prooi makkelijk kan uitkiezen bij al die onzekere en vooral minderjarige schoolmeisjes. een hyena.
ze krijgt drugs en doet dingen die ze best wel spannend, leuk en misschien zelfs wel lekker vindt. dat is het begin. maar is dat een garantie voor haar toekomst? daarna moet ze namelijk dingen doen die ze helemaal niet meer leuk vindt. lijkt me vrij logisch voor een zeer jong meisje dat uit haar roes van aandacht ontwaakt.
Eens, de school heeft hier maar weinig schuld. Ze zei overigens dat ze duizenden euro's per dag verdiende voor haar pooier. Maar nu gaat ze eerst de school aanklagen terwijl ze die rat gewoon laat lopen, dat is wel erg krom.quote:ik wil die loverboys tot op de cent, die ze verdiend hebben aan het meisje, uitknijpen. het loont niet meer. ik wil het tiendubbel terugbetaald zien. kan in de tonnen gaan lopen.
Dit is nou nog eens wat je noemt een freudiaanse vertyping.quote:Op donderdag 7 mei 2009 09:08 schreef hverburg84 het volgende:
ze was 12 jaar... en ls ouder verwacht je dat je kind veilig is op school en enige controle.
en ik denk dat ze niet incidenteel ff een uurtje spijbelde maar sletselmatig...
weet je wat gek is? je kan als man/jongen een onzeker, misschien niet altijd even intelligent en instabiel, meisje alles laten doen. als een marionette.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:03 schreef waht het volgende:
[..]
Ze vertelt in die interviews dat ze inderdaad onzeker was, maar ook heel onwetend dus wist ze niet dat dit niet normaal was en natuurlijk heel bang.
[..]
Eens, de school heeft hier maar weinig schuld. Ze zei overigens dat ze duizenden euro's per dag verdiende voor haar pooier. Maar nu gaat ze eerst de school aanklagen terwijl ze die rat gewoon laat lopen, dat is wel erg krom.
zijn pik op sterk water lijkt me een aardige straf. maar niemand die dat doet blijkbaar.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:11 schreef Neuroscience het volgende:
Die gast aanklagen is leuk, maar hij gaat toch niet veroordeeld worden. En je moet toch wat?!![]()
En nog een verdomd mooie @ that!quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dit is nou nog eens wat je noemt een freudiaanse vertyping.
Kan je nog wat zien, onder die wenkbrauwbogen?quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zijn pik op sterk water lijkt me een aardige straf. maar niemand die dat doet blijkbaar.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:13 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Kan je nog wat zien, onder die wenkbrauwbogen?
Good 4 you!quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
!
mijn blik is als die van een sperwer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |