abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:27:38 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68747855
quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)eist_geld_van_school

ANP
gepubliceerd op 06 mei 2009 10:31, bijgewerkt op 6 mei 2009 14:43

ZWOLLE - Schrijfster Maria Mosterd, die slachtoffer werd van loverboys en daar later het succesvolle boek ‘Echte mannen eten geen kaas’ over schreef, eist 74.000 euro schadevergoeding en smartengeld van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. Ze vindt dat de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en geen juist absentiebeleid had.

Dat heeft haar advocaat, Ernst Muller, woensdag bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in de regionale krant De Stentor. Volgens hem lette de school onvoldoende op en greep hij niet in, toen Maria veelvuldig afwezig was. Ze zou in die tijd geronseld zijn door de loverboys en door hen ingezet als prostituee.

‘Het was bekend dat de problematiek daar speelde. De school was in die tijd bezig met allerlei programma's om het tegen te gaan’, aldus Muller. Volgens hem had de school het veelvuldige verzuim moeten opmerken en ertegen moeten optreden. De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs stelde eerder al dat klachten van Maria en haar moeder grond hebben. Na die uitspraak nam de school volgens Muller een nieuw computerprogramma in gebruik om absentie te controleren.

De Thorbecke Scholengemeenschap wilde woensdag niet reageren. Zij zal dat tijdens de rechtszaak doen.

Hoe ver kunnen mensen gaan in hun ijver ergens ' een schuldige' te vinden? De school heeft zeker steken laten vallen maar het was toch zeker de dame zelf die spijbelde. En nu klaagt ze school aan dat ze haar niet tegenhielden?

We gaan zo niet echt naar een fijne maatschappij toe met ons gezoek en gegraaf naar 'schuldigen'
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:33:39 #2
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_68748091
Denk dat het belangrijk is om te weten wanneer dit speelde. Toen ik nog op school zat -en net op mezelf woonde- was ik bij elkaar opgeteld ook een half jaar niet op school aanwezig. Maar dat was in de jaren 80.

-edit-
En met een beetje handigheid was er geen haan die daar naar kraaide.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_68748251
Gaat ze haar ouders ook aanklagen vanwege gebrek aan opvoeding? Want ik denk dat je het eerst daar moet zoeken.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:37:50 #4
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68748284
Straks, in de jaren 10 krijgen we dan scholen die een absentiebeleid hebben om zich in te dekken tegen aanklachten....
pi_68748311
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]
De school heeft zeker steken laten vallen maar het was toch zeker de dame zelf die spijbelde.
En waarom spijbelde ze?
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:40:30 #6
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68748396
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:36 schreef Refragmental het volgende:
Gaat ze haar ouders ook aanklagen vanwege gebrek aan opvoeding? Want ik denk dat je het eerst daar moet zoeken.
Ja.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:41:06 #7
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68748420
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:38 schreef Specularium het volgende:

[..]

En waarom spijbelde ze?
Omdat ze een loverboy had..
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:42:56 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_68748514
Over welke problematiek heeft men het in het artikel trouwens?
Dat van de loverboys of van een falend absentie systeem?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  Donald Duck held woensdag 6 mei 2009 @ 21:47:33 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_68748740
Wat een onzin. Dat is op de Amerikaanse toer gaan, lekker een schuldige zoeken en een schadevergoeding eisen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:56:15 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68749233
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:47 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat een onzin. Dat is op de Amerikaanse toer gaan, lekker een schuldige zoeken en een schadevergoeding eisen.
pi_68760926
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Hoe ver kunnen mensen gaan in hun ijver ergens ' een schuldige' te vinden? De school heeft zeker steken laten vallen maar het was toch zeker de dame zelf die spijbelde. En nu klaagt ze school aan dat ze haar niet tegenhielden?

We gaan zo niet echt naar een fijne maatschappij toe met ons gezoek en gegraaf naar 'schuldigen'
ze was 12 jaar... en ls ouder verwacht je dat je kind veilig is op school en enige controle.
en ik denk dat ze niet incidenteel ff een uurtje spijbelde maar sletselmatig...

de invloed van een loverboy op een jong instabiel meisje word schijnbaar door zoveel mensen onderschat...

en scholen hebben nogal eens de neiging om hun straatje schoon te vegen om geen slechte naam te krijgen.
zo was er op onze school een leraar die instabiele meisjes als leraar of mentor overhaalde tot sexuele handelingen.
uiteindelijk is dat door de schoolleiding mede in de doofpot gestopt...
(het meisje waar de laatste zaak om ging zou gelogen hebben volgens iedereen )
  donderdag 7 mei 2009 @ 09:26:42 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68761409
ik vond het ook een opmerkelijk bericht. ze kan beter die loverboy helemaal kaalplukken, hij heeft immers over haar rug veel geld verdiend.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_68761614
Het is natuurlijk wel vreemd dat de school nooit contact heeft opgenomen met de ouders dat het meisje er niet vaak was.
Maar neem aan dat het meisje buiten schooltijd ook altijd weg was, en dat de ouders dat toch moeten hebben kunnen opmerken (dat er iets niet klopte). Een 12-jarige die altijd de hort op is valt school én ouders toch op?
En wat wil de moeder met die 74.000 euro gaan doen?
  donderdag 7 mei 2009 @ 09:35:59 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_68761689
Maar eens afwachten wat het oordeel van de rechter is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_68765999
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:36 schreef Refragmental het volgende:
... of anders wel bij de ouders van de loverboy...
pi_68766152
Ik vind het absurd dat ze geld eist, maar ergens is er natuurlijk een punt, alleen das lastig beoordelen zonder alle info.

Ik kan me voorstellen dat als je je kind naar school stuurt je het graag hoort als hij/zij daar dus veelvuldig afwezig is. Als je dat niet te weten krijgt als ouders kun je ook niet ingrijpen, dus eigenlijk mag je van school verwachten dat ze voor jou als ouder ingrijpt.

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat er verder geen signalen waren dat er iets niet in de haak was, alhoewel sommige kids dat goed kunnen verbergen..
pi_68776477
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:49 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik vind het absurd dat ze geld eist, maar ergens is er natuurlijk een punt, alleen das lastig beoordelen zonder alle info.

Ik kan me voorstellen dat als je je kind naar school stuurt je het graag hoort als hij/zij daar dus veelvuldig afwezig is. Als je dat niet te weten krijgt als ouders kun je ook niet ingrijpen, dus eigenlijk mag je van school verwachten dat ze voor jou als ouder ingrijpt.

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat er verder geen signalen waren dat er iets niet in de haak was, alhoewel sommige kids dat goed kunnen verbergen..
Als je het boek leest krijg je al wat meer duidelijkheid.

Maria ging bijvoorbeeld wel naar school om toetsen te maken waarvoor ze dan net een voldoende haalde zodat haar absentie niet zou opvallen. Als haar moeder haar vroeg of er iets aan de hand was ontkende ze. Ze kwam 's avonds ook gewoon op tijd thuis zoals afgesproken.

Haar loverboy kwam bij haar thuis over de vloer als zogenaamde vriend en won het vertrouwen van Maria's moeder. Maar ondertussen hersenspoelde hij Maria zodat zij een hekel kreeg aan haar moeder en haar daardoor ook niet in vertrouwen wilde en durfde te nemen.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  donderdag 7 mei 2009 @ 16:34:45 #18
130803 Gripper
Get a grip
pi_68776910
Als er dan toch zo nodig aangeklaagd moet worden:

Ze zou misschien (maar dit is echt een heel stom voorstel van mij hoor) de loverboy in kwestie kunnen aanklagen voor de berokkende schade....
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_68776949
Het moet toch niet gekker worden. Ik hoop dat ze onder een bus komt of zo.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_68776971
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 16:35 schreef cultheld het volgende:
Het moet toch niet gekker worden. Ik hoop dat ze onder een bus komt of zo.
waarom?
pi_68777276
quote:
Lucie Mosterd klaagde over de school van haar dochter (de Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle), die had verzuimd haar te informeren over het vele spijbelen van Maria. Drie jaar lang werd er tijdens mentorgesprekken niet over gesproken. Tijdens deze spijbeluren prostitueerde Maria zich. De plekken waar geweld was en handel in verdovende middelen, werd niet door een camera bewaakt. Deze klachten werden op 12 juni 2006 gegrond verklaard door de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)[6]. Hierop besloot Lucie Mosterd de school financieel aansprakelijk te stellen[7].

Op 6 mei 2009 maakte Mosterds advocaat Ernst Muller bekend dat de schrijfster 74.000 euro schadevergoeding en smartengeld van de Thorbecke Scholengemeenschap eist. Mosterd is onder meer van mening dat de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en niet voldoende heeft opgelet bij haar veelvuldige afwezigheid tijdens de ronselperiode.[8] Kort daarvoor had Mosterd op haar webpagina oud-leerlingen van de school opgeroepen zich als getuige te melden ten bate van haar rechtszaak[9].
Bron: Wikipedia
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_68777606
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 16:44 schreef Cyan het volgende:

[..]

Bron: Wikipedia
gaat ze die buit dan splitten met de getuigen?

74000 is een beetje overdreven in mijn ogen, waar moet dat geld dan vandaan komen mocht het vonnis van de rechter in haar voordeel uitvallen? ik hoop niet uit het onderwijsbudget (of het budget voor toezicht op spijbelen )

verder is het natuurlijk prima een rechter te vragen om te kijken naar de evt aansprakelijkheid van de school, de school en de leerplichtambtenaar horen nl op te treden bij spijbelen en een kind op school te houden
pi_68777686
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 16:36 schreef Yorrit het volgende:

[..]

waarom?
Ik heb een hekel aan parasieten en opportunistische uitzuigers. Probeer dan geld van je belagers af te troggelen, maar probeer geen instanties uit te kleden omdat je zelf ooit naïef en dom bent geweest.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_68778417
tsja als je van 'mening' bent dat alle slachtoffers van loverboys hier zelf schuldig aan zijn houdt t snel op..
pi_68778531
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 17:15 schreef Yorrit het volgende:
tsja als je van 'mening' bent dat alle slachtoffers van loverboys hier zelf schuldig aan zijn houdt t snel op..
Die pooiers moeten ook hard aangepakt worden. Maar om instanties nou het boetekleed aan te laten trekken omdat jij naïef bent geweest .
  donderdag 7 mei 2009 @ 17:19:00 #26
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68778538
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 17:15 schreef Yorrit het volgende:

Zijn ze tenminste ten dele, valt geen speld tussen te krijgen.

Ga achter die kerel aan. Dom wicht. Sorry hoor, maar geen enkel begrip voor dit soort lulkoek.
Intelligent, but fucked up.
pi_68778672
wat is er zo gek aan het door een rechter laten onderzoeken van een klacht (die al gegrond is verklaard door de klachtencommissie onderwijs) dat de school heeft verzuimd op te treden tegen spijbelen (wat ze verplicht zijn te doen)? Het is iig denkbaar dat deze afwezigheid van handelen heeft bijgedragen aan de uiteindelijke situatie. even los van het geldbedrag (wat ook overdreven op mij overkomt, ze heeft toch met haar boek ook al een 'slaatje geslagen' uit deze situatie (niet onterecht opzich))
pi_68778725
KLB denk, kom op man! Ze wilt gewoon geld aftroggelen, laat gewoon die gasten oppakken. Dan is ze er ook klaar mee.
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_68778767
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 17:18 schreef cultheld het volgende:

[..]

Die pooiers moeten ook hard aangepakt worden. Maar om instanties nou het boetekleed aan te laten trekken omdat jij naïef bent geweest .
ze was 12 blijkbaar.. er zijn niet voor niets wetten die regelen wat je op die leeftijd wel/niet mag en met name wat je wel/niet mag doen MET kinderen van die leeftijd. even los van evt psychische zaken
pi_68778850
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 17:26 schreef Yorrit het volgende:

[..]

ze was 12 blijkbaar.. er zijn niet voor niets wetten die regelen wat je op die leeftijd wel/niet mag en met name wat je wel/niet mag doen MET kinderen van die leeftijd. even los van evt psychische zaken
En als een 12-jarige wordt misbruikt, dient de misbruiker te worden aangepakt. Er is geen enkel goed argument te verzinnen om de school aan te klagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')