Heb je dezelfde ervaring als ik, of zit je voor korte tijd in Japan?quote:Op woensdag 11 november 2009 00:14 schreef LintuxCx het volgende:
* LintuxCx zit nu in Japan, maar dan niet in Tokyo
Gaaf land, en leuke mensen!
Je blijft toch wel dus? Ik dacht dat je het alweer een beetje zat was?quote:Op woensdag 11 november 2009 03:07 schreef Lyrebird het volgende:
Het wereldje waarin ik werk is erg klein, dus iedereen kent elkaar. Zo ook een groep Japanners. Zij hebben me indertijd uitgenodigd om hier te komen werken. Het is allemaal een beetje anders aan het lopen dan verwacht, maar het ziet er nu naar uit dat m'n onderzoek het komend jaar gefinancierd is, door een grote industriele partner, dus het feest kan beginnen!
Het leven is behoorlijk frustrerend, maar als het gemakkelijk was, dan deed iedereen het. Het is een kwestie van doordouwen. Zo had ik vandaag problemen met een aanvraag voor een credit card. Die was afgekeurd, "vanwege de regels". Welke regels zijn dat dan? Alsof je tegen een hele lieve vriendelijke muur aan het praten bent! Binnenkort maar eens met mijn bank gaan praten.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Je blijft toch wel dus? Ik dacht dat je het alweer een beetje zat was?
Ja nergensquote:Ik zie dit avontuur als een flinke springplank. Waar in Nederland of de VS krijg je nu de kans om tenured 100% van je tijd aan onderzoek te besteden, terwijl je de beschikking hebt over goede promovendi?
Yep, nog steeds zo. Was van de zomer twee weken in Europa en heb toen een flink aantal landen bezocht. Het was allemaal voor het werk en ik heb er veel van opgestoken. Het grootste deel van de trip was betaald door de instituten/universiteiten die ik bezocht, maar na terugkomst vond ik een flinke som geld in mijn bankrekenening. Bleek dat ik voor iedere dag dat ik op reis was geweest een onkostenvergoeding had gekregen. Bij m'n laatste trip naar de VS was ik een maand weg. Toen heb ik maar aangegeven dat ik geen onkostenvergoeding wilde hebben. Het geld komt allemaal uit m'n eigen budget, en ik kan het wel beter gebruiken in het lab.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:05 schreef speknek het volgende:
Althans, zo was het drie jaar geleden, weet niet of dat nog steeds kan.
Hihi, multi-interpretabel.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:43 schreef Lyrebird het volgende:
Het werk bevalt echter prima, en over mijn sociale leven mag ik ook niet klagen. In het begin was dat wel anders, maar zoals gezegd: kwestie van doordouwen.
Je vroeg het niet aan mij, maar... ik heb gewoon zonder problemen een credit card gekregen in Japan. Bij welke bank zit je? Ik heb bij SMBC een rekening geopend en kreeg een pasje dat zowel cash-card is (om gewoon te pinnen) als credit card.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:12 schreef Lyrebird het volgende:
Heb jij in Japan een credit card aangevraagd?
Ik zit bij Ashigin bank. Ik heb een pinpas met chip voor ATMs, en een spaarbankboekje, maar geen creditcard.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:18 schreef captaintokyo het volgende:
[..]
Je vroeg het niet aan mij, maar... ik heb gewoon zonder problemen een credit card gekregen in Japan. Bij welke bank zit je? Ik heb bij SMBC een rekening geopend en kreeg een pasje dat zowel cash-card is (om gewoon te pinnen) als credit card.
Hehe, wat betreft de dames hier: dat gaat bijna automatisch. Heel anders dan in de VS.quote:
Ik zal eens bij SMBC gaan informeren. Ben soieso niet echt te spreken over mijn bank; de tarieven zijn veel te hoog.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:29 schreef RipCore het volgende:
SMBC bood zelfs mij, een student voor een jaar hier, een credit card aan toen ik mijn rekening opende een maand terug.
Korte tijd, helaas. Twee weken maar en ik zit al in de tweede week.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:08 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je dezelfde ervaring als ik, of zit je voor korte tijd in Japan?
Ja, Tokyo was redelijk kerstig, heb al wat zeer storende kerstmuziek gehoord daar in winkels en restaurants.quote:Op woensdag 11 november 2009 14:33 schreef RipCore het volgende:
Nou, die kerstverlichting is hier (Tokyo) al overal te zien, denk niet dat ze het speciaal voor jullie hebben gedaan.Ze hebben hier geen Sinterklaas (
), dus ik denk dat ze het gewoon eerder uit de kast trekken..
Ik wil mijn goedheiligman!quote:Op woensdag 11 november 2009 16:03 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ja, Tokyo was redelijk kerstig, heb al wat zeer storende kerstmuziek gehoord daar in winkels en restaurants.
Maar de kerstverlichting hier, da's een hele straat vol met lichtgevende decoratie, die normaal een paar weken later uit de kast gehaald wordt. Het heeft zelfs een website: http://www.dreamination.com/
Net Hiroshima Beef gegeten. Het wordt vergeleken met Kobe Beef maar dan iets minder duur. Geen idee of die koeien ook elke dag een biertje krijgen.
Gaaf hoor!quote:Op woensdag 11 november 2009 09:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het leven is behoorlijk frustrerend, maar als het gemakkelijk was, dan deed iedereen het. Het is een kwestie van doordouwen. Zo had ik vandaag problemen met een aanvraag voor een credit card. Die was afgekeurd, "vanwege de regels". Welke regels zijn dat dan? Alsof je tegen een hele lieve vriendelijke muur aan het praten bent! Binnenkort maar eens met mijn bank gaan praten.
Ook leuk: mijn universiteit heeft me bevolen om een nieuwe mileage account te openen bij JAL, omdat ik mijn vliegmiles niet voor privegebruik mag gebruiken. Ergens snap ik dat wel, maar andersom kraait er niemand naar als ik onbetaald overuren draai.
Het werk bevalt echter prima, en over mijn sociale leven mag ik ook niet klagen. In het begin was dat wel anders, maar zoals gezegd: kwestie van doordouwen.
Ik zie dit avontuur als een flinke springplank. Waar in Nederland of de VS krijg je nu de kans om tenured 100% van je tijd aan onderzoek te besteden, terwijl je de beschikking hebt over goede promovendi?
Ik ben van nature best beleefd en vriendelijk, maar het druipt er niet van af. Gelijke tred houden met de Japanners is onmogelijk. Geduld is ook niet mijn sterkste kant, en de taal maakt het soms ook erg lastig. Om een (beetje off-topic maar toch on-topic) voorbeeld te geven: ik ben een keer in een zwembad gesprongen, terwijl alle Japanners (vijf man) aan de kant aan het uitrusten waren. Ik kwam er immers om te zwemmen. Toen ik met mijn hoofd boven water kwam, stond de badmeester aan de kant en legde me (blijikbaar) uit dat ik niet in het water mocht zwemmen, omdat ze het water aan het controleren waren. Ik had het bord met - in het Japans - "nu niet zwemmen" of zo wel gezien, maar niet begrepen dat er "nu niet zwemmen" op stond. Op zo'n moment zou ik door de grond willen zakken, want zoiets zou me in Nederland of de VS echt nooit overkomen. Daar kan ik me behoorlijk aan mensen ergeren die (doelbewust) de regels overtreden.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de rest is het echt verschrikkelijk belangrijk vreselijk beleeft te zijn, het protocol erg goed te volgen en de sociale regels te kennen.
Dit is waar vele buitenlanders de mist in gaan met het zakendoen met de Aziaten. Als je tijd had om wat in hun zakencultuur in te lezen, dan had je veel van dit soort ergenissen kunnen voorkomen. Ikzelf ben hier zeer weinig problemen tegen gekomen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:38 schreef Lyrebird het volgende:
Een duur dinee zegt alles, blijkbaar...
Achteraf gezien, realiseerde ik me dat ik wel eens over dit soort zaken gelezen had. Maar "in het echt" voelt het toch anders aan. Ik bedoel, ik wist dat ik geduldig moest zijn, en ik was zeker wel op de hoogte van hun overlegcultuur. Die cultuur maak ik in het dagelijks leven ook mee. Als ik bijvoorbeeld een brief ontvang in het Japans, en ik ga daarmee naar de studenten voor een vertaling, dan verloopt dat bijna altijd volgens het volgende protocol:quote:Op zondag 13 december 2009 15:11 schreef Crashcat het volgende:
[..]
Dit is waar vele buitenlanders de mist in gaan met het zakendoen met de Aziaten. Als je tijd had om wat in hun zakencultuur in te lezen, dan had je veel van dit soort ergenissen kunnen voorkomen. Ikzelf ben hier zeer weinig problemen tegen gekomen.
Wel interessante stukjes om te lezen.
quote:Op maandag 14 december 2009 03:18 schreef Lyrebird het volgende:
Of misschien verklaart dit waarom Japanners zo verschrikkelijk lang werken, iedere dag.
Ooh..leuk om te weten..quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ik van Japan weet is dat zaken doen erg een kwestie is van de relatie, en dat beslissingen wel even kunnen duren. even in een vergadering zo een besluit nemen is not done. Voor de rest is het echt verschrikkelijk belangrijk vreselijk beleeft te zijn, het protocol erg goed te volgen en de sociale regels te kennen.
Zo heeft Philips destijds Sony vreselijk tegen de haren ingestreken toen ze samen gingen met de Compact Disk en daar een samenwerking op te zetten, maar Sony niets te vertellen over digitaal filteren. Toen de eerste CD spelers op de markt kwamen had Philips digitale filters en Sony analoog. Dat heeft de relatie geen goed gedaan zo te zeggen.
Nou ja, hier gaat dat wel een stuk erger hoor..quote:Op zondag 13 december 2009 05:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben van nature best beleefd en vriendelijk, maar het druipt er niet van af. Gelijke tred houden met de Japanners is onmogelijk. Geduld is ook niet mijn sterkste kant, en de taal maakt het soms ook erg lastig. Om een (beetje off-topic maar toch on-topic) voorbeeld te geven: ik ben een keer in een zwembad gesprongen, terwijl alle Japanners (vijf man) aan de kant aan het uitrusten waren. Ik kwam er immers om te zwemmen. Toen ik met mijn hoofd boven water kwam, stond de badmeester aan de kant en legde me (blijikbaar) uit dat ik niet in het water mocht zwemmen, omdat ze het water aan het controleren waren. Ik had het bord met - in het Japans - "nu niet zwemmen" of zo wel gezien, maar niet begrepen dat er "nu niet zwemmen" op stond. Op zo'n moment zou ik door de grond willen zakken, want zoiets zou me in Nederland of de VS echt nooit overkomen. Daar kan ik me behoorlijk aan mensen ergeren die (doelbewust) de regels overtreden.
Van de andere kant: Japanners weten dat ze niet met Japanners van doen hebben., en accepteren een heleboel. Meer dan Nederlanders!
Er zijn hier veel (oude) topics hierover in FOK! succes met lezen..quote:Op maandag 14 december 2009 04:12 schreef LittleTortillaBoy het volgende:
TVP
Zit er over te denken een paar weken vakantie in Japan te spenderen. Dat wordt dus toch eerst wat woorden Japans leren. Ik wist dat ze niet goed waren in Engels maar dat er zo weinig Japanners Engels kennen wist ik niet.
maar in japan hebben ze dan ook geen bulgaarse drukkerijen die en masse geld namakenquote:Op maandag 14 december 2009 04:16 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Nou ja, hier gaat dat wel een stuk erger hoor..Als je wat toelaat hier, net zoals Japanners je behandelt, dan is zowat je huis leeg!
Even iets anders, wordt helemaal gek van dat mijn geld maar steeds gecheckt word hier in Nederland als je iets koopt, zoiets zal je dus in Japan weinig meemaken!
Ik heb me met alleen Engels en "Arigato gazaimas" overigens uitstekend gered daar. Maar dat was alleen in Tokyo en Hiroshima.quote:Op maandag 14 december 2009 04:12 schreef LittleTortillaBoy het volgende:
Zit er over te denken een paar weken vakantie in Japan te spenderen. Dat wordt dus toch eerst wat woorden Japans leren. Ik wist dat ze niet goed waren in Engels maar dat er zo weinig Japanners Engels kennen wist ik niet.
Japanners hebben er meer moeite mee dan de gemiddelde Nederlander, deels ook omdat het van die magere pezige kereltjes zijn. Ik heb eens een dikkere Japanner een hele fles soju naar binnen zien werken, en daar kon je niet aan merken dat ie ook maar iets gedronken had. De jongeren hebben idd wel eens moeite met maat houden.quote:Op vrijdag 18 december 2009 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het dus waar dat Japanners slecht tegen alcohol kunnen of kunnen de studenten geen maat houden?
Maar dat komt volgens mij wel op meer plekken voor in de wereld. Ik heb ook wel eens een uur in de struiken gelegen na een avond uit. Nu niet meer, omdat ik beheerster drink.quote:Op vrijdag 18 december 2009 10:37 schreef Lyrebird het volgende:
De jongeren hebben idd wel eens moeite met maat houden.
Bedankt Bolkesteijn! Leuk ook om te zien dat er hier een publiek voor is.quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Leuke verhalen Lyrebird, je hebt een prettige en leuke manier van schrijven.
Klopt, en zoals ik eerder al eerder opmerkte, ze moeten nog veel leren.quote:Maar dat komt volgens mij wel op meer plekken voor in de wereld. Ik heb ook wel eens een uur in de struiken gelegen na een avond uit. Nu niet meer, omdat ik beheerster drink.
zover ik ooit mee gekregen heb, missen aziaten ook een specifiek enzym wat alcohol beter afbreektquote:Op vrijdag 18 december 2009 10:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Japanners hebben er meer moeite mee dan de gemiddelde Nederlander, deels ook omdat het van die magere pezige kereltjes zijn. Ik heb eens een dikkere Japanner een hele fles soju naar binnen zien werken, en daar kon je niet aan merken dat ie ook maar iets gedronken had. De jongeren hebben idd wel eens moeite met maat houden.
D'r zijn idd Japanners die dat hebben. Die krijgen een enorm rood hoofd na een of twee glazen en beginnen dan heel glazig te kijken. Maar het is zeker geen enzym dat alle Japanners missen.quote:Op vrijdag 18 december 2009 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zover ik ooit mee gekregen heb, missen aziaten ook een specifiek enzym wat alcohol beter afbreekt
Shibuya at night = vomit galore and everybody is invited... and partakes!quote:Op vrijdag 18 december 2009 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het dus waar dat Japanners slecht tegen alcohol kunnen of kunnen de studenten geen maat houden?
Kerst is behoorlijk Amerikaans, Oud & Nieuw een beetje Nederlands. Van mijn collega's hoorde ik dat zij heel erg veel gegeten hebben, waarbij grote hoeveelheden alcohol werden gedronken, terwijl ze televisie keken. Twee van mijn collega's kwamen aanmerkelijk dikker terug van hun vakantie. Vuurwerk, daar doen ze met Oud & Nieuw niet aan. Daarnaast vieren Japanners Oud & Nieuw ook op traditioneel Japanse wijze, door naar de tempel te gaan.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:26 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
ff een TVP, lijkt me vet om naar japan te gaan om daar mee te maken hoe ze daar leven, en natuurlijk de cultuur
Hoe vieren ze er eigenlijk Oud&Nieuw en kerst?
Dat is idd een (groot) deel van de verklaring. Wat ook speelt denk ik, is dat Japanners zo gediciplineerd en ordelijk zijn. Ze verplaatsen zich efficient.quote:Op donderdag 14 januari 2010 03:21 schreef RipCore het volgende:
Ze zijn er lang voordat jij aankomt en gaan pas weg als het sluit.
Ik was op in een tempel (die met die 1000 armen oid), rond sluitingstijd, goddamn, wat een drukte bij de uitgang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |