Je krijgt je portie nog wel. En zeg niet dat je niet gewaarschuwd was.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
En Aziatische vrouwtjes vergelijken met de dames van Amerika. Kom op zeg
Ze zijn over het algemeen schuchter. Tot nu toe vind ik dat wel gemakkelijk, omdat ik maar een paar woorden Japans spreek. Maar eergisteren liep ik over straat, en toen hoorde ik achter me "excuse me, excuse me.... Sir, my daughter wants to practice speaking English with you." Dat wilde die dochter helemaal niet, maar zo raak je wel aan de praat. De Japanse studenten vallen me reuze mee. Die stappen zo op je af en beginnen tegen je aan te praten, maar het zou me niet verbazen als die iets ingefluisterd hebben gekregen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 01:12 schreef whataboutit het volgende:
Hoe zit het met aanspraak enzo? Ik heb welleens vernomen dat Jappaners een beetje schuchter zijn, niet zo snel tegen Europeanen/toeristen zullen praten. Of was dat bij chinezen![]()
ik dacht dat jij terug naar NL zou komenquote:Op woensdag 6 mei 2009 01:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ze zijn over het algemeen schuchter. Tot nu toe vind ik dat wel gemakkelijk, omdat ik maar een paar woorden Japans spreek. Maar eergisteren liep ik over straat, en toen hoorde ik achter me "excuse me, excuse me.... Sir, my daughter wants to practice speaking English with you." Dat wilde die dochter helemaal niet, maar zo raak je wel aan de praat. De Japanse studenten vallen me reuze mee. Die stappen zo op je af en beginnen tegen je aan te praten, maar het zou me niet verbazen als die iets ingefluisterd hebben gekregen.
Ik kreeg een baan aangeboden. In deze tijden - vooral nu de Amerikaanse academische markt potdicht zit - kon ik dat niet weigeren. Ik had nog een sollicitatie lopen bij een Amerikaanse universiteit voor een positie, maar die procedure werd gestopt vanwege een hiring freeze.quote:Op zondag 10 mei 2009 20:58 schreef koffiegast het volgende:
Hoe ben je precies daar gekomen? Via je studie? Wil ook wel naar Japan en dan studeren, maar voor me idee zijn er meer beurzen voor andere vakgebieden dan ik doe (AI).
Nee, ik kom waarschijnlijk nooit meer terug. Althans, niet voor goed. Mijn vakgebied is de biofysica, en dan met name de interactie tussen licht en (menselijk) weefsel. Praktisch gezien moet je dan denken aan het wegbranden van specifiek weefsel, en het maken van plaatjes van/in weefsel met speciale microscopen.quote:Op zondag 10 mei 2009 21:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat jij terug naar NL zou komen![]()
Overigens waar ben je wetenschapper in?
Ik voel me regelmatig een wilde. De mensen zijn hier zo verschrikkelijk beleefd en het is heel moeilijk om daar gelijke tred mee te houden. Nou ben ik na 8 jaar Amerika soieso al behoorlijk bot en direct, dus ik moet me echt aanpassen. Tot nu toe nog helemaal niets van racisme gemerkt, integendeel. Nou is het wel zo dat ik zo'n beetje de enige blanke in deze stad ben. Tot nu toe heb ik drie stellen rond zien lopen met een blank hoofd, en een Russiche dame met kind. That's it. Dus veel reden tot klagen hebben ze hier niet.quote:Maar goed ontopic klopt het dat japanners zeer racistisch zijn of niet, ik had uit een ander kaastopic begrepen dat ze westerlingen maar een stel wilden vinden.
Geweldig! En erg herkenbaar.quote:Op maandag 11 mei 2009 03:06 schreef Megumi het volgende:
Misschien is het onderstaande wat voor je TS. Ook iemand die in Japan woont en werkt. En daar heel grappig over schrijft.
http://www.amychavez.addr.com/news/index.shtml
ah ok een gebied wat hier op de TU ook in opkomst is, ze hebben hier nu een of andere cryo microscoop gekocht en dat ding schijnt heel goed te zijn.quote:Op maandag 11 mei 2009 03:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, ik kom waarschijnlijk nooit meer terug. Althans, niet voor goed. Mijn vakgebied is de biofysica, en dan met name de interactie tussen licht en (menselijk) weefsel. Praktisch gezien moet je dan denken aan het wegbranden van specifiek weefsel, en het maken van plaatjes van/in weefsel met speciale microscopen.
[..]
Ik voel me regelmatig een wilde. De mensen zijn hier zo verschrikkelijk beleefd en het is heel moeilijk om daar gelijke tred mee te houden. Nou ben ik na 8 jaar Amerika soieso al behoorlijk bot en direct, dus ik moet me echt aanpassen. Tot nu toe nog helemaal niets van racisme gemerkt, integendeel. Nou is het wel zo dat ik zo'n beetje de enige blanke in deze stad ben. Tot nu toe heb ik drie stellen rond zien lopen met een blank hoofd, en een Russiche dame met kind. That's it. Dus veel reden tot klagen hebben ze hier niet.
Nu begrijp ik ook waarom in mijn hotel alle Europese en Amerikaanse gasten klagen dat de bedden te hard zijn en waarom ik nooit iets van Japanse gasten hoorquote:Op zondag 17 mei 2009 19:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Een behoorlijke culture shock
Maar dat van die bedden vind ik dan weer raar waarom zou je in hemelsnaam op de grond gaan liggen dat doe ik wanneer ik ga kamperen niet eens
Ik heb ondertussen een betaalbaar zacht bed (van Duitse makelij) besteld ,dat de helft van het Amerikaanse bed kost.quote:Op maandag 18 mei 2009 03:50 schreef breaky het volgende:
[..]
Nu begrijp ik ook waarom in mijn hotel alle Europese en Amerikaanse gasten klagen dat de bedden te hard zijn en waarom ik nooit iets van Japanse gasten hoor(ongeveer 50% van alle gasten is Japans).
Puntje plusquote:Op maandag 18 mei 2009 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen een betaalbaar zacht bed (van Duitse makelij) besteld ,dat de helft van het Amerikaanse bed kost.
... en ik heb mijn eerste loon binnen!
TVP..quote:Op maandag 18 mei 2009 05:37 schreef reem het volgende:
Heel veel succes! Lijkt me een fascinerende maatschappij, Japan. Helemaal als je in een provinciestadje gaat wonen en werken...
Haha..ken het!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 06:19 schreef Lyrebird het volgende:
Ik begin de problemen met de Japanners nu al te zien. Voor mij is de cultuurschok nog groter, omdat ik vanuit de VS naar Japan ben geimigreerd.
* Grote auto's vs. kleine auto's
* Ruime wegen vs. nauwe wegen
* Veel vet Amerikaans eten vs. weinig vetarm Japans eten
* Dikke Amerikanen vs. graatmagere Japanners
* Uitbundige Amerikanen vs. ingetogen Japanners
etc.
Vandaag heb ik ook gevraagd waarom iedereen zo verschrikkelijk bloedserieus is. Als ik bij de studenten langs ga, dan zitten ze allemaal stil achter hun computer keihard te werken. Ik heb er nog geen een kunnen betrappen die met z'n benen op tafel na zat te denken, of dat er twee met elkaar een luidruchtige discussie aan het voeren waren. En ze hebben het allemaal verschrikkelijk druk. Ik ben hier op uitnodiging van een groep van een andere Japanse universiteit, en die had ik om technische ondersteuning gevraagd (een a twee dagen werk). Ging niet, te druk. Dat snap ik dus gewoon niet. Hoezo te druk?? Kijk, ik stel zo'n vraag niet voor de lol, het moge duidelijk zijn dat ik die ondersteuning hard nodig heb. Andersom had ik hen natuurlijk wel uit de brand geholpen.
Het is wel een apart contrast. Als je ziet hoe behulpzaam, geduldig en vriendelijk het ondersteunend personeel is (administratie, secretaresses), dan valt die botte houding van de wetenschappers/ingenieurs eigenlijk niet uit te leggen. Andersom is het in de VS (en in Nederland) helaas heel gewoon dat het ondersteunend personeel totaal lak aan je heeft. In Nederland (N-Brabant, Limburg) moet je dan gewoon es met ze gaan koffiedrinken, en dan komt het allemaal goed, in de VS heb ik de sleutel nooit kunnen vinden. Sommige mensen zijn nou eenmaal bot en incompetent. Mijn indruk is echter dat de hoger-opgeleiden in de VS en Nederland behulpzamer zijn. Die zien het nut van een kortstondig samenwerkingsverband wel in.
Komt dit verhaal bekend voor?
Yep.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 06:19 schreef Lyrebird het volgende:
Komt dit verhaal bekend voor?
Daar ben ik ook naar op zoek.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:27 schreef seto het volgende:
Gelukkig had ik nog wel een cool meisje die het niet te druk had
Ik heb uiteindelijk een student gevonden die over de juiste kennis zou moeten beschikken. Maar toen ik 'm had uitgelegd wat ik precies wilde, zag ik de vertwijfeling in z'n ogen. Nu ga ik me er dan maar zelf in verdiepen, het moet ten slotte gebeuren. Samen met die student zal het waarschijnlijk wel lukken, maar het gaat wat langer kosten (i1 a 2 weken ipv 1 a 2 dagen).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:35 schreef femmeChantal het volgende:
tvp, leuk topic![]()
Hoe heb je het opgelost zonder technische ondersteuning (post 19 mei, 06.19)? En kun je nog wel sparren als iedereen het zo druk heeft?
Ik heb het - heel Japans - nu te druk, maar zal over een week wat foto's uploaden. Maar ik kan het niet laten om toch nog even een interessante observatie neer te pennen.quote:
Ik weet niet of ze over dezelfde kennis beschikken. De Engelse taal is toch wel echt een groot probleem. De professor die ons uitgenodigd had was een kleine beroemdheid binnen het departement, want hij kon Engels en daarom naar buitenlandse conferenties toe. M'n vriendin had een papertje gepubliceerd op een Japanse conferentie. Elke andere paper was in het Japans (hilarisch boekwerkje, met één Engelse paper ertussen), en tijdens de presentatie zat elke Japanner te kijken alsof de Twin Towers zich ergens achter haar spontaan assembleerden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:23 schreef Lyrebird het volgende:
Het verklaart volgens mij ook waarom Japanners - althans in mijn vakgebied - evolutionair bezig zijn. Ondanks dat ze minstens zo slim zijn als wij, over dezelfde kennis beschikken en veel harder werken, komt er eigenlijk nooit iets revolutionairs uit Japanse groepen. Het zijn altijd wel ontwikkelingen van hoog niveau, maar het is nooit echt veel beter. Een publicatie in Science of Nature is daardoor te hoog gegrepen. Ik snap ook waarom dat zo is. Als ik 12 uur per dag keihard werk, dan zie ik het allemaal niet meer zo, en doe ik mijn werk op de automatische piloot. Maar voor iets creatiefs hoef je dan bij mij niet meer aan te kloppen. Voor hen geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Ha, die klacht heb ik eerder gehoord ja.quote:Op maandag 11 mei 2009 03:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb me toch een honger! Zelfs na al die jaren in Amerika was ik geen kilo aangekomen, dus ik weeg nog steeds bijna niets, maar op het dieet wat ik nu heb, ben ik bang dat er nog wel wat kilo's vanaf gaan. Vet, dat kennen ze hier niet!
Wat betreft dat laatste: een van de redenen voor mij om naar Japan uit te wijken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:51 schreef Shivo het volgende:
Leuk topic. LB, ik bewonder je overstap maar ik zou heel rap gek worden van al die dingen die je beschrijft. Wat mij betreft moet je als je serieus onderzoek wil doen, fatsoenlijk Engels spreken. Punt. Zo niet, dan ga je maar lekker ergens frobelen maar daar wil ik niets mee te maken hebben.
Ik ben aan het nadenken om maar eens voor faculty te solliciteren, zoals je weet zit ik nu in Boston waar dit niet gemakkelijk is. We zullen zien.
Afgelopen jaar heb ik alleen over Zuid-Korea en Japan nagedacht. Toen ik afgelopen week in Z-Korea voor een conferentie was, kon ik me ook niet meer zo goed herinneren waarom ik niet voor dat land heb gekozen. Net zoals in Singapore hebben ze daar bakken met geld, en de mensen spreken veel beter Engels. Qua salaris zou ik er in Zuid-Korea een factor 2 a 3 op vooruit gaan. Maar toen ik de Koreaanse vrouwen zag, ging er een lampje branden.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:29 schreef Shivo het volgende:
Heb je wel eens over Singapore nagedacht? Ik ben daar vorig jaar gevraagd voor een junior-faculty position (jaja, klinkt opschepperig, sorry) en ben daar voor interviews geweest. Dat was bij het nieuw op te zetten kankercentrum. Ik was erg onder de indruk van de professionaliteit en de toekomstplannen. Het is duidelijk dat ze daar bakken met geld hebben en ze heel graag mensen met internationale ervaring aannemen. De kloof met het Westen is er ook wat kleiner vermoed ik.
Koreaanse vrouwen niet mooi?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 07:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Afgelopen jaar heb ik alleen over Zuid-Korea en Japan nagedacht. Toen ik afgelopen week in Z-Korea voor een conferentie was, kon ik me ook niet meer zo goed herinneren waarom ik niet voor dat land heb gekozen. Net zoals in Singapore hebben ze daar bakken met geld, en de mensen spreken veel beter Engels. Qua salaris zou ik er in Zuid-Korea een factor 2 a 3 op vooruit gaan. Maar toen ik de Koreaanse vrouwen zag, ging er een lampje branden.
Er is meer in het leven dan onderzoek en Japanse vrouwen zijn een klasse apart.![]()
Op die conferentie kwam ik trouwens een Brit tegen die in Singapore was begonnen, en volgens hem was het vochtige klimaat niet te harden.
Op zich best aardig hoor, maar ze missen net dat aparte, dat Japanse vrouwen hebben. Flair, stijl, dat soort zaken.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:17 schreef koffiegast het volgende:
Koreaanse vrouwen niet mooi?
Ben hard aan het oefenen. Ben bijna op de helft van m'n Rosetta Stone cursus. "Senshuu no getsuyobi ni, watashi wa kuruma o urimashita"quote:Hoe staat het met je Japans, ben wel zo benieuwd?
先週の月曜日に、私は車を売りましたという。。。quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ben hard aan het oefenen. Ben bijna op de helft van m'n Rosetta Stone cursus. "Senshuu no getsuyobi ni, watashi wa kuruma o urimashita"
Over auto's gesproken: ik heb nog een auto te koop in de VS. Audi A6, 2002.
Aha, dus iets verder dan de basics (meest basic stuff is kore wa ringo desu). Ik vind tijden/momenten moeilijkst in Japans desondanks dat het eigenlijk erg simpel is :/quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:17 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, het was de moeilijkste zin die ik tot nu toe kan vertalen Japans-Engels en Engels-Japans, van de cursusIk heb geen auto verkocht.
Oh, en aan dat kanji ga ik niet eens beginnen. Het is nu zaak om zo snel mogelijk gesprekken te kunnen voeren. Misschien dat ik het kanji tzt wel oppik, maar ik behelp me nu met hiragana en katakana.
orthodontisten bestaan idd niet in aziequote:Op zondag 7 juni 2009 13:35 schreef speknek het volgende:
Totdat ze hun mond opendoen btw, want ze hebben allemaal schots en scheve tanden.
Ja van de films/fotos etc die ik heb gezien zijn ze in Azië niet zo nauwlettend op hun tanden. Het was iets als dat het iets luxueus werd gezien ofzo.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:35 schreef speknek het volgende:
Totdat ze hun mond opendoen btw, want ze hebben allemaal schots en scheve tanden.
en van de vrouwen die je dan klaarblijkelijk ontmoet. Al lijkt me dat in een land als Japan met al die bordjes 'verboten fur allochtonen' het voor een Japans meisje toch een beetje not-done is om iets te beginnen met een gaijin?quote:Op zondag 7 juni 2009 14:44 schreef Charizma het volgende:
Leuk om te lezen.
Het zou nog leuker zijn als je wat meer foto's van de omgeving maakt!
Oke, maar hoe je schrijft en alles uitlegt geeft mij niet een beeld van iemand prof.dr. voor zijn naam heeft staan dus als je ff iets wilt neerzetten dat jouw bewering kan onderschrijven dan zou ik iets meer geloofwaardigheid aan je verhaal hechten. En graag ook een voorproefje van je eigen geschreven artikel.quote:Op maandag 25 mei 2009 14:29 schreef Lyrebird het volgende:
Vooral de afgelopen vier jaar waren flink afzien, omdat mijn baas en ik totaal verschillend dachten over hoe onderzoek gedaan moest worden. Als gevolg daarvan heb ik 1 artikel gepubliceerd in 4 jaar, terwijl ik voorheen op een moyenne van 1.5 / jaar zat. Het gaat nu weer lekker, en ik hoop over een maand of drie mijn eerste "Japanse" artikel te publiceren.
Over dat drinken he: het lastige is dat onze afdeling slechts bestaat uit 3 fulltime professoren (incl. mezelf),
Hoogleraren zijn ook maar mensen.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:43 schreef FP128 het volgende:
[..]
Oke, maar hoe je schrijft en alles uitlegt geeft mij niet een beeld van iemand prof.dr. voor zijn naam heeft staan dus als je ff iets wilt neerzetten dat jouw bewering kan onderschrijven dan zou ik iets meer geloofwaardigheid aan je verhaal hechten. En graag ook een voorproefje van je eigen geschreven artikel.
Ik weet niet hoe de tandartsen in een ontwikkeld land als Japan zijn...maar hier in Laos zijn het beulen. Voor een goede tandarts ben ik dan toch maar even naar Bangkok afgereisd om in een prive kliniek behandeld te worden.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:35 schreef speknek het volgende:
Weet je wat het is, die Japanners zijn zo vriendelijk en beleefd, dat het moeite kost om kwaad op ze te worden. En als ze zich ergens voor verontschuldigen, dan is het ook echt gemeend. In het geval van de bank kon ik zien dat de bankmedewerker (dus niet de manager) op het punt stond om harikiri te plegen, omdat hij zich schaamde voor zijn slechte kennis van het Engels. Die keek me aan alsof mijn moeder net overleden was.quote:Op woensdag 15 juli 2009 12:24 schreef Isegrim het volgende:
Wat irritant, vooral van die bank.Ik denk dat ik ontploft was.
![]()
Ik bouw apparatuur voor oogonderzoek om daarmee ... oogonderzoek te doen. Er staat een fotootje in mijn fotoboek van apparatuur die wij ontwikkeld hebben (die donkere foto met rood laserlicht).quote:Wat voor werk doe je eigenlijk precies?
quote:Op woensdag 15 juli 2009 12:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Weet je wat het is, die Japanners zijn zo vriendelijk en beleefd, dat het moeite kost om kwaad op ze te worden. En als ze zich ergens voor verontschuldigen, dan is het ook echt gemeend. In het geval van de bank kon ik zien dat de bankmedewerker (dus niet de manager) op het punt stond om harikiri te plegen, omdat hij zich schaamde voor zijn slechte kennis van het Engels. Die keek me aan alsof mijn moeder net overleden was.
Aha, thanks voor de info.quote:Ik bouw apparatuur voor oogonderzoek om daarmee ... oogonderzoek te doen. Er staat een fotootje in mijn fotoboek van apparatuur die wij ontwikkeld hebben (die donkere foto met rood laserlicht).
Het zou logisch zijn dat ze aan regels gebonden zijn. Maar dat is juist het probleem: mensen die zich achter regeltjes verschuilen. Soms is het in het belang van het bedrijf dat een medewerker zich niet achter regels verschuilt, omdat daarmee klanten verloren gaan. Met regels kan nooit ieder specifiek geval goed geregeld worden. Dat geldt voor deze bank ook: hoe veel buitenlanders die slecht Japans spreken, krijgen ze daar over de vloer? Pas er dan even een mouw aan, denk ik dan (tegelijkertijd moet ik natuurlijk gewoon m'n Japans op orde krijgen).quote:Op woensdag 15 juli 2009 12:38 schreef Isegrim het volgende:
Maar was het dan misschien ook niet zozeer dat die manager je niet wilde helpen maar dat hij zich gedwongen voelt zich aan De Regels te houden?
Het is een beetje een autistische manier van omgaan met regels, maar dat past wel bij wat ik over Japan weet. Ik herken het een beetje omdat ik zelf soms de neiging heb om op die manier star te zijn. Het is misschien ook helemaal geen kwade wil.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou logisch zijn dat ze aan regels gebonden zijn. Maar dat is juist het probleem: mensen die zich achter regeltjes verschuilen. Soms is het in het belang van het bedrijf dat een medewerker zich niet achter regels verschuilt, omdat daarmee klanten verloren gaan. Met regels kan nooit ieder specifiek geval goed geregeld worden. Dat geldt voor deze bank ook: hoe veel buitenlanders die slecht Japans spreken, krijgen ze daar over de vloer? Pas er dan even een mouw aan, denk ik dan (tegelijkertijd moet ik natuurlijk gewoon m'n Japans op orde krijgen).
Mijn universiteit is precies hetzelfde. Als ik een Japanner was, die niet beter wist, dan zou ik niet van de universiteitsregels afwijken. Maar nu ik weet dat 33% van mijn budget verloren gaat aan luie importeurs, vind ik dat er iets aan gedaan moet worden. Mijn universiteit zou me daarin moeten steunen, het is immers in hun belang. Nu werken ze me alleen maar tegen.
Nee, haar Engels was echt goed. Na een maand of drie in Japan heb ik binnen een zin al door of iemand goed of slecht Engels spreekt. En dat is in 90% van de gevallen slecht of helemaal geen Engels.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:32 schreef koffiegast het volgende:
Mogelijk kon ze zelf ook niet echt Engels, het blijft raar. Hier in Nederland zul je zien dat ze koste wat kost mensen probere binnen te halen voor geld.
Mijn vriendin heeft nog een keer vijf minuten compleet langs een Japanner heen zitten praten die zei dat hij onderzoek naar 'razors' deedquote:Op woensdag 15 juli 2009 14:41 schreef Lyrebird het volgende:
Het is nu zelfs zo dat ik me erover verbaas als iemand wel vloeiend Engels spreekt, zoals een sales manager van een laserbedrijf die gisteren even op bezoek kwam. Dat je daar op gewone snelheid tegenaan kan praten, best handig!
Kaitenzushiquote:Ok, genoeg geklaagd. Ik heb net voor het eerst 100 yen sushi gegeten, aan zo'n lopende band, met de studenten hier. Dat was toch wel weer erg leuk, dat maakt m'n dag weer goed.
Ik kom de laatste weken minstens een keer per week in Akabane, een voorstad van Tokyo. Kost me meer dan anderhalf uur met de trein. Shinkansen helpt niet, omdat ik over moet stappen. Hoe ver zijn jouw eethuizen van Akabane af?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:55 schreef speknek het volgende:
[/quoteKaitenzushi. Al een keer Okonimyaki gegeten? En Shabu Shabu?
Toch jammer dat je niet in Tokyo zit, ik had je heel veel uitstekende eetplekjes kunnen aanraden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |